Voiko opettaja pakottaa tanssimaan liikuntatunnilla?

Ärsyyntynyt seiska

Elikkä kyseessä olisi tilanne jossa minun oletetaan tanssivan koulun liikuntatunilla, vaikka en sitä erityisesti halua. Minusta tämä loukkaa yksilövapauttani. Olen peruskoulun seitsemännellä luokalla. Onko opettajan toiminta laillista?

117

5741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tarvitse. saat sitten vain hylätyn. ei ole mikääm pakko opiskella jos ei halua..

      • humppa tipu vox

        rehtorin luo kipin kapin.ja kysymään onko opella oikeus määrätä tanssimaan.sitten ainakin kun valituskierre on ohi ja ikää karttuu.on haluja humpata poikain kanssa ja tyttöjen kanssa muutei ei seuraa saa.kannattaa opetella aikaisin tiputanssit ja hupat vallssit sittei ei tartte isompana istua penkin nurkassa ja vientiä on että päätä huimaa.


    • Letkis täällä

      Jos valitat letkajenkkaan pakottamisesta, koeta perustella valitus mahdollisimman hyvin, vaikka se tuskin menee läpi. Jos opettaja pakottaa sinut tanssimaan vaihtoaskelhumppaa, valituksellasi saattaa olla paremmat mahdollisuudet.

    • vautsi
    • Tanko Merellä

      Ota oppi vastaan. Mitään en oo nii paljon katunu kun en aikoinaan muka voinu opetella. Piti olla nii kovista (siis pelkäsin).
      Nyt olis tälläkin yksilöllä enempi vapauksia, kun osais tanssia.

    • Ärsyyntynyt seiska

      Kyseessä olisi paritanssi josta en suuremmin välitä koska olen ujo läski. Kiitos kommenteista silti.

      • tanssin iloa

        Myös ujolla läskillä on oikeus tanssia. Älä anna hyvän tilaisuuden mennä ohi!

        Ongelmasi korostuu ja pahenee, jos annat sille vallan määrätä, mitä voit tehdä ja mitä et. Älä anna sen viedä sinulta tanssin iloa. Opettaja vastaa siitä, että onnistut yhtä hyvin kuin muutkin.


      • Mies joka ei tanssi.

        Ei tarvitse koska minunkaan ei tarvinnut silloin kun olis yläasteella. Itse en ollut mikään lihava vaan urheilua harrastava laiha poika, en ollut kovin sosiaalinen ja tytöt ei minusta tykänneet ja eivät halunneet tanssia kanssani ja en sitten myöskään halunnut. Kyllähän opettaja yritti pakottaa mutta vetosin ja tein valituksen Aluehallintovirastoon joten sunkai on tehtävä samoin.


      • Pakkotanssit
        tanssin iloa kirjoitti:

        Myös ujolla läskillä on oikeus tanssia. Älä anna hyvän tilaisuuden mennä ohi!

        Ongelmasi korostuu ja pahenee, jos annat sille vallan määrätä, mitä voit tehdä ja mitä et. Älä anna sen viedä sinulta tanssin iloa. Opettaja vastaa siitä, että onnistut yhtä hyvin kuin muutkin.

        Ja kun ujo läski tanssii koulussa poikien kanssa pakolla, jälkikäteen koulun
        pirupissikset yökkäilee sinulle ja saa tyhjäaivo poikakaverit mukaan. Jee!!
        Ai niitä ihania muistoja!


      • Eläkeope

        No nyt sitten vasta sanot, että olet ujo läski! Ethän sinä raukka edes jaksa tanssia ennenkuin laihdutat. Kait se ope sen ymmärtää ettei läski jaksa tanssia :) Itse entisenä opena tiedän nämä kuviot ja olen aina ottanut oppilaat huomioon tapauskohtaisesti. Eihän koulussa sentään olla armeijassa, jossa "kaikki osaavat laulaa " :)


      • sano mua rehtoriksi
        Pakkotanssit kirjoitti:

        Ja kun ujo läski tanssii koulussa poikien kanssa pakolla, jälkikäteen koulun
        pirupissikset yökkäilee sinulle ja saa tyhjäaivo poikakaverit mukaan. Jee!!
        Ai niitä ihania muistoja!

        Se kuuluu opetussuunnitelmaan, että liioista pojista tulee paritanssijat keskenään.


      • Mä kylläki
        sano mua rehtoriksi kirjoitti:

        Se kuuluu opetussuunnitelmaan, että liioista pojista tulee paritanssijat keskenään.

        ennemmin vetäisin open kaa hitaat ja sitte välinevarastoon jatkoille :D


      • Lea3

        Hei! Kannattaa opetella. Oli tosi harmi, kun en voinut tanssittaa poikaani vanhojen päivänä, kun en aikanani koulussa osallistunut liikunnassa tanssitunneille. Nyt on tulossa poikani häät ja todella haluan tanssia häävalssia. On vähän paineita opetella. Olen nyt aikuisiällä osallistunut mm. gospel-lattareihin, kun siellä saa tanssia ihan vapaasti ilman, että kukaan arvostelee. Jos jollakin on vain kaksi vasenta jalkaa, niin ei haittaa. Tanssista saa nauttia.
        Uskonnolliset syyt ovat aina olleet niitä syitä jolla saa vapautuksen koulun tanssitunneita.


    • Tumppimaakari 16

      Minä en erityisesti halua opetella kemian kaavoja, yksilönvapauttani loukkaa, että ope vaatii niiden osaamista. En myöskään erityisesti halua oppia englannin ääntämistä, ope loukkaa yksilönvapauttani sitä edellyttämällä.

      Osoitat oman typeryytesi erittäin selkeästi tivaamalla open toiminnan laillisuutta. Kuvittelitko oikeasti peruskoululaissa lukevan, että eri aineiden oppisisällöt koskevat vain niitä oppilaita, jotka erityisesti haluavat ne oppia? :-DDD

      • ehehhee

        Minä en halua oppia mitään ja olen ville vee viis vuotias, jolla on omat henkilökohtaiset arvonsa!


        Olen karvainen setä ja sanokaa mua mestariksi, orjat!

        :DDD


      • huolestunut8
        ehehhee kirjoitti:

        Minä en halua oppia mitään ja olen ville vee viis vuotias, jolla on omat henkilökohtaiset arvonsa!


        Olen karvainen setä ja sanokaa mua mestariksi, orjat!

        :DDD

        Toivottavasti teistä kukaan ei ole oikeasti opettaja tai yhtään mitään, koska nuo kommentit viittaavat pedofiiliyteen.

        Olisi hyvä, että opettajat tarkistettaisiin säännöllisin väliajoin ettei niillä ole pyrkimyksiä pedofiiliyteen, kun kovat aukthoriteettiset oikeudet antavat siihen mahdollisuuden.

        En voi edes paljastaa miten hirveistä asioista opettajat ovat jääneet kiinni.


    • kokeile tätä

      Muistan aikoinaan, kun eräs poika sai vapautuksen tanssimisesta vanhempien kirjoittamalla lapulla, että tanssi loukkaa hänen uskonnollista tms. vakaumusta (kyse ei ollut mistään uskonnollisesta perheestä).

      Tosi pelleilyähän se tanssinopetus silloinkin oli (pari vuosikymmentä sitten). Hikiset kersat pomppivat peräkkäin jossain jonossa kikattaen ja sitten ujosteltiin ja valikoitiin partnereita paritanssiin.

    • laillista

      Kyllä ainakin meidän koulussa liikunnanopettaja antoi kaikille pojille jälki-istuntoa, koska eivät tanssineet.

    • Oma kokemus

      Muistan ylä-asteella kun oli tanssitunti. Yksintanssiminen oli hauskaa, mutta kun piti tanssia paritanssia poikien kanssa ja siihe päälle piti valita paras tanssija en olisi halunnut siihen ollenkaan sillä olin muutenkin koulun syrjitty ja ujo. Mukisematta kuitenkin menin siihen mukaan vaikka en osannut edes tanssia hyvin ja tiesin että en ollut mikään suosikki partneri, mutta koska ei minulla kuitenkaan olisi ollut valinnanvaraa ei ollut vaihtoehtoja. Kun se oli ohi sain huokasta helpotuksesta ja paras tanssija oli ... ylläri pylläri luokan kaunein tyttö, mutta ei siinä mitään sillä enhän minä voinut tietää kuinka hyvin hän osasi tanssia. Osallistuin vaikken halunnut ja nyt kun koulu on loppunut kukaan ei voi enään pakottaa tanssimaan tuntemattomien kanssa tai edes tuttujen kanssa vaan saan itse valita kenenkanssa tanssin ja kenen en.

    • antipropaganda

      Mikä lie uskotteluun pyrkivä aikuinen onkaan kyseessä tuon aloituksen takana. Sanavalinnoista voi huomata ettei kyseessä ole seiskaluokkalainen ensinkään. Mikähän tämän aloituksen aatteena onkaan. Jokin ultimate humanismi? Tehdään mitä lystetään ja kiukutellaan jos toiset tekee mitä lystävät.

      Suomi24 mielipidemanipulaattorit itse ilmeisesti taas vauhdissa lässyaiheillaan..

      • Ajankohtainen silti

        Oli provo tai ei, silti kysymys on täysin aiheelinen ja ajankohtainen. Mitä kaikkea opetuksen nimissä voidaan oppilaita vaatia tekemään. Voiko opettaja esim. vaatia oppilaita harjoittamaan somalien uskonollisia rituaaleja. Voidaanhan väittää, että minkään uskonnon opetus ja pakkosyöttö ei ole tarkoituksena, vaan eri kulttuurien ymmärtämisen opettaminen.


      • Ugga bugga ugga
        Ajankohtainen silti kirjoitti:

        Oli provo tai ei, silti kysymys on täysin aiheelinen ja ajankohtainen. Mitä kaikkea opetuksen nimissä voidaan oppilaita vaatia tekemään. Voiko opettaja esim. vaatia oppilaita harjoittamaan somalien uskonollisia rituaaleja. Voidaanhan väittää, että minkään uskonnon opetus ja pakkosyöttö ei ole tarkoituksena, vaan eri kulttuurien ymmärtämisen opettaminen.

        Kyllä voi vaatia harjoittamaan Somalien uskonnollisia rituaaleja. Nehän tulevat lähiaikoina peruskoulun opetussuunnitelmaan pakollisena aineena kaikille oppilaille. Uskontoon ja ihonväriin katsomatta. Tämä on jo lausuntokierroksen opetushallituksessa käynyt, eli on enään ministerin puumerkkiä vaille valmis.


    • töttöröö

      Ei Suomessa mitään yksilönvapautta tunneta.

    • Arch

      Ei tanssia tarvi pelätä, kannattaa iloita elämästä ja avoimin silmin oppia uusia asioita, myös ilmaisemaan itseään. Suomessa vetäydytään heti "kaappiin"
      ja/tai vedotaan oikeusturvaan ettei vaan tarvis tulla mukavuusalueelta pois,
      ihan turhaan. Monessa maassa joissa on vähän enemmän ihmisiä niin tällaista
      ei edes mietittäis.
      Rohkeasti mukaan vaan kokeilemaan, turhat pelot pois :)

      • älkää peljätkö!

        Minäkin aluksi vankilassa pelkäsin kun kakkoseen porauduttiin, mutta kyllä siihen sitten tottui. Kyllä se ihan kivasti kutkutti g-pisteessä, vaikka aluksi oli hyvin vastenmielinen ajatus koko touhu. :)


    • Vahtimestari voro

      Ääh läski tai ei aivan sama tanssi vaan ! me ollaan kaikki erilaisia ja kokoisia semmoisen asia älä anna vaikuttaa yhtään mitään mitä puuhailet missä vaan.
      Eikun mukaan vaan. outuu sitä kaikenlaisat tekemään vaikka ei niin halutakkaan muitt ase on elämää vaan ja joskus se kaamea tekeminen onkin iahn hauskaakin lopulta .

    • Tanssi teini

      Tanssi sillä tanssi kehittää koordinaatio-,motivaatio-,sosiaalisia kykyjäsi ja jopa laihuttaa siinä ohessa kehoasi.

    • KALLE KELLO

      Hehheh... Et halua opiskella matikka etkä muitakaan aineita, eikä opettaja saa pakottaa pikkuista opiskelemaan. Ei missään nimessä. Sinun paikkasi on koulukodissa ns suljetulla, siinä sinun tulevaisuutesi. Minua ei kiinnosta, mutta ehkä (siis ehkä) vanhempiasi kiinnostaa.

      • Kommarifasistinatsi2

        Polta ärsyyntyneen teinhuoran koti koska olet Teemu ja anarkia 10/10 8)


      • Löydätkö Kalle koskaan mitään positiivista sanottavaa loukkaamatta ja nimittelemättä ihmisiä?????


      • kallen kellot
        Mi_nä kirjoitti:

        Löydätkö Kalle koskaan mitään positiivista sanottavaa loukkaamatta ja nimittelemättä ihmisiä?????

        Miksi pitäisi löytää? Kun kirjoituksia lukee niin ihmetyttää että mistä tää jengi on karannut?


      • KALLE KELLO
        Mi_nä kirjoitti:

        Löydätkö Kalle koskaan mitään positiivista sanottavaa loukkaamatta ja nimittelemättä ihmisiä?????

        Voi öönö. Kuule, koittakaa nyt ipanat käydä se koulunne kunnialla loppuun. Jos et kouluasi käy, on se koulukoti varma etappi. Tässä maassa oppivelvollisuus suoritetaan sitten siellä suljetussa paikassa, jos ei muuten kiinnosta. Miten voi kakarat olla noin saatannan tyhmiä vielä vuonna 2014?


      • kallen kellot kirjoitti:

        Miksi pitäisi löytää? Kun kirjoituksia lukee niin ihmetyttää että mistä tää jengi on karannut?

        Ainahan sitä voi vastata asiallisesti!!!


      • opettajana tiedän
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Voi öönö. Kuule, koittakaa nyt ipanat käydä se koulunne kunnialla loppuun. Jos et kouluasi käy, on se koulukoti varma etappi. Tässä maassa oppivelvollisuus suoritetaan sitten siellä suljetussa paikassa, jos ei muuten kiinnosta. Miten voi kakarat olla noin saatannan tyhmiä vielä vuonna 2014?

        Miten niin suljetussa paikassa? Oletko päästä sekaisin? Opettajat ovat usein todella ikäviä tyyppiä. Hyvin vähän on kivoja opettajia. Harmaa massa kaikki ovat.


      • KALLE KELLO
        opettajana tiedän kirjoitti:

        Miten niin suljetussa paikassa? Oletko päästä sekaisin? Opettajat ovat usein todella ikäviä tyyppiä. Hyvin vähän on kivoja opettajia. Harmaa massa kaikki ovat.

        Hahhaaa, kiitos nauruista "opettajana tiedän". Lue nyt ipana itsekin oma kirjoituksesi. Kirjoituksesta huomaa, että kirjoittaja on n 10 v tai sitten pahasti jälkeen jäänyt aikuinen tai olet juuri se vit***mainen EI PÄTEVÄ parikymppinen, joka on päässyt "opettajaksi" ja toimii hitlerin tavoin. Nuo sinun juttusi kyllä sopiii vapun ajankohtaan. Susta tulee isona varmaan insinööri.


      • Hahhaaa itsellesi!
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Hahhaaa, kiitos nauruista "opettajana tiedän". Lue nyt ipana itsekin oma kirjoituksesi. Kirjoituksesta huomaa, että kirjoittaja on n 10 v tai sitten pahasti jälkeen jäänyt aikuinen tai olet juuri se vit***mainen EI PÄTEVÄ parikymppinen, joka on päässyt "opettajaksi" ja toimii hitlerin tavoin. Nuo sinun juttusi kyllä sopiii vapun ajankohtaan. Susta tulee isona varmaan insinööri.

        Hahhaaa itsellesi! Sinun kirjoituksestasi huomaa että olet päästä sekaisin kokonaan!!!!
        Opettajat ovat todella ikävä porukka! Ja tiedän sen ihan hyvin kokemuksestani! En ole tavannut yhtään innokasta, lahjakasta ja iloista opettajaa! Opettajat ovat itse pahasti jälkeen jääneet aikuisia, jotka ovat päässeet "opettajiksi" ja toimivat hitlerin tavoin. Olen tarpeeksi ISO :) Oletko itse PIENI??


      • Anonyymi
        Kommarifasistinatsi2 kirjoitti:

        Polta ärsyyntyneen teinhuoran koti koska olet Teemu ja anarkia 10/10 8)

        Sitä paitsi tämä on rikokseen yllyttämistä , joka on rikoslaissa rangaistava teko!


    • huoh!!!!!!

      Tanssi on opetussuunnitelmassa eräänä liikunnan osa-alueena, joten ihan samanlainen pakko koskee sitä, kuten muutakin opetettavaa ainesta.

    • Kommarifasistinatsi2

      Polta koulu, vitut opettajista ja olen Teemu 8)

    • Voi pikkuista

      Oppivelvollisuus ikä on 16. Tanssi on yksi liikunnan muodoista, yksi tavanomaisimmista. Liikunta kuuluu oppivelvollisuuden piiriin, mutta siitä voi päästä terveydellisistä syistä. Yksilönvapauteen se ei liity pienimmässäkään määrin. Voihan joku sanoa, ettei pidä matematiikasta tai vaikka ruotsinkielen opetuksestakaan, mutta kun se sattuu vain olemaan pakollista kaikille kuitenkin?!

      Vai, että oikein yksilönvapaudesta, hah! Me suomalaiset saamme paljon ilmaiseksi omalta maaltamme, mutta on meillä myöskin jotain velvollisuuksia ja vastuita, sääntöjä ja lakeja, moraalia ja etiikkaa, joita meidän tulisi myös noudattaa.

    • lihapulla

      ....................EI TARVITSE TANSSIA EI VOI KUKAAN PAKOTTAA.............ja ymmärrän sinua tässä asiassa oikein hyvin.

    • valitukset pois

      Elä valita kun hytkytä vaan menemään. Ei se ole nyt nii jummintärkeää aina se oma ehoton yksilön vapaus.
      Paljo joutuu tekemään elämässä mitä ei aina halua.
      Joudut viel antaan periksi omalle yksilön vapudelle elämässäsi miljoonia kertoja.
      Ei pidä aina valittaa.

    • onaikoihineletty

      pakkohan ei ole muuhun kuin kuolemaan ja siihenkin vaan kerran

      • vapaus on vapaus

        Joillekin se voi tulla hetkessä ettei kerkeä kuin esim. heittämään kahvikupin loppukouristuksessa. Kuitenkin pitkään kituessa voi tehdä yksilövapautta ja sopia omasta nälkäkuolemasta.


    • GamerGirl91

      Pohdin tätä itsekin. Olin nimittäin koulukiusattu ja pojat ilmaisivat selkeästi inhonsa minua kohtaan kun tuli nämä tuskalliset tanssitunnit.

      Kerran olin pois koulusta ja biologian tunnilla juuri ennen liikuntatunteja pojat huusi "Jes! ***** ei ole koulussa!"

      Mielestäni tanssista pitäisi voida ainakin koulukiusaamisen perusteella voida kieltäytyä :/

    • kertokaa toki

      Kuinka paljon liikunnanopettaja voi tiputtaa liikunnan numeroa, jos kieltäytyy kokonaan tanssista ja saa sen yhden tunnin jälki-istuntoa? Vai voiko saada seuraavistakin kerroista jälki-istuntoa kun kieltäytyy?

      Jos vaikka muuten olisi saanut liikunnasta kympin niin tippuuko paljonkin?

      • Kympistä

        Kutoseen putoaa.


    • ruumiillisuus

      Kyllä tätä tanssiasiaa voi oikeasti miettiä fyysisen koskemattomuuden ja kulttuurillisten kysymysten kautta. Tuleeko keskenkasvuisia pakottaa paritanssiin vastakkaista sukupuolta olevan kanssa?

      • narsissis

        Oikein perisuomalaista pelätä koskettamista :) Muualla maailmassa monessa maassa ollaan paljon enemmän läheisiä tapoja eikä niistä kukaan tee numeroa. Suomessa jos joku vahingossakin hipaisee, niin johan yleisönosastot paukkuvat valituksia. Hoh hoijaa...onneksi kaikesta huomaa, että ongelmat on kovin pieniä.


      • Likaista HYI

        Aivan totta. Ajatelkaa joku hikinen finninaamainen teinipoika, saa vielä ennenaikaisen siemensyöksyn kun hinkkaa ketjun aloittajan kanssa. Yhtäkkiä valuu pitkin reisiä...


        YÄK! Likaista puuhaa


      • Oksua
        Likaista HYI kirjoitti:

        Aivan totta. Ajatelkaa joku hikinen finninaamainen teinipoika, saa vielä ennenaikaisen siemensyöksyn kun hinkkaa ketjun aloittajan kanssa. Yhtäkkiä valuu pitkin reisiä...


        YÄK! Likaista puuhaa

        Hyi! Yök! Ne isot keltaiset finnit saattaa puhjeta ympäriinsä! Talirasvaa tihkuu käsistäkin!


      • narsissis kirjoitti:

        Oikein perisuomalaista pelätä koskettamista :) Muualla maailmassa monessa maassa ollaan paljon enemmän läheisiä tapoja eikä niistä kukaan tee numeroa. Suomessa jos joku vahingossakin hipaisee, niin johan yleisönosastot paukkuvat valituksia. Hoh hoijaa...onneksi kaikesta huomaa, että ongelmat on kovin pieniä.

        Bretagnessa vuonna 2000 katselin, kun koululaiset kerääntyivät pysäkille odottamaan koulubussin tuloa. Pojat kättelivät toisiaan tuikkasivat paikallisen tyylin mukaisen tervehdyspusun tyttöjen poskelle. Jokainen tulija siis tervehti koskettaen jokaista pysäkillä jo seisovaa. Arvelisin, että sillä opilla tanssi ei ainakaan läheisyyden takia olisi yhtä pelottava kokemus murrosikäiselle.

        Eihän moista tapaa suomessa tarvitse ottaa niin käyttöön. Vieraalta se tuntuisi. Mutta jonkinlainen fyysisen kontaktin ottamisen opettelu olisi paikallaan, ettei sitä tarvetta tarvitsisi hoitaa urheiluksi kutsutulla väkivallalla tms.


      • Oksua kirjoitti:

        Hyi! Yök! Ne isot keltaiset finnit saattaa puhjeta ympäriinsä! Talirasvaa tihkuu käsistäkin!

        Seiskaluokan pojat eivät pääosin vielä edes ole finni-iässä. Pikkupoikiahan heistä pääosa on. Ajoitus on siis oikea: opetellaan tanssia ja siihen liittyviä kohteliaita käytöstapoja jo ennen kuin ne visvatäytteiset tulivuoret alkavat purskahdella.


    • 09kmn nnn

      Minä olin liikunnassa aikoinaan kympin oppilas ja sain kymppiin oikeuttavat tulokset esim. Cooperin testistä, pikajuoksusta jne. En koskaan kuitenkaan oppinut uimaan, mikä johtui suurimmaksi osaksi minun ja silloisen parhaan kaverini päätöksestä olla oppimatta uimaan. Lähinnä siis seisoimme uima-altaan matalassa päässä koko tunnin. Tämän vuoksi arvosanani putosi kasiin.

      • suhteellisuusteoria

        Minä olin kestävyyslajeissa hyvä ja hiihtämistä harrastin koulun ulkopuolella. Ne harvinaiset kerrat kun oli hiihtoa olin ihan täpinöissäni ja hiihdin kärkiporukassa. Silloin sattui olemaan sellainen vesikeli, että suksiini pakkautui lunta siihen malliin ettei luistanut mitenkään. Tuli sitten sen osuuden jyrkin mäki vastaan ja juoksin niillä suksilla koko mäen ylös ja irvistelin siellä sitten muille, kun ne muut nitkuttelivat vielä siellä alkuvaiheissa.
        Eipä siellä mitään liikunnanopettajaa näkynyt, kun vahti niitä lusmuja, jotka ehkä veti sen naurettavan lyhyen matkan niillä koulun sodan aikaisilla riu'uilla.

        Aina tuli vain kasia. Tiimilajit oli sellaisia, että jos sählypallon satuin saamaan lapaan alkoi kaikenlaiset henkisesti Vapaavuoren kaltaiset huutamaan välittömästi, että pallo sille. Kuitenkin maalivahtina olin aina paras ja sählyssä puolustajana parempi kuin tyhjänpäiväinen maalivahti, joka pahimmillaan pyllisti pallolle kun se olisi pitänyt torjua. Ei se sählypallo paljoa satu vaikka osuukin päähän, jääpallo reidessä ei pahemmin, mutta jääkiekko suussa oli kyllä paha. Hammaskalusto heilui ja verta valui koko suun leveydeltä kaulaan. Hämmästyin itsekin sitä näkyä peilin edessä. Onneksi hampaat lopettivat heilumisensa ja pysyivät tallessa.

        Liikunnanopettaja oli tyypillinen Hitler-Jugendin edustaja. Aina sellaista vähättelyä ja nöyryyttämistä, kun ei kuulunut siihen kovis porukkaan. Sama paska oli vielä lukiossakin ja aloin kasvattamaan lihasmassaa. Olin kyllästynyt noihin heikkoihin numeroihin ja halusin samaan Hitler-Jugendiin ja aloin tahallaan sählyssä runttaamaan porukkaa sivuun. Lopulta sainkin olla jatkuvasti vaihtopenkillä, vaikka en edes jatkanut runttailua.

        Liikunnanopettajalla oli soittoharrastus ja monet etenkin pojat olivat ottaneet musiikin kuviksen asemasta. Siellä koulussa oli erillinen kitaranrämpytystila ja siellä sitten nämä tietyt ja liikunnanopettaja kehittivät suhde peliänsä ja lujittivat Hitler-Jugendiansa.


    • monta syytä

      Selkäsauna olisi aikoinaan kotoa tullut jos olisin tanssia harrastanut. Ihmisillä on monia syitä miksi ei tanssia harrasta, eikä niistä syistä haluaisi kaikille kailottaa.

    • näin käy

      Ainahan on koulussa pakotettu tanssimaan, istumaan kirkossa ja muuta turhaa. Lapsillahan ei ole aikuisten oikeuksia kieltäytyä kaikesta.

      • sipisip

        Eikös nämä asiat olekaan yleissivistystä?


      • näin käy
        sipisip kirjoitti:

        Eikös nämä asiat olekaan yleissivistystä?

        Ei.


      • totuus yllättävä
        näin käy kirjoitti:

        Ei.

        Nussiminen on. Tanssiminen on vain joidenkin friikkien harrastus.


    • Kkkop

      Varmaan trolli, kun laistakin puhutaan, mutta vastaan silti:

      Kunhan muistutan vielä, jos joku on jo muistuttanutkin, ettei opettaja kiusaa sinua tahallaan. Opettaja ei päätä yksinään mitkä asiat täytyisi läpäistä, jotta oppilas on kurssin suorittanut. On monia eri tahoja, jotka ovat "pakottamisen" takana, eli älä ole liian ankara opettajaa kohtaan. Ja muista itseäsi ajatellen, että jos on jotakin syitä sille, mikset halua tanssia, kuten paniikkihäiriö tms., niin ehdottomasti heti puhut opettajan/opon/terveydenhoitajan tm. henkilökunnan jäsenen kanssa asiasta, jotta voitte yhdessä löytää ratkaisun tilanteeseen, eikä tule sellaista "veren maku suussa" pakottamistilannetta.

      Itse en koskaan oppinut luistelemaan. Itku kurkussa lapsena raahattiin jäälle, muttei kukaan joutanut opastamaan, kun suurin osa lapsista osasi sen taidon jo eikä opettajien kärsivällisyys riittänyt minulle. Loppu peruskoulun ajan joko lintsasin liikuntatunneilta tai pyysin päästä hiihtämään. Se oli kamalaa, ja olisin selvinnyt sellaiselta henkiseltä kivulta, jos joku olisi vaivautunut antamaan jonkinlaista tukiopetusta. Kenties ap.kirjoittajan kaveri- tai perhepiirissä olisi joku henkilö, joka osaisi ja haluaisi opettaa sinua tanssimaan? Ehkä sellainen mututuntuma tanssimiseen voisi tuoda itsetuntoa lisää, jottei se tuntuisi niin hirveältä :)

      • .......

        Minulla on täysin sama tuon luistelemisen kanssa. Olen 20-vuotias, en osaa luistella ja vihaan luistelua koko sydämestäni.

        Aloittajalle sen verran, että älä missään nimessä mene puhumaan koulun henkilökunnalle asioistasi, koska he eivät ole luotettavia ja heistä ei ole mitään hyötyä.

        Oma kokemus:
        olin koulukiusattu, minut laitettiin terapiaan, kiusaajille ei tehty mitään.


    • Korkokengät

      Voiko opettaja pakottaa juoksemaan? Mua se inhottaa.
      Pallopelit kans.

      • ikuinen helvetti

        Ei tietenkään ettet vahingossakaan laihdu, jotta sua voidaan ikuisesti kiusata sen takia.


      • .........
        ikuinen helvetti kirjoitti:

        Ei tietenkään ettet vahingossakaan laihdu, jotta sua voidaan ikuisesti kiusata sen takia.

        Tervetuloa apinoiden planeetalle.


    • siitepöly

      Mikä kysymys! Ei elämässä voi pelkästään valita mitä haluaa tehdä ja mitä ei. Elämä on pitkä matka, jossa joutuu tekemään kaikenlaista mistä ei pidä. Esimerkiksi työelämässä, ei voi ruveta mankumaan, ettei voi tehdä jotain yksilönvapauteen vedoten. Muutenhan kukaan ei kohta tekis mitään, opettais esim. suakaan :)
      Yksilönvapaus ei tarkoita että tekis vaan sitä mikä itteään huvittaa. Opettaja yrittää toimia kuten hänen odotetaan työssään toimivan eli järjestävän mahdollisimman monenlaista liikuntamuotoa jumppatunneille.

      En minäkään pidä esimerkiksi siitepölyallergiasta, mutta kestettävä se vaan on :)

      • ei tartte kestää

        Sun pitää vetää kunnolla sitä siitepölyä sieraimiisi, että se tauti lähtee pois. Muutenkin kämppää ei pidä liikaa siivota. Annat vaan villakoirien lentää.

        Tähän ollaan vaan tultu kun ei ymmärretä ihminen on oikeasti elukka, jonka pitäisi piehtaroida vapaasti luonnossa, että se immuunikyky pysyy hyvänä.


    • mirtatsapiini

      hae lääkärintodistus!sano lääkärille että saat väkivaltaisiatuntemuksia tanssimisesta.lääkäri on vaitiolovelvollinen ja kirjoittaa todistuksen.

    • lapsetonsaatanasta

      Voi herran lettas ku johonkin pakotetaan elämässä, ja varsinkin tuon ikäisenä. Pelkäätkö että instagrammisi tai facebookkisi ei saa tarpeeksi kuvia jos et niitä ole jatkuvasti räpsimässä. Voi kamala.

      • voi haloo

        Olipa turha kommentti tämäkin.


    • hummoaooas

      Eihän opettajat voi pakottaa sinua edes tunnilla olemiseen tai edes koulussa olemiseen..opiskella sinun on pakko jossakin

    • tällänen lifestoori

      Pelkääktö sitä että ei löydy paria ? itellä ainakin oli tällänen pelko mutta olihan se hauskaa kauniin naisen kanssa tanssia.. ja partnerin sain ei niin hyvän näköisen mutta hauskaa oli :D jälkeenpäin paljastu että se oli ihastunu muhun niin tulikin pieni awkward moment :D mutta kannattaa opetella perus juttuja ja jos joskus menet naimisiin niin pitäähän siellä osata tanssia tai voi olla että et halua .. itellä ainakin elämän tavote (unelma saa nähä onnistuuko :D ) on vaimo pari lasta ja pieni oman alan firma ja jos joskus menet armeijaan kadetti koulutukseen (upseeri) niin parhaimmat tanssijat pääsee linnan juhliin (kai en oo varma joku´muutos saatto tulla)

      • perunalaama

        Tällä nyt ei ollu mitään tekemistä tän keskustelun kanssa.


      • mikä juttu tämä

        "olihan se hauskaa kauniin naisen kanssa tanssia.."

        Yläkoulun seiskaluokalla? Tarkoitatko siis kenties opettajan kanssa tanssimista? Muut asianosaisethan ovat lapsia.


    • nami nami

      Aika homo saa olla, jos ei "tanssi" kiinnosta. Ehkä parempi silloin vaan piiloutua kaappiin.
      Läskit pitää ajaa pois niiltä tunneilta laihduttamaan ja tulkoot vasta laihana takaisin, mutta voi pojat niiden hottisten pyllystä kun saa ottaa kiinni. Siinä kyllä alkaa kiimatippa valumaan. ;D

      • tervettä

        2 tuntia jälki-istuntoa, rehtorin ja kuraattorin juttusille. :)

        "Tarttui kiinni ja pilasi tanssiharjoituksen"


    • Onks tämä pakottamis
    • ei ikinä tanssinut

      Pyydät vanhemmiltasi lapun ja viet sen opelle niin ei tarvitse tanssia.
      Ei ainakaan minun tarvinnut. Tosin ei kukaan minun kanssa edes halunnut tanssia, ekalla tanssitunnilla ei ollut lippuja ja lappuja, mutta koska paritansseja ei yksin voi tanssia niin sivuun vain.
      Mutta lappua vaan jos et halua tanssia. Itse olisin toki halunnut ja vapautusta tanssimisesta pyysin juuri sen häpeän vuoksi, ettei tarvinnut enää jäädä viimeiseksi ja muiden pilkan/naurun kohteeksi.

    • Opetussuunnitelman noudattaminen ei ole yksilönvapautesi asia. Sinä olet oppivelvollinen ja jos liikunnan opetusohjelmassa seisoo, että seiskalla tanssitaan, sinäkin tanssit. Asia on tässä mielessä sama kuin se, että valittaisit matematiikantunnilla, ettet halua opiskella prosenttilaskua ja yrittäisit vedota yksilönvapauteen. Ehdotan, että mietit ensin, mitä tuolla yksilönvapaudella tarkoitetaan. Onko sellaista edes kirjattu mihinkään lakiin tai säädökseen.

      Tanssit tai et. Asia on omasi. Opettajasi ei tule heiluttelemaan vartaloasi. Jos et, ratkaisusi näkyy liikunnannumerossa ja ehkä myös käyttäytymisen arvosanassa - jos opettajilla on sellaisen jakamiseen enää oikeutta.

      Lähinnä tulee mieleen, että tanssimisesta voisi saada vapautuksen sovinnolla uskonnollisin perustein. Jos siis satut kuulumaan lestadiolaiseen perheeseen ja sukuun, voit ehkä pyytää vanhemmilta lapun, jossa he pyytävät liikunnanopettajaa päästämään sinut tanssista.

      Mitä muutoin tulee asiasi hoitamiseen, ota ensin selvää. Opettajat kuulevat joka päivä selityksiä yksilönvapaudesta ja vaikka mistä. He ovat kovapintaisia, koska nykyään oppilaat ja vanhemmat eivät juurikaan halua tunnustaa sitä auktoriteettia, jonka lain pitäisi opettajille antaa. Kun esität perusteita omalle väitteellesi, käytä sellaisia perusteita, joiden voit osoittaa olevan olemassa lainsäädännössä tai koulun järjestyssäännöissä. Siinä on sinun keinosi, ei abstrakteissa vapauksissa, joiden olemassaoloa ei ehkä ole kirjattu mihinkään pätevään asiakirjaan.

      • MKAY?_

        Siinäs kuulitte nulikat siitä auktoriteetistä ja pulinat pois tai tulee lähtö vauhdilla portaita kohti!


    • katja88

      Ei.Meillä oli aikoinaan vaihtoehtona koripalloa niille jotka ei tahdon tai saaneet vakaumuksensa vuoksi tanssia.Mielestäni olisi kohtuutonta vaatia sitä pakolliseksi.Naurettavaa suorastaan..pidä puolesi

      • Mikä siinä on naurettavaa?

        Itse en näe kuin yhden ongelman: varhaisnuoret, joista monet ovat epävarmimmillaan vartalonsa muutosten ja olemuksensa kanssa, pistetään lähikontaktiin. Ajankohta on siis väärä. Ehkä viides luokka olisikin parempi ajankohta. Tai vasta yhdeksäs. Minusta on hölmöä lähtee nuoren esittämin emmää-perustein joustamaan tässä. Eihän sitä nyt sentään ole tarvis ensi töikseen korva suussa/suu korvassa notkua siellä parketilla. Kunhan uskaltaa koskea toiseen ja pitää kiinni muutaman minuutin jalkojaan sovitellessaan. Nuoret parketille vain, jos asiaperustetta kieltäytymiselle ei löydy! Ja ainoat asiaperusteet ovat uskonnolliset syyt tai todettu paniikkihäiriö tai muu huomattava sosiaalinen ongelma.

        Netti on täynnä yksittäisyyttään valittavia ihmisiä. Aika monelle miehelle olen tokaissut, että hankkii kunnon tanssitaidon. Naiset kuuluvat arvostavan sellaista. Sen sijaan naiset eivät erityisesti arvosta valittamista, vaikka joku ehkä voi suoda myötätuntoa toisen yksinäisyyden vuoksi. Uskoakseni tanssitaito auttaisi myös ujoa naista. Sen kuin tällää itsensä kauniiksi ja menee lavalle. Rohkeimmat ja sosiaalisimmat siellä etunenässä tulevat pokkaamaan, arvelen.

        Tanssitaito ja siihen kuuluvat hyvät tavat ovat osa sivistystä. Se antaa valmiuksia kohdata vastakkainen sukupuoli tahdikkaasti erilaisissa tilanteissa. Tanssi on nuorillekin hyvä tapa päästä lähelle vastakkaista sukupuolta ilman että pitää väkisin keksiä jotakin hienoa sanottavaa tai muutoin tehdä tikusta asiaa. Lavatansseissa kehtaa lähestyä naista tahi miestä selvin päin ja jos tanssi sujuu, niin aina voi vaikka sanoa muutaman hyvän sanan soittavasta orkesterista - vaikka se olisi keskinkertainenkin. Äkkiä sen huomaa, kenen kanssa askelien lisäksi ajatuksenkulkukin sopii yhteen.

        Lisäksi tanssi on hyvää liikuntaa. Ei vaadi superkuntoa eikä ole pakko saavuttaa huimia tuloksia. Muutamankin kappaleen ajan kestävä pyörähtely permannolla on parempi kuin kaljan ryystäminen syrjässä.

        En muuten edelleenkään osaa tanssia kuin auttavasti. Mutta tarpeen vaatiessa varmasti opettelen paremmin. Todennäköisemmin minut kuitenkin voisi tavata siitä bändistä. Koska pidän tanssia jokseenkin tervehenkisenä touhuna, arvostan myös hyvää tanssimusiikkia.


      • karttakeppiä käteen
        ted kirjoitti:

        Mikä siinä on naurettavaa?

        Itse en näe kuin yhden ongelman: varhaisnuoret, joista monet ovat epävarmimmillaan vartalonsa muutosten ja olemuksensa kanssa, pistetään lähikontaktiin. Ajankohta on siis väärä. Ehkä viides luokka olisikin parempi ajankohta. Tai vasta yhdeksäs. Minusta on hölmöä lähtee nuoren esittämin emmää-perustein joustamaan tässä. Eihän sitä nyt sentään ole tarvis ensi töikseen korva suussa/suu korvassa notkua siellä parketilla. Kunhan uskaltaa koskea toiseen ja pitää kiinni muutaman minuutin jalkojaan sovitellessaan. Nuoret parketille vain, jos asiaperustetta kieltäytymiselle ei löydy! Ja ainoat asiaperusteet ovat uskonnolliset syyt tai todettu paniikkihäiriö tai muu huomattava sosiaalinen ongelma.

        Netti on täynnä yksittäisyyttään valittavia ihmisiä. Aika monelle miehelle olen tokaissut, että hankkii kunnon tanssitaidon. Naiset kuuluvat arvostavan sellaista. Sen sijaan naiset eivät erityisesti arvosta valittamista, vaikka joku ehkä voi suoda myötätuntoa toisen yksinäisyyden vuoksi. Uskoakseni tanssitaito auttaisi myös ujoa naista. Sen kuin tällää itsensä kauniiksi ja menee lavalle. Rohkeimmat ja sosiaalisimmat siellä etunenässä tulevat pokkaamaan, arvelen.

        Tanssitaito ja siihen kuuluvat hyvät tavat ovat osa sivistystä. Se antaa valmiuksia kohdata vastakkainen sukupuoli tahdikkaasti erilaisissa tilanteissa. Tanssi on nuorillekin hyvä tapa päästä lähelle vastakkaista sukupuolta ilman että pitää väkisin keksiä jotakin hienoa sanottavaa tai muutoin tehdä tikusta asiaa. Lavatansseissa kehtaa lähestyä naista tahi miestä selvin päin ja jos tanssi sujuu, niin aina voi vaikka sanoa muutaman hyvän sanan soittavasta orkesterista - vaikka se olisi keskinkertainenkin. Äkkiä sen huomaa, kenen kanssa askelien lisäksi ajatuksenkulkukin sopii yhteen.

        Lisäksi tanssi on hyvää liikuntaa. Ei vaadi superkuntoa eikä ole pakko saavuttaa huimia tuloksia. Muutamankin kappaleen ajan kestävä pyörähtely permannolla on parempi kuin kaljan ryystäminen syrjässä.

        En muuten edelleenkään osaa tanssia kuin auttavasti. Mutta tarpeen vaatiessa varmasti opettelen paremmin. Todennäköisemmin minut kuitenkin voisi tavata siitä bändistä. Koska pidän tanssia jokseenkin tervehenkisenä touhuna, arvostan myös hyvää tanssimusiikkia.

        Roskaa!

        Naisen metsästyksessä tärkeintä on hyvä kunto, joka tietysti tuo ulkonäköä sekä itseluottamusta. Myöskin äärettömän hyvä sanavalmius on tärkeää, koska hiljaisia ei huomata, koska ovat vain tylsiä.
        Kestää suhteetkin pidempään kuin vain sen ihastusvaiheen ettei aina vaan pelkkää mukavuusaluetta ja teeskentelyä. Molemmat saa siis täysin itsenäisiäkin ilman toisen vaatimuksia.

        Tanssimisen tilalle vaikka festarit, jos ne naiset kiinnostaa.


    • Uskontokortti

      Meidän koulussa ainakin lestatiolaiset sai kieltäytyä uskonnollisista syistä. Vetoa samaan eli omaan uskontoon vaikkei sitä olisikaan.

    • 418

      Kyllä itsekin olin poissa kaikki tanssitunnit (ensimmäisen jälkeen) ylä-asteella.. En kestänyt kyseisiä tunteja koulukiusaamisen takia. Jos tanssiparit yökkäilee ja kieltäytyy ottamasta minua edes kädestä kiinni, niin ei minun ollut mielestäni mikään pakko mennä paikalle. Vaikka oppivelvollisuus olisi millainen.
      Kaikki tietenkin tapahtui aina opettajan selän takana... Opettaja yritti pakottaa minut opettelemaan valssia eräällä muulla liikuntatunnilla muiden edessä (koska tarvitsin ihan selkeästi rangaistuksen lintsaamisesta, mutta en vaan suostunut. Uhkasi että jään luokalle jne. En jaksanut välittää, ja kas kummaa, pääsin luokaltani siinä missä muutkin, vaikken opetellutkaan..
      Että jos on kiusaamista, älä mene ja thats it.

      • Toinen asenne

        Oisit yökkäillyt takaisin ja vetänyt tunnit huumorilla. Niin minäkin tein ja lopulta katkes kiusaajilta mahikset.

        Liikuntatunnit on mukava piristys koulupäivään, keskittykää omiin tekemisiinne, älkääkä muitten.


    • lukiolainrn

      Opettajan toiminta on täysin laillista sillä tanssit kuuluu opetussuunnitelmaan. Opettaja ei kuitenkaan voi väkisillä sinua tanssimaan pakottaa jos sitä et missään nimessä halua, numeroasi hän kyllä voi ja tuleekin laskemaan.

      Itse en koko yläasteen aikana osallistunut uintiin, hiihtoon enkä luisteluun ja liikunnan numeroni oli tästä johtuen 7. Opettajamme oli varsin mukava ja jo ekoilla tunneilla teki selväksi että jos johonkin lajiin ei halua osallistua niin ei tarvitse kunhan hyväksyy sen että se tulee vaikuttamaan numeroon ikävästi.

    • feagfeoihgao

      Itse ainakin aikoinaan lintsasin monet yläasteen tanssitunnit. Ei paljon kiinnostanut, numero tippui yhdellä mutta mitä väliä, keskiarvo riitti ihan mainiosti lukioon siitäkin huolimatta.

      Mielestäni ketään ei saisi pakottaa tanssimaan vasten tahtoaan. Hyvä ratkaisu olisi, että jos ei halua liikuntatunneilla tanssia nii sitten saa mennä siksi aikaa vaikka kävelemään pihalle.

    • On sitä kaikenlaista

      Onkohan nämä nykyajan kullannuput kuulleetkaan sitä, että kun on oikeuksia, on myös velvollisuuksia? Oppivelvollisuus tässäkohtaa.

      • kaikenlaista

        Ei puolustusministerilläkään ollut minkäänlaisia velvollisuuksia, joten mitä pädet?


    • tutustuminen tärkeää

      Koska vaakamambo sisältyy opetussuunnitelmaan?

      Tietenkin kortsuilla, että valistustyö menee hyvin perille sekä toinen sukupuoli tulee tutuksi. Lähtee se turha jännitys pois ja osaa keskittyä sitten tulevaisuudessa olennaiseen.

    • Homot ei tanssi

      Itse en peruskoulussa joutunut tanssimaan paritansseja, koska paria ei löytynyt. Kaikki liikanryhmässä nimittäin pelkäsivät että homous tarttuu koskemalla!

      • sano mua rehtoriksi

        Alaikäisenä sulla ei ole oikeuksia olla homo.


    • kjklkljlkkl

      Muistelen itse inhotuksella peruskoulun liikuntatunteja. Varsinkin niitä, kun tytöt ja pojat laitettiin herkässä varhaismurrosiässä samaan aikaan uimahalliin. Opettajilta puuttui täysin tilannetaju ja empatiakyky. Huudot ja haukut sai jos kantoi kotoa äidin kirjoittaman lapun, jossa oli hyvin heppoinen peruste sille, miksi ei sillä kertaa voinut mennä uimaan. Se taisi olla kaikille ihan yhtä ahdistavaa ja noloa, sekä tytöille, että pojille paljastaa oma kehittymään alkanut puolialaston vartalo isolle porukalle vastakkaista sukupuolta. Ja opettajat vain huolehtivat liikunnan monimuotoisuudesta. Huoh.

      Samaan kastiin kuului paritanssit, vaikka ne eivät niin noloja olleetkaan. Itse kuuluin siihen ujompaan ryhmään, joka ei hirveästi uskaltanut poikia teini-iässä lähestyä. Naamat vastakkain, vartalot toisiinsa koskien tanssiminen oli pelottavaa. Mutta mitä sitten, hylättyä pukkasi jos et suostunut

      Myös muut liikuntalajit, joita pelattiin pojat ja tytöt yhdessä oli kamalaa sellaiselle, joka ei hirveästi liikuntaa harrastanut. Liikunnassa epäonnistuminen oli jostain syystä todella nöyryyttävää. Varsinkin vastakkaisen sukupuolen edessä. Ja kilpailuahan se liikunta aina oli. Ikävä kyllä.

      Liikuntaa olisi voinut harrastaa muutenkin kuin kilpailemalla ja nöyryyttämällä niitä jotka eivät kovin hyviä olleet. Mutta sellaista oli koululiikunta noin 15 vuotta sitten. Mitenhän on nykyään, onko kehitystä parempaan tapahtunut?

    • totuus2

      On laillista toimintaa opettajalta. Tanssiminen kuuluu opetussuunnitelmaan ja opettajalla on velvollisuus vahtia, että hänen oppilaat noudattavat sitä. Opettajalla on kuitenkin oikeus vain käskeä ja uhkailla rangaistuksella eli voit toki kieltäytyä ja jälki-istuntoa kummempia seurauksia ei tule jos edes sitäkään.

    • kuiikkkkk

      Tanssiminen kuuluu nykyajan liikunnan opetussuunnitelmaan. Eihän sinua kukaan voi pakottaa, mutta näkyy sitten liikunnan arvosanassa. Sama homma kuin uinti, luistelu, hiihto jne. Jos et suorita näitä, ei voi saada kunnon arvosanaa. Valitset siis itse: yrität parhaasi ja tanssit, saat suoritusmerkinnän. Jos et tanssi, otat arvosanassa takkiin. Omapa on valintasi.

    • tjaahas

      Kouluopetukseen kuuluu tanssi ja sitä on pakko tehdä, ellei ole esim. jalka poikki tai sitten kuulut johonkin uskonnolliseen ryhmittymään, jossa tanssiminen on kielletty.

      Maailmassa nyt vian joutuu tekemään välillä asioita, joita ei tahdo.

    • sovi asia

      Kysy että voitko kävellä lenkkiä ulkona samaan aikaan? Tai muuta korvaavaa jos keksit. Talvella joku kuntosali, uinti vaikka tms. Voihan joillekin tulla kuvottava tai huono olo, jos laji tai musiikki on täysin väärä. Tai ehkä ope. Silloin ei kannata väkisin yrittää vääntää. -On sitten menemättä sinne ollenkaan, kesken vaikea lähteä ulos.

    • rohkeastivaan

      En ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa. En itsekään normaalipainoinen ole mutta silti oli meillä ihan hauskaa tällä paljon etukäteen pelätyllä tunnilla :)

    • itsekin tanssija

      No, ymmärrän että tuolla vartalolla kadehdit muita tanssijoita.
      Kyllä ne kauniit, hyvän vartalon omaavat nuoret kaunottaret mieluusti tanssivat, toista se on sinun kaltaistesi kanssa.

    • mek

      Itse olen -70 koulun käynyt ja miehen näkökulmasta minunkin piti yrittää laulaa ja piirtää kuvaamataidon tunnilla mutta ei paljon kiinostanut kun ei ole kumpaankaan aineeseen minkäänläisia lahjoja ja enkä olemusikaalinen mutta jossain vaiheessa ilmoitin opettajalle että on parempi etten laula kun en osaa eikä kiinosta ja se siitä. Onneksi -70 luvulla ainakaa pojille ei tanssia optettu vaikka se olisi minua kiinostanut kun on hyvä tahtikorva ja olenkin alta perikyppisenä oppinut tansimaan ja veilä tanssikurssitkin aikoinaa käynyt.

    • Minun mielipiteeni

      Onhan koulun liikunta tunnilla muutakin kuin tanssia, joten jos teet tunnilla muuta, niin ei kai nyt siitä ettet suostu tansssimaan opettaja voi hernettä nenään vetää. Mikäli pistät hanttiin joka asiasssa lienee opettaja oikeassa, mutta jos muuta tunnilla teet, ei pitäisi olla sanomista. Ei ainakaan kokonaan hylkäämistä. Rehtorille voit mennä puhumaan.

      • Ja minun mielip.t.ni

        Mun mielestä toi on ihan väärä asenne ja rehtorin pitäisi suoraan sanottuna heittää ulos valittamasta. Ei lasta pidä kannustaa siihen, että hän päättää, määrää ja koko maailma pyörii hänen napansa ympärillä joka asiasta. Nimittäin sillä tekee karhun palveluksen, ei se maailma meinaan pyöri, kyllä sitä vaan joutuu tekemään joskus vähän vähemmänkin huvittavia hommia, ei niitä tunteja voi suunnitella joka lapsen "yksilövapautta" kunnioittaen, niinkun tanssiin suostuminen olisi joku hemmetin loukkaus, vaarallista tms. eikä kannata opettaa lapsia kitisemään joka asiasta!

        Ei ehkä kokonaan hylkäämistä tulekaan, mutta haloo, pienesti heikko asenne: kitise vaan joka kerran kun elämässä vastaan tulee jotain vähänkin mikä "ei huvita" niin sillä se suttaantuu?? No ei kuule suttaannu.
        Itse ainakin jo vanhempana vetäisin herneet nenään. Lapsen on hyvä tietää rajansa, koska niitä oikeasti loukataan, mutta hyvä on myös tietää, koska niitä ei loukata - ja että ensin syödään pääruoka, sitten saa jälkkäriä. Se kantaa huomattavasti pidemmälle.
        Ja tuosta aiheesta olisi ainakin itselleni muuten turha tulla puhumaan, kun että voisin kuunnella ja keskustella maailmasta, tunteista ja asenteista, mutta en todellakaan antaisi mitään eri vapauksia, koska lasta nyt ei huvita ja hän haluaa määrätä opetustunnit.

        On turha opettaa lapsista asennevammaisia rusinat pullasta poimijoita, joille pettymys on sitten hirveä, kun iso maailma ei toimikaan niin. On olemassa palveluksia ja karhunpalveluksia ja lapsista kasvatetaan aikuisia: lapsista kasvatetaan aikuisia.


    • tääl toinen seiska

      Oon kans seiskalla ja meillä on ollu kutosella ja nyt pariviikkoa sitten seiskalla paritansseja, alkuun sanoin että en kyllä mene (kun luokatkin sekoitettiin), mutta kun olin tanssimassa ajattelin että mitäs pahaan tässä on, mulla ja parillani (henryllä) oli ainakin hauskaa. Naurettiin aivan älyttömästi ja kaikki katto et "mitä hauskaa tos nyt oli". Oli meillä myös tansseja missä pari vaihtui (kaikkien kanssa täytyi tanssia). Toisaalta nyt kun miettii kaikilla oli hauskaa ja tutustuin pariin uutee poikaan, ja uudestaan entiseen poikaystävääni :)

      • :) kyl vaan

        Hyvä asenne! Että voihan sitä kokeilla, eikä aina tarvitse ottaa itseään niin vakavasti :) Tolla pärjää hyvin!


    • Nii..

      Kun opettelee tanssimaan ja teet virheen, niin onko se virhe joka kuuluu tehdä kahdesti vai kuuluuko se virhe korjata? Jos vedät teknoa, niin luuleeko tanssinopettaja, että se on tangoa? Jos sitä tanssia nyt opettaisi joku sellainen joka osaa tanssia ja sitä näytöstä voisi tehdä joku sellainen kun osaa tanssia.
      Minkäs sille sitten voin tansituttaa.

    • Joskus on ikävää

      Niin, maailmassa on asioita, mitä ei aina erityisemmin halua, mutta mitkä eivät vahingoita, jopa kehittävät silti, mitä voi tehdä ja joskus myös, mitä on pakko tehdä. Jos sinun yksilövapauttasi loukataankin, niin se on voi, voi, tuommoisessa asiassa ihan suoraan sanoen, ketään ei edes pitäisi kiinnostaa.
      Lapset pitäisi pistää liikkumaan vähintään kerran viikossa, monipuolisesti ja omien kykyjensä mukaan, halusivat tai eivät, koululiikuntatunnilla. Ihminen on luotu liikkumaan eikä tanssin kokeilusta mitään haittaakaan ole. Se ei ole vahingoittavaa, eikä sinällään kajoa sinuun, loukkaa sinua, eikä ole vaarallista. Samalla tavalla, kun kouluruoan pitäisi olla monipuolista ja terveellistä, halusi lapset vaikka pullaa joka päivä tai ei, pitäisi liikunta sisältyä koulun käyntiin.

      Opettajan toimet joskus ärsyttävät, mutta on hyvä lopulta tottua siihenkin. Pärjäät työelämässä, kun opit ajoissa, että joskus on ärsyttävää, ja silti pitää tulla toimeen. Joskus ei huvita, mutta on hyvä silti tehdä. Maailma loukkaa joskus yksilövapauttasi ja siitä on päästävä yli. Kaikki ei pyöri napasi ympärillä eikä mene aina sinun halujesi mukaan: täällä kun on muitakin tahtoja!

      Olet onnekas, kun saat peruskoulutuksen. Kehitysmaiden perusongelma, epätasa-arvon, kurjuuden, osaamattomuuden ja riiston pääsyy on tiedon ja koulutuksen puute. Liian lisääntymisen ja aivan surkeisiin olosuhteisiin, elämän huono kohtelu jne. johtuu liioista keinoista, liian huonoon peruskoulutukseen nähden. Kaikki, osaaminen, yleistieto, ja etenkin luku- ja kirjoitustaito, on peruskoulussa meille kaikille saatavilla. Se on kallisarvoinen lahja, mitä ei pidä väheksyä. Liikuntatunti on pieni hinta siitä.
      Et osaa ehkä vielä ajatella niin, mutta ota selvää asioista. Se saattaa tuoda uutta perspektiiviä siihen, mistä valittaa ja onko koulu lahja vai rangaistus. Ole siis kriittinen myös itseäsi kohtaan, kehitä itseäsi jo lapsesta saakka ja kasvat vahvaksi, ajattelevaksi aikuiseksi, joka tietää koska oikeasti on aihetta vetää raja ja koska ei nyt niinkään.

      Toivon, että löydät ratkaisun ongelmaasi.

      • sun tynnyrinapa

        Kehitysmaissa tanssitaan ihan vapaaehtoisesti, eikä mitään valssia. Melkein samanlaista hytkymistä kuin festareilla, yökerhoissa jne


    • Duuuu ärrr

      Miksiköhän tanssiminen on ylipäätänsä kouluohjelmassa? Eihän sitä periaatteessa kukaan tarvitse, varsinkaan niitä iänikuisia valsseja, tangoja jne. Yleishyödyllisyys melko vähäinen. Ne, jotka ovat kiinnostuneita tanssimisesta kyllä ottavat siihen ihan omaehtoisia tunteja. Kyllähän siinä hiki tulee toki, mutta liikkunnallista puolta ajatellessa tehokkaampaa on kunnon party party-musiikit ja tanssit.

    • Sanon mitä tietoa nykyään ei voi olla olemassa sen teille kaikille ... Onnistuin

    • ---

      Nykyään otetaan liikaa mallia jenkeistä tai mistä lie kaiken "oikeus"juttujen ym. kanssa. Nuoret ja monet aikuisetkin on ylimielisiä, kun kuvittelevat voivansa lukea lakia poliisille ja itselle epämieluisassa tilanteessa vedetään aina esiin joku "loukkaa yksilönvapauttani" tai vastaava. Lueppa ensin mitä siinä sanotaan ennen kuin rupeat vetoamaan johonkin kivan kuuloiseen lakipykälään. "Onko opettajan toiminta laillista", huhhuh... Liikaa menee oppilaiden aikaa opettajien vihaamiseen ja liian vähän itse opiskeluun. Oman elämänne te siinä vain paskotte. Lupaan että myöhemmin työelämässäkin tulee olemaan monia juttuja, joista ei tykkää, mutta ne vain on silti tehtävä. Joten opetelkaa ajoissa tulemaan toimeen sellaisten asioiden kanssa, älkää kiertämään niitä hatusta vedetyillä tekosyillä.

    • }w{ and _I_

      suoraan sanottuna, mikä salattua missäkin kenellekkin, esim. Valtiotalouksille ja yksilötalouksille, siitä puhe ... suorassa suhteessa saako opettaja sex tai liikunta, jo on hullua tämä, menettää mielenterveytensä esim. innokkaana urheilijan tai sex oliona jo lakisääteisissä, sanoisin oppilaiden olevan parhaimmillaan elleivät harrastaisi kumpaakaan ... vähemmistöryhmien oppilaille seuraa parempien peerheidenoppilaista tai opettajia ei saa päästää hääräämään sukutaustaansa ja pahojaan, pidän opettajia ja oppilaita vaarallisena yhteiskyntataloudellisena ilmiönä ja niin taidan pitää suuni kiinni? Miten olisi my money, my saldo?

    • Opettaja.

      Yleensä koulun ideana on se että ei pomottele vaan tekee kuten käsketään. Eihän sitä voi tietää miltä tanssimminen tuntuu jos ei koskaan ole tanssinut.

      Olen ollut lukiossa tanssinopettajana ja ainakin siellä kurssi oli vapaaehtoinen.
      Minun on vaikea kuvitella että joku ei halua opetella tanssimaan kun itse olen
      aina tykännyt tanssimisesta. Tanssiminenon kyllä senverran vaikea laji että turha pelko että opit sitä peruskoulussa. Korkeintaan vähän näet millaista on ja päätät
      myehemmin opetteletko vai et.

      Opettajana voin suoraan kyllä sanoa että minulle on ihana samantekevää opettetko vai et.
      Tuollaiset koulun liikunnanopettajat kyllä ovat monesti itse aika pihalla koko tanssimisesta joten suosittelen että katsot vähän muitakin tanssinopettajia
      ja heidän taitojaan ennennen kuin luovutat.

      • Minäkään en tanssi

        Onpas opettajalla subjektiivinen näkemys asiasta. Eli jos sinä pidät tanssimisesta niin muidenkin pitäisi siitä pitää? Minä en pidä tanssimisesta ja kyse ei ole siitä etten sitä osaisi tai kehtaisi, vaan siitä etten todella pidä siitä, se on mielestäni typerää. Ja olen siis jo 4- kymppinen nainen, mutta ymmärrän AP:n ahdistuksen. Toinen juttu sen sijaan on, että koulussa, kuten muuallakin yhteiskunnassa joutuu tekemään asioita jousta ei pidä/ halua ja se vaan kannattaa hyväksyä, emme elä individualistisessa maailmassa jossa yksilön valinnat ovat etusijalla. Mikäli lakkaat taistelemasta tuota pakkoa vastaan ja teet sillä tunnillä mitä aiheena on, pääset kuitekin helpommalla.


    • mursuuntunut äiskä

      Yleissivistys on aika laaja käsite. Siihen se kuuluu, tanssi

      En minäkään halunnut montakaan juttua koulusta.
      Enkä elämästä. Mutta jatkettava on, ilman tanssia tai sitten ei.

      Elikkä olisin toivonut, ettei opettajani olisi kiusannut minua tunneilla 30 vuotta sitten. En pysty edelleenkään puhumaan englantia enkä ruotsia kiitos tämän opettajan.

      Mutta olen joutunut puhumaan, vaikka kurkkua kuristaa.

    • Ärsyyntynyt seiska

      Olen siis poika. Keskiarvoni on ollut 8.6 kahdessa viimeisessä todistuksessa. Liikunta on minulla ollut aina seiska.

    • Anonyymi

      Opettelen ihan semmonen vihatuin oppilas tekee asioita minä haluaisin ja semmosia sijaitsi esim tanssija olla jonkun ihmisen kaa tanssii joka vihaa omaa ei mulla joku paljon kavereita kun yksi joka on mun uudempia niin kyllä voi pakottaa tanssimaan opettaja liikuntatunnilla ainakin mulla on voi mua harmittaa ja siis mä haluaisin kouluun ja en haluaisi olla ihan semmosen on paras tuote vihanta ja niin ja näin ja näin meillä on ihmeellistä vielä pois koulusta jäljellä ja siinähän oli kaikki mitä tässä tarinassa ja minusta maksetaankin ja moikka

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe