Mikä sairaus voisi olla kyseessä?

mkähän

Hei. Olen kolmekymppinen nuori nainen ja olen kärsinyt kolmen vuoden ajan elämää lamauttavista oireista. Olin muutama vuosi sitten vielä hyväkuntoinen ja urheileva nuori nainen, kunnes vointi alkoi yllättäen huononemaan, hitaasti mutta varmasti. Oireiden vuoksi olen ollut nyt kahden vuoden ajan työkyvytön ja tuntuu ärsyttävältä, kun arvauskeskuksen vuoksi asiani etenee todella hitaasti ja tuntuu että omalääkärini ei ota minua tosissaan, lähinnä pitää vitsinä kiputilojani ja epäilee mielenterveyttäni. Tarkoitus olisikin nyt siis vaihtaa lääkäriä ja haluan täten myös jakaa tarinani täällä, josko sattuisi löytymään ketään joka voisi mahdollisesti auttaa minua sairauden luokittelussa.

Päivittäiset oireeni:
-lievä huimaus, ei sellainen että vaikuttaisi tasapainoon, vaan ehkä enemmän sellainen nousuhumalamainen, hieman heittää siis jatkuvasti päässä
-voimakas hengenahdistus vähäisestä liikunnasta, monesti jopa pelkästään istuessa/maatessa. Saunan jälkeen erittäin voimakas hengeahdistus ja huimaus.
-erittäin huono rasituksen sieto
-erittäin voimaton olo tavallisen rasituksen jälkeen (kaupassa käynti)
-voimattomuuden tunne
-kohonnut verenpaine
-koko rinnan alueen ahdistava, ehkä myös hieman puristavamainen kipu joka voimistuu liikkeessä ollessa.
-huomattava väsymys pitkin päivää, unihumalamainen väsymys
-yöunet eivät poista päiväväsymystä, mutta pidemmät yöunet helpottavat
-tarvitsen 9-10h yöunet, jotta jaksan valvoa seuraavan päivän
-lyhyillä, noin 5-6h yöunilla rintakivut ja yleinen olotila on seuraavan päivän aikana pahemmat, ei jaksa tehdä oikein mitään. Tällöin minun on pakko ottaa 2-3 tunnin päiväunet jotta jaksan iltaan asti.
-kehoni normaalilämpö 36,6 nousee 37,5 tienoille jos käyn esimerkiksi tunnin kestävällä kauppareissulla.

Esimerkki oireistani, lähden kuuden tunnin kauppareissulle. Ensimmäisen kahden tunnin aikana rintaa alkaa hieman pakottamaan ja olo alkaa käymään tukalan väsyneeksi, olo on kuin olisi kolmatta päivää samoilla silmillä liikkeellä. 3-4tunnin kohdalla voimat alkavat käymään jo niin vähiin, että minun on pakko istua pidemmiksi ajoiksi ja lämpö alkaa tässä vaiheessa kohoamaan jo sinne maksimeihin, eli 37,5 asteen tienoille, eli asteen verran nousua normaaliin lämpöön verrattuna. Tässä vaiheessa hieman sekavahko olo päässä voimistuu, sellainen kuin kuumeisella ihmisellä liikkeessä ollessa. Päätäkin alkaa jomottamaan, mutta ei niin pahasti että tarvitsisi särkylääkettä. Olo on siis sellainen, kuin olisi kipeä, ilman vuotavaa nenää. Joka paikkaa kolottaa ja olo on kurja ja on raskas hengittää. Tässä vaiheessa alan lähtemään aina viimeistään kodin suuntaan ja kotiinpäästessä olo on erittäin huono. Ruoka ei maistu, kuumeinen ja flunssainen olo, sekä rintaa pakottaa ja väsymys on valtaisa. Loppuiltana en jaksa nousta edes isompaa ruokaa laittamaan, korkeintaan muutaman voileivän tekemään. Menen aikaisin nukkumaan ja saatan nukkua hyvinkin jopa 10-12 tuntia, jotta olo on seuraavana päivänä herätessä varmuudella parempi. Jos jättäisin unet esimerkiksi kuuteen-seitsemään tuntiin, olo seuraavana päivänä olisi kuin 2viikkoa putkeen samoilla silmillä ryypänneellä. Esimerkki päättyy tähän.

Rasituksen jälkeen unentarpeeni kasvaa siis jo siitä normaalisti liian korkeasta unentarpeesta huomattavasti. Pitkien yöunien jälkeen seuraavana aamuna ruumiinlämpö on laskenut ja flunssainen olo poistunut.

Palataan hieman taaksepäin. Alkuvaiheessa, eli silloin kolmisen vuotta sitten tämä voimistunut väsymys, hengenahdistus ja rintakivut alkoivat lähes yllättäen, muutaman kuukauden sisällä. Ennen näiden oireiden alkua sairastin flunssan jälkitautina keuhkoputken tulehduksen. Olin siis ennen tuota keuhkoputkentulehdusta erittäin hyväkuntoinen nuori nainen. Oireiden alkuvaiheessa jaksoin liikkua useammin ja tehdä jopa sen aikasta työtä jota minulla oli kolme päivää viikossa. Tämä tauti siis ns. pahenee ajan kanssa ja nyt tuntuu että se yksi päivän mittainen reissu vie voimat koko loppuviikolta joten minua huolestuttaa tulevaisuuteni. Halua kun olisi tehdä asioita, mutta keho tuntuu 90-vuotiaan kropalta.

Tähän asti minulle on tehty seuraavat testit uniapnea, sydänfilmi, verikoe useamman kerran (kilpirauhas ynnä muut poissuljettu) ja masennus on myöskin poissuljettu. Keuhkoröntgenissä kävin myös oireiden alkaessa silloin kolme vuotta sitten, koska tupakoitsin ja silloin kaikki oli ok. Mitään ei ole siis vielä löytynyt oireiden aiheuttajaksi. Mistähän tässä voisi olla kyse?

42

5493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulosairasko

      Onko narkolepsia tutkittu?Sehän on monimuotoinen sairaus.Oletko ottanut Pandermix rokotteen 2009-2010? En tiedä olenko aivan foliohattujengiläinen nykyään mutta omien ja tyttäreni ihmeellisten oireiden vuoksi olen tullut siihen johtopäätökseen että siitä rokotteesta tuli jotain meidän elimistöihin ja jokaisen kuumetaudin jälkeen tulee jotain uutta oiretta.Meillä esim tyttö valitti heti rokotteen annon jälkeisenä vuotena jalkakipuja,sitten alkoi näköhäiriöt ja huimausta oli myös.Vuos sitten hän sai jonkun aivan karsean kohtauksen kuumeessa.Ei ollut kouristus eikä kauhukohtaus vaan jotain niiden väliltä.Ja nyt edellisen kuumeen jälkeen rupesi jäsenet naksumaan.Itselläni on puutumista,huimausta,sumeaa näköä,lihasnykäyksiä,huono olo.suonenvetoja ja viimeisimpänä on tullut lihaskivut.Olen44 mutta olo on kun 60-vuotiaalla.Meillä ei ole mitään todettu mutta ei lääkärit tunnu ottavan oikein tosissaankaan.Aika epätoivoinen olo tässä on et miten huonoksi tässä vielä menee.

      • mkähän

        Hei. Sairastin sikaflunssan ennen kuin rokotteet tulivat edes jakoon, joten ei ottanut rokotetta ko. tautiin.

        Itsellä vointi on ollut erittäin huono 2-3 vuotta,mutta en ole sairastanut mitään flunssaa tai vastaavaa yli kahteen vuoteen.

        Taitaa olla arvauskeskuksessa yleistä että lääkärit eivät ota tosissaan ihmisiä. Yksityiselle tarkoitus mennä lähiaikoina.


        -AP


    • Arvauskeskus

      Vaihteleeko sulla vrenpaineet.Mun anoppi kärsi samankaltasista oireista ja ramppas lääkärissä vuosiaEnsin sillä diagnosoitii astma?sitten hetken päästä diabetes?loppujen lopuks sen maha tuli hirmukipeeks ja oli pitkää kipee ennenku lääkärit keksi ultrata sen munuaiset ja syöpähän sieltä löytyi.Kummastakin.Nyt leikataan ylihuomena.En halua pelotella mut kannattaa pyytää et ultraa ei siitä haittaakaa ole.

      • mkähän

        Kiitos vastauksesta. Verenpaine pysyy pääosin koholla. Istuessa ja nukkuessa toki laskee hieman. 2-3 vuotta olen verikokeissa rampannut, kuluvanakin vuonna olen käynyt jo 4-5 kertaa, eikä koskaan ole ollut anemiaa tai vastaavaa, joten syöpää ei ole lääkäri koskaan epäillyt. Luultavasti jos tässä jotain syöpää olisi, niin luulisi että anemiaa olisi jo melko varmasti jo näin kolmen vuoden jälkeen oireiden alkamisesta havaittavissa veriarvoissa... toki se mahdollinen syöpäkin on tässä mielessä kummitellut, kun olo on päivästä toiseen voimaton...


      • Arvauskeskus
        mkähän kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Verenpaine pysyy pääosin koholla. Istuessa ja nukkuessa toki laskee hieman. 2-3 vuotta olen verikokeissa rampannut, kuluvanakin vuonna olen käynyt jo 4-5 kertaa, eikä koskaan ole ollut anemiaa tai vastaavaa, joten syöpää ei ole lääkäri koskaan epäillyt. Luultavasti jos tässä jotain syöpää olisi, niin luulisi että anemiaa olisi jo melko varmasti jo näin kolmen vuoden jälkeen oireiden alkamisesta havaittavissa veriarvoissa... toki se mahdollinen syöpäkin on tässä mielessä kummitellut, kun olo on päivästä toiseen voimaton...

        No omituisenhan mun anopin kohdalla teki kaikesta se et sen veriarvot,pissakokeet yms oli tosi hyvät samoin keuhkokuvat:(No se lievä verensokerin nousu oli sit mut tulehdusarvot ja kaikki oli ok?Kaikki on näköjää mahollista.Oon kans aina kuvitellu et tommonenki tauti jättäis jälkiä veree tai ees virtsaa verta tms.mut ei mitään.No eihän sulla ehkä mitään vakavampaa ole mutta todella omituisia oireita on sullakin ja omituisempaa ettei mitään löydy.


    • Sairastunut itsekkin

      Onko kotonasi sisäilmaongelma?Homeet ja sienet voivat aiheuttaa kuvailemiasi oireita.Lääkäreiltä et saa apua asiaan.

    • 13astma?

      Minusta kuulostaa aika paljon astmalta.
      oletkohan ihan norlmaalipainoinen ja muuten ihan hyväkuntoinen?
      Joskus myös flunssasta voi jäädä hyvinkin pitkäksi aikaa joitain oireita. Kerroit, että sairastit keuhkoputken tulehduksen ja silloin keuhkokuvauksissa kaikki ok.

      Myös kannattaisi pyytää, että katsovat veresi rautapitoisuuden. Se voi olla alhaalla, joka voi taas aiheuttaa helposti pyörtymistä. En nyt tarkoita sitä, että pyörtyilisit kokoajan, vaan sitä, että pyörtymiseenkin liittyy useasti noita hengenahdistusta, jälkiväsymystä jne.

      Mutta kannattaa kyllä sanoa lääkärille, tehdä selväksi, että haluat tietää, onko kyseessä astma. Joskus keuhkoflunssista voi aiheutua astman tyyppistä kroonista keuhko-oiretta.

      Onnea matkaan!

      • mkähän

        Kiitos viestistä. Olen hieman ylipainoinen ja paino on pysynyt samana jo pari vuotta. En kuitenkaan niin paljon ylipainoinen, että tarvitsisi laihduttaa. Tunnen oloni todella todella huonoksi lähes päivittäin, joten mielestäni en voi luokitella itseäni hyväkuntoiseksi. Liikuntaa harrastaessa lihaksissa riittäisi puhtia, mutta mutta hengitys on todella raskasta ja vauhti hyytyy kuin seinään. Pelkkä portaiden nousu ottaa laittaa jo hengityksen niin raskaaksi, että huhhuh. Minulla ei ole minkäännäköistä yskää, joten astmaa ei olla osattu epäillä. Vereni rautapitoisuus on normaali.

        Aikaisemmalle kommentoijalle: ei pitäisi olla sisäilmaongelmia. Talo on 10v vanha, ei hometta tai muutakaan näkyvää missään. Olen käynyt myös vuosi sitten kolmen viikon lomalla, eivätkä oireet helpottaneet ollenkaan tuona aikana. Eli sisäilma tuskin on syynä oireisiin.

        Oireeni ovat siis päivittäisiä. yhtäkään oireetonta päivää ei ole sattunut kahteen vuoteen. Mitä vähemmän liikun, sitä vähäisempiä oireet ovat, joten aika vaikea on elämäntilanteeni tällä hetkellä. Pahinta epäilen.. :(


    • harvinainen

      Mä epäilen että vika on sun sydämessä,se ei näy sydänfilmissä,ultrassa vois näkyä.Se tuo sydän vaikuttaa niin moneen toimintoon ihmisessä.Suosittelen kardiologills käyntiä,jos ultrais sun sydämen...ja noista sisäilmaongelmista,ei ne näy aina päällepäin,silti voivat sairastuttaa ihmisen mitä moninaisin oirein.Tutkimustuloksia ei ole,joten syy-yhteys sairastumiseen jää arvailuiksi.

    • Astmaatikkona

      Selvä astma tai pahimpana sydämen ongelma!
      Itse sairastelin ennen astma diagnoosia juurikin noin, joten hakeudu peff puhalluksiin !

      Pika pikaa vaan lääkäriin... tsemppiÄ! :)

    • Valelekuriko

      Minun arvaukseni noiden kertomiesi oireiden perusteella, sekä tähän mennessä tehtyjen tutkimusten perusteella olisi paniikkihäiriö ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Noin pitkään jatkuneina oireina olet mennyt yleistilalta niin väsyneeksi/voimattomaksi, että unentarpeesi on suuri ja kehosi käy sen verran kierroksilla, että väsyt nopeasti vaikka nukutkin pitkät unet. Tuon voisi käytännössä diagnosoida lisäksi myös tähän hetkeen lieväksi tai keskivaikeaksi masennukseksi (masennukseen ei tarvitse kuulua "haluttomuutta ja toivon menetystä" vaan se voi olla summana muista oireista ja väsymyksestä).

      Verikokeita sinulta on useamman kerran otettu ja mikäli ne on vain tarpeeksi kattavasti otettu (kilpirauhasarvojen lisäksi), eli sieltä poissuljettu anemiat ym, niin minun mielestä lääkärin tulisi tehdä sinulle astmatutkimukset (en tunne menetelmiä miten tehdään) ja testiksi ainakin kuukauden ajaksi joku sopiva SSRI-lääke (esim cipralex, paroxetin tms.) Mikäli tuo SSRI-lääkitys ei ala tehoamaan lainkaan kuukauden aikana, niin sitten kyseessä ei ole todennäköisesti ahdistus/paniikkihäiriö.

    • Väsyy

      Sydän jutusta, onko myös tehty rasitustesti polkupyörällä.

      • Sarkoidoosipotilas

        Tuli vaan mieleen kun luin oireiluistasi,että sarkoidoosi voi aiheuttaa voimattomuutta,ja aivan älytöntä väsymystä,ja on vaikea löytää.Se voi olla sydämessä,keuhkoissa...tekee salakavalasti tuhojaan.


    • mkähän

      Kiitos jälleen kerran vastanneille.

      Rasituskokeeseen ja astmatutkimuksiin olisi tarkoitus lähiaikoina päästä. Lääkärin mielestä tilanteeni kun ei ole vakava, niin jonothan ovat sen verta pitkät yleisen puolella, että odotteluun voi mennä helposti kaksikin kuukautta. Yksityinen lekuri olisi varmaan vähän liian kallista minulle, kun tössä ei ole pystynyt tienaamaan pariin vuoteen.

      Mielenterveydelliset esimerkiksi tuo nimimerkki valekurikon ehdottama ahdistuneisuushäiriökin poissuljettiin pari kuukautta sitten, kun kävin useammankin kerran keskustelemassa psykiatrin kanssa. Oloni ei siis ole ahdistunut, niinkuin ahdistuneisuushäiriöisellä yleensä on. Pystyn retoutumaan ja unohtamaan hyvinkin helposti ruumiilliset ongelmani, pyrin oikeastaan jatkuvasti ajattelemaan muita asioita ja helposti se onnistuukin.
      Tietysti silloin kun on pahempi päivä, niin niin kyllä se muutaman kerran käy päivän aikan mielessä, että mistä tämä johtuu. Monesti en edes välitä kivusta, vaan annan kipujen olla ja nautiskelen elämästä esimerkiksi elokuvaa katsomalla. Niin paljon on vielä mahdollisia ongelman aiheuttajia tutkimatta, esimerkiksi juuri mahdolliset sydänperäiset ongelmat, että kyllähän tässä vielä iso kysymysmerkki on oireiden aiheuttajasta,

      Sain viikko sitten verenpainelääkityksen ja rintakivut ovat nyt viikon käytön jälkeen alkaneet mielestäni helpottamaan. Myös verenpaine on siis nyt tietenkin laskenut. Epäilykseni sydänperäisistä ongelmista ovat siis olemassa.

      Sen verran vielä tähän voisi tarinoida, että minulla on oireillut viisaudenhammas myös juuri tämän kolmisen vuotta. Toisen leikkautin pois kahdeksan vuotta sitten ja jätin tämän toisen suuhun, kun tämä ei vielä silloin oireillut. Välillä tämä hammas tulehtuu kunnolla ja turpoaa, mutta välillä taas turvotus laskee ja kipu häviää, sen vuoksi en ole sitä vielä käynyt poistattamassa ja kun kuulemma minun ikäisellä olisi jo todella kivulias tapahtuma viisarin poisto. Olen lukenut netistä tietoa ja löytänyt paljon informaatiota, että pitkään suussa ollut tulehtunut viisaudenhammas voisi aiheuttaa juuri tämänkaltaisia oireita mitä minulla on. Lääkärini on sanonut, että ei mukamas voi johtua siitä, joka myös yksi syy siihen miksi suussani tuo tulehtunut hammas vielä istuu.

    • eppuliisa

      Joo voipa hyvinkin olla koko sairastamisesi syy tuo tulehtunut hammas,sehän voi levitä sydämeenkin tuo bakteeritulehdus!Ei se nyt maksa kuin n.sata euroa kun kävisit yksityisellä leikkauttamassa sen pois,tai voihan sen poistaa tkssakin edullisimmin jos ei ole hankalia juuria.Puuduttavat niin ei se ole kivulias.Turhaan sitä pelätään tuota yksityisellä käyntiä,säästää jostain muualta sen satasen,ja sieltä laittaavat lähetteen lähimpään sairaalaan,jossa velotetaan ihan normaalin poliklinikkamaksun verran.Kalliimmaksi se tulee moninverroin kun sitä hoitamista pitkittää.Minulla se ei ollut edes kipeä,rupesi kasvamaan jotenkin poskeen päin,että painoi ikävästi,ja juuret oli kietoutuneet hampaan ympärille,mutta nätisti lähti taitavissa käsissä,pilkottiin ja poistettiin.Sain vielä antibioottikuurin mukaan,joten hyvä se on hoitaa kunnolla.

    • jarppi-76

      Käy hiv testissä varmuuden vuoksi

    • Mhb

      Kyseessä on limakalvojesi lievä laaja-alainen tulehdus jota ei pystytä parantamaan millään synteettisillä lääkkeillä, vaan pitää palauttaa limakalvojen kolme tärkeintä 1.L-a ja 2.Bif 3.L-b hyötybakteeria, joiden puutteesta nyt kärsit!

      Kosteusvaurio-home ja -kemikaalimyrkyt saattavat hyvinkin olla hyötybakteeri-tuhon takana(Ei haise!!), joka altistus on tuhonnut po hyötybakteerit jo aiemmin! Sen toteamiseksi kehitin testausmenetelmät-syystä että kvht-altistusta ja sen aiheuttamia vaurioita ei pystytä todentamaan Veri-, Pick, jne kokeilla:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/



      Vältä antibioottia kaikissa muodoissa! Tästä on kyse limakalvoillasi:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/


      Tee täydellinen elintapa-remontti ja huomioi että hoitoosi tarvitaan prikulleen noita kolmea hyötybakteeria:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

    • yks nuorehko nainen

      Ap., kuvaamasi oireilu on ns. yleisoireita, joten syy niihin voi olla periaatteessa mikä vain sairaus tai lääketieteellinen tila.

      Sinun tapaasi en usko, että kyse on psyykkisestä sairaudesta. Ihminen kyllä tietää, milloin hän on masentunut tai ahdistunut. Itse fyysisesti sairaana ihmisenä, joka joutui odottamaan diagnoosia yli kymmenen vuotta, tiedän, kuinka turhauttavaa on kuulla varsinkin lääkärikunnalta epäilyjä mm. masennuksesta.

      Itselläni diagnosoitiin MS-tauti pari vuotta sitten. Yli kymmenen vuotta ennen diagnoosin saamista minulla oli samanlaista epämääräistä, flunssamaista ja väsymykseen, "huonoon kuntoon", perustuvaa oireilua. Elin ne vuodet kuin sumussa. Oman kokemustaustani vuoksi minulle tietenkin ensimmäiseksi tuli mieleen, että mitä jos sinunkin oireesi johtuvat MS-taudista.

      Toisaalta minulla oli jo silloin kymmenen vuotta sitten myös spesifimmin MS-tautiin viittaavia oireita, kuten puutumista ja epämääräistä näköhäiriötä. Näitäkään oireita lääkäri ei silloin ottanut vakavasti, vaan pisti kaiken jännitysniskan piikkiin! Aivan kuin lääkäreille olisi annettu ohjeet viimeiseen asti viivästyttää diagnoosien antamista.

      MS-tauti kuulostaa pahalta ja pelottavalta, mutta vaikka minulla oli spesifejä MS-oireita (kuten edellä mainittu näköhermontulehdus) jo yli kymmenen vuotta sitten, elän tänä päivänä normaalia elämää, ja mikä vielä parempaa: voin nyt kaikin puolin paremmin kuin silloin kymmenen vuotta sitten! Sairauteni on siis ollut remissiossa vuosikaudet. Tämän mainitsin vain hälventääkseni yleensä MS-tautiin liittyviä kauhukuvia.

      On silti epätodennäköistä, että sinun oireilusi johtuisi MS-taudista, koska kuten sanoin, kuvaamasi oireilu on niin yleisluontoista, että se voi johtua aivan mistä vain.

      Rohkaisen sinua silti pitämään kiinni omasta intuitiostasi, että kaikki ei ole kunnossa, ja vaatimaan lääkäriä ottamaan oireesi vakavasti. Ja kuten kertomasi perusteella päättelin sinun jo tekevänkin, niin toisaalta kannustan sinua olemaan jatkuvasti ajattelematta ja murehtimatta terveydentilaasi. Ehkä voisit valita vaikka tietyt viikonpäivät tai päivämäärät kalenteriisi, jolloin edistät terveydentilasi selvittämistä? Usein terveyskeskuslääkärit tällaisissa vähän mystisemmissä oireissa ovat... no, hyödyttömiä. Jos sinulla on varaa, tai voit säästää rahaa, niin ehkä voisit varata hyvämaineiselle yksityislääkärille ajan, jolloin hän voisi antaa vähän suuntaviittoja sille, mitä kautta oireiluasi voi lähteä selvittämään.

      Voimia ja parempia tulevia päiviä ja vuosia sinulle, ap! :-)

      • mkähän

        Se todellakin on turhauttavaa, kun yleisellä puolella niin monet lääkärit rupeavat ehdottelemaan mielenterveydellisiä syitä oikeastaan lähes saman tien, jos verikokeissa ei näy mitään poikkeavaa. Vaikka mitään muuta kun veritesti ei olla otettu, niin ovat tekemässä sinusta mielenterveyshäiriöistä ressukkaa. Itse aina ollut perusvahva luonne ja aina osannut ottaa asiat positiivisen kannalta enkä ole ikinä stressannut mistään, niin kyllähän tuollaiset lääkärin epäilyt aina pistävät vähän mielen vihaiseksi. Voi vain kuvitella kuinka moni ihminen tälläkin hetkellä vetää niitä masennuslääkkeitä oikeisiin, fyysisistä sairauksista, esimerkiksi kroonisisesta väsymysoireyhtymästä johtuviin väsymystiloihin. Ei tee elimistölle hyvää moisten myrkkyjen vetäminen. Lääkärin kehotuksesta kävin psykiatrinkin juttusilla ja psykiatrille riitti kaksi tapaamiskertaa sanomaan, että pääkoppani on kunnossa.

        Minulla on esimerkiksi oireita jotka voivat viitata enemmän kuin paljon mahdollisiin sydänsairauksiin, mutta edes rasitustestiin ei ole lääkäriltä lähetettä heltynyt. Olen esim. selittänyt että hengitykseni on nimenomaan liikkuessa raskasta ja että se ei todellakaan ole mitään paniikkikohtausmaista hengenhaukkomista. Pelkästään jo vaatteiden pukeminen tekee hengityksen raskaaksi ja esim. kolmanteen kerrokseen portaita pitkin kävelyn jälkeen voi mennä viisikin minuuttia, kunnes hengitys alkaa tasaantumaan. Tämän lisäksi minulla on vielä korkea verenpaine, joka on levossa jatkuvasti 150-160 luokassa. Edes nämä oireet eivät vakuuta nykyistä lääkäriäni vaan lähinnä nauraa minulle. No verenpainelääkkeen se mulle sentäs myönsi pari viikkoa sitten ja senkin pitkän mietinnän jälkeen.

        Kyseinen nykyinen lekurini joka tapauksessa on nyt nähty. Yritän vielä lääkärin vaihtoa yleisellä puolella ja katsoa josko kohdalle sattuisi miellyttävämpi ja ammattitaitoisempi lääkäri. Jos ei, niin siirryn yksityiselle. Mahdolliset neurologiset tutkimukset minulla varmasti edessä, jos sydämestä ei löydy mitään.

        Kiitos sinulle viestistä ja vinkeistä! :-)


    • sisäilma

      Kannattaa ottaa vakavasti tuo sisäilmaomgelma. Uusissakin taloissa voi olla esim. lattiamatot, liimat, kaappit, oman sängyn patjat tai tyynyt, mikä vain joka sairastuttaa. Voi olla että olet herkistynyt jo vaikka koulussa ja nyt on jotain joka laukaisee oireet.

      Asutko talossa jossa on koneellinen ilmastointi? Kyllä nuo hengitysoireet kertovat vakavaa kieltä että ongelma on siinä ympäristössä jossa hengität.

      Itse oireilin juuri kuvaamallasi tavalla ainakin kymmenen vuotta työpaikan ilmastointia tietämättäni. Ihmettelin vain voimattomuutta, varsinkin pienenkin flunsan tai kurkkukivun jälkeen henki tahtoi loppua ja huimaus oli kovaa. Varsinkin aamuisin oli valtavat rytmihäiriöt ja huimaukset ennenkuin elimistö lähti käyntiin kun söi jotain. Pienenkin rasituksen jälkeen tuli paniikin oloisia kohtauksia. Öisin oli hyperventilaatiokohtauksia.

      Pidätkö usein ikkunoita auki? Kestää aikaa ennenkuin raitis ilma alkaa mahdollisesti vaikuttamaan suotuisasti. Suosittelen.

      • mkähän

        Betonitalossa asustelen ja mies tutki kämpän läpikohtaisin ja ei ollut mitään homeeseen viittaavaa. Mies on siis täysin oireeton, joten luultavaasti sekin puoltaa sitä, että talo olisi kunnossa. Sänkymme vieressä on tosin avohyllyssä miehen lehtikokoelma, vanhimmat lehdet 80-luvulta lähtöisin, useampi sata lehteä, mutta voisiko vanhat lehdet aiheuttaa näin isoja ongelmia mistä kärsin?

        Sänky uusittu myös vuosi sitten, eli mahdollisesti homeessa oleva sänkykään ei selitä oireita.


      • Kvht--altistunut
        mkähän kirjoitti:

        Betonitalossa asustelen ja mies tutki kämpän läpikohtaisin ja ei ollut mitään homeeseen viittaavaa. Mies on siis täysin oireeton, joten luultavaasti sekin puoltaa sitä, että talo olisi kunnossa. Sänkymme vieressä on tosin avohyllyssä miehen lehtikokoelma, vanhimmat lehdet 80-luvulta lähtöisin, useampi sata lehteä, mutta voisiko vanhat lehdet aiheuttaa näin isoja ongelmia mistä kärsin?

        Sänky uusittu myös vuosi sitten, eli mahdollisesti homeessa oleva sänkykään ei selitä oireita.

        Betonitalon kosteusvaurio-ongelma ovat juuri pahamaineisia sädesieniä, eli maaperäbakteereita, jotka kulkeutuvat betoniin, botonissa käytetyn hiekan mukana!
        Pelkkä rakenteiden pintojen, tai hajun(Ei haise!) perusteella ei pystytä sanomaan luotettavasti onko talo kosteusvaurioinen vai ei. Eikä saastuneissa tiloissa olevien asukkaiden altistumista pystytä näkemään millään verikokeilla, eikä iho-kokeilla!

        Kvht-altistus pystytään todentamaan kahdella tavalla:
        1.Keuhkojen BAL-huuhtelulla sairaalassa, tai
        2.Oiretestillä jonka voi toistaa itsekin vaikka parin-viikon välein. Tämä on pelottavan tarkka indikaattori; 62osuma-kohtaa josta ammattilainen pystyy päättelemään jopa sellaisenkin onko kyse alkoholistista!
        Testaa, hoito-ohjeet lötyvät teksteistä:
        http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/


        Kosteusvaurio-tiloissa sairastuneen terveystilanne pystytään testaamaan vielä tarkemmin:
        http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/


        Valoa on näkyvissä tunnelin päässä! Toivottavasti kosteusvaurioiden salaaminen loppuu vihdoinkin:
        http://pappasmurffi.nettisivu.org/viimeinkin-valoa-tunnelin-paassa-kun-rakennus-kosteus-hengittaa-niin-asukkaatkin-hengittavat-raikastapuhdasta-sisailmaa/


    • Meiltäkin löytyi...

      Mies tutki kämpän...noissa betonitaloissahan on ilmennyt paljonkin sisäilmaongelmia,kun ei ole kuivateltu tarpeeksi kauaa materiaaleja,tehtaallakin mokaillaan,betoniseinät seisoo usein ulkona peittelemättä.Netissä on myytävänä Biofacton-sisäilmatestejä,siinä sisäilmaa kerätään purkkiin,annetaan kasvaa pimeässä peitettynä,lasketaan pesäkkeet päivittäin,ja sen voi lähettää jatkoanalyysiin jos haluaa varmuuden.Ja voisihan nuo miehen lehdet laittaa kannellisiin muovilaatikoihin...ei sitä aina huomaa silmämääräisesti noita sisäilmaongelmia,vaikka vaikeahan sitä on myöntää jos sellainen kotoa löytyy,ja on vielä itse talon rakentanut.Ette ole yksin...

    • Koneellinen ilmastoi

      jos koneellinen ilmastointi on pielessä niinkuin se yleensä on, se tekee huoneistoon yli-/alipaineen (en tiedä kummasta on kysymys) joka vetää seinistä ja kaikista mahdollisista materiaaleista huoneistoon myrkkyjä ja kemikaaleja, joista ihmiset alkavat oireilla. Tämä johtuu siitä kun korvausilmaa ei tule tarpeeksi vaan sama huono ilma saattaa kiertää koko talossa. Siis ikkunat auki!!

      Välttämättä ei tarvitse olla hometta vaan talon epäpuhtaudet tulevat hengityksen kautta elimistöön ja sairastuttavat ajan kanssa. Saattaa olla että olet altistunut työpaikallasi tai jo kouluaikana. Yksi lehtikasa ei tee tällaista. Kyllä 10 vuotias talo voi olla hyvinkin saasteinen.

      Oireesi sopivat hyvin tähän ongelmaan.

      Eihän sinulla vain ole amalgaamipaikkoja, ne tekevät kanssa tuollaista?

    • mkähän

      Varmasti osa oireistani ovat samankaltaisia kun hometaloissa olleilla, mutta kun nämä oireet eivät hellitä ollenkaan, vaikka olen pitempiä aikoja poissa kotoa. Useilla viikoillakaan ei ole mitään merkitystä oireisiin. Ei pienintäkään. Tämän lisäksi kukaan muu täällä talossa asuva ei kärsi ollenkaan samoista vaivoista kuin minä. Tämän vuoksi epäilyttää että täällä hometta tai sisäilmaongelmia... ei ole itserakennettu talo.

      Kyllä tässä jotain fyysistä sairautta taitaa kutienkin olla enemmän kuin varmasti. Tulevan parin kuukauden sisään tutkimukseni toivottavasti menevät taas eteenpäin. Seuraavaksi tarkoitus poistattaa tulehtunut viisaudenhammas, kovat odotukset sen suhteen että tuon poisto poistaisi edes jotain ongelmistani! Periaatteessahan tuolla selittyisi tämä lämpöily ja flussamainen olo. Toivon kovasti, että asioihin löytyisi ratkaisu lähitulevaisuudessa! :)

    • Kvht-altistunut

      Tällä testillä pystyt testaamaan kaikki perheestä ja sen pystyt tekemään vaikka kahden viikon välein. Ja yleensä kun potilaalta kysyy oletko kosteusvaurio asunnossa, niin vastaus on Ei. Mutta kun antaa tehtäväksi tuon 62-kohtaisen testin niin johan selviää:
      -esim.0.....5-osumaa, niin ei varmasti ole altistunut!
      -esim.40-osumaa, niin 100%.n varmuudella on altistunut!

      Uskallan väittää, että olet altistunut jo aiemmin, välttämättä et altistu nyt. Ja ne vauriot mitkä aiemmin olet saanut- eivät parane itsestään, vaan sinun pitää antaa elimistöllesi oikeat "työkalut"-eli tyydyttynyttä rasvaa ja noita L-a ja Bif L-b hyöty-bakteereita!
      Ja antibiootti on pahinta myrkkyä sinulle nyt!!!
      Meinasin kysyä sinun CRP.tä, mutta ei kannata kun sinulla on tulehtunut hammas! Älä hoida sitä tulehdusta pois antibiootilla, koska se tappaa juuri näitä elintärkeitä hyöty-bakteereita! Vaan hoida tulehdus "Tehosessioilla" noilla listan hyöty'bakteeri-tuotteilla:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/


      ........jatkuu. Huomioi ensin tämä:
      >>>>Kvht-altistuneen hoito menee näin esimerkiksi oirehtiminen 40-osuman saaneella:
      1. >>>>Pyrit kvht-altisteettomiin tiloihin jolloin kvht-altistumisen oireista häviää noin puolet, eli jäljelle jää noin 20-oiretta.
      2. >>>>Syöt riittävästi ja riittävän kauan limakalvojen tärkeimpiä L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteereita. Jäljelle jää noin 0….5 oiretta joka on normaali/terve tila.
      a. Mikäli oireilu jämähtää paikoilleen noin 10-osuman seudulle niin, joko et ole saanut po bakteereita riittävästi, tai
      b. Kvht-altistut edelleen tietämättäsi koska kvht-gogktailit eivät välttämättä haise!
      Syy siihen miksi rivilääkärit leimaavat kvht-altistuneen mielenvikaiseksi selviää testistä. Jatkuu.......
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/

      Opastus vaiheittain tyydyttyneen-rasvan ja po hyöty-bakteereiden käyttöön ja ongelmien ratkaisut löydät:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

      • asuntunys,

        Hahhaa :D
        Mistä näitä humpuukiukkoja oikein sikiää.

        Antibiootit ovat aina ensisijaisia kaiken hoitoon. Myös kaihen.


      • mhb
        asuntunys, kirjoitti:

        Hahhaa :D
        Mistä näitä humpuukiukkoja oikein sikiää.

        Antibiootit ovat aina ensisijaisia kaiken hoitoon. Myös kaihen.

        Onko antibioottien myynti tyrehtynyt!!! Heko, Heko!
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9902940


    • Kata781

      Hei! Tässä minun kertomukseni. Kuntoilin 3-4 kertaa viikossa salilla. Kävin koiran kanssa päivittäin tunnin kävely lenkkejä. Pyöräilin ja jaksoin touhuta lasten kanssa ja nautin elämästä. Taustalla oli jatkuvat selkä ja lonkkka kivut, mutta sain ne pidettyä liikunnan avulla jotenkin kurissa. Nukuin 4-6 tunnin yö unia ja en osannut nukkua pitkään aamulla. Nautin työstäni ja ystävien seurasta sekä perhe-elämästäni. Sitten tapahtui jotakin. Ihmettelin salilla miksi en jaksa tehdä toistoja kun muutaman ajattelin sen johtuvan väsymisestäni ja en siihen kiinnittänyt sen enempää huomiota. Töitten jälkeen alkoi painamaan väsymys. Olin milloin flunssassa/ kuumeessa ja tuntui ettei tauti meinaa menna millään ohi ja töissä ollessani väsytti hirveästu. Lihaskivut lisääntyivät, päänsärkyä ja palutuminen rasituksesta tunutui kestävän koko ajan pidenpää. Yö unet pitenivät 9-10 tuntiin silti väsytti. Lopulta alkoi töihin aamuun meno olemaan tuskaa. Tuntui etten saa itseäni ylös sängystä, pakottamalla töihin. Töiden jälkeen tuntui että aivot jäivät työmaalle. En muistanut mitä tein mihin panin mitäkin tai sekoilin puhelimessa erilaisissa aikavarauksissa. Josta johtui että menin vääränä päivänä neuvolaan tai unohdin jonkin sovitun menon. ¨
      Päänsärkyä, niveliä koski, lihakset väsyivät pienmmästäkin rasituksesta. Unen tarve kasvoi piti alkaa nukkumaan päiväunia. Töissä tuntui, että nukahdan pystyyn kun pysähdyin hetkeksi tietokeneelle, Haukottelin jatkuvasti. Meinasin kaatuilla kun pyörytti milloin missäkin. En jaksanut seisoa vaan piti etsiä istuma paikka jottei jalat lähtisi alta. En löytänyt oikeita sanoja kaikelle tavaroille ja puhuin "puutaheinää". Koiran kanssa ulkona lenkit lyhentyivät 20 minuuttiin kun tuntui ettei jalat kanna. Lopulta täydellinen hyytyminen. Sekoitin asiat, en muistanut mitä olin tehnyt ja sopinut. Vääriä sanoja puhuessa enkä edes itse huomannut. Kaupassa käynti uuvutti. Lasta en jaksanut kantaa kun otin syliin lihakset menivät hapoille. Tuntui kun olisi vetänyt tiukan salitreenin eikä voimaa ollut. Lopulta ajatus katkesi. Autolla ajaminen vaikeaa pysyä hereillä. Tuntui kun eläisin jossakin sumussa. Nukkuisin koko ajan. Koiran kanssa 5min ulkona jalat ja kädet hapoilla. Mihin hävisi voimat???? Ilta satua lukiessa lapset huomauttivat että puhun hassuja.... jne.
      Kilpparit ok, labrat ok. Kivut tuskallisisa ja voimat loppu eikä pää toimi. En ole masentunut. DG CFS eli krooninen väsymysoireyhtymä. Mikä sairaus sekin on??? Voin sanoa ettei tätä kukaan halua. Nyt tuosta pahimmasta kulunut puoli vuotta, lihakset jaksavat jo vähän enemmän. Pää toimii kunhan en väsytä itseeni. Kädet ja jalat puutuvat edelleen herkästi. Kipuja joka nivelessä koko ajan . Välillä enemmän ja välillä vähemmän.
      Hammastulehduskin vie voimia mutta tässä yksi mahdollisuus. Tsemppiä sinulle! Harva lääkäri tuntee tämän sairauden ja Suomessa sairauden suhteen ollaan vielä lapsen kengissä. Kelalta ei saa mitään tukia, koska Kela ei hyväksy tätä sairautta. Ruotsissa tunnetaan paremmin. Joten toivottavasti sinulla ei ole tätä.

    • minulle selvisi

      kun kärsin juuri tuollaisista Katan kertomista pahenevista oireista vuosia, että syy on amalgaamipaikoissa. Kärsin siis elohopean aiheuttamasta myrkytyksestä.

      Kun paikat vaihdettiin muovisiin, hitaasti olo muuttui aivan toisenlaiseksi. Oire yksi toisensa jälkeen alkoi hävitä, tokkuraisuus, dementoitunut olo, väsymys, säryt, valtavat rytmihäiriöt pienestäkin rasituksesta loppuivat. Hengitykseeni on ilmeisesti jäänyt jotain pysyvää vauriota, tai sitten olen sairastunut sisäilmasta, tai kumpaakin.

      Vielä 80-luvulla hammaslääkärit myrkyttivät ihmisiä elohopealla, nyt siitä on oneksi luovuttu.

    • Uytre

      Hei. Kärsin vastaavissa oireista kun Aloittaja. Neurologiset tutkimukset kesken. Olisi kiva kuulla miten Aloittajalla menee?

      • Vendeen

        Onko rautavarastot katsottu?


    • Eppäilen

      Toihan on ihan selvästi endokardiitti tai sydämen myksooma.

    • vastaus

      Minusta tuo kuulostaa keuhkoahtaumataudilta, sitä ei käsittääkseni näe röntgenkuvasta, se todetaan keuhkojen toimintakokeilla esim. spirometrialla. Tsemppiä ja voimaa sinulle.

    • Anonyymi

      Hei!

      Olen itse kärsinyt tismalleen samanlaisista oireista kohta 10 vuotta.

      Nielurisat kun poistettiin, niin olo oli normaali nelisen kuukautta siitä eteenpäin, mutta sitten oireet alkoivat taas pikkuhiljaa. Oli kuulemma sattumaa..

      Tutkittu melkeinpä kaikki, mitä tässä ketjussa on mainittu ja syöty mm. maitohappobakteereja ja kokeeksi allergia- ja ssri-lääkkeitä.

      Saisikohan AP:ta vielä tästä ketjusta kiinni kommentoimaan nykytilannetta? :)

      • Anonyymi

        Me/cfs voi olla kysymyksessä jos oireille ei mutta syytä ole löytynyt.Tälle taudille ei varmaankaan ole edellenkään lääketieteellistä diagnostiikkaa olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me/cfs voi olla kysymyksessä jos oireille ei mutta syytä ole löytynyt.Tälle taudille ei varmaankaan ole edellenkään lääketieteellistä diagnostiikkaa olemassa.

        Vähän sitä myös pelännyt :/

        On tosi hankala juttu, kun kunnon diagnoosia ei ole, eikä myöskään hoitoa. Oireita voidaan käsittääkseni tosin helpottaa lääkkeillä, kunhan jonkinlaisen diagnoosin saisi ensin.


    • Anonyymi

      Ylempi tarina on siis minun, mutta kokeilen lähtisikö AP:lle jonkinlainen ilmoitus jos vastaan suoraan aloitukseen :)

    • Anonyymi

      Saattaa hyvin olla jokin lihassairaus. Minulla on DM2 ja useimmat kuvaamistasi oireista tuntuvat hyvin tutuilta. Ei muuta kuin lisää tutkimuksia, kunnes asia selviää. Jos en olisi tiennyt, että isälläni oli em sairaus, on mahdollista, ettei omien oireideni aiheuttaja olisi koskaan selvinnyt.

    • Anonyymi

      Harmi, että aloittaja ei ole kertonut miten asian selvittely eteni, vai etenikö lainkaan.

      Sepelvaltimotauti ainakin on mahdollinen .

    • Anonyymi

      Mahdollisesti voi olla me/cfs oireita. kannattaa tietenki kaikki muut syyt ensin sulkea pois.

    • Anonyymi

      Aloittaja mainitsi, että rauta-arvo on normaali, mutta onkohan varmasti ferritiini myös katsottu tällöin. Pelkän hemoglobiinin katsominen ei auta mitään. Mulla samanlaisia oireita, alkoi myös flunssan jälkeen. Epäilen virustaudin jälkeistä long covid -tyyppistä tilaa, jota raudanpuute pahentaa. Suurella osalla naisista raudanpuute, joten katsokaa ferritiini jos on raudanpuutteen oireita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe