Järki ohi kitkailijat

13+14

Voisitteko vaihtaa ne kitkatjo kesärenkaisiin? Kuten nastarenkailijatkin tekevät...
Kitkat nostavat valtavasti suolauksen ja heikotuksen tuottamaa pölyä ilmaan ja vahingoittavat mm hengityselimiä yms. Kitkojen osuutta ei missään tapauksessa saa lisätä talviliikenteessä, luonto ja ihmiskeuhkot ei kestä liukkaudenestomyrkkyjen levittämistä yhtään enempää. Hieman hiljaisempi ajoääni ei riitä perusteluksi kitkojen käytölle.
Sitä paitsi kitkat ovat kesäkeleillä suorastaan vaaralliset heikon pitokykynsä vuoksi. Yhtä vaaralliset kuin kesärenkaat talvikelissä, mutta ne onkin kielletyt tuolloin. Sama pitää tehdä kitkoilla kesäksi.
Kitkat ovat selkeästi heikommat myös talvikeleillä kuin oikeat talvirenkaat. Toisin sanoen sellaisia kelejä ei oikeastaan olekaan, jossa kitkat olisivat parhaita tai edes hyviä kunnollisiin ko ajankohdan keleihin.

Siksipä on oikeastaan järjetöntä moisia ostakaan, kun eivät ole edes halvempia...

11

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosimiesten kitkat

      No kädettömät amikset niillä pääasiassa ajaa ja luulevat olevansa rattimiehiä ja miehekkäitäkin kun luikastelevat talvet.

      • kitkat miehille, naisill

        Niinhän sitä sanotaan, että ennen oli miehet rautaa jne. Nastat yleistyivät 60-luvulla. Sitä ennen miehet oli miehiä. Nyt on aabeeässät, ajonvakautukset Ym hilavitkuttimet ja silti "miehet" ei pysy tiellä. Nastoilla pitää rouhia puoli vuotta stadissakin.


      • 13+3
        kitkat miehille, naisill kirjoitti:

        Niinhän sitä sanotaan, että ennen oli miehet rautaa jne. Nastat yleistyivät 60-luvulla. Sitä ennen miehet oli miehiä. Nyt on aabeeässät, ajonvakautukset Ym hilavitkuttimet ja silti "miehet" ei pysy tiellä. Nastoilla pitää rouhia puoli vuotta stadissakin.

        Juu, kyllä näitä 'miehiä' on Suomen liikenteessä ihan tarpeeksi. Onnettomuustilastot muihin länsimaihin verrattuna osoittavat 'miesten' ajotaitoa Suomessa....

        Kunnollisten talvirenkaiden eli nastojen ansiosta onnettomuustilastot sitten 60- ja 70-luvun on puolittuneet.
        Silti näitä 'miehiä' on vielä liikaa urheilemassa suloisen pehmoisilla ja 'hellävaraisilla' neitirenkailla eli kitkoilla suolalla kyllästetyillä maanteillä talvisin.
        Ja varsinkin kesäaikaan niitä näkyy. Jos omasta turvallisuudestaan ei välitä, mutta kanssa-autoilijoiden turvallisuutta voisi edes hieman huomioida.


      • neiti kitka
        13+3 kirjoitti:

        Juu, kyllä näitä 'miehiä' on Suomen liikenteessä ihan tarpeeksi. Onnettomuustilastot muihin länsimaihin verrattuna osoittavat 'miesten' ajotaitoa Suomessa....

        Kunnollisten talvirenkaiden eli nastojen ansiosta onnettomuustilastot sitten 60- ja 70-luvun on puolittuneet.
        Silti näitä 'miehiä' on vielä liikaa urheilemassa suloisen pehmoisilla ja 'hellävaraisilla' neitirenkailla eli kitkoilla suolalla kyllästetyillä maanteillä talvisin.
        Ja varsinkin kesäaikaan niitä näkyy. Jos omasta turvallisuudestaan ei välitä, mutta kanssa-autoilijoiden turvallisuutta voisi edes hieman huomioida.

        Ai sen takia kitkoja haukutaan "neitirenkaiksi", kun ne ei jyrsi asvalttia. Laittakaa nastamiehet vielä lumiketjut nastojen päälle, niin tulee "miehekkäämpi" olo.


      • kehnon kuskin valint
        13+3 kirjoitti:

        Juu, kyllä näitä 'miehiä' on Suomen liikenteessä ihan tarpeeksi. Onnettomuustilastot muihin länsimaihin verrattuna osoittavat 'miesten' ajotaitoa Suomessa....

        Kunnollisten talvirenkaiden eli nastojen ansiosta onnettomuustilastot sitten 60- ja 70-luvun on puolittuneet.
        Silti näitä 'miehiä' on vielä liikaa urheilemassa suloisen pehmoisilla ja 'hellävaraisilla' neitirenkailla eli kitkoilla suolalla kyllästetyillä maanteillä talvisin.
        Ja varsinkin kesäaikaan niitä näkyy. Jos omasta turvallisuudestaan ei välitä, mutta kanssa-autoilijoiden turvallisuutta voisi edes hieman huomioida.

        Jyrsimet ovat leimallisesti sellaisen kuskin valinta, joka ei autoista mitään ymmärrä. Siis vasta kortin saaneet, seniilit vanhukset yms. Tai sitten köyhien "valinta" = ajetaan Hakkapeliittakakkosilla, jotka käytetyn auton kaupantekijäisinä saatiin. "Onhan nämä vielä ihan hyvät, kun on nastojakin jäljellä". Parempiin ei ole varaa, joten näiden täytyy olla hyvät. Tämän johtopäätöksen tekemisessä on suurena apuna sekin, ettei parempia ole koskaan päästy kokeilemaan / vanhan tojon rutkun ajo-ominaisuuksilla ei eroa huomaa.

        Jyrsimet ovat kuin apupyörät - Nasta hankkeessakin todetaan, että surkeimmat kuskit ajavat jyrsimin ja jos ihan joka ikinen pakotetaan siirtymään kitkarenkaisiin, onnettomuudet lisääntyvät.

        Jyrsimien "ylivertaisuus" on kyllä varsin olematonta ja/tai jyrsijäiden kehno ajotaito nollaa eron. Onnettomuustilastoissa ei ole merkittäviä eroja. Paitsi että jyrsijät ajavat useammin peräänajoja.

        Jyrsijöiden "kelinlukutaito" on olematon. Tästä syystä jyrsimien kraaaaps -äänet ovatkin näille puupäille oleellinen turvatekijä. Raaaapinasta älykkäämmät yksilöt saattavat päätellä, ettei pito olekaan kuin kesäkelillä.

        Suomessa ajotaidottomia juntteja on paljon ja on arvoitu, että ainakin 25 % tulee tarvitsemaan apupyöriä jatkossakin. Oslossa jyrsijäiden osuus on romahtanut 70->15 %, mutta onnettomuustilastoissa ei näy mitään selkeitä muutoksia. Mutta norjalaiset ovatkin fiksuja ja varakkaita. Toisin kuin vasta puusta laskeutuneet suomijuntit.


    • sakot jyrsijöille

      Kevät on saapunut, ja ajokelit ovat lähes koko Suomessa jo sellaiset, että nastarenkaiden käyttämiselle ei ole enää lain mukaisia perusteita.

      Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.

      Tuoreen tutkimuksen (NASTA) mukaan nastarenkaat pilaavat merkittävästi ilmanlaatua, ja jopa puolet kevään katupölystä on nastojen tien päällysteestä irrottamaa kivipölyä. Aiemmin luultiin, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta. Tutkimusten mukaan nastarenkaiden tiestä irrottama katupöly aiheuttaa vakavia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä terveyshaittoja.

      Ensi viikosta lähtien Helsingissä nastarenkailla ajaville on tiedossa lähtökohtaisesti 35 euron rikesakko.

      https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument

      • kesäkumit alle heti

        Turha koittaa vedota tuohon Helsingin kaupungin tilaamaan tutkimukseen, eli sitä saa mitä tilaa, mutta jo VTT:n tutkimus vanhojen nastamääräysten aikaan totesi. että katupölystä vain 2-3% aiheutuu nastoista ja nykyisillä nastamääräyksillä puhutaan pienemmästä osuudesta, eli paskan vertaa ei tuolla ole merkitystä. Se on se suola ja hiekoitus ja tietenkin se ettei katuja putsata koko talven aikana pölyn osalta, aiheuttaa tämän ongelman. Eli suolaus pois, hiekoitus minimiin ja pölynpoistokalusto liikkeelle ajoissa ja lisää kalustoa ja kaikki on hyvin.


      • neiti kitka
        kesäkumit alle heti kirjoitti:

        Turha koittaa vedota tuohon Helsingin kaupungin tilaamaan tutkimukseen, eli sitä saa mitä tilaa, mutta jo VTT:n tutkimus vanhojen nastamääräysten aikaan totesi. että katupölystä vain 2-3% aiheutuu nastoista ja nykyisillä nastamääräyksillä puhutaan pienemmästä osuudesta, eli paskan vertaa ei tuolla ole merkitystä. Se on se suola ja hiekoitus ja tietenkin se ettei katuja putsata koko talven aikana pölyn osalta, aiheuttaa tämän ongelman. Eli suolaus pois, hiekoitus minimiin ja pölynpoistokalusto liikkeelle ajoissa ja lisää kalustoa ja kaikki on hyvin.

        Jaa, että 2-3 % nastojen aiheuttamaa, he he heh. Montako kertaa olette nähneet että kehä ykköstä hiekoitetaan? Kävelyteitä kyllä hiekoitetaan...


      • suljetut markkinat
        kesäkumit alle heti kirjoitti:

        Turha koittaa vedota tuohon Helsingin kaupungin tilaamaan tutkimukseen, eli sitä saa mitä tilaa, mutta jo VTT:n tutkimus vanhojen nastamääräysten aikaan totesi. että katupölystä vain 2-3% aiheutuu nastoista ja nykyisillä nastamääräyksillä puhutaan pienemmästä osuudesta, eli paskan vertaa ei tuolla ole merkitystä. Se on se suola ja hiekoitus ja tietenkin se ettei katuja putsata koko talven aikana pölyn osalta, aiheuttaa tämän ongelman. Eli suolaus pois, hiekoitus minimiin ja pölynpoistokalusto liikkeelle ajoissa ja lisää kalustoa ja kaikki on hyvin.

        Jo VTT:n tutkimus = taas se vanha, pitkälti oletuksiin perustunut hutkimus, jonka Nasta -tutkimushankkeen paljon perusteellisemmat selvitykset kumoavat.

        Ei kehtaa jyrsijä laittaa lähdeviitteitä, kun tietää tyrkyttävänsä vanhentunutta tietoa. Tais olla vuodelta 2006 tjsp. tämä jyrsijöiden viimeinen oljenuora.

        Ne menetelmätkin oli jotain aivan epätoivoisia. Muistaakseni yrittivät päätellä tien kulumista ajamalla hiukkaspitoisuutta mittaavalla autolla jyrsimin & kitkarenkain varustetun auton perässä. Aivan epätoivoista, kun tuloksiin vaikuttaa moni tekijä (tuuli yms.) mitä ei pystytä kontrolloimaan.

        Nasta hankkeen tulokset ovat nyt, viimeinkin, saman suuntaisia kuin mihin muualla on päädytty jo vuosikymmeniä sitten.

        Kaiken taustalla taitaa lopulta olla suomijunttien vanhakantaisuus (ajellan jyrsimillä & toilootilla, mitkä eivät muualla enää kelpaa) se, että VTT:n ja kotimaisten lehtien (etenkin VAGniikan maailma) suosiollisella avustuksella meille on saatu luotua suoljetut markkinat, joilla Nokia & pari muuta saa nyhtää "pohjoisen äärioloihin" räätälöidyistä jyrsimistä kunnon voitot. Nasta hankkeen loppuraportissa nimittäin arveltiin, että kitkarenkaiden osuuden kasvaessa talvirenkaiden hinnat laskisivat lähemmäs keski-Euroopan tasoa. Nyt kitkarenkaiden osuus on pieni, joten hintataso määräytyy jyrsimien mukaan.

        Eli jyrsijät tuhoaa tiet & maksavat, idiootteja kun ovat, vielä riemusta kiljuen renkaistaan 30 % ylihintaa. Idiootteja kun ovat.


    • 205R16

      Ensi viikosta lähtien Helsingissä nastarenkailla ajaville on tiedossa lähtökohtaisesti 35 euron rikesakko.


      Sakko pitäisi olla 35 euroa / nasta. Ja heti maanantaista klo 00.00 alkaen.
      Järjestään kaikille jyrsijöille.

      • Nasta P.Elle

        35€ vaan. Se on pieni hinta turvallisuudesta, heh....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe