Miten menetellä uusperheessä ?

kapula

Perheeseemme kuuluu vaimoni, minä ja molemmilla aikasemmasta avioliitosta 2 lasta. Avioehto.sulkee pois avio-oikeuden kaikkeen toistemme omaisuuteen.

Avioliiton aikana olemme hankkineet yhden sijoitusasunnon ja yhden kesäasunnon, joiden kummankin arvo on noin 100000€. Vaimoni omistusosuus molemissa on 25% ja minun 75% kiummastakin.

Tarkoituksemme on, että lapsemme eivät joutuisi yhteisomistukseen perittyään meidät. Olisiko seuraavanlainen keskinäinen testamentti mahdollinen ja järkevä:

* Vaimoni kuollessa ennen minua minä perisin hänen osuutensa noista kahdesta asunnosta (arvo yhteensä noin 50000€)

* Minun kuollessani ensini vaimoni perisi 75% toisesta asunnosta (joka siis tulisi kokonaan hänen omistukseensa) ja testamentissä määrättäisiin vaimoni antamaan tasinkona omistusosuutensa siitä toisesta asunnnosta minun lapsilleni.
Vaimoni sii perisi 75000 - 25000 = 50000€.

Lopputulos olisi se, että vaimoni kuollessa ennen minua minä saisin häneltä 50000€ arvoisen perinnön ja molemmat po asunnot tulisvat minun omistukseeni. Minun kuollessa ennen vaimoani hän saisi minulta 50000€arvoisen perinnön. toinen asunnoista tulisi kokonaan hänen omistukseensa ja toinen asunto tulisi kokonaan minun lapsieni omistukseen.

Onko tällainen "tasinkosoppimus" mahdollinen? Onko se järkevä? Jos ei ole nahdollinen, niin miten olisi mahdollista välttää asuntojen yhteisomistus jossa saman asunnon omistajina olisivat vaimoni ja minun lapset ?
(arvo siis noin 75000€) ja antaisivat minun lapsilleni

5

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkuseikka?

      "Vaimoni kuollessa ennen minua minä perisin hänen osuutensa noista kahdesta asunnosta (arvo yhteensä noin 50000€)"

      Ja mitä perisivät vaimosi kaksi lasta?

      • kapula

        He perisivät vaimoni kaikek muun omaisuuden, johon minulla ei avioehdon takia ole avio-oikeutta.

        Kysymykseni koskee siis vain sitä omaisuutta, jonka nyt vaimoni kanssa yhdessä omistamme. Siis tämän omaisuuden testamenttaamista toinen toisillemme keskinäisellä testamentilla.

        Niinkuin jo aloituksessa sanoin, tavoitteena on se, että kumpikaan näistå kahdesta asunnosta ei tule vaimoni ja minun lasten yhteisomistukseen, jokahelposti johtaa riitoihin.


    • olos

      mistä nuo prosentuaaliset omistussuhteet tulee, jos yhdessä omistatte ja ilmeisesti hankkineet? miten lasket kumpi on enemmän/vähemmän antanut yhteiseen pesään?
      riitojen alkusynty on jo tässä, jos niitä on/tulee olemaan.

      • kapula

        Kummallakin omat tulot ja pankkitilit. Talous- ja asumismenot maksetaan sovitusti yhdessä. Asuntojen kauppakirjoihin ja taloyhtiöiden osakasluetteloihin merkitty omistussuhteet.

        Oliko pilkunviilaajilla vielä muuta kysyttävää, vai joko olisi mahdollista vastata esittämääni kysymykseen?


      • Juristi1
        kapula kirjoitti:

        Kummallakin omat tulot ja pankkitilit. Talous- ja asumismenot maksetaan sovitusti yhdessä. Asuntojen kauppakirjoihin ja taloyhtiöiden osakasluetteloihin merkitty omistussuhteet.

        Oliko pilkunviilaajilla vielä muuta kysyttävää, vai joko olisi mahdollista vastata esittämääni kysymykseen?

        Ainoa järkevä vastaus kysymykseesi on, että älkää helkkarissa kuvitelko osaavanne tehdä perintösuunnittelua itse. Niin pihalla tunnutte suoraan sanoen olevan.

        Kerrot aluksi, että teillä on avio-oikeuden kokonaan poissulkeva avioehto.
        Seuraavaksi puhut tasingosta. Se kuitenkin maksetaan osituksessa, jota teidän välillänne ei tehdä lainkaan, koska sitä avio-oikeutta ei ollut. Toisen teistä kuoltua toimitetaan ainoastaan omaisuuden erottelu, jossa todetaan mikä on kummankin omaisuutta ja että kumpikin pitää omansa.

        Testamentilla ei sitä paitsi voida määrätä mitään velvoitteita osituksen osapuolille.

        Sekoitat siis osituksen ja perimyksen (testamentin toteuttamisen). Ne eivät liity toisiinsa paitsi niin, että ositus tulee tehdä ennen testamentin toteuttamista ja perinnönjakoa.

        Te voitte toki testamentata asunnot toisillenne ja toissijaisesti toistenne lapsille sen mukaan kuin haluatte lopputuloksen olevan. Mutta ilmeisesti haluattekin omaisuuden menevän eri tavalla riippuen siitä kumpi kuolee ensin.

        Unohda siis koko ositus ja tasinko ja lähtekää kumpikin laatimaan omaa testamenttianne. Tällä tekniikalla saatatte saada hommaan jotain tolkkuakin.

        Ja jättäkää varsinainen testamenttien laadintatyö lakimiehelle, sillä omin avuin saisitte taatusti aikaan sellaisen tekeleen, että mikään muu ei olisi varmaa kuin että siitä paperista ei ota selvää erkkikään ja vain riita on varma seuraamus.

        Näin ihan ystävällisenä neuvona tämä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe