Sopeutumisvaikeuksia

aisy

Sain ensimmäisen epilepsiakohtaukseni puoli vuotta sitten , jonka seurauksena todettiin aivokasvain. Siitä lähtein elämä on mennyt kuin sumussa ja tuntuu,että tervettä päivää ei enää ole. Kasvain poistettiin, ilmeisesti onnistuneesti.(ensimmäinen kuvaus pian),mutta sen seurauksena sairastuin epilepsiaan,.
Kohtaus, jonka sain (2vkk sitten) oli raju. Kouristeluja ja tajunnanmenetys pitkäksi aikaa.Kohtaus tuli niin pian etten ehtinyt ennakoida ollenkaan.Onneksi en ollut yksin.
Nyt pelkään seuraavaa kohtausta kokoajan. En uskalla jäädä olenkaan yksin ja tarkkailen kokoajan itsenäni milloin mahdollisen kohtaus olisi tulossa.
Elämästä on suoraan sanottuna tullut yhtä helvettiä! Miten tästä eteenpäin? Tuleeko elämä olemaan jatkuvaa pelkoa ja sopeutumista? Voiko enää haaveilla tavallisesti elämästä ja arkista ilonaiheista?

4

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottunut jo

      Kohtaukset on tullakseen jos tulee ei mahd kohtauksen tulemista kannata murehtia eikä asiasta masentua.

    • kokenutkans

      Mieti mitä positiivista tässä kuitenki on. Olet (ilmeisesti) parantunut syövästä ja saat elää edelleen.

      Epilepsia laittoi minulla elämän uuteen uskoon, mutta ennemmin tämä kuin esim. ms-tauti tai syöpä! Epilepsia ei estä elämistä, välillä vain saattaa hieman hidastaa ;)

      Mutta. Noita samoja kysymyksiä meistä jokainen käy läpi. Tässäkään tapauksessa mikään muu ei auta kuin aika. Aika näyttää millainen on kohtaustasapainosi, sitä ei voi kukaan ennustaa. Paljon on kii myös itsestäsi. Älä anna tämän alkaa hallita elämääsi, vaan mene ja tee asioita niin kuin ennenkin.
      Toki alku shokki on normaalia mut ajan myötä kyllä sopeudut ja totut tähän, toivon mukaan. Voit myös pyytää neurologilta lähetettä psykiatriselle puolelle ns. kriisi apuun.

    • epileptikkotyttö

      Aluksi kohtauksia voi tulla ihan yllättäen, mutta kun on löydetty sopiva lääkitys niin kohtauksetkin tasoittuu tai voi loppua kokonaan! Kyllähän se vie oman aikansa tottua kohtauksiin, mutta jonkin ajan päästä osaat jo ennakoida niitä. Ei missään tapauksessa kannata ottaa stressiä tai pelätä epilepsiaa koska sehän niitä kohtauksia voi laukaista. Itse sairastuin epilepsiaan 3 vuotiaana ja olen nyt 15. Kaiken kanssa oppii elämään. Tsemppiä sulle ja kyllä elämä alkaa kohta helpottaa :)

    • vihreäbanaani

      Näin 11vuotta sairastaneena ja nyt 24vuotiaana voin sanoa suoraan, että on täysin mahdollista elää normaalia elämää! :) Itse käyn kokopäivätyössä sähkömiehenä, ajan autoa, juon alkoholia (joo on huono esimerkki, mutta ei tämä sairaus sitäkään estä!). Teen siis mitä tahansa mi muutkin tekee :) Toki ammattikuskina en voi työskennellä mutta ei se mulle niin iso juttu ole. 13 vuotiaana unelma oli että voisin joskus olla ammattilentäjä, mutta aina ei mee nallekarkit tasan :D Nyt vaan kovasti tsemiä, pää pystyyn ja kohti uusia haasteita! :)

      Ps. Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      289
      3153
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2794
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      20
      1883
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      130
      1871
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1634
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      115
      1616
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1380
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1163
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1123
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      62
      1073
    Aihe