Monellako täällä on jokin lemmikki?

No oisko gallup sit?

Niin tuli mieleen tuosta viikko takaperin olleesta keskustelusta masentuneen kyvystä pitää eläintä että miten olette itse pärjäneet lemmikienne kanssa ja onko tiedossa pahojen päivien varalle hoitajaa? Ite omistan koiran ja kärsin masennuksesta sekä skitsofrenian esiasteesta vaan tullut tähän asti toimeen hienosti terapian tuella sekä omegoilla. Lääkkeet jätin toistaiseksi pois koska aiheutivat liikaa sumuisuutta. Yksi kaveri on tiedossa jos tulee paha paikka minne koira voi hetkeksi mennä ja saan häneltä tukeakin tarvitaessa.

45

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+20

      Ei oo enää mitään, mutta oli 2 kissaa, 6 kania ja 3 lasta ja koiria välillä sijoituksessa ennen kuin meni uuteen kotiin. Siinä masentuneelle ihan kivasti duunia. Lapsetkin on exällä. Ei tarvitse enää jaksaa kuin itseään ja uutta puolisoaan.

    • auttakaa.

      Mulla on 2 kissaa ja se oli suuri virhe hankkia ne. Ne on kärsiny jo pari vuotta täällä, enkä voi luopua niistä, koska niistä tuli mun lapset, eikä mulle jäisi mitään jäljelle. Mitä ihmettä teen? En voi luopua, voitte hokea sitä mulle, mutta turhaan.

    • auttakaa.

      joku...

      • No mitenkä

        Hankala auttaa kun tiedät että kissat kärsivät mutta et kuitenkaan suostu luopumaan niistä. Eihän tuossa ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko ne jatkavat asumista luonasi ja kärsivät tai sitten etsit niille hyvät kodit.

        Millä tavalla ne kärsivät? Etkö ruoki niitä, etkö siivoa hiekkalaatikkoa?


      • autt
        No mitenkä kirjoitti:

        Hankala auttaa kun tiedät että kissat kärsivät mutta et kuitenkaan suostu luopumaan niistä. Eihän tuossa ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko ne jatkavat asumista luonasi ja kärsivät tai sitten etsit niille hyvät kodit.

        Millä tavalla ne kärsivät? Etkö ruoki niitä, etkö siivoa hiekkalaatikkoa?

        Ruokin, vaihdan hiekat, siivoan jäljet, rakastan, halaan, puhun, suukottelen. Niiden persoonat ei sovi yhteen, harvon leikkii toistensa kanssa. Kokoajan epätoivoisesti koittavat keksiä jotain tekemistä kun merkitystä ei löydy mistään. Oon ite sellanen, että en piä eläimiä niin yksinkertasina, niin kissat on kasvanu siihen, että elämässä pitää olla elämää, muuten se ei ole elämää, joten nyt ne kärsii.


      • 2+7
        autt kirjoitti:

        Ruokin, vaihdan hiekat, siivoan jäljet, rakastan, halaan, puhun, suukottelen. Niiden persoonat ei sovi yhteen, harvon leikkii toistensa kanssa. Kokoajan epätoivoisesti koittavat keksiä jotain tekemistä kun merkitystä ei löydy mistään. Oon ite sellanen, että en piä eläimiä niin yksinkertasina, niin kissat on kasvanu siihen, että elämässä pitää olla elämää, muuten se ei ole elämää, joten nyt ne kärsii.

        Ei kissa ole koira. Ei se tarvitse loputtomasti virikkeitä. Kissalle riittää että perusjutut on kunnossa ja että saa nukkua rauhassa tai vaikka tuijotella ikkunasta. Kissat hoitaa keskinäisiä suhteitaan tappelemalla. Minun kissa oli ensimmäiset 11 vuotta sisäkissa. Eipä se muuta tehnyt päivät kuin nukkui tai seurasi mitä me muut tehdään. Joskus tappeli toisen kissamme kanssa. Sitten se alkoi käydä pihalla kun muutettiin maalle. Sielläkin se etsi aurinkoisen paikan nurmikolla ja nukkui tai seuraili mitä me muut tehdään. Tappeli sitten naapurin kissan kanssa kunnes saivat reviirit selviksi. Kolme vuotta eli näin kunnes oli pakko päästää rakas kissamme kisujen taivaaseen. Kyllä se tiesi että sitä rakastettiin. Näköjään se itkukin löytyy minulta vielä vaikka vuosi kuolemasta..


      • Barenziah
        2+7 kirjoitti:

        Ei kissa ole koira. Ei se tarvitse loputtomasti virikkeitä. Kissalle riittää että perusjutut on kunnossa ja että saa nukkua rauhassa tai vaikka tuijotella ikkunasta. Kissat hoitaa keskinäisiä suhteitaan tappelemalla. Minun kissa oli ensimmäiset 11 vuotta sisäkissa. Eipä se muuta tehnyt päivät kuin nukkui tai seurasi mitä me muut tehdään. Joskus tappeli toisen kissamme kanssa. Sitten se alkoi käydä pihalla kun muutettiin maalle. Sielläkin se etsi aurinkoisen paikan nurmikolla ja nukkui tai seuraili mitä me muut tehdään. Tappeli sitten naapurin kissan kanssa kunnes saivat reviirit selviksi. Kolme vuotta eli näin kunnes oli pakko päästää rakas kissamme kisujen taivaaseen. Kyllä se tiesi että sitä rakastettiin. Näköjään se itkukin löytyy minulta vielä vaikka vuosi kuolemasta..

        Kissahan nukkuu jonkun 15 tuntia päivässä ihan luonnostaan, totta. Kyllä niistä sitten huomaa jos kaipaavat aktivointia. Minulla on kaksi kissaa, välillä remuavat yhdessä mutta suurimman osan ajasta torkkuvat ja katselevat ikkunasta. Toinen on luonteeltaan aktiivisempi ja sen kanssa leikin kun se haluaa, toinen taas ei ole innostunut leikkimään ihmisten kanssa mutta tykkää olla kaikessa muuten mukana.

        Osanottoni kissasi poismenon johdosta, vaikka siitä vuosi jo onkin. Kissat ovat niin rakkaita ja suuria persoonia ettei niitä unohda ikinä.


    • kissat <3

      itselläni on 2 kissaa, ja sairastan keskivaikeaa toistuvajaksoista masennusta. Ei oo ollut mitään ongelmia, päinvastoin, kissat tuo iloa ja naurua päiviin. Mikään ei ole ihanampaa kuin katsoa kun kissat keskenään onnessaan leikkii ja temuaa :)

      • kissat <3

        ja täytyypä vielä sanoa että siis kyllä minä ainakin ruokin kissani todella hyvälaatuisella eläinkaupan ruualla. vaikka köyhä olenkin niin kissat menee aina itseni edelle, itse voin olla nälässä kunhan kisuilla ei ole nälkä. Ja hiekkalaatikot puhdistan pari kertaa päivässä, hiekkakin on eläinkaupan hiekkaa. Kalliiksihan nuo vähän tulee, mutta on se jokaisen euron arvoista. Itse säästän sitten omista ruuista ja muusta.

        Tämä vain sen takia, kun monet (varsinkin masennuksesta tietämättömät) luulee, ettei masentuneet hoida eläimiään. Itse olen aina pystynyt hoitamaan lemmikkini, vaikka olen sairastanut eri tasoisia masennuksia 15 vuotta. Lääkityksellä olen ja terapiassa käyn.


      • Barenziah
        kissat <3 kirjoitti:

        ja täytyypä vielä sanoa että siis kyllä minä ainakin ruokin kissani todella hyvälaatuisella eläinkaupan ruualla. vaikka köyhä olenkin niin kissat menee aina itseni edelle, itse voin olla nälässä kunhan kisuilla ei ole nälkä. Ja hiekkalaatikot puhdistan pari kertaa päivässä, hiekkakin on eläinkaupan hiekkaa. Kalliiksihan nuo vähän tulee, mutta on se jokaisen euron arvoista. Itse säästän sitten omista ruuista ja muusta.

        Tämä vain sen takia, kun monet (varsinkin masennuksesta tietämättömät) luulee, ettei masentuneet hoida eläimiään. Itse olen aina pystynyt hoitamaan lemmikkini, vaikka olen sairastanut eri tasoisia masennuksia 15 vuotta. Lääkityksellä olen ja terapiassa käyn.

        Se on valitettava harhaluulo etteivät masentuneet pitäisi huolta lemmikeistään. Minulla on kaksi kissaa ja kun toisella todettiin allergioita niin käytin sitä eläinlääkärissä ja olen syöttänyt siitä lähtien eläinlääkäristä saatavaa allergiamuonaa kun niin on määrätty. Se ruoka ei ole kallista (22€ kolmen kilon säkki) mutta eläinlääkärimaksut ovat aika kalliita. Olen välillä ollut itse kolme viikkoa pelkällä puurodieetillä että kissa pääsee eläinlääkäriin silloin kun se sitä tarvitsee.

        Niiden seura ja ystävyys on arvokkainta mitä voi olla. Ei sen rinnalla muutama puuropäivä paina mitään.


    • Terapeuttinen toveri

      Kyllä sitä useimmiten parhaasta kaveristaan pitää mahdollisimman hyvää huolta. :)

    • autt

      Jos ihminen on vajaa (kuten enimmät) ja antaa kissan kasvaa tylsäksi, pakottaa sen pienenä rauhottumaan ja pakottaa sitä tyytymään mitättömään elämään, sillon siitä tulee sellanen joka vaan makaa. Itse oon opettanu kissoille, että maailma on täynnä mielenkiintosia asioita ja että aina löytyy jotain uutta hauskaa. Ihansama vaikka minä kärsin, siitä, siinä on kaksi elämää joita ei saa tuhlata kuten muut tekee kissoillensa.

      • 9+0

        Ei kissaa voi pakottaa rauhalliseksi,kissa on pohjimmiltaan villieläin ja hyvä niin.


      • autt
        9+0 kirjoitti:

        Ei kissaa voi pakottaa rauhalliseksi,kissa on pohjimmiltaan villieläin ja hyvä niin.

        Selitäppä sitten kaikki ne 3/4 päivää nukkuvat kotikissat.


      • 9+0
        autt kirjoitti:

        Selitäppä sitten kaikki ne 3/4 päivää nukkuvat kotikissat.

        Kissat nukkuvat elämästään 80%,se on niille luonteenomaista.


      • nukkuu millon nukkuu
        9+0 kirjoitti:

        Kissat nukkuvat elämästään 80%,se on niille luonteenomaista.

        Kotikissan (ainakaan sisäkissan) ei tarvitse tehdä villieläimen hommaansa eli ruoan pyydystämistä ja "varkaiden" häätämistä saaliin luota. Eivät leijonat ja geparditkaan juoksentele huvikseen savannilla saatuaan saalista ja syötyään sen. Kyllä nekin makoilevat kylläisinä.

        Kissa on myöskin vuorokausirytmiltään erilainen kuin (normaali) ihminen, on enemmän hämäräaktiivinen. Niin tosin olen minäkin...


      • autt
        9+0 kirjoitti:

        Kissat nukkuvat elämästään 80%,se on niille luonteenomaista.

        Nukkusit sinäkin jos olisit kasvanu vankina neljän seinän sisällä ilman mitään viihdykkeitä. Ei se ole luonteenomaista, se on vaan pakokeino kurjasta merkityksemättömästä elämästä.


      • 19+17
        autt kirjoitti:

        Nukkusit sinäkin jos olisit kasvanu vankina neljän seinän sisällä ilman mitään viihdykkeitä. Ei se ole luonteenomaista, se on vaan pakokeino kurjasta merkityksemättömästä elämästä.

        Höhöpö. Kissat ei ajattele niin kuin ihminen. Se on petoeläin. Kun sen ei tarvitse juosta ruuan perässä se joko nukkuu tai leikkii. Minulla on ollut sisä ja ulkokissoja elämäni aikana. Kaikki ne löytyi suurimman osan päivästä nukkumassa. Yleensä vielä niin että jos itse nukahti jonnekin niin käpertyivät viereen. Oli se sitten sisällä tai ulkona. Ei niitä luonnossakaan kukaan leikitä. Sisällä juostaan vaikka pölypallon perässä jos alkaa lapsettaa. Pihalla saattaa olla lintu tai myyrä. Kaupungistuneet ihmiset on vieraantuneita siitä mitä eläimet on ja alkaa pitää niitä lapsina jotka tarvitsee sitä sun tätä kasvaakseen. Kissa on aavikkoeläin. Se nukkuu päivät ja saalistaa yöt jos on pakko. Ihmisen kanssa rytmi on sekaisin ja nukkua ja valvoa voi miten sattuu kun ei ole ruuasta pelkoa. Yksi sääntö meilläkin on lasten kanssa ollut. Älä ikinä häiritse nukkuvaa kissaa. Se tekee silloin lempi puuhaansa ja ilmeestäkin sen näkee kun sen herättää uniltaan että sitä ottaa järjettömästi päähän. Annetaan kissojen siis nukkua.


      • Höpö höpö
        autt kirjoitti:

        Nukkusit sinäkin jos olisit kasvanu vankina neljän seinän sisällä ilman mitään viihdykkeitä. Ei se ole luonteenomaista, se on vaan pakokeino kurjasta merkityksemättömästä elämästä.

        Heijastat omia tunteitasi kissoihisi.

        Olet ehkä pakottanut ne tanssimaan pillisi mukaan, aktivoitumaan ja touhuamaan, vaikkei se ole kissalle mitenkään luonteenomaista, jos sen ei tarvitse etsiä ja pyydystää ruokaa.

        Olet luultavasti niitä, joiden mielestä kissan on hyvä juoksennella ulkona liikenteen ja petoeläinten uhkaamana.

        Älä ota eläimiä, jos et osaa erottaa omia toiveitasi eläimen tarpeista. Juokse itse autoja väistelemässä, jos haluat aktivoitua.


      • Kissa ei ole lelu
        Höpö höpö kirjoitti:

        Heijastat omia tunteitasi kissoihisi.

        Olet ehkä pakottanut ne tanssimaan pillisi mukaan, aktivoitumaan ja touhuamaan, vaikkei se ole kissalle mitenkään luonteenomaista, jos sen ei tarvitse etsiä ja pyydystää ruokaa.

        Olet luultavasti niitä, joiden mielestä kissan on hyvä juoksennella ulkona liikenteen ja petoeläinten uhkaamana.

        Älä ota eläimiä, jos et osaa erottaa omia toiveitasi eläimen tarpeista. Juokse itse autoja väistelemässä, jos haluat aktivoitua.

        Ei kissan aktivoimisesta ja leikittämisestä mitään haittaakaan ole, ainakaan pennulle tai nuorelle kissalle, jotka tekevät sitä mielellään ja luonnostaan opetellakseen saalistus- ja muita taitoja. Paremmassa kunnossa pysyy, kun touhuaa.

        Mutta kyllä katti yleensä ilmaisee sen, jos sitä ei huvita touhuta. Antaa kissan nukkua silloin, kun se haluaa, varsinkin vanhuksen.


      • autt
        Kissa ei ole lelu kirjoitti:

        Ei kissan aktivoimisesta ja leikittämisestä mitään haittaakaan ole, ainakaan pennulle tai nuorelle kissalle, jotka tekevät sitä mielellään ja luonnostaan opetellakseen saalistus- ja muita taitoja. Paremmassa kunnossa pysyy, kun touhuaa.

        Mutta kyllä katti yleensä ilmaisee sen, jos sitä ei huvita touhuta. Antaa kissan nukkua silloin, kun se haluaa, varsinkin vanhuksen.

        Mulla on älyä, toisin kuin enimmistöllä tällä palstalla, en tietenkään tee liikaa mitään, että kissa ei häirintyisi, muutenhan ne inhoais mua, mutta näin ei ole, jos on itse aktiivinen kissojen kanssa, ne ottaa sen vastaan ja pitää siitä ja kehittyy eläväisemmäksi, mutta enimmät ihmiset on niin vajaita että ne "kouluttaa" kissoista laiskoja kiviä antamalla niille vähän huomiota luullen että ne on vaan jotain talon koristeita jotka pitää jättää omaan tylsään rauhaansa. Mun kissat rakastaa mua niin paljon että ne hyppää olkapäälle ja nojaa päätään hiemaan mun päähän (arvelen että joku vajukki täällä ajattelee jotain lapsellista vastausta tähän)


      • älyä kerrakseen...
        autt kirjoitti:

        Mulla on älyä, toisin kuin enimmistöllä tällä palstalla, en tietenkään tee liikaa mitään, että kissa ei häirintyisi, muutenhan ne inhoais mua, mutta näin ei ole, jos on itse aktiivinen kissojen kanssa, ne ottaa sen vastaan ja pitää siitä ja kehittyy eläväisemmäksi, mutta enimmät ihmiset on niin vajaita että ne "kouluttaa" kissoista laiskoja kiviä antamalla niille vähän huomiota luullen että ne on vaan jotain talon koristeita jotka pitää jättää omaan tylsään rauhaansa. Mun kissat rakastaa mua niin paljon että ne hyppää olkapäälle ja nojaa päätään hiemaan mun päähän (arvelen että joku vajukki täällä ajattelee jotain lapsellista vastausta tähän)

        Voit tietysti ajatella, että kissasi rakastavat sinua. Kukas sen tietää, vaikka rakastavatkin. Se, että kissa puskee ja "osoittaa hellyyttä" on kylläkin reviirikäyttäytymistä, jolla reviiriä merkataan. Mutta merkkaapahan sinua, että kuulut kalustoon niin ku.

        Voisit opetella kirjoittamaan yleiskieltä, kun olet niin älykäskin.


      • autt
        älyä kerrakseen... kirjoitti:

        Voit tietysti ajatella, että kissasi rakastavat sinua. Kukas sen tietää, vaikka rakastavatkin. Se, että kissa puskee ja "osoittaa hellyyttä" on kylläkin reviirikäyttäytymistä, jolla reviiriä merkataan. Mutta merkkaapahan sinua, että kuulut kalustoon niin ku.

        Voisit opetella kirjoittamaan yleiskieltä, kun olet niin älykäskin.

        Melko lapsellinen tuo viiminen kommentti. On älykästä olla puhumatta noin typerästi, ei se että miten puhuu kerro siitä mitään.

        Kyllähän ne poskiakin hieroo, mutta toinen kissa tekee ihan niin, että nojaa otsallaan, joka on enemmän sitä "huomaa minua".

        Ja poskilla merkkaaminenhan tarkottaa että oon niille tärkeä, sitähän se kissan rakastaminen onkin?


      • 7+10
        autt kirjoitti:

        Mulla on älyä, toisin kuin enimmistöllä tällä palstalla, en tietenkään tee liikaa mitään, että kissa ei häirintyisi, muutenhan ne inhoais mua, mutta näin ei ole, jos on itse aktiivinen kissojen kanssa, ne ottaa sen vastaan ja pitää siitä ja kehittyy eläväisemmäksi, mutta enimmät ihmiset on niin vajaita että ne "kouluttaa" kissoista laiskoja kiviä antamalla niille vähän huomiota luullen että ne on vaan jotain talon koristeita jotka pitää jättää omaan tylsään rauhaansa. Mun kissat rakastaa mua niin paljon että ne hyppää olkapäälle ja nojaa päätään hiemaan mun päähän (arvelen että joku vajukki täällä ajattelee jotain lapsellista vastausta tähän)

        Ai noinko tulkitset kissaa. Se on todellakin reviirikäytöstä puskea ja hieroa poskia. Minun kivikissa teki samaa. Myös jutteli pitkät pätkät ja aina tuli nukkumaan päälleni yöksi. Kissa juttelee kun tulee vanhaksi. Päälle kiipeää kun pitää siitä että et juuri liiku unissasi ja olet sille kuin lämmitetty kaluste. Kun mieheni läksi ulos ovesta. Kissa istui itkemässä oven takana ainakin vartin kunnes luovutti. Erityisesti meidän kissa rakasti ihmisiä jotka pelkäsi sitä ja oli allergisia. Se oli aina välitöntä rakkautta. Ihminen joka on kauhusta kankea on kissasta kiva kun se ei häiritse turhia. Sitä voi selitellä itselleen vaikka mitä ja uskoa että piirrettyjen kissat vastaa todellisuutta, mutta fakta on se, että kissa on opportunisti ja täysin itsekäs olento.


      • autt
        7+10 kirjoitti:

        Ai noinko tulkitset kissaa. Se on todellakin reviirikäytöstä puskea ja hieroa poskia. Minun kivikissa teki samaa. Myös jutteli pitkät pätkät ja aina tuli nukkumaan päälleni yöksi. Kissa juttelee kun tulee vanhaksi. Päälle kiipeää kun pitää siitä että et juuri liiku unissasi ja olet sille kuin lämmitetty kaluste. Kun mieheni läksi ulos ovesta. Kissa istui itkemässä oven takana ainakin vartin kunnes luovutti. Erityisesti meidän kissa rakasti ihmisiä jotka pelkäsi sitä ja oli allergisia. Se oli aina välitöntä rakkautta. Ihminen joka on kauhusta kankea on kissasta kiva kun se ei häiritse turhia. Sitä voi selitellä itselleen vaikka mitä ja uskoa että piirrettyjen kissat vastaa todellisuutta, mutta fakta on se, että kissa on opportunisti ja täysin itsekäs olento.

        Joo, no nyt menee aivan eri aiheen puolelle, koska nyt puhuttiin siitä paljonko kissan pitää rakastaa, eikä siitä miten se rakastaa. Minulle se ainakin tuntuu TÄYSIN siltä, että ne välittää musta paljon, vaikka ei edes niin olisi, mutta kunhan se tuntuu siltä, se riittää. Niiden itsekkyys tuntuu enemmän ujoudelta. Se on tavallaan niinku "valkoista valhetta", se tuntuu 100% että ne kissat rakastaa ja siitä on ite onnellinen, eikä siitä ole haittaa.
        Mutta siis nyt puhutaan sun teorian mukaan. Oon kyllä ite melko varma että se on aitoa rakkautta.


      • 9+0
        autt kirjoitti:

        Joo, no nyt menee aivan eri aiheen puolelle, koska nyt puhuttiin siitä paljonko kissan pitää rakastaa, eikä siitä miten se rakastaa. Minulle se ainakin tuntuu TÄYSIN siltä, että ne välittää musta paljon, vaikka ei edes niin olisi, mutta kunhan se tuntuu siltä, se riittää. Niiden itsekkyys tuntuu enemmän ujoudelta. Se on tavallaan niinku "valkoista valhetta", se tuntuu 100% että ne kissat rakastaa ja siitä on ite onnellinen, eikä siitä ole haittaa.
        Mutta siis nyt puhutaan sun teorian mukaan. Oon kyllä ite melko varma että se on aitoa rakkautta.

        Tottakai kissasi ovat kiintyneet sinuun koska kohtelet niitä hyvin.Jos ne on sinusta välillä liian flegmaattisia niin keksi niille tekemistä.Esim. metsästysleikkejä tai ruuan piilottamista.Mutta niinkuin useat kirjoittajat ovat jo kertoneet,kissat rakastavat nukkumista.Tuo puskeminen on reviirikäytöstä mutta on se myös merkki kiintymyksestä.


      • kur nau
        9+0 kirjoitti:

        Tottakai kissasi ovat kiintyneet sinuun koska kohtelet niitä hyvin.Jos ne on sinusta välillä liian flegmaattisia niin keksi niille tekemistä.Esim. metsästysleikkejä tai ruuan piilottamista.Mutta niinkuin useat kirjoittajat ovat jo kertoneet,kissat rakastavat nukkumista.Tuo puskeminen on reviirikäytöstä mutta on se myös merkki kiintymyksestä.

        Kissa puskee paikkoja ja ihmisiä, jotka ovat sen. Jos reviirille tulee vieras katti, se saa kuulla kunniansa. Siinä ei pusketa eikä halailla.

        Kissojen luonne sopii minulle hyvin. Ne eivät vaadi liikaa eivätkä aina tungettele vaatien huomiota kuten koirat. Ja osaavat käydä itse vessassa, mikä on iso plussa.


      • Kolme kattia
        kur nau kirjoitti:

        Kissa puskee paikkoja ja ihmisiä, jotka ovat sen. Jos reviirille tulee vieras katti, se saa kuulla kunniansa. Siinä ei pusketa eikä halailla.

        Kissojen luonne sopii minulle hyvin. Ne eivät vaadi liikaa eivätkä aina tungettele vaatien huomiota kuten koirat. Ja osaavat käydä itse vessassa, mikä on iso plussa.

        Tuohon sanon aamen.


    • ..........

      Kaksi kissaa.

      Koiraa en edes harkitsisi.

    • Latvainvalidi

      "Lemmikit" on pihalla: linnut, ketut, rusakot, siilit ja jopa rotat ja kyyt sekä perhoset.

      Ja naapurin kissa myös pihalla.

    • Koikkunen

      Koira. Ilman koiraa mulla ei olisi mitään. Pitkäaikaista masennusta sairastan.

      Osastojaksojen ajan koira on ollut tietysti hoidossa, mutta muutoin hoidan sen itse ja se on parasta mitä mulla on.

      Voin jättää tiskaamatta ja siivoamatta, voin olla käymättä suihkussa, voin jättää laskut maksamatta jne, mutta koirani hoidan hyvin.

      Hyvään hoitoon kuuluu tässä tapauksessa senkin, että mulla on koiralle hoitopaikka tiedossa heti jos alkaa tuntua etten pysty, mutta toistaiseksi koirani pitää minua elävien kirjoissa ja teen kaikkeni että se voi hyvin.

    • autt

      Mun kissat alkaa jo panikoida, koska oon opettanu ne eläväisemmäksi ja kun ne ei voi muuta kuin tuijottaa seiniä ja odottaa että siellä näkyy jokin pöly tai kärpänen. Ne ei lakkaa hengittämästä normaalia vilkkaammin. Muuten ovat kunnossa. En halua kissoja pois, haluan itse pois. Osasto ei vaihtoehto, koska suuret traumat. Matkustaminen ei koska ei voimia. Millon tämä loppuu?

      • kurnaus kismis

        Nauti sun kissoista. Kissa elää hetkessä eikä ole niin aktiivien perään kuin koira. :)
        Ota niistä mallia: sulje silmät ja nauti vain olosta!


      • 9+0

        Osta kissoillesi leluja.Ei ne tarvitse kuin vaikkapa pingispallon minkä perässä ravata.


      • autt
        9+0 kirjoitti:

        Osta kissoillesi leluja.Ei ne tarvitse kuin vaikkapa pingispallon minkä perässä ravata.

        Oon käyttäny satoja euroja eri leluihin. Oon jopa keksiny joitain neroja leluideoita.


    • autt

      Nyt on niin hirveää kun pitää eläinlääkäriin jonottaa ja en nukkunu yöllä ja oon ottanu unilääkkeet ja ei jaksa yhtään mitään, haluan kuolla, ei tästä voi ikinä selvitä. Sitten kissat viedään pois multa ja se on niin kova järkytys mulle ylivälittävälle että se on itsemurhan paikka mutta koska en uskalla itsemurhaa sitten joudun vaan olemaan lattialla ja tärisemään kun on olemassa vaikka enää ei pitäisi.

      • ...........

        Ovatko kissasi sairaita vai sinäkö olet? Tuosta tekstistäsi ei oikein ota selvää.

        Sinähän välität kissoistasi ja kai hoidat niitä - miksi siis kissat vietäisiin sinulta pois?


      • 9+0
        ........... kirjoitti:

        Ovatko kissasi sairaita vai sinäkö olet? Tuosta tekstistäsi ei oikein ota selvää.

        Sinähän välität kissoistasi ja kai hoidat niitä - miksi siis kissat vietäisiin sinulta pois?

        En minäkään ottanut tuosta tolkkua.Jospa nim."autt" tarkoittaa että jos hän joutuu
        hoitoon niin kissat viedään häneltä pois ?


      • autt
        9+0 kirjoitti:

        En minäkään ottanut tuosta tolkkua.Jospa nim."autt" tarkoittaa että jos hän joutuu
        hoitoon niin kissat viedään häneltä pois ?

        Käyttäkää vähän sitä päätänne: "en nukkunu yöllä, en jaksa yhtään mitään" = muiden mielestä todennäkösesti en ole kykeneväinen pitämään kissoja = kissat viedään pois. Mun kissojen vaivat ei ole mitenkään kytköksissä mun masennukseen, todella lapsellista kommenttia taas tulee sieltä.


      • 9+0
        autt kirjoitti:

        Käyttäkää vähän sitä päätänne: "en nukkunu yöllä, en jaksa yhtään mitään" = muiden mielestä todennäkösesti en ole kykeneväinen pitämään kissoja = kissat viedään pois. Mun kissojen vaivat ei ole mitenkään kytköksissä mun masennukseen, todella lapsellista kommenttia taas tulee sieltä.

        En ole kuullut että ihmiseltä vietäisiin lemmikkieläin pois sen takia että hän olisi
        esim. masentunut ja sen takia muka kykenemätön huolehtimaan niistä.Turhaan sitä pelkäät. Törkeissä eläinrääkkäystapauksissa
        viranomaiset voi puuttua asiaan.


      • lisää lapsellista:
        autt kirjoitti:

        Käyttäkää vähän sitä päätänne: "en nukkunu yöllä, en jaksa yhtään mitään" = muiden mielestä todennäkösesti en ole kykeneväinen pitämään kissoja = kissat viedään pois. Mun kissojen vaivat ei ole mitenkään kytköksissä mun masennukseen, todella lapsellista kommenttia taas tulee sieltä.

        Mikset kirjoita selkeästi, kun olet mielestäsi niin viisas. Kirjoitat eläinlääkäriin jonottamisen kamaluudesta ja samassa yhteydessä omista vaivoistasi, joten täällä ei ole kukaan lapsellista kommenttia kirjoittanut paitsi sinä, joka osaat tosi hyvin arvostella muita, mutta itsekritiikki puuttuu.

        Kissat eivät ole mitään huostaan otettavia lapsia, joita sossu vaivautuu viemään pois, varsinkin, jos ne ovat tärkeitä hyvinvointisi kannalta. Kissojasi ei viedä pois, jos hoidat niitä. Jos eläimiä kaltoinkohdellaan ja joku tekee eläinsuojeluilmoituksen, saattaa eläinsuojeluviranomainen tulla vierailulle.

        http://www.sey.fi/elainsuojelu/seyn_elainsuojeluneuvojat/tee_elainsuojeluilmoitus_netissa

        Oletko kykenemätön antamaan kissoillesi kaksi ateriaa päivässä ja siivoamaan hiekkalaatikon? Ne eivät sen kummempaa pitämistä kaipaa, koska eivät ole koiria. Jos joudut sairaalaan, tietenkin niille on löydettävä paikka siksi ajaksi.

        Kuinka monta yötä olet ollut nukkumatta? Johtuuko kuumuudesta? Oletko nukkunut päivisin eli saanut unta? Jos jaksat tänne nettiin kirjoitella, jaksat varmaan kissoillesi heittää sapuskat nenän eteen, joten ne ovat kyllä OK.

        Muista juoda säännöllisesti helteellä, vaikkei janotakaan. Näin estät elimistösi ylikuumenemisen, joka voi olla vaarallista. Aamulla pari litraa vettä jääkaappiin, ja iltapäivään mennessä ne pitää olla juotu. Sitten uudet satsit kaappiin. Veden joukkoon voit panna hyppysellisen suolaa.


      • 9+0
        lisää lapsellista: kirjoitti:

        Mikset kirjoita selkeästi, kun olet mielestäsi niin viisas. Kirjoitat eläinlääkäriin jonottamisen kamaluudesta ja samassa yhteydessä omista vaivoistasi, joten täällä ei ole kukaan lapsellista kommenttia kirjoittanut paitsi sinä, joka osaat tosi hyvin arvostella muita, mutta itsekritiikki puuttuu.

        Kissat eivät ole mitään huostaan otettavia lapsia, joita sossu vaivautuu viemään pois, varsinkin, jos ne ovat tärkeitä hyvinvointisi kannalta. Kissojasi ei viedä pois, jos hoidat niitä. Jos eläimiä kaltoinkohdellaan ja joku tekee eläinsuojeluilmoituksen, saattaa eläinsuojeluviranomainen tulla vierailulle.

        http://www.sey.fi/elainsuojelu/seyn_elainsuojeluneuvojat/tee_elainsuojeluilmoitus_netissa

        Oletko kykenemätön antamaan kissoillesi kaksi ateriaa päivässä ja siivoamaan hiekkalaatikon? Ne eivät sen kummempaa pitämistä kaipaa, koska eivät ole koiria. Jos joudut sairaalaan, tietenkin niille on löydettävä paikka siksi ajaksi.

        Kuinka monta yötä olet ollut nukkumatta? Johtuuko kuumuudesta? Oletko nukkunut päivisin eli saanut unta? Jos jaksat tänne nettiin kirjoitella, jaksat varmaan kissoillesi heittää sapuskat nenän eteen, joten ne ovat kyllä OK.

        Muista juoda säännöllisesti helteellä, vaikkei janotakaan. Näin estät elimistösi ylikuumenemisen, joka voi olla vaarallista. Aamulla pari litraa vettä jääkaappiin, ja iltapäivään mennessä ne pitää olla juotu. Sitten uudet satsit kaappiin. Veden joukkoon voit panna hyppysellisen suolaa.

        "Ruokin,vaihdan hiekat,siivoan jäljet,rakastan,halaan,puhun,suukottelen".
        Varmasti nim."autt" tekee parhaansa kissojensa kanssa,siitä ei ole kysymys.
        Hänellä itsellään taitaa olla huono kausi menossa,unettomuudesta kun kärsii
        niin kärpäsestä tulee härkänen.Muista nyt nim."autt" huolehtia itsestäsikin,esim.
        tuo veden juominen tälläisellä helteellä on oikeasti tärkeää.


      • autt
        9+0 kirjoitti:

        "Ruokin,vaihdan hiekat,siivoan jäljet,rakastan,halaan,puhun,suukottelen".
        Varmasti nim."autt" tekee parhaansa kissojensa kanssa,siitä ei ole kysymys.
        Hänellä itsellään taitaa olla huono kausi menossa,unettomuudesta kun kärsii
        niin kärpäsestä tulee härkänen.Muista nyt nim."autt" huolehtia itsestäsikin,esim.
        tuo veden juominen tälläisellä helteellä on oikeasti tärkeää.

        Mulle on moni ihminen sanonu, että kissat viiään helpommin pois, mutta ei mulla olekaan kunnollisia ihmisiä ympärillä. Se on helpotus tietää ettei niitä viiä pois.
        Kärsin, olin hädässä, mutta kommentin olis ihan hyvin voinu tulkita, eikä kysellä ja sanoa mua sen takia sairaaksi. "haluan kuolla, en jaksa mitään", eikö siitä voinu ihan hyvin päätellä että ehkä en voikkaan niin hyvin pitää kissoista huolta, jonka takia joudun niistä ehkä luopumaan?


      • lisää...
        autt kirjoitti:

        Mulle on moni ihminen sanonu, että kissat viiään helpommin pois, mutta ei mulla olekaan kunnollisia ihmisiä ympärillä. Se on helpotus tietää ettei niitä viiä pois.
        Kärsin, olin hädässä, mutta kommentin olis ihan hyvin voinu tulkita, eikä kysellä ja sanoa mua sen takia sairaaksi. "haluan kuolla, en jaksa mitään", eikö siitä voinu ihan hyvin päätellä että ehkä en voikkaan niin hyvin pitää kissoista huolta, jonka takia joudun niistä ehkä luopumaan?

        Epätietoisuus ja väärinkäsitykset kuuluvat tähän elämään. Joskus tulkintamme muista ihmisistä ja heidän tarkoitusperistään menee ihan pieleen, ja joskus masennus saa meidät tulkitsemaan kaiken pahimman vaihtoehdon mukaan. Sellaista elämä on.

        Muista pitää huolta itsestäsi, niin kissatkin voivat hyvin.

        Mukavaa elokuun jatkoa!


    • Hei, Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista. Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, viikonloppuisin ja arkipyhinä 15-07. Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta: http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset. Käynnit eivät maksa mitään. Jos haluat mieluummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahden kesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta. Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrinen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".
      Vuoroveto-kriisikeskus / Helene

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe