Epäonnistunut tapetointi

Apuuuuva

Asensimme liimaamalla lasikuitutapettiseinään tasoitetapettia ja maalasimme tapetin. Tapetti ei ole imeytyny tasaisesti joka paikasta ja maalin alta paistaa kohtia joissa tapetti on imeytyny jostain kohdista liikaa ja joistain kohdista on hieman kuprulla.

Onko ainut tapa korjata viat että poistaa maalatun tasoitetapetin ja tekee kaiken alusta vai onko muuta keinoa millä viat voi peittää? Uudelleen tapetointi, seinäpaneelien asennus vai mikä?

Halusimme tasaisen seinän koska lasikuitutapetti oli edellisen asukkaan jäljilt täynnä reikiä, jotka sitten kittasimme ja hioimme ennen tasoitetapetin asennusta.

44

17038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On keinoja

      Saneerauskipsi päälle sitten pohjamaalaus, tapetointi tai pintamaali.

      • tekee jos osaa

        Jep. Ja jos ei sittenkään onnistu, koolaukset ja kyprokit. Jos sekin epäonnistuu niin sitten tilaa ammattilaisen hoitamaan homman.
        Itse en ikinä suostuisi laittamaan kahta tapettia päällekkäin. Samoin en kylppärissäkään laittaisi kahta laattaa päällekkäin. Aina vanhat pois ensin.


      • bjkdfbfkldkfkdkdjf
        tekee jos osaa kirjoitti:

        Jep. Ja jos ei sittenkään onnistu, koolaukset ja kyprokit. Jos sekin epäonnistuu niin sitten tilaa ammattilaisen hoitamaan homman.
        Itse en ikinä suostuisi laittamaan kahta tapettia päällekkäin. Samoin en kylppärissäkään laittaisi kahta laattaa päällekkäin. Aina vanhat pois ensin.

        Kyllä niitä useinkin laitetaan päällekkäin. Nimittäin maalatun tasoitetapetin päälle normaali tapetti. Aloittajalla ne on nyt väärin päin!
        Norjassa tein kokonaisia kerrostaloja noin, että tasoitetapetti ja päälle maali. Siitä oli sitten ostajan helppo valita, maalaako vai tapetoiko kun pohja on hyvä. Tosin siellä nyt rakennettiin muutenkin vähän laadukkaammin kuin suomessa.
        Ei esim kipsilevyjen ulkokulmia yritetty edes laittaa saumanauhalla, kun ei se kuitenkään kestä, vaan paukutettiin metallilistat upoksiin.


      • maalarimestari
        bjkdfbfkldkfkdkdjf kirjoitti:

        Kyllä niitä useinkin laitetaan päällekkäin. Nimittäin maalatun tasoitetapetin päälle normaali tapetti. Aloittajalla ne on nyt väärin päin!
        Norjassa tein kokonaisia kerrostaloja noin, että tasoitetapetti ja päälle maali. Siitä oli sitten ostajan helppo valita, maalaako vai tapetoiko kun pohja on hyvä. Tosin siellä nyt rakennettiin muutenkin vähän laadukkaammin kuin suomessa.
        Ei esim kipsilevyjen ulkokulmia yritetty edes laittaa saumanauhalla, kun ei se kuitenkään kestä, vaan paukutettiin metallilistat upoksiin.

        "Tosin siellä nyt rakennettiin muutenkin vähän laadukkaammin kuin suomessa.
        Ei esim kipsilevyjen ulkokulmia yritetty edes laittaa saumanauhalla, kun ei se kuitenkään kestä, vaan paukutettiin metallilistat upoksiin."
        niin tehdään myös suomessa tai ainakin minun työmailla. Ja me tasoitamme ja maalaamme seinät, eikä mitään helv. Tasoitetapetteja...


      • bjkdfbfkldkfkdkdjf kirjoitti:

        Kyllä niitä useinkin laitetaan päällekkäin. Nimittäin maalatun tasoitetapetin päälle normaali tapetti. Aloittajalla ne on nyt väärin päin!
        Norjassa tein kokonaisia kerrostaloja noin, että tasoitetapetti ja päälle maali. Siitä oli sitten ostajan helppo valita, maalaako vai tapetoiko kun pohja on hyvä. Tosin siellä nyt rakennettiin muutenkin vähän laadukkaammin kuin suomessa.
        Ei esim kipsilevyjen ulkokulmia yritetty edes laittaa saumanauhalla, kun ei se kuitenkään kestä, vaan paukutettiin metallilistat upoksiin.

        Eikös metallilista ole nyt kuitenkin se normaali tapa noita ulkokulmia tehdä? Näin ainakin itselläni, mutta mitä tarkoitet upoksiin paukuttamisella? Omassa kämpässä ne asennettiin pintaan, ruuvattiin paikalleen ja sen jälkeen tasoitteella kulma suoraksi (pakko tasoittaa kuitenkin, kun siinä on muuten nuo kipsilevyn ohennus häiritsemässä).


    • etsilleen

      Viillä terävällä veitsellä kuprut auki, sivele liisteriä/liimaa ja paina kiinni. Liikaa "imeytyneisiin" kohtiin saneerauslaastia, hionta ja seinän uudelleenmaalaus.

      • Duunari78

        Parempi vaihtoehto on hommata verinäytteenotto lääkeruisku eli siis neulassa on suurempi reikä ja tuolla painaa liimaa hieman irtioleviin kohtiin ja painella kuplat kiinni.


    • kurre1

      Älä ole huolissaan!! Ota EEEsti poika tekemään tapetoinnit ja muutkin huoneisto remontit,kyllä pojat osaa,nehän rakentaa jo koko Suomea monta vuotta!!!

    • kokemus opettaa

      etsilleen. Noin tekee myös ammattimiehet. Liisterin/liiman voi ruiskia lääkeruutalla, joita saa apteekista, paksu neula 1-2mm.

    • kurre1

      Ruiskitaanko liisteri/liima ruutalla Eesti poikain persuksiin??

    • rahastusta vaan

      Täysin turha laittaa, tasoitetta seinään, hionta ja päälle maalaus, on kaikista paras.

    • -SiS-

      Aaaa.. valitettavasti ikävä kuulla että näin kävi. koeta ajatella siten etten minä ainakaan sitten tee samaa työtä samalla tavalla kun tämä on voi olla lopputulos. eli vaihtoehtoja kun olen pyöritellyt niin kerran olen jo isoja seinä pinta-aloja tasoittanut tasoitteella ja näin "en todellakaan alan ammattilaisena" jätän homman ihan muille. vastaavaan työhön olen ajatellut käyttää todella ohkaista gyproc-levyä ja pultata sen seinään ilman mitään koolinkeja etc. maksaa se x määrän rahaa mutta työnä se on helpompi ja nopeampi kuin tasoittelu.

    • limastuu...

      tapetti imeytyy itsekseen jo seuraavaan päivään mennessä tasaiseksi, oottelua hiukka niin hyvä tulee..

    • Me revittiin..

      lasikuitutapetit irti ja hiottiin koneella seinät. Tapetit lähti helposti, mutta hiominen oli kova ja sotkuinen homma. Ja tämä tehtiin koko taloon!

      • susirutari

        Jos on kipsilevy, mistä lasikuitutapetin repii irti, saa levyttää seinät uudestaan, tai laittaa ainakin saneerauslevyn päälle.


      • Ok..
        susirutari kirjoitti:

        Jos on kipsilevy, mistä lasikuitutapetin repii irti, saa levyttää seinät uudestaan, tai laittaa ainakin saneerauslevyn päälle.

        meillä lastulevyseinät. Jos on kipsilevyseinät niin sit on varmaan helpoin vaihtaa levyt.


    • monta kokenut

      Olisit päässyt paljo helpommalla, jos olisit vain tasoitellut reijät lasikuitutapetista ja tapetoinut suoraan sen päälle jos se oli säkkikuvioitua niin se kuvio ei paljo sieltä läpi näy. Pitää olla aika kovat liimat tasotetapetissa, jotta se pysyisi suorana kun laitat uuden tapetin päälle. Nythän voit rypyt halkaista ja tasotella pahimmat paikat.
      Jos tapetti on huonosti kiinni jää vain jäljelle niiden poisto. Kalliimmaksi tulee laittaa uusi tapetti siihen päälle joka ei pysy tai kurttaantuu.

    • liisterissä49

      Jos tapetti liimatuu mikkä hyvänsä maalattoman kipsilevyn päälle ei irtoa kunnolla.Ja yleensä ei krynderit maalausta tee.
      Eli vaihto ehdot ovat saneeraus levy tai tuo tasoite tapetti, joka vaatii kunnolla liimaa ja hyvän harjauksen.
      Kupru ja voi yritää viilto/ruisku systeemillä.

    • 13 + 19

      Ota kaikki vanhat tapetit pois seinästä jos pystyt. Niitä ei pitäisi kiviseiniin ainakaan laittaa ja jos on laitettu, niin ota pois kaikki.

    • RemonttiRepe

      " Aniittipesu " suorastaan räjäyttää kuprut pois. Hyvä, nopea ja suht edullinen tapa fixata pienet mokat remonteissa. Vieraiden ihastellessa avaraa kämppäänne ei puhe käänny vahingossakaan tapetointiin yms. turhanpäiväiseen jonninjoutavuuteen....

    • Remppaerkki

      En ymmärrä kenelle tuo tasoitetapetti on tarkoitettu,varmaan sille myyjälle että saa rahaa. Kaikkein huonoin vaihtoehto se kuitenkin on.Teen vuosittain varmaan 20 kohdetta jossa lasikuitu pitää tasoittaa. halvin on kun hakee säkin tai 2 hyvää tasoitetta tasottaa hioo ja maalaa. kestää ja on siisti eikä tarvii erikoisia kulmalistoja ym Jos kolauttaa jollain kovalla niin ehkä on hivenen pehmeepi mutta korjaus on helppo.aikaa menee /huone 2-2,5 päivää

    • tapiseeraaja

      vastuullinen myyjä ei edes myy amatöörille tasoitetapettia! itse olen rautakaupassa töissä ja mm. fototapetit on sellaisia että sanon asiakkaalle joka ei ole ennen tapetoinut että palkkaa ammatti ihmisen tekemään työn, jos siltä menee piloille joutuu ostaa uuden, itse kun pilaat niin itse kärsit...

      • Karijakari

        Ja pyh. Itse laitoin ensikertalaisena 300€ fototapetit seinään ilman mitään ongelmia..


    • GotGoth

      Tarkista oletko liimannut tasoitetapetista varmasti oikean puolen.

    • tapetoinnin lyhyt ov

      Lasikuitu tapetti tulee poistaa aina. ja sitten tasoittaa pinnat ja maalata pohjamaali. pyyhkiä maalattu pinta. sitten vasta tapatoimaan. ohut kerros seinään ilman tapettia niihin kohti johon aikoo tapettia asentaa. sitten asennus hetkellä lisää liisteria.

      paperi tapettiin laitetaan liisteri tapettiin. (vettyminen pakollista)
      kuitutapettiin seinään ja tapetttiin (mieto joustavuuden parannus liisterillä)
      vinyylitapetoinnissa vain seinä liisteröidään. (pyritään että tapettiin ei tule kuplia tai ruttuja).

      noilla opilla onnistuu

      tavallinen kuluttaja ei tarvitse tasotapettia. enkä suosittele.

      tasotapetista:
      http://www.rautia.fi/ideatjavinkit/tyoohjeet/sisustus/pages/tapetointi-tasoitetapetti.aspx

    • tempuntehnyt

      Apteekista huumeneula ja sillä liimaa sinne alle ja sen jälkeen lastalla siloitus. Tai sitten liimalla jatkettua liisteriä, ei pelkkää liisteriä.

    • huij1

      Suurin virhe tullut kun alkanut ollenkaan tekemään mitään,jos eukalo keskellä kämmentä,suuret luulot omista taidoista.

      • huij1

        Peukalo tietysti keskellä kämmentä


    • Remontti mies 68

      Halvin konsti on tasoittaa.kun kastelet koko seinän ja pyyhit "kuprut"harjalla jätät kuivumaan ja vot tasasta on.kokeile.

    • ääääääääh

      oisit korjannu ne kurtut ennen maalin laittoa, ois vielä onnistunukki

    • tein itse ja säästin! olis varmaan kannattanu palkata ammattilainen.

    • vähän liimaa

      liian vähän liimaa.on laitettava liimaa reilusti samoin tartuntapintaan vedetään telalla liimaa ja kun on liimaa molemmissa sitten eikun seinään,ja pusyy

    • valtionousuun

      olisit palkanut ammatilaisen...
      paitsi että olisit tukenut suomen talouden kasvua, olisit säästynyt turhilta murheilta ja ylimääräiseltä työltä.

      kaikea kun ei pidä mennä tekemään itse jos ei osaa / tiedä mitä on tekemässä.

    • Tasoitetapetti on joku mainoskikka. Tapetti pois seinästä ja vanha paperitapetti tilalle tai liimaamalla muovitapetti joka kestää

    • dyy

      injektioruiskulla liimaa kuprun läpi.

    • 8 + 7

      Toiset tapetit kupruilevat luonnostaan kosteina ja vetävät itsensä myöhemmin kiinni.
      Tapetti kannattaa sivellä pintaan pehmekarvaisella harjalla, lastalla saa helposti aikaan vekkejä tai jopa repeämiä kosteaan tapettiin.

      Alkujaan käytin liisteriä tapetoinnissa mutta nykyään käytän mieluummin liimaa se kun ei vetä tapettia ja juokse yhtä helposti kuten liisteri.
      Lasikuitutapetti kannattaa aina poistaa seinästä ensin tai tosiaan laittaa 6mm gyproc suoraan päälle.

    • olen itse tehnyt

      En jaksa ymmärtää, miksi suomalaisten pitää tehdä kaikki itse vaikkei taito riitä. Valtava aika käytetään tekemisen suunnitteluun, vääriin materiaalivalintoihin, väärin tehdyn korjaamiseen, tarvikkeet pitää saada halvalla, ainakin pitää pimeänä saada tehtyä ym.

      Ei ihme että Suomessa on työttömyys korkealla, kun niin monen pitää ja on ihan kunnia asia sanoa, että olen sen itse tehnyt vaikkei lopputulos olisikaan hyvä. Ja tämä koskee ihan kaikkia aloja...

      Pieleen mennen oman työn jälkeen on pinna tiukalla, tulonlähde-töissä ei jaksa, parisuhde, lapset, naapurit, sukulaiset...ylipäätään kaikki rassaa...ja kierre on valmis...

      • palveluja Suomeen

        Tehdään sitä mitä osataan ja annetaan ammattilaisten hoitaa ammattihommat, jaksetaan tehdä sitä omaa duunia sitten kunnolla.

        Parannettavaa on, pienyrittäjyys on saatava kannattamaan, alvit, yelit, verot, sotut, eläkkemaksut ym. ovat ihan liian korkealla!


    • pahvinaulamatilainen

      Ilman muuta 25 x 125 koolaus ristikkäin ja siihen tuulensuojaaluskate ja tervapaperi. Uretaaniakryyli sauomoihin ja muista naulat 50 x 1.2 mm korkeintaan ei mene läpi.

    • Mitä tosta?

      Taito ei siis riittänyt tasoittamaan seiniä eikä edes moiseen muka muka helppoon ja nopeaan ja kalliihkoon"poppakonstiin" mikä
      tasoiteseinäpaperi on?
      Jos nyt vaikka koittaisitte availla kuprut ja tasoittaa seinät?
      Tilatkaa joku joka osaa jos ette.

      • Nopeesti knaufilla

        Tosiaan ei ainakaan oo mitään järkee repii hyvin kii olevaa lasikuitua veke koska se
        pitää halkeemat mutta ammattilaiset vois kalliilla tasottaa seinät hetkes ruiskulla.
        'Muuten käsipelillä se on melko työläs ja ammattitaitoa vaativa hommeli.
        On paskapuhetta ettei oikeentyyppinen tasote muka pysys lasikuituseinäpaperin
        päällä etenkin jos se on pohjattu oikein.
        Nykyaikana nää hommat on kehittyny semmosiksi jot kestävää pinnotettavaa pintaa on
        mahdollista saaha ripeesti ammattiavulla kertavetäsyllä vastoin perinteitä.
        Se vaan maksaa jotakin jota ei huomijoida..alkusuunnitelmassa eikä aikataulussa.


    • kaksi kertaa yli taisoitus ja pohja maali, Tikkurila Presto-R:lä. onnistuu varmasti keltä vaan jos kädet toimii.

      • sössikää

        Kaikkea lapsellista täällä kirjoitetaan. muka tasoitetapettia ei myydä aloittelijalle ja että se on paska tuote jonkun "ammattilaisen" mielestä.
        Olen tapetoinut melko paljon, mutta viime talvena laitoin ensimmäistä kertaa tasoitetapettia lasikuidun päälle. Telalla liisteriä sopivasti lasikuidun päälle ja tasoitetapetti siihen. Sen helpompaa tapetointi ei voi olla. Paljon helpompaa kuin varsinaisen pintatapetin laitto.
        Sitten maalasin kahteen kertaan ja hieno tapetointipohja tuli.
        Ainakin täällä Turun puolessa liikkeet suosittelivat juuri tasoitetapettia. On se niin paljon helpompaa kuin lasikuidun poisrepiminen, kaikenmaailman tasoiteruiskutukset, hionnat puhumattakaan koolauksista ja levytyksistä. Paras tämän ketjun neuvo on tuo kipsilevyjen PULTTAAMINEN seiniin!!!
        Aloittajalle suosittelen ammattilaisen palkkaamista. Jos onnistuit sössimään tasoitetapetin kanssa onnistut varmaankin sössimään ihan kaiken. Sorry.


    • eiikinäenää

      Juupet.
      On kokemusta . Ongelmana näkyisi teilläkin olevan toimiminen ohjeen mukaan.
      Joku vuosi sitten laitoin kamariin vastaavat. Pari vuotaa laitettuani en saanut tapettia hyvin. Koko ajan oli kupruja tapetissa. Syy. Ohjeen mukaan tehty liisteri , vai oliko se nyt valmis liisteri. Lisäämällä vettä tulos parani heti. Valmis tapettiliisteri oli siis liian sakeaa. Vuosi sitten poistin tapetit. Lähtee muuten hyvin irti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe