Vinkkejä ahdistukseen, seurassa syömiseen ja tyhjentämisen välttelyyn!

Helpless

Taustaa: Olen nuori, suunnilleen normaalipainonen nainen, jolla on takana neljä vuotta syömishäiriöilyä. Tällä hetkellä täytän bulimikon kriteerit. Syön suhteellisen terveellisesti ja hyvin, mutta elämä pyörii syömisten suunnittelun, herkkuhimon, sortumisten (eli syön jotain mitä olen kieltänyt/syön liikaa epäterveellisiä ruokia) ja soimaamisen ympärillä. Olen jo avohoidossa mielenterveyspolilla, kontaktini sinne on kesälomalla. En siis tarvitse "hakeudu hoitoon" kommentteja.

En mene yksityiskohtiin, mutta huominen työpäivä tulee sisältämään mm. Nakkien, perunasalaatin, lettujen, jäätelön ja kakun syömistä yhdessä. Sen jälkeen olen menossa päivälliselle tuttavien luokse ja illalla luokseni on tulossa ystäviä illanviettoon. Päivä on siis syömishäiriöisen kauhu - täynnä sosiaalista syömistä. En tahtoisi syödä epäterveellisiä ruokia ollenkaan, mutta en osaa kieltäytyä, kun niitä on tarjolla. Pientäkin "ahmimista" seuraa huono omatunto ja usein oksentaminen.

Huominen ahdistaa jo tänään. Miten selviäisin päivästä ilman a) sortumista, b) huonoa omatuntoa ja c) tyhjentämistä. Pelkään, että tiedossa on ainakin yhtä näistä ellei kaikkia. Oksentamiseen turvautuminen on hyvin helppoa nyt, kun avopuolisoni on viikon reissussa. Tahtoisin käyttäytyä mahdollisimman "normaalisti". Kaipaisin nyt siis neuvoja henkilöiltä, keillä on tietoa/kokemusta asiasta!

Kiitos :)

1

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 746547

      Älä kiellä itseltäsi mitään. Herkkujakin voi syödä silloin tällöin.
      Ei se herkuttelu sinua lihota, vaan se itsesi tyhjentäminen.
      Kehoa et voi huijata. Se tietää ette anna sille ravintoa tarpeeksi ja tehostaa energian varastoimista. Kärsitkö ummetuksesta? Anna kehollesi tarpeeksi ruokaa ja ravinteita (ja niitä herkkujakin silloin tällöin). Keho alkaa siitä sitten pikku hiljaa taas luottaa sinuun ja antaa käyttää energiaa muuhunkin kuin vain ruuan ajatteluun ja hankintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe