Tätä minä kovasti ihmettelen.

paperisaku

Jos minulla on rekisterissä oleva saksanpaimenkoira narttu ja kaverillani on rekisterissä oleva saksanpaimenkoira uros, niin miten on mahdollista että niiden jälkeläiset eivät ole puhdasrotusia saksanpaimenkoiria jos en rekisteröi niitä, tai sitten ovat jos rekisteröin.

Kysymys omasta mielestäni on vain paperinpalasta millä voin todistaa rotupuhtauden.

29

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei halpa pentua

      Yleensä paperitomien pentueiden vanhemissa on jotain vikaa miksi ei saa rekisteriin. Tokihan AINA löytyy näitä halvan koiran hakijoita jotka hakevat kotikoiraksi tai halpuuden vuoksi koiraa. Yksi kasvattaja sanoi mulle kerran että paperi suojaa omalla tavallaan koiraa ja korkeampi hinta yleensä laittaa miettimään pariin kertaan koiran ottoa plus vastuullinen kasvattaja on takaamassa sen jos tilanne muuttuu niin voi auttaa uuden kodin (vastuullisemman) etsimisessä. Jos haluaa pelkän kotikoiran ottaa kodinvaihtajan suoraan löytöeläintalolta tai kasvattajalta palautuneen pennun.

      Jenkeissä on ainakin ongelmana että nimenomaan nämä paperitomat ovat päätyneet kiertoon ja tarhoille kun ei ole ollut kasvattajaa tukena.
      Kasvatus vaatii ajatusta, rahaa ja aikaa - se ei ole kaikkien juttu vaikka se olisikin suloista teettää pentuja ja tienata niistä taskuun euroja.
      Kennelliiton sivutkin kehoitavat käyttämään ajatusta koiran ottoon: http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/apula/apula.pl?5

    • torma

      No ajatellaanpa että koira osoittautuu erinomaiseksi ominaisuuksiltaan. Sitä vaan ei voi käyttää rodun jalostukseen. Saksanpaimenkoiria jalostetaan tavallaan lisensillä. Jos pentue ei täytä lisenssiehtoja tai kasvattaja ei maksa pientä rekisteröinmismaksua, on pentue piraattitavaraa.

    • Tosi pettynyt

      Juuri se paperinpala on se joidenkin elämän mullistava asia :)
      Ja saat hirveän ryöpytyksen niiltä muutamilta "Todista että se on saku" tyypeiltä...
      Ja miltä ne paperit suojaa koiraa. Minullekkin annattiin oikein kivestakuu paperit.
      Palliton koira ja takuu paperilla sai pyyhkiä per-seen! Se niistä kasvattajan takuista.
      Mitään korvausta ei tullut,pas-ka puhetta ja valehtelua vaan!

    • aa-00x2

      En ymmärrä miksi maksaisin mitään rekisteröimismaksuja kun sukulaiset ja tuttavat ovat varanneet jo kaikki tulevat pennut, heitä ei kiinnosta paperit vaan pennut jotka ovat terveistä tervepäiisistä erittäin hyväluonteisista vanhemmista.

      • Tosi pettynyt

        Minäkin ottaisin mielelläni sinulta pennun,olen sen verran pettynyt ns. virallisiin kasvattajiin.


    • Siinäsenähtiin

      Juuri näin,paperikoiraa en minäkään enää hanki! Helvetin kalliita ja sairaita!
      Kasvattaja ei mitään takaa. Tuttavani osti uroksen jonka kyynärät olikin aivan resut.
      Kun korvauspentua alkoi kyseleen,olikin sellainen ehto että tämä resukyynäräinen piti antaa kasvattajalle takaisin,siinä tapauksessa saa uuden pennun ilmaiseksi.
      Muutoin maksaa puolet pennun hinnasta. Kukahan antaa enää pois sellaista koiraa joka on ollut 2-3 vuotta ja mihin kasvattaja mahtaa sitä tarvita???
      Vit-tumainen ehto tuollainen! Kyllä nämä "lisenssi" kasvattajat osaa pelata aina rahat omaan taskuun!

    • Koira, paperit ja terveys: Erään eläinlääkärin vastaus tuohon "onko papereilla mikä merkitys", oli ettei mitään merkitystä; jos koiran on jonkun rodun tyypillinen edustaja, on hänen hoidettava koira sen rotuisena joka tapauksessa eläinlääketieteen kannalta katsoen. Paperit kertovat suvun, ja sitä kautta voi etsiä ehkä suvussa kulkevia sairauksia, mutta sekään ei ole tae.

    • näinkin voi käydä

      mulla paperisaku, lonkat D/C, kyynärät 00, kasvattajaan en ole saanut yhteyttä sen jälkeen kun lonkkatulos on ollut nähtävissä jalostustietosivulla

      muutamia kertoja olen yrittänyt kasvattajaa tavoitella ihan muussa mielessä, olisin lähettänyt kuvia ja kysellyt sisarusten kuulumisia, ei kuitenkaan vastaa viesteihin ja soittopyyntöihin

    • Perävalotakuu

      Kyllä niitä oikeasti vastuuntuntoisia kasvattajia ei taida olla missään yhtään...?
      Tai korkeintaan muutama,yläkanttiin arvatessa. Surullista ,mutta totta!
      Ihmeesti ne vaan häipyy tavoittamattomiin, kun ilmenee pennun kanssa "valuvikoja"

    • Hm.. miettii sitten

      Paperittomuusko sitten olisi vastaus sitten? Mielenkiinnosta kysyn että onko pussin päähän heittäminen sitten ratkaisu jolla katoaa rodun viat ja sairaudet? :D
      Mikä mullistus jota ei ole jalostusohjelma vielä keksinyt. Kun ei ole vaatimuksiakaan niin jokainen haluava saa sakun helposti ja halvalla. Kovasti noita paperitomia hakee sitten 1-3v. päästä kotia, jännä! Itse en ole kasvattaja tai edes liiton jäsen mutta hieman huvittaa nykyajatus että sekoituksilla tai paperitomuudella tullaan paremmiksi. Ei sitä nartun jälkeläismäärää tarvitse seurata mistään tai käydä testaamassa mitenkää se toimii ja näyttää hyvältä (omaan silmään) tai varmistua siitä ovatko koirat sukua toisilleen nope ne tulee vain kotikäyttöön niin on hyvä. Osotetaan keskaria kasvattajille ja annetaan jokaiselle mahdollisuus omaan sakuun joka vain maksaa niin maailma paranee. Ei siinä munkin tuttava piiri ajattelee että paperittomuus on vain huuhaata ja turhaa joten mua ei voi syyttää siitä ettenkö olisi lähipiiristä saanut ''aatteita''.

      Ei mutta ironisesti jotta ymmärtäisin tuttava piiriänikin paremmin onko pussin päähän heitto sitten ratkaisu ja autuus?

    • tuskinhuonompia

      Ei varmaankaan,mutta ajattelemisen arvoinen vaihtoehto.
      Itselläni ei ole koskaan ollut kuin kenneleistä ostettuja paperillisia sakuja.
      Seuraavaksi otan koiran yksityiseltä joka penikoittaa terveen koiransa terveellä uroksella,ilman papereita,edullisesti.Tutulta jonka koirat tiedän ja tunnen. Laatupennut on jo kokeiltu ja heikkolaatuisiksi todettu. Sairaita ovat jalostuspennut.

    • ---

      Millä periaatteella paperiton on terveempi kuin paperillinen? Kuinkakohan moni rehellisesti esim lonkka/kyynärkuvauttaa paperittoman koiransa? Paperittomia tuskin paljon kuvataan ja paperittomissa viis veisataan sitä,et onko se koira esim lonkiltaan ja kyynäriltään terve. Tuosta et paperiton on terveempi kuin paperillinen,oli jokunen aika sitten Koiramme-lehdessä juttua ja siinä jutussa el.lääkärit kertoivat ettei se paperiton ole terveempi kuin paperillinen.

      • Vaihtoehto

        En väitäkkään että olisi terveempi,mutta eipä ole olleet terveitä paperilliset koiratkaan. Tuttavapiirissäni on niin paljon jalkasairaita sakemanneja että ei tosikaan ja ovat hyvistä harkituista yhdistelmistä,sairaan tilalle on saatu vielä sairaampi korvauspentu. Enemmän jää rahaa käydä eläinlääkärissä, kun pennun saa edullisesti...


      • kipale

        No ei VÄLTTÄMÄTTÄ olekaan. Mutta voi olla. On niitä kasvattajia jotka kasvattaa ihan vaan rahankiilto silmissä, muulla ei niin väliä. Sitten esimerkiksi minun koira, joka tuli pentueesta, joka tehtiin vain sitä varten, että isä- ja emäkoiran perheet halusivat HYVÄN pennun itselleen (Terveyttä silmällä pitäen, kai nyt kaikki haluaa itselleen terveen koiran. Mutta kasvattajia ei näytä hetkauttavan vaikka myisivät paskaa, kun ei se itselle tule). Muut pennut myytiin hyviin koteihin alle puolella siitä, mitä paperilliset maksaa. Tietysti nähtäväksi jää, pysyykö koirat terveinä.


    • manitalks

      Mutta kun mä en usko sun sanaas että koirat ovat puhtaita, joten yritäppä jotenkin muuten vakuuttaa että puhut totta.Hai sie osta hyvä suskoira,vanhemmat on puhtaita, mutta mie en rekkaa ku ovat terveempiä ilman papereita.Joopa joo.

      Paperittomien ostajat selittää aina samaa etteivät tee papereilla mitään, tosiasiassa niitä mikään muu kiinnosta juin halpa hinta.Mäen tollasiin torikauppiaisiin usko.

      • Takapihankennel

        No se on sinun ongelmasi,ei ole pakko uskoa,kerron vain sen minkä olen nähnyt ja tiedän. Skeidaa voit heittää myös itse. Puntit on tasan, paperillinen tai paperiton ,jokainen saa itse valita minkä hankkii. Uskottavauus ammattikasvattajiin on mennyt ,ainakin minulta. Manne talks?


      • sairasta touhua
        Takapihankennel kirjoitti:

        No se on sinun ongelmasi,ei ole pakko uskoa,kerron vain sen minkä olen nähnyt ja tiedän. Skeidaa voit heittää myös itse. Puntit on tasan, paperillinen tai paperiton ,jokainen saa itse valita minkä hankkii. Uskottavauus ammattikasvattajiin on mennyt ,ainakin minulta. Manne talks?

        Joo, sitähän te paperittomien tekijät hoette.Teetätte joka juoksusta pennut,pennutatte sairailla koirilla, kunette saa rekattua, astutatte lähisukulaisella ja mietitte paljonko saatte rahaa.Tehtailija paskoja kaikki paperittomien tekijät.Luotto ei ole menny, kun sitä ei ole ollutkaan


      • kettuunnurauhassa
        sairasta touhua kirjoitti:

        Joo, sitähän te paperittomien tekijät hoette.Teetätte joka juoksusta pennut,pennutatte sairailla koirilla, kunette saa rekattua, astutatte lähisukulaisella ja mietitte paljonko saatte rahaa.Tehtailija paskoja kaikki paperittomien tekijät.Luotto ei ole menny, kun sitä ei ole ollutkaan

        Taidat olla kasvattaja jota ketuttaa kun rahat menee sivu suun jos ihmiset ostaa muualta


    • Totta,sairasta

      Sairasta niin,ja kuinkahan paljon paremmin on kenneleissä asiat? Seuraappa huvikses sitä pentu määrää jalostusnetissä,mitä pentue määriä siellä vuodessa suolletaan! Pata kattilaa soimaa jne...
      Kaikki rahan ahneuksissaan pennuttavat ovat yhtälailla syypäitä,oli ne kenneleitä tai ei.

    • kaikenlainen

      Niimpä, mitempä sen kasvattajan muuten voisi saada vastuuseen sekarotuisten teettämisestä, kuin että on ne paperit. Jos niitä ei ole, niin on vaan uskominen myyjän sanaan, vastuuta ei sitten sen kummemin ole.
      Ja paperittomat vo myydä pimeästi, eli olla ilmoittamatta verottajalle tulojaan, silleen saa myyjä itselleen enemmän rahaa.

    • Puhtaa jauhotko?

      Niinköhän ne kaikki pentueet ilmoitetaan verottajalle???

    • Tutkikaa taustat

      Ja sitten on kasvattajia joiden tulevat pentueet on varattu vuosiksi eteenpäin kun linja on todettu terveeksi ja tarkoituksen mukaiseksi. Ne pennut ei koskaan missään netissä näykkään. Eikä niitä kaikille edes myydä.
      Monta tervettä pentua on myös osaamaton omistaja pilannut ruokinnalla, liikunnalla ym. ja sitten huudetaan netissä kun oli paska koira.

    • bernilö

      Miksi ei paperitonta saksanpaimenkoiraa:
      * Terveystutkimuksia ei ole tehty, jolloin vanhemmat voivat olla hyvinkin rikkinäisiä luustoltaan
      * Vanhemmat voivat olla lähisuliöaisia, et voi sitä mistään todentaa
      * rekisteröinti maksaa halvimmillaan 33e, ei ole siis syytä jättää rekkaamatta
      * Joka juoksusta pentue?? puolen vuoden välein
      * Koirasta ei voi todentaa että se on rotupuhdas..ulkonäöstä sitä ei voi sanoa
      *Sekarotuinen saa maksaa kennelliiton mukaan 300e, miksi maksaisin paperittomasta ylihintaa
      * Ei minkään näköistä takuuta. Paperillisella on aina tietty takuu, joka mainitaan mysö kennelliiton sopimuksessa
      * Paperillisen tiedot voi aina katsoa koiranetistä, ja indeksit, jolloin voi arvioida riskejä
      * Paperittomalla ei voi mennä kokeeseen
      * Pennun osto on aina riski. On omaa tyhmyyttä ostaa huonoilla indekseillä olevien vanhempien pentu, tai pentu josta ei tiedetä mitään. Ostajan vastuu
      * Paperiton "puhdas" ei ole yhtään sen terveempi kuin paperillinen, tutkittu asia. Kun taas kahden eri rodun risteytys voi olla terveempi..

      Koiran suvun ja linjan määrittää suku. Ja jotta suku olisi tiedossa ja todettu, siihen tarvitaan se rekisteripaperi.

      Älä tue laitonta pentukauppaa, äläkä tue pentutehtailua, josta esiintyy varsinkin paperittomilla saksanpaimenkoirilla.

      • <<<

        "Terveystutkimuksia ei ole tehty, jolloin vanhemmat voivat olla hyvinkin rikkinäisiä luustoltaan"

        En itsekään kannata paperittomien tuotantoa/myyntiä, mutta faktaahan on se, että hyvin harvoin paperillisiakaan on kuvautettu muuten kuin kyynärät ja lonkat, usin vain lonkat. Ja niitä rikkinäisellä luustolla varustettuja esim. etukää 2/2 myydään paperein.

        "Vanhemmat voivat olla lähisuliöaisia, et voi sitä mistään todentaa"

        Kuten paperillisetkin, sen voi todistaa.


      • <<<
        <<< kirjoitti:

        "Terveystutkimuksia ei ole tehty, jolloin vanhemmat voivat olla hyvinkin rikkinäisiä luustoltaan"

        En itsekään kannata paperittomien tuotantoa/myyntiä, mutta faktaahan on se, että hyvin harvoin paperillisiakaan on kuvautettu muuten kuin kyynärät ja lonkat, usin vain lonkat. Ja niitä rikkinäisellä luustolla varustettuja esim. etukää 2/2 myydään paperein.

        "Vanhemmat voivat olla lähisuliöaisia, et voi sitä mistään todentaa"

        Kuten paperillisetkin, sen voi todistaa.

        Juu ja anteeksi kirjoitusvirheet, näppäimistöni on välillä hieman outo.


      • kipale

        Eiköhän terveystutkimukset pysty tehdä, vaikka ei papereita olisikaan. Kyllä itse aion oman paperittoman tutkituttaa kun aika on oikea. Saa se tehdä pennutkin, jos kaikki on hyvin ja elämäntilanne on otollinen. Sitten ulkonäkö asiasta: olen nähnyt monia jotka on puoliksi sakemanneja, juu ei ne todellakaan näytä puhtailta. Ehkä sitten voi näyttää enemmän, jos on sekoitettu jotain samantyyppistä rotua, mutta ei välttämättä silloinkaan..


      • SPK:n omistaja
        kipale kirjoitti:

        Eiköhän terveystutkimukset pysty tehdä, vaikka ei papereita olisikaan. Kyllä itse aion oman paperittoman tutkituttaa kun aika on oikea. Saa se tehdä pennutkin, jos kaikki on hyvin ja elämäntilanne on otollinen. Sitten ulkonäkö asiasta: olen nähnyt monia jotka on puoliksi sakemanneja, juu ei ne todellakaan näytä puhtailta. Ehkä sitten voi näyttää enemmän, jos on sekoitettu jotain samantyyppistä rotua, mutta ei välttämättä silloinkaan..

        kipale : Käsittääkseni pystyy,mutta niitä ei mihinkään tallenneta,kuten paperillisten. Paperillisten terveystulokset näkyvät Koiranetissä,paperittomien ei missään. Toukokuun Koiramme-lehdessä oli todella hyvä juttu tuosta,että onko paperiton terveempi kuin paperillinen. Suosittelen sen lukemista kaikille.


    • bernilö

      mistä ihmeestä te ostatte pentunne, jos 2/2 kyynäräisiä ja vaan lonkat ja kyynäräät on tutkittu. Se on jo omaa tyhmyyttä ostajalta, ettei selvitä ajoissa, onko vanhemmat kuvattu kunnolla. Kaikki minun tuttuni kuvauttavat koiransa läpi, useasti. Ja, paperillisella ei voi pentuja tehdä, ellei ole pevisa tutkimuksia tehty, ja indeksien täytyy ylittää 100...

      Ei tarvitse mennä kun fb palstalle, löytyy tusinoittain sakuja, joiden toinen vanhempi on jotain muuta kuin saku..ja aivan näköisiä..

      Mikään, mikään ei ole selitys tehdä paperittomia pentuja, siihen on aina syy, varsinkin kun se rekisteröinti maksaa 33e/pentu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe