Hei Antti-pappi

Mäen Anna

Pystytkö todistamaan että opetuksenne riparilla on totta?

Minun tietääkseni jumalasta ei ole olemassa yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi aihetta edes epäillä jumalaa todeksi. Pystytkö korjaamaan tämän tiedon?

10

119

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heippa Mäen Anna,
      Kiitos kysymyksestäsi. Riparilla annettava opetus on totta, koska siinä käydään läpi kirkon uskon mukaisia asioita, jotka liittyvät maailmaan, ihmiselämään, ihmissuhteisiin ja uskoon. Kyllä opetus on totta.

      Jatkat vielä pohdintaasi kysellen Jumala-todisteita. En oikein tiedä, millaisia todisteita kaipaisit. Usein kuulee sen tyyppisiä kommentteja, että en usko ennen kuin näen jne. Mitä pitäisi nähdä ja millainen siis todisteen pitäisi olla, jotta se kelpaisi sinulle? On hyvä muistaa, että tiede ja usko vastaavat eri kysymyksiin eli tieteellisesti ei Jumalan olemassaoloa voi todistaa, mutta ei sitäkään, että hän ei olisi olemassa.

      Tätä pohditaan rippikoulussa, seurakunnassa ja muutenkin elämässä; ainakin silloin tällöin.

      Antti-pappi

      • demoni hui

        Antti-pappi, a) varmaankin tarkoitat, että riparilla annettava opetus on totta koskien kirkon uskomuksia. Ei se tee ko. uskomuksista tosia.

        b) Jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta ei totisesti voi verifioida tieteellisesti. Vastaavasti voi keksiä aivan minkä vain sadun ja väittää sitä todeksi.

        c) en aivan ymmärrä, kuinka kirkko saa aivopestä lapsia rippileiri-instituution voimin ja kuinka aivan tavalliset lapset menevät näille ääriliikkeen leireille.


    • Mäen Anna

      Kirkon uskoon liittyvät asiat ovat lähinnä satua ja höpötystä. Todisteita mistään muustakaan ei ole.

      Tiesithän Antti-pappi että, ei ole olemassa yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi aihetta edes epäillä jumalaa todeksi.

      ""ei Jumalan olemassaoloa voi todistaa, mutta ei sitäkään, että hän ei olisi olemassa""
      Miten olematon todistetaan olemattomaksi? Onko kaikki sadut ja höpötykset totta niin kauan kuin toisin todistetaan?
      Eikös se ole väitteen esittäjän velvollisuus todistaa jumala todeksi? Tätähän ei ole vielä kukaan tehnyt.

      Mikä sai sinut uskomaan jumalaan. Faktaan ja tosiasioihin valintasi ei voinut perustua.

    • Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa samoin kriteerein kuin tieteessä. On kysymys uskosta, kuten yllä jo sanoin.

      Toinen kysymys, joka minulle esitettiin: Mikä sai sinut uskomaan Jumalaan? Tähän vastaan oppi-isäämme Lutheria siteeraten: Uskon, koska en muutakaan voi.

      Uskonkysymyksiä ja epäilyjä kannattaa edelleenkin pohtia, ehkä jotain uutta aukeaa jossain vaiheessa.

      Antti-pappi

      • pieni korjaus...

        Itse asiassa, on olemassa uskovia tiedemiehiä - he voivat todistaa Jumalan olemassaolon tieteen avulla. Heidän on vain vaikea saada äänensä kuuluviin. He ovat löytäneet paljonkin todisteita Raamatun totuuksista, esim. vedenpaisumuksesta ja Jeesuksesta. Ja jos Raamattu on totta, miksei Jumala olisi?


      • RFFD
        pieni korjaus... kirjoitti:

        Itse asiassa, on olemassa uskovia tiedemiehiä - he voivat todistaa Jumalan olemassaolon tieteen avulla. Heidän on vain vaikea saada äänensä kuuluviin. He ovat löytäneet paljonkin todisteita Raamatun totuuksista, esim. vedenpaisumuksesta ja Jeesuksesta. Ja jos Raamattu on totta, miksei Jumala olisi?

        Tieteellinen todistus minkä tahansa jumalan olemassaolosta olisi sen luokan tieteellinen läpimurto, että tulokset saisivat taatusti ennennäkemättömän määrän julkisuutta. Tieteeseen tosin kuuluu se, että tutkimus- ja testitulokset täytyy olla toistettavissa ja toisten tutkijoiden vahvistettavissa samanlaisin menetelmin - jos menetelmät ovat uskottavia.
        Jos jollakin tiedemiehellä olisi todisteita jumalan, tai erityisesti kristinuskon Jumalan, olemassaolosta, ääntä ei olisi lainkaan vaikea saada kuuluviin. Missä näihin väittämiisi todisteisiin voi tutustua?

        Todisteet yksittäisista Raamatun tapahtumisat eivät todista vielä jumalan olemassaolosta. Globaalista vedenpaisumuksesta ei ole ensimmäistäkään pitävää todistetta (paikallisista tulvista myytin taustalla on). Raamatun Jeesuksesta ei ole yhtään todistetta - mahdollisesti noihin aikoihin kierrelleestä Yeshua/Joshua/Jeesus -nimisestä (melko yleinen nimi aikoinaan) saarnaajasta voi olla joitain hataria viitteitä, mutta Raamatun tarinoiden mukaisesta valtavia kansanjoukkoja liikutelleesta ihmeiden tekijästä ei ole yhtään todistetta.


      • Värjätyt hiukset

        ""Uskon, koska en muutakaan voi""
        Antti-pappi

        - Miten nii et voi muutakaan? Kyllähän minäkin voin olla uskomatta satuihin, niin kuin moni muukin.

        - Ole kriittinen ja tutki asiaa. Satuihin ei pidä uskoa.


    • elämä

      Uskoisitte jos oisitte kokeneet saman kuin minä.

      • Huittisen makkara

        Minullakin on kokemuksia, monestakin asiasta. En ole koskaan tulkinnut niitä jumalan aiheuttamisiksi, koska aina on löytynyt ihan luonnollinen perusteltu syy.

        Oletko sinä tulkinnut kokemuksesi jumalan tekosiksi? Oletko miettinyt loppuun asti, ennen kuin teet lopullisen päätelmän?
        Voisiko sittenkin olla niin, että olet tulkinnut väärin?
        Minä väittäisin, että olet tulkinnut kokemuksesi väärin.

        Kerro joku kokemus, niin käydään se täällä läpi ja mietitään eri vaihtoehtoja.


    • Kristuspelastaa

      Ihminen vaatii merkkejä, mutta ainoa merkki, jonka hän saa on Joonan merkki. Kuten profeetta Joona vietti 3 päivää meripedon sisässä, niin Kristuskin oli 3 päivää kuoleman vallassa, kunnes nousi kuolleista, ja jotta, jokaikinen, joka Häneen uskoo, pelastuisi.

      Muita merkkejä ette saa. Miksi Jumala niitä ihmisille antaisi? Palvelisi ihmistä? Eikö se ole silloin ihmisten omien halujen palvelemista? Ei. Ainoa merkki, jonka ihminen saa on Kristus.

      Uskokaa Kristukseen. Valittuja olette, jos teette sen mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe