Avattu ja suljettu ovi ?!

Tässä on kanssa mielenkiintoinen tarina ja voisiko joku adventimin asiantuntija vähän avata tätä minulle, koska kuulemma tällainen on adventismissa ollut ja siitä ei juuri enään puhuta:

Lainaus kirjasta Hengellisiä kokemuksia/ Ellen G White s. 42-45

Avattu ja suljettu ovi.
Sapattina maaliskuun 24 p:nä v. 1849 meillä oli ihana
ja sangen mielenkiintoinen kokous veljien ja sisarten
kanssa Topsham'issa, Maineessa. Pyhä Henki vuodatettiin
ylitsemme, ja minut kuljetettiin Hengessä elävän
Jumalan kaupunkiin. Minulle näytettiin, ettei
Jumalan käskyjä ja Jeesuksen todistusta koskien suljettua
ovea voitu erottaa toisistansa. Näin että aika,
jolloin Jumalan kansaa koeteltaisiin sapattitotuudella,
koitti silloin kun ovi aukeni taivaallisen pyhäkön kaikkein
pyhimpään, missä kymmenen käskyä sisältävä
arkki oli. Tätä ovea ei oltu avattu, ennenkuin Jeesuksen
välitystyö pyhäkön ensimmäisessä osassa oli päättynyt
v. 1844. Silloin Jeesus nousi, sulki oven pyhään ja
avasi oven kaikkein pyhimpään astuen siten toisen esiripun
sisäpuolelle, missä hän nyt seisoo arkin vieressä ja
minne Israel nyt uskon kautta käy.
Minä näin, että Jeesus oli sulkenut oven pyhään
eikä kukaan voi sitä avata, ja hän oli avannut oven
kaikkein pyhimpään eikä kukaan voi sitä sulkea (Ilm.
3: 7, 8).1 Ja siitä saakka, kun Jeesus avasi oven kaikkein
pyhimpään, jossa arkki oli,ovat käskyt loistaneet
Jumalan kansalle ja sitä on koeteltu sapattikysymyksellä.
Minä näin, ettei nykyinen koetus sapatin suhteen
voinut alkaa, ennenkuin Jeesuksen välitystyö pyhässä
oli päättynyt, ennenkuin hän oli astunut toisen esiripun
sisäpuolelle. Sentähden ne kristityt, jotka olivat
nukkuneet kuoloon, ennenkuin ovi avattiin kaikkein
pyhimpään, keskiyönhuudon ollessa ohi seitsemännessä
kuussa v. 1844, ja jotka eivät olleet pitäneet oikeaa
sapattia, lepäävät nyt toivossa, sillä heillä ei ollut
valoa eikä koetus sapatin suhteen kohdistunut heihin.
Mutta asianlaita on toinen meihin nähden, sen jalkeen
kuin ovi kaikkein pyhimpään avattiin. Minä näin,
kuinka saatana kiusasi muutamia Jumalan kansasta
tässä suhteessa. Koska niin monta hyvää kristittyä oli
uskossa riemuiten nukkunut kuoloon, vaikka eivät olleetkaan
pitäneet oikeaa sapattia, niin muutamat epäilivät,
olisiko sapatti koetuskivenä meille nykyaikana.
Nykyisen totuuden viholliset ovat koettaneet avata
ovea pyhään, jonka Jeesus on sulkenut ja sulkea oven
kaikkein pyhimpään, jonka Jeesus avasi v. 1844 ja jossa
on arkki, joka sisältää kaksi kivistä taulua, joihin kymmenen
käskyä on kirjoitettu Jehovan omalla sormella.
Tänä sinetöimisen aikana saatana käyttää jokaista
keinoa vieroittaakseen Jumalan kansan mielet nykyisestä
totuudesta ja saattaakseen heidät horjumaan. Näin
Jumalan levittävän peitteen kansansa ylitse suojellaksensa
heitä ahdistuksen aikana. Näin että jokaista
sielua, joka oli varma totuudessa ja puhdassydäminen,
suojeltaisiin Kaikkivaltiaan peitteellä.
Saatana tiesi tämän, ja hän vaikutti voimallisesti
pitäen niin monen mielet kuin suinkin mahdollista vakaantumattomina
ja horjuvaisina totuuteen nähden.
Minä näin, että salaperäiset koputukset New Yorkissa
ynnä muilla paikoilla olivat saatanallisen voiman aikaansaamia.
Näin, että sellaiset tapaukset tulisivat
yhä yleisemmiksi. Niillä tulisi olemaan uskonnollinen
kuori, jotta ne siten voisivat paremmin tuudittaa harhaanjohdetut
raskaaseen turvallisuuden aneen ja kääntää,
mikäli mahdollista, Jumalan kansan mielet niitä
koskeviin asioihin sekä saattaa heidät epäilemään Pyhän
Hengen opetuksia ja voimaa.1)

83

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkuu...

      Näin saatanan vaikuttavan välikappaleittensa kautta
      monella eri tavalla. Hän toimi saarnaajien kautta,
      jotka olivat hylänneet totuuden ja joutuneet väkevään
      eksytykseen uskoakseen valheen, jotta heidät tuomittaisiin.
      Heidän saarnatessaan tai rukoillessaan jotkut
      kaatuivat avuttomina maahan, ei Pyhän Hengen voimasta
      vaan saatanan voimasta, mikä oli puhallettu
      näiden saatanalle antautuneiden työntekijäin päälle
      ja heidän kauttaan kansan päälle. Muutamat, jotka
      sanoivat olevansa adventisteja, mutta jotka olivat hy
      länneet nykyisen totuuden, käyttivät saarnatessaan,
      rukoillessaan ja kekustellessaan hypnotismia voit
      taakseen kannattajia. Kansa iloitsi tämän vaikutuksen
      johdosta, sillä se luuli sitä Pyhän Hengen vaikutukseksi.
      Jopa muutamat, jotka sitä harjoittivat, olivat niinkin
      pitkällä pimeydessä ja perkeleen eksytyksessä, että pi
      tivät sitä Jumalan voimana, joka oli annettu heidän
      käytettäväkseen. He olivat tehneet Jumalan täydel
      leen oman itsensä kaltaiseksi ja arvioineet hänen voimansa
      tyhjän veroiseksi.
      Toiset näistä saatanan välikappaleista tuottivat vaivaa
      muutamien pyhien ruumiille, pyhien, joita he eivät
      voineet eksyttää eikä johtaa pois totuudesta saatanallisia
      vaikutuskeinoja käyttämällä. Kunpa kaikki näkisivät
      tämän, niinkuin Jumala on sen minulle ilmaissut,
      jotta he voisivat omistaa paremman tiedon saatanan
      viekkauksista voidakseen olla varvullaan niiden
      suhteen! Minä näin, että saatana vaikutti juuri tällä
      tavalla hämmentääkseen, »eksyttääkseen ja vetääkseen
      Jumalan kansaa puolelleen juuri tänä sinetöimisen aikana.
      Näin muutamia, jotka eivät seisoneet lujina
      nykyisessä totuudessa. Heidän polvensa vapisivat,
      ja heidän jalkansa liukuivat, sillä he eivät olleet lujasti
      juurtuneet totuuteen. Ja Kaikkivaltiaan Jumalan
      peitettä ei voitu levittää heidän ylleen, heidän noin
      vavistessaan.
      Saatana käytti kaikkia kykyjään pitääkseen heitä
      sillä asteella, millä olivat, kunnes sinetöiminen oli tapahtunut,
      kunnes peite oli levitetty Jumalan kansan
      ylitse, ja he olivat jääneet ilman suojaa Jumalan hävittävää
      vihaa vastaan seitsemässä viimeisessä vitsauksessa.
      Jumala on alkanut levittää tätä peitettä kansansa
      ylitse, ja se on kohta levitetty kaikkien niiden
      ylitse, joilla on oleva suoja teurastuspäivänä. Jumala
      on vaikuttava voimalla kansansa hyväksi ja saatanan
      sallitaan myös vaikuttaa.
      Minä näin, että salaperäiset merkit ja ihmeet sekä
      väärät uskonpuhdistusliikkeet tulevat lisääntymään ja
      leviämään. Minulle näytetyt parannukset eivät olleet
      parannuksia vääryydestä totuuteen. Seurassani oleva
      enkeli kehoitti minua katsomaan, näkisinkö syntisten
      tähden sieluntuskaa, jota ennen oli esiintynyt. Minä
      katsoin, mutta en nähnyt sitä; sillä heidän pelastuksensa
      aika on ohi."

    • tässä se on

      Se on sitä teatterin "kulissien" eli suljettujen ovien takana" toimivaa adventistipäättäjien kähmintää ja rahanahneutteen perustuvaa huijaamista.

      Päämäränä adventistipastoreilla on taloudellisesti orjuuttaa itselleen=loisille helpon ja makean elämän maksajat. Käki on siis muninut tipusen pesään.

      Millään muulla ei ole väliä ja nämä kähmintäsopimukset on tehty suljettujen ovien takana tavalliselta rahvaalta=jäsenistöltä salassa ja piilossa.

      • pyh!

        Puhut täyttä potaskaa ja valehtelet korvat heiluen.


      • pyh! kirjoitti:

        Puhut täyttä potaskaa ja valehtelet korvat heiluen.

        Huomasin myös tuossa noita vanhoja kirjoituksia lueskellessani että sinä puskista huuteleva neiti Pyh olet jo vuosikausia harrastanut tätä huudahteluasi mutta sanallakaan et koskaan osaa perustella ajatuksiasi mitenkään...

        Perin omituista käytöstä sinulta... :(


    • 1234567...

      Avattu ja suljettu ovi . . . ."Armon arkin ovi suljetaan, joudut yöhön kauheaan", näin tulee käymään loppujen lopuksi jumalattomille.

      Nooa rakensi arkkia, samalla saarnaten kansalle, ei löytynyt halukkaita arkin sisälle menemään, kuin Nooa perheineen. Jumala sulki arkin ovet ja kiinni pysyivät. Jumalattomat joutuivat yöhön kauheaan !

    • En kyllä vieläkään täysin kyllä ymmärrä tätä Ellen G Whiten "SULJETUN OVEN OPPIA" mutta jotensakin se mielestäni tarkoittaa että tämän Ellenin opin mukaan taivaaseen pääsee ns. 144 000 tuhatta pyhää ja muilta ovi on suljettuna !

      Lainausta artikkelista Suljetun oven oppi â la Ellen White:

      "Lopulta suljetun oven oppi oli käynyt hyvin epäsuosituksi ja monet adventistit tajusivat sen virheeksi ja luopuivat siitä. Vielä 1850 Whitet paukuttivat tätä oppia täysillä Jumalan viestinä. Lisäksi he olivat ennustaneet Jeesuksen tulevan takaisin vuonna 1851 ja heillä oli oltava 144000 seuraajaa sitä ennen ja heitä oli vasta muutamia satoja. Oliko ovi liian tiukasti kiinni? Itse asiassa vuonna 1848 sapatin pitäjiä oli alle 200. Vain alle kaksisataa! Siis enemmän kuin 143.800 puuttui.

      Ellen Whiten mainetta suurena profeettana ja kirjailijana on romantisoitu ja paisuteltu adventistien keskuudessa, mutta tosiasia on, että aikanaan häntä pidettiin kansan keskuudessa omituisena fanaatikkona, jota piti varoa. Papit ja uskovat ihmiset sanoivat suoraan, ettei hän saanut näkyjään Jumalalta. Hänen oma minimaalinen joukkonsakin epäili hänen profeetallisia kykyjään. Jopa hänen miehensä James tiesi, etteivät näyt tulleet Jumalalta eikä hän suostunut Ellenin Jumalan nimissä antamiin määräyksiin omalla kohdallaan. James kyllä vakuutti muille ihmisille Ellenin näkyjen olevan Jumalalta, jotta sai vietyä omia suunnitelmiaan eteenpäin. James myös ohjaili Elleniä saamaan sopivia näkyjä. Suuri kirjailijahan Ellen ei ollut, vaan varasti muitten kirjoista tekstit ja käytti kirjoittajia apunaan.

      Ellen ja joukkionsahan yritti hävittää kaikki suljetun oven kirjoituksensa, kun vuosi 1851 tuli ja meni eikä Jeesus tullutkaan – ja suljetun oven oppi näin ollen ollutkaan oikea. Ellen ja miehensä myös muuttivat toiselle paikkakunnalle saarnaamaan sapattia ja vaikenivat suljetusta ovesta. Mutta ainahan niitä vanhoja kirjoituksia jonkun hyllyistä löytyi ja suljettu ovi paljastui, jolloin piilottelun ja selittelyn kierre kiihtyi ja tuota kierrettähän adventistit ovat yhä jatkamassa. Ensin "Ellen ei sanonut", sitten "no sanoi, mutta ei tarkoittanut" jne. jne.

      Ellen White ei katunut valheprofetioitansa, eikä tunnustanut saaneensa näkyjään demonilta eikä pyytänyt pettämiltään ihmisiltä anteeksi, vaan valehteli törkeästi:

      "Uskoin veljieni ja sisarieni kanssa vuoden 1844 jälkeen, että syntisiä ei enää kääntyisi. Mutta minä en koskaan saanut näkyä, että syntisiä ei enää kääntyisi. Ja minä olen esteetön ja vapaa tuomaan julki, että kukaan ei koskaan ole kuullut minun sanovan tai lukenut minun kynästäni tiedotusta, joka oikeuttaa heidät syytöksiin, joita he ovat tehneet minua vastaan tässä asiassa.” (Martin Mark J. SEVENTH-DAY ADVENTISM AND THE WRITINGS OF ELLEN G. WHITE.) Tämä on suoraa valehtelua, koska Ellen sekä näki (vai valehteliko nähneensä) näkyjä suljetusta ovesta että saarnasi siitä seitsemän vuotta.

      Elleniä vastaan puhuu Raamattu: "Mitä he ovat nähneet, on petosta, ja heidän ennustelunsa on valhetta, kun he sanovat: ´Näin sanoo herra´, vaikka Herra ei ole heitä lähettänyt, ja he muka odottavat, että hän toteuttaisi heidän sanansa. Ettekö ole petollisia näkyjä nähneet ja valhe-ennusteluja puhuneet, kun olette sanoneet: näin sanoo Herra´, vaikka minä en ole puhunut? Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Koska te olette puhuneet petosta ja nähneet valhenäkyjä, niin sentähden, katso, minä käyn teidän kimppuunne, sanoo Herra, Herra. Minun käteni on profeettoja vastaan, jotka petosnäkyjä näkevät ja valhetta ennustelevat. Ei pidä heidän oleman minun kansani yhteydessä, ei heitä kirjoiteta Israelin heimon kirjaan, eivätkä he tule Israelin maahan; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, Herra." (Hes 13:6-9)

      Tietenkään Jumala ei toiminut Ellenin valhe-ennustusten mukaan suljetun oven suhteen, vuoden 1851 suhteen eikä tule toimimaan koskaan myöhemminkään hänen ennustustensa mukaan sapatin, sunnuntain, iankaikkisen helvetin poiston, syntien saatanan päälle kärsittäväksi laittamisen eikä muun suhteen. Kaikki ovat petosnäkyjä ja valhetta.

      • ... jatkuu...

        Ellen Whiten sukulaiset ja perinnön haltijat keksivät kokopäivätyökseen White Estatessa eli säätiössä, joka säilyttää Ellenin kirjoituksia, profeettansa puolustamiseksi. Heidän leipänsähän on siitä kiinni, että Ellen saataisiin näytettyä puhtaana profeettana, jotta ihmiset ostaisivat Ellenin kirjoja ja hänen kirjoituksistaan yhä uudelleen ja uudelleen muokattuja uusia kirjoja. Näin raha ei lakkaa virtaamasta heidän kassaansa. Kaikkien pitää pelätä tuota väärää profeettaa ja olla tietoisia hänen kirjoituksistaan.

        Toista sataa vuotta adventtikirkko pystyi piilottelemaan jäseniltään, että alkuvuosikymmenenä heidän uranuurtajansa olivat uskoneet, että muilta kuin heiltä ovi taivaaseen oli suljettu. Vielä tiukemmin he piilottivat sen tosiasian, että Ellen White todellakin näki näkyjä suljetusta ovesta ja saarnasi sitä. Mutta sittemmin ovat tulleet esiin vanhat kirjoitukset ja enää vain nettiä käyttämättömät vanhukset ja kehitysmaiden jäsenet voidaan pitää tietämättöminä, mitä todella tapahtui. Koska oikea totuus on netissä levällään ja kirjat kaikkien tilattavissa, niin täytyi masinoida adventistiyliopistot, White säätiö ja kaikki adventistien tutkimusseurat töihin, miten saada totuus selitettyä niinkuin sitä ei olisikaan. Niinkuin kaikki olisi kuten ennenkin.

        Tuloksena: uranauurtajat kyllä sitä ja Ellen tätä, mutta he tarkoittivat niin ja näin...pahat ihmiset vain ottavat asioita irti asiayhteydestään ja oikeasti ne ovat niinkuin ennenkin....nuo pahat tai ymmärtämättömät ihmiset ottavat vain lauseen sieltä täältä ja kokonaisuus on niinkuin adventistijohtajat ovat aina sanoneet....silloin oli kyllä noin, mutta on tullut lisää valoa ja ymmärretään, että näin.... pahat ei-adventistit vain tulkitsevat Elleniä väärin….

        Ja jos Elleniin on uskominen niin ovi on kiinni ellensapattia pitämättömiltä: "Tätä ovea ei avattu ennenkuin Jeesuksen välitys oli lopussa pyhän pyhäkön Pyhässä vuonna 1844. Sitten Jeesus nousi ylös ja sulki Pyhän oven ja avasi oven Kaikkein Pyhimpään ja meni toisen verhon sisäpuolelle, missä Hän nyt seisoo arkin äärellä ja johon Israelin usko nyt kurottautuu. Minä näin, että Jeesus oli sulkenut ´Pyhän´ oven ja ihminen ei sitä voi avata, ja että Hän oli avannut oven Kaikkein Pyhimpään ja ihminen ei voi sitä sulkea (Ilm. 3:7,8) ja että siitä lähtien kun Jeesus on avannut oven Kaikkein Pyhimpään, missä on arkki, käskyt ovat loistaneet Jumalan ihmisille ja heitä on koeteltu sapattikysymyksessä.” (White Ellen. EARLY WRITINGS osa Experience & Views)

        Sapattikysymyksellä ja muilla väärillä profetioilla testaamista piti kestää 7 vuotta, jonka jälkeen Jeesuksen piti tulla 1851 takaisin hakemaan testin läpäisseen adventistilauman.


        Lähettänyt Riitta Nenonen
        Tunnisteet: 1844, Ellen White, James White, milleristit, ovensulkijat, saatana, suljettu ovi, suljetun oven oppi


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        ... jatkuu...

        Ellen Whiten sukulaiset ja perinnön haltijat keksivät kokopäivätyökseen White Estatessa eli säätiössä, joka säilyttää Ellenin kirjoituksia, profeettansa puolustamiseksi. Heidän leipänsähän on siitä kiinni, että Ellen saataisiin näytettyä puhtaana profeettana, jotta ihmiset ostaisivat Ellenin kirjoja ja hänen kirjoituksistaan yhä uudelleen ja uudelleen muokattuja uusia kirjoja. Näin raha ei lakkaa virtaamasta heidän kassaansa. Kaikkien pitää pelätä tuota väärää profeettaa ja olla tietoisia hänen kirjoituksistaan.

        Toista sataa vuotta adventtikirkko pystyi piilottelemaan jäseniltään, että alkuvuosikymmenenä heidän uranuurtajansa olivat uskoneet, että muilta kuin heiltä ovi taivaaseen oli suljettu. Vielä tiukemmin he piilottivat sen tosiasian, että Ellen White todellakin näki näkyjä suljetusta ovesta ja saarnasi sitä. Mutta sittemmin ovat tulleet esiin vanhat kirjoitukset ja enää vain nettiä käyttämättömät vanhukset ja kehitysmaiden jäsenet voidaan pitää tietämättöminä, mitä todella tapahtui. Koska oikea totuus on netissä levällään ja kirjat kaikkien tilattavissa, niin täytyi masinoida adventistiyliopistot, White säätiö ja kaikki adventistien tutkimusseurat töihin, miten saada totuus selitettyä niinkuin sitä ei olisikaan. Niinkuin kaikki olisi kuten ennenkin.

        Tuloksena: uranauurtajat kyllä sitä ja Ellen tätä, mutta he tarkoittivat niin ja näin...pahat ihmiset vain ottavat asioita irti asiayhteydestään ja oikeasti ne ovat niinkuin ennenkin....nuo pahat tai ymmärtämättömät ihmiset ottavat vain lauseen sieltä täältä ja kokonaisuus on niinkuin adventistijohtajat ovat aina sanoneet....silloin oli kyllä noin, mutta on tullut lisää valoa ja ymmärretään, että näin.... pahat ei-adventistit vain tulkitsevat Elleniä väärin….

        Ja jos Elleniin on uskominen niin ovi on kiinni ellensapattia pitämättömiltä: "Tätä ovea ei avattu ennenkuin Jeesuksen välitys oli lopussa pyhän pyhäkön Pyhässä vuonna 1844. Sitten Jeesus nousi ylös ja sulki Pyhän oven ja avasi oven Kaikkein Pyhimpään ja meni toisen verhon sisäpuolelle, missä Hän nyt seisoo arkin äärellä ja johon Israelin usko nyt kurottautuu. Minä näin, että Jeesus oli sulkenut ´Pyhän´ oven ja ihminen ei sitä voi avata, ja että Hän oli avannut oven Kaikkein Pyhimpään ja ihminen ei voi sitä sulkea (Ilm. 3:7,8) ja että siitä lähtien kun Jeesus on avannut oven Kaikkein Pyhimpään, missä on arkki, käskyt ovat loistaneet Jumalan ihmisille ja heitä on koeteltu sapattikysymyksessä.” (White Ellen. EARLY WRITINGS osa Experience & Views)

        Sapattikysymyksellä ja muilla väärillä profetioilla testaamista piti kestää 7 vuotta, jonka jälkeen Jeesuksen piti tulla 1851 takaisin hakemaan testin läpäisseen adventistilauman.


        Lähettänyt Riitta Nenonen
        Tunnisteet: 1844, Ellen White, James White, milleristit, ovensulkijat, saatana, suljettu ovi, suljetun oven oppi

        Eli " SULJETUN OVEN OPPI" opettaa että vain oikea 7 päivän adventisti pelastuu !
        ja he kuuluvat tähän 144 000 pyhään....eikä siis kukaan muu...

        Linkki tähän kopioimaani tekstiin kokonaisuudessaan !

        http://uskonasioita.blogspot.fi/2008/11/suljetun-oven-oppi-la-ellen-white.html


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Eli " SULJETUN OVEN OPPI" opettaa että vain oikea 7 päivän adventisti pelastuu !
        ja he kuuluvat tähän 144 000 pyhään....eikä siis kukaan muu...

        Linkki tähän kopioimaani tekstiin kokonaisuudessaan !

        http://uskonasioita.blogspot.fi/2008/11/suljetun-oven-oppi-la-ellen-white.html

        Tässäkin jotain "Suljetun oven opista"

        Lainausta:

        " Ellen päinvastoin väittää Suuri Taistelu kirjassaan, että jotkut muut, ”he”, uskoivat Suljettuun Oveen, mutta ei hän. Sumeilematonta valehtelua, olihan se hänen oma oppinsa, johon hän uhkaillen käännytti ihmisiä. Sitä paitsi Ellen liu´uttaa tuota suljettua ovea tulevaisuuteenkin sapatinsinetin muodossa.

        Yli sata vuotta noita kirjoituksia saatiin piiloteltua ja kiistettyä niiden olemassaolo aina huhujen ilmaantuessa, mutta sitten Skip Baker toimi valokuvaajana Seitsemännen Päivän Adventistien pääkonferenssin toimistoissa ja sai vahingossa käsiinsä Ellen Whiten kirjeen Joseph Batesille (13.5.1847), josta käy ilmi, että Ellen opetti Suljetun Oven Oppia yli kymmenen vuotta 1840-luvulla ja näki sitä tukevia näkyjä. Hän sai salaa kuvattua kirjeen, joka on nähtävissä sivulla:
        http://www.truthorfables.com/EGW_to_J.Bates_1847.htm

        Ellenin käsin kirjoittamassa kirjeessä oli myös kaksi Batesin merkintää, joista käy ilmi, että Bates tiesi, mistä Ellen oli varastanut kirjoittamansa (Ellenin tapanahan oli plagioida toisten kirjoituksia kirjoihinsa ja sanoa, että hän sai niissä olevat asiat näyssä Jumalalta) jo silloin. Kolmannen sivun jälkeiset sivut on hävitetty. Mitä niin pahaa on sen jälkeen kirjoitettu, että se oli poistettava. Ilmeisesti kuitenkin jotain niin tyrmistyttävää, että suljetun oven oppikin jäi pieneksi sen rinnalla."


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tässäkin jotain "Suljetun oven opista"

        Lainausta:

        " Ellen päinvastoin väittää Suuri Taistelu kirjassaan, että jotkut muut, ”he”, uskoivat Suljettuun Oveen, mutta ei hän. Sumeilematonta valehtelua, olihan se hänen oma oppinsa, johon hän uhkaillen käännytti ihmisiä. Sitä paitsi Ellen liu´uttaa tuota suljettua ovea tulevaisuuteenkin sapatinsinetin muodossa.

        Yli sata vuotta noita kirjoituksia saatiin piiloteltua ja kiistettyä niiden olemassaolo aina huhujen ilmaantuessa, mutta sitten Skip Baker toimi valokuvaajana Seitsemännen Päivän Adventistien pääkonferenssin toimistoissa ja sai vahingossa käsiinsä Ellen Whiten kirjeen Joseph Batesille (13.5.1847), josta käy ilmi, että Ellen opetti Suljetun Oven Oppia yli kymmenen vuotta 1840-luvulla ja näki sitä tukevia näkyjä. Hän sai salaa kuvattua kirjeen, joka on nähtävissä sivulla:
        http://www.truthorfables.com/EGW_to_J.Bates_1847.htm

        Ellenin käsin kirjoittamassa kirjeessä oli myös kaksi Batesin merkintää, joista käy ilmi, että Bates tiesi, mistä Ellen oli varastanut kirjoittamansa (Ellenin tapanahan oli plagioida toisten kirjoituksia kirjoihinsa ja sanoa, että hän sai niissä olevat asiat näyssä Jumalalta) jo silloin. Kolmannen sivun jälkeiset sivut on hävitetty. Mitä niin pahaa on sen jälkeen kirjoitettu, että se oli poistettava. Ilmeisesti kuitenkin jotain niin tyrmistyttävää, että suljetun oven oppikin jäi pieneksi sen rinnalla."

        Linkki tekstiin: http://uskonasioita.blogspot.fi/search/label/harhaoppi


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Linkki tekstiin: http://uskonasioita.blogspot.fi/search/label/harhaoppi

        Lainausta: " Tutkivan tuomion oppi tuli vasta noin 15 vuotta pyhäkön puhdistamisopin jälkeen ja terveysopit ja ruokasäännöt tulivat Ellenille näkynä 1863 ja siitä eteenpäin (tosin nekin olivat kopioita sen ajan terveysjulkaisuista ja -kirjoista)."


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tässäkin jotain "Suljetun oven opista"

        Lainausta:

        " Ellen päinvastoin väittää Suuri Taistelu kirjassaan, että jotkut muut, ”he”, uskoivat Suljettuun Oveen, mutta ei hän. Sumeilematonta valehtelua, olihan se hänen oma oppinsa, johon hän uhkaillen käännytti ihmisiä. Sitä paitsi Ellen liu´uttaa tuota suljettua ovea tulevaisuuteenkin sapatinsinetin muodossa.

        Yli sata vuotta noita kirjoituksia saatiin piiloteltua ja kiistettyä niiden olemassaolo aina huhujen ilmaantuessa, mutta sitten Skip Baker toimi valokuvaajana Seitsemännen Päivän Adventistien pääkonferenssin toimistoissa ja sai vahingossa käsiinsä Ellen Whiten kirjeen Joseph Batesille (13.5.1847), josta käy ilmi, että Ellen opetti Suljetun Oven Oppia yli kymmenen vuotta 1840-luvulla ja näki sitä tukevia näkyjä. Hän sai salaa kuvattua kirjeen, joka on nähtävissä sivulla:
        http://www.truthorfables.com/EGW_to_J.Bates_1847.htm

        Ellenin käsin kirjoittamassa kirjeessä oli myös kaksi Batesin merkintää, joista käy ilmi, että Bates tiesi, mistä Ellen oli varastanut kirjoittamansa (Ellenin tapanahan oli plagioida toisten kirjoituksia kirjoihinsa ja sanoa, että hän sai niissä olevat asiat näyssä Jumalalta) jo silloin. Kolmannen sivun jälkeiset sivut on hävitetty. Mitä niin pahaa on sen jälkeen kirjoitettu, että se oli poistettava. Ilmeisesti kuitenkin jotain niin tyrmistyttävää, että suljetun oven oppikin jäi pieneksi sen rinnalla."

        Tuo Skip Bakerin kirjoitus näyttää olevan vuodelta 1984. Varsinainen kunnia EGW:n 13.7.1847 kirjoittaman kirjeen löytymisestä kuuluu kuitenkin ruotsalaiselle Ingemar Lindénille, joka "löysi" sen jo 1969 White-säätiön arkistosta. Lindén painottikin tutkimuksessaan tämän kirjeen merkitystä. Kirjeestä nimenomaan ilmenee, että EGW:n saama näky vahvisti häntä shut door -käsityksissään. Eikä auttanut häntä siitä pois.

        Profeetallekin on sallittava erehtyminen. Eivätkös ne apostolitkin olleet peloissaan suljettujen ovien takana (vrt Joh 20:19)?


      • pohjan_kuningas kirjoitti:

        Tuo Skip Bakerin kirjoitus näyttää olevan vuodelta 1984. Varsinainen kunnia EGW:n 13.7.1847 kirjoittaman kirjeen löytymisestä kuuluu kuitenkin ruotsalaiselle Ingemar Lindénille, joka "löysi" sen jo 1969 White-säätiön arkistosta. Lindén painottikin tutkimuksessaan tämän kirjeen merkitystä. Kirjeestä nimenomaan ilmenee, että EGW:n saama näky vahvisti häntä shut door -käsityksissään. Eikä auttanut häntä siitä pois.

        Profeetallekin on sallittava erehtyminen. Eivätkös ne apostolitkin olleet peloissaan suljettujen ovien takana (vrt Joh 20:19)?

        Niin hauskoja kuin salaliittoteoriat ovatkin luulisin, etteivät ne selitä EGWn roolia kovin hyvin. Riitta Nenonen on varmaankin ihan hyvä sisar, mutta suhteessa adventismiin ja EGWhen hänelle on jäänyt pieni angsti päälle, ehkä ihan syystä. Hän kai joskus taittoi peistä joidenkin jyrkkien whitelaisadventistien kanssa ja ajattelee kaiken adventismin olevan samanlaista.

        Ajatus siitä, että adventismin erityisopin olisivat EGWn oppeja, ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Asiahan on juuri päinvastoin. Adventismin erityisopit tulivat ja vakiintuivat muiden kuin EGWn vuoksi ja hänen ansiokseen jäi yrittää tuoda perinteisiä uskonkäsityksiä kuten kolminaisuutta tai uskon vanhurskautta adventistien piiriin.

        Ainoa muu oppi, johon EGW vaikutti, oli kirkon terveyteen ja raittiuteen liittyvä opetus ja siinäkin ne, joiden vuoksi nämä terveyteen liittyvät asiat päätyivät kirkon sääntöihin ja oppikoosteisiin olivat muut kuin EGW.

        Niinkuin nimimerkki Pohjan Kuningas ansiokkaasti toteaa, sen joka haluaa jotakin järkevää suljetusta ovesta lukea kannattaa hankkia käsiinsä Lindénin kirja 1844 and the Shut Door Problem. Älyttömän mielenkiintoinen. Löysin sen aikoinaan ihan vahingossa Uppsalan yliopiston teologisen tiedekunnan kirjastosta, ja luin siitä pari ensimmäistä lukua, joissa Lindén käsittelee mm muassa sitä, kuinka radikaalisti EGWn ensimmäisten näkyjen sisältö muuttui itse tilanteessa annetun suullisen kuvauksen ja painoasun välillä. Koska en ehtinyt koko kirjaa siltä istumalta lukea, otin siitä valokopion, joka valitettavasti osoittautui lukukelvottomaksi, kun yritin kotona jatkaa. Olen nyt 25 vuotta innolla odottanut seuraavaa Uppsalan reissua...

        Adventtikirkon suhdetta EGWhen yritettiin jollakin tavalla määritellä hänen kuolemansa jälkeen. Yksi välähdys kirkon käymästä keskustelusta oli vuoden 1919 raamattukonferenssi, jossa väki jakautui niin, että muutamat osanottajista halusivat ottaa jokaisen EGWn tekstin kirjaimellisena, osalla taas oli selkeä käsitys siitä, ettei kaikkea oteta kirjaimellisesti ja että EGWn tekstissä voi olla epätarkkuuksia ja ettei kaikkea sanota parhaalla mahdollisella tavalla.

        Vaikka kirkon silloinen johtaja A.G. Daniells ymmärsti EGWn roolin suht järkevästi, ajan fundamentalistisessa hengessä EGW vähitellen nostettiin jalustalle, jolla häntä alettiin pitää enemmän tai vähemmän erehtymättömänä ja jonka vuoksi vielä 1960 -luvun Suomessa tyypillisessä adventtikirkon sisäiseen käyttöön tarkoitetussa artikkelissa oli kymmenen lainausta EGWltä ja pari kolme Raamatusta. Sama kehitys johti siihen, että osa EGWn teksteistä - kuten mainittu suljettua ovea koskeva kirje - eivät olleet avoimesti tutkittavissa. Tässä vaiheessa myös adventistisessa historiakirjallisuudessa EGWlle annettiin paljon suurempi rooli liittyen kirkon ja sen oppien syntyyn kuin hänellä todellisuudessa oli.

        Tätä vähän salailevaa jalustalle nostettun EGWn kulttuuria sisar Riitta kritisoi ihan syystä. Se, mitä en oikein ymmärrä on, että hän ja muut samalla linjalla olevat, eivät näe kirkon EGW kulttuurissa tapahtunutta muutosta. Aiempaan verrattuna EGWtä kirkon jumalanpalveluksissa tai kirjoituksissa lainataan nykyään suhteellisen vähän ja luulen, että tavalliset nuoret tai nuorehkot adventistit eivät juurikaan hänen kirjoituksiaan lue. Toisin sanoen kirkko näkee Raamatun keskeisyyden nyt paljon selvemmin kuin muutama vuosikymmen sitten.

        Itse suljettuun oveen en välitä ottaa kantaa. Saa olla vähän herkullisempi juttu ennen kuin rikon periaatteeni olla tällä palstalla käsittelemättä EGWn opetukseen liittyviä yksityiskohtia.

        Kai


      • Kai_A kirjoitti:

        Niin hauskoja kuin salaliittoteoriat ovatkin luulisin, etteivät ne selitä EGWn roolia kovin hyvin. Riitta Nenonen on varmaankin ihan hyvä sisar, mutta suhteessa adventismiin ja EGWhen hänelle on jäänyt pieni angsti päälle, ehkä ihan syystä. Hän kai joskus taittoi peistä joidenkin jyrkkien whitelaisadventistien kanssa ja ajattelee kaiken adventismin olevan samanlaista.

        Ajatus siitä, että adventismin erityisopin olisivat EGWn oppeja, ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Asiahan on juuri päinvastoin. Adventismin erityisopit tulivat ja vakiintuivat muiden kuin EGWn vuoksi ja hänen ansiokseen jäi yrittää tuoda perinteisiä uskonkäsityksiä kuten kolminaisuutta tai uskon vanhurskautta adventistien piiriin.

        Ainoa muu oppi, johon EGW vaikutti, oli kirkon terveyteen ja raittiuteen liittyvä opetus ja siinäkin ne, joiden vuoksi nämä terveyteen liittyvät asiat päätyivät kirkon sääntöihin ja oppikoosteisiin olivat muut kuin EGW.

        Niinkuin nimimerkki Pohjan Kuningas ansiokkaasti toteaa, sen joka haluaa jotakin järkevää suljetusta ovesta lukea kannattaa hankkia käsiinsä Lindénin kirja 1844 and the Shut Door Problem. Älyttömän mielenkiintoinen. Löysin sen aikoinaan ihan vahingossa Uppsalan yliopiston teologisen tiedekunnan kirjastosta, ja luin siitä pari ensimmäistä lukua, joissa Lindén käsittelee mm muassa sitä, kuinka radikaalisti EGWn ensimmäisten näkyjen sisältö muuttui itse tilanteessa annetun suullisen kuvauksen ja painoasun välillä. Koska en ehtinyt koko kirjaa siltä istumalta lukea, otin siitä valokopion, joka valitettavasti osoittautui lukukelvottomaksi, kun yritin kotona jatkaa. Olen nyt 25 vuotta innolla odottanut seuraavaa Uppsalan reissua...

        Adventtikirkon suhdetta EGWhen yritettiin jollakin tavalla määritellä hänen kuolemansa jälkeen. Yksi välähdys kirkon käymästä keskustelusta oli vuoden 1919 raamattukonferenssi, jossa väki jakautui niin, että muutamat osanottajista halusivat ottaa jokaisen EGWn tekstin kirjaimellisena, osalla taas oli selkeä käsitys siitä, ettei kaikkea oteta kirjaimellisesti ja että EGWn tekstissä voi olla epätarkkuuksia ja ettei kaikkea sanota parhaalla mahdollisella tavalla.

        Vaikka kirkon silloinen johtaja A.G. Daniells ymmärsti EGWn roolin suht järkevästi, ajan fundamentalistisessa hengessä EGW vähitellen nostettiin jalustalle, jolla häntä alettiin pitää enemmän tai vähemmän erehtymättömänä ja jonka vuoksi vielä 1960 -luvun Suomessa tyypillisessä adventtikirkon sisäiseen käyttöön tarkoitetussa artikkelissa oli kymmenen lainausta EGWltä ja pari kolme Raamatusta. Sama kehitys johti siihen, että osa EGWn teksteistä - kuten mainittu suljettua ovea koskeva kirje - eivät olleet avoimesti tutkittavissa. Tässä vaiheessa myös adventistisessa historiakirjallisuudessa EGWlle annettiin paljon suurempi rooli liittyen kirkon ja sen oppien syntyyn kuin hänellä todellisuudessa oli.

        Tätä vähän salailevaa jalustalle nostettun EGWn kulttuuria sisar Riitta kritisoi ihan syystä. Se, mitä en oikein ymmärrä on, että hän ja muut samalla linjalla olevat, eivät näe kirkon EGW kulttuurissa tapahtunutta muutosta. Aiempaan verrattuna EGWtä kirkon jumalanpalveluksissa tai kirjoituksissa lainataan nykyään suhteellisen vähän ja luulen, että tavalliset nuoret tai nuorehkot adventistit eivät juurikaan hänen kirjoituksiaan lue. Toisin sanoen kirkko näkee Raamatun keskeisyyden nyt paljon selvemmin kuin muutama vuosikymmen sitten.

        Itse suljettuun oveen en välitä ottaa kantaa. Saa olla vähän herkullisempi juttu ennen kuin rikon periaatteeni olla tällä palstalla käsittelemättä EGWn opetukseen liittyviä yksityiskohtia.

        Kai

        Kai Arasalo: "
        Tätä vähän salailevaa jalustalle nostettun EGWn kulttuuria sisar Riitta kritisoi ihan syystä. Se, mitä en oikein ymmärrä on, että hän ja muut samalla linjalla olevat, eivät näe kirkon EGW kulttuurissa tapahtunutta muutosta. Aiempaan verrattuna EGWtä kirkon jumalanpalveluksissa tai kirjoituksissa lainataan nykyään suhteellisen vähän ja luulen, että tavalliset nuoret tai nuorehkot adventistit eivät juurikaan hänen kirjoituksiaan lue. Toisin sanoen kirkko näkee Raamatun keskeisyyden nyt paljon selvemmin kuin muutama vuosikymmen sitten."

        _______________________________________________


        Lainaus Adventismin 28 opinkohtaa (ns. "viralliset sivut")

        "18. Profetian lahja

        Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetian lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava. (Joel 2:28,29; Ap.t. 2:14-21; Hepr. 1:1-3; Ilm. 12: 17; 19:10.)"

        http://www.adventist.fi/oppi-srk
        _______________________________

        Eli tässä juuri " nuori verso" vielä paljolti raamattua osaamaton seurakuntaan kastettava pitäytyessään 28 opinkohtaan sitoutuu seuraamaan Ellen G Whiteä
        " jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä " !!!!

        Tällaista ihmispalvontaa ja " Kultaista vasikkaa " ei ole missään muussa kristillisessä liikkeessä ! :O
        Se "paha paavikin" jää hopealle
        Ja vielä kun katsoo ja tutkii Ellen G Whiten "epämääräisiä" näkyjä ja opillisia muutoksia, "suljetuista ovista" "tutkiviin tuomioihin", niin ei voi muuta sanoa kuin...

        Hohhoijaa... :O


      • Missä mennään?
        Kai_A kirjoitti:

        Niin hauskoja kuin salaliittoteoriat ovatkin luulisin, etteivät ne selitä EGWn roolia kovin hyvin. Riitta Nenonen on varmaankin ihan hyvä sisar, mutta suhteessa adventismiin ja EGWhen hänelle on jäänyt pieni angsti päälle, ehkä ihan syystä. Hän kai joskus taittoi peistä joidenkin jyrkkien whitelaisadventistien kanssa ja ajattelee kaiken adventismin olevan samanlaista.

        Ajatus siitä, että adventismin erityisopin olisivat EGWn oppeja, ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Asiahan on juuri päinvastoin. Adventismin erityisopit tulivat ja vakiintuivat muiden kuin EGWn vuoksi ja hänen ansiokseen jäi yrittää tuoda perinteisiä uskonkäsityksiä kuten kolminaisuutta tai uskon vanhurskautta adventistien piiriin.

        Ainoa muu oppi, johon EGW vaikutti, oli kirkon terveyteen ja raittiuteen liittyvä opetus ja siinäkin ne, joiden vuoksi nämä terveyteen liittyvät asiat päätyivät kirkon sääntöihin ja oppikoosteisiin olivat muut kuin EGW.

        Niinkuin nimimerkki Pohjan Kuningas ansiokkaasti toteaa, sen joka haluaa jotakin järkevää suljetusta ovesta lukea kannattaa hankkia käsiinsä Lindénin kirja 1844 and the Shut Door Problem. Älyttömän mielenkiintoinen. Löysin sen aikoinaan ihan vahingossa Uppsalan yliopiston teologisen tiedekunnan kirjastosta, ja luin siitä pari ensimmäistä lukua, joissa Lindén käsittelee mm muassa sitä, kuinka radikaalisti EGWn ensimmäisten näkyjen sisältö muuttui itse tilanteessa annetun suullisen kuvauksen ja painoasun välillä. Koska en ehtinyt koko kirjaa siltä istumalta lukea, otin siitä valokopion, joka valitettavasti osoittautui lukukelvottomaksi, kun yritin kotona jatkaa. Olen nyt 25 vuotta innolla odottanut seuraavaa Uppsalan reissua...

        Adventtikirkon suhdetta EGWhen yritettiin jollakin tavalla määritellä hänen kuolemansa jälkeen. Yksi välähdys kirkon käymästä keskustelusta oli vuoden 1919 raamattukonferenssi, jossa väki jakautui niin, että muutamat osanottajista halusivat ottaa jokaisen EGWn tekstin kirjaimellisena, osalla taas oli selkeä käsitys siitä, ettei kaikkea oteta kirjaimellisesti ja että EGWn tekstissä voi olla epätarkkuuksia ja ettei kaikkea sanota parhaalla mahdollisella tavalla.

        Vaikka kirkon silloinen johtaja A.G. Daniells ymmärsti EGWn roolin suht järkevästi, ajan fundamentalistisessa hengessä EGW vähitellen nostettiin jalustalle, jolla häntä alettiin pitää enemmän tai vähemmän erehtymättömänä ja jonka vuoksi vielä 1960 -luvun Suomessa tyypillisessä adventtikirkon sisäiseen käyttöön tarkoitetussa artikkelissa oli kymmenen lainausta EGWltä ja pari kolme Raamatusta. Sama kehitys johti siihen, että osa EGWn teksteistä - kuten mainittu suljettua ovea koskeva kirje - eivät olleet avoimesti tutkittavissa. Tässä vaiheessa myös adventistisessa historiakirjallisuudessa EGWlle annettiin paljon suurempi rooli liittyen kirkon ja sen oppien syntyyn kuin hänellä todellisuudessa oli.

        Tätä vähän salailevaa jalustalle nostettun EGWn kulttuuria sisar Riitta kritisoi ihan syystä. Se, mitä en oikein ymmärrä on, että hän ja muut samalla linjalla olevat, eivät näe kirkon EGW kulttuurissa tapahtunutta muutosta. Aiempaan verrattuna EGWtä kirkon jumalanpalveluksissa tai kirjoituksissa lainataan nykyään suhteellisen vähän ja luulen, että tavalliset nuoret tai nuorehkot adventistit eivät juurikaan hänen kirjoituksiaan lue. Toisin sanoen kirkko näkee Raamatun keskeisyyden nyt paljon selvemmin kuin muutama vuosikymmen sitten.

        Itse suljettuun oveen en välitä ottaa kantaa. Saa olla vähän herkullisempi juttu ennen kuin rikon periaatteeni olla tällä palstalla käsittelemättä EGWn opetukseen liittyviä yksityiskohtia.

        Kai

        Kai, nyt täytyy minunkin kysyä samaa, kuin Kopittelija007 29.4.2014 kello 21:03, että miten sitten (jos EGW on "menettänyt merkitystänsä") voi edelleen olla, että Ellen White sisältyy jopa kirkon opinkappaleisiin (vs.muut vapaat suunnat, joilla ei tällaisia omia profeettoja ole, joista ihan oppi tehdään)? Ja kun ihminen kastetaan adventismiin, niin hänen tulee uskoa kaikki kirkon opinkappaleet. Eli jos nyt on niin, että Ellen G Whitea ei tarvita ja vain yksin Raamattu riittää, niin miksi EGWtä ei poisteta opinkappaleista? Ja ettei Ellen Whiteen vedottaisi, ei pidä paikkaansa ainakaan tri Timo Flinkin opetuksessa; viime keväänä Helsingin kulttuuritalolla pitämässään puheessa "Pyhän jäännöskansan tuntomerkit" EGW vetoaminen tuli kyllä hyvin selvästi esille. Eikä kuulijakuntakaan tuntunut olevan millään lailla sitä vastaan, päinvastoin, kesäjuhlayleisö tuntui olevan kovinkin ihastunut. Missä oikein mennään ja kuka puhuu, miten asiat oikeasti ovat? Tai väärästi...


      • Missä mennään? kirjoitti:

        Kai, nyt täytyy minunkin kysyä samaa, kuin Kopittelija007 29.4.2014 kello 21:03, että miten sitten (jos EGW on "menettänyt merkitystänsä") voi edelleen olla, että Ellen White sisältyy jopa kirkon opinkappaleisiin (vs.muut vapaat suunnat, joilla ei tällaisia omia profeettoja ole, joista ihan oppi tehdään)? Ja kun ihminen kastetaan adventismiin, niin hänen tulee uskoa kaikki kirkon opinkappaleet. Eli jos nyt on niin, että Ellen G Whitea ei tarvita ja vain yksin Raamattu riittää, niin miksi EGWtä ei poisteta opinkappaleista? Ja ettei Ellen Whiteen vedottaisi, ei pidä paikkaansa ainakaan tri Timo Flinkin opetuksessa; viime keväänä Helsingin kulttuuritalolla pitämässään puheessa "Pyhän jäännöskansan tuntomerkit" EGW vetoaminen tuli kyllä hyvin selvästi esille. Eikä kuulijakuntakaan tuntunut olevan millään lailla sitä vastaan, päinvastoin, kesäjuhlayleisö tuntui olevan kovinkin ihastunut. Missä oikein mennään ja kuka puhuu, miten asiat oikeasti ovat? Tai väärästi...

        Kunnon adventismissa on aina, aivan alusta lähtien, pelkkä Raamattu riittänyt. Suhde EGWhen ei ollut erityisen ongelmallinen hänen eläessään. Hänen kuolemansa jälkeisen ajan yleinen fundamentalistisuus synnytti EGW adventismin. Kirkon tärkeimmäksi raamatunopettajaksi nousi ML Andreasen ja pahimmillaan metodiksi tuli tulkita EGWtä Raamatulla - ja tuottaa teorioita, jotka eivät ehkä vastanneet EGWnkään ajatuksia.

        Kysymys ei ole kovin pitkästä ajasta, parista vuosikymmenestä. 50 -luvulla eläkkeellä oleva Andreasen sysättiin varsin rajusti teologiseen periferiaan, mutta jälkikaikuja andreasenilaisuudesta oli 70 -luvulle asti. 60 -luvulla Robert Pierson valittiin kirkon johtajaksi ja Reviewn päätoimittaja Kenneth Wood julkaisi Herbert Douglasin kirjoituksia, joissa oli ajoittain sitä henkeä, että EGW on tärkeämpi tietolähde kuin Raamattu. Minun käsitykseni on se, että tuollaisesta adventismista ei enää ole kuin rippeitä.

        Kirkko saa tai sen täytyy muuttua. Enkä oikein ymmärrä sitä logiikkaa, että kaikki adventistit yritetään leimata samalla pedonmerkki/white ja yksin white leimasimella, kun se ei vastaa todellisuutta. Tyypillistä huonolle uskontokritiikille on se, että siinä otetaan jonkun uskonnon ääri-ilmiö ja väitetään kaikkien siihen uskovan. Huonoa kritiikkiä on myös se, että jostakin uskonnon edustajille vähemmän tärkeästä asiasta puhutaan kuin se olisi koko uskon ydin.

        Mitä tulee mainintaan EGWstä kirkon opinkohdissa, olen täälläkin useampaan otteeseen todennut, ettei tekstiä ole kovin hyvin muotoiltu. Kirkon perinne alusta lähtien ja vieläkin on se, ettei tarvitse uskoa EGWhen voidakseen olla adventisti. James White toteaa tämän kahteen kertaan kirkon pää-äänenkannattajassa jo EGWn elinaikana 1850 ja 1870 luvuilla. Sama pätee vieläkin. Opinkohdan merkityksen johtotähtenä saa olla sen viimeinen lause: Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava. Se asettaa perspektiiviin kaikki, mitä on opinkohdan alkuosassa sanottu.

        Kai


      • Aivan päinvastoin
        pohjan_kuningas kirjoitti:

        Tuo Skip Bakerin kirjoitus näyttää olevan vuodelta 1984. Varsinainen kunnia EGW:n 13.7.1847 kirjoittaman kirjeen löytymisestä kuuluu kuitenkin ruotsalaiselle Ingemar Lindénille, joka "löysi" sen jo 1969 White-säätiön arkistosta. Lindén painottikin tutkimuksessaan tämän kirjeen merkitystä. Kirjeestä nimenomaan ilmenee, että EGW:n saama näky vahvisti häntä shut door -käsityksissään. Eikä auttanut häntä siitä pois.

        Profeetallekin on sallittava erehtyminen. Eivätkös ne apostolitkin olleet peloissaan suljettujen ovien takana (vrt Joh 20:19)?

        "Profeetallekin on sallittava erehtyminen. "

        Ei, itse asiassa profeetalle ei tule sallia erehtymistä. Asia on Raamatun mukaan tasan päinvastoin. Sinun on se hyvä oppia.

        "21. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
        22. kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." "

        Jos Ellen White on profetioissaan erehtynyt, niin Ellen Whiten profetiat eivät tulleet Jumalalta vaan jostakin muualta. Niin helppoa se on.


      • Inhimilliset tekijät
        Aivan päinvastoin kirjoitti:

        "Profeetallekin on sallittava erehtyminen. "

        Ei, itse asiassa profeetalle ei tule sallia erehtymistä. Asia on Raamatun mukaan tasan päinvastoin. Sinun on se hyvä oppia.

        "21. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
        22. kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." "

        Jos Ellen White on profetioissaan erehtynyt, niin Ellen Whiten profetiat eivät tulleet Jumalalta vaan jostakin muualta. Niin helppoa se on.

        pitäisi ottaa huomioon:
        "Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista." (1 Kor 13:9)

        Ellen oli vain 20-vuotias kirjoittaessaan kyseisen kirjeen kapteeni Batesille. Kutsumusnäyn saadessaan hän oli vain 17 v. Kai profeettakin tarvitsee aikaa ajatustensa selkeyttämiseen, kypsymiseen ja kehittymiseen?


    • Olen nyt tutustunut tähän minulle uuteen blogiin ja blogin kirjoittajaan ja myös hänen kirjoituksiinsa suomi24 sivuilla ja huomaankin, että täällä on sama herjaaminen tapahtunut jo vuosikausia ja melkein samat kirjoittajat ovat olleet asialla ja nähtävästi näillä sivuilla on käytäntö että jos joku arvostelee adventismia ja Ellen G Whiteä niin häneen hyökätään heti ja myös pyritään bloggaamaan pois niin kuin minullekin on tehty...

      Asiallisestikaan Ellen G Whiten historiaan ei nähtävästi adventistin hipiä kestä katsoa...

      Esimerkiksi tämä " Suljetun oven oppi " joka nähtävästi edelsi tätä oppia "Tutkivasta" tuomiosta" niin sitä ei käsitellä missään ollenkaan vaan se on piilotettuna "kaappiin"...
      Samoin vaikuttaa että Ellen G Whiten ensimmäiset näyt ja kirjoitukset on jotenkin piilotettu tai restauroitu uudelleen...

      Tämä alkuperäinen Ellen G White on häivytetty outoine kokemuksineen kirjapainojen kultareunaisiin kehyksiin ja Ellenistä on tehty adventistien
      "Kultainen vasikka"...

      • puhu totta...

        Älä syylisty valheeseen Kopittelija ja kirjoitettele että E.Whitesta on tehty kultainen vasikka adventti kirkkoon, koska mina olen ollut siellä kirkossa jo vuosikymmeniä ja en ole kuullut että hän olisi adventtikirkon kultainen vasikka.


      • puhu totta... kirjoitti:

        Älä syylisty valheeseen Kopittelija ja kirjoitettele että E.Whitesta on tehty kultainen vasikka adventti kirkkoon, koska mina olen ollut siellä kirkossa jo vuosikymmeniä ja en ole kuullut että hän olisi adventtikirkon kultainen vasikka.

        Ai... minäkin olen käynyt jo 90-luvun alusta adventtikirkossa ja olen täysin tietoinen heidän Ellen G White kirjamyynnistään sun muusta... eli siis se "Kultainen vasikka"
        tarkoittaa sitä että adventistien ns."erityisopit" perustuvat pitkälti Ellen G Whiten näkyihin !

        Vaikkakaan moni riviadventisti ei sitä käsitä eikä tajua !

        En siis valehtele mitään ! Taas syytöksiä mitkä ei pidä paikkaansa !
        Kirjatoimi ja kumppanit ovat eläneet ja edelleen elävät elävät Ellen G Whiten kustannuksella !

        Niin kauan kuin kirja "Suuri Taistelu" myy, niin kauan elävät myös adventistit, johon heidän oppinsa täysin perustuu !

        Ja näin siis Ellen G White on adventistien " Kultainen vasikka" !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ai... minäkin olen käynyt jo 90-luvun alusta adventtikirkossa ja olen täysin tietoinen heidän Ellen G White kirjamyynnistään sun muusta... eli siis se "Kultainen vasikka"
        tarkoittaa sitä että adventistien ns."erityisopit" perustuvat pitkälti Ellen G Whiten näkyihin !

        Vaikkakaan moni riviadventisti ei sitä käsitä eikä tajua !

        En siis valehtele mitään ! Taas syytöksiä mitkä ei pidä paikkaansa !
        Kirjatoimi ja kumppanit ovat eläneet ja edelleen elävät elävät Ellen G Whiten kustannuksella !

        Niin kauan kuin kirja "Suuri Taistelu" myy, niin kauan elävät myös adventistit, johon heidän oppinsa täysin perustuu !

        Ja näin siis Ellen G White on adventistien " Kultainen vasikka" !

        http://www.kirjatoimi.fi/?sid=30003&tuoteid=7&luokkaid=1&from=/index.php?sid=30006&luokkaid=1


      • ole rehellinen lukij
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ai... minäkin olen käynyt jo 90-luvun alusta adventtikirkossa ja olen täysin tietoinen heidän Ellen G White kirjamyynnistään sun muusta... eli siis se "Kultainen vasikka"
        tarkoittaa sitä että adventistien ns."erityisopit" perustuvat pitkälti Ellen G Whiten näkyihin !

        Vaikkakaan moni riviadventisti ei sitä käsitä eikä tajua !

        En siis valehtele mitään ! Taas syytöksiä mitkä ei pidä paikkaansa !
        Kirjatoimi ja kumppanit ovat eläneet ja edelleen elävät elävät Ellen G Whiten kustannuksella !

        Niin kauan kuin kirja "Suuri Taistelu" myy, niin kauan elävät myös adventistit, johon heidän oppinsa täysin perustuu !

        Ja näin siis Ellen G White on adventistien " Kultainen vasikka" !

        Ja onkin hyvä kirja Suuri Taistelu suosittelen sinullekin luettavaski Kopittaja, mutta lue huolella eikä sillä mielellä että mitähän mina nyt taas löydänkään täältä kritikoitavaksi.


      • ole rehellinen lukij kirjoitti:

        Ja onkin hyvä kirja Suuri Taistelu suosittelen sinullekin luettavaski Kopittaja, mutta lue huolella eikä sillä mielellä että mitähän mina nyt taas löydänkään täältä kritikoitavaksi.

        Olen lukenut sen ! Ja monta muutakin "tutkimusmielessä"....
        Eräällä ihmisellä oli niitä kirjoja hylly pullollaan ja kauppasi niitä myös...Muistaakseni niistä jotain profikkaakin sai...

        Mutta olen sen oman "suuren taistelu-kirjan" vissiin heittänyt jossain välissä roskiin kuin myös Jehovan todistajien kirjoja !
        Viitsi turhia kirjoja hyllyissä pitää ja sen voi kyllä lukea netistäkin...

        Se Suuri Taistelu on pitkälti muilta lainattua uskonnon historiaa maustettuna Ellenin ja adventistien erityisopeilla !
        https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=l63cUszxLMqp4ASWkoCgDA#q=suuri taistelu ellen white

        Mutta mitä mieltä olet tästä topiikin aloituksesta eli
        tästä Ellenin " SULJETUN OVEN OPISTA" ?


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Olen lukenut sen ! Ja monta muutakin "tutkimusmielessä"....
        Eräällä ihmisellä oli niitä kirjoja hylly pullollaan ja kauppasi niitä myös...Muistaakseni niistä jotain profikkaakin sai...

        Mutta olen sen oman "suuren taistelu-kirjan" vissiin heittänyt jossain välissä roskiin kuin myös Jehovan todistajien kirjoja !
        Viitsi turhia kirjoja hyllyissä pitää ja sen voi kyllä lukea netistäkin...

        Se Suuri Taistelu on pitkälti muilta lainattua uskonnon historiaa maustettuna Ellenin ja adventistien erityisopeilla !
        https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=l63cUszxLMqp4ASWkoCgDA#q=suuri taistelu ellen white

        Mutta mitä mieltä olet tästä topiikin aloituksesta eli
        tästä Ellenin " SULJETUN OVEN OPISTA" ?

        Niin tämän Suuri Taistelu kirjan voi lukea täältä netistäkin pdf versiona !
        Tuolta kautta !
        https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=l63cUszxLMqp4ASWkoCgDA#q=suuri taistelu ellen white
        Web of Trust

        Ps. Olen myös lukenut ne vanhemmat Ellen G Whiten teokset Lahden Adventti srk yläkerran kirjahyllystä jo 90-luvulla kun siellä vielä niitä oli ja lainasin niitä myös kotiin ja siksi tiedänkin mistä puhun!
        Ja luultavasti paremmin ainakin raamatun valossa kuin sinä !

        Aavistelin jo silloin että adventismin opinkäsityksissä on jotain pahasti pielessä !
        Kirjatoimi ei nykyisin niitä edes myy !
        Ne on jossain kaapeissa piilossa varmaan ! :O

        Esim sitä Ellen G White / Kristillisiä kokemuksia kirjaa en enää löydä mistään josta kopion tuon " Näky Taistelusta" näynkin jossa Jeesuksesta tehtiin Ylienkeli Mikael !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Niin tämän Suuri Taistelu kirjan voi lukea täältä netistäkin pdf versiona !
        Tuolta kautta !
        https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=l63cUszxLMqp4ASWkoCgDA#q=suuri taistelu ellen white
        Web of Trust

        Ps. Olen myös lukenut ne vanhemmat Ellen G Whiten teokset Lahden Adventti srk yläkerran kirjahyllystä jo 90-luvulla kun siellä vielä niitä oli ja lainasin niitä myös kotiin ja siksi tiedänkin mistä puhun!
        Ja luultavasti paremmin ainakin raamatun valossa kuin sinä !

        Aavistelin jo silloin että adventismin opinkäsityksissä on jotain pahasti pielessä !
        Kirjatoimi ei nykyisin niitä edes myy !
        Ne on jossain kaapeissa piilossa varmaan ! :O

        Esim sitä Ellen G White / Kristillisiä kokemuksia kirjaa en enää löydä mistään josta kopion tuon " Näky Taistelusta" näynkin jossa Jeesuksesta tehtiin Ylienkeli Mikael !

        Lainaus: http://forssa.adventist.fi/profetian-henki

        Hänen kirjoittamansa aineisto täyttää yli 80 kirjaa, 200 traktaattia ja 4600 aikausilehtiartikkelia. Saarnat, päiväkirjat, erityistodistukset ja kirjeet käsittävät lisäksi 60 000 käsikirjoitussivua.
        Tämän aineiston kattama alue on hämmästyttävän laaja. Ellen Whiten käsittelemät aiheet eivät rajoittuneet vain muutamiin aloihin. Herra antoi hänelle neuvoja terveyden ja kasvatuksen alalta, perhe-elämästä, raittiudesta, evankelioinnista, kustannustoiminnasta, terveellisestä ruokavaliosta, lääkintätyöstä ja monista muista asioista. Kenties hänen kirjoituksensa terveyden alalta ovat herättäneet eniten huomiota, koska hänen näkemyksensä, joita hän esitti jo yli sata vuotta sitten, ovat saaneet nykyaikaisen tieteellisen tutkimuksen vahvistuksen.
        Hänen kirjoituksensa keskittyvät Jeesukseen Kristukseen, ja ne korostavat kristillisen perinteen korkeita moraalisia ja eettisiä arvoja. Vaikka monet hänen kirjoituksistaan on suunnattu seitsemännen päivän adventisteihin, myös laajempi lukijakunta on osoittanut arvostusta hänen kirjallista tuotantoaan kohtaan. Hänen suosittu kirjansa Tie Kristuksen luo on käännetty yli sadalle kielelle ja sitä on myyty yli 15 miljoonaa kappaletta. Hänen suurin kirjallinen työnsä on arvostettu viisiosainen Aikakausien taistelu-sarja (ilmestynyt suomeksi myös 8-osaisena sarjana nimellä Alfa ja Omega), jossa käsitellään yksityiskohtaisesti Kristuksen ja Saatanan välistä suurta taistelua synnin ilmaantumisesta aina siihen asti kun se hävitetään maailmankaikkeudesta.
        _____________________________________

        Minulle taas on opetettu, että

        " Sinulla on raamattu, lue sitä, sillä se on sinun oppikirjasi...
        Muita kirjoja sinä et tarvitse." :)


      • näin siinä käy...
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Olen lukenut sen ! Ja monta muutakin "tutkimusmielessä"....
        Eräällä ihmisellä oli niitä kirjoja hylly pullollaan ja kauppasi niitä myös...Muistaakseni niistä jotain profikkaakin sai...

        Mutta olen sen oman "suuren taistelu-kirjan" vissiin heittänyt jossain välissä roskiin kuin myös Jehovan todistajien kirjoja !
        Viitsi turhia kirjoja hyllyissä pitää ja sen voi kyllä lukea netistäkin...

        Se Suuri Taistelu on pitkälti muilta lainattua uskonnon historiaa maustettuna Ellenin ja adventistien erityisopeilla !
        https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=l63cUszxLMqp4ASWkoCgDA#q=suuri taistelu ellen white

        Mutta mitä mieltä olet tästä topiikin aloituksesta eli
        tästä Ellenin " SULJETUN OVEN OPISTA" ?

        Se Suljetun oven oppi ei ole mikään pelastus kysymys, mina en koskaan takerru sellaisiin asioihin, tärkein on ihmiselle että elää ja antaa toistekin elää ja pysyy kiinni joka päivä ja joka hetki Jumalan suojeluksessa. Nuo kinastelut tekee uskovasta ajan oloon hyvin suvaisetmattoman toisiin uskoviin, ja häneltä itseltään menee todellinen usko Jumalaan, ei jää muuta jäljelle kuin toisten uskovien vikojen haku ja sydän kylmettyy sille mikä on tärkeää Kristuksen rakkaudessa pysyminen.


      • näin siinä käy... kirjoitti:

        Se Suljetun oven oppi ei ole mikään pelastus kysymys, mina en koskaan takerru sellaisiin asioihin, tärkein on ihmiselle että elää ja antaa toistekin elää ja pysyy kiinni joka päivä ja joka hetki Jumalan suojeluksessa. Nuo kinastelut tekee uskovasta ajan oloon hyvin suvaisetmattoman toisiin uskoviin, ja häneltä itseltään menee todellinen usko Jumalaan, ei jää muuta jäljelle kuin toisten uskovien vikojen haku ja sydän kylmettyy sille mikä on tärkeää Kristuksen rakkaudessa pysyminen.

        Voiko siis ihminen olla siis yhtä aikaa väärä profeetta ja oikea profeetta ?

        Muhammed myös joskus näki sellaiset kuin "saatanalliset säkeet" mutta
        sitten myöhemmin näkyä muutettiin koraanissa !

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Saatanalliset_jakeet


      • Ilm.18:4
        näin siinä käy... kirjoitti:

        Se Suljetun oven oppi ei ole mikään pelastus kysymys, mina en koskaan takerru sellaisiin asioihin, tärkein on ihmiselle että elää ja antaa toistekin elää ja pysyy kiinni joka päivä ja joka hetki Jumalan suojeluksessa. Nuo kinastelut tekee uskovasta ajan oloon hyvin suvaisetmattoman toisiin uskoviin, ja häneltä itseltään menee todellinen usko Jumalaan, ei jää muuta jäljelle kuin toisten uskovien vikojen haku ja sydän kylmettyy sille mikä on tärkeää Kristuksen rakkaudessa pysyminen.

        >>>Se Suljetun oven oppi ei ole mikään pelastus kysymys, mina en koskaan takerru sellaisiin asioihin


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Niin tämän Suuri Taistelu kirjan voi lukea täältä netistäkin pdf versiona !
        Tuolta kautta !
        https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=l63cUszxLMqp4ASWkoCgDA#q=suuri taistelu ellen white
        Web of Trust

        Ps. Olen myös lukenut ne vanhemmat Ellen G Whiten teokset Lahden Adventti srk yläkerran kirjahyllystä jo 90-luvulla kun siellä vielä niitä oli ja lainasin niitä myös kotiin ja siksi tiedänkin mistä puhun!
        Ja luultavasti paremmin ainakin raamatun valossa kuin sinä !

        Aavistelin jo silloin että adventismin opinkäsityksissä on jotain pahasti pielessä !
        Kirjatoimi ei nykyisin niitä edes myy !
        Ne on jossain kaapeissa piilossa varmaan ! :O

        Esim sitä Ellen G White / Kristillisiä kokemuksia kirjaa en enää löydä mistään josta kopion tuon " Näky Taistelusta" näynkin jossa Jeesuksesta tehtiin Ylienkeli Mikael !

        "Armon arkin ovi suljetaan, joudut yöhön kauheaan"

        Noin joku kirjoitti. Faktaa on ainakin se, että armon ovi sulkeutuu ihmisen heittäessä henkensä. "Heidän omatuntonsa on poltinraudalla merkitty", toteaa Raamattu jostain ihmisryhmästä, mutta en usko sen tarkoittavan sitä, että Jumala olisi armonajan ottanut pois eläessä. Minä olen niin "liberaali", että kun uskovat ja Raamattu ja Henki on otettu pois eli on Antikristuksen aika, voivat ne tyhmät neitsyet, jotka eivät olleet valmiit ylösottoon, pelastua marttyyrikuoleman kautta. Kun eivät suostu pedonmerkkiä ottamaan, eivätkä Jeesus-nimeä kieltämään, eivätkä saa ostaa ruokaa.

        Kiitos OO7:lle linkistä Suureen Taisteluun netissä.
        En tosin löytänyt linkistäkään tekstinä, vain äänitys http://www.audiopankki.com/?s=suuri taistelu . Nettiversiosta olisi helppo lainata kohtia. Ostaa Suuren Taistelun voi osamaksulla 30 cent/kk: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516293832
        Lahjapaketoinninkin saa 2,50 €:lla siihen.

        HELLUNTAILAISETKIN KIINNOSTUNEITA ?

        Kovasti yllätyin, että helluntailiikkeen Kristillinen Kirjakauppa mainostaa Suuri Taistelu teosta ja luokittelee sen evankeliointikirjaksi. Onhan mulle muodostunut käsitys, ettei ainakaan adventistipiireissä enää siihen perehdytä juurikaan. Johtuen liian monesta vanhentuneesta opetuksesta siinä? Kun näin on, että yleisestikin markkinoidaan EGWhiten pääteosta, sopii oikein hyvin, että sitä adv.palstalla ruoditaan.

        " Kyse on sinusta. Tämä kirja auttaa sinua löytämään tien taistelun melskeestä sisäiseen rauhaan ja voittoon."
        On tarpeen arvioida, pitääkö tämä helluntailaisten mainos, koskien Suurta Taistelua, paikkansa. Auttaako Suuri Taistelu todella sisäisen rauhan löytämään? Minä olen sen eri painoksista löytänyt vain YHDEN sisäistä rauhaa luovan kohdan:

        "Tässä elämässä meidän on erotettava itsemme synnistä uskon kautta Kristuksen sovitusvereen. Kallis vapahtajamme kehottaa meitä liittymään häneen, yhdistämään heikkoutemme hänen voimaansa, tietämättömyytemme hänen viisauteensa ja arvottomuutemme hänen ansioihinsa."
        (Ahdistuksen aika/Täydellisyys Kristuksessa)
        Toki siinäkin jään kummastelemaan arvollisuuden mittaamista ansioilla. Ehkä käännöstulkintavirhe.

        http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=8038

        antti


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        "Armon arkin ovi suljetaan, joudut yöhön kauheaan"

        Noin joku kirjoitti. Faktaa on ainakin se, että armon ovi sulkeutuu ihmisen heittäessä henkensä. "Heidän omatuntonsa on poltinraudalla merkitty", toteaa Raamattu jostain ihmisryhmästä, mutta en usko sen tarkoittavan sitä, että Jumala olisi armonajan ottanut pois eläessä. Minä olen niin "liberaali", että kun uskovat ja Raamattu ja Henki on otettu pois eli on Antikristuksen aika, voivat ne tyhmät neitsyet, jotka eivät olleet valmiit ylösottoon, pelastua marttyyrikuoleman kautta. Kun eivät suostu pedonmerkkiä ottamaan, eivätkä Jeesus-nimeä kieltämään, eivätkä saa ostaa ruokaa.

        Kiitos OO7:lle linkistä Suureen Taisteluun netissä.
        En tosin löytänyt linkistäkään tekstinä, vain äänitys http://www.audiopankki.com/?s=suuri taistelu . Nettiversiosta olisi helppo lainata kohtia. Ostaa Suuren Taistelun voi osamaksulla 30 cent/kk: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516293832
        Lahjapaketoinninkin saa 2,50 €:lla siihen.

        HELLUNTAILAISETKIN KIINNOSTUNEITA ?

        Kovasti yllätyin, että helluntailiikkeen Kristillinen Kirjakauppa mainostaa Suuri Taistelu teosta ja luokittelee sen evankeliointikirjaksi. Onhan mulle muodostunut käsitys, ettei ainakaan adventistipiireissä enää siihen perehdytä juurikaan. Johtuen liian monesta vanhentuneesta opetuksesta siinä? Kun näin on, että yleisestikin markkinoidaan EGWhiten pääteosta, sopii oikein hyvin, että sitä adv.palstalla ruoditaan.

        " Kyse on sinusta. Tämä kirja auttaa sinua löytämään tien taistelun melskeestä sisäiseen rauhaan ja voittoon."
        On tarpeen arvioida, pitääkö tämä helluntailaisten mainos, koskien Suurta Taistelua, paikkansa. Auttaako Suuri Taistelu todella sisäisen rauhan löytämään? Minä olen sen eri painoksista löytänyt vain YHDEN sisäistä rauhaa luovan kohdan:

        "Tässä elämässä meidän on erotettava itsemme synnistä uskon kautta Kristuksen sovitusvereen. Kallis vapahtajamme kehottaa meitä liittymään häneen, yhdistämään heikkoutemme hänen voimaansa, tietämättömyytemme hänen viisauteensa ja arvottomuutemme hänen ansioihinsa."
        (Ahdistuksen aika/Täydellisyys Kristuksessa)
        Toki siinäkin jään kummastelemaan arvollisuuden mittaamista ansioilla. Ehkä käännöstulkintavirhe.

        http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=8038

        antti

        Kyllä minulle aukesi tämä kirjoitettu versio:

        [PDF]
        Ellen G wHITE SUURI TAISTELU - The Great Controversy

        https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=l63cUszxLMqp4ASWkoCgDA#q=suuri taistelu ellen white

        Tämä on siinä sivun keskellä !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ai... minäkin olen käynyt jo 90-luvun alusta adventtikirkossa ja olen täysin tietoinen heidän Ellen G White kirjamyynnistään sun muusta... eli siis se "Kultainen vasikka"
        tarkoittaa sitä että adventistien ns."erityisopit" perustuvat pitkälti Ellen G Whiten näkyihin !

        Vaikkakaan moni riviadventisti ei sitä käsitä eikä tajua !

        En siis valehtele mitään ! Taas syytöksiä mitkä ei pidä paikkaansa !
        Kirjatoimi ja kumppanit ovat eläneet ja edelleen elävät elävät Ellen G Whiten kustannuksella !

        Niin kauan kuin kirja "Suuri Taistelu" myy, niin kauan elävät myös adventistit, johon heidän oppinsa täysin perustuu !

        Ja näin siis Ellen G White on adventistien " Kultainen vasikka" !

        Olen lukenut viimeksi EGW:n kirjaa Aikakausien toivo. Olen hyvin vaikuttunut sen sanomasta. Meillä ei todellakaan ole muuta toivoa kuin hän; Herramme Jeesus Kristus.

        Pätkäääkään ei Ellen kirjoita väärin, joten lue ja tutki ennemuin hutkit. Hän korottaa aina Kristusta, koska oli koko sydämestään hänen palvelijansa. Nämä asiat näytettiin hänelle, joten hän sai apua kirjoittaessaan, muuten tämä Aikakausien taistelu-sarja (5 osaa) ei olisi edes valmistunut. Se on toisella nimellään Alfa ja Omega. (8 osainen)

        Kirjan voi kuunnella myös osoitteessa

        WWW.audiopankki.com


      • anelmass kirjoitti:

        Olen lukenut viimeksi EGW:n kirjaa Aikakausien toivo. Olen hyvin vaikuttunut sen sanomasta. Meillä ei todellakaan ole muuta toivoa kuin hän; Herramme Jeesus Kristus.

        Pätkäääkään ei Ellen kirjoita väärin, joten lue ja tutki ennemuin hutkit. Hän korottaa aina Kristusta, koska oli koko sydämestään hänen palvelijansa. Nämä asiat näytettiin hänelle, joten hän sai apua kirjoittaessaan, muuten tämä Aikakausien taistelu-sarja (5 osaa) ei olisi edes valmistunut. Se on toisella nimellään Alfa ja Omega. (8 osainen)

        Kirjan voi kuunnella myös osoitteessa

        WWW.audiopankki.com

        Klikkaa kohtaa Audiokirjat


      • Ilm.18:4
        anelmass kirjoitti:

        Olen lukenut viimeksi EGW:n kirjaa Aikakausien toivo. Olen hyvin vaikuttunut sen sanomasta. Meillä ei todellakaan ole muuta toivoa kuin hän; Herramme Jeesus Kristus.

        Pätkäääkään ei Ellen kirjoita väärin, joten lue ja tutki ennemuin hutkit. Hän korottaa aina Kristusta, koska oli koko sydämestään hänen palvelijansa. Nämä asiat näytettiin hänelle, joten hän sai apua kirjoittaessaan, muuten tämä Aikakausien taistelu-sarja (5 osaa) ei olisi edes valmistunut. Se on toisella nimellään Alfa ja Omega. (8 osainen)

        Kirjan voi kuunnella myös osoitteessa

        WWW.audiopankki.com

        >>>Pätkäääkään ei Ellen kirjoita väärin, joten lue ja tutki ennemuin hutkit.>Minulle näytettiin, ettei Jumalan käskyjä ja Jeesuksen todistusta koskien suljettua ovea voitu erottaa toisistansa. Näin että aika, jolloin Jumalan kansaa koeteltaisiin sapattitotuudella, koitti silloin kun ovi aukeni taivaallisen pyhäkön kaikkein pyhimpään, missä kymmenen käskyä sisältävä arkki oli. Tätä ovea ei oltu avattu, ennenkuin Jeesuksen välitystyö pyhäkön ensimmäisessä osassa oli päättynyt v. 1844. Silloin Jeesus nousi, sulki oven pyhään ja avasi oven kaikkein pyhimpään astuen siten toisen esiripun sisäpuolelle, missä hän nyt seisoo arkin vieressä ja minne Israel nyt uskon kautta käy.


    • 201

      Entä Sinun profetiasi? Tuonelassa tavataan jne ? Kammottavaa....

      • Kuka noin on sanonut ?

        Niin me kyllä tuonelassa varmaan tavataankin jos et sinä vain ole mennyt sinne väärälle puolelle ?

        Minä olen kyllä menossa sinne " Aabrahamin helmaan " (vrt Luuk 16:19-31)


      • surullista...
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Kuka noin on sanonut ?

        Niin me kyllä tuonelassa varmaan tavataankin jos et sinä vain ole mennyt sinne väärälle puolelle ?

        Minä olen kyllä menossa sinne " Aabrahamin helmaan " (vrt Luuk 16:19-31)

        Kopitajalle, sinäkö menossa Aarahamin helmaan et sinä enää sinne mahdu se on jo aikoja sitten ollut jo lliankin täysi, sinun täytyy tyytyä vain hautaan.


      • surullista... kirjoitti:

        Kopitajalle, sinäkö menossa Aarahamin helmaan et sinä enää sinne mahdu se on jo aikoja sitten ollut jo lliankin täysi, sinun täytyy tyytyä vain hautaan.

        No sitten menen "paratiisiin" Luuk 23.43
        tai sitten " kolmanteen taivaaseen" 2Kor 12:2-4

        Rakkaalla lapsella on monta nimeä... :)


    • Ilm.18:4

      >>>Minulle näytettiin, ettei Jumalan käskyjä ja Jeesuksen todistusta koskien suljettua ovea voitu erottaa toisistansa. Näin että aika, jolloin Jumalan kansaa koeteltaisiin sapattitotuudella, koitti silloin kun ovi aukeni taivaallisen pyhäkön kaikkein pyhimpään, missä kymmenen käskyä sisältävä arkki oli. Tätä ovea ei oltu avattu, ennenkuin Jeesuksen välitystyö pyhäkön ensimmäisessä osassa oli päättynyt v. 1844. Silloin Jeesus nousi, sulki oven pyhään ja avasi oven kaikkein pyhimpään astuen siten toisen esiripun sisäpuolelle, missä hän nyt seisoo arkin vieressä ja minne Israel nyt uskon kautta käy.


      • Ilm.18:4
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ehkä sinun Ilm 18:4 katsomuksesi "kuolleitten tilasta" on väärä...
        Oletko koskaan ajatellut sitä !?

        Vrt : JO TUONELASSA OLEMME "PARATIISISSA" !
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12141369

        >>>Ehkä sinun Ilm 18:4 katsomuksesi "kuolleitten tilasta" on väärä...


      • Ilm.18:4 kirjoitti:

        >>>Ehkä sinun Ilm 18:4 katsomuksesi "kuolleitten tilasta" on väärä...

        Olet Ilm 18.4 ikävä kyllä aikamoisessa vähemmistössä tässä "raamatun tulkinnassasi" Jehovan todistajien ja Adventistien lisäksi !

        Suosittelisin sinua etsimään kaikki asiaan liittyvät raamatun
        kohdat ja sitten luomaan siitä kokonaisuuden niin sitten asia
        alkaa hahmottumaan oikein...

        Raamatusta löytyy kyllä asioita jolla voi ruokkia sitä, että ihmisen ruumis olisi "tiedottomassa tilassa" mutta kun tarkasti lukee, niin löytyy paljon enemmän asioita, jotka ruokkivat sitä, että ihmisen "sielu elää" vaikka ruumis kuoleekin...
        Asia on vain niin miltä suunnalta ja millä ennakkoasenteella haluat asiaa
        lähestyä !

        Kai sinä luit antamani linkin vai etkö halua tutkia asiaa analyyttisin silmin !

        Vrt : JO TUONELASSA OLEMME "PARATIISISSA" !
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12141369

        Itse kun tulin uskoon niin en tiennyt mitä sana "tuonela" edes tarkoittaa ja luulin silloin että se on joku "hauta" tai jotain... :O
        Ja kun sain profetian niin ensin ajattelin, kun kirjoitin sitä muistiin, että
        muistankohan nyt ihan oikein tuon sanan "tuonela" mutta rehellisyydessäni kirjoitin, että " tuonelassa voimme nähdä toisemme" ja tämänhän teilaavat adventistit mutta tämän teilaavat myös helluntalaiset, jotka uskovat että "Aabrahamin helma" on tällä hetkellä tyhjä uskovista !
        Eli kolmas ryhmä, jotka taas uskovat tuonelan "välitilaan" löytyy sitten Katolilaisista, Ortodokseista, Juutalaisista, Luterilaisista ns."konservatiiveista" mutta luterilaisuudessa "liberaali" Aimo T Nikolaisen koulukunta opettaa toisin eli tässä asiassa on aikamoinen erilainen näkemysten kirjo ja siksi olen kovasti joutunut asiaa pohtimaan monelta kantilta ja koska kaikessa haluan seurata sitä, että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...
        miksi nimitän minulle puhunutta henkeä ehkä enkeliksi on se, että " enkeli vei Lasaruksen Aabrahamin helmaan" (luuk 16:19-31)

        Huom ! Tämä "Tuonelassa voimme nähdä toisemme" ei kyllä ole välttämättä ristiriidassa "kuolleitten tiedottoman" tilan kanssa sillä sieltä myös tavallaan viimeisenä päivänä siinäkin opissa herätetään "tuonelasta/haudasta" ja silloinhan ihminen näkee lunastajansa "tuonelassa" kun hänet sen opin mukaan herätetään !

        Mutta näin minä en usko !

        Vaan koin sen tilanteen niin että kun kuolen niin sieluni eroaa ruumiistani ja saan nähdä sen joka minulle puhui ! :)


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Olet Ilm 18.4 ikävä kyllä aikamoisessa vähemmistössä tässä "raamatun tulkinnassasi" Jehovan todistajien ja Adventistien lisäksi !

        Suosittelisin sinua etsimään kaikki asiaan liittyvät raamatun
        kohdat ja sitten luomaan siitä kokonaisuuden niin sitten asia
        alkaa hahmottumaan oikein...

        Raamatusta löytyy kyllä asioita jolla voi ruokkia sitä, että ihmisen ruumis olisi "tiedottomassa tilassa" mutta kun tarkasti lukee, niin löytyy paljon enemmän asioita, jotka ruokkivat sitä, että ihmisen "sielu elää" vaikka ruumis kuoleekin...
        Asia on vain niin miltä suunnalta ja millä ennakkoasenteella haluat asiaa
        lähestyä !

        Kai sinä luit antamani linkin vai etkö halua tutkia asiaa analyyttisin silmin !

        Vrt : JO TUONELASSA OLEMME "PARATIISISSA" !
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12141369

        Itse kun tulin uskoon niin en tiennyt mitä sana "tuonela" edes tarkoittaa ja luulin silloin että se on joku "hauta" tai jotain... :O
        Ja kun sain profetian niin ensin ajattelin, kun kirjoitin sitä muistiin, että
        muistankohan nyt ihan oikein tuon sanan "tuonela" mutta rehellisyydessäni kirjoitin, että " tuonelassa voimme nähdä toisemme" ja tämänhän teilaavat adventistit mutta tämän teilaavat myös helluntalaiset, jotka uskovat että "Aabrahamin helma" on tällä hetkellä tyhjä uskovista !
        Eli kolmas ryhmä, jotka taas uskovat tuonelan "välitilaan" löytyy sitten Katolilaisista, Ortodokseista, Juutalaisista, Luterilaisista ns."konservatiiveista" mutta luterilaisuudessa "liberaali" Aimo T Nikolaisen koulukunta opettaa toisin eli tässä asiassa on aikamoinen erilainen näkemysten kirjo ja siksi olen kovasti joutunut asiaa pohtimaan monelta kantilta ja koska kaikessa haluan seurata sitä, että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...
        miksi nimitän minulle puhunutta henkeä ehkä enkeliksi on se, että " enkeli vei Lasaruksen Aabrahamin helmaan" (luuk 16:19-31)

        Huom ! Tämä "Tuonelassa voimme nähdä toisemme" ei kyllä ole välttämättä ristiriidassa "kuolleitten tiedottoman" tilan kanssa sillä sieltä myös tavallaan viimeisenä päivänä siinäkin opissa herätetään "tuonelasta/haudasta" ja silloinhan ihminen näkee lunastajansa "tuonelassa" kun hänet sen opin mukaan herätetään !

        Mutta näin minä en usko !

        Vaan koin sen tilanteen niin että kun kuolen niin sieluni eroaa ruumiistani ja saan nähdä sen joka minulle puhui ! :)

        miksi nimitän minulle puhunutta henkeä ehkä enkeliksi on se, että " enkeli vei Lasaruksen Aabrahamin helmaan" (luuk 16:19-31)"

        ja jatkan tätä vielä hiukan sillä miksi en ole aivan varma tästä, on se että siinä profetiassa oli myös asioita jotka tavallaan kuuluu "Paimenelle" tai sitten Pyhälle Hengelle " Hän ottaa minusta "...kertoo teille...
        Tätä on tässä nyt aika vaikea selittää mitä pähkäilen mutta ehkä enkelikin toimii sanansaattajana tavallaan "paimenen" valtuuksin...

        Eli tässä olen juuri sen "kolminaisuuden" edessä ja siinä miten enkeli "sanansaattajana" tähän kuvioon asettuu...


      • Ota oppi
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Olet Ilm 18.4 ikävä kyllä aikamoisessa vähemmistössä tässä "raamatun tulkinnassasi" Jehovan todistajien ja Adventistien lisäksi !

        Suosittelisin sinua etsimään kaikki asiaan liittyvät raamatun
        kohdat ja sitten luomaan siitä kokonaisuuden niin sitten asia
        alkaa hahmottumaan oikein...

        Raamatusta löytyy kyllä asioita jolla voi ruokkia sitä, että ihmisen ruumis olisi "tiedottomassa tilassa" mutta kun tarkasti lukee, niin löytyy paljon enemmän asioita, jotka ruokkivat sitä, että ihmisen "sielu elää" vaikka ruumis kuoleekin...
        Asia on vain niin miltä suunnalta ja millä ennakkoasenteella haluat asiaa
        lähestyä !

        Kai sinä luit antamani linkin vai etkö halua tutkia asiaa analyyttisin silmin !

        Vrt : JO TUONELASSA OLEMME "PARATIISISSA" !
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12141369

        Itse kun tulin uskoon niin en tiennyt mitä sana "tuonela" edes tarkoittaa ja luulin silloin että se on joku "hauta" tai jotain... :O
        Ja kun sain profetian niin ensin ajattelin, kun kirjoitin sitä muistiin, että
        muistankohan nyt ihan oikein tuon sanan "tuonela" mutta rehellisyydessäni kirjoitin, että " tuonelassa voimme nähdä toisemme" ja tämänhän teilaavat adventistit mutta tämän teilaavat myös helluntalaiset, jotka uskovat että "Aabrahamin helma" on tällä hetkellä tyhjä uskovista !
        Eli kolmas ryhmä, jotka taas uskovat tuonelan "välitilaan" löytyy sitten Katolilaisista, Ortodokseista, Juutalaisista, Luterilaisista ns."konservatiiveista" mutta luterilaisuudessa "liberaali" Aimo T Nikolaisen koulukunta opettaa toisin eli tässä asiassa on aikamoinen erilainen näkemysten kirjo ja siksi olen kovasti joutunut asiaa pohtimaan monelta kantilta ja koska kaikessa haluan seurata sitä, että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...
        miksi nimitän minulle puhunutta henkeä ehkä enkeliksi on se, että " enkeli vei Lasaruksen Aabrahamin helmaan" (luuk 16:19-31)

        Huom ! Tämä "Tuonelassa voimme nähdä toisemme" ei kyllä ole välttämättä ristiriidassa "kuolleitten tiedottoman" tilan kanssa sillä sieltä myös tavallaan viimeisenä päivänä siinäkin opissa herätetään "tuonelasta/haudasta" ja silloinhan ihminen näkee lunastajansa "tuonelassa" kun hänet sen opin mukaan herätetään !

        Mutta näin minä en usko !

        Vaan koin sen tilanteen niin että kun kuolen niin sieluni eroaa ruumiistani ja saan nähdä sen joka minulle puhui ! :)

        Aikamoisessa vähemmistössä oli Nooa perheineen, kun 8 kaikista maailman ihmisistä pelastui vedenpaisumuksesta.

        Myös lopun aikana vain vähemmistö on kuuliainen Jumalalle.

        Ei siis ole mikään etu väittää, että enemmistö sitä tai tätä, otakoppi.
        Enemmistö ei ole koskaan ollutkaan oikeassa ja Jumalan puolella, eikä tule koskaan hänen tahtoonsa taipumaankaan, otakoppi. Ota oppi historiasta, ei ole mikään erityisen pätevä vedota enemmistön kantaan raamatun tulkinnassa esim. Kristinusko yleensä vs seitsemännen päivän adventismi.


      • Ota oppi kirjoitti:

        Aikamoisessa vähemmistössä oli Nooa perheineen, kun 8 kaikista maailman ihmisistä pelastui vedenpaisumuksesta.

        Myös lopun aikana vain vähemmistö on kuuliainen Jumalalle.

        Ei siis ole mikään etu väittää, että enemmistö sitä tai tätä, otakoppi.
        Enemmistö ei ole koskaan ollutkaan oikeassa ja Jumalan puolella, eikä tule koskaan hänen tahtoonsa taipumaankaan, otakoppi. Ota oppi historiasta, ei ole mikään erityisen pätevä vedota enemmistön kantaan raamatun tulkinnassa esim. Kristinusko yleensä vs seitsemännen päivän adventismi.

        Minähän puhun nyt ihmisistä jotka kaikki yrittävät tutkia raamattua ja etsiä sieltä vastauksia ja oppineita teologeja löytyy kaikista ryhmittymistä !
        on Rabbeja, katolilaisia huippu kielentuntijoita joilla myös apostolinen perinne arkistoissa apuna, on yliopistoja käyneitä luterilaisia ja vaikka mitä ...jne

        Ja meitä kristittyjähän koko maailmasta on kuitenkin vain kolmannes eli noin 33%

        Tämä adventistien "meillä on oikea adventtitotuus" jo lauseena kumoaa analyyttisen raamatun tutkimisen ! Ja myös se, että adventistipastorit ovat käyneet heidän oman teologisen koulutuksen mikä ei ole sama asia kuin muilla !
        Tässä on jo heti alkuun adventisteilla niin kova asennevamma että silmät suljetaan helposti kaikelta muulta !


      • Ota oppi
        Ota oppi kirjoitti:

        Aikamoisessa vähemmistössä oli Nooa perheineen, kun 8 kaikista maailman ihmisistä pelastui vedenpaisumuksesta.

        Myös lopun aikana vain vähemmistö on kuuliainen Jumalalle.

        Ei siis ole mikään etu väittää, että enemmistö sitä tai tätä, otakoppi.
        Enemmistö ei ole koskaan ollutkaan oikeassa ja Jumalan puolella, eikä tule koskaan hänen tahtoonsa taipumaankaan, otakoppi. Ota oppi historiasta, ei ole mikään erityisen pätevä vedota enemmistön kantaan raamatun tulkinnassa esim. Kristinusko yleensä vs seitsemännen päivän adventismi.

        Sitäpaitsi,

        ei kannata, otakoppi tutkia Raamattua siltä pohjalta, johon "pahahenki/pahaenkeli/pahasanansaattaja" on Sinua ohjannut... Eli jätä ne hörhöilysi ensin poistamasta kaikkea päähänpinttymääsi tai pakkomiellettäsi niin voit löytää mitä Raamattu oikeasti sanoo.

        Tulkitsen "enkelisi" muuten toiseksi kuin Sinä. Sen sekavan sanoman perusteella johon se on Sinua vienyt. Aabrahamin helma... No huh, Ei mitään rotia...


      • Höpsis
        Ota oppi kirjoitti:

        Sitäpaitsi,

        ei kannata, otakoppi tutkia Raamattua siltä pohjalta, johon "pahahenki/pahaenkeli/pahasanansaattaja" on Sinua ohjannut... Eli jätä ne hörhöilysi ensin poistamasta kaikkea päähänpinttymääsi tai pakkomiellettäsi niin voit löytää mitä Raamattu oikeasti sanoo.

        Tulkitsen "enkelisi" muuten toiseksi kuin Sinä. Sen sekavan sanoman perusteella johon se on Sinua vienyt. Aabrahamin helma... No huh, Ei mitään rotia...

        että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...
        miksi nimitän minulle puhunutta henkeä ehkä enkeliksi on se, että " enkeli vei Lasaruksen Aabrahamin helmaan" (luuk 16:19-31)

        Tutki ensin Raamattua mihin se Sinua opastaa. Ei niin että ensin "pahahenki" opastaa minua jonnekin ja vasta sitten Raamattu tulee kehiin...


      • Eikös joo
        Höpsis kirjoitti:

        että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...
        miksi nimitän minulle puhunutta henkeä ehkä enkeliksi on se, että " enkeli vei Lasaruksen Aabrahamin helmaan" (luuk 16:19-31)

        Tutki ensin Raamattua mihin se Sinua opastaa. Ei niin että ensin "pahahenki" opastaa minua jonnekin ja vasta sitten Raamattu tulee kehiin...

        Olisi ehken myös hyvä antaa anteeksi, kun (ei siis jos) joku adv. Pastori on Sinua loukannut kieltämällä sotkemasta seminaariansa sulkemalla oven edestäsi. Ei kanneta kaunaa Syntisten pastorien suhteen, eihän, vaan pidetään toista parempana kuin itse olemme, antaen syntisille vajavaisella pastoreillekin anteeksi. Nin ei tarvis loppuelämää taistella "tuulimyllyjä" vastaan verenmaku suussa.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minähän puhun nyt ihmisistä jotka kaikki yrittävät tutkia raamattua ja etsiä sieltä vastauksia ja oppineita teologeja löytyy kaikista ryhmittymistä !
        on Rabbeja, katolilaisia huippu kielentuntijoita joilla myös apostolinen perinne arkistoissa apuna, on yliopistoja käyneitä luterilaisia ja vaikka mitä ...jne

        Ja meitä kristittyjähän koko maailmasta on kuitenkin vain kolmannes eli noin 33%

        Tämä adventistien "meillä on oikea adventtitotuus" jo lauseena kumoaa analyyttisen raamatun tutkimisen ! Ja myös se, että adventistipastorit ovat käyneet heidän oman teologisen koulutuksen mikä ei ole sama asia kuin muilla !
        Tässä on jo heti alkuun adventisteilla niin kova asennevamma että silmät suljetaan helposti kaikelta muulta !

        Ja meitä kristittyjähän koko maailmasta on kuitenkin vain kolmannes eli noin 33%
        ______________________

        Vrt : Sak 13:7 Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.
        13:8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
        13:9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

        ja

        Joh Ilm 7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
        7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta".


      • Ilm.18:4
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Olet Ilm 18.4 ikävä kyllä aikamoisessa vähemmistössä tässä "raamatun tulkinnassasi" Jehovan todistajien ja Adventistien lisäksi !

        Suosittelisin sinua etsimään kaikki asiaan liittyvät raamatun
        kohdat ja sitten luomaan siitä kokonaisuuden niin sitten asia
        alkaa hahmottumaan oikein...

        Raamatusta löytyy kyllä asioita jolla voi ruokkia sitä, että ihmisen ruumis olisi "tiedottomassa tilassa" mutta kun tarkasti lukee, niin löytyy paljon enemmän asioita, jotka ruokkivat sitä, että ihmisen "sielu elää" vaikka ruumis kuoleekin...
        Asia on vain niin miltä suunnalta ja millä ennakkoasenteella haluat asiaa
        lähestyä !

        Kai sinä luit antamani linkin vai etkö halua tutkia asiaa analyyttisin silmin !

        Vrt : JO TUONELASSA OLEMME "PARATIISISSA" !
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12141369

        Itse kun tulin uskoon niin en tiennyt mitä sana "tuonela" edes tarkoittaa ja luulin silloin että se on joku "hauta" tai jotain... :O
        Ja kun sain profetian niin ensin ajattelin, kun kirjoitin sitä muistiin, että
        muistankohan nyt ihan oikein tuon sanan "tuonela" mutta rehellisyydessäni kirjoitin, että " tuonelassa voimme nähdä toisemme" ja tämänhän teilaavat adventistit mutta tämän teilaavat myös helluntalaiset, jotka uskovat että "Aabrahamin helma" on tällä hetkellä tyhjä uskovista !
        Eli kolmas ryhmä, jotka taas uskovat tuonelan "välitilaan" löytyy sitten Katolilaisista, Ortodokseista, Juutalaisista, Luterilaisista ns."konservatiiveista" mutta luterilaisuudessa "liberaali" Aimo T Nikolaisen koulukunta opettaa toisin eli tässä asiassa on aikamoinen erilainen näkemysten kirjo ja siksi olen kovasti joutunut asiaa pohtimaan monelta kantilta ja koska kaikessa haluan seurata sitä, että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...
        miksi nimitän minulle puhunutta henkeä ehkä enkeliksi on se, että " enkeli vei Lasaruksen Aabrahamin helmaan" (luuk 16:19-31)

        Huom ! Tämä "Tuonelassa voimme nähdä toisemme" ei kyllä ole välttämättä ristiriidassa "kuolleitten tiedottoman" tilan kanssa sillä sieltä myös tavallaan viimeisenä päivänä siinäkin opissa herätetään "tuonelasta/haudasta" ja silloinhan ihminen näkee lunastajansa "tuonelassa" kun hänet sen opin mukaan herätetään !

        Mutta näin minä en usko !

        Vaan koin sen tilanteen niin että kun kuolen niin sieluni eroaa ruumiistani ja saan nähdä sen joka minulle puhui ! :)

        >>>Olet Ilm 18.4 ikävä kyllä aikamoisessa vähemmistössä tässä "raamatun tulkinnassasi" Jehovan todistajien ja Adventistien lisäksi !>Suosittelisin sinua etsimään kaikki asiaan liittyvät raamatun
        kohdat ja sitten luomaan siitä kokonaisuuden niin sitten asia
        alkaa hahmottumaan oikein...>Itse kun tulin uskoon niin en tiennyt mitä sana "tuonela" edes tarkoittaa ja luulin silloin että se on joku "hauta" tai jotain... :O>ja koska kaikessa haluan seurata sitä, että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...


      • Ilm.18:4 kirjoitti:

        >>>Olet Ilm 18.4 ikävä kyllä aikamoisessa vähemmistössä tässä "raamatun tulkinnassasi" Jehovan todistajien ja Adventistien lisäksi !>Suosittelisin sinua etsimään kaikki asiaan liittyvät raamatun
        kohdat ja sitten luomaan siitä kokonaisuuden niin sitten asia
        alkaa hahmottumaan oikein...>Itse kun tulin uskoon niin en tiennyt mitä sana "tuonela" edes tarkoittaa ja luulin silloin että se on joku "hauta" tai jotain... :O>ja koska kaikessa haluan seurata sitä, että tutkin kaiken raamatullani mihin henki/enkeli/sanansaattaja minua on opastanut...

        Tämä oppi tuonelasta on vain pieni osa kristityn elämää mutta minulle tämä on henkilökohtaisesti ja raamatullisesti aika selvä asia...
        Ja mitä hengellisiin lahjoihin tulee niin eikö sinunkin raamatussa kehoiteta tavoittelemaan profetian lahjaa ?
        Mutta mitä näihin minun ilmestyksiin ja enneuniini ja näkyihini tulee niin ne on kyllä aina tullut silloin kun sitä vähiten odottaa...
        Ja niin hullulta kuin nyt nämä puheeni voi jostain kuulostaakin niin olen ihan valvetilassa kohdannut Jeesuksen joka pyysi minua nousemaan ylös ja puristi kädestäni ja ennusti myös tulevaisuuttani ! Jeesus oli siinä sellaista energiailmaa ja kun Hän otti kädestäni kiinni niin koko käteni lämpeni...
        Myös kerran olen kokenut olleeni "ruumiistani irti" ja silloin ikään kuin katsoin kehoani oman itseni yläpuolelta ja se oli kyllä outo kokemus...

        ja jos et tässä tuonela kysymyksessä minua usko niin usko sitten edes näitä

        LAINAUS: Risto Santala / Suudelma hunnun läpi s. 77

        " Hebrean "sheol" käsite esiintyy VT:ssa yli 60 kertaa ja "shachat" ainakin 20 kertaa.
        " Sheol" tulkitaan "kuolleitten valtakunnaksi" eli "tuonelaksi"
        " Shachat " merkitsee lähinnä "hävitystä ja kuolemaa" ja vasta toissijaisesti "tuonelaa"

        JEESUS JA RABBIT kutsuivat tuonelan hyvää osastoa "paratiisiksi" ja "Aabrahamin helmaksi", kuten Luukas 16:22-23 ja 23:43 esittävät.
        Ihmisen teot vaivaavat häntä jo tuossa välitilassa. Siellä siis ihmisen minätietoisuus
        ja minuus säilyvät.
        Vanha testamentti opettaa, ei saanut "kysyä vainaja- tai tietäjähengiltä tai kääntyä
        vainajien puoleen.
        Kuningas Saul sai rangaistuksen spiritismin harjoittamisesta, kun hän heikossa
        itsetunnossaan otti yhteyttä hengelliseen isäänsä Samueliin Een-Dorin
        meedion kautta 1Sam 28:7.
        Tämäkin edellyttää, että ihmisen "sielu" tai minuus on hänen kuolemansa
        jälkeen eräänlaisessa välitilassa. Häntä ei saa häiritä. "

        ~~¤


        RAAMATTU KANNESTA KANTEEN !

        Jukka Norvannon jaksoon Kuolema erottaa !
        ( siis sielun ja ruumiin toisistaan )

        Jukka Norvanto: "Kuolema ei siis tarkoita että ihminen menettäisi kuolemassa persoonallisuutensa, vaan jatkaa elämäänsä tuonelassa...me ihmiset joudumme tavallaan välitilaan..."

        Luuk 16:19-17:6

        http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/luukkaan-evankeliumi/349?fb_action_ids=10203203818926027&fb_action_types=og.likes&fb_source=feed_opengraph&action_object_map={"10203203818926027":111575672334396}&action_type_map={"10203203818926027":"og.likes"}&action_ref_map=[]
        Web of Trust


    • Elikkäs näin?

      ... "Sinä päivänä, jona siitä syöt, sinun ruumiisi kuolee mutta sielusi jatkaa elämäänsä ruumiittomassa tilassa" raamattu ???

      • 1loveJesus

        Anteeksi, Otakoppi. Olen tänäiltana kirjoittanut parin h aikana hyökkäävässä mielentilassa kirjoituksiasi vastaa tässä topikissa.

        Pyydän siis Veljeltäni otakoppi anteeksi varmasti loukkaavia kannanottojani. Toivon, että nukut yösi rauhallisesti ja levollisesti, en itseasiassa halua Sinua loukata ollenkaan.

        Toivottavasti vielä kerkeät anteeksipyyntöni lukemaan ennen kuin nukut, olen syvästi pahoillani hyökkäävästä kirjoituksestani tänäiltana.

        Kirjoitin nimim. Ota oppi, eikös joo, höpisis ja elikkäs näin.

        Hyvää yötä, nuku puolestani siis makeasti otakoppi! :)

        veli


      • 1loveJesus kirjoitti:

        Anteeksi, Otakoppi. Olen tänäiltana kirjoittanut parin h aikana hyökkäävässä mielentilassa kirjoituksiasi vastaa tässä topikissa.

        Pyydän siis Veljeltäni otakoppi anteeksi varmasti loukkaavia kannanottojani. Toivon, että nukut yösi rauhallisesti ja levollisesti, en itseasiassa halua Sinua loukata ollenkaan.

        Toivottavasti vielä kerkeät anteeksipyyntöni lukemaan ennen kuin nukut, olen syvästi pahoillani hyökkäävästä kirjoituksestani tänäiltana.

        Kirjoitin nimim. Ota oppi, eikös joo, höpisis ja elikkäs näin.

        Hyvää yötä, nuku puolestani siis makeasti otakoppi! :)

        veli

        ok


    • Aika yllättävää että tästä aiheesta tässä topiikissa aika monta vastausta, mutta silti kukaan adventistiteologi tai maallikkokaan ei ole vastannut ja selittänyt minulle

      että MITÄ TÄMÄ SULJETUN OVEN OPPI OIKEIN ON ?

      Hyvinpä näyttää olevan arka ja piilotettu asia adventisteille ja
      kaikille muillekin... :O


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ja on kyllä pikkaisen "outoa", että "joku muu" tuntuu selvästi tietävän tästä
        opista enemmän kuin Adventistit itse ! :O

        http://uskonasioita.blogspot.fi/2008/11/adventismin-alku-ja-perustukset_26.html

        Ihmetellä täytyy että "Jarinhotellillakaan" ei ole tähän asiaan mitään mielipidettä tai blogikirjoitusta kun hän kuitenkin niin kovasti omaa mielipiteen kaikkeen ja sanoo olevansa adventismin "asiantuntija"... ?


      • Jotakin toki


    • adventtisisar

      kopittelija: sydäntäni kylmää... olet pelottava.

      • Eikö ennemmin Elle G Whiten harhanäyt ole pelottavia ...

        Ensin nähdään näkyjä "suljetuista ovista" ja sitten ne lakastaankin maton alle...


      • Ei liene totta

        "kopittelija: sydäntäni kylmää... olet pelottava."

        Enpä usko, että puhut totta. Jos se olisi totta, et roikkuisi täällä lukemassa hänen viestejään.


      • adventtisisar
        Ei liene totta kirjoitti:

        "kopittelija: sydäntäni kylmää... olet pelottava."

        Enpä usko, että puhut totta. Jos se olisi totta, et roikkuisi täällä lukemassa hänen viestejään.

        kaikkea en kerro tässä ja nyt. mutta ehkä joskus ymmärrät tämänkin asian. Sydäntäni oikeasti kylmää kaikki sellainen puhe, jossa Jumalaa, Jeesusta ja Pyhää Henkeä ei esitetä kunnioittavassa valossa. Ihminen on ihminen, teot sinänsä voivat olla joko hyviä tai pahoja. Ei silti tarvitsisi leimata koko ihmistä. Taisin leimata kopittelijan pelottavaksi, anteeksi siitä. Mutta oikeasti minua pelotti. Ensi kerran yritän muistaa sanoa v ain, että pelottaa...


    • adventtisisar

      miten suljetut ovet voi "lakaista maton alle" ? Voisitko tarkistaa kieliasujasi...
      Miksi vihaat niin kovasti E.G. Whitea?
      Suonet anteeksi, mutta minua naurattaa aina tahattomat virheet. Teen niitä kyllä itsekin.
      *hymyilee ujosti*

      • Ellen G White opetti v 1844-1851 että tie kaikkein pyhimpään olisi ollut tämän tietyn määrätyn ajan ikään kuin suljettu mutta koska oppi ei saanut yleistä kannatusta niin se mitätöitiin ja muutettiin myöhemmin ns. "tutkivaksi tuomioksi " !

        Eli " SULJETUN OVEN OPPI" opettaa että vain oikea 7 päivän adventisti pelastuu !
        ja he kuuluvat tähän Ilmestyskirjan Israelin 144 000 pyhään....eikä siis kukaan muu...ja muilta
        ovi on ikään kuin suljettu !

        Eli tästä huomaamme että Adventistien "suuri profeetta" ei itsekään harhanäkyineen oikein tiennyt mihin uskoi mutta näki näkyjä ja muut seurasivat sitä "hurmahenkeä" joka Ellenin kautta puhui !

        Jälkeen päin Ellen G White yritti salata kaikki näkynsä ja puheensa tästä suljetun opin asiasta ettei häntä liitettäisi tähän oppiin mutta Ellen paljastuu omista kirjoituksistaan ja henkilökohtaisista kirjeistään tämän opin kannattajaksi ja sen yhdeksi luojahahmoksi !


      • Ujoko muka?

        Adventtisisar ei kyllä ole "ujo" eikä edes "ujohko"!


      • adventtisisar
        Ujoko muka? kirjoitti:

        Adventtisisar ei kyllä ole "ujo" eikä edes "ujohko"!

        no mistä sinä tiedät ujouteni? Jossain asioissa olen oikeasti ujo. Mutta se taas ei kuulu sinänsä tänne. Mutta se siitä. Kaikkea hyvää sinullekin. Joskus on pakko ns. "lohkaista", vaikkei se kovin kristillistä aina olekaan. Joskus on tullut niin paljon ns. "lunta tupaan", että haluan puuttua asiaan, oikaista, jos ihmiset ovat epäoikeudenmukaisia ja petollisia toisilleen. Totuuden hinta on joskus aika kova. Ihmiset monesti eivät halua totuuksia kuulla. Valhe on helpompaa monelle, kuin totuudessa pysyminen. "Totuus on olemassa, vain valhe keksitään."
        Toki en tiedä aina, onko minun totuuteni yleinenkin totuus. Mutta se jääköön Jumalan mietittäväksi ja päätettäväksi.
        Teen virheitä, olen syntinen, heitelkää tarvittaessa kivillä vain, jos tuntuu oikeudenmukaiselta.


      • Ujoko muka?
        adventtisisar kirjoitti:

        no mistä sinä tiedät ujouteni? Jossain asioissa olen oikeasti ujo. Mutta se taas ei kuulu sinänsä tänne. Mutta se siitä. Kaikkea hyvää sinullekin. Joskus on pakko ns. "lohkaista", vaikkei se kovin kristillistä aina olekaan. Joskus on tullut niin paljon ns. "lunta tupaan", että haluan puuttua asiaan, oikaista, jos ihmiset ovat epäoikeudenmukaisia ja petollisia toisilleen. Totuuden hinta on joskus aika kova. Ihmiset monesti eivät halua totuuksia kuulla. Valhe on helpompaa monelle, kuin totuudessa pysyminen. "Totuus on olemassa, vain valhe keksitään."
        Toki en tiedä aina, onko minun totuuteni yleinenkin totuus. Mutta se jääköön Jumalan mietittäväksi ja päätettäväksi.
        Teen virheitä, olen syntinen, heitelkää tarvittaessa kivillä vain, jos tuntuu oikeudenmukaiselta.

        Oikeasti olet ujouden vastakohta!


      • adventtisisar
        Ujoko muka? kirjoitti:

        Oikeasti olet ujouden vastakohta!

        Eli kerropa mikä sitten olen? Mikä on ujon vastakohta mielestäsi?


      • Ujoko muka?
        adventtisisar kirjoitti:

        Eli kerropa mikä sitten olen? Mikä on ujon vastakohta mielestäsi?

        No sellainen rempsakkka, ekstrovertti, esiintyvä taiteilija-tyyppi.


      • adventtisisar
        Ujoko muka? kirjoitti:

        No sellainen rempsakkka, ekstrovertti, esiintyvä taiteilija-tyyppi.

        oho, rempsakka ei ole kaunis sana, en haluaisi olla sellainen. Oikeasti en ole mikään ekstrovertti. Voin ehkä joskus ollakin, mutta vain tilanteissa, joissa todistan Jumalasta. Muuten haluan olla kovin mielelläni omissa oloissani. Olla työssä ja sitten kotona olla omissa oloissani. Mieluiten kuitenkin olisin vain kotona, kukkien ja kasvien parissa. Ja lapsia rakastan erityisen paljon. Heidän kanssaan voisin olla vaikka kuinka, pienten tenavien kanssa. Minulla vain ei ole moniakaan haaveilemistani asoista. En tiedä tuleekokaan mahdollisiksi, mikään, joita vailla olen.


      • Ujoko muka?
        adventtisisar kirjoitti:

        oho, rempsakka ei ole kaunis sana, en haluaisi olla sellainen. Oikeasti en ole mikään ekstrovertti. Voin ehkä joskus ollakin, mutta vain tilanteissa, joissa todistan Jumalasta. Muuten haluan olla kovin mielelläni omissa oloissani. Olla työssä ja sitten kotona olla omissa oloissani. Mieluiten kuitenkin olisin vain kotona, kukkien ja kasvien parissa. Ja lapsia rakastan erityisen paljon. Heidän kanssaan voisin olla vaikka kuinka, pienten tenavien kanssa. Minulla vain ei ole moniakaan haaveilemistani asoista. En tiedä tuleekokaan mahdollisiksi, mikään, joita vailla olen.

        Rempsakka on ainakin Savon puolessa hyvin positiivinen sana, se tarkoittaa välitöntä, huoletonta, vapaata ja nauravaa, siis iloista ihmistä! En olisi sitä muuten käyttänytkään!


      • adventtisisar
        Ujoko muka? kirjoitti:

        Rempsakka on ainakin Savon puolessa hyvin positiivinen sana, se tarkoittaa välitöntä, huoletonta, vapaata ja nauravaa, siis iloista ihmistä! En olisi sitä muuten käyttänytkään!

        silti en pidä siitä rempsakka -sanasta. Toivoisin tietysti, että voisin olla vapaa ja huoleton. Mutta tässä maailmassa se on vaikeaa. Välitön ja naurava olen melko helposti. Eilen oli jokin kilpi päällä, että pystyin kirjoittelemaan aika rajustikin. Nyt on vähän enemmän itkettävä olo. Ja voi olla että itkenkin tänään enemmän kuin nauran. Kolaukset ovat joskus tosi kovia. Nyt kuitenkin luulisin selviäväni niistä, koska minulla on Jumala elämässäni. Aikaa se saattaa viedä, luottamuksen rakentaminen. Sillä kerroin seurustelukumppanilleni paljon itsestäni ja syvistä haavoistani. SIlti hän kohteli minua mielestäni ikävästi. Ikävämmin kuin kukaan koskaan, petollisemmin kuin kukaan koskaan.


      • adventtisisarenne
        adventtisisar kirjoitti:

        silti en pidä siitä rempsakka -sanasta. Toivoisin tietysti, että voisin olla vapaa ja huoleton. Mutta tässä maailmassa se on vaikeaa. Välitön ja naurava olen melko helposti. Eilen oli jokin kilpi päällä, että pystyin kirjoittelemaan aika rajustikin. Nyt on vähän enemmän itkettävä olo. Ja voi olla että itkenkin tänään enemmän kuin nauran. Kolaukset ovat joskus tosi kovia. Nyt kuitenkin luulisin selviäväni niistä, koska minulla on Jumala elämässäni. Aikaa se saattaa viedä, luottamuksen rakentaminen. Sillä kerroin seurustelukumppanilleni paljon itsestäni ja syvistä haavoistani. SIlti hän kohteli minua mielestäni ikävästi. Ikävämmin kuin kukaan koskaan, petollisemmin kuin kukaan koskaan.

        mutta kun tajusin toimineeni oikein, sain vapauden asiassa. Nyt on siinä mielessä helppo hengittää. Tahtoisin vauvan, aivan hurjasti tahtoisin vauvan, siksi aionkin kesän rukoilla kovasti, että se vielä olisi minulle mahdollista. Ensin löytää sopiva puoliso jostain, jota voisin rakastaa vailla pelkoa petturuudesta. Tuntuu kyllä melkoisen pitkältä prosessilta ja aika kuluu, naisella nopeammin kuin miehellä, tässä asiassa. Toivottavasti syksy ei vie pois "kesään kukkasia". Mutta en voi muuta kuin todeta, kuten eräässä ketjussa: "nöyrää mieltä Jumala odottaa. "
        Jos vauva-asia ei ole minulle enää mahdollinen, tulen varmasti jotenkin toimimaan jatkossa lapsien parissa, sillä "heidänkaltaistensa on Jumalan valtakunta."
        Elämänmuutoksia joka tapauksessa sekä edessä tuleva että takanakin ollut. Otin hetki sitten pienet iltanokoset, mutta nyt väsyttää taas.


      • Ilm.18:4
        adventtisisarenne kirjoitti:

        mutta kun tajusin toimineeni oikein, sain vapauden asiassa. Nyt on siinä mielessä helppo hengittää. Tahtoisin vauvan, aivan hurjasti tahtoisin vauvan, siksi aionkin kesän rukoilla kovasti, että se vielä olisi minulle mahdollista. Ensin löytää sopiva puoliso jostain, jota voisin rakastaa vailla pelkoa petturuudesta. Tuntuu kyllä melkoisen pitkältä prosessilta ja aika kuluu, naisella nopeammin kuin miehellä, tässä asiassa. Toivottavasti syksy ei vie pois "kesään kukkasia". Mutta en voi muuta kuin todeta, kuten eräässä ketjussa: "nöyrää mieltä Jumala odottaa. "
        Jos vauva-asia ei ole minulle enää mahdollinen, tulen varmasti jotenkin toimimaan jatkossa lapsien parissa, sillä "heidänkaltaistensa on Jumalan valtakunta."
        Elämänmuutoksia joka tapauksessa sekä edessä tuleva että takanakin ollut. Otin hetki sitten pienet iltanokoset, mutta nyt väsyttää taas.

        >>>Jos vauva-asia ei ole minulle enää mahdollinen, tulen varmasti jotenkin toimimaan jatkossa lapsien parissa, sillä "heidänkaltaistensa on Jumalan valtakunta."


    • adventtisisar

      mikset kopittele enää koppimies? rohkeutta tarvitaan joskus aika tavalla. Vai onko tilanne nyt "act of God", kuten biljardisäännöissä sanotaan...

      • Johan vastasin ylhäällä mutta minun vastaukseni vähän kestää kun pitää puhua asiaakin eikä vain huudella !


      • adventtisisar
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Johan vastasin ylhäällä mutta minun vastaukseni vähän kestää kun pitää puhua asiaakin eikä vain huudella !

        voihan se tietysti noinkin olla. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko sinulla on näitä teologisia aloituksia, paljonko kommentteja vuosien varrelta. Tuntuu, ettei se aina ole kestänyt, vaan olet tykittänyt oikein urakalla ja nopeasti. Mutta kyllähän ihminen vanhenee koko ajan ja alkaa kestää, asia kuin asia, ennen kuin saa tehdyksi.
        Joskus juna menee vain ohitse, eikä enää ehdi kyytiin.


    • adventtisisar

      Niin ja vielä, kyllähän se niin on, että ihminen yleensä vanhetessaan hidastuu kaikessa. Mutta voin vannoa, että uskoni ansiosta olen tullut todella nopeaksi ja tehokkaaksi. Jumala on ihmeellinen. Olen saanut sellaisia voimia ja elämänhalua, jota en kuvitellutkaan saavani koskaan elämässäni. Olen saanut hyvän osan. Ikuisesti kiitollisena Jumalalle: adventtisisar.
      Olen Jumalan junassa, pääsin hyvään kyytiin. Enkä poistu sieltä ennen määränpäätä, jos Jumala minun uskoani suostuu vahvistaaan ja antaa minun siinä pysyä.

      • Nuori srklainen

        Vanha en ole, "adventtisisar", mutta samat on kokemukset uskon voimasta ja elämänhalusta.


      • adventtisisaresi
        Nuori srklainen kirjoitti:

        Vanha en ole, "adventtisisar", mutta samat on kokemukset uskon voimasta ja elämänhalusta.

        Tosi kiva kuulla "nuori srklainen". Uskossa on kaikki voima. Mitään muuta ei ole, niin suurta ja ihmeellistä.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      124
      7500
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3553
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1303
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1067
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      944
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      122
      786
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      685
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      678
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe