Onko AMK häpeä jos jää niukasti rannalle?

nippanapparajalla

Miten te niukasti rajalla olevat AMKkiin muussa tapauksessa menevät koette tilanteen? Mua ottaa päähän päivä päivältä enemmän, mul on teoriassa vielä mahkut mutta aika pienet. Paikka amkis on selvä, mutta ei oikein lohduta ku mä koen sen jotenkin alennuksena, sentään luin satoja tunteja pääsykokeisiin. Mietin jo että miten se vaikuttaa mun työllistymisee vaikka en ole vielä ees aloittanu

250

7950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työttömättradet

      Haha sori. IMO amk on tusina koulu, jätö menemättä

      • SiwanKassa

        parempi se on ku merkonomi joka suuntaa suoraan Siwan kassalle


      • trade -05
        SiwanKassa kirjoitti:

        parempi se on ku merkonomi joka suuntaa suoraan Siwan kassalle

        Ai, mihin se tradenomi sitten suuntaa.. no sinne Siwan kassalle, jos sitäkään työtä enää kauaa on.


      • awiS
        trade -05 kirjoitti:

        Ai, mihin se tradenomi sitten suuntaa.. no sinne Siwan kassalle, jos sitäkään työtä enää kauaa on.

        Miksi aina Siwan kassa? :D
        Kuka sinne haluaa mennä ryöstettäväksi ja aseella uhattavaksi?
        Muitakin kassoja löytyy :)


      • Sähköteknikko
        awiS kirjoitti:

        Miksi aina Siwan kassa? :D
        Kuka sinne haluaa mennä ryöstettäväksi ja aseella uhattavaksi?
        Muitakin kassoja löytyy :)

        Heitämpä ap:lle ja muille korkeakouluihin hakeville mietintään seuraavan kysymyksen;
        Minkälaisen työelämän haluat itsellesi ja mihin tähtäät siinä? Haluatko oikeasti vastuulliseen asemaan ja tienatava oikeasti rahaa vai riittääkö normaali toimistotyö kuten suunnittellija, koordinaattori, palkalaskija , työnjohtaja yms.

        Jos ensinmäinen, niin hyvä.Tulet tarvitsemaan koulutustasi ja jotta voi edetä, pitää olla paperit sekä näyttö kunnossa.
        Mutta, jos viimeinen, normitoimistotyöntekijä (Toimihenkilön tehtävät) mitä varten menisit korkeakouluun kun suurin osa on amk:n käyneitä, jopa vähemmän (kuten allekirjoittanut). En voi siis tajuta oikeasti ihmisiä jotka lukee 5-8 vuotta itteeään esim. Maisteriksi ja jäävät sitten tekemään jotain työjohtajan hommaa...COME ON!
        Kyllä jos lukee itestään ihan Diblomi-insinöörin, ei silloin jäädä mihinkään nuhasiin nippa-nappa toimistohommiiin vaan tähdätään oikeasti ylös ja kunnon asemaan.


      • arparatkaisee
        Sähköteknikko kirjoitti:

        Heitämpä ap:lle ja muille korkeakouluihin hakeville mietintään seuraavan kysymyksen;
        Minkälaisen työelämän haluat itsellesi ja mihin tähtäät siinä? Haluatko oikeasti vastuulliseen asemaan ja tienatava oikeasti rahaa vai riittääkö normaali toimistotyö kuten suunnittellija, koordinaattori, palkalaskija , työnjohtaja yms.

        Jos ensinmäinen, niin hyvä.Tulet tarvitsemaan koulutustasi ja jotta voi edetä, pitää olla paperit sekä näyttö kunnossa.
        Mutta, jos viimeinen, normitoimistotyöntekijä (Toimihenkilön tehtävät) mitä varten menisit korkeakouluun kun suurin osa on amk:n käyneitä, jopa vähemmän (kuten allekirjoittanut). En voi siis tajuta oikeasti ihmisiä jotka lukee 5-8 vuotta itteeään esim. Maisteriksi ja jäävät sitten tekemään jotain työjohtajan hommaa...COME ON!
        Kyllä jos lukee itestään ihan Diblomi-insinöörin, ei silloin jäädä mihinkään nuhasiin nippa-nappa toimistohommiiin vaan tähdätään oikeasti ylös ja kunnon asemaan.

        Hyvä kysymys, ton kyssän olisit voinut laittaa loppuun, koska tässä viestiketjussa on nyt niin paljon viestejä että monet eivät enää lue alusta alkaen kaikkia mahdollisisa uusia tulleita.

        Mä olen itse keskinkertainen vähän joka suhteessa, koulussa semmoista 7-7.5 keskaria, yo-kirjoitukset cum laude approbatur, muutenkin sellainen perusjamppa.

        Mulla vie paljon aikaa, vaivaa ja energiaa lukea asioita niin että myös ymmärrän, siksi mun pitäisi mennä kauppaopistoon lukemaan itsensi merkonomiksi niin ´jäisi aikaa muihinkin asioihin eikä tarttis ottaa buranaa joka päivä päänsärkyyn.

        Mut porukat on painostanut mua ankarasti jo pitkään, ensin lukion (9. luokan jälkeen halusin Paasikiviopistoon) ja nyt kauppiksen suhteen ja koska olen siihen leikkiin typeryyksissäni suostunut niin en voi oikein peruuttaa ainakaan tässä vaiheessa.

        Viime vuonna en päässyt lähellekään, mutta porukat lupas kustantaa mulle vapaan lukuvuoden sain safkaa, yösijan ja 500€/kk käyttörahaa ja nyt kolkuttelen Kuopion ovia aika lailla varmuudella. Se tuntimäärä mitä luin oli aivan sairas, silti en pääsisi Turkuun tai edes Vaasaan, Aallosta nyt puhumattakaan johon erityisesti mun faija halusi minut koska siellä mukamas saa paremmat lähtökohdat verkoston rakentamisen myötä.

        Mä melkein toivon, että en pääse edes Kuopioon koska mä tiedän mitä tuskaa se tulee mulle olemaan, jatkuva lukeminen ja päänsärky joka ei vaan ole minua varten. Mulle on luvattu että tulevaa päätöstäni tuetaan jos kaikkni tein ja luin, mutta en silti pääse.

        En sano että lähden kauppikseen tai ammattikorkeaan jos ovi ei avaudu mutta mihinkään yliopistoon en ainakaan hae, se on 100% varma asia.


      • komsiikomsaa
        Sähköteknikko kirjoitti:

        Heitämpä ap:lle ja muille korkeakouluihin hakeville mietintään seuraavan kysymyksen;
        Minkälaisen työelämän haluat itsellesi ja mihin tähtäät siinä? Haluatko oikeasti vastuulliseen asemaan ja tienatava oikeasti rahaa vai riittääkö normaali toimistotyö kuten suunnittellija, koordinaattori, palkalaskija , työnjohtaja yms.

        Jos ensinmäinen, niin hyvä.Tulet tarvitsemaan koulutustasi ja jotta voi edetä, pitää olla paperit sekä näyttö kunnossa.
        Mutta, jos viimeinen, normitoimistotyöntekijä (Toimihenkilön tehtävät) mitä varten menisit korkeakouluun kun suurin osa on amk:n käyneitä, jopa vähemmän (kuten allekirjoittanut). En voi siis tajuta oikeasti ihmisiä jotka lukee 5-8 vuotta itteeään esim. Maisteriksi ja jäävät sitten tekemään jotain työjohtajan hommaa...COME ON!
        Kyllä jos lukee itestään ihan Diblomi-insinöörin, ei silloin jäädä mihinkään nuhasiin nippa-nappa toimistohommiiin vaan tähdätään oikeasti ylös ja kunnon asemaan.

        Näin diplomi-insinöörinä voi sanoa, että niitä hyvinpalkattuja johtopaikkoja on selkeästi vähemmän tarjolla, mitä on koulusta valmistuneita. Pakostakin osa valuu normihommiin ja toisaalta vie paikan niiltä, joiden koutus on suunnattu "normihommiin".

        Se riippuu täysin työnantajasta, miten hän näkee tilanteen; jotkut eivät halua palkata ylikouluttautuneita, koska pelkäävät motivaatio-ongelmia ja toisaalta vähäistä sitoutumista. Toiset voivat puolestaan arvostaa paljonkin, koska saavat pienempää palkkaa vastaan enemmän osaamista, jolle voi jatkossa löytyä käyttöä.

        Kokemuksesta voin myös sanoa, että pelkillä papereilla ei pitkälle pötkitä. Ehkä pötkitään, jos ne ovat aivan erityisen poikkeukselliset, kuten pelkkiä vitosia vilisevät todistukset yhdistettynä onnistuneeseen päättötyöhön, joka on tehty tunnetussa yrityksessä ja liittyy suoraan siihen, mitä yritys tekee. Muussa tapauksessa et eroa harmaasta massasta millään muulla kuin työkokemuksella, jonka kerääminen onkin sitten oma taiteenlajinsa; noilla edellä mainituilla "normihommilla" ei polkaista akateemista uraa käyntiin.


      • myyntipäällikkö
        komsiikomsaa kirjoitti:

        Näin diplomi-insinöörinä voi sanoa, että niitä hyvinpalkattuja johtopaikkoja on selkeästi vähemmän tarjolla, mitä on koulusta valmistuneita. Pakostakin osa valuu normihommiin ja toisaalta vie paikan niiltä, joiden koutus on suunnattu "normihommiin".

        Se riippuu täysin työnantajasta, miten hän näkee tilanteen; jotkut eivät halua palkata ylikouluttautuneita, koska pelkäävät motivaatio-ongelmia ja toisaalta vähäistä sitoutumista. Toiset voivat puolestaan arvostaa paljonkin, koska saavat pienempää palkkaa vastaan enemmän osaamista, jolle voi jatkossa löytyä käyttöä.

        Kokemuksesta voin myös sanoa, että pelkillä papereilla ei pitkälle pötkitä. Ehkä pötkitään, jos ne ovat aivan erityisen poikkeukselliset, kuten pelkkiä vitosia vilisevät todistukset yhdistettynä onnistuneeseen päättötyöhön, joka on tehty tunnetussa yrityksessä ja liittyy suoraan siihen, mitä yritys tekee. Muussa tapauksessa et eroa harmaasta massasta millään muulla kuin työkokemuksella, jonka kerääminen onkin sitten oma taiteenlajinsa; noilla edellä mainituilla "normihommilla" ei polkaista akateemista uraa käyntiin.

        Toisaalta voin kokemuksesta sanoa, että opistoinssi (tai amk) tai merkonomi voi olla vaikka tehtaanjohtaja. Urakehitykseen vaikuttavat niin kovin monet asiat, koulutustausta on toki yksi, mutta ei se sinänsä takaa vielä mitään.


      • arpa vai toiminta
        arparatkaisee kirjoitti:

        Hyvä kysymys, ton kyssän olisit voinut laittaa loppuun, koska tässä viestiketjussa on nyt niin paljon viestejä että monet eivät enää lue alusta alkaen kaikkia mahdollisisa uusia tulleita.

        Mä olen itse keskinkertainen vähän joka suhteessa, koulussa semmoista 7-7.5 keskaria, yo-kirjoitukset cum laude approbatur, muutenkin sellainen perusjamppa.

        Mulla vie paljon aikaa, vaivaa ja energiaa lukea asioita niin että myös ymmärrän, siksi mun pitäisi mennä kauppaopistoon lukemaan itsensi merkonomiksi niin ´jäisi aikaa muihinkin asioihin eikä tarttis ottaa buranaa joka päivä päänsärkyyn.

        Mut porukat on painostanut mua ankarasti jo pitkään, ensin lukion (9. luokan jälkeen halusin Paasikiviopistoon) ja nyt kauppiksen suhteen ja koska olen siihen leikkiin typeryyksissäni suostunut niin en voi oikein peruuttaa ainakaan tässä vaiheessa.

        Viime vuonna en päässyt lähellekään, mutta porukat lupas kustantaa mulle vapaan lukuvuoden sain safkaa, yösijan ja 500€/kk käyttörahaa ja nyt kolkuttelen Kuopion ovia aika lailla varmuudella. Se tuntimäärä mitä luin oli aivan sairas, silti en pääsisi Turkuun tai edes Vaasaan, Aallosta nyt puhumattakaan johon erityisesti mun faija halusi minut koska siellä mukamas saa paremmat lähtökohdat verkoston rakentamisen myötä.

        Mä melkein toivon, että en pääse edes Kuopioon koska mä tiedän mitä tuskaa se tulee mulle olemaan, jatkuva lukeminen ja päänsärky joka ei vaan ole minua varten. Mulle on luvattu että tulevaa päätöstäni tuetaan jos kaikkni tein ja luin, mutta en silti pääse.

        En sano että lähden kauppikseen tai ammattikorkeaan jos ovi ei avaudu mutta mihinkään yliopistoon en ainakaan hae, se on 100% varma asia.

        Vaikuttaa melko selvältä, että sinun tapauksessasi kyseessä on klassinen vanhempien toteuttama ns. Stierlinin delegoimisen vuorovaikutusmalli, eli vanhemmillasi on hyvää tarkoittava ja selvä suunta elämällesi. Ongelma on vain siinä, että se ei tässä vaiheessa vaikuta vastaavan sinun omia toiveitasi ja pyrkimyksiäsi. Tilanne on ratkaistavissa ainoastaan asianmukaisella ja asiallisella dialogilla, eli vuoropuhelulla joko keskenänne tai jos asia tuntuu teille haasteelliselta niin paikkakunnaltasi varmasti löytyy asiantuntijoita auttamaan tässä.


      • ime heteroa
        arpa vai toiminta kirjoitti:

        Vaikuttaa melko selvältä, että sinun tapauksessasi kyseessä on klassinen vanhempien toteuttama ns. Stierlinin delegoimisen vuorovaikutusmalli, eli vanhemmillasi on hyvää tarkoittava ja selvä suunta elämällesi. Ongelma on vain siinä, että se ei tässä vaiheessa vaikuta vastaavan sinun omia toiveitasi ja pyrkimyksiäsi. Tilanne on ratkaistavissa ainoastaan asianmukaisella ja asiallisella dialogilla, eli vuoropuhelulla joko keskenänne tai jos asia tuntuu teille haasteelliselta niin paikkakunnaltasi varmasti löytyy asiantuntijoita auttamaan tässä.

        Jaa, pitikö tulla tänne pätemään mambojambolla...


      • Aktivoitukaa
        ime heteroa kirjoitti:

        Jaa, pitikö tulla tänne pätemään mambojambolla...

        Näitäkään kouluongelmia eikä muitakaan ongelmia olisi kouluissa jos homoseksuaaleilta voitaisiin eettisesti kieltää koulun käynti.

        Kyllä, eettisesti se on mahdollista esimerkiksi vedoten sairauteen ja päästämällä työeläkkeelle.

        Homoseksuaalisia oikeuksia jatkuvasti ollaan äänestämässä lisää, mutta ovatko päättäjät ja poliitikot ja muut aktivistit unohtaneet että samanlainen oikeus on myös tehdä vastakampanjointia, eli yrittää äänestää homoseksuaalisten oikeuksia pois.

        Siinä ei ole mitään väärää, ja on täysin Suomen poliittisen, demokraattisen ja kaiken mahdollisen tasa-arvon mukaista laillista politikointia ja äänestämistä.

        Joten herätkää myös vastustajat käyttämään omia oikeuksia tässä asiassa.


      • terapiaan
        arpa vai toiminta kirjoitti:

        Vaikuttaa melko selvältä, että sinun tapauksessasi kyseessä on klassinen vanhempien toteuttama ns. Stierlinin delegoimisen vuorovaikutusmalli, eli vanhemmillasi on hyvää tarkoittava ja selvä suunta elämällesi. Ongelma on vain siinä, että se ei tässä vaiheessa vaikuta vastaavan sinun omia toiveitasi ja pyrkimyksiäsi. Tilanne on ratkaistavissa ainoastaan asianmukaisella ja asiallisella dialogilla, eli vuoropuhelulla joko keskenänne tai jos asia tuntuu teille haasteelliselta niin paikkakunnaltasi varmasti löytyy asiantuntijoita auttamaan tässä.

        Nyt tarvittaisiin selvästi 6 vuotta kestävää psykoanalyyttisesti suuntautunutta keskusteluterapiaa 4-5 kertaa viikossa. Psykoanalyysissä voitaisiin keskustella lapsuudestasi ja nuoruudestasi.

        Vanhempasi voisivat käydä kerran viikossa perheterapiassa 6 vuoden ajan.

        Lisäksi voisit hyötyä ratsastus-, taide- ja musiikkiterapiasta.

        Perheesi voisi antaa työtä ainakin 5 henkilölle moneksi vuodeksi.

        Ota rohkeasti vain apua YTHS:ään ensi syksynä.


      • kassis.i
        awiS kirjoitti:

        Miksi aina Siwan kassa? :D
        Kuka sinne haluaa mennä ryöstettäväksi ja aseella uhattavaksi?
        Muitakin kassoja löytyy :)

        Itse Tykkään Siwan kassoista. Ovat kivoja.


    • Duppiduudipsi

      Itse olin olin AMK:ssa liiketaloutta vuoden kun viime vuonna jäi pisteestä kiinni. Nyt onneksi 100% pääsen sisään kauppikseen.

      Täyttä ajan hukkaa. Et tule oppimaan mitään uutta mitä et olisi pääsykoekirjoista jo lukenut ja opetus todellakin hipaisee vain pintaa. Ekat ½ vuotta oli pelkkää biletystä ja helvetin turhia projekteja, joista kukaan ei välittänyt paskaakaan.

      Plussat:
      - Laskentoimesta sai todella hyvää kertausta ja osittain kansiksesta.
      - Opintotukee, jee!
      - Bileitä ja uusia ihmisiä tapaa.
      - Riippuen paikasta, saat jonkin verran käytännön kokemusta alasta.

      Miinusta:
      - 100% Turhaa työtä/opetusta, josta ei ylempiä kohtia lukuunottamatta hyödy mitään.
      - Ylitarjontaa potenssiin miljoona, hyödytön tutkinto jolla ei tule saamaan mitään oman alan töitä.
      - Et ole töissä saamassa palkkaa ja työkokemusta.

      Mene töihin jos mahdollista. Tee kunnolla hommia, että on varaa olla ½ vuotta poissa töistä. tai kuinka paljon tarvitsetkaan lukemiseen. Itse luin viimeiset 2kk 12-14h päivässä ja sitä ennen pari kertaa lueskellut kirjat läpi. Tai vietä ekat ½ vuotta nauttien jos rahaa löytyy (matkaile jne.)

      • Saa oppia jos haluaa

        Kyllä teillä "on on" pisteen päässä aloittajan kanssa moni muukin asia elämässä.

        Eihän teidän höpinöissä ole päätä eikä häntää.


      • grow up

        Olisipa sinunlaisia ihmisiä vähemmän.
        Pelkkää biletystä koko elämä.
        Aikuistu.


      • Samoin sinulle
        grow up kirjoitti:

        Olisipa sinunlaisia ihmisiä vähemmän.
        Pelkkää biletystä koko elämä.
        Aikuistu.

        Mitäs pahaa siinä on jos nuorena bilettää? Ja mitä se on se aikuistuminen, tylsää kotona oloa jos ei ole perhettä eikä muutakaan, pelkkää läksyjen lukemista vai mitä? Pitsinnypläystä? Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä hemmetin into ihmisillä on hokea tuota "aikuistumista", kun tuskin itsekään ovat niin aikuisia että käsittävät nuoria, muita tai ihmisiä joita kiinnostaa erilaiset jutut kun itseä.
        Jos nuorena nyt haluaa vähän bilettää, niin se on aika normaalia. Jos aikuisenakin jonkin verran niin en mä sitä ihan harvinaiseksi laske. Jos ei ole perhettä, aikaansa pystyy ja saa viettää niin kuten rahat antaa myöden ja parhaaksi katsoo ja mikä itseä nyt motivoi. Jos koko elämä on biletystä ikuisesti se kostautuu (usein alkoholismina ja tyhjyytenä) vain itselle.
        Monella ihmisellä on tullut karu pettymys, kun luultiin että aikuistutaan ulkoisilla asioilla, vaan lapset eivät tuoneet valaistusta, omakotitalo ei nostanut itsetuntoa ja se perkuleen autolainakin on maksettava, eikä vakityö ole kuin avovankila, missä ei viihdy eikä halua olla, mutta minne on pakko mennä, kun on mennyt pankin kanssa naimisiin. Kukaan ei kuitenkaan koskaan kyseenalaista sitä, että olisiko pitänyt ensin kasvaa aikuiseksi ja miettiä, mikä on oikeasti minua, mikä on oikeasti vastuunkantoa omasta ja muiden elämästä ja mitä on annettavaa eli saatavaa.
        Vaikka ikävä tosiasia kuitenkin on, ettei ne neljän seinän sisällä televisiota tuntitolkulla tuijottavat ihmiset sen syvällisempiä, empaattisempia eikä vastuuntuntoisempia ole. Ja ihan koulutustaustasta ja/tai lasten lukumäärästä riippumatta.

        Joten hei te siellä, aikuistukaa te. Pitäkää te huolta omasta aikuistumisestanne ja jos joskus kasvatte ihan oikeasti aikuisiksi huomaatte ehkä että elämäänsä voi elää monella tapaa eikä teidän tapanne ole ainoa eikä paras, kaikille.

        Ja kyllä, minä olen tylsä ihminen, joka ei juuri biletä, dokaile enkä muutakaan sen suhteen jännittävää, minun mielestäni kaikki tutkittavat asiat on jännittäviä. Mutta olen myös aikuinen joka on hyväksynyt kauan aikaa sitten tosiasian ettei kaikki ole (Luojan Kiitos) kuten minä - eikä tarvitsekaan.


      • Tiedote
        Samoin sinulle kirjoitti:

        Mitäs pahaa siinä on jos nuorena bilettää? Ja mitä se on se aikuistuminen, tylsää kotona oloa jos ei ole perhettä eikä muutakaan, pelkkää läksyjen lukemista vai mitä? Pitsinnypläystä? Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä hemmetin into ihmisillä on hokea tuota "aikuistumista", kun tuskin itsekään ovat niin aikuisia että käsittävät nuoria, muita tai ihmisiä joita kiinnostaa erilaiset jutut kun itseä.
        Jos nuorena nyt haluaa vähän bilettää, niin se on aika normaalia. Jos aikuisenakin jonkin verran niin en mä sitä ihan harvinaiseksi laske. Jos ei ole perhettä, aikaansa pystyy ja saa viettää niin kuten rahat antaa myöden ja parhaaksi katsoo ja mikä itseä nyt motivoi. Jos koko elämä on biletystä ikuisesti se kostautuu (usein alkoholismina ja tyhjyytenä) vain itselle.
        Monella ihmisellä on tullut karu pettymys, kun luultiin että aikuistutaan ulkoisilla asioilla, vaan lapset eivät tuoneet valaistusta, omakotitalo ei nostanut itsetuntoa ja se perkuleen autolainakin on maksettava, eikä vakityö ole kuin avovankila, missä ei viihdy eikä halua olla, mutta minne on pakko mennä, kun on mennyt pankin kanssa naimisiin. Kukaan ei kuitenkaan koskaan kyseenalaista sitä, että olisiko pitänyt ensin kasvaa aikuiseksi ja miettiä, mikä on oikeasti minua, mikä on oikeasti vastuunkantoa omasta ja muiden elämästä ja mitä on annettavaa eli saatavaa.
        Vaikka ikävä tosiasia kuitenkin on, ettei ne neljän seinän sisällä televisiota tuntitolkulla tuijottavat ihmiset sen syvällisempiä, empaattisempia eikä vastuuntuntoisempia ole. Ja ihan koulutustaustasta ja/tai lasten lukumäärästä riippumatta.

        Joten hei te siellä, aikuistukaa te. Pitäkää te huolta omasta aikuistumisestanne ja jos joskus kasvatte ihan oikeasti aikuisiksi huomaatte ehkä että elämäänsä voi elää monella tapaa eikä teidän tapanne ole ainoa eikä paras, kaikille.

        Ja kyllä, minä olen tylsä ihminen, joka ei juuri biletä, dokaile enkä muutakaan sen suhteen jännittävää, minun mielestäni kaikki tutkittavat asiat on jännittäviä. Mutta olen myös aikuinen joka on hyväksynyt kauan aikaa sitten tosiasian ettei kaikki ole (Luojan Kiitos) kuten minä - eikä tarvitsekaan.

        Aikuiset = Neljän seinän sisällä televisiota tuntitolkulla tuijottavat ihmiset


      • Ajanhukka
        Tiedote kirjoitti:

        Aikuiset = Neljän seinän sisällä televisiota tuntitolkulla tuijottavat ihmiset

        Vaan toistapa se on Luikon korven talossa. Hai siellä ammutaan karhutkin rakastelematta.


      • 11+4
        Samoin sinulle kirjoitti:

        Mitäs pahaa siinä on jos nuorena bilettää? Ja mitä se on se aikuistuminen, tylsää kotona oloa jos ei ole perhettä eikä muutakaan, pelkkää läksyjen lukemista vai mitä? Pitsinnypläystä? Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta mikä hemmetin into ihmisillä on hokea tuota "aikuistumista", kun tuskin itsekään ovat niin aikuisia että käsittävät nuoria, muita tai ihmisiä joita kiinnostaa erilaiset jutut kun itseä.
        Jos nuorena nyt haluaa vähän bilettää, niin se on aika normaalia. Jos aikuisenakin jonkin verran niin en mä sitä ihan harvinaiseksi laske. Jos ei ole perhettä, aikaansa pystyy ja saa viettää niin kuten rahat antaa myöden ja parhaaksi katsoo ja mikä itseä nyt motivoi. Jos koko elämä on biletystä ikuisesti se kostautuu (usein alkoholismina ja tyhjyytenä) vain itselle.
        Monella ihmisellä on tullut karu pettymys, kun luultiin että aikuistutaan ulkoisilla asioilla, vaan lapset eivät tuoneet valaistusta, omakotitalo ei nostanut itsetuntoa ja se perkuleen autolainakin on maksettava, eikä vakityö ole kuin avovankila, missä ei viihdy eikä halua olla, mutta minne on pakko mennä, kun on mennyt pankin kanssa naimisiin. Kukaan ei kuitenkaan koskaan kyseenalaista sitä, että olisiko pitänyt ensin kasvaa aikuiseksi ja miettiä, mikä on oikeasti minua, mikä on oikeasti vastuunkantoa omasta ja muiden elämästä ja mitä on annettavaa eli saatavaa.
        Vaikka ikävä tosiasia kuitenkin on, ettei ne neljän seinän sisällä televisiota tuntitolkulla tuijottavat ihmiset sen syvällisempiä, empaattisempia eikä vastuuntuntoisempia ole. Ja ihan koulutustaustasta ja/tai lasten lukumäärästä riippumatta.

        Joten hei te siellä, aikuistukaa te. Pitäkää te huolta omasta aikuistumisestanne ja jos joskus kasvatte ihan oikeasti aikuisiksi huomaatte ehkä että elämäänsä voi elää monella tapaa eikä teidän tapanne ole ainoa eikä paras, kaikille.

        Ja kyllä, minä olen tylsä ihminen, joka ei juuri biletä, dokaile enkä muutakaan sen suhteen jännittävää, minun mielestäni kaikki tutkittavat asiat on jännittäviä. Mutta olen myös aikuinen joka on hyväksynyt kauan aikaa sitten tosiasian ettei kaikki ole (Luojan Kiitos) kuten minä - eikä tarvitsekaan.

        Ei se opintotuki niin iso ole, että sillä juhlimista pitäisi kadehtia, jeesus. Vuokran omavastuu, ruoat ja opintomateriaalitkin pitää kustantaa. Ei opiskelijat ole elämää varten, vaan just toisin päin.


      • ei voi olla tyhmempi
        grow up kirjoitti:

        Olisipa sinunlaisia ihmisiä vähemmän.
        Pelkkää biletystä koko elämä.
        Aikuistu.

        Ja kyseessä joku vanhus. Käynyt kansakoulua. Se oli siis joskus kun 60v ihmiset oli nuoria. Huh tyhmyyttä!


    • nippanapparajalla

      jos AMK tosiaan on tommoista roskaa niin sitten pitää keksiä muita vaihtoehtoja, mietin tässä että jos muuttaisin mielummin takaisin porukoiden luoksi vuodeksi niin olisi varaa päntätä osa-aikatyön ohella. Haluaisin muutenkin tehdä jotain muuta kuin vain lukea ettei tuu mökkihöperöksi himassa

      • Ja sitten vielä

        Et sinä ainakaan semmoisesta koulusta mitään revi irti, minne et edes halua ja minkä koet jo etukäteen shaibana. Ja kyllä, tämä tulee kokemuksesta. Itse ajattelin valita järkevästi ja nyt olen 2 vuotta ollut pettynyt ja kiukkuinen, kun amk todella on huonompi kuin ammattikoulu eli ei keskitytä asiaan vaan pistetään täytekurssia toisen perään, että saadaan "opintopisteitä", osan arvostelusta saa pärstäkerroin perusteella, mikä nollaa siis kaikkien kaikki savautukset ja numerot, ja no, ehkä pääsyy kaikkeen on vaan se etten kuunnellut itseäni. Taaskaan.
        Menin vaan koska "mikään koulutus ei mene hukkaan" no, eihän tämä nyt 100%:sti hukkaan ole mennyt, mutta vitutuskäyrä on sitä luokkaa, että kun hyödylliset kurssit on ehkä noin 30%, niin ei se paljon naurata. Mutta se ei tosiaan ole korkeakoulukaan, ei kyllä ole yliopistoa nähnytkään. Joten minun kokemukseni mukaan amk on huono sekoitus ammattikoulua, yläastetta ja lukiota ja sitten siellä käy muutama harva tähti yliopistolta... Ja nekin kurssit on aina liian lyhyitä ja niitä on harvoin.

        Tavoittele ensin ja ensisijaisesti kaikella tarmolla juuri niitä asioita mitä haluat! Pistä aikasi, energiasi ja varasi ennemmin siihen. Jos et saavuta niitä, niin tyydy vasta sitten suunnitelmaan B, voit ainakin tehdä sen tyytyväisenä siihen, että ainakin yritit kaikkesi. Jos menet paikkaan missä aikasi hukkaantuu et ehdi lukemaan pääsykokeisiin koska op:t tosiaan täytyy saada tuet saadakseen, ja turhaudut ja petyt.
        Elämässä menee muutenkin aikaa ikäviinkin asioihin, pettymyksiin ja turhautumiseen, ei niitä kannata hankkimalla hankkia. Elämä pitää kyllä huolen siitä, että sinulle tulee niitä ilmankin.

        Joten jos menet, katso että menet sillä asenteella, että todella hyödyt siitä, riippumatta niistä shaibakursseista. Jos et, mene töihin ja säästä opintorahaa jonnekin, minne sen oikeasti haluat käyttää. Jos et pääse töihin, lue niin perkeleesti ja varmista että kaikkesi olet tehnyt ja että ensi kerralla ei jää pisteistä kiinni. Muista myös että avoimen yliopiston kursseissa on joskus hyviä asiaa tukevia kursseja, tai jopa kokonaisia opintopolkuja, millä saattaa päästä sisään.

        Mutta! MIKÄÄN ei ole alennus. Ihmisen arvoa ei mitata millään koulutuksella, eikä amk sinänsä ole mikään arvon alennus. Se on vain yksi koulu, missä opiskellaan jotain ja jotkut hyötyy, ne ketkä ovat motivoituneita, eivät odota liikoja ja kouluttautuvat semmoiselle alalle, missä niistä papereista on hyötyä. Älä koskaan enää tee noin typeriä arvotteluja, itsesi tai muiden suhteen.


    • feFDFweg

      Mikään koulutus ei ole roskaa. Uskokaa tai älkää, kun merkonomilla ja tradenomilla on työkokemusta, voivat he jopa kilpailla samoista työpaikoista kuin ekonomi, ja saada työpaikan jopa ekonomin edellä. Vastatkaa/pilluragetkaa mitä tahdottekin tähän kommenttiin, mutta ekonomilla, tradenomilla ja merkonomilla ei ole työkokemuksen jälkeen paljon paskaakaan eroa. Kauppatieteiden kandinaatti vastaa suunnilleen merkonomia joka on ollut 5 vuotta töissä työhaussa. Ei ekonomienkaan työpaikat ole itsestään selvyys. Työhön valitaan pätevin henkilö, ei kouluttautuinein. Väittäkää mitä tahdotte, itse tiedän kokemuksesta sen. Ei kiinnosta vittuakaan mitä vastaatte tähän kommenttiin. Pointtini vielä kerran :

      Merkonomi, tradenomi ja ekonomi ovat suunnilleen samalla tasolla työhaussa.

      • 24+2 pointsii

        jaaahas eli olet tyypilline merkonomi joka haki kauppakorkeaan mutta ei päässyt 3. yrittämisellä ja se syö itsetuntoa sen verran että nostat itsesi ekonomin rinnalle muutaman työvuoden jälkeen, tämä selvä =)


      • Dr111

        Uskomatonta soopaa. Mennään ajassa 20 vuotta taaksepäi ja tämä voi pitää paikkansa, nyt kuitenkin eletään vuotta 2014 ja jokaiseen työpaikkaan joka vaatii jonkinlaista ponnistelua, vaatii myöskin sen ylemmän korkeakoulututkinnon johon tuo sinun tradenomilappusi ei riitä, olit sitten mikä tahansa Mannerheim.


      • opiskelu kannattaa

        Se on totta, että myös tradenomi on hyvä tutkinto, ja periaatteessa useamman vuoden työkokemuksella he voivat kilpailla samoista työpaikoista ekonomien kanssa.

        On kuitenkin hyvä huomata, että joissakin työtehtävissä vaaditaan se muodollinen pätevyys, jota tradenomitutkinnosta ei saa.

        Sehän on sama juttu kandidaattien ja maisterienkin kesken: kandidaateilla ei ole vastaavaa pätevyyttä kuin maistereilla eli ekonomeilla.

        Toisaalta hyvänä puolena on, että tradenomi voi halutessaan jatkaa opintoja, mikäli haluaa edetä ekonomiksi. Tässäkin mielessä se tradenomitutkinto on plussaa.

        Jos siis mielenkiintoa riittää, niin aina voit jatkaa tradenomitutkinnon jälkeen maisteriopintoihin.


      • Ei amk
        opiskelu kannattaa kirjoitti:

        Se on totta, että myös tradenomi on hyvä tutkinto, ja periaatteessa useamman vuoden työkokemuksella he voivat kilpailla samoista työpaikoista ekonomien kanssa.

        On kuitenkin hyvä huomata, että joissakin työtehtävissä vaaditaan se muodollinen pätevyys, jota tradenomitutkinnosta ei saa.

        Sehän on sama juttu kandidaattien ja maisterienkin kesken: kandidaateilla ei ole vastaavaa pätevyyttä kuin maistereilla eli ekonomeilla.

        Toisaalta hyvänä puolena on, että tradenomi voi halutessaan jatkaa opintoja, mikäli haluaa edetä ekonomiksi. Tässäkin mielessä se tradenomitutkinto on plussaa.

        Jos siis mielenkiintoa riittää, niin aina voit jatkaa tradenomitutkinnon jälkeen maisteriopintoihin.

        En tiedä minkälainen tradenomitutkinto on nykyään, mutta silloin 90-luvulla kun ensimmäisten joukossa olin sellaiseksi kouluttautumassa jätin koko homman kesken. Varmaan olisi ollut hyödyllistäkin oppia joukossa, mutta yliopisto-opiskeluun verrattuna kumminkin raapaistiin vain pintaa (vaihdoin yliopistoon). Kauhea hösellys oli kyllä amk:ssa päällä eli jumalattomasti tehtäviä piti tehdä eli olla kovasti ahkeroivinaan, mutta ne oli saman toistoa ja keksimällä keksittyjä. Sama kun olisi kopioinut puhelinluettelon ja postittanut itselleen. Paljon vaivaa, olematon hyöty.


      • The pomo
        Dr111 kirjoitti:

        Uskomatonta soopaa. Mennään ajassa 20 vuotta taaksepäi ja tämä voi pitää paikkansa, nyt kuitenkin eletään vuotta 2014 ja jokaiseen työpaikkaan joka vaatii jonkinlaista ponnistelua, vaatii myöskin sen ylemmän korkeakoulututkinnon johon tuo sinun tradenomilappusi ei riitä, olit sitten mikä tahansa Mannerheim.

        Sen verran paljon olen kaupalllisen koulutuksen suorittaneita palkannut, että voin sanoa teille, jotka täällä niin muka-tietävästi kommentoitte työllistymistä, että persoona ratkaiseen ja ennen kaikkea asenne, joka teillä kritisoijilla ja amk.ta halveeravilla on aivan väärä; luuletteko että yksikään työyhteisö haluaa tuollaisia joukkoonsa.

        Toki perustiedot tulee olla hallussa mutta kaikki, siis kaikki, työtehtävät voi opettaa ja oppia mikäli on sopivat organisaatioon.

        Tiedän pankinjohtajia, jotka ovat merkonomeja ja tiedän kauppatieteen maistereita, jotka ovat toimistosihteerejä.

        Tällaista on työelämä.


      • Rahan vuoksi töissä
        The pomo kirjoitti:

        Sen verran paljon olen kaupalllisen koulutuksen suorittaneita palkannut, että voin sanoa teille, jotka täällä niin muka-tietävästi kommentoitte työllistymistä, että persoona ratkaiseen ja ennen kaikkea asenne, joka teillä kritisoijilla ja amk.ta halveeravilla on aivan väärä; luuletteko että yksikään työyhteisö haluaa tuollaisia joukkoonsa.

        Toki perustiedot tulee olla hallussa mutta kaikki, siis kaikki, työtehtävät voi opettaa ja oppia mikäli on sopivat organisaatioon.

        Tiedän pankinjohtajia, jotka ovat merkonomeja ja tiedän kauppatieteen maistereita, jotka ovat toimistosihteerejä.

        Tällaista on työelämä.

        Olen laskentatoimen merkonomi. Palkka tällä hetkellä reilut 6000 euroa kuussa muutamia mukavia työsuhde-etuja.


      • irjamarkettamirjami
        Rahan vuoksi töissä kirjoitti:

        Olen laskentatoimen merkonomi. Palkka tällä hetkellä reilut 6000 euroa kuussa muutamia mukavia työsuhde-etuja.

        Jep, täällä toinen. Palkka ei nyt ihan noin hyvä, mutta naispomolle kohtuullinen. Aika huvittavaa toisin ajoin seurata korkeammin koulutettujen miesalaisten "ahistusta", kun pomona on a. nainen b. vain merkonomi...


      • Terveisettyöelämästä
        The pomo kirjoitti:

        Sen verran paljon olen kaupalllisen koulutuksen suorittaneita palkannut, että voin sanoa teille, jotka täällä niin muka-tietävästi kommentoitte työllistymistä, että persoona ratkaiseen ja ennen kaikkea asenne, joka teillä kritisoijilla ja amk.ta halveeravilla on aivan väärä; luuletteko että yksikään työyhteisö haluaa tuollaisia joukkoonsa.

        Toki perustiedot tulee olla hallussa mutta kaikki, siis kaikki, työtehtävät voi opettaa ja oppia mikäli on sopivat organisaatioon.

        Tiedän pankinjohtajia, jotka ovat merkonomeja ja tiedän kauppatieteen maistereita, jotka ovat toimistosihteerejä.

        Tällaista on työelämä.

        Voin kompata the Pomoa yleisellä tasolla.

        Meilläkin on hommissa tyyppejä vaikka millä koulutuspohjalla, mm. monia korkeakoulupohjaisia. Mutta siitä huolimatta yhdellä firman parhaiten palkatuista tyypeistä on takataskussa paperit "vain" ammattikoulusta.

        Mutta kyseessä on hyvä tyyppi ja pirun taitava työntekijä, jolta häntä koulutetummatkin tyypit tulevat usein kysymään neuvoja kiperissä tilanteissa.

        Siinä vaiheessa jos joku katsoo työntekijää palkatessaan vain ja pääosin tämän papereita, niin sanoisin että kyseessä on idiootti.

        Mutta eipä moinen sinänsä minua haittaa, se tarkoittaa että tällaisten jäljiltä tuolla kuljeksiin kultahippuja jotka muut voivat rekrytä pois kuljeksimasta. On hommia joissa pitää olla tietyt tutkinnot ja suoritteet pohjalla jo lainsäädännönkin takia, mutta niitä lukuunottamatta kenttä on täysin vapaa ja on omaan jalkaan ampumista asettaa jotain omia rajoitteita tutkintotodistusten perusteella. Että en voi palkata tähän hommaan kuin ihmisen jolla on tallaiset paperit, jos tyyppi pystyy osoittamaan osaamisensa muulla tavalla.


      • Prutkuiluu
        The pomo kirjoitti:

        Sen verran paljon olen kaupalllisen koulutuksen suorittaneita palkannut, että voin sanoa teille, jotka täällä niin muka-tietävästi kommentoitte työllistymistä, että persoona ratkaiseen ja ennen kaikkea asenne, joka teillä kritisoijilla ja amk.ta halveeravilla on aivan väärä; luuletteko että yksikään työyhteisö haluaa tuollaisia joukkoonsa.

        Toki perustiedot tulee olla hallussa mutta kaikki, siis kaikki, työtehtävät voi opettaa ja oppia mikäli on sopivat organisaatioon.

        Tiedän pankinjohtajia, jotka ovat merkonomeja ja tiedän kauppatieteen maistereita, jotka ovat toimistosihteerejä.

        Tällaista on työelämä.

        Nykypäivänä ei vaan ole merkonomin papereista mihinkään. Toinen oli meno 20 vuotta sitten, kun yo-merkonomit olivat erittäin arvostettuja. Heitä johtaa nykypäivänä pankkejakin. Mutta kun he aikanaan jäävät eläkkeelle tulevat uudet johtajat aina olemaan yliopistonkäyneitä.


      • TTR

        Täysin samaa mieltä feFDFweg:n kanssa. Ilman työkokemusta merkonomit, tradenomit, ekonomit yms. ovat kaikki samalla tasolla työnhaussa. Työkokemuksetonta ekonomia noista ehkä "hyljeksitään" työnantajan puolesta työnhakutilanteessa eniten. Miten sopeutuu oikeassa elämässä työympäristöön ja -yhteisöön...


      • Rahan vuoksi töissä kirjoitti:

        Olen laskentatoimen merkonomi. Palkka tällä hetkellä reilut 6000 euroa kuussa muutamia mukavia työsuhde-etuja.

        Hah no eipä se koulutus ole susta ainakaa kypsempää tehny... Just saying. Ja älä ikin leiju rahalla. Sitä paitsi, helposti löytyy aina joku joka voittaa sut sata nolla


      • raha-apina
        Rahan vuoksi töissä kirjoitti:

        Olen laskentatoimen merkonomi. Palkka tällä hetkellä reilut 6000 euroa kuussa muutamia mukavia työsuhde-etuja.

        kerra kaksi hyvää työsuhde-etuasi


      • 19+19
        24+2 pointsii kirjoitti:

        jaaahas eli olet tyypilline merkonomi joka haki kauppakorkeaan mutta ei päässyt 3. yrittämisellä ja se syö itsetuntoa sen verran että nostat itsesi ekonomin rinnalle muutaman työvuoden jälkeen, tämä selvä =)

        Aika lailla totta tuo on. Ainakin tämä työpaikka on sikäli vaativa että peruskoulutus ja käytäntöjen oppiminen kestää kauan, jopa vuosia. Jos merkonomi osoittautuu hyväksi tyypiksi, hän voi nousta tehtävään jossa on normaalisti ekonomi. Ekonomin palkkaaminen ulkoa on aina jonkinlainen riski, talossa pysymisriskin lisäksi.


      • 19+10
        TTR kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä feFDFweg:n kanssa. Ilman työkokemusta merkonomit, tradenomit, ekonomit yms. ovat kaikki samalla tasolla työnhaussa. Työkokemuksetonta ekonomia noista ehkä "hyljeksitään" työnantajan puolesta työnhakutilanteessa eniten. Miten sopeutuu oikeassa elämässä työympäristöön ja -yhteisöön...

        Jep, yliopiston "akateemisemmassa" tutkinnossa on se vika että käytännön työharjoittelu puuttuu monesti kokonaan. (Vinkki: ammattikorkean pakolliset työharjoittelut kannattaa ottaa suhteiden solmimisen kannalta - moni saa harjoittelupaikastaan ensin kesätöitä, ja myöhemmin vakipaikan koska on jo tuttu naama.)

        Sekin unohtuu monesti, että AMK on korkeakoulu (vaikkakin valitettavan alisteinen yliopistoille) eikä mikään amis. Alempi AMK-tutkinto vastaa kandin tutkintoa ja ylempi maisterintutkintoa - eikä niitä monellakaan alalla ihan tuosta noin vain tempaista hihasta.
        Ongelmana on lähinnä se, että kun hakee duunia ulkomailta, joutuu laittamaan mukaan koulun englanninkielisen selosteen siitä, mikä tämä "University for Applied Sciences" oikein on...


      • JürgenKartoffel
        19+10 kirjoitti:

        Jep, yliopiston "akateemisemmassa" tutkinnossa on se vika että käytännön työharjoittelu puuttuu monesti kokonaan. (Vinkki: ammattikorkean pakolliset työharjoittelut kannattaa ottaa suhteiden solmimisen kannalta - moni saa harjoittelupaikastaan ensin kesätöitä, ja myöhemmin vakipaikan koska on jo tuttu naama.)

        Sekin unohtuu monesti, että AMK on korkeakoulu (vaikkakin valitettavan alisteinen yliopistoille) eikä mikään amis. Alempi AMK-tutkinto vastaa kandin tutkintoa ja ylempi maisterintutkintoa - eikä niitä monellakaan alalla ihan tuosta noin vain tempaista hihasta.
        Ongelmana on lähinnä se, että kun hakee duunia ulkomailta, joutuu laittamaan mukaan koulun englanninkielisen selosteen siitä, mikä tämä "University for Applied Sciences" oikein on...

        Kyllähän Saksankantaisissa maissa tiedetään, mikä Fachhochschule on...


    • Dr111

      Vastataan vielä tohon alkup. viestiin; omasta mielestäni kannattaa mennä. Oletettavasti et ole töissä jos olet voinut uhrata monta kuukautta kauppiksen kokeisiin, joten suosittelen ottamaan amk paikan vastaan ihan vaan vaikka tukien ja kouluruoan takia.

      Jos jäät ensivuonna rannalle niin ainakin sinulla on jotkut opinnot aluillaan, ei kaikista voi tulla maistereita.

    • onks tietoo?

      Niin hassua tämä, ettei Suomessa tiedetä, että tradenomi on Euroopassa sama kuin kauppatieteen kandi ja siitä voi Suomessakin hakea suoraan kauppatieteen maisteriopintoihin, se nyt vaan on tosiasia, vaikka kuinka yritätte mollata DD ! Merkonomi ei näin voi tehdä, vaikka kyllä voi sitten ylioppilaspapereilla hakea tietenkin kauppatieteitä opiskelemaan. Opiskelkaa ihmiset, opiskelkaa, jos ei muuta niin sivistystä ja tietoa saadaksenne, kyllä se ihmistä muuttaa parempaan suuntaan.

      • Dr111

        Tiedetään. Tradenomi on kuin onkin verrattaessa kandiin(kiitos Bolognan prosessille). En käsitä miksi ihmeessä maisterin tutkintoa edes verrataan tradenomin tutkintoon. Eihän kukaan vertaa maisteria kandiin. Toisaalta kandin vertaaminen yhtään mihinkään on aivan tyhjänpäiväistä; kandi kun nyt on ympäripyöreä keskeneräinen tutkinto.

        Jos tradenomin jälkeen halajaa lukemaan kauppatieteitä maisterien erillishakuun, kannattaa pitää mielessä se että vaatii minimissään sen 3.0 gpa että voi edes hakea, ja varmaankin reippahasti yli 4 gpa opinnoista sekä täydellisen opinnäytetyön että voi tulla valituksi.

        Siitä varmaankin kaikki on samaa mieltä että jos rahkeet riittää niin kauppatieteitä lukemaan. Ei varmaan vaadi montaa vuotta niin tradenomin paperit voi heittää samaan silppuriin merkonomin papereiden kanssa, kun maistereita suolletaan joka tuutista ulos.


      • lällllläää
        Dr111 kirjoitti:

        Tiedetään. Tradenomi on kuin onkin verrattaessa kandiin(kiitos Bolognan prosessille). En käsitä miksi ihmeessä maisterin tutkintoa edes verrataan tradenomin tutkintoon. Eihän kukaan vertaa maisteria kandiin. Toisaalta kandin vertaaminen yhtään mihinkään on aivan tyhjänpäiväistä; kandi kun nyt on ympäripyöreä keskeneräinen tutkinto.

        Jos tradenomin jälkeen halajaa lukemaan kauppatieteitä maisterien erillishakuun, kannattaa pitää mielessä se että vaatii minimissään sen 3.0 gpa että voi edes hakea, ja varmaankin reippahasti yli 4 gpa opinnoista sekä täydellisen opinnäytetyön että voi tulla valituksi.

        Siitä varmaankin kaikki on samaa mieltä että jos rahkeet riittää niin kauppatieteitä lukemaan. Ei varmaan vaadi montaa vuotta niin tradenomin paperit voi heittää samaan silppuriin merkonomin papereiden kanssa, kun maistereita suolletaan joka tuutista ulos.

        Tradenomin tutkinnon korottamiseen ylemmäksi amk-tutkinnoksi ei huolittu, mutta kappas vaan, hain yliopistoon maisteriopintoihin ja pelkkien paperien perusteella tulin valituksi.
        Tradenomi vastaa kandi-tasoa, ei maisteria. Merkonomi on saman tasoinen kuin ammatikoulun tutkinnot.
        Ennen oli toisin, silloin ammattikoulutasoa vastasi merkantti ja siitä pystyi opiskelemaan 2 - 3 v ja valmistui merkonomiksi.


      • ajat muuttuneet.

        Olen ihan amiksen kokkilinjalla hakenut yliopistoon ja sieltä jo valmistunutkin. Että nykyään tai vuodesta 1998 lähtien on voinut hakea ammattiopiston tutkinolla. Toinen juttu sitten kuka sinne pääsee ja kuka pääsee pois. Merkonomi juuri ammattiopiston tutkinto.


    • examklainen

      Siis nyt herätys kaikille:

      - harva jos kukaan lähtee kauppikseen lukemaan vain kandiksi, se on pelkkä välitilinpäätös, ei sen enempää

      - lisäksi pitää olla liiketalouden tradenomi ja siinäkin tapauksessa hyväksiluettavia opintoja kandiin on enintään vain 75op, siinä on vielä helv**** tekemistä ennenkuin ktk ja ktm on suoritettuna.

      Summa summarum: amk on roskaa, eikä mitään muuta. Jos on pakko mennä amkkii niin silloin kannattaa suorittaa sellaisia kaikille yhteisiä opintoja erityisesti kieliopintoja jotka etukäteen tietää että saa täysimääräisesti hyväksiluettua kkkssa

      • Dr111

        Tuo 75op max hyväksiluettavia pitää ehkä paikkansa jos amkista hakee yhteishaun kautta kauppakorkeakouluun. Liiketalouden tradenomin papereilla voi hakea suoraan maisteriin, jossa suoritettavaksi jää vain muutamat siltaopinnot ja kandin teko.

        Onhan tuokin reitti, mutta mitään varmuutta ei tietenkään ole että tulee edes valituksi maisteriohjelmaan, ja se tasoero ammattikorkeakoulun, ja siitä suoraan maisteriopintojen välillä on melkoisen huikea.


      • syvärintaääni.
        Dr111 kirjoitti:

        Tuo 75op max hyväksiluettavia pitää ehkä paikkansa jos amkista hakee yhteishaun kautta kauppakorkeakouluun. Liiketalouden tradenomin papereilla voi hakea suoraan maisteriin, jossa suoritettavaksi jää vain muutamat siltaopinnot ja kandin teko.

        Onhan tuokin reitti, mutta mitään varmuutta ei tietenkään ole että tulee edes valituksi maisteriohjelmaan, ja se tasoero ammattikorkeakoulun, ja siitä suoraan maisteriopintojen välillä on melkoisen huikea.

        Oma mielipide asiaan: alempi amk = kandivaihe yliopistossa. Eli mielestäni ei paskankaan väliä käytkö alemman tutkinnon AMK:ssa vai yliopistossa ovat käytännössä yksi ja sama. Bonus yliopistosta tulee maisterivaiheen mukana, siis ainoa ero käytännössä on se, että yliopistossa suoritat myös yleensä maisterin. Tähän vaiheeseen voi myös hakeutua Amk-tutkinnon jälkeen jolloin on samantekevää käytkö Amk vai yliopistossa alemman. Mutta Amksta on helvetin vaikea päästä suorittamaan maisterivaihetta joten helpompaa on melkein suoraan hakeutua yliopistoon jo kandivaiheessa.

        Ja jonneille tiedoksi on aivan stnan sama minkä "laatuinen" se opetus koulussa on sillä yliopisto/Amk:ssa teet aivan kaiken itse, ketäön ei kiinnosta läsnäolosi ja on aivan sama onko edessä vaasalainen proffa vai helsinkiläinen proffa.

        Enkä siis puhu nyt ilman minkäänlaista kokemustakaan joten varmasti ainakin paremmin tiedän kuin se heppatyttö95 joka hakee ensikertaa yhteishaussa tänävuonna.


      • Dr111
        syvärintaääni. kirjoitti:

        Oma mielipide asiaan: alempi amk = kandivaihe yliopistossa. Eli mielestäni ei paskankaan väliä käytkö alemman tutkinnon AMK:ssa vai yliopistossa ovat käytännössä yksi ja sama. Bonus yliopistosta tulee maisterivaiheen mukana, siis ainoa ero käytännössä on se, että yliopistossa suoritat myös yleensä maisterin. Tähän vaiheeseen voi myös hakeutua Amk-tutkinnon jälkeen jolloin on samantekevää käytkö Amk vai yliopistossa alemman. Mutta Amksta on helvetin vaikea päästä suorittamaan maisterivaihetta joten helpompaa on melkein suoraan hakeutua yliopistoon jo kandivaiheessa.

        Ja jonneille tiedoksi on aivan stnan sama minkä "laatuinen" se opetus koulussa on sillä yliopisto/Amk:ssa teet aivan kaiken itse, ketäön ei kiinnosta läsnäolosi ja on aivan sama onko edessä vaasalainen proffa vai helsinkiläinen proffa.

        Enkä siis puhu nyt ilman minkäänlaista kokemustakaan joten varmasti ainakin paremmin tiedän kuin se heppatyttö95 joka hakee ensikertaa yhteishaussa tänävuonna.

        Alempi AMK vastaa kyllä kandia, mutta on naurettavaa väittää että ovat lähelläkään samaa asiaa.

        "Ja jonneille tiedoksi on aivan stnan sama minkä "laatuinen" se opetus koulussa on sillä yliopisto/Amk:ssa teet aivan kaiken itse, ketäön ei kiinnosta läsnäolosi ja on aivan sama onko edessä vaasalainen proffa vai helsinkiläinen proffa."

        Joko olet ollut aivan luokattomassa opetuksessa, tai et ole ollut opetuksessa lainkaan. Itse en ole AMK:n penkkiä kuluttanut, mutta kuuleman mukaan lähes kaikki siellä tehdään jossain saatanan ryhmätöissä että ne paskimmatkin oppilaat saavat suoritettua. Sama pätee läsnäoloon, amkissa lienee jonkin tason läsnäolopakko, kuin yliopistossa taas ei.

        On typerää verrata kandia tradenomiin, tradenomithan mainostavat itseään niin käytännönläheisinä ja blabla, ja kandit taas on opetettu tietopohjalla. Mitä samaa näissä nyt sitten on?


      • oma AMK kokemus
        Dr111 kirjoitti:

        Alempi AMK vastaa kyllä kandia, mutta on naurettavaa väittää että ovat lähelläkään samaa asiaa.

        "Ja jonneille tiedoksi on aivan stnan sama minkä "laatuinen" se opetus koulussa on sillä yliopisto/Amk:ssa teet aivan kaiken itse, ketäön ei kiinnosta läsnäolosi ja on aivan sama onko edessä vaasalainen proffa vai helsinkiläinen proffa."

        Joko olet ollut aivan luokattomassa opetuksessa, tai et ole ollut opetuksessa lainkaan. Itse en ole AMK:n penkkiä kuluttanut, mutta kuuleman mukaan lähes kaikki siellä tehdään jossain saatanan ryhmätöissä että ne paskimmatkin oppilaat saavat suoritettua. Sama pätee läsnäoloon, amkissa lienee jonkin tason läsnäolopakko, kuin yliopistossa taas ei.

        On typerää verrata kandia tradenomiin, tradenomithan mainostavat itseään niin käytännönläheisinä ja blabla, ja kandit taas on opetettu tietopohjalla. Mitä samaa näissä nyt sitten on?

        Minä olen AMK:n penkkejä ollut kuluttamassa ja siellä tosiaan on nykyisin läsnäolopakko. 80% tunneista pitää olla läsnä tai muuten opettaja voi hylätä koko kurssin. Tässä on toki paljon vaihtelua riippuen opettajasta. Jotkut kunnioittavat sääntöä, jotkut taas pitävät sitä naurettavana holhoamisena, eivätkä siis vaadi läsnäoloa.

        Ryhmätöitä on PALJON. Etenkin toisen vuoden aikana ja sen jälkeen tuntui, että noin 50% asioista tehtiin ryhmissä, ellei enemmänkin. Se ei tällaiselle epäsosiaaliselle suppilolle oikein sopinut. Työelämässä ryhmätyöskentely ei ole ikinä kyllä tuottanut ongelmia, mutta koulussa jatkuvasti vaihtuvat ryhmät ja ihmisten osaamattomuus tekivät asiasta vaikeaa.

        Ja opinnot etenevät lähinnä niiden hitaimpien mukaan, mikä voi olla todella puuduttavaa, jos itsellä on paukkuja parempaankin.


      • Opiskellut 19 v
        oma AMK kokemus kirjoitti:

        Minä olen AMK:n penkkejä ollut kuluttamassa ja siellä tosiaan on nykyisin läsnäolopakko. 80% tunneista pitää olla läsnä tai muuten opettaja voi hylätä koko kurssin. Tässä on toki paljon vaihtelua riippuen opettajasta. Jotkut kunnioittavat sääntöä, jotkut taas pitävät sitä naurettavana holhoamisena, eivätkä siis vaadi läsnäoloa.

        Ryhmätöitä on PALJON. Etenkin toisen vuoden aikana ja sen jälkeen tuntui, että noin 50% asioista tehtiin ryhmissä, ellei enemmänkin. Se ei tällaiselle epäsosiaaliselle suppilolle oikein sopinut. Työelämässä ryhmätyöskentely ei ole ikinä kyllä tuottanut ongelmia, mutta koulussa jatkuvasti vaihtuvat ryhmät ja ihmisten osaamattomuus tekivät asiasta vaikeaa.

        Ja opinnot etenevät lähinnä niiden hitaimpien mukaan, mikä voi olla todella puuduttavaa, jos itsellä on paukkuja parempaankin.

        Läsnäolopakkoa ei ainakaan ins. opiskelijoilla yleisesti ole, kuin kielissä 80% ja fysiikan labroissa. Matikan, fyssan ja kemian luennot voi viettää missä tahtoo mutta tehtävistä pitää palauttaa neljännes. Kaiken muun voi tentillä kuitata, jos rahkeet riittää. Opintojen eteneminen tapahtuu suunnitelman mukaan, ja kurssien ja tenttien uusijoita riittää.

        Huomatan vielä, että yliopistot edellyttävät läsnäoloa esim. labroissa. On tietenkin aloja, joiden opin voi yksistään kirjoista ammentaa. Toisaalta todellinen ymmärrys syntyy tiedon, keskustelun, kokeilun ja ohjauksen tuloksena, että kannattaa sinne luennoille raahautua joka tapauksessa.


    • DrTrade

      Meillä kävi joku kauppiksen opintoneuvoja keväällä pitämässä infoo ja hän sanoi että liiketalouden tradenomien erillisvalinnan kautta valitut opiskelijat suorittavat täydentäviä ktk-opintoja korkeintaan 60 opsuu m.l kandin tutkielma mikä tarkoittaisi kokonaista vuotta, käytännössä kuitenkin kakkua tulee kuulemma lisää keskimäärin puoli vuotta riippuen vähän mitä ja missä opintoja on suorittanut. Kuitenkin kun ottaa huomioon että tradenomitutkinto on 210 opsuu eli pyöreästi 3.5v niin kyllä amkin kautta maisteriksi tulee vähintään vuosi lisää.

      Ja kuten tuossa jo todettiin, maisteriohjelmaan pääsee vain aniharva, sen lisäksi tradenomeilla saattaa olla alkuvaikeuksia opinnoissaan, toisaalta heillä on yleensä erittäin hyvä motivaatio

      • DrTrade

        Piti lisätä vielä yksi asia jonka olen kuullut eräiltä työnantajilta, ei siis mikään kattava otos mutta kuitenkin.

        Nimittäin.

        Monet vanhan ajan ekonomit jotka nyt ovat johtavissa asemissa karttavat tradenomeja koska heidän aikanaan oli selvä tasajako merkonomit ja ekonomit ja työtehtävät oli aika selkeästi määritelty, silloinhan merkonomin tutkinto oli huomattavasti arvostetumpi kuin tänä päivänä.

        Tradenomi on edelleen monelle vanhalle patruunalle jonkinainen epämääräinen tutkinto josta he eivät tiedä tarpeeksi, osittain saattaa kyse olla myös jonkinlaisesta statusasiasta heidän silmissään. Tietty hekin kuitenkin haluavat parhaimman mahdollisen tyypin palvelukseen koulutuksesta riippumatta, asia ei siis ole mitenkään yksioikoinen, työelämässä asiat harvemmin ovat.

        Niin ja sori Dr111 että mun nimimerkki on näin lähellä sun nimmaria, pikku moka.


      • Dr111

        Hatusta heitetty mutta varmaan averagetradenomilta vie n. 3 vuotta suorittaa maisteri. Perus 2v maisteriopinnot, sitten päälle vaadittavat siltaopinnot.

        On varmaan melkoinen "kulttuurishokki" tradeille jotka pääsevät sinne maisteriin; vaaditaan nimittäin piirun verran enemmän. Mutta niin kai se on että ne tradenomit jotka hakevat/pääsevät jatkamaan maisteriksi ovat niitä jotka pienellä ponnistelulla olisivat voineet suoraan kauppakorkeaankin päästä.


    • maikku23v

      mikä siin on ku kkorkeas opiskelevat mollaavat tradopiskelijoita ja he taas mollaavat merkonomeja?? Varsinki yhteispileissä olen huomannut ton jo monta vuotta, on nää perinteiset siwan kassalle jutut ja sellaiset. Kyllä elinkeinoelämä tarvitsee meitä kaikkia kuitenkin, ja joo olen itse merkonomi joka pyrki tänä vuonna lutiin, en taida ihan päästä, mutta en silti pidä itseäni teitä huonompana ihmisenä.

      • omahyväinen_porsas

        Maikku hei kyllä te merkonomit ja tradenomit silti olette meille tuiki tärkeitä, oikeasti :)) Tarvitsemme teitä jotta voimme kauppatieteiden korkeakouluopiskelijoina tuntea ylemmyydentunneta teitä kohtaan, se hivelee kivasti meidän itsetuntoamme. Täytätte siis erittäin tärkeän funktion yhteiskunnassa, kiitos siitä teille.


      • Tsemppiä

        Sulla MAIKKU on hyvä ja hieno asenne. Valitettavasti possut ja etenkin narsupossut pysyvätkin monesti possuina. Vaikka voi se joskus elämän riento opettaakin. Hyvää jatkoa sulle maikku.


    • Sörsselssön

      Merkonomi, tradenomi, ekonomi... aivan yks hailee. Eihän noista kukaan osaa oikeasti laskea ja yhteenkään koulutukseen ei tarvita pohjatietona edes lukion pitkää matematiikkaa. Huuhaa-sakkia sanon minä!

      Sormi suussa ne kaikki olis teknillisessä yliopistossa tai matemaattis-luonnontieteellisellä. Hihhihii.

      • kvantsuboy

        jos meinaat lukea kvantsua pääaineena tai edes sivuaineena ilman lukion pitkää matematiikkaa pohjatietoina niin onnea matkaan.


      • 20 senttiä

        Samalla voitaisiin kilpailla, että kuka näistä opinahjoista saa suurimman Irti Realiteeteistä -pystin: teknillinen fyysikko, teknillinen matemaatikko, teoreettinen fyysikko vai matemaatikko? Kukkuluuruu-porukkaa sanon minä!

        Myönnän, matemaattiset kyvyt taitavat yleisesti ottaen olla aivan toiselta planeetalta. Ekonomeilla kuitenkin sentään vielä mielikin on ruumiin lisäksi samassa paikassa!


    • yrittäjyyttä

      Ei kannata yleistää. On myös kauppatieteellisessä porukkaa, jotka haltsaavat matikan. Toki kiistatta vähemmän kuin teknillisessä yliopistossa. Porukka täällä vittuilee, vaan toisilleen. Oli koulutus kuin koulutus suuri osa tällä hetkellä työttömii. Yrittäjyys on se, joka palkitaan. Ja vielä kaikille emorageille, että siwan kassa on paljon tärkeämpi kuin joku hiiskatin proffa, jonka poissa oloa ei kukaan huomaa.

    • Oota

      Et kyllä häpeä enää yhtään - olet kymppi tyyppi kun olet yrittänyt tosissasi, ja kyllä noilla kaikilla tiedoilla ja taidoillasi on käyttöä!

      Ja nyt menet avoimen kautta tms. - uutta kehiin, ja ryhti suoraks

    • Pukkilukkari

      Se mikä on mielestäni häpeä on saada 30 pistettä Kauppakorkean kokeesta, mutta sitten ei ole laittanut 2. vaihtoehtoa hakuun, koska ei halua lähteä äidin patojen ääreltä stadista böndeläisten pariin ja sitten menee AMK:hon. Kovemman koulun perässä kannattaa muuttaa.

      AMK:ssa ei ole mitään hävettävää, jos on laittanut kaikkensa yliopistohakuun ja ei ole ollut sokean paikkakuntasidonnainen.

      • argarbaerha

        Sua vaa taitaa vähä ottaa pannuun ku et päässy kotipaikkakunnellase Aaltoon ja opiskelet jossai kämäsessä Vaasassa missä ei ole ees ihmisiä sosiaalinen elämäsi on nyt vituillaan koska et viihdy siellä ja viikonloppuisin matkaat stadiin.


      • IkuisestiStadilainen

        Mä kuulun osittain tuohon kastiin. Aloitin liian myöhään valmistautumisen koska minulle iski yo-kirjoitusten jälkeen poikkeuksellisen paha influenssa joka siirsi aloituksen toukokuun alkuun.

        Viidessä viikossa ei ihmeitä tehdä jos mielii Aaltoon vaikka luin 10-12t/pv joten päätin pelata upporikasta ja rutiköyhää keskittymällä tärppikysymyksiin, aika hyvin natsasikin tärpit mutta ei tarpeeksi hyvin Aaltoon. Ouluun pistin 2. vaihtoehdoksi ja sinne olisin näillä näkymin pääsemässä, mutta en todellakaan muuta mihinkään Ouluun kun kaikki kaverit, tuttavat ja elämä yleensä on Helsingissä.

        Turkuun voisin ehkä muuttaa jos en Helsinkiin pääsisi but no way mikään Oulu jossain lähellä lappia. Syksyllä amkkiin ja jos en pääse ensi vuonna aaltoon niin suoritan amkin loppuun ja haen sitä kautta maisteriohjelmaan.


      • haha123...
        IkuisestiStadilainen kirjoitti:

        Mä kuulun osittain tuohon kastiin. Aloitin liian myöhään valmistautumisen koska minulle iski yo-kirjoitusten jälkeen poikkeuksellisen paha influenssa joka siirsi aloituksen toukokuun alkuun.

        Viidessä viikossa ei ihmeitä tehdä jos mielii Aaltoon vaikka luin 10-12t/pv joten päätin pelata upporikasta ja rutiköyhää keskittymällä tärppikysymyksiin, aika hyvin natsasikin tärpit mutta ei tarpeeksi hyvin Aaltoon. Ouluun pistin 2. vaihtoehdoksi ja sinne olisin näillä näkymin pääsemässä, mutta en todellakaan muuta mihinkään Ouluun kun kaikki kaverit, tuttavat ja elämä yleensä on Helsingissä.

        Turkuun voisin ehkä muuttaa jos en Helsinkiin pääsisi but no way mikään Oulu jossain lähellä lappia. Syksyllä amkkiin ja jos en pääse ensi vuonna aaltoon niin suoritan amkin loppuun ja haen sitä kautta maisteriohjelmaan.

        Ihme touhua.


      • Pukkilukkari
        argarbaerha kirjoitti:

        Sua vaa taitaa vähä ottaa pannuun ku et päässy kotipaikkakunnellase Aaltoon ja opiskelet jossai kämäsessä Vaasassa missä ei ole ees ihmisiä sosiaalinen elämäsi on nyt vituillaan koska et viihdy siellä ja viikonloppuisin matkaat stadiin.

        Hah - olen tutkintoni suorittanut ja aivan suoraan hakenutkin böndeyliopistoon ja ura on takuuvarmasti paljon paljon parempi kuin jos olisin jäänyt kotopuoleen (ei stadi) lukemaan tradenomiksi. Eli voin sanoa, että kannatti - yliopistossa on pitkät lomat ja tutkinto vie aikaa jonkun tyyliin 4v, jos sitä ei kestä olla äiskän ja "ylivertaisen stadin" luota pois niin se on kyllä aikamoisen surullista, kun pystyisi saavuttamaan kovemman tutkinnon kun olisi vähän avoimempi. Niin ja aika monelle stadilaiselle muutama vuosi vaikka sitten Vaasaa, Oulua, Kuopiota tai Joensuuta olisi varmasti aivan tarpeellinen kokemus. Jos teet niin paljon töitä kokeen eteen, että kellotat jonkun 30 pistettä niin ei sitä kannata heittää hukkaan.


      • Kasva aikuiseksi_
        IkuisestiStadilainen kirjoitti:

        Mä kuulun osittain tuohon kastiin. Aloitin liian myöhään valmistautumisen koska minulle iski yo-kirjoitusten jälkeen poikkeuksellisen paha influenssa joka siirsi aloituksen toukokuun alkuun.

        Viidessä viikossa ei ihmeitä tehdä jos mielii Aaltoon vaikka luin 10-12t/pv joten päätin pelata upporikasta ja rutiköyhää keskittymällä tärppikysymyksiin, aika hyvin natsasikin tärpit mutta ei tarpeeksi hyvin Aaltoon. Ouluun pistin 2. vaihtoehdoksi ja sinne olisin näillä näkymin pääsemässä, mutta en todellakaan muuta mihinkään Ouluun kun kaikki kaverit, tuttavat ja elämä yleensä on Helsingissä.

        Turkuun voisin ehkä muuttaa jos en Helsinkiin pääsisi but no way mikään Oulu jossain lähellä lappia. Syksyllä amkkiin ja jos en pääse ensi vuonna aaltoon niin suoritan amkin loppuun ja haen sitä kautta maisteriohjelmaan.

        Mietippä kuinka oikeassa työelämässä pitää olla joustava, pitää pystyä venymään ja pitää kyetä heittäytymään. Nyt olet lapsellisuuksissasi sitä mieltä ettei Helsingistä voi muuttaa pois opiskeluiden vuoksi...


      • Ensi vuonna
        IkuisestiStadilainen kirjoitti:

        Mä kuulun osittain tuohon kastiin. Aloitin liian myöhään valmistautumisen koska minulle iski yo-kirjoitusten jälkeen poikkeuksellisen paha influenssa joka siirsi aloituksen toukokuun alkuun.

        Viidessä viikossa ei ihmeitä tehdä jos mielii Aaltoon vaikka luin 10-12t/pv joten päätin pelata upporikasta ja rutiköyhää keskittymällä tärppikysymyksiin, aika hyvin natsasikin tärpit mutta ei tarpeeksi hyvin Aaltoon. Ouluun pistin 2. vaihtoehdoksi ja sinne olisin näillä näkymin pääsemässä, mutta en todellakaan muuta mihinkään Ouluun kun kaikki kaverit, tuttavat ja elämä yleensä on Helsingissä.

        Turkuun voisin ehkä muuttaa jos en Helsinkiin pääsisi but no way mikään Oulu jossain lähellä lappia. Syksyllä amkkiin ja jos en pääse ensi vuonna aaltoon niin suoritan amkin loppuun ja haen sitä kautta maisteriohjelmaan.

        uudet ylioppilaat ovat etusijalla valinnoissa. Joten et varmasti tule pääsemään Aaltoon silloin, jos jo nyt teki tiukkaa. Kannattaisi vain mennä Ouluun ja hakea sieltä siirtoa parin vuoden päästä Aaltoon, jonne pääset heittämällä, jos olet pärjännyt opinnoissa. Lisäksi sulla ei mene silloin vuosia hukkaan, sillä AMK:ssa et opi yhtään mitään verrattuna teknillisiin tiedekuntiin.


      • ValintojenMaailma
        IkuisestiStadilainen kirjoitti:

        Mä kuulun osittain tuohon kastiin. Aloitin liian myöhään valmistautumisen koska minulle iski yo-kirjoitusten jälkeen poikkeuksellisen paha influenssa joka siirsi aloituksen toukokuun alkuun.

        Viidessä viikossa ei ihmeitä tehdä jos mielii Aaltoon vaikka luin 10-12t/pv joten päätin pelata upporikasta ja rutiköyhää keskittymällä tärppikysymyksiin, aika hyvin natsasikin tärpit mutta ei tarpeeksi hyvin Aaltoon. Ouluun pistin 2. vaihtoehdoksi ja sinne olisin näillä näkymin pääsemässä, mutta en todellakaan muuta mihinkään Ouluun kun kaikki kaverit, tuttavat ja elämä yleensä on Helsingissä.

        Turkuun voisin ehkä muuttaa jos en Helsinkiin pääsisi but no way mikään Oulu jossain lähellä lappia. Syksyllä amkkiin ja jos en pääse ensi vuonna aaltoon niin suoritan amkin loppuun ja haen sitä kautta maisteriohjelmaan.

        Huoh. Ihme Helsinki keskeistä touhua, no mitäpä voi muuta odottaa kun kaikki kehä kolmosen ulkopuolella olevat kaupungit on "böndeä"

        No se on valintojen maailma opiskeletko tutkinnon muualla vai Helsingissä. Jokatapauksessa muualla valmistumisen jälkeen joutuisit töiden takia palaamaan pk-seudulle, joten mikä ongelma olla pois muutama vuosi. Ei voi käsittää.


      • HAH HAH
        IkuisestiStadilainen kirjoitti:

        Mä kuulun osittain tuohon kastiin. Aloitin liian myöhään valmistautumisen koska minulle iski yo-kirjoitusten jälkeen poikkeuksellisen paha influenssa joka siirsi aloituksen toukokuun alkuun.

        Viidessä viikossa ei ihmeitä tehdä jos mielii Aaltoon vaikka luin 10-12t/pv joten päätin pelata upporikasta ja rutiköyhää keskittymällä tärppikysymyksiin, aika hyvin natsasikin tärpit mutta ei tarpeeksi hyvin Aaltoon. Ouluun pistin 2. vaihtoehdoksi ja sinne olisin näillä näkymin pääsemässä, mutta en todellakaan muuta mihinkään Ouluun kun kaikki kaverit, tuttavat ja elämä yleensä on Helsingissä.

        Turkuun voisin ehkä muuttaa jos en Helsinkiin pääsisi but no way mikään Oulu jossain lähellä lappia. Syksyllä amkkiin ja jos en pääse ensi vuonna aaltoon niin suoritan amkin loppuun ja haen sitä kautta maisteriohjelmaan.

        HAH HAH :D Onneksi se olit sinä, et minä.


    • Täh

      Kannattaako nykyään ottaa mitään varapaikkaa vastaan? Eihän toiseen tutkintoon sit myönnetä enää tukea, kun on ekaan jo myönnetty? Vai miten menee nykyään..? Suoraan pitää mennä sinne minne aikoo, näin sen olen käsittänyt.

      • vvieras

        9 vuotta musta edelleen myönnetään tukea, mutta ens vuonna et voi pitää toista paikkaa varalla vaan joudut lopettamaan toisen ennen toiseen hakemista.


      • vvieras
        vvieras kirjoitti:

        9 vuotta musta edelleen myönnetään tukea, mutta ens vuonna et voi pitää toista paikkaa varalla vaan joudut lopettamaan toisen ennen toiseen hakemista.

        Tästä muuten tuli mieleen, että peruuttajia voisi olla enemmän, koska ei ole hyötyä istua toisessa koulussa jos haluaa vaikka helsinkiin. Jopa Turkuun ja Tampereelle voisi päästä varapaikoilta...näin epäilisin tänä vuonna.


      • tietäjä33
        vvieras kirjoitti:

        Tästä muuten tuli mieleen, että peruuttajia voisi olla enemmän, koska ei ole hyötyä istua toisessa koulussa jos haluaa vaikka helsinkiin. Jopa Turkuun ja Tampereelle voisi päästä varapaikoilta...näin epäilisin tänä vuonna.

        Voi pitää "varalla" paikkaa, mutta ei ole järkeä sillä menetät ensisijaisuutesi ja joudut seuraavana vuonna hakemaan kakkoskiintiössä, josta pääsee vain aniharva.

        Musta ihan oikein tällänen uudistus. Ärsyttävää se vain oli kun jengi otti vastaan paikan johon ei edes ikinä ilmestynyt ja joku toinen motivoitunut hakija jäi rannalle.


    • Siis mitä ja minne? AMKK vai amskis, tarkoitatko ammattikoulua, siis nykyisin opistoa. Ammattikorkeaa vai yliopistoa?

      • amisviiksetkö

        Ei kai nyt kukaan joka vakavissaan on yrittänyt kauppakorkeaan sentään mihinkään hikiseen ammattikouluun mene? Se olisi jo pyhäninhävistys ja sellainen häpeäpilkku että ei olisi ulos menemistä vanhojen kavereiden kanssa sen jälkeen.


      • suomi24loistaa
        amisviiksetkö kirjoitti:

        Ei kai nyt kukaan joka vakavissaan on yrittänyt kauppakorkeaan sentään mihinkään hikiseen ammattikouluun mene? Se olisi jo pyhäninhävistys ja sellainen häpeäpilkku että ei olisi ulos menemistä vanhojen kavereiden kanssa sen jälkeen.

        No kuka nyt ammattikouluun hakee xD viisasta porukkaa täällä. Yo/amk hakuihin vaatimuksena toisen asteen koulutus joten kuka nyt takaisin toiselle asteelle menee mikäli onjo sen suorittanut.


      • GamerGirl91
        suomi24loistaa kirjoitti:

        No kuka nyt ammattikouluun hakee xD viisasta porukkaa täällä. Yo/amk hakuihin vaatimuksena toisen asteen koulutus joten kuka nyt takaisin toiselle asteelle menee mikäli onjo sen suorittanut.

        Mä hain amikseen ja pääsin vaikka olin juuri varmistunut ammattilukiosta ylioppilaaksi ja saanut myös ammatin perustutkinnon.

        Syy: Olin tyhmä teini heti peruskoulun jälkeen ja kaikki matikat, äikät yms oli arvosanoilla 1 amiksessa (lukiossa 5-6)

        Nyt tulee amiksessa yleisaineistaki 3. Muutama 2 tosin on, koska matemaattiset aineet on mulle ihan hepreaa... Olen enemmän taiteellinen ihminen ja kielet jää paremmin mieleen.


    • Hiljaa hyvä tulee

      Amk ei ole häpeä, eikä opistotaso, pääasia on, että opiskelee lukion jälkeen itselleen tutkinnon. Tulevaisuus ja oma kunnianhimo näyttävät kuinka ura etenee. Jopa opisto-tutkinnon jälkeen on aikuisena mahdollista päätyä vielä maisteriksi ja tehdä itselleen sopivinta työtä. Itse olen kulkenut niin. Aikanaan (15v) sitten en tiennyt mitä tekisin lukion jälkeen ja hain puolihuolimattomasti yliopistoon, paikka jäi luonnollisesti saamatta. Kävin kuitenkin eniten kiinnostavalta alalta opistotason tutkinnon, jonka ohella suoritin erilaisia avoimen yliopiston kursseja. Oma alisuoriutuminen harmitti, mutta toisaalta en keksinyt parempaakaan, etsin vielä omaa suuntaani enkä osannut päättää mitä haluan loppuelämäni tehdä. Kun sitten valmistuin opistosta, pääsin ammattikorkeaan aikuisopintoihin ja suoritin lyhyessä ajassa amk-tutkinnon, sillä sain niin paljon hyväksiluettua edellisiä opintoja. Sen jälkeen olin usean vuoden työelämässä ihan vastuullisissa ja mielenkiintoisissa tehtävissä, käytännönläheistä koulutustani arvostettiin. Löysin myös työtä tehdessä oman alani ja oman juttuni ja olin alunperinkin kouluttautunut niiden suuntaan. Päällikkötason tehtäviin en kuitenkaan päässyt amk-tutkinnolla etenemään, mutta lähdin työpaikan kannustuksesta opiskelemaan vielä yliopistoon muutama vuosi sitten itselleni sopivinta alaa. Amk-tutkinto luettiin hyväksi ja pääsin suoraan maisteriopintoihin. Nyt opiskelujen jälkeen on tie avoin mihin ikinä haluankaan pyrkiä, vaikka alkutaipale lukion jälkeen ei kulkenutkaan suoraan yliopistoon. Koskaan ei tiedä minkä polun varasuunnitelmakin voi avata. Eteenpäin kannattaa mennä, vaikka A-suunnitelma ei toimisi. Kaikesta opiskelusta on hyötyä ja loppuunsaatetuista tutkinnoista sitäkin enemmän.

      • Oodi ilolle

        Olen kokenut hieman samanlaisen polun kuin sinä: "Hiljaa hyvä tulee". Aina ei omat suunnitelmat toteudu heti. Itse yritin päästä lukion jälkeen yliopistoon opiskelemaan, mutten päässyt. Kävin talouskoulun (syyskausi) ja koulunkäyntiavustajan kurssin (4 kk). Yritin uudelleen yliopistoon, enkä päässyt. Luin lehdestä vapaista opiskelupaikoista ja pääsin opiskelemaan kauppaoppilaitokseen. Ensimmäisen vuoden jälkeen meinasin lopettaa koko koulun, koska se ei ollut mun alani. Sinnittelin tutkinnon loppuun, ja olin ensimmäisten joukossa, jotka valmistuivat tradenomeiksi. Silloin ei edes nimikkeestä ollut tietoa, vaan suoritin liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon. Reilun vuoden päästä valmistumistani vasta tiesin, että nimikkeeni oli tradenomi, koska se vasta keksittiin silloin. Olin vähän aikaa työttömänä ennen kuin pääsin sihteeriksi. Tein töitä ja perustin perheen. Mut sanottiin töistä irti. Yritin päästä töihin, mutten saanut. Menin puoleksi vuodeksi kouluavustajaksi. Jäin kotiäidiksi ja aloin opiskella avoimessa yliopistossa eri opintoja. Yritin taas töihin, mutten päässyt edes työhaastatteluihin papereillani. Onnekseni olin vapaa-ajalla opiskellut musiikkia, joten niitten opintojen turvin pääsin mm. osa-aikaiseksi muskariopeksi ja opetin myös pianonsoittoa. Lasteni ollessa jo tarpeeksi suuria aloin etsiä töitä niitä kuitenkaan saamatta. Puolitoista vuotta työttömänä ollessani ajattelin, että nyt saa riittää. Luin lehdestä, että Vaasan yliopistoon pääsisi erillisvalinnalla kandiopintoihin (avoimessa yliopistossa suoritettuja opintoja oli kertynyt minulle paljon). Laitoin paperit ja tulin valituksi. Syksyn alussa selvisi, että koska olen tehnyt myös amk-tutkinnon, pääsin suoraan maisteriopintohin. Amk-tutkinto siis rinnastettiin kanditutkintoon. Maisteriksi valmistuin 2 vuoden ja 3 kk:n opiskelun jälkeen (marraskuussa 2011). Sain heti töitä. En ole vielä saanut vakituista työpaikkaa, mutta töitä riittää. Päämäärätietoisuuteni ja yritteliäisyyteni on palkittu. En koe, että amk:ssa opiskelu olisi ollut hyödytöntä. Joka päivä iloitsen siitä, että opin siellä esim. kymmensormijärjestelmän, joka helpottaa suuresti tietokoneella työskentelemistä ja tekstien kirjoittamista. Opin myös korutekstauksen, jota olen voinut hyödyntää. Myös markkinoinnin opinnot ovat tulleet hyötykäyttöön. Elämä vie eteenpäin, kunhan ei jumiudu ainoastaan yhteen vaihtoehtoon. Aina pitää olla varasuunnitelmia. Kyllä sen oman paikkansa löytää lopulta.


    • gogo

      Itse luin 2,5v tradenomiks, siitä yhteyshaun kautta Oulun kauppakorkeeseen ja hyväksluvulla suoraan maisterivaiheeseen. Ekonomin papereihin jäi 120op lisäopintoja n.25op. Lisäopinnoissa oli lähinnä matikkaa. Tuosta 120 nopasta on gradu 30op. ja kandi 10op. Ekan vuoden jälkeen jälellä enään gradu ja pari hassua kurssia. Nyt tutkintorakenne on muuttumassa ja saa nähä miten tulevilla nuo hyväksiluvut menevät.

      • sdfasdf

        Enään.


      • fdsafds
        sdfasdf kirjoitti:

        Enään.

        Ei, vaan 'enää'.


    • paikka vaiko eikö

      Toiset meistä tappelee nyrkit veressä mistä tahansa opiskelupaikasta ja ei saa ainuttakaan. Ole onnellinen jos pääset mihinkään ja mene. Ei kenellekkään ole olemassa vain yhtä ainoata ammattia tai koulua, se tulevaisuus muokkautuu sitä mukaa mitä elät. Ties vaikka se mihin nyt koet "joutuvasi" onkin jossain vaiheessa se, mihin ymmärrät "päässeesi".

    • Ruubenstaller

      AMK ei sinänsä ole häpeä, ei ole ammattikoulukaan tai mikään muukaan oppilaitos.

      Häpeällistä sen sijaan on olla ottamatta työhön ja opiskeluun liittyviä asioita vakavasti, kuten esim. oikeinkirjoitusta.

      Miten ihmeessä luulet saavasti työtä, jos tekaiset hakemuksesikin tuolla tyylillä?

      Paperit AMK:sta eivät tee sinua paremmaksi. Teet asenteellasi ja käytökselläsi sen ihan itse.

    • huru ukko

      Menkää johonkin kunnon "excatti" ammattioppiin älkääkä mihinkään tyhjänpäiväiseen paperinkahistelu hömpään, joissa ei mitään kehitystä viedä eteenpäin. Esim. insinööri, lääkäri, arkkitehti, sairaanhoitaja, tiedemies(nainen),yms. Tuomari, juomari, huijari ja sitä rataa.....

    • niin se vain menee

      On ihan sama, millä koulutuksella olety työtön. Joka tapauksessa joudut kouluttautumaan vielä monta kertaa. Silti olet aina työtön. Mutta järjestelmä työllistyy.

    • KandiTatti

      Hah hah!!!! Jos kyvyt ja läksynluku on sillä tasolla että roikkuu juuri ja juuri siinä rajoilla, niin mitä siinä valitat. Laiskuus kostautuu. Luuletko että pärjäisit senkään vertaa edes ammattikorkeessa ellet paranna ja tehosta opiskelua. Sen verran pitää olla selkärankaa ettei laiskuuden vuoksi jää roikkumaan sinne nippa nappa tilalle. Ne kaljaillat kun käytät opiskeluun niin saattaisit pärjätäkkin. Jotkut on sen verran älykkäitä ja nokkelia, että he pärjäävät vähemmälläkin pänttäämisellä, ja tuskimpa he edes istuskelevat jauhamassa paskatirallaa jossain opiskelijakuppilassa silloin kun pitäisi lukea tenttiin :)!!

    • hshwhy4

      AMK on luusereille.

    • asdfg1

      Miten ajattelit pärjätä siellä korkeakoulussa jos et satojen tuntien lukemisen jälkeen pääse edes sisälle? Onhan sun oppimiskyvyssä ja uuden asian omaksumisessa silloin jotain ongelmaa.
      Itse olen käynyt yliopiston ja kyllä sinne jotain kykyäkin tarvitsee olla. Muutenhan sinne pääsisi kaikki.

      • vvieras

        Jaa no itse ole ainakin saanut 3-5 arvosanoja ihan heittemällä lukemalla kerran asiat läpi kauppakorkean avoimella puolella. Silti tänä vuonna saattaa jäädä pisteen päähän vaikka luin satoja tunteja ja osasin hyvin.


      • lahjat on/lahjaton

        Ei ole mitenkään tavatonta, jos yliopistosta ei saa opiskelupaikkaa heti ensimmäisellä hakukerralla.

        Monet ovat hakeneet useammankin kerran, ennen kuin ovat päässeet sisälle, joten mielestäni on todella typerää mollata jotakuta hakukertojen perusteella.

        Toisaalta niinhän se on, että tyhjät tynnyrit kolisevat kaikkein eniten. Kovin ahkerasti mainostat, että täytyy olla kykyjä, joten mahtaako olla siitä puhe mistä puute?


    • älämärise

      Laiskat ei pääse, mäkin pääsin vaikka oon tyhmä kuin saapas.
      Luin pääsykokeisiin kuitenkin ahkerasti.

    • vuosimallia -66

      Kannattaa mennä amk:n itse kävin tietojekäsittely tradenomin tutkinnnon 1996-2000 ja sen jälkeen on opiskeltu säännöillisesti lisää. Nyt valmistuin keväällä 2014 ja tutkinto on tradenomi (Ylempi AMK) ja täysin rinnastetttavissa maisterin tutkintoon. Väylä se on tässäkin mennä eteenpäin ja saada se ylempi korkeakoulututkinto. Ylemmässä amk:ssä tehdään toimintatutkinmus ja sen on tehtävä suoraan työelämään ja vielä viedä käytöntöön eli implementoida. maisteri tekevät kradun ja yleensä se menee aina arkistoon. Tässä se ero piilee. Vielä kerran, jos olet saanut opiskelupaikan, aina kannattaa ottaa se vastaa. Ei opinnot mene hukkaan. vuosimallia -66.

    • yx vaan

      Itse olen tradenomi, mutta kuitenkin päädyin ostopäälliköksi 150 henkilöä työllistävään yritykseen. Olen myös mukana ylimmän johdon johtoryhmässä. Valmistuin vuonna 2004 ja 6-7 vuotta olen tässä pestissä ollut.

      Se on vähän ihmisestä kiinni, mihin päätyy milläkin papereilla. Olemus ja suhtautuminen työhön.

      Toisaalta kilpaillaksesi lukemattomien tradenomien kanssa, sen elämän pitää olla muutakin kuin biletystä. Biletys taka-alalle ja koulu tosissaan. Mikään 3:n keskiarvo tai vielä alempi ei riitä erottumaan massasta.

      Koulussa vain epätoivolla puhutaan, että ei keskiarvo merkkaa paljon mitään vaan päästötodistus merkkaa. Höpö höpö, kyllä se merkkaa ja paljon. Itse jos työhön otosta päätän, niin sellainen 3,7 on omana rajana. Silloin alkaa muodostua jo pieni kuva vastuullisesta ja osaavasta ihmisestä. 4:n yli menevällä keskiarvolla on vasta periaatteessa arvostusta.

      Amk on kuitenkin niin helppo koulu, että kyllä siellä pitää jos pikkuisenkin viitsii, niin saada keskiarvo vähintään 3,5-4,0 välille. Oma keskiarvo oli 4,3. Kuitenkaan kaikkea ei voi hallita, ja sen ymmärrän. Jollakin on matikka päätä ja jollakin kielipäätä. Itsellä ei kielipäätä ollenkaan, 1 ja 2:lla läpäisin vaikka kuinka yritin oppia.

      Kaveri luki maisteriksi koulun AMK:n jälkeen. Itsekin totesi, että pääsi paljon vähemmällä kuin AMK:ssa. Ei kuulemma tentit yhtään sen vaikeampia. Kotitehtäviä ja ryhmätehtäviä ei tullut kuin murto osa verrattuna AMK. Pieni houkutus mennä itsekin koulun penkille ja saada se maisteri nimitys. Jotenkin se tuntuu arvokkaammalta kuin tradenomi. Saahan tuosta paljon hyväksi luettuja kursseja tradenomin todistuksen kautta.

    • patalaiska

      Lukio meni ryypätessä ja naidessa, yo-kokeissakin krapulassa/juovuksissa eikä menneet ihan putkeen.
      Niillä papereilla ei sitten ollut asiaa yliopistoon, joten heittäydyin yrittäjäksi. Rahaa alkoi tulemaan heti eikä 12 vuoden päästä kuten ahkerilla sisaruksillani joista tuli johtajia ja lääkäreitä.

      Tuloni ja työaikani määrään itse ja mistään en ole ollut niin kiitollinen kuin siitä, että nuoruus tuli elettyä eikä päntättyä jotain tylsiä kirjoja kaaliin.

      Laiska olen edelleenkin, mikä ei oikein sovi yrittäjälle, koska ainakin minulla se näkyy heti tuloissa. Muutamana vuonna olen kuitenkin jaksanut repäistä kunnon pesämunan ja nyt lähinnä chillailen suurimman osan vuodesta etelässä ja hoidan hommat puhelimella ja netissä. Tällä tavoin tienaan vain 55teuroa, mutta se riittää kun ei törsää hullutuksiin.

      Eläkerahat saan kun myyn firmani. Toki saan oikeaakin eläkettä, mutta vasta ikivanhana. Yli viisikymppisenä en tee enää mitään tällä tietoa, toisin kuin ne lukeneet sisarukseni.

      Yrittäminen on kova laji, enkä suosittele sitä sellaiselle joka ei kovalla yrittämälläkään pääse edes opiskelemaan. Älliä täytyy olla tai sitten perinnöksi saatu helkkarin menestyvä yritys, jolla on valmiiksi hyvät työntekijät.

      Sinä joka haluat välttämättä opiskelemaan, niin oletko katsonut pääsisitkö ulkomaille? Ennen mentiin lukion päästötodistuksella Uppsalaan lukemaan ekonomiksi, vaikka yo-kokeet oli reputettu. Sinne meni paljon meidän koulun muita renttuja ja heistä tuli suuria johtajia.

      • alapala-ala

        mikä ala? harmi kun ei saada tähän ikinä vastausta


    • ..........--

      Itse olen onnellinen, jos pääsen edes amk:hon. Meni kirjotukset ihan päin p:tä vaikka kuinka olin menossa lukiosta yliopistoon.

      • semmoenennen

        Ei Kirjotuksilla mitään arvoa... Yliopistoon voi mennä pääsykokeellakin.


    • hjhskfhisfi

      Älä turhaan mieti vaan keskity sitten opiskeluun kun sen aika on.
      Ei kannata tuhlata pateja turhan miettimiseen eikä siihen, että on jokin asia
      ollut nippanappa.

      Ja pakko todeta myös se, että ihan hyvä paikka ja koulutus niin kuin moni muukin, itsestä on kiinni hommat ja jos vaan jaksaa yrittää niin hyvää tulee useinmiten.

      Ne ketkä aukovat päätään, että kyseinen opinahjo on huono tai tusinakoulu jne. voivat katsoa peiliin sillä tyhjänpäiväiset päänaukojat ovat juurikin niitä mitkä eivät saa mitään aikaiseksi olipa heillä koulutusta tai ei eikä sellaiset tyypit mitään tässä maassa tai maailmassa rakenna.

    • tietämätön

      Yksi ja sama tyyppi kirjoittanut viimeisen tunnin aikana kaikki viestit vai onko jossain joku porukka joka päätti yhtäkkiä kirjoittaa tänne???

    • Tekijälle maksetaan

      Mitä tuota itkemään. Itse olen yo-merkonomi ja palkka on ylitöiden kanssa vajaa 70000 euroa/v.

    • Mosse.

      No mieti vielä, itse pitäisin välivuoden. Mä luin 5 kertaa yliopiston pääsykokeisiin erityisen suositulle alalle. Lopulta onnistuin ja en kadu lainkaan, että en tyytynyt vähempään. Tosin pystyin lukemaan avoimessa opintoja pitkälle. Pidät hieman lomaa, käyt ehkä jossain töissä ja alat suunnitella vielä parempaa lukustrategiaa ensi kerralle. Mutta tosiaan pidä lomaa ensin ihan rauhassa, kunnon palautusta ei voita mikään.

    • ....................

      tunnen ainakin jyväskylästä työttömiä tradenomeja. :D

    • ensinamkjasittenoiki

      Pyri ehdottomasti uudelleen kauppikseen!! Jos nyt jo tunnet tunteen, että olet vain amk:n käynyt, tulee tunne vain pahentumaan ja aina olet VAIN sen amiksen käynnyt. Tietysti riippu millaiseen duunipaikkaan menet, mutta jos siellä yhtään akateemista väkeä, ei ammattikorkealainen ole oikeasti mitään.

    • EnHäpeä

      On jengillä häpeän aiheet!

    • pauliinaiina

      Hei haloo! Oliko tuo vitsi? Suomalaiset on niin tillelinkipeätä kansaa. On AIVAN SAMA mikä koulutus ihmisellä on. Minulla on yliopistotutkinto ja voin sanoa, että jos tänä päivänä voisin valita uudestaan, en sille tielle lähtisi. Yliopistotutkinto ei ensinnäkään ole mikään tae työllistymiselle, oikeasti päinvastoin. Moni entinen opiskelukaverini on tehnyt niin että kun töitä ei ole löytynyt, ovat tarkistaneet CV:tä ja poistaneet sieltä "hyviä" työkokemuksia niin onpa hommia löytynyt. On eri asia jos ihminen haluaa sivistyä ja lukea ja siihen ei tarvitse koulutusta. Minä lähtisin tällä hetkellä liikkeelle ihan eri tavalla kuin aikoinaan. Yliopiston ensisijainen tarkoitus on mielestäni kouluttaa tutkijoita, ja töitä ei tosiaan löydy. Joten eläpä huoli, tärkeintä mielestäni on kuitenkin se, että töitä olisi tulevaisuudessa ja siihen ei mikään koulutus takaa mitenkään, ei ainakaan yliopiston. Mutta jos haluat itsellesi tittelin maisteri tai muuta ja se on tärkeintä elämässä niin siitä vaan. Sellainen on turhamaisuutta. Kaikkea hyvää, pääasia että tiedät mikä osa-alue sinua elämässäsi kiinnostaa!! : )

    • beate

      Hei!
      Ensinnäkin, mielenkiintoinen tämä sinun juttusi. Niinhän se on, että nykyään koulutus kuin koulutus, tuntuu turhalta. Kuitenkin, olet MUKANA joukossa, joka opiskelee ko. laitoksessa. Joku, tai jotkut tässä keskustelussa yrittävät oikein olan takaa saada aikaan kuvan, että kaikki on "turhoo". Ei se niin ole! Tiedän oikein hyvin, että käytäntö; "lue ja lue ja sitten kortistoon" pitää Suomessa niin kuin muuallakin Euroopassa ja "mualimalla" paikkansa. Silti, jatka tätä linjaa, ettei putoa ihan tyhjille.
      Toiseksi, olen itse opiskellut 70-luvun lopulla, ja silloinkin oli kova kilpailu, ei voi kyllä verrata nykymeininkiin. Ja, jokainen loppututkinto on Hatun
      nostamisen "paekka" eli Kunnia kaikille Tradenomeille ja tietenkin muille "Koulunsa käyneille". Ennen vanhaan oli nimittäin sellainenkin koulu kuin "Kiertokoulu" (sota-ajat).

      Tv. "Mummo "melkein" maalta"

    • gustavo_1987

      no, jaahas, no kannattaa sitten varmaan miettiä, että hakeeko sinne ammattikorkeakouluun, meinasitko muuten hakea, mitään kesä töitä??? tai sellaista??? niin ja tänään tulee jalkapallo pelejä, kannattaa muuten katsoa futis matseja, jos ei ole vielä seurannut futis matseja. ps , hyvää kesää kaikille....

    • ylpeä_kkk_opiskelija

      Minulle kauppakorkean tuoma status on suurempi asia kuin mahdollinen työllistyminen tai palkka. Heti ekasta opiskeluvuodesta eteenpäin voi kulkea pää pystyssä kamujen ja sukulaisten jutteluilloissa, luokkakokouksissa ja tämmösissä.

      Jos olisin amk/amislainen niin itse ainakin kokisin jonkin verran alemmuudentunnetta ihmisten seurassa, nyt sellaista tunnetta ei ole ollenkaan.

      • Sano P, sano R, ...

        Nyt on pissa noussu vähän liian korkealle :D Mutta niinhän ne provot yleensä ovatkin.


      • ylpeä_kkk_opiskelija
        Sano P, sano R, ... kirjoitti:

        Nyt on pissa noussu vähän liian korkealle :D Mutta niinhän ne provot yleensä ovatkin.

        pissa on voinut nousta mutta en tod. ole provo


      • Insinööri
        ylpeä_kkk_opiskelija kirjoitti:

        pissa on voinut nousta mutta en tod. ole provo

        Vai sellai. AMK:n käyneenä elektroniikkainsinöörinä voin sanoa, etten tunne ketään kohtaan alemmuudentunnetta, enkä varsinkaan tuollaista kuin sinä. Matematiikka sujuu ja luonnontieteet ovat hyvässä hallussa. Muutenkin yleissivistys ja maailmankuva kohdallaan.

        Vain tyhmät ihmiset pitää kiinni paperikunniasta. Minun kunnioitukseni voi saada vain ansaitsemalla sen ja väittelen vaikka tohtorin kanssa, jos on tarvis. Maailmalla on todella menestyneitä ja älykkäitä ihmisiä, joilla ei ole mitään korkeakoulututkintoa.

        Akateemisissa titteleissä on kyse vain olemisesta prosessin eri vaiheessa. AMK:n käynyt voi vaivaa näkemällä yltää ihan mihin vain. Kaikki on ihmisen motivaatiosta kiinni.

        Monet yliopiston käyneet eivät ole tutkinnoillaan juuri muuta tehneet kuin kulkeneet leuka pystyssä kaupungilla. Mitä arvoa tällaisista ihmisistä on yhteiskunnalle, joiden ainoa motiivi opiskella on statuksen nosto?

        Monet AMK opiskelijat opiskelevat tosissaan saadakseen hyvän työpaikan ja sitten nämä ääliöt täällä pönkittävät omaa egoaan puhumalla täyttä roskaa. Ja mikä tässä eniten risoo on se, että sitten kun asennevammaisuus AMK:ta kohtaan on tämä, se täyttyy luusereista, jotka luulee, että AMK on läpihuuto juttu. No se ei ainakaan kaikilla aloilla sitä ole. Tunnen useampia, jotka ovat joutuneet hakemaan kouluun uudelleen sisälle, kun eivät päässeet kursseista läpi määrä ajassa, eli viidessä vuodessa.

        Halveeraus ja panettelu ovat aina olleet ihmisten tapa yrittää nousta muiden yläpuolelle. Se on halpamaista ja kertoo kyllä ihmisestä kaiken tarpeellisen.


      • ylpeä_kkk_opiskelija
        Insinööri kirjoitti:

        Vai sellai. AMK:n käyneenä elektroniikkainsinöörinä voin sanoa, etten tunne ketään kohtaan alemmuudentunnetta, enkä varsinkaan tuollaista kuin sinä. Matematiikka sujuu ja luonnontieteet ovat hyvässä hallussa. Muutenkin yleissivistys ja maailmankuva kohdallaan.

        Vain tyhmät ihmiset pitää kiinni paperikunniasta. Minun kunnioitukseni voi saada vain ansaitsemalla sen ja väittelen vaikka tohtorin kanssa, jos on tarvis. Maailmalla on todella menestyneitä ja älykkäitä ihmisiä, joilla ei ole mitään korkeakoulututkintoa.

        Akateemisissa titteleissä on kyse vain olemisesta prosessin eri vaiheessa. AMK:n käynyt voi vaivaa näkemällä yltää ihan mihin vain. Kaikki on ihmisen motivaatiosta kiinni.

        Monet yliopiston käyneet eivät ole tutkinnoillaan juuri muuta tehneet kuin kulkeneet leuka pystyssä kaupungilla. Mitä arvoa tällaisista ihmisistä on yhteiskunnalle, joiden ainoa motiivi opiskella on statuksen nosto?

        Monet AMK opiskelijat opiskelevat tosissaan saadakseen hyvän työpaikan ja sitten nämä ääliöt täällä pönkittävät omaa egoaan puhumalla täyttä roskaa. Ja mikä tässä eniten risoo on se, että sitten kun asennevammaisuus AMK:ta kohtaan on tämä, se täyttyy luusereista, jotka luulee, että AMK on läpihuuto juttu. No se ei ainakaan kaikilla aloilla sitä ole. Tunnen useampia, jotka ovat joutuneet hakemaan kouluun uudelleen sisälle, kun eivät päässeet kursseista läpi määrä ajassa, eli viidessä vuodessa.

        Halveeraus ja panettelu ovat aina olleet ihmisten tapa yrittää nousta muiden yläpuolelle. Se on halpamaista ja kertoo kyllä ihmisestä kaiken tarpeellisen.

        Tämmöiseksi minut on kasvatettu pienestä pitäen, molemmat vanhemmat ovat kovaa kuria pitäneitä kauppakorkean käyneitä ja siskoni ovat yliopistossa opiskelemassa kemiaa ja biologiaa. Kauppakorkeaan meneminen on ollut minulle itsestäänselvyys niin kauan kun muistan, ja kyllä, siihen liittyy jonkinlainen itsensä parempaan lokeroon sijoittava ulottuvuus, en häpeä sitä tippaakaan.

        Olen ylpeä että minulla on kunniahimoa enkä tyydy vähempään kuten amkhohon tai amikseen, olen aina myös ollut valmis tekemään tulevaisuudensuunnitelmien vaadittavan työmäärän opinnoissani.


      • Sano P, sano I,...
        ylpeä_kkk_opiskelija kirjoitti:

        Tämmöiseksi minut on kasvatettu pienestä pitäen, molemmat vanhemmat ovat kovaa kuria pitäneitä kauppakorkean käyneitä ja siskoni ovat yliopistossa opiskelemassa kemiaa ja biologiaa. Kauppakorkeaan meneminen on ollut minulle itsestäänselvyys niin kauan kun muistan, ja kyllä, siihen liittyy jonkinlainen itsensä parempaan lokeroon sijoittava ulottuvuus, en häpeä sitä tippaakaan.

        Olen ylpeä että minulla on kunniahimoa enkä tyydy vähempään kuten amkhohon tai amikseen, olen aina myös ollut valmis tekemään tulevaisuudensuunnitelmien vaadittavan työmäärän opinnoissani.

        Mutta edelleen sinun kunnianhimosi kumpuaa aivan väärästä paikasta, koska kaikkien kirjoituksiesi sanoma on, että nostat statustasi muiden ja itsesi silmissä. :D

        Juuri tällaiset pallopäät eivät todellisuudessa saa mitään hyvää aikaan vaan lopulta korkeammissa asemissa vain jatkavat egonsa pönkittämistä tavalla tai toisella jopa niin, etteivät itse sitä huomaa.

        En siis sano, ettet saisi olla ylpeä, mutta se miten katsot muita alaspäin, tuo mieleeni ylitärkeän kokoomusnuoren, joka ei todellakaan ymmärrä tästä elämästä mitään. Syntynyt kultalusikka suussa eikä siksi ymmärrä edes työnteosta mitään vaan haluaa juuri statusta ja kuvittelee sen statuksen saavansa erityisoikeuden olla parempi ihminen. Elintaso on se asia, joka on yleensä parempi, mutta kuten tässä jo muutkin ovat huomanneet, niin jostain muusta se on pois.


    • fffffs

      Merkonomi=Päivittäistavarakaupan kassa
      Tradenomi=Erikoisliikkeiden kassa
      Ekonomi=Pankin kassa

      Ei noissa koulutuksissa muita eroja ole. Jos tahdot vaativiin kaupallisiin tehtäviin, sinun on väiteltävä tohtoriksi x 2 (tutkimuslaitoksiin)

      Yrityksen alempiin taloudellisiin johtotehtäviin pääset parhaiden DI koulutuksella (tuotantotalous)

      • jee rait

        Nykyään kuka tahansa pääse lukemaan tuotantotaloutta suoraan papereilla. Join, nain ja urheilin lukiossa, pääsin kaikkiin muihin yliopistoihin lukemaan tutaa paitsi aaltoon. Kauppikseen sentään joutui lukemaan pääsykokeisiin...


      • pankkiiri

        Jos et tiedä, pankki on kauppa, joka myy ihmisille ja yrityksille rahaa. Mitä hienompaa rahan myymisessä on kuin ruuan myymisessä?


    • kuulu sulle

      On hyvä että kysyt muilta apua tässä asiassa etkä suotta ajattele omilla aivoillasi. Kyllä se niin on että aina kannattaa tehdä niinkuin joku muu sanoo ilman omaa tahtoa.

      ..ja voi taivas sentään..

    • profeetta1

      Turha sitä on mennä minnekään, jos ei tiedä mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä. Tai sitten on paras mennä amikseen, jos se jotenkin auttaa siinä !!! Meinaatkos jäädä koko loppuelämäksi opiskelemaan kauppakorkeaan. Ei sieltäkään töihin tulla hakemaan, jos ei tiedä mitä tulevaisuudeltaan haluaa eikä välttämättä edes sittenkään.

    • ylpeä_kkk_opiskelija

      Mulle on yks hailee mihin duunnin joudun, mulle riittää että voin sanoa olevani opiskelija kauppakorkeassa ja myöhemmin kauppatieteen maisteri. Tämä antaa minulle hyvänolon fiiliksen, hyvän itsetunnon, minäkuvan ja omanarvontunnon. Jos olisin merkonomi/tradenomi pähkäilisin loppuelämäni että olisin voinut olla enemmän ja muut ihmiset eivät arvostaisi minua yhtä paljon, ei ainakaan ne kaverit joiden mielipide merkkaa mulle jotain.

      • Sano P, sano I, ...

        Mutta kai käsität, että kauppatieteen maisteri ei ole korkein aste? :D
        Lisensiaatti? Tohtori? Sanooko jotain? x)

        Nyt valmistuttuasi pähkäilet loppuelämäsi, että olisit voinut olla enemmän ja muut ihmiset eivät arvostaisi sinua yhtä paljon, ei ainakaan ne kaverit joiden mielipide merkkaa sulle jotain.


      • Aikuiseksi kasvanut

        Voi voi, käypä nyt ensin ne koulusi ja kasva aikuiseksi. Ehkä se itsetuntokin sieltä pikku hiljaa kasvaa ja kehittyy, ihan iän myötä. Säälittävää on, jos sitä pitää yrittää pönkittää jollain tutkinnoilla vielä aikuisena. No, näitähän näkee.


      • Hhohohooho

        Tyyypillinen stadilainen!


      • ylpeä_kkk_opiskelija
        Sano P, sano I, ... kirjoitti:

        Mutta kai käsität, että kauppatieteen maisteri ei ole korkein aste? :D
        Lisensiaatti? Tohtori? Sanooko jotain? x)

        Nyt valmistuttuasi pähkäilet loppuelämäsi, että olisit voinut olla enemmän ja muut ihmiset eivät arvostaisi sinua yhtä paljon, ei ainakaan ne kaverit joiden mielipide merkkaa sulle jotain.

        Käsitän toki, mutta tällä alalla riittää, että olet kauppatieteiden maisteri. En ole ikinä kuullut että joku olisi jossain tuttavien kesken järjestetyssä tilaisuudessa tai kun pitää mennä tapamaan ensimmäistä kertaa tyttökaverin isää että he olisivat katsoneet halveksivasti tyyliin "ai jaa, että vain maisteri, mites nyt niin kun voisit olla lisuri tai jopa Herr Doctor". Maisteri riittää varsin hyvin statusarvoksi arkielämässä lähestulkoon kaikissa tilanteissa.

        Sen sijan olen kuullut monta kertaa että amislaista tai jopa amklaista on vähtintäänkin katsottu happamasti.


      • Kauppakorkeaanhakenu
        Aikuiseksi kasvanut kirjoitti:

        Voi voi, käypä nyt ensin ne koulusi ja kasva aikuiseksi. Ehkä se itsetuntokin sieltä pikku hiljaa kasvaa ja kehittyy, ihan iän myötä. Säälittävää on, jos sitä pitää yrittää pönkittää jollain tutkinnoilla vielä aikuisena. No, näitähän näkee.

        Täällä on tosi helppo huudella tosta statuksen tavoittelemisesta, että kuinka säälittävää se on. Vaikka moni täällä ei sitä myönnä niin tosiasaia kuitenkin on että kovin suuri osa meistä hakee statusta, arvoa ja tiettyä asemaa muiden silmissä. Ja sitä on ihan turha kiistää! Ihmiset hakee sitä vain eri tavoin; joku koulutuksen, joku merkkilaukun ja joku ison haban avulla. Niin se vain joten ihan turha tulla nälvimään.


      • näin oikeassa elämäs
        ylpeä_kkk_opiskelija kirjoitti:

        Käsitän toki, mutta tällä alalla riittää, että olet kauppatieteiden maisteri. En ole ikinä kuullut että joku olisi jossain tuttavien kesken järjestetyssä tilaisuudessa tai kun pitää mennä tapamaan ensimmäistä kertaa tyttökaverin isää että he olisivat katsoneet halveksivasti tyyliin "ai jaa, että vain maisteri, mites nyt niin kun voisit olla lisuri tai jopa Herr Doctor". Maisteri riittää varsin hyvin statusarvoksi arkielämässä lähestulkoon kaikissa tilanteissa.

        Sen sijan olen kuullut monta kertaa että amislaista tai jopa amklaista on vähtintäänkin katsottu happamasti.

        Maisteri ei riitä statusarvoksi, yleensäkään et saa aikuisena mitään arvostusta jonkun koulun, tai tutkinnon suorittamisesta. Sinun pitää edetä uralla, mielummin yritysmaailmassa, hankkia omaisuutta ja vaurastua, sen jälkeen sinua aletaan pitämään onnistujana, ketään ei kiinnosta koulutuksesi.


    • Onnellinen äiti

      Ei ole häpeä! Tyttäreni kävi ensin ammattikorkean ja sitten kauppakorkean. Hän sai paljon apuja ammattikorkean tutkinnostaan ja selvisi tavallista nopeammin kauppakorkeasta.

      Suosittelen lämpimästi.

      • Onnellinen äiti

        Jatkoa; hänen ei tarvinnut olla pääsykokeissa!


    • muusikkokaverit

      Voi Luoja kuinka ilkeetä ja ankeeta porukkaa ootte te kauppaihmiset!

      Kerran kaverin kanssa mentiin meijän taideakatemian ruokalan sijasta teijän ruokalaan syömään, kun siellä oli tarjolla oikeen hyvää lohta. Siellä me toikkaroitiin meijän kitarakoteloitten kanssa ja syötiin sitä teidän parempaa ruokaa ja katseltiin ihmeissämme, kun jengi näpyttelee kravatti kaulassa tietokonetta ja toisella kädellä kauhoo ruokaa suuhunsa. Kyllä oli yrmeetä sakkia. Jo nuorena nukkuneita ja pystyyn kuivaneita, ei kukkaan tervehtiny vaik me tervehdittiin ja keittäjä oli ihan hoomoilasena, kun kiitettiin ruuasta.

      Ei menty sinne ruokalaan enää.

    • trade4

      Tradenomitutkinnolla pääsee ihan hyviin töihin (tai no, riippuu keneltä kysytään), jos sinulla on jo opiskeluaikanasi selkeä ajatus siitä, miten aiot tutkinnon hyödyntää, sekä hoidat erityisesti kaikki työelämään kytköksissä olevat projektit huolellisesti ja oikealla asenteella etkä vain odota, että tutkinto tuo unelmatyöpaikan. Keskivertotradenomit, jotka nyt vain opiskelevat "jotain" eivät ole valmistuttuaan niin hyvässä asemassa. Tunnen muutaman tradenomipohjaisen kiinteistövälittäjän, avainasiakaspäällikön ja yrittäjän, jotka kaikki ovat työhönsä tyytyväisiä, ja tienaavat 40 - 60k€/vuodessa.

      Suuryritysten ylimpään johtoon saatetaan vaatia tuo KTM.

      • HUPS!

        Suuryritysten johtajat ovat usemmin DI


    • lehtori1

      Fakta on, että kauppakorkea/kauppatieteet yliopistossa, on arvostetumpi/ vaativampi jne. kuin AMK. Olen opettaja ammatiltani, teen tällaista arviointia päivittäin työssäni, ja näin se vaan menee. Ja en ole mielipiteeni kanssa yksin.

      • Toisen polven fiksu

        Juuri näin. Yliopistoon pääsy ja siellä pärjääminen ovat aina vaativampaa kuin pääsy/menestyminen ammattikorkeassa. Kun näin on, yliopistosta pääsee arvostetumpiin hommiin kuin amk:sta - kaikilla aloilla. Sen sijaan palkkataso ei välttämättä vastaa koulutusten tasoeroja, vaan joku tradenomi, merkonomi opistoinssi tai vastaava voi yltää lähes dipa-inssin tai kauppatieteen maisterin palkkatasolle.

        Tämä yliopiston käyneiden aliarvostus voidaan korjata akateemisten palkkojen selkeällä tasokorotuksella tai sitten ei-akateemisten palkkojen alentamisella. Näin oikeudenmukaisuus lisääntyisi edes vähän tässä maassa, missa sanalla TASA-ARVO tyrmätään kaikki yritteliäisyys, ahkeuus ja se tosiasia, että toiset vain ovat fiksumpia kuin toiset.


      • Pehtori2

        Kerropa hiukan tarkemmin, millaista arviointia teet päivittäin työssäsi. Kerro vähän myös menetelmistäsi, kohderyhmistäsi jne. Olisi kiva myös kuulla, minkä aineen opettaja olet.


    • ilmaisia neuvoja

      Olet täysin surkimus. On parempi että unohdat koulutuksen kokonaan. Jos olet nainen niin hankkiudut raskaaksi pikimmiten, ja sen myötä yhteiskunnan elätiksi. Heti lapsen saatuasi pidät huolen että tulet mahdollisimman nopeasti uudelleen raskaaksi. Tätä jatkat niin kauan että sinulla on vähintään 5 - 6 lasta, jotka mieluiten on eri isien kanssa. Näin saat varmistettua tulevaisuutesi kaupungin vuokrakasarmissa ja sosiaalihuollon maksulistoilla mahdollisimman pitkään. Näin toimien et tule tarvitsemaan minkäänlaista koulutusta koko elinaikanasi.

      Jos taas olet mies niin menet suoraan aputöihin esimerkiksi ojankaivajaksi.

    • teejii2010

      Ammattikorkeassa oppii miten joku homma tehdään käytännössä, kun Kauppakorkeassa oppii miten joku homma teetetään jollain toisella.

      Pienyrittäjänä (joita siis suurin osa suomalaisista yrittäjistä on) palkkaisin tradenomin mieluummin kuin ylilukeneen "laitostuneen" teoreetikon hienoine tutkintoineen ja palkkatoiveineen. ;)

    • ertwerew

      Voithan ottaa AMK-paikan vastaan ja opiskella siellä vuoden ja hakea uudestaan kauppakorkeaan ensi vuonna! Itse tein näin 10 vuotta sitten ja sain vuoden AMK-opinnoista jopa joitakin opintopisteitä hyväksiluetuksi yliopistossa. Kannatti hakea uudestaan yliopistoon, palkkani on paljon parempi kuin AMK-kavereilla, tosin tässäkin on paljon vaihtelua, voihan joku tradenomi olla johtaja myös, mutta harvemmin kuitenkin. Itse luin jopa kauppatieteiden tohtoriksi asti.

      • bzfdbzfb

        Enemmän on merkonomitaustaisia johtajia kuin ekonomia ja tradenomitaustaisia.


      • vvieras
        bzfdbzfb kirjoitti:

        Enemmän on merkonomitaustaisia johtajia kuin ekonomia ja tradenomitaustaisia.

        Isälläni ei ollut mitään noista ja pääsi johtajajsi. Firma lopetti siinä pahimman laman aikaa ja työllistyminen samalle alalle ilman koulutusta oli vaikeaa. Päätyi takaisin oman alan töihin. Nykyään tarvii olla myös se oikea koulutus tai sitten omaa pääomaa riittävästi.


      • DaDruben
        bzfdbzfb kirjoitti:

        Enemmän on merkonomitaustaisia johtajia kuin ekonomia ja tradenomitaustaisia.

        Ison yrityksen johtajista taitaa Suomessa viimeeksi ollut merkonomi kun Harri Koponen oli Soneran toim.joht, eipä ole näkynyt merkonomeja puikoissa sen jälkeen. Jos lasket johtajaksi oman toiminimen niin voi hyvinkin olla ennemmän merkonomeja, ekonomit ei harrastaa yhtä paljon näitä nyrkkipajoja.


      • nojaaonkonäin

        Paitsi että vastaanottamisen yhteydessä haet seuraavana vuonna kakkoskiintiössä ja vaikeutat sisäänpääsyäsi entisestään.


    • jkhkhh

      Terve!

      Nyt taitaa olla niin että jos jokin työllistymiseesi vaikuttaa niin se on asenne. Näin kävi nyt ja parasta mitä voit itsellesi ja urallesi tehdä, on se että teet kaikkesi tulevassa koulutuksessasi. Jos tahdot myöhemmin vaihtaa, tee niin. Älä masennu.

      Ota siis tilanne haasteena, älä alennuksena tai vastaavana. Sinun elämäsi ja urasi on kyseessä joten myös vain sinun mielipiteelläsi on merkitystä!

      Valitse alasi viisaasti ja tee kaikkesi, lupaan että saat myöhemmin olla tyytyväinen itseesi, olit sitten millä alalla tahansa.

      Eri tavoilla meitä koetellaan ja ylpeä itseensä saa olla se joka turvalleen lennettyään nousee aina ylös;-)

    • ylpeä_kkk_opiskelija

      Kaikille teille jotka vähättelette kkk:ta amk:n eduksi, miettikääpä tätä:

      1. Kuinka moni kkk:ssa opiskeleva päivittelee, että "olisipa sittenkin pitänyt yrittää amkkiin, kyllä nyt harmittaa, olisin niin mielummin tällä hetkellä amkissa opiskelemassa"

      2. Kuinka moni amkissa opiskeleva kkk:hon yrittänyt ajattelee "tänne amkkiin olisin alunperin halunnutkiin, ei minua edes kiinnostanut eikä kiinnosta mikään kkk"


      Oliskokan 0% hujakoilla molemmissa tapauksissa? Tietty jos ei pystynyt muuhun kuin amkohon niin pakkohan se on keksiä joku ajattelutapa millä selviytyä siitä arvonalennuksesta. Sen takia nämä "ihan sama onko valmsitunut tradnomiksi vai maisteriksi" jutut sikiää kuin hyttyset kuumana kesäpäivänä.

      • kgickcjjcjcu

        Opiskelijoita on erilaisia.

        Jotkut hakevat suoraan ammattikorkeaan, eivätkä edes yritä pyrkiä kauppakorkeaan. Vastaavasti jotkut jättävät opiskelun jo toisen asteen opintojen jälkeen.

        Itseäni ei kaduta, että valitsin kauppakorkean, mutta jotakuta toista se saattaa kaduttaa - voi näet käydä niin, että sitä huomaa opiskelevansa sellaista alaa, mikä ei tunnu ollenkaan omalta jutulta.


    • kkk_opiskelijalle

      Hyttyset ei sikiä kuumana kesäpäivänä.

      • austerism1

        "Hyttyset ei sikiä kuumana kesäpäivänä."

        :D Meinasin saman kommentin _pistää_


    • työtön

      Työtön 50v.amitsun käyny nainen hakee töitä. Tekniikka ja palvelualat...opistotutkinto.Työkokemuksia vuodesta 1979...

    • C-kuski

      Täältä ainakin ilmoittautuu yksi ylpeä tuleva AMK ihminen! Liiketaloutta lähden tänä syksynä opiskeleen ja odotan sitä innolla. Ja puheet siitä, etteikö töitä riittäisi tulevaisuudessa, on aivan väärä. Täytyy vain olla useampi kuin yksi koulutus, meikäläisellä se on ammattipätevyyden suorittanut kuorma-auton kuljettaja. Töitä tulee löytymään aivan varmasti luonnollisen poistuman kautta, ei tarvitse murehtia opiskelujen aikana kesän menoista, jos vaan on liikkeellä riittävän aikaisin.tavoite olisi saada amk-paperit, korottaa C-kortti ehkä CE- kortiksi ja juntata jalka niin syvälle työelämään, ettei sitä irti sieltä saa helpolla! Ja toisen asteen koulutushan oli lukiolainen, et meikäläisellä on tähän asti melko mielenkiintonen urapolku :D

    • pienipikaotanta

      mollissa näyttäisi olevan 3 x enemmän työpaikkoja tradenomeille kuin KKK-klaanilaisille. Toivottavasti todennäköisyyslaskenta kuuluu opintosuunnitelmaan.

      • ylpeä_kkk_opiskelija

        Sanoin jo aikaisemmin, että mulle työpaikka ei ole niin tärkeää kuin se statusarvo ja itsetunnon, minäkuvan, omanarvontunnon nousu itseni ja kavereideni silmissä. Se hyvänolon tunne alkaa heti kun opiskelupaikka on selvä ja kestänee hautaan saakka kun aina voi sanoa olevansa kauppatieteiden maisteri eri tilaisuuksissa.


      • Ei näin
        ylpeä_kkk_opiskelija kirjoitti:

        Sanoin jo aikaisemmin, että mulle työpaikka ei ole niin tärkeää kuin se statusarvo ja itsetunnon, minäkuvan, omanarvontunnon nousu itseni ja kavereideni silmissä. Se hyvänolon tunne alkaa heti kun opiskelupaikka on selvä ja kestänee hautaan saakka kun aina voi sanoa olevansa kauppatieteiden maisteri eri tilaisuuksissa.

        Nyt vittu oikeesti. Toivottavasti et ole tosissa, tai sitten vaan trollaat. Muussa tapauksessa toi on aika surullista. Pilaat kauppatieteilijöiden maineen jos ihan tosissasi selität tämänkaltaisia juttuja ympäriinsä. Uskomaton pelle.


      • lutimies
        Ei näin kirjoitti:

        Nyt vittu oikeesti. Toivottavasti et ole tosissa, tai sitten vaan trollaat. Muussa tapauksessa toi on aika surullista. Pilaat kauppatieteilijöiden maineen jos ihan tosissasi selität tämänkaltaisia juttuja ympäriinsä. Uskomaton pelle.

        Kyllähän tommosta ylimielisyyttä kuule kaiken aikaa varsinkin Aaalon opiskelijoilta.


      • Sano P, sano I,...
        lutimies kirjoitti:

        Kyllähän tommosta ylimielisyyttä kuule kaiken aikaa varsinkin Aaalon opiskelijoilta.

        Todellakin! :D

        Sehän se juuri tässä huvittaa, että ollaan olevinaan jotain jollain tutkinnolla tai sillä, että edes opiskelee jotain Aallossa. :D

        Ilman farmareita ei tämäkään "ylpeä_kkk_opiskelija" söis mitään.
        Ilman putkimiestä tämä tukehtuis lietteeseen.
        Ilman lentäjiä kaveri pysyis lomalla Suomessa.
        Ilman keittäjiä ylpeästi mussuttais omia eväitään. Tosin niistäkin osa tulee varmasti farmareilta.

        Mutta hän ei vaan ymmärrä, että maailma ei pyöri, jos jotku ei tee näitä muita töitä. Siksipä arvostan todellakin työntekoa enemmän kuin jotain tutkintoa. :D Armeijassa tämä "ylpeä_kkk_opiskelija" varmasti havitteli vain nappuloita, mutta oikean tilanteen tullessa juoksisi heti Ruotsin puolelle.


      • ylpeä_kkk_opiskelija
        Sano P, sano I,... kirjoitti:

        Todellakin! :D

        Sehän se juuri tässä huvittaa, että ollaan olevinaan jotain jollain tutkinnolla tai sillä, että edes opiskelee jotain Aallossa. :D

        Ilman farmareita ei tämäkään "ylpeä_kkk_opiskelija" söis mitään.
        Ilman putkimiestä tämä tukehtuis lietteeseen.
        Ilman lentäjiä kaveri pysyis lomalla Suomessa.
        Ilman keittäjiä ylpeästi mussuttais omia eväitään. Tosin niistäkin osa tulee varmasti farmareilta.

        Mutta hän ei vaan ymmärrä, että maailma ei pyöri, jos jotku ei tee näitä muita töitä. Siksipä arvostan todellakin työntekoa enemmän kuin jotain tutkintoa. :D Armeijassa tämä "ylpeä_kkk_opiskelija" varmasti havitteli vain nappuloita, mutta oikean tilanteen tullessa juoksisi heti Ruotsin puolelle.

        Aika rankkaa tekstiä pistät minusta, en todellakaan lähtisi luikkimaan jos sota syttyisi. Intti odottaa vuoden päästä ellen pyydä lykkäystä ja totta kai pyrin RUK:hon jos vain rahkeet riittävät, en välttämättä ole missään 40km marssikunnossa täyspakkauksissa, mutta eiköhän sielläkin kunto kohene alkuvaiheessa.

        Kyllä minä arvostan muitakin ammatteja, ei tässä ole siitä kiinni. Minulle vain on tärkeää että saan itselleni pysyvän nimikkeen (= kaup.tiet.maisteri) josta voin olla ylpeä ja jonka kanssa voin olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa tuntematta alemmuudentunnetta.

        Kauppatieteen opiskelijanaolo muokkaa positiivisella tavalla minäkuvaani, se miten miellän itseni muiden silmissä. Haluan, että minuun suhtaudutaan tietynlaisella perusarvostuksella. Voihan olla, että ihmiset arvostaisivat minua samalla tavalla myös jos olisin merkonomiopiskelija, mutta en itse kokisi asiaa samalla tavalla - en sinne päinkään.

        Mitä tulee Aaltoon, niin sinne pääsy oli kyllä mukava bonus, en kiistä ettenkö tuntisi vielä oikein erityisen suurta ylpeyttä päästyäni juuri Aaltoon, jonnekin hikiseen Ouluun olisin kyllä varmasti myös mennyt mutta hammasta purren. Arvostan kyllä kaikkia kauppakorkeita, mutta en aivan yhtä paljon jokaista.


      • Sano P, sano I,...
        ylpeä_kkk_opiskelija kirjoitti:

        Aika rankkaa tekstiä pistät minusta, en todellakaan lähtisi luikkimaan jos sota syttyisi. Intti odottaa vuoden päästä ellen pyydä lykkäystä ja totta kai pyrin RUK:hon jos vain rahkeet riittävät, en välttämättä ole missään 40km marssikunnossa täyspakkauksissa, mutta eiköhän sielläkin kunto kohene alkuvaiheessa.

        Kyllä minä arvostan muitakin ammatteja, ei tässä ole siitä kiinni. Minulle vain on tärkeää että saan itselleni pysyvän nimikkeen (= kaup.tiet.maisteri) josta voin olla ylpeä ja jonka kanssa voin olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa tuntematta alemmuudentunnetta.

        Kauppatieteen opiskelijanaolo muokkaa positiivisella tavalla minäkuvaani, se miten miellän itseni muiden silmissä. Haluan, että minuun suhtaudutaan tietynlaisella perusarvostuksella. Voihan olla, että ihmiset arvostaisivat minua samalla tavalla myös jos olisin merkonomiopiskelija, mutta en itse kokisi asiaa samalla tavalla - en sinne päinkään.

        Mitä tulee Aaltoon, niin sinne pääsy oli kyllä mukava bonus, en kiistä ettenkö tuntisi vielä oikein erityisen suurta ylpeyttä päästyäni juuri Aaltoon, jonnekin hikiseen Ouluun olisin kyllä varmasti myös mennyt mutta hammasta purren. Arvostan kyllä kaikkia kauppakorkeita, mutta en aivan yhtä paljon jokaista.

        No sori.. Laivallahan sitä nopeammin pääsee.. xD
        Anteeksi taas! Karkaa lapasesta. :)

        Kunto kasvaa koko armeijan ajan, jos itse tekee kaikkensa. Ja iltaisin salilla/uimassa/juoksemassa jne..

        Ja mitä tulee arvostukseen, niin edelleen se vaan kuulostaa todella huvittavalta, kun ihminen avoimesti on ylpeä jostain tutkinnosta ja samalla katsoo muita tutkintoja alaspäin. Itse en pystyisi katsomaan edes pääministerinä sahuria alaspäin. Tutkinto eri, ihmisarvo sama. Tutkinnolla ei siis statuksessa ole väliä. Tottakai vitsiä tulee heitettyä esimerkiksi ammattikoulun käyneelle kaverille puolin jos toisin, mutta ei tule koskaan jutellessa ylemmyyden tai statuksen nousun tunnetta.

        Kaiken kaikkiaan kuulostat aivan armeijakaveriltani, jolle status oli se tärkein asia niin ulkopuolella kuin armeijassa. Hän luokitteli itsensä paremmaksi kuin jääkärit (sanoi sen meille jääkäreiden ollessa muualla) ja katsoi heitä alaspäin. Lopulta hän oli yksi vihatuimmista johtajista jääkäreiden keskuudessa.


      • ylpeä_kkk_opiskelija
        Sano P, sano I,... kirjoitti:

        No sori.. Laivallahan sitä nopeammin pääsee.. xD
        Anteeksi taas! Karkaa lapasesta. :)

        Kunto kasvaa koko armeijan ajan, jos itse tekee kaikkensa. Ja iltaisin salilla/uimassa/juoksemassa jne..

        Ja mitä tulee arvostukseen, niin edelleen se vaan kuulostaa todella huvittavalta, kun ihminen avoimesti on ylpeä jostain tutkinnosta ja samalla katsoo muita tutkintoja alaspäin. Itse en pystyisi katsomaan edes pääministerinä sahuria alaspäin. Tutkinto eri, ihmisarvo sama. Tutkinnolla ei siis statuksessa ole väliä. Tottakai vitsiä tulee heitettyä esimerkiksi ammattikoulun käyneelle kaverille puolin jos toisin, mutta ei tule koskaan jutellessa ylemmyyden tai statuksen nousun tunnetta.

        Kaiken kaikkiaan kuulostat aivan armeijakaveriltani, jolle status oli se tärkein asia niin ulkopuolella kuin armeijassa. Hän luokitteli itsensä paremmaksi kuin jääkärit (sanoi sen meille jääkäreiden ollessa muualla) ja katsoi heitä alaspäin. Lopulta hän oli yksi vihatuimmista johtajista jääkäreiden keskuudessa.

        Kyllä mulla on varmaan vittumainen luonen monen mielestä, on se mulle sanottu koulussakin monta kertaa, yläasteella jouduin koulukiusaamisen uhriksi, tosin se loppui sitten lukiossa lähes kokonaan kun nää mäntit yhtä lukuunottamatta onneksi lähti ammattikouluun.

        Mulla on oikeasti vain kaksi kaveria, toinen pääsi myös Aaltoon ja toinen Turkuun, sitä toivon että aallossa olisi paljon samanhenkistä porukkaa. Aallossa joillakin menee kyllä vähän överiksi kun opiskelvat puku päällä kravatin kera, ne on jo liian omahyväisiä jopa mun makuun. Olisi kiva myös vihdoinkin löytää joku tyttökaveri joka hyväksyisi minut tämmöisenä kun olen.

        Pohjimmiltani olen kyllä ihan symppis ja auttamishaluinen, käyn mm. muutaman kerra vuodessa sotaveteraanien järjestämissä talkoissa.


      • GamerGirl91
        ylpeä_kkk_opiskelija kirjoitti:

        Aika rankkaa tekstiä pistät minusta, en todellakaan lähtisi luikkimaan jos sota syttyisi. Intti odottaa vuoden päästä ellen pyydä lykkäystä ja totta kai pyrin RUK:hon jos vain rahkeet riittävät, en välttämättä ole missään 40km marssikunnossa täyspakkauksissa, mutta eiköhän sielläkin kunto kohene alkuvaiheessa.

        Kyllä minä arvostan muitakin ammatteja, ei tässä ole siitä kiinni. Minulle vain on tärkeää että saan itselleni pysyvän nimikkeen (= kaup.tiet.maisteri) josta voin olla ylpeä ja jonka kanssa voin olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa tuntematta alemmuudentunnetta.

        Kauppatieteen opiskelijanaolo muokkaa positiivisella tavalla minäkuvaani, se miten miellän itseni muiden silmissä. Haluan, että minuun suhtaudutaan tietynlaisella perusarvostuksella. Voihan olla, että ihmiset arvostaisivat minua samalla tavalla myös jos olisin merkonomiopiskelija, mutta en itse kokisi asiaa samalla tavalla - en sinne päinkään.

        Mitä tulee Aaltoon, niin sinne pääsy oli kyllä mukava bonus, en kiistä ettenkö tuntisi vielä oikein erityisen suurta ylpeyttä päästyäni juuri Aaltoon, jonnekin hikiseen Ouluun olisin kyllä varmasti myös mennyt mutta hammasta purren. Arvostan kyllä kaikkia kauppakorkeita, mutta en aivan yhtä paljon jokaista.

        MInä suhtaudun sinuun ihan samoin kuin keneen tahansa muuhunkin ihmiseen. MInulle tittelit ei nosta ketään toisten yläpuolelle. Voivoivoi ylpeä kkk opiskelija luullee, että un hän arvostaa titteliään niin muutkin tekee samoin. Maailma ei pyöri sinunhalujesi mukaan, ikävä kyllä.


      • Sano P, sano I,...
        ylpeä_kkk_opiskelija kirjoitti:

        Kyllä mulla on varmaan vittumainen luonen monen mielestä, on se mulle sanottu koulussakin monta kertaa, yläasteella jouduin koulukiusaamisen uhriksi, tosin se loppui sitten lukiossa lähes kokonaan kun nää mäntit yhtä lukuunottamatta onneksi lähti ammattikouluun.

        Mulla on oikeasti vain kaksi kaveria, toinen pääsi myös Aaltoon ja toinen Turkuun, sitä toivon että aallossa olisi paljon samanhenkistä porukkaa. Aallossa joillakin menee kyllä vähän överiksi kun opiskelvat puku päällä kravatin kera, ne on jo liian omahyväisiä jopa mun makuun. Olisi kiva myös vihdoinkin löytää joku tyttökaveri joka hyväksyisi minut tämmöisenä kun olen.

        Pohjimmiltani olen kyllä ihan symppis ja auttamishaluinen, käyn mm. muutaman kerra vuodessa sotaveteraanien järjestämissä talkoissa.

        Ihmisen arvostus lähtee usein juuri teoista eikä meillä muilla kommentoijilla ole muita mittareita luoda henkilökuvaa ihmisestä kuin hänen omat kirjoituksensa tai muutama sana profiilissa. Juuri tämän takia henkilö, joka kirjoitustensa perusteella nostaa itsensä muita ylempään asemaan saa osakseen vihaa. Tämä asia pätee myös juuri tosi elämässä.

        Mutta joo. Aika kuopata tämä aihe ainakin minun osaltani ja tämä keskustelu jää nyt tähän. Onnea opintoihin ja tyttöystävän metsästykseen!
        Adios!


        ALOITTAJALLE:
        Ainakin tiedän useita kymmeniä, jotka eivät päässeet lääkkikseen ja sen takia menivät lukemaan vuodeksi matematiikkaa yliopistoon. Kertasivat samalla matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, mutta jos eivät päässeet seuraavallakaan kerralla, jäivät taas vuodeksi lukemaan matematiikkaa. Osasta näistä tuli lopulta tutkijoita ja matematiikan opettajia, kun taas osa hyväksyttiin lääkkikseen. Hätävarasta tuli ammatti.

        Elikkä, jos koet ammattikorkeasta olevan jotain hyötyä tulevaa koetta varten tai jos näet, että voisit jopa pääsykokeiden epäonnistuttua jatkaa taas vuoden, niin mene ihmeessä. Jos epäonnistus 3:na vuonna syystä tai toisesta niin ainakin saat tutkinnon siinä sivussa. Vaikka sitten hätävarana. Rankempaa se toki on kuin kotona lorviminen, mutta ainakin opiskelumoodi pysyy yllä.


    • ritzi

      Ei ole häpeä ei. Itselläni on yliopistotutkinto ja olen silti työtön. Jos sulla on AMK ja töitä mikäs se siinä ois häpeällistä? Tosin en koe omaakaan oloani häpeälliseksi, se on ihan ihmisestä kiinni minkä kokee häpeälliseksi :)

    • puotipuksu

      Moi!
      Jos et pääse Kauppakorkeeseen, mee AMK:n ja hae ensivuonna uudesta Kauppakorkeeseen. Arvostavat, kun opiskelet ja saathan koko ajan tietoa lisää. lue myö Kauppakorkeeseen valmistavia kirjoja.

      • faktaapöytähän

        Älä nyt helvetissä ainakaan sinne mene. Vaikeutat vain pääsyäsi kun joudut seuraavana vuonna hakemaan kakkoskiintiössä vastaanotettuasi opiskelupaikan. Lue vaan enemmän seuraavalla kerralla.


    • mr tee vm80

      Voi voi aloittajaa.Itsekin luulin aikoinani, että amk on pelkkä yliamis ja sieltä päädytään lähinnä kaupan kassalle tai myymän autoja. Mutta se nyt vain on niin, että työelämässä merkkaa mitä osaat, kuka olet ja puhelinnumero entisestä työpaikastasi. Sillä koulupahvilla ei ole juurikaan merkitystä enää sen ekan työpaikan jälkeen. Parhaat ekonomit tulevat kuten insinööritkin, eli ekaksi luet traden paperit, olet muutaman vuoden talouhallinnon töissä ja sitten luet ekonomiksi.

      Näitä tusina ekonomeja, jotka eivät käytännössä osaa puskee kouluista koko ajan lisää. Niitä tulee jo sen verran paljon, että jonkin asteisia työllistymisvaikeuksia on jo tovin ollut. Tässä yllämainitussa kaavassa on etuna vielä se, että saat työharjoittelujen kautta kontakteja työelämään ja jotain kokemusta. Olen jutellut monen kauppiksen käyneen kanssa ja ovat sanoneet, että vasta työelämä on opettanut käytännössä, eikä koulun oppeja ole aina voinut soveltaa tai hyödyntää.

    • Ei se mikään häpeä ole, jos opiskeleee itselleen ensin ammatin, ja sen jälkeen pari vuotta lisää, niin olet maisteri, jos et keskeytä opintojasi. Itsekin opiskelen parhaillaan ammattia AMK:ssa, josta haen maisteriohjelmaan valmistuttuani.

      Itse asiassa taitaa olla niin, että työelämässä arvostetaan ammatti -paperit omaavaa ihmistä enemmän, kuin sellaista, joka olisi puhtaasti teoriapohjalta lähdössä hakemaan töitä. Ammattikoulussa pitäisi tulla työelämäkontakteja, ja ainakin vähän työkokemustakin jo, ja saa jalan mahdollisesti jonkin yrityksen tai tulevan työpaikan oven väliin jo opiskeluaikana. Itsellänikin on kiikarissa talouden ammattilaiseksi valmistumisen jälkeen nimenomaan kauppis ja ekonomin tutkinto. Tsemppä AMK:iin!

    • finito

      Unohda amk.
      Se on nollakoulu, sillä et saa mitään työtä jota et jo nyt saisi.

      Koita hankkia työkokemusta vaikka ulkomailta jos suomessa on tiukkaa.
      Samalla sitten luet kunnolla seuraavaa hakukierrosta varten.
      Ehkä sitten natsaa paremmin.

      Suomessa et tule töitä saamaan kovin helposti tutkinnosta riippumatta.
      Kannattaa suunnata ulkomaille, jos mahdollista ja rakentaa elämä sinne.
      Suosittelen Saksaa ja Englantia.

    • Tekniikan tohtori

      On se. Suuri häpeä. Menisitte oikeaan korkeakouluun.

    • luti vuosimalli 2012

      Tämä ihmisten jakaminen arvoasteikolla riippuen onko käynyt kauppakorkean, AMKn tai kauppaopiston on yksi hyvä esimerkki tiettyjen tulevien maistereiden ylimielisyydestä, mutta kyllä kuulkaa sitä tapahtuu myös kauppakorkeakoulujen välillä.

      Oltiin Aallossa tutustumisvierailulla lutista vuosi sitten ja voi jeesus sitä alenkatsomista, ilkeämielistä nautua ja halveksuntaa mitä aaltolaiset osoittivat meitä kohtaan, me oltiin jotain arvottomia rottia heidän silmissään, saatiin kuulemma olla kiitollisia että saimme olla heidän koulussa tutustumassa ku he kuulemma veisivät kaikki johtajapaikat, muille jäisi vain murusia.

      Että kyllä kauppakorkeissa on vielä oma hierarkiansa ainakin jos opiskelee Aallossa, muissa kauppiksissa en ole huomannut yhtä vastenmielistä kuningasasennetta.

    • kokemustaon

      Lue kirjanpitoa ja verotusta niin saat työtä.

      melkein muut aineet on pelkkää ajanhukkaa ja samaten kauppis.

      pari vuotta kirjanpitoa niin sulla on työpaikka loppuelämäksi.
      Sanot tietenkin ettei kiinnosta vaan kv. kauppa jne kiinnostaa, yritä nyt lukea yksi tutkinto ensin ja mieti sitten mitä aiot.

    • Mopomies-

      Ammattikorkeakoululaisen ja yliopistolaisen suhde on sama kuin laatikko Ladan ja Porsche Carreran.

      • ladamiehen vaimo

        Ja kannattaa valita LADAmies, koska LADAmies ei selvästikään tarvitse pippelinjatketta.

        Nam nam.


    • Opiskelen liiketaloutta. Oon paikalla 2 päivänä viikossa ja kirjan ostin vain ruotsiin. Valmistumiseen en tähtää, luen töiden ohessa sen mitä ehdin. Suorituksia on silti aika hyvin. Vähän töitä tekemällä siis pärjäät varmasti hyvin opinnoissa.

      Joskus jätin menemättä pääsykokeeseen (lääkkis) kun muut mollas. Tein kokeen jälkikäteen kotona ja vain yksi kohta meni väärin. Silloin harmitti, kun olin kuunnellut mollaajia eli pääsykokeeseen kannattaa mennä heti abivuonna. On kaikki vielä tuoreessa muistissa.

      Ilmoittauduin myöhemmin uudelleen. Ensin en saanut pääsykoekirjaa. Se ilmestyi vasta toukokuussa ja sit tuli kirjakauppaan. Sit sain pahan silmätulehduksen ja olin 3 viikkoa siitä sairaslomalla. Ehdein lukea kirjan kerran läpi. Jäin parin pisteen päähän. Jossitella voi aina, mitä olisi voinut tehdä toisin.

      Sinä luit paljon, mutta se ei riittänyt. Teit töitä ja yritit kovasti. Mikään tutkinto ei takaa työtä. Mut yritä uudelleen yliopistoon heti ensi keväänä. Jos luet seuraavan lukukauden AMK:ssa, niin ainakin valmistut johonkin tutkintoon.

    • ammattilainen.

      Ihmisen täytyy jossain vaiheessa hyväksyä, että muut ovat itseään parempia. Jos ei älykkyys riitä tavoittelemaasi koulutuspaikkaan, niin luuletko pystyväsi hoitamaan kyseisen ammattipätevyyden töitä. Tämän takia on korkeakouluja ja alempia ammattioppilaitoksia sekä sitten ihan tavallisia töitä. Kaikki eivät voi olla johtajia vaikka itse siinä luulisivat pärjäävänsä.
      Nykypäivänä valkokaulustyöttömyys ja pätkätyöt ovat jokapäiväistä. Johtotasolla suorituspaineet ovat valtavia ja työ/vapaa-ajan raja on häilyvä. Miksi pitäisi ehdoin tahdoin pyrkiä suorittamaan jotain äärirajoilaan. Onko elämä vai työtä.
      Itse opiskelin TKK:ssa ja ennen valmistumista aloin miettiä mitä ihan oikeasti haluaisin elämältä. Keskeytyn opinnot ja kokeilin useita ammatteja. Löysin itselleni sopivan ammatin, joka on mielenkiintoista käsillä tekemistä. Hallitse ammattini hyvin ja pystyn helposti ylittämään työn tason vaatiman tietotaidon. Eli olen alani pätevä ammattilainen. Ei ole paineita ja palkka on hyvä. Työ on 8-16 ja sen jälkeen on vapaa tekemään mitä itse haluaa.

      • maisterin palikka

        Juuri näin, tässä on todellakin osaaminen ja kyvyt kohdanneet. On ymmärretty, että ei se takaa mitään jos on KK-paperit taskussa, vaan motivaatio ja kyky tehdä sitä mitä osaa ja haluaa. Näin syntyy laatua ja siitä hyötyy sekä tekijä, että asiakas. Suomi on täynnä näitä turhan narinan maistereita ja muita palaverin paikka porukoita, jotka päivät pitkät aiheuttavat vain lisää työtä tekijöille turhilla jaarituksillaan. Olisivat valinneet hekin sopivan työn ja kouluttautuneet siihen, mutta ei, maisteri paperit piti saada ja eikun byrokratiaa lisäämään. Tätähän tämä maa tarvitsee ennenkaikkea lisää: hallintoa, hallintoa ja hallintoa! Vai kuinka?


    • -diplomityömies-

      Ei kannata halveksua alempiakaan tutkintoja. Vaimoni on merkonomi, oikein yo sellainen. Hän tietää kaikki asiat muita paremmin ja siksi hän on saanutkin aina uuden työpaikan kun entinen on alkanut 'ahdistaa' eli on mennyt ketuiksi. Näitä työpaikkoja on vaikka miten.
      Naapurin mies on oikein datanomi. Hänelläkään ei ole ollut työttömyyttä. Hän on myynyt kuivamustekyniä, ollut kaupassa hyllyjä täyttämässä ja nyt hän kolaa talvella pihoja ja kesällä niittää nurmea.
      Töitä siis on jos on koulutusta.
      Tietysti kannattaa pyrkiä politiikkaan. Ehdottomasti demareihin. Siellä pärjää vaikka ei olisi kuin pelkkä ylioppilas vailla mitään työkokemusta tai opintoja. Saattaa päästä jopa sattumaministeriksi kun oikein osaa nuoleskella oikeita reikiä.

    • AMK OK

      Ammattikorkean opetustaso riippuu koulusta ja alasta. Yliopisto ei ole nykyään enää mikään tae töistä tai paremmasta palkasta. Itselle AMK oli sopivampi vaihtoehto käytännönläheisen opetuksen vuoksi ja opetus oli laadukasta. Itsellä palkka on paljon korkeampi kuin yliopiston käyneillä tuttavilla.

    • Jäit

      Jäit niukasti korkeakoulupaikasta, siis sisään menneet ovat
      parempia lukemaan tai "fiksumpia".
      AMK on hyvä paikka ja
      ihan tulostenkin mukaan se on paikkasi, Ei sillä ole pakko bilettää ja koulu on vain koulu työelemässä ratkaisee ihan muut asiat menestyksen
      kuin koulutus, pois lukien pappi, lääkäri Juristi..
      Soneran TJ oli merkonomi ....

    • paskamaa

      Suomessa kaikesta on tehty vaikeata. Esimerkiksi Aasiassa kaikki tehdään helpomman kautta eikä yritetä tehdä kaikkea vaikeimman kautta.

    • Ekonomi/HKKK

      AMK on kauppaopisto, mutta tradenomeja ja restonomeja tarvitaan aivan oikeisiin töihinkin.

      Itse en olisi päässyt edellisvuosien pisteiden perusteella, mutta ainakin silloin kauppakorkean pääsykokeiden pisteet skaalattiin. Ensin tuli tietenkin se normaali eMBA-esite Mikkeliin (pah), mutta sitten hämmennyin kun tulikin toinen iso paksu kirjekuori.. Pääsin sittenkin sisään. Elämäni parhaita päiviä, ellei paras.

      Sitten se opetus. Älä löysää, tähtää hyviin arvosanoihin aina, ei vain kurssien läpäisyä.

      • TulosTaiUlos

        minkälaiset fiilarit sulla oli kun avasit tuon kirjekuoren? Mä yritän pitää toivoa yllä miettimällä että saan myös tuommoisen kirjekuoren jossa todetaan että olen päässyt varasijalta opiskelemaan. Viiituuuttaa kun en vastannut pariin kysymykseen jotka olisivat menneet oikein, palaan siihen hetkeen joskus kymmenenkin kertaa päivän aikana.


    • kooteeämmä

      Mars avoimeen korkeakouluun lukemaan ja tenttimään niitä kursseja, joita opetetaan kauppakorkeassa. Ne luetaan hyväksesi sitten KUN aikanaan pääset sinne. Ja ensi keväänä uusi yritys, ja jos nyt jäi hilkulle, ensi keväänä pääset sisään kevyesti kiitos avoimen kurssien.

      AMK on tosiaan vain uudenmuotoinen kauppaopisto. Yhtä lailla tradenomit löytyvät k-kaupan kassalta kuin merkonomitkin. Ja arvosanoilla ei ole mitään merkitystä oikeassa työelämässä, ne eivät kiinnosta yhtäkän rekrytoijaa.

    • GHHa

      Kyllähän se tietysti pännii mutta sitten pitää vain yrittää uudelleen, jos jää rannalle. AMK ei ole edes vaihtoehto jos se olisi sulle häpeä.

    • FGHHa

      Olen ylioppilas-trukinkuljettaja,teen kolmea vuoroa satamassa.

      • näin meil kuis teil

        Ilmeisesti teet sitä mitä ekonomi ei osaa ja mitä ilman ekonomi ei pystyisi tekemäänkään mitään jos ei vienti vetäisi. Hatun nosto sinulle! Ekonomi voikin sitten piirtää jonkun ihmeen kaavion ja laskea kuinka monta kertaa trukin kauhan pitäisi nousta, jotta saataisiin omat takaisin. Sillävälin sinä olet jo purkanut useita kontteja ja tuottanut rahaa kassaan, jotta ekonomi voi leikkiä vihreillä laatikoilla laatikko leikkiä ja kovistella puku päällä, kuinka trukilla pitäisi ajaa lyhempiä matkoja satamassa, että säästettäisiin lisää rahaa...Toiset tekee työt ja toiset jauhaa sitä ihteään ja kehuskelee, että on mulla paperit handussa!


    • ekönömistämäisteriin

      Mitä sitten vaikka olisit viiden tähden maisteri tai ekonomi? Jos et osaa muuta kuin lukea teoriaa ja tenttiä ne, niin työelämässä sinusta ei ole mitään hyötyä. Olen monesti ihmetellyt näitä ekonomeja ja maistereita, kun he tuntuvat olevan kaikista suurimpia palaveri ohjuksia, turhan asian jauhajia ja mitään ei osata oikeasti tehdä, eli lähinnä kustannuseriä. Mitä hyötyä on paperistasi jos olet turhan paperin pyörittäjä ja palaveri jauhaja, jota sitten alemmin koulutetut "gurut" neuvoo? Vai onko näin, että teitä tarvitaan tänne byrokratian luvattuun maahan pyörittämän mitä typerämpiä prosesseja ja keksimään kaiken maailman itil-prosesseja, joiden parissa voitte sitten piirtää vihreetä ja oranssia laatikkoa ja keskustella palavereissa sitä mitä muut ovat jo tehneet? Kyllä se on nähty, että ei se korkeakoulutuskaan auta jos ei kyvyt toimi.

      • Kauppakorkeaan2015

        Mulla sama case kun alotuspostaajan kanssa. Mä en vain ole jaksanut vielä edes hakea kauppakorkeaan, vaan amk paikka syksyksi hallussa. Sain toukokuussa kipinää kauppakorkeaan kun kaverit luki niihin pääsykokeisiin samaa aikaa kirjastossa kun mä amk:n. Nyt ihan huvin vuoksi olen lukenut siskon taloustieteen oppikirjaa, ja olen huomannut, että aikaa se vie helvetin paljon jos haluan oppia(5sivua tuntiin) mutta sen kuitenkin oppii! Mulla on käynyt mielessä se, että jos jätän amk paikan pois, ja menen avoimeen yliopistoon lukemaan kaksi pääsykoekirjaa sisältävää kurssia(taloustieteen perustiedot ja laskentatoimen perusteet), ja keväällä koittaisin mihin omat rahkeet oikeasti riittävät. Kiinnostusta kauppakorkeeseen ollut aina, ei vain lukuintoa. Tiedä mistä sekin pomppasi yhtäkkiä kesken kesäloman! Mutta kyllä sinne kuopion kauppakorkeeseen aina pääsee, vaikka et mitään älyä lukemastasi vaan osaat sanasta sanaan kirjat oikein, mutta se on eri asia tuletko koulusta pois maisterin paperit kädessä!


    • sosiaalisettaidot

      Itse olen AMK:ssa opiskelemassa liiketaloutta suuntautuen markkinointiin. Hain kauppakorkeaankin, mutten päässyt. Työelämässä oma persoona vaikuttaa kyllä hurjan paljon. Itse olen mukava, reipas ja omaan loistavat sosiaaliset taidot. Uskon itseeni ja työhaastatteluissa olen itsevarma, mutta nöyrä.

      Pääsin toteuttamaan suomenlaajuista kiertuetta (tapahtumamarkkinointia). Nyt haen pankkiin ja uskon saavani paikan, vaikka tosiasiassa osaamiseni laskentatoimessa ei olekaan kummoista. Olen kuitenkin halukas oppimaan ja nopeasti. Jos on hyvä tyyppi, on työelämässä huomattavasi helpompaa päästä sinne minne haluaakin.

    • Bättre folk

      Opiskele vähän ruotsia ja pyri Hankkenille. Sinne pääsee kaikki, jotka paikalle pääsevät.

      • Valehteleva ummikko

        Valehtelet, nettifennomaani!

        Vuonna 2013 sisäänpäässeistä 18 %:illa äidinkieli oli suomi. Helsinkiin ja Vaasaan haki viime vuonna yhteensä 1133 hakijaa, joista 254 pääsi sisään (22,42 prosenttia). Helsinkiin pääsee alle yksi viidestä hakeneesta.

        Hae lukemaan luonnontieteitä tai tekniikkaa - sinne pääsee melkein kaikki hakijat. Ongelma on siinä, että pitää hallita matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa. Ne ovat useille mahdottomia ymmärtää.


    • kelpaako vinkki

      Toivottavasti ihminen on riittävän viisas. Ei yliopisto ja ammattikorkeakoulu ole ainoita vaihtoehtoja oman elämän kustannusten maksamiseen.
      Tässä eräs vinkki, ryhdy yrittäjäksi. Kehitä itsellesi sopiva liiketoiminta idea.
      Yrittäjyys ei ole helpoin tie, mutta kun se onnsituu niin kyllä sillä oman elämän ( perheen) kustannukset maksaa.
      PS. kyllä pienyrityksiä vielä tarvitaan monella alalla.

    • häpeä

      Minä häpeän puolestasi kirjoitustasi.

    • yx vaan vielä

      patalaiska:lle

      Enpä keksi muuta, yritystoimintaa missä voisit laiskottelemalla pärjätä kuin kiinteistöt yritystoiminta. Kerätä vuokra rahat ja laiskotella.

      Ole kuitenkin varovainen, jos elelet ulkomailla ja sieltä käsin hoidat firman asiat. Välttämättä kun et tiedä tuon taivaallista yrityksesi tilanteesta. Sitten kun menee tilauskanta yllättäen alas, niin on myöhäistä ryökäistä.

      Mulla on myös ihan hyvä tilanne, itsekin voisin jäädä eläkkeelle vaikka heti. Pärjäisin tuolla max. 150t€ pääoma tulolla hyvin. Tällä hetkellä saan pääoma tuloa noin. 25 t€ vuodessa, koska pääoma sijoitetaan yhteisymmärryksessä laajennuksiin joka vuosi. Omistan 12% osake kannasta. Tilillä on toki liki puolikas milliä yrityskauppojen myötä.

      Edellä mainittu ei ollut tarkoitus kehua elämän tilanteellaan millään lailla. Vaan antaa tiedoksi, että maailma ei laiskoja elätä. Sillä tuon toiminnan lisäksi olen töissä ihan eri yrityksessä ja minulla on päämääriä ja tavoitteita vielä edessä.

      Itse en myisi osuuttani ikinä, se siirtyköön lapselleni sitten joskus. Nyt vasta vauva iässä. Ja toivon, että hänkään ei myisi sitä, vaan siirtäisi jälkipolvelleen. Kun vähemmän itse ahnehtii, niin saa turvattua elämää jatkossa uusille sukupolville. Saisin osuudestani myymällä 1,5-3 miljoonaa. Kuitenkaan tätä en tee, sillä nykypäivänä tuo ei ole mikään kauhea raha. Ei sillä eletä päättömästi loppu ikään ja inflaatiokin suo sitä kovaa vauhtia vuosittain.

    • Tätsykkkä

      Sinulla on monta vaihtoehtoa mistä valita:
      Otat AMK-paikan vastaan. Muistat eka vuoden aikana mainita jokaikisessä käänteessä, että MELKEIN pääsit kauppikseen, etkä tule AMKssa pitkään happanemaan. Älä missään tapauksessa paneudu opiskeluun, koska koulun taso on sinulle ala-arvoista. Eikä opeista ole ainakaan kauppikseen hakemisella mitään merkitystä. Hae joka vuosi uudestaan kauppikseen. Muista vielä AMKsta valmistuttuasi mainita, että melkein olet päässyt kauppikseen, etkä arvosta saamaasi tutkintoa, koska sinusta on niin paljon parempaan. Hoe tätä koko loppuelämäsi, myös siellä siwan kassalla tai missä ikinä oletkin töissä.

      Älä ota AMK paikkaa vastaan, tee jotain (avoimen yliopistonopintoja?), mikä edistää pääsyäsi kauppikseen ja hae uudestaan. Ja uudestaan, kunnes pääset tai muutat suunnitelmia.

      Mieti mitä haluat tehdä elämässäsi ja toimi sen mukaisesti. Ja lopeta ruikuttaminen. Ihmiset eivät ole tasa-arvoisia. Mutta kaikki ovat samanarvoisia, koulutuksestaan riippumatta.

    • Rajaton tyhmyys

      Itsetunto voi olla mitä ihmeellisimmistä asioista kiinni. Kumma ettei kukaan häpeä tätä Maapalloa...

    • hönkkäöllikkä

      Kyllä kannattaa hävetä ! ! meikäläistä hävettää ihan helevetisti ,kun ei oo kuin kaks amk paikkaa , joissa oon kirjoilla , kummankohan alottas, mol. liittyy rak.alaan, inssi ja työnjohto koulutus. KYLLÄ HÄVETTÄÄÄÄ !!!!!

    • naurettavaa..

      Hyvä kellutella AMK- paikalla täällä, sinne on niin HELVETIN VAIKEE PÄÄSTÄ!!!! XD

      • no, mulla sellanen suoja työ paikka, missä saan aina 80egee kuussa plus ty kyvyttömyys eläkkeen, noin 800 kuussa, mut meinasin vähä, vanhempana, hakea postiin töihin. juu postista. saa vähän enemmän palkkaa sitten .jep, ps hyvää elokuun alkua kaikille jotka , tän viestin lukee... ja kesän jatkoja.....


    • jjkkll

      ammattikorkeakoulu, korkeakoulu ja yliopisto ovat kaikki saman tason kouluja. Se on pelkästään ihmisten mielessä että ammattikorkeakoulu olisi alempitasoinen koulu kuin nuo muut. Ja jos oikeasti haluat työllistyö yksityisen puolen yrityksiin niin suosittelen lämpimästi ammattikorkeakoulua. Yliopistoista ja korkeakouluista tulee lähinnä tutkijoita ja erilaisiin opetuksellisiin tehtäviin henkilöitä, mutta jos oikeasti haluat yksityiselle puolelle johtotehtäviin ja oikeasti hyväpalkkaisiin tehtäviin niin ammattikorkeakoulu on ainut oikea vaihtoehto. Suomalaiset ja varsinkaan vähänkään vanhemmat eivät ole sitä vielä tajunneet että nuo ovat oikeasti samantasoisia kouluja olleet jo pitkään, mutta yrityksissä se kuitenkin onneksi ollaan jo pitkään tajuttu

    • Hustla

      Opiskele yksi vuosi ja hae seuraavaksi uudestaan. Jos olet esimerkiksi juuri ylioppilaaksi kirjoittanut, niin sulla on vielä vaikka kuinka paljon aikaa papereitten hankintaan. Monella, kuten itsellänikin aikanaan, menee lukion jälkeen helposti pari vuotta töissä, armeijassa yms. ennen opintojen aloittamista.

      Jos innostut kuitenkin noista tradenomin opinnoista, niin voithan hakea niiden jälkeen kauppikseen maisteriohjelmaan. Täytyy vaan muistaa, että yliopistossa ja amk:ssa opiskelu on luonteeltaan ja sisällöltään erilaista. Ja kauppatieteiden alalla työkokemuksen kartuttaminen on homman a ja o.

    • Ovet auki

      Haluaisin sanoa sulle Jeff Lynnen (ELO-yhtyeen keulahahmo) sanoin, että: "hold on tight to your dream". Älä anna tavoitteesi ja päämääräsi hämärtyä ja unohtua. Mieti mitä nyt ja tulevan vuoden voit tehdä, että olet entistä valmiimpi seuraavana pääsykokeissa. erilaisia reittejä tavoitteen saavuttamiseen voi olla - vaikka ulkomailla työharjoittelu tai kurssit, kielipääoman kartuttaminen jne. Älä jumitu yhteen ainoaan reittiin. Isossa kuvassa ei ole ratkaisevaa kuinka nopeasti ja miten olet urasi luonut kunhan olet sillä tiellä millä haluatkin kulkea. Tämä AMK-polku ei siltä vaikuta, ainakaan nyt - miksi ei se voisi joissakin tapauksissa myöhemmin avautuakin. Kuka sen varmuudella osaa sanoa. Epävarmuuden sietäminen on yksi tärkeä hyvän mielen taito ihmisellä!

    • Tradesta maisteriksi

      Kyllä sillä tradenomi-tutkinnolla voi hakea yliopistoon suoraan maisterikoulutusohjelmaan ja ei tarvitse kandin tutkintoa välissä suorittaa. Tai opiskelee niitä trade-opintoja niin pitkään (vaikka sitten valmistumiseen saakka) että saa paikan kauppakorkeasta ja menee sinne - trade-opintojen kursseja kun voi hyväksilukea jonkun verran. Pääasiani - älä nyt hemmetti kotio/siwan kassalle jää vuodeksi notkumaan että ehkä seuraavana vuonna voit päästä kauppakorkeeseen (tai muualle), hyödynnä tuo aika koska kaikki opinnot on vaan plussaa seuraaviin opintoihin.

    • Urtsi666

      Se on kyllä rikollista, että radenoomin paperilla saa hakea yliopistoon kun kauppatieteen kandin tutkinnon suorittaminen ja siihen sisään pääseminen on "lievästi" haastavampaa kuin radenoomin suoritus tai sisäänpääsy. Yliopisto on yliopisto, tää ammattikorkean yritys olla joku pölytekinen yliopisto on varsin surkuhupaisaa. AMK:n pitäisi ratsastaa käytännönläheisyydellään ja sille ettei kaikki ole sidottu teorian teoriaan eikä yrittää tunkea tiedekorkeakouluksi, kun se ei sitä ole tai tule olemaan. Niin ja olen molemmissa kouluissa ollut niin puhun kokemuksesta, en mutusta.

    • suckers

      19-vuotiasta itseäni ei oikein napannut lukea kauppiksen pääsykokeisiin 10 h/pv puolen vuoden ajan... Siispä menin englanninkieliselle linjalle ja luin itseni 3,5 vuodessa tradenomiksi, toisena vuonna kävin myös jenkeissä vaihdossa ns. oikeassa yliopistossa. Opintojeni viimeisen puoli vuotta olin täyspäiväisesti oman alan töissä ja siellä jatkoin valmistuttuani. Heti ensimmäisen mahdollisuuden tultua hain maisteriopintoihin ja ovet aukesi niin Suomeen kuin ulkomaillekin. Ulkomaille siis syksyllä ja 2 vuoden päästä meikä on kauppatieteden maisteri. BBA, KTM ja vielä kunnon työkokemuksella.

      Oisinko muka voinut tehdä asiat jotenkin paremmin? Fiksut tietää tradenomitutkinnon olevan myös takaovi kauppatieteiden maisteriksi...

      • GamerGirl91

        Itse olen hieman eri alalla (oikeastaan kahdella-kolmellakin eri alalla, joista kahdella perusduunarialalla ja yhdestä aion jatkaa eteenpäin)

        Aion pelialalle IT-tradenomiksi (tällähetkellä opiskelen datanomiksi ja koitan parantaa yleisainenumeroitani). Minulla sattuu olemaan suhteita Kanadaan yhden ex-kumppanini kautta (ja sittemmin olen itse tutustunut).

        Näin ne hommat hoituu, suhteilla. Opiskelen tällä hetkellä ja käyn osa-aikatöissä. Säästän rahaa, matkustaminen ei ole ilmaista.


    • merkonomi, ekonomi,

      Kuulehan nyt, menet AMK:kiin ja aloitat opinnot. Haet kenties ensi vuonna uusiksi sinne mihin halusit. Jos alasi on sama, tämä vuosi on hyödyllistä kyllä.
      Nippanappa rajan alle itsekin, ja seuraavana vuonna sisään.

    • bileetennentyötä

      Kelaa nyt vähä. AMKin bileet ei oo MITÄÄN verrattuna kauppiksen bileisiin. Meikä oli vuoden liiketalouspuolel AMKissa mut sit kattelin noitte kauppislaisten (varsinkin naisten) biletystä tääl Turus nii rupesin kelaa et vittu tuonne minä haluan. Nyt sain kokeesta 32 pistettä ja alotan Turussa ensi vuonna, vitun makee fiilis. Joitakin motivoi työ, joitakin palkka. Minua motivoi bileet ja naiset. Vihaajat vihaa, vituttaa varmaa jotakin ku vein "kunnon" ekonomiopiskelijan paikan ;). No mutta eipä ol minun ongelma.

    • 1333

      Eivät ole ihan täyspäisiä nämä kaikki vastaajat. Ehkä se rahakeskeisyys sotkee aivot.

    • todellisuus herättää

      Sitä vaan ihmettelen kun suomi on täynnä maistereita ja ekonomeja, mutta tällä maalla menee huonommin kuin koskaan. Jotenkin ei tämä erinomainen koulutus ja todellisuus kohtaa. Seilataan paperilla ja huomenna on paperi rutussa!

      • näin se on

        Se on se kun nykyään Suomessa arvostetaan kokemusta ja suhteita paljon korkeammalle kuin koulutusta. Korruptio ja nepotismi rehottaa!


    • vvieras

      "Haemme toimistoomme iloista ja energistä henkilöä pitämään huolta toimistomme viihtyvyydestä ja hoitamaan monipuolisia avustavia hallinnollisia tehtäviä.
      Toimistossamme työskentelee yli 30 projektityötä tekevää kiireistä asiantuntijaa, jotka tarvitsevat erilaista tukea työssään kuten esim. kokous- ja matkajärjestelyissä, laskutuksessa, arkistoinnissa, tallentamisessa, puhtaaksikirjoituksessa, kopioinnissa ja postituksessa sekä muissa projektityöhön liittyvissä rutiineissa. Toimistoassistentti on siis tärkeässä roolissa toimistossamme!
      Toivomme, että uudella toimistoassistentillamme on suuri sydän ja erinomainen palveluasenne sekä kyky pitää homma hanskassa, vaikka olisikin monta rautaa tulessa. Useat assistentin työkenttään kuuluvat tehtävät vaativat myös huolellisuutta.
      Aiemmasta kokemuksesta vastaavissa tehtävissä on hyötyä. Sopiva koulutustausta on esim. tradenomi tai vastaava. "

      Oli pakko laittaa, kun mollin sivuja selasin :D. Siis tradenomia tarvitaan ekonomin apulaiseksi. Kuulostaa kyllä ihan merkonomin perustyöltä, mutta tradenomin tutkintoa vaaditaan.

      • peruskoulujäikesken

        Joo, tuostakin huomaa kuinka paljon tradenomitutkintoa arvostetaan. Ei ihan kahvinkeitto tai SiwanKassaTasoa mutta eipä juuri ylempänäkään.


    • plain truth

      Ei tuo tittelinkipeys sinun asemaa paranna. Työelämä on täynnä noita ylemmän korkeakoulututkinnon hankkineita, jotka ei pärjää yhtään sen kummemmin jatkossa. Kannattaa hankkia se ensimmäinen tutkinto ja joskus päivittää sitten ylempi jos tarvetta. Se on totta että miltei kuka tahansa pystyy sen ylemmänkin suorittamaan... Ja jos kauppakorkea kuulostaa hienolta niin mieti uudelleen, tasollinen ero on pieni ja sitä se on myös opiskelija-aineksen suhteen..

      • voi ei

        Mul on hirvee kakkafetissi


    • ...

      Haet ensi vuonna uudestaan. Aloitat jo nyt harjoittelun. Äkkiä se vuosi menee=)

    • järki käteen

      Tässä ketjussa monen suurin ongelma on asenne. Huudellaan täällä koulutuksen eroista vaikka ei vielä edes opiskella missään, vaan vasta pyritään jonnekin.

      Oma tieni vei ensin merkonomiksi, siitä AMK:hon ja opiskelin tradenomiksi 3-vuodessa työn ohessa. Voin teille kertoa, että kyseessä ei todellakaan ole sama tutkinto. Tradenomin tutkinnon eteen olen joutunut tekemään paljon töitä, kun taas merkonomiksi pääsi käytännössä lukematta yhtään.

      Nyt olen valmistuttuani hakemassa kauppakorkeakouluun jonne pitäisi olla hyvät mahdollisuudet päästä suoraan maisterivaiheeseen. Jos en pääse sisään, niin jatkan ahkerasti opintoja avoimen puolella ja suoritettuani 60 op:tä siellä, pääsen varmasti sisään.

      En ole koskaan joutunut lukemaan kuukausia pääsykokeisiin ja KTM se olen minäkin jonain päivänä.

      Kaikki tämä onnistuu työn ohessa ilman opiskelijabudjetilla kituuttamista. Sille opiskeluajalle kannattaa laskea joku rahallinen arvo. Kunka paljon menetät elämällä tuilla 5-6 vuotta, kun minä olen työskennellyt kokoajan varallisuuttani ja työkokemusta kartuttaen itseni 5-vuodessa kauppatieteiden maisteriksi.

      • fawegawrg

        No vittuku kiinnostaa vaa ne haalarit eikä tutkinto, siksi vittu kauppakorkea. Ja näillä näkymin Turkuun olis paikka aukeamassa, nähdään siell syksyl.


    • Asdfasd

      No onhan se nyt vittu! XD

    • Kiinteistömoguli34

      Sillä ei ole merkitystä mitä teet koulunpenkillä ja missä koulussa. Sillä on ainoastaan merkitystä mitä teet työelämässä ja mitkä sinun näyttösi siinä ovat. Niillä näytöillä ansaitaan ne paremmat positiot. Ja myöhemminkin voi tosiaan niitä kouluja käydä.
      Yrityksissä panostetaan paljon koulutukseen ja itse kiinteistöalalla päällikkönä ja meillä jokainen uusi esimies joutuu käymään vuoden esimiesvalmennuksen vaikka millainen tausta olisi. Koulutus maksaa n. 4000 euroa alv per nuppi. Edelleen taustalla ei väliä. Ainoastaan se mitä aiot tehdä jatkossa. Näytöt puhuvat puolestaan.

      • Kokenut täti

        Juuri näin. Opiskelupaikalla ei ole mitään merkitystä, vaan sillä missä harjoittelet, olet töissä. Oma tahto ja persoona tuo sen paikan, ei mikään muu.


    • häpeä

      Vastaus: AMK on häpeä.

    • voi raukka-parkaa

      On. Tärkeintähän ei ole se että opiskelet sitä alaa mitä haluat vaan se mikä näyttää "hienolta".

      Voi elämä... se opettaa suakin vielä..

    • 550

      Ei ole väliä kumman käy, vaan mitä tekee opiskelujen jälkeen. Itse kävin AMK:n, nyt on hyvä työ, kuukausipalkka yli 7000, työsuhdebemari ja vapaat työajat. Ei tietysti mitään huippua ja miljonääriä minusta ei tule, mutta tyytyväinen olen. Että se siitä tradenomien Siwan kassalle päätymisestä...

    • Itestä kii

      Kyllä se itsestä on kiinni mihin päätyy. On kavereita joilla on maisterin paperit ja töissä kaupassa myyjänä ja on kavereita kenellä tradenomin paperit ja kovapalkkainen työ. Miljonääriksi ei tule muutenkaan toiselle töitä tekemällä oli paperit mitkä hyvänsä, siihen tarvitaan jotain omaa.

      Tradenomin papereilla saa jalan oven väliin, mutta omasta muusta kokemuksesta ja osaamisesta tulee se millä päästään sisään. Pitää aloittaa koulun ohella harjoitteluhommat koulutusta vastaavissa töissä, vaikka palkkaa ei tulisikaan. Ne ketkä eivät olleet silloin valmiita tähän, vaan valitsivat kaupan kassa tai varastotyön parempien ansioiden johdosta usein jäivät sille tielle.

      Moni koulukavereista myös jatkoi opintojan AMK jälkeen ja luki itsensä sen jälkeen maisteriksi jossain toisaalla, joten ei se mikään lopullinen tie ole. Helsinkiin, Lappeenrantaan ja Viroon tiedän ainakin lähteneitä, jotka hankkivat maisteritutkinnon sitten muualla.

      • työtön priimus

        Ei pidä paikkansa. Ei aina ole vain itsestä kiinni. Kaikille hyville ei riitä paikkoja, se vaan on valitettava tosiasia. Kaikilla ei ole kiipimissuhteita tai ylipäätään edes sosiaalista verkostoa puolellaan.

        Ja yrittäjyys ei aina ole se paras vaihtoehto, jos persoona ei ole oikea tai elämäntilanne tähän sopiva.

        Toivotaan että te onnenne työelämässä kohdanneet koette sen elämän sitten jollain muulla tavoin. Ylpeys ja uho vähemmin menestyneitä kohtaan ei ainakaan auta..


    • Sumpit munille

      Joo-o

    • Niinhän

      Itse hain kaksi kevättä yliopistoon, tänä keväänä ensimmäinen yritys ammattikorkeaan ja syyskuussa aloitan opinnot unelmieni alalle. En tiedä mitä tarkoitat häpeällä. Kaikille halukkaille ei ole oppipaikkaa. Joko pitää yrittää kovemmin uudestaan ensi vuonna tai hyväksyä tosiasiat ja tähdätä matalammalle.

    • ole hyvä

      Älä mene Amk:iin, jos se ei kiinnosta, jätä tämä vaihtoehto niille jotka sinne haluavat.

      • surkimukset

        Älä mene kauppakorkeaan. Siellä on heikolla itsetunnolla varustettuja pissipäitä, joiden pitää yrittää päteä haukkumalla muita. Nämä ala-arvoiset kirjoitukset todistavat sen.


    • Tuleva tradenomi

      Viestiketjun aloittaja, onko monien tuntien lukeminen yliopistotasoisiin pääsykokeisiin ja alarajoille jääminen ainoat motiivisi, minkä takia harmittelet ilman maisterin tutkintoa jäämistä? AMK-tason tradenomin tutkinnolla voi päästä opiskelemaan mm. henkilöstöjohtamiseen suuntautuneeksi kauppatieteiden maisteriksi suoraan Vaasan yliopistoon kokonaan ilman pääsykokeita, jos sellainen kiinnostaa, ja on pääseminen parista pisteestä jäänyt kiinni! Tämän lisäksi erillisvalinnoissa on mukana mm. englanninkielisiä kauppatieteiden koulutuksia jne. Tiedot löytyvät osoitteesta www.yliopistohaku.fi

      Toistaalta tradenomikaan ei ole mikään tuosta vain suoritettava massatutkinto, ja sitä paitsi vaatii paljon lukemista. Lukiosta valmistuttuani ja avoimessa ammattikorkeakoulussa välivuonna opiskeltuani huomasin, että AMK-tasoisissa opinnoissa voi joutua lukemaan yhtä kurssia varten joskus jopa 9-10 kirjaa (*jos kirjoitettavia esseitä on 3, joita jokaista varten pitää lukea 3 kirjaa, sekä vähintään yksi koekirja esseeopusten päälle). Kursseja oli yleensä enemmän kuin 3 kerrallaan. Ne olivat sosionomin opintoja, eli yksi käytännönläheisimmistä AMK-tasolla opiskeltavista opinnoista.

      Vaihdan kuitenkin tänä syksynä opintolinjaa sosionomista tradenomiksi tutkintoon johtavassa koulutuksessa, koska en pitäisi omasta mielestäni niinkään ihmisläheisestä työstä, mitä sosionomi tekee. Tradenomin tutkinto (*varsinkin liiketalouteen ja taloushallintoon/lakiasioihin suuntautuessa) vaatii lukemisen lisäksi vielä hyvin paljon ulkoa muistamista. Ei siis kannata ehdottamasti mennä yliopistoon kauppatieteellisille linjoille, jos ei pidä lukemisesta hyvin paljon! Mitenkäs ne verolainsäädäntö, markkinointilainsäädäntö englannin kielellä sekä tasaerä-, tasalyhennys- ja annuiteettilainojen kaavat menivätkään?

    • 35352

      Jaa. On ammatteja joihin ei tarvita ammattipävyyttä kuten esim. sähkömies tai RTV-mies.

      Ja AMK-tutkinto kuten tradenomi ei ole vaadittava pätevyys mihinkään ammatiin.

      Joten ihan sama käykö ks. koulun vai ei.

    • HatersGonnaHate

      Täällä tosiaan tulee niin paljon kommenttia siitä, miten ammattikorkeakoulusta menet suoraan kaupan kassalla, olet täysi nolla tms. Täällä pieni vastine tuohon ''suoraan kaupan kassalle'' -ajattelutapaan:

      Ensimmäisen AMK-vuoden jälkeen kesätyöpaikka löytyi yritysoikeuden parista, erikoistumisena IPR-oikeudet (kiitos kattavien juridiikan kurssien, jotka tarjosivat pätevyydet tähän kesätyöpaikkaan). Tämä kesäduuni vaihtui osa-aikaiseksi, jossa jatkettiin opintojen ohessa, kunnes puoli vuotta myöhemmin tie vei Berliiniin, yhteen Saksan parhaimmista online-markkinoinnin yrityksistä suorittamaan työharjoittelua.

      Työharjoittelun jälkeen seurasi vaihto-opinnot ammattikorkeakouluni yhteistyökoulussa Saksassa, joka on listattu koko Saksan kolmanneksi parhaaksi kouluksi opiskella kansainvälistä liiketoimintaa. Vaihto-opintojen ohessa toki jatkettiin työskentelyä online-markkinnoinnin parissa.

      Valmistuminen häämöttää noin puolen vuoden päässä ja en tosiaan näe, että tästä oltaisiin suoraan Siwan kassalle menossa :) Tutkinto tulee taskuun 2.5 vuodessa sisältäen työskentelyjaksot kolmessa eri loistavassa firmassa, niin Suomessa kuin ulkomailla.

      • Ja sitäpaitsi se on

        Ja sitä paitsi, jokaisella on erilainen tie. Saattaa sinne kaupan kassalle joutua yliopistopohjaltakin jos ei muita töitä saa - ellei sitten ole sitä mieltä että onkin parempi olla vaan työttömänä? Sinänsä voisi olla parempi mennä edes suoraan kaupan kassalle kuin työttömyyskortistoon, tosiasia nyt on vaan se, ettei töitä ole yhtä paljon kuin työttömiä eikä edes kaikille tekeville. Töitä ei nykyään aina vaan enää löydy eikä pidä väheksyä Siwan kassaa ollenkaan. Joku saattaa olla sielläkin tyytyväinen.

        Mutta kyllähän se nyt vaan niin on, että monenlaista voi joutua tekemään ja päin vastoin, monenlaista voi päästä tekemään, oli pohja mikä vaan. Tottahan Suomessa pitää olla nykyään paperit paskan vääntämisestäkin ja niitä yliarvostetaan, yli osaamisen. Jotkut tässä ketjussa yrittävät vakuuttaa, että edelleen muka amispapereilla edetään johtajaksi, mutta aika hiljasta se kyllä yleisesti ottaen on.
        Kaikihan meistä toivoo oman tiensä löytämistä ja sitä, että saisi itselleen sopivaa hommaa, mutta kun keski-ikään tullaan, karu todellisuus on paljastunut ja 10% on missään omassa unelmatyössään, muut vain töissä, mitä sietää, pystyy tekemään, on sattunut saamaan tai minne on jostain syystä jämähtänyt. Osa jää työttömiksi, pätkätyöputkiin ja ties mihin, eikä kaikki epäonni olekaan aina hallittavissa ja omaa syytä.

        Joten ei se aina ole edes koulusta kiinni. Amk voi olla jollekin ihan sopiva paikka. Omat kokemukset saattaa olla huonot (ja on todella huonot), mutta se ei tarkoita, että jos se ei sovi minulle, se ei sovi kenellekään tai jos itse koen valinneeni väärin, että se olisi kaikille väärä valinta.
        Jokaisen pitää miettiä itse kohdallaan mistä on hyötyä, miten aikansa hyödyntää ja mitä valitsee. Jokainen ei pääse eikä mahdu yliopistoon eikä muuten edes sinne Siwan kassalle. Joten onnea matkaan jokaiselle, meistä kaikki tulee tarvitsemaan myös sitä.


      • Loisvirkamies=syöpä
        Ja sitäpaitsi se on kirjoitti:

        Ja sitä paitsi, jokaisella on erilainen tie. Saattaa sinne kaupan kassalle joutua yliopistopohjaltakin jos ei muita töitä saa - ellei sitten ole sitä mieltä että onkin parempi olla vaan työttömänä? Sinänsä voisi olla parempi mennä edes suoraan kaupan kassalle kuin työttömyyskortistoon, tosiasia nyt on vaan se, ettei töitä ole yhtä paljon kuin työttömiä eikä edes kaikille tekeville. Töitä ei nykyään aina vaan enää löydy eikä pidä väheksyä Siwan kassaa ollenkaan. Joku saattaa olla sielläkin tyytyväinen.

        Mutta kyllähän se nyt vaan niin on, että monenlaista voi joutua tekemään ja päin vastoin, monenlaista voi päästä tekemään, oli pohja mikä vaan. Tottahan Suomessa pitää olla nykyään paperit paskan vääntämisestäkin ja niitä yliarvostetaan, yli osaamisen. Jotkut tässä ketjussa yrittävät vakuuttaa, että edelleen muka amispapereilla edetään johtajaksi, mutta aika hiljasta se kyllä yleisesti ottaen on.
        Kaikihan meistä toivoo oman tiensä löytämistä ja sitä, että saisi itselleen sopivaa hommaa, mutta kun keski-ikään tullaan, karu todellisuus on paljastunut ja 10% on missään omassa unelmatyössään, muut vain töissä, mitä sietää, pystyy tekemään, on sattunut saamaan tai minne on jostain syystä jämähtänyt. Osa jää työttömiksi, pätkätyöputkiin ja ties mihin, eikä kaikki epäonni olekaan aina hallittavissa ja omaa syytä.

        Joten ei se aina ole edes koulusta kiinni. Amk voi olla jollekin ihan sopiva paikka. Omat kokemukset saattaa olla huonot (ja on todella huonot), mutta se ei tarkoita, että jos se ei sovi minulle, se ei sovi kenellekään tai jos itse koen valinneeni väärin, että se olisi kaikille väärä valinta.
        Jokaisen pitää miettiä itse kohdallaan mistä on hyötyä, miten aikansa hyödyntää ja mitä valitsee. Jokainen ei pääse eikä mahdu yliopistoon eikä muuten edes sinne Siwan kassalle. Joten onnea matkaan jokaiselle, meistä kaikki tulee tarvitsemaan myös sitä.

        Suomen pitää karsia turhaa julkista sektoria aloittaen turhista virkamiehistä, joita on 200 000 - 300 000. Leikkuri johtaisi mahdollisuuteen alentaa välittömiä ja välillisiä veroja, josta aidon kysynnän ja oikeiden työpaikkojen lisääntyminen.


        Turhat virkamiehet voisi laittaa siivoamaan 5-8e/h, jota monet maahanmuuttajat tekevät nykään.


        Älkää vaan olko tunnollisia veronmaksajia niin kauan, kuin tämä ja moni byrokratiatörky jatkuu.


    • esko a

      AMKssa opiskelu on häpeä. AMKt ovat sitäpaitsi nykyisin firmoja ja opiskelusta on suunniteltu maksullista. Yliopistossa parempi opetus ja jatkossakin ilmaista.

    • AMK on saastaa

      Mene vaikka avoimen yliopiston kautta oikeaan korkeakouluun. AMK:hon on pesiytynyt paljon narsistisia, simputtavia opettajia, jotka yrittävät opettaa liian paljon liian lyhyessä ajassa. Heidän mielestään 18-25v opiskelijoiden pitäisi kyetä sisäistämään yhdellä kertomalla se, mitä he 40-60v ovat saaneet miettiä rauhassa 20-40 vuotta.

      Koko AMK on yhteiskunnan paise, jossa opitaan suomalaisille tyypillinen negatiivinen vertailu yliopistotasoisesti koulun itse ollessa tasoltaan amatöörimainen ja keskinkertaistava(lue yksinkertaistava).

    • 19+19

      Voi peräsuoli näitten otsikoiden tekijöitä täällä. Häpeä?? Tyhmempi minä luulin, että opiskellaan, että pääsisi töihin ja saisi rahaa jne, ihan kuten aloittajakin mietti. Ilmeisesti jotkut miettivät sitä enemmän yjhteiskunnallisen statuksen kannalta?

    • oioioi

      Ei ole häpeä, mutta ensimmäisenä vuonna käsitellään aika paljon samoja asioita kuin mitä pääsykokeisiin luettiin. On tottakai myös jotain muuta lisäksi.

      Vaihtoehdot joita kannattaa pohtia, on avoimessa opiskelu ja työnteko vs amk.

      Avoimessa tarvit työn lisäksi, mutta kurssien hyväksiluku auttaa sinua valmistumaan yliopistosta aikanaan ennemmin.

    • AMKEiHäpeäSinänsä

      Mä en kuolisi häpeään, mutta mun ekonomivanhemmat kylläkin kun he joutuisivat toteamaan tutuilleen ja työkavereilleen että heidän poikansa joutui tyytymään amkkiin

    • eihän ammattikoulussa oleminen ole häpeällistä, no se vähän riippuuu,...käykö koulun loppuun vai ei ....

    • cxcxcxcxcxcxcx

      Itse luin ensiksi tradenomiksi ja hain sitten täysin toiselle alalle opiskelemaan -> sosiaalityöntekijä (YTM)

      Jätin ekonomiksi lukemisen väliin, koska huomasin työpaikoilla, että moni ekonomeistakin tuskailee työnhaussa ja tekee pätkää pätkän perään (minua ei kiinnosta rahoitus, jossa noita töitä näyttää vielä hyvin olevan)

      Teoriassa voi tietysti olla mahdollista, että tulevaisuudessa myös sosiaalityöntekijöistä on ylitarjontaa ja SOTE-uudistus puhkaisee tämänkin "kuplan".

      Kuitenkin turvallisempi valinta, kuin kaupallinen - ja uskon, että kaupallisesta taustasta on myös sosiaalialalla hyötyä. Tietysti menee monta vuotta valmistua, mutta samalla voi nostaa loput opintotukikuukaudet pois ja tehdä osa-aikaista työtä opiskelujen ohessa.

    • ASPikuukuna

      Ei ole ellei sitä itse häpeä. Itse olisin päässyt heittämällä mihin tahansa suomalaiseen yliopistoon mutta valitsin omasta tahdosta AMK insinöörin opinnot koska se oli nopeampi reitti työelämään. En ole katunut ratkaisuani, nyt olen vuosia tehnyt töitä sekä AMK inssien että dippainssien kanssa enkä ole aistinut että maisteriopinnot inssiopintojen lisäksi olisivat avanneet ainakaan itselleni mitään merkittäviä ovia yhtään minnekään. Samoin en ole huomannut huomattavaa eroa vastavalmistuneiden AMK inssien ja maistereiden välillä mitä ammatilliseen pätevyyteen tulee.

      • ASPikuukuna

        Lisään vielä että jos ne maisterin paperit haluaa muttei rahkeet heti riitä yliopistoon niin ei AMK:sta kannata masentua. Hoida opinnot AMK:ssa hyvin loppuun ja pääset valmistumisen jälkeen hakemaan yliopistoon suoraan maisterivaiheeseen ilman pääsykokeita (valinnat otetaan AMK päättötodistuksen ja vapaamuotoisen motivaatiokirjeen perusteella). Käytännössä tämä ei siis merkittävästi edes lisää opiskeluaikaa koska suurin osa AMK opinnoista hyväksiluetaan yliopistossa.


      • peenteretonetät
        ASPikuukuna kirjoitti:

        Lisään vielä että jos ne maisterin paperit haluaa muttei rahkeet heti riitä yliopistoon niin ei AMK:sta kannata masentua. Hoida opinnot AMK:ssa hyvin loppuun ja pääset valmistumisen jälkeen hakemaan yliopistoon suoraan maisterivaiheeseen ilman pääsykokeita (valinnat otetaan AMK päättötodistuksen ja vapaamuotoisen motivaatiokirjeen perusteella). Käytännössä tämä ei siis merkittävästi edes lisää opiskeluaikaa koska suurin osa AMK opinnoista hyväksiluetaan yliopistossa.

        Harmi, että AMK on ainakin yhden vuoden perusteella täyttä roskaa. Todella epämotivoiva paikka opiskella! Vaatimustaso heittelee laidasta laitaan ja hyvän opettajan kursseilla asiat joutuu omaksumaan, että on mahdollisuus hyviin arvosanoihin. Osa opettajista on sitten hälläväliä tyyppejä ja hyväksyvät kirjan käytön kokeessa ja eivät välitä kännykällä lunttaamisesta yms,,,

        En siis väitä, että koko koulu olisi huono ainakaan jos oikeasti on halua oppia asiat, mutta arvosanoja ei paljon voi arvostaa. Lisäksi amk:t jakavat ilmaisia opintopisteitä mikäli joku ei saa tavoitteita täyteen.

        been there done that


    • viimeinen varasija

      hei ihmiset!? Tällä sivulla keskustellaan koulutusten eroista. Yliopistoa puolustetaan ja haukutaan, mutta kellään ei ole käynyt mielessä antaa esimerkiksi tutkimustuloksia.. Keskiarvot kertoo paljon...Aaand joka ikinen kommentti puolustaa itseään, minä minä, palkka, audi. Tottakai kaupallinen ala vetää itsekkäitä ihmisiä puoleensa. So, jos olet aidosti kiinnostunut ja ylipäätään hyvien puolella niin älä stressaa; erotut joukosta.
      Itse pääsin kauppakorkeaan tyylikkäästi myöhässä, viimeiseltä varasijalta, tiivistelmää selailemalla iltavapailla armeijasta. lomapuvun taskut oli tuuria täynnä, eihän tuota muuten selitä kuin kohtalo.

      Ihminen pyytää apua, niin unohtakaa nyt perkule vieköön se oma pikku itsetunto ja yrittäkää auttaa..

    • hooppiista

      Hoppee ei oo häppee

    • marcusek2

      Miten niin alennuksena? Ammattikorkeatasoiset saavat yleensä parempia pestejä ja parempaa palkkaakin kuin ammattiopiston käynyt.

      Huomaan, että jotkut valittavat tämän topikin alla siitä, että ei mitään hyötyä koko amk:sta, mutta amk on paikka, jossa vaatii paljon omaa panostusta, jotta siitä saa irti kaiken hyödyn. Omalla tekemisellä on siis merkitystä!

      Ensimmäisenä amkki vuotena oli kyllä paljon pirskeitä ja bileitä, mutta kun osaa katsoa, että kannattaako kaikkiin bileisiin osallistua niin ehkä voit käyttää senkin ajan tekemällä töitä tulevaisuutesi eteen.

      Itse olen lukenut matkailun johtamisen amkki tutkinnon ja tällä hetkellä olen valtiolla töissä. Tosin olen työskennellyt ympäri Eurooppaa ja jatkan loppu vuodesta matkaani takaisin ulkomaille.

      Jos koet, että olet kiinnostunut opiskelemaan kyseisen koulun ja näet, että se on mielenkiintoinen ja kiinnostuksesi kohtaa sen kanssa, niin miksipä ei. Onhan sinun mahdollista lukea ylempi amk myöhemmin, kun olet tämän ns. yliopiston kandidaatin tutkinnon eli alemman amk -tutkinnon suorittanut.

      Pohdi mikä olisi järkevää kohdallasi ja ainahan voit kuluttaa vuoden opiskellen esim. amkin perusopintoja ja jos ala ei kiinnosta, niin haet ensi vuonna uudelleen jonnekin muualle. Totta kai voit pysyä sillä koulutustasolla kuin nyt olet, mutta itse näen hyödyllisenä amkin.

      • ettan5

        Tässä taas nähdään miten pihalla AMK-janarit tuntuvat olevan kaikesta. Ammatti"korkeakoulua" ei todellakaan voi suositella. Jos haluat opiskella pitkälle mene yliopistoon, tai jos haluat käytännön hommiin, niin käy ihan normi ammattikoulutus.


      • marcusek2
        ettan5 kirjoitti:

        Tässä taas nähdään miten pihalla AMK-janarit tuntuvat olevan kaikesta. Ammatti"korkeakoulua" ei todellakaan voi suositella. Jos haluat opiskella pitkälle mene yliopistoon, tai jos haluat käytännön hommiin, niin käy ihan normi ammattikoulutus.

        etten5-->mitä oikein tarkoitat? Kommentillasi ei ole mitän painoarvoa tässä keskustelussa. AMK:ta voi suositella todellakin. AMK-tasoinen voi opiskella pitkälle siitäkin huolimatta, vaikka kävisikin amkin. Ei elämä lopu siihen, vaikka AMK olisikin suoritettu. Jokainen meistä opiskelee kuitenkin joka päivä jotain ja jos monta vuotta luet teoriaa yliopistossa, niin voihan se alkaa maistua aika puulta.


    • xccxcxcxcxxc

      amk yliopisto kahdelta eri alalta on ihan hyvä yhdistelmä, jos ne saa yhdistettyä fiksusti toisiinsa.

      Pelkkä amk on vähän liian pahassa asemassa myöhemmällä iällä.
      Lähinnä siksi, että moni etsii 40 suojatyöpaikkaa valtiolta ja sinne on vaikea päästä köllöttelemään ilman maisterin tutkintoa.

      Yksityisellä palaa helposti loppuun 40, jos ikärasismilta saa töitä.

    • markkinointimerkonomi

      Se riippuu ihan siitä, mistä hakee töitä. Ei se myyjän työkään ihan yksinkertaista ole, jos mietitään, että myynnin ja asiakaspalvelun lisäksi siihen kuuluvat tuoteneuvonta, visuaalinen myyntityö, järjestyslistojen tarkistus ja toimitilojen oikeaoppinen puhtaanapito sekä tietoteknisten sovellusten käyttäminen (esim. nettikaupat).

    • Turunkylteri

      Juttelin tässä sukulaiseni kanssa joka on suomalaisen pörssiyhtiön talousjohtaja ja hän sanoi että tutkinto on vähän kuin ajokortti. KTM saa vetää peräkärryä kuorma-auton kanssa kun tradenomi saa ajaa mopolla. Tietyn pisteen yli et voi enää edetä pelkällä mopokortilla vaikka kuinka rekkaa osaisitkin ajaa. Summa summarum, älä tyydy tradenomin koulutukseen jos se ei sinua miellytä, vaan tavoittele rohkeasti unelmiasi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe