Koiranpentu vaatii herkkuja - pikaista apua!

ToivotonOmistaja

Olen pennun hankkimisesta asti halunnut huolehtia, että pennulla on hyvä ruokarytmi ja terveellinen ruokavalio. Niinpä eläinlääkärien ohjeistusten mukaisesti halusin antaa hänelle pääasiallisena ravintona korkeatasoista kuivamuonaa ja välillä lisukkeeksi kotiruokaa (esim. riisi ja jauheliha). Pentu söikin aluksi kuivamuonaa hyvin. Ensimmäiset ongelmat alkoivat, kun jouduin antamaan hänet hoitoon pariksi päiväksi. Tuolloin pentu sai ruoaksi jatkuvasti kotiruokaa, todennäköisesti suolattuna ja jonkin verran maustettuna. Takaisin kotiin tultuaan kuivamuona ei maistunut lainkaan. Ostin kolmen eri firman kuivamuonaa ja mikään ei mennyt alas. Yksi eläinlääkäri sanoi, että odotan niin kauan kunnes nälkä tulee, sillä pentu ei itseään nälkään tapa. Kuivamuona oli tarjolla mutta pentu ei syönyt. Paino ei enää noussut ja kylkiluut alkoivat tuntua herkemmin. Rupesin antamaan eläinkaupasta saatavaa lihasekoitetta (kanan ja naudan lihaa) ja sain parissa päivässä pennun painoa ylöspäin. Yritin vielä epätoivoisesti sekoittaa lihaan kuivamuonaa mutta pentu noukki seasta vain lihat.

No, nyt luulin että ongelma on ratkaistu: annan sitten lihaa joka päivä, kun kerran kuivamuona ei mene edes supernälkäisenä. Tämä oli kuitenkin vasta alkua. Pian lihakaan ei maistunut ja pentu jätti koko päivänä syömättä. Sama kävi raejuustolle, joka aluksi maistui pari päivää ja sitten ei mene enää millään. Huomasin, että lihan tarjoaminen lämmitettynä maistuu mutta sekään ilo ei kestänyt kauaa. Aloin antaa jauhelihaa ja riisiä, jotka maistuivat pari päivää mutta sitten tuli niidenkin kohdalle stoppi. Pentu lopettaa syömisen mutta, kun tarjoan jonkin uuden herkun, se uppoaa mahaan hetkessä! Enkä edes tarjoa herkkua heti, vaan pentu on ennen sitä syönyt noin kaksi päivää huonosti. Tällä hetkellä ei siis uppoa: tuore jauheliha paistettuna riisin ja lihaliemen kanssa, raejuusto, kuivamuona, lihapallot (kanaa, nautaa), karjalanpaistilihat tuoreena... Pentu haluaa jatkuvasti uutta ruokaa ja epäilen, että hän haluaa lihan maustettuna. Kun jätän uuden ruoan antamatta, pentu nälkiinnyttää itsensä! Olen aivan toivoton!

Ps. pentu on nyt vähän alle puolivuotias ja edustaa pientä koirarotua. Vaikka minulla on hyvin koirakokemusta, en ole ennen nähnyt että pentu mieluummin laihtuu kuin syö "tylsää, samaa lihaa". Kohta pitäisi palkata huippukokki kokkamaan hänelle joka aamu uusi ruoka-annos. Ja siltikään se ei takaa, että se maistuu. Sairaudesta ei oikein voi olla kyse, kun uusi ja herkullinen ruoka maistuu aina ja hyvin.

Olen todella väsynyt ja uupunut, pyydän teiltä keskustelussa armollista suhtautumista :(

2

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nappuloita

      Taidat itsekin tietää missä meni vikaan :) Opetit pennullesi, että syömättömyydellä se saa uuden herkun.
      Parin päivän syömättömyys tai huono syöminen ei ole vaarallista. Tilanteenne vaatii nyt sinulta sitkeyttä. Jos pentu ei syö, ota ruoka pois ja tarjoa kohta uudelleen. Jos ei vieläkään, niin tarjoa seuraavaan ruoka-aikaan. Jaa ruokailu vähintään 3 osaan, jopa neljään. Jatka vain sitkeästi, koirasi ei kuole nälkään. Ja äläkä anna myöskään luita tai muita nameja.
      Voit myös esittää syöväsi ruoan itse ja armollisesti heität jämät koirallesi. Jos sinulla ei ole toista koiraa, niin pyydä hyväruokahaluinen ystäväsi koira syömään pennun edestä sen ruoat. Tsemppiä!

    • llllllllllllllllllll

      Ei voi kuin olla samaa mieltä edellisen kanssa. Vaatii enemmän sitkeyttä. Eihän se nyt niin mene, että koira vaatimalla vaatii ja ihminen tottelee. Se syö mitä sille annetaan, piste.

      Nyt vaan voimaa peliin ja muista AINA ottaa nappula pois tarjolta väh. 15min sisään jossei aio syödä. Tarjoa uudestaan samaa vasta seuraavalla ruokintakerralla. Jos se syö EDES VÄHÄN, ei se kuole nälkään vielä viikossakaan ja alkaa kyllä varmasti syödä ajan mittaan. Nälkä on jännä juttu...

      Nyt se vaan aina tietää, että parempaa on tarjolla.

      :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe