Tahtoisin rotan

Tahdon mut en saa

Olen 11v, joo aika nuori ja oon tyttö. Oon halunnu vuoden ajan rottaa, ja kyllä pystyisin siitä huolehtimaan kun sain 4v oman ponin jolla ratsastin ja hoidin sitä. Ja ponihan on vähän hankalempi kuin rotta.

Mut kun oon yrittäny keskustella järkevästi, en siis mitään "ÄITI ÄITI MÄ TAHON ROTAN NYTHETI ANNA MULLE ROTTAAAAq!!" vaan siis keskustella. Usein se menee niin että kun kysyn vaikka "Äiti, mitä mieltä oisit jos meillä olisi rottia?:)" niin äiti heti sanoo vihaisena ettei rottia tähän taloon tule ja siihen se loppuukin koska äiti ei tahdo edes KESKUSTELLA.

Ja tässä syitä miksi se ei halua rottia:
Kesyrotat levittävät ruttoa (vastasin ettei kesyrotta ole musta rotta ja kasvattajan rotat ovat terveitä, vastasi että samaa sukua)
Kesyrotat karkaisivat häkistä (eivät, jos laitan munalukon)
Kesyrotat purevat (vain jos rääkkää tai rotta ei ole tyytyväinen)


Äiti ei näe mitään positiivista rotissa, aina vain ne ongelmat pitää kaivaa esille eikä keskustella voi. Äidillä oli lapsena viisi lemmikkiä, hamstereita, hiiriä ja undulaatteja. Mutta yhä se äiti toitottaa kuinka tyhmiä ne rotat on.

Mikä on ongelma? Äiti kuitenkin joutuisi loppuen lopuksi maksamaan ne, itellä vain kuuskymppiä tällä hetkellä. Mut kun kaivelin ongelman syytä, se oli se että en jaksaisi siivota. Miten voisin todistaa äidille että minähän jaksan? Meillä on lemmikkejä, mut mulla ei ole nyt. Pienempänä mulla oli kani jota en tota hoitanut...koska oli musta liikaa pakkasta. Mut niitä toisia kaneja hoidin tuli perseen alla jos piti vaihtaa vesi, ruokin jne. kunnes ne karkasi, kiitos sisko. -_-

Mut ymmärrän et äitinä olisin itekkin huolissani ettei lapsi jaksa ja se olisi parin päivän buumi. No vuosihan tätä ollaan odoteltu ja odottelen että täytän 15 niin voin häippästä.

10

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+15

      "Mut kun kaivelin ongelman syytä, se oli se että en jaksaisi siivota. Miten voisin todistaa äidille että minähän jaksan?

      mulla oli kani jota en tota hoitanut...koska oli musta liikaa pakkasta"

      Kanien heitteillejättämisesi jälkeen äidilläsi on erittäin painava syy olla antamatta sinulle rottia, tai mitään muitakaan eläimiä. Viestisi perusteella vaikutat "mutku mä haluuuuuuuuuuuun" tyypiltä jolle on tyypillistä erilaiset lapselliset buumit mikä osottaa epäkypsyyttä ja ajattelemattomuutta.

      Voin olla väärässäki :P siinä tapauksessa todista vanhemmillesi toisin. Aloita tuomalla faktaa kesyrotista mutsis naaman eteen ja etsi myös vastuuntuntoinen rottakasvattaja jonka rotista voit näyttää kuvia -ehkä jopa vierailla hänen rottalassa? :) http://www.kesyrottayhdistys.fi/

    • Mä vaan

      1. "Pienempänä mulla oli kani jota en tota hoitanut...koska oli musta liikaa pakkasta"

    • Sedä

      Mun mielestä se että pienen lapsen vastuulle ylipäätään yritetään laittaa lemmikkejä on typerää. Ei lapsi niistä pysty huolehtimaan, ja sitä on ihan turha syyttää jälkikäteen.

      Vaikka muuttaisitkin 15 vuotiaana pois (mitä en kyllä suosittele, aikuisena oleminen on ihan tarpeeksi rankkaa 18 vuotiaana vanhempien tuen kanssa), et tosiaan välttämättä saa rottia koska kasvattajat myy lähinnä vain täysi-ikäisille.

      Mut kannattaa vaan sinnikkäästi yrittää :) Osallistu kotitöihin pyytämättä ja yritä muutenkin olla kiva äidillesi, ja siinä samalla haaveile ja ota rotat aina välillä puheeksi. Rotat on vähän sellaisia eläimiä joita moni ei kotiinsa halua. Munkin äiti pelkäsi niitä kuollakseen, mutta jollakin ilveellä sain sen kuitenkin suostumaan ja Se huomasi parissa kuukaudessa että eihän niitä voi inhota kun ne on niin kivoja :) Mit jos rotat vaikuttaa äidillesi täysin ylitsepääsemättömältä, saisitko ajan kanssa luvan vaikka hiiriin -vaikka en sinänsä kannatakaan ajatusta mistään harjoituslemmikeistä?

    • Marched

      Ymmärrän, ymmärrän.. Mun äiti ei myöskään eka meinannut suostua lemmikkiin, mutta sitten sain talvikon, hoidin sitä sen 2-vuotta aktiivisesti kunnes vähän alkoi loppumaan innostus puruista ja häkin siivosta. ( Häkin siivous ei ollut ongelma purut oli ) sitten rupesin taas siivoamaan häkkiä ja joskus se jäi ja äiti muistutti, sitten kun talvikkoni kuoli, en onneksi saanut kuittailua. Mutta sen kesän lopussa halusin marsun koska sanoin syyn miksi hamsteri ei olut niin hyvä, eli kun et voi käsitellä samanlailla sitä kun marsua voi, mutta vasta vuoden päästä siitä älysin oikean syyn,purut oli se ongelma häkin siivouksesta tuli vastenmielistä koska purut aina sai silmät "Hangattaviksi".
      Älysin silloin että degut voisivat olla niitä koska niille saa paperipellettejä ja ne on aktiivisia ja tarpeeksi isoja.

      Anteeksi epäselvyyksistä korjaan ne tähän.

      - Marsuun äitini ei suostunut eikä muuhunkaan.
      - Mutta kun rupesin puhumaan deguista se lämpeni ajatukselle kokoajan.


      Sinulle vinkiksi.

      Tee joku testi ja näytä äitillesi että osaat huolehtia ja voit. Minä todistin äitilleni kasvattamalla kukan täydelliseksi ( Ennen ei ole kasvanut kunnolla ). Kerro äitillesi rotista ja etsi vaikka rotta kasvattajia jonka luona votite käydä tutustumassa. Etsi netistä häkkejä, ja näytä äidillesi niitä. Osallistu sillä 60e siihen lemmikkin ostoon mukaan. Toivottavasti oli jotain apua.

      - Marched

    • surhym

      Kannattaa kuitenkin ihan ensin miettiä todella tarkkaan haluatko ihan oikeasti rottia... Siihen liittyvät viikottaiset siivoukset, kynsien leikkuut, pesut, hännän rasvaukset, kaikki revittävät/rikottavat/syötävät/likaantuvat/rotille vaaralliset tavarat pois saatavilta..koska lista noista asioista on pitkä. Rottien pitää päästä päivittäin vapaana juoksenteleen huoneessa, ei riitä vaikka häkki olisi isompikin. En oikeasti halua sanoa että ovat vaikeita hoidettavia mutta kyllä vaatii tietynlaista kärsivällisyyttä ja ei hermostuvaa luonnetta joskus. Kukaan ei tule siivoamaan häkkejä vaikka väsyttäis tai haluais lähtee kavereiden kanssa johonkin. Vaikka kyllä ovat niin rakastettavia ja halittavia otuksia. Nimimerkillä.. Tänään syötiin kaukosäätimen kaikki nappulat, ihan oli oma vika kun jätin tuolille mihin pienet pystyy hyppään:-(

    • -Luna

      Rottia otetaan kaksi. KESYrotat ei levitä ruttoa tai tauteja.
      Mulla on pari kertaa karannu, kun pohja purtu rikki, siihen ei munalukot auta, mutta kannattaa tehdä pohja metallista?:D
      Mun rotat ei oo ikinä purru, vaikka pari vihasta tapausta on ollu. :)
      Itse sain ekat rottani, kun siivoilin paikkoja (sillä kerroin että siivoan häkin hyvin). Kantelin myös pehmorottia joka paikkaanxD Mun ideat ei mitään parhaita ollu, mutta kyllä ne rotat sain enkä oo katunu ikinä!
      Olisit voinu kirjottaa tän kesyrottapalstalle....:)

      • Joo metallipohjainen häkki on hyvä idea, niitäkin on, esim Critter Nation ja Suite Royal. Ammattikouluilla saa teetettyä metallipuolella pohjalootia mittojen mukaan, ja käytettynä saa edellisen omistajan modaamia :) Mitään munalukkoja ei tarvitse, pelkkä verhonipsu tai vastaava on tarpeeksi tukeva. Mulla tosin viidessä vuodessa kukaan ei oo syönyt muovipohjaa rikki tai avannut luukkuja. Uusissa häkeissä on onneksi yleensä niin tukevat luukut että rotta ei niitä saa auottua, mutta ajan myötä ne saattaa löystyä.


    • no jaa

      Vaikutat vähän.. noh, nuorelta.
      Ennen kuin ajattelet asiaa yhtään enempää, kuvittele että oot koulun jälkeen tosi väsynyt ja paljon läksyjä ja ei oikein huvita tehdä yhtään mitään. (sellaisia päiviä varmasti sullakin on) Ja sitten muistat että rottien häkki pitää pestä. Voin sanoa, että siinä menee melkeinpä tunti. Pahnat pitää vaihtaa, pohjalaatikko kuopia likaisista könteistä ja sitten pestä pesusienellä kokonaan, ja sitten kalterit jotka ovat tahmeat. Ne pitää pestä myös. Samoin ruokakuppi, kalusteet ja täytyy vaihtaa rievutkin. Olet vihdoin valmis, ja sitten vaan kuivaamaan kaikki, ja lopuksi laitat tilalle uudet puhtaat pahnat, rievut, mökit ym kalusteet ja ruuat. Ei kuulosta kivalta, eihän?
      Tiiän että haluat rottia, mutta sun olis pitäny näyttää mutsilles jo aiemmin että osaat lemmikeistä huolehtia. YHTÄÄN ELÄINTÄ ei saa vain jättää kyyhöttämään nuhruisena ja huonokuntoisena nurkkaan, koska "ei jaksa hoitaa". Oikeasti. Kuvittele että sun äiti nyt vaan lukitsis sut huoneesees, et pääsis koskaan pois ja joka puolella on törkyä ja lattiat täynnä pskaa koska et pääse vessaankaan. Syöt jotain viikon vanhoja mandariinin kuoria, koska muutakaan ei saa. Kaikki vaan koska äitisi ei vaan "jaksa hoitaa".
      Jos nyt ihan oikeasti oot muuttanut tapojas etkä vaan halua söpöjä rottia lemmikiksi, niin ihan ekana ymmärrä se, että mutsis on sun huoltaja ja sä alaikäinen, ja et voi kaikkea aina päättää. Lemmikki on ihan totta iso vastuu, eikä sen tarpeista voi noin vain luistaa. Ja mitä jos rotta ei ookkaan kiva? Jos se onkin epämiellyttävä, täytyy sun silti sitä hoitaa eikä pallotella silloin tällöin kun jaksaa.
      Näytä mutsilles että oot luotettava ja vastuuntuntoinen, ja että pystyt lemmikeistä oikeesti huolehtimaan. En osaa sanoa miten, en vanhempias tunne. Ite tiiät parhaiten miten, mutta älä vaan kinu jatkuvasti että HALUAN ROTTIA ÄISKÄ OO KILTTIIIII NE ON TOSI SÖPÖJÄ, se ei tuu koskaan toimimaan.

    • Aloittaja123

      Eih, nolo aloitus. Olen siis aloittaja. Olinpas tyhmä..tällä hetkellä olen halunnut rottia jo kolme vuotta. Tuolloin en ollut oikeasti valmis rottiin. Ja tuo kani tapaus, se oli äidin idea ottaa kani. Minulle ei kerrottu lainkaan hoidosta, ja kani jätettiin minun vastuulle kun olin kuusi vuotias. En alunperin tahtonut kania, ja se talvella oli vähemmällä hoidolla. Olen päässyt katsomaan ja hoitamaan rottia, ja olen yhä varma, että nämä kvat ne eläimet.

      Äitikin tykkää niis nykyään. Ja nykyään minulla on hiiriä, ja olen vanhempien mielestä hoitanut hiiriä erittäin hyvin. Olen päässyt myös tutustumaan jyrsijäpiireihin. Aika on mennyt hyvin, ja vasta nyt koen että olen valmis rottiin. Ajattelin ostaa kolme tai neljä urosta Vagabond's kasvattajalta, tykkään hänen kasvattamistaan kuvioista ja väreistä ja hän karsii rottia. :) ajattelin nostaa rotat taas jouluna ylös. Hiirissä on se ikävä puoli, että ne viihtyy itsekseen.

      En usko että äitiä pitäisi enää suostutella, hänkin on saanut pallotella rottia. Hän on vain järkyttynyt, koska ne oli niin isoja verrattuna hiiriin. :D olen itseasiassa tyytyväinen, ettei minulle annettu rottia noin nuorena, vaikka olinkin jo ottanut tietoa niistä. En olisi osannut hoitaa niitä. Kerron jouluna sitten, että miten kävi rottien laidalla :)

      • Sedä

        Hauskaa aina kuulla vanhoista kirjoittajista uudelleen! Mulla on myös hiiriä ja rottia ja niinhän se on että hiiret on lähinnä hauskoja katseltavia vaikka mun hiiret osaakin tulla hakemaan kädestä herkkuja kun naksuttelen ja kerjätä jos en anna :D Rotat sitten vaatii enemmän huomiota kun on aikaa antaa...

        Mulla ei oo ollut Vagabond's rottia itsellä, mutta soman värisiä ovat kyllä :) Ja sen rottalan kotisivut vallan mainiot tiedonetsintään!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    4. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe