Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nobel-palkittu fyysikko kiistää evoluutioteorian

jepulis!

http://mikaeltorppa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/172174-fysiikan-nobel-palkittu-torppaa-evoluutioteorian

36

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evoluutio on fakta

      Nobel-palkittu fyysikko Robert B. Laughlin?

      Pysyköön lestissään, kuten kuuluukin. Tottakai uskonlahkon jäsenenä hän yrittää puhua evoluutiota vastaan kaikin tavoin, mutta se on täysin turhaa, koska hän itse olettaa, eikä siis kieltänyt evoluutioteoriaakaan, vaan lisäsi älykkääseen suunnitteluun viitatessaan sanan EHKÄ.
      Hän siis itsekin esittää olettamuksia evoluutioita vastaan, eikä pidä oletuksiaan kiistattomana faktatietona.
      Kaikenhan voi aina kiistää, mutta perustelujen kanssa. Mitään vahvaa perustelua Robert B. Laughlin ei kuitenkaan pystynyt evoluutioita vastaan esittämään, vain omia olettamuksiaan.

      • unohtuiko jotakin?

        Onko evoluutiolla ollut ajatus, kun kaikki on kehittynyt.. siis ilman ajatusta? Mitenkä evoluutio ajatuksen ja hengen kaiken elolliseen loi, koska henki
        ei ole materiaa??

        Hengen riistämisestähän rangaistaan!

        Miksi oikeudessa voi pyytää armoa, jos evoluutio ei ole osallisena hengessä!

        Ilman henkeähän jokainen liha maanpäällä on kuollut! t. b


      • jepulis!

        Eihän uutisessa puhuta mitään mistään uskonlahkoon kuulumisesta. Oletko ihan uuno? Se on kuule niin, että Nobel-palkitun fyysikon sana painaa kyllä enemmän kuin sinun päänaukomisesi.


      • pyh!

        Väitteesi on tyypillistä "olen apina, siksi apinoin ja herjaan kaikki muuta" -pulinaa. Tyhjäpäisen ihmisen aivotonta menoa.


      • Vain fakta on fakta

        Nobel-palkittu fyysikko Robert B. Laughlin kuvaa evoluutioteorian ideologista luonnetta seuraavasti:

        - "Ideologiselle ajattelulle on tyypillistä selitys jota ei voida testata. Kutsun sellaisia loogisia umpikujia antiteorioiksi. Darwinin evoluutioteoria on viime aikoina alkanut toimia antiteoriana, johonvedotaan silloin kun halutaan peitellä kiusallisia kokeellisia ongelmia ja puolustella havaintoja, jotka ovat parhaimmillaankin kyseenalaisia ja pahimmillaan täysin vääriä." (A Different Universe, New York: Basic Books, 2005, ss. 168-169)

        Fysiikan Nobelisti Laughlin kuvaa evoluutioteoriaa aatejärjestelmäksi, loogiseksi umpikujaksi ja antiteoriaksi. Näin siksi että evoluutioteoria on vastoin kokeellisen luonnontieteen testattavia havaintoja. Laughlin mukaan havainnot joilla on koitettu puolustella evoluutioteoriaa ovat parhaimmillaankin kyseenalaisia ja pahimmillaan täysin vääriä.

        Monet luulee että evoluutioteoria on tieteellinen teoria joka ohjaa tieteen tekemistä. Sellainen luulo ei ole tiedon väärti sillä kokeellinen luonnontiede ei tarvitse evoluutioteoriaa eikä evoluutioteoria saa tukea kokeellisesta luonnontieteestä. Fysiikan Nobel-palkittu Robert B. Laughlin on oiva esimerkki siitä että tiede ei tarvitse evoluutioteoriaa.

        Evoluutioteoria on vain jarruttamassa tieteellistä edistymistä koska se aatejärjestelmänä - 'uskomusjärjestelmänä' estää monia tieteilijöitä seuraamasta sitä minne todistusaineisto loogisesti johtaa. Evoluutioteoria on naturalismin aatejärjestelmä ja tämä osoittaa sen ettei naturalismi ole mikään neutraali tapa tarkastella maailmaa vaan se rajaa keinotekoisesti todistusaineiston selitysmallit tietylle 'uskomus' - pelikentälle. Tästä hyvänä todisteena Nature-lehdessä ollut kirjoitus:

        ”Vaikka kaikki näyttö viittaisi älykkääseen suunnittelijaan, sellainen hypoteesi [oletus] suljetaan tieteen ulkopuolelle, koska se ei ole naturalistinen”. Todd, S.C., A view from Kansas on that evolution debate, Nature 401(6752):423, 1999.


      • Vain fakta on fakta kirjoitti:

        Nobel-palkittu fyysikko Robert B. Laughlin kuvaa evoluutioteorian ideologista luonnetta seuraavasti:

        - "Ideologiselle ajattelulle on tyypillistä selitys jota ei voida testata. Kutsun sellaisia loogisia umpikujia antiteorioiksi. Darwinin evoluutioteoria on viime aikoina alkanut toimia antiteoriana, johonvedotaan silloin kun halutaan peitellä kiusallisia kokeellisia ongelmia ja puolustella havaintoja, jotka ovat parhaimmillaankin kyseenalaisia ja pahimmillaan täysin vääriä." (A Different Universe, New York: Basic Books, 2005, ss. 168-169)

        Fysiikan Nobelisti Laughlin kuvaa evoluutioteoriaa aatejärjestelmäksi, loogiseksi umpikujaksi ja antiteoriaksi. Näin siksi että evoluutioteoria on vastoin kokeellisen luonnontieteen testattavia havaintoja. Laughlin mukaan havainnot joilla on koitettu puolustella evoluutioteoriaa ovat parhaimmillaankin kyseenalaisia ja pahimmillaan täysin vääriä.

        Monet luulee että evoluutioteoria on tieteellinen teoria joka ohjaa tieteen tekemistä. Sellainen luulo ei ole tiedon väärti sillä kokeellinen luonnontiede ei tarvitse evoluutioteoriaa eikä evoluutioteoria saa tukea kokeellisesta luonnontieteestä. Fysiikan Nobel-palkittu Robert B. Laughlin on oiva esimerkki siitä että tiede ei tarvitse evoluutioteoriaa.

        Evoluutioteoria on vain jarruttamassa tieteellistä edistymistä koska se aatejärjestelmänä - 'uskomusjärjestelmänä' estää monia tieteilijöitä seuraamasta sitä minne todistusaineisto loogisesti johtaa. Evoluutioteoria on naturalismin aatejärjestelmä ja tämä osoittaa sen ettei naturalismi ole mikään neutraali tapa tarkastella maailmaa vaan se rajaa keinotekoisesti todistusaineiston selitysmallit tietylle 'uskomus' - pelikentälle. Tästä hyvänä todisteena Nature-lehdessä ollut kirjoitus:

        ”Vaikka kaikki näyttö viittaisi älykkääseen suunnittelijaan, sellainen hypoteesi [oletus] suljetaan tieteen ulkopuolelle, koska se ei ole naturalistinen”. Todd, S.C., A view from Kansas on that evolution debate, Nature 401(6752):423, 1999.

        Laughlin on kuin onkin sitten evoluutioteorian suhteen pihalla kuin tuulimittari.

        Mistähän voisi löytää niitä "kiusallisia kokeellisia ongelmia" ja "havaintoja, jotka ovat parhaimmillaankin kyseenalaisia ja pahimmillaan täysin vääriä"?

        Odotellessani esimerkkejä näistä pidän vahvimpana hypoteesina sitä, että Laughlin on täysin hakoteillä ja väärässä evoluutiokritiikissään.


    • Mikael Torppa on löytänyt taas uuden vitsin.

      Fyysikoille kannattaa jättää fysiikka ja biologeille biologia.

      Mutta asiaa on käsitelty aivan riittävästi tuolla kreationismi-palstalla, joka löytyy täältä:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12371359

      Mutta saahan näistä aina hymyn huulille, joka taistellaan tuulimyllyjä vastaan, eli hyvää viihdettä nuo Torpan jutut on.

      Jospa se jumala sieltä takaisin viilettää, kun valehdellaan ja vääristellään oikein paljon.

      Seuraavaksi hän voisi haastatella matematiikasta mitään ymmärtämätöntä pölvästiä, joka kumoaa matematiikan.

      • bushmanni kirjoitti: «Seuraavaksi hän voisi haastatella matematiikasta mitään ymmärtämätöntä pölvästiä, joka kumoaa matematiikan.»

        Matematiikan moni perusasiahan on jo osoitettu pelkäksi sosiaaliseksi konstruktioksi. Tämä oli Alan Sokalin artikkelissa, joka hyväksyttiin ihan hyvämaineiseen tieteelliseen julkaisuun.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Sokal_affair


    • 1) Fysiikan tunteminen ei edellytä biologian ja evoluution ymmärtämistä, vaikka olisi kuinka hyvä asiantuntija. Itse asiassa nobelisti joutuu erikoistumaan kapeammin kuin renessanssihenkinen maallikko ja siksi saattaa ymmärtää toista tieteenalaa jopa huonommin kuin tavalliset talliaiset. Missään tapauksessa Nobel-palkinto ei pätevöitä ketään asiantuntijaksi jollakin muulla kuin omalla alallaan.

      2) Evoluutio ilmiönä ja sitä myöten evoluutioteoria ei ole mikään testauksen ulkopuolelle jäävä juttu. Se on moneen kertaan havaittu ja toimivaksi osoitettu. Tämä sekoitetaan helposti elämän alkusynnyn selittämiseen, jota koskevien teorioiden testaaminen onkin paljon vaikempaa.

      3) Nimi miestä myöten. Laughlin. Heh.

    • pyh!

      Räyhätkää vain Jumalaa ja Laughlinia vastaan, te apinat, ihan vapaasti. Tuomiopäivänä itkette ja huudatte.

    • RÄÄ RÄÄ RÄÄ

      MÄÄ NAURAN RÄKÄSET NAURUT KUN KAIKKI ANTIADVARIT ON HÄVINNYT.

      • Hah haa!

        Mää nauran vielä räkäisemmät naurut adventistien haudoilla, kun ovat antaneet jonkun amerikkalaisen lahkon huijata itseään. Hah haa haa!


    • Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset. Kuuntelin juuri tunnin luennon, jossa hän yritti kansantajuisesti selittää luonnonlakeja newtonilaisen ja kvanttifysiikan näkökulmasta. Sivusi pikkuisen biologiaakin ja perusteli lyhyesti biologiakritiikkiään. Ei mikään loistava luennoitsija, mutta on Stanfordin proffa.

      Jos oikein ymmärsin:

      Hän ei ole mikään kreationisti vaan asioiden tieteellisiä perusteita selvittävä tutkija.

      Fysiikassa ihmiset olettavat asioiden olevan yksinkertaisempia kuin ne ovat ja siksi fysiikankin alalla jatkuvasti tehdään huonoa tiedettä, jossa pidetään itsestään selvyyksinä asioita, jotka eivät itsestäänselvyyksiä ole.

      Fysiikan yksinkertaisimmatkin peruslait (kuten vaikka painovoimalaki) ymmärretään oikein vasta, jos nähdään ne kvanttifysiikan tarjoamassa lajemmassa kontekstissa.

      Fysiikassa asioiden avaimeksi on tullut jatkuvasti tarkentuva mittaus. joka avaa jatkuvia yllätyksiä, ja puhutaan emergenssi ilmiöistä (emerging law), joista on tullut oleellinen osa fysiikkaa tai kvanttifysiikkaa.

      Biologiassa ongelmana on hänen mielestään se, että perusilmiöitä (elämää, elämän perusprosesseja, geenien suoraa vaikutusta ja muuttumista) ei ymmärretä ja että mitään evoluutioon liittyvää ei voida (ajan puutteen vuoksi, ihmiselämä ei siihen riitä) uudella tieteellisellä kokeella toistaa. Ongelmana voi myös olla se, että muutoksia lähtökohtaisesti pidetään sattumanvaraisina.

      Yhtenä esimerkkinä huonosta biologiatieteestä hän piti haimasyöpätutkimusta, jonka tarkoitus on selvittää kaikki haimasyöpään liittyvät geneettiset taustatekijät. Tutkimus voisi tietenkin tuoda hyvän tuloksen ja auttaa löytämään parannuskeinon osaan haimasyövistä, mutta koska geneettinen perusolettamus on jo se, että geeneillä on kyky muuntua myös haimasyöpägeenit muuttuvat ja näin kaikkia haimasyöpägeeneihin liittyviä tekijöitä ei voida missään aikavälissä ratkoa.

      Hän viittasi myös evoluutiogenetiikkaan, jossa on tehty pitkiä kehityslinjoja lajista A lajiin X ja kartoitusprosessi, jolla kaikki tapahtuneet muutokset tällä matkalla on muka selvitetty. Hänen kantansa, jota hänellä ei ollut aikaa tarkemmin selittää, näytti olevan, että jokaisessa tällaisessa ketjussa on joku ongelma, jonka yli genetiikan tutkijat eivät ole päässeet (oma kuvitelmani on se, että hän tarkoitti mahdollisesti sitä, että luonto tekee jotakin, joka ei sovi oletettuun kehityslinjaan, tai linjassa on kohta, josta ei (ehkä datanpuutteen tai suurten muutoksien vuoksi?) päästä eteenpäin.

      Omana kommenttinani päätteeksi se, etten ole yhtään varma, että tein tiivistelmälläni oikeutta Loughlinille, mutta minkä tahansa jotakin kritisoivan lukeminen tai kuuleminen on mielestäni aina ollut hauskaa. Jopa silloin, kun kritiikin kohteena on rakas adventtikirkkomme tai sen opetus tai hallinto. Tämän kaverin kohdalla kritiikki kohdistuu tieteeseen ja pienessä määrin myös evoluution ennakko-oletuksiin, mikä kaltaiselleni evoluutioagnostikolle on mannaa. Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia, selvästi uskonnon tapaisessa roolissa ja sen arvostelukin koetaan pyhäinhäväistyksenä. Mutta täytyy vain todeta, että minkäs kritiikistä pitävä geeneilleen voi.

      Kai

      https://www.youtube.com/watch?v=yF869nAYlfQ

      • >>> Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset. >>>

        Hän on fyysikko, ei biologi, tai evoluutiotutkija.

        Lisäksi pitää huomata, että tuon valehteluun taipuvaisen hihhulin sivustolla on lainattu Laughinilta pari hassua lausetta ja lopuista me emme tiedä yhtään mitään. Valehteluun taipuvainen hän on siksi, että hän vuodesta toiseen tuo esiin jumalansa puolustamiseksi sellaisia todisteita, joista jopa nuoren maan kreationismin ykköslinnake on ilmoittanut, että niitä ei tulisi käyttää todisteena yhtään mistään.

        http://creation.com/qa#bad_arguments

        Tuolta voi kreationismiin taipuvaiset päivittää tietonsa, että mitä käyttämällä saa tehtyä itsestään vielä suuremman typeryksen kuin mitä oikeasti edes on.

        Ja pitää huomata myös se tyypillinen asia, eli että Lauhglin ei suinkaan esitä että mitä puutteita hän on huomannut evoluutioteoriassa joiden takia se ei pitäisi paikkaansa, vaan hän vain epäilee, että sellaisia saattaa olla olemassa.

        Hän ei kerro edes yhtä konkreettista esimerkkiä siitä, että mitä nämä kiusalliset kokeelliset ongelmat ovat.

        Joten mikä noissa hänen mielipiteissään on sellaista, että niissä olisi jotain tieteellisesti kumouksellista?

        Hän koettaa vihjailla, että Darwinin teoria ei toimi, sen sijaan, että hän kertoisi konkreettisia esimerkkejä asiasta. Joten tieteellisesti hänen lausuntonsa on puhtaan nollan arvoinen.

        >>> Biologiassa ongelmana on hänen mielestään se, että perusilmiöitä (elämää, elämän perusprosesseja, geenien suoraa vaikutusta ja muuttumista) ei ymmärretä ja että mitään evoluutioon liittyvää ei voida (ajan puutteen vuoksi, ihmiselämä ei siihen riitä) uudella tieteellisellä kokeella toistaa. >>>

        On hyvin outoa, että yksikään biologi ei ole tätä mieltä. Lisäksi biologit ovat sen verran fiksuja, että eivät mene arvostelemaan fyysikoiden työtä, jos ei ole alan koulutusta.

        Ilmeisest Laughlin ei ole koskaan kuullut myöskään molekyylibiologiasta?

        Ehkäpä se selittää hänen oudot kommenttinsa oman tieteensä ulkopuolelta, joten ehkä hänen kannattaisi perehtyä hiukan siihen, että mitä esim. molekyylibiologiassa on löydetty viimeisen kahden vuoden aikana.

        >>> Yhtenä esimerkkinä huonosta biologiatieteestä hän piti haimasyöpätutkimusta, .... ... ja näin kaikkia haimasyöpägeeneihin liittyviä tekijöitä ei voida missään aikavälissä ratkoa. >>>

        Tyypillistä ihmeellistä ajattelua. Kaikki tai ei mitään? Niinkö?

        Tietenkään me emme voi ratkaista jokaisen syövän jokaisen geenin arvoitusta, mutta mitä ihmettä se muka todistaa?

        Mutta kumma kyllä tämä sama ei sitten päde jumaliin. Meillä ei ole edes yhtä pienen pientä todistatta yhdestäkään jumalasta, niin silti ei pidä olettaa, että niitä ei ole.

        >>>> Hän viittasi myös evoluutiogenetiikkaan, jossa on tehty pitkiä kehityslinjoja lajista A lajiin X ja kartoitusprosessi, jolla kaikki tapahtuneet muutokset tällä matkalla on muka selvitetty. ----> _Hänen kantansa, jota hänellä ei ollut aikaa tarkemmin selittää_ >>

        Hienoa! Juuri noin! Hän heittelee hassuja ajatuksia ilmaan tieteenalasta, jolle hänellä ei ole mitään koulutusta ja sitten hän ei kuitenkaan kykene tarkemmin selittämään yhtään mitään ja vetoaa ajanpuutteeseen. Heh heh.

        Minun mielestäni jumalia ei ole ja tätä en nyt kykene ajanpuutteen vuoksi tarkemmin selittämään, mutta uskokaa vaan, että minä voisin kyllä jos vain ehtisin.

        > hän tarkoitti mahdollisesti sitä, että luonto tekee jotakin, joka ei sovi oletettuun kehityslinjaan >>

        Hän ei siis ymmärrä evoluutiosta yhtään nitään. Luonto ei tee mitään tuollaista. Luonto ei oleta mitään tai tee yhtään mitään siksi, että sen pitäisi sopia johonkin. Kyse on täysin muista asioista.

        >>> Tämän kaverin kohdalla kritiikki kohdistuu tieteeseen ja pienessä määrin myös evoluution ennakko-oletuksiin, mikä kaltaiselleni evoluutioagnostikolle on mannaa. >>>

        Mutta ei noin tieteessä mitään arvostella, tiedät sen itsekin. Jos hänen mielestään siellä on puutteita, hän kertoo että mitä puutteita ja miksi ne ovat puutteita ja miten se asia korjataan.

        Voihan tuolla lailla heitellä kiviä sinne tänne ja sitten se kivi varmaan osuu johonkin tiedeagnostikkoon, joka saa siitä hieman löylyä kiukaalle, mutta Laughlin ei valitettavasti uskottavasti esitä edes yhtä kriittistä asiaa alasta, jota hän ei tunnu ymmärtävän alkuunkaan.

        > Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia >>

        Tälläkin hetkellä varmaan tuhannet tiedemiehet toivoisivat löytävänsä jonkin edes pienen railon evoluutioteoriassa, joka veisi heidät hetkeksi tieteen maailman valokeilaan ja toisi heille mainetta ja ehkäpä jopa mammonaa.

        Ei mikään tiedemaailmassa ole hienonpaa, kuin kaataa jokin suuri teoria ja korvata se omalla versiolla. Se nvoi tehdä kuka tahansa, kun esittää puutteet edellisessä ja näyttää, että miten oma teoria ne puutteet korjaa. Jopa Laughlin voisi sen tehdä, mutta hänellä ei taida olla aikaa ;)


      • Ryöväri
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset. >>>

        Hän on fyysikko, ei biologi, tai evoluutiotutkija.

        Lisäksi pitää huomata, että tuon valehteluun taipuvaisen hihhulin sivustolla on lainattu Laughinilta pari hassua lausetta ja lopuista me emme tiedä yhtään mitään. Valehteluun taipuvainen hän on siksi, että hän vuodesta toiseen tuo esiin jumalansa puolustamiseksi sellaisia todisteita, joista jopa nuoren maan kreationismin ykköslinnake on ilmoittanut, että niitä ei tulisi käyttää todisteena yhtään mistään.

        http://creation.com/qa#bad_arguments

        Tuolta voi kreationismiin taipuvaiset päivittää tietonsa, että mitä käyttämällä saa tehtyä itsestään vielä suuremman typeryksen kuin mitä oikeasti edes on.

        Ja pitää huomata myös se tyypillinen asia, eli että Lauhglin ei suinkaan esitä että mitä puutteita hän on huomannut evoluutioteoriassa joiden takia se ei pitäisi paikkaansa, vaan hän vain epäilee, että sellaisia saattaa olla olemassa.

        Hän ei kerro edes yhtä konkreettista esimerkkiä siitä, että mitä nämä kiusalliset kokeelliset ongelmat ovat.

        Joten mikä noissa hänen mielipiteissään on sellaista, että niissä olisi jotain tieteellisesti kumouksellista?

        Hän koettaa vihjailla, että Darwinin teoria ei toimi, sen sijaan, että hän kertoisi konkreettisia esimerkkejä asiasta. Joten tieteellisesti hänen lausuntonsa on puhtaan nollan arvoinen.

        >>> Biologiassa ongelmana on hänen mielestään se, että perusilmiöitä (elämää, elämän perusprosesseja, geenien suoraa vaikutusta ja muuttumista) ei ymmärretä ja että mitään evoluutioon liittyvää ei voida (ajan puutteen vuoksi, ihmiselämä ei siihen riitä) uudella tieteellisellä kokeella toistaa. >>>

        On hyvin outoa, että yksikään biologi ei ole tätä mieltä. Lisäksi biologit ovat sen verran fiksuja, että eivät mene arvostelemaan fyysikoiden työtä, jos ei ole alan koulutusta.

        Ilmeisest Laughlin ei ole koskaan kuullut myöskään molekyylibiologiasta?

        Ehkäpä se selittää hänen oudot kommenttinsa oman tieteensä ulkopuolelta, joten ehkä hänen kannattaisi perehtyä hiukan siihen, että mitä esim. molekyylibiologiassa on löydetty viimeisen kahden vuoden aikana.

        >>> Yhtenä esimerkkinä huonosta biologiatieteestä hän piti haimasyöpätutkimusta, .... ... ja näin kaikkia haimasyöpägeeneihin liittyviä tekijöitä ei voida missään aikavälissä ratkoa. >>>

        Tyypillistä ihmeellistä ajattelua. Kaikki tai ei mitään? Niinkö?

        Tietenkään me emme voi ratkaista jokaisen syövän jokaisen geenin arvoitusta, mutta mitä ihmettä se muka todistaa?

        Mutta kumma kyllä tämä sama ei sitten päde jumaliin. Meillä ei ole edes yhtä pienen pientä todistatta yhdestäkään jumalasta, niin silti ei pidä olettaa, että niitä ei ole.

        >>>> Hän viittasi myös evoluutiogenetiikkaan, jossa on tehty pitkiä kehityslinjoja lajista A lajiin X ja kartoitusprosessi, jolla kaikki tapahtuneet muutokset tällä matkalla on muka selvitetty. ----> _Hänen kantansa, jota hänellä ei ollut aikaa tarkemmin selittää_ >>

        Hienoa! Juuri noin! Hän heittelee hassuja ajatuksia ilmaan tieteenalasta, jolle hänellä ei ole mitään koulutusta ja sitten hän ei kuitenkaan kykene tarkemmin selittämään yhtään mitään ja vetoaa ajanpuutteeseen. Heh heh.

        Minun mielestäni jumalia ei ole ja tätä en nyt kykene ajanpuutteen vuoksi tarkemmin selittämään, mutta uskokaa vaan, että minä voisin kyllä jos vain ehtisin.

        > hän tarkoitti mahdollisesti sitä, että luonto tekee jotakin, joka ei sovi oletettuun kehityslinjaan >>

        Hän ei siis ymmärrä evoluutiosta yhtään nitään. Luonto ei tee mitään tuollaista. Luonto ei oleta mitään tai tee yhtään mitään siksi, että sen pitäisi sopia johonkin. Kyse on täysin muista asioista.

        >>> Tämän kaverin kohdalla kritiikki kohdistuu tieteeseen ja pienessä määrin myös evoluution ennakko-oletuksiin, mikä kaltaiselleni evoluutioagnostikolle on mannaa. >>>

        Mutta ei noin tieteessä mitään arvostella, tiedät sen itsekin. Jos hänen mielestään siellä on puutteita, hän kertoo että mitä puutteita ja miksi ne ovat puutteita ja miten se asia korjataan.

        Voihan tuolla lailla heitellä kiviä sinne tänne ja sitten se kivi varmaan osuu johonkin tiedeagnostikkoon, joka saa siitä hieman löylyä kiukaalle, mutta Laughlin ei valitettavasti uskottavasti esitä edes yhtä kriittistä asiaa alasta, jota hän ei tunnu ymmärtävän alkuunkaan.

        > Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia >>

        Tälläkin hetkellä varmaan tuhannet tiedemiehet toivoisivat löytävänsä jonkin edes pienen railon evoluutioteoriassa, joka veisi heidät hetkeksi tieteen maailman valokeilaan ja toisi heille mainetta ja ehkäpä jopa mammonaa.

        Ei mikään tiedemaailmassa ole hienonpaa, kuin kaataa jokin suuri teoria ja korvata se omalla versiolla. Se nvoi tehdä kuka tahansa, kun esittää puutteet edellisessä ja näyttää, että miten oma teoria ne puutteet korjaa. Jopa Laughlin voisi sen tehdä, mutta hänellä ei taida olla aikaa ;)

        Bushmannin tekstejä lukiessa ei voi olla huomaamatta hänen evouskovaisuutensa. Mitä tahansa hän tekee, ettei evoluutiousko ja ateistisen Dawkinsin teesit horjuisi. Olet jonku opetuslapsi ja sen mukaisia lauluja laulat. Ei pitäisi liikaa nojata ainoana totuutena aikaisempiin teorioihin(viimeisiin tietoihin), kun huomenna asiat voi olla toisin. Elämä on kaikin monin tavoin selitettävissä, mutta yllätyksiltäkään ei voida välttyä. Joten ei pidä olla naiivi ja uskoa kaikkea mitä syötetään minkään taholta. Ihminen ei vaan tiedä kaikkea ja erehtyväiseksi useasti todetaan. Sitä tuskin voit koskaan suuressa uskossasi myöntää.


      • Kai_A kirjoitti: «Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset.»

        Laughlin ei lakkaa olemasta naurettava sillä, että kirjoittaa hänen nimensä väärin.

        Minäkin olen käynyt Stanfordin läpi. Siis kampuksen, kerran keskellä yötä jetlag-oireita potien. Kaskaan sirittivät huumaavasti. Tällä olen sitten pätevöitynyt kommentoimaan fysiikkaa, tieteenfilosofiaa ja biologiaa.

        Hän on näkevinään ongelmia, kun on seurattu evoluutiota lajista toiseen. Tämä on tyypillistä kreationistien sumutusta. Evoluutio ilmiönä on nähty monet kerrat. Kreationistit ovat sitten keksineet turhat käsitteet mikroevoluutio ja makroevoluutio, joilla pelaten yritetään paeta havaittua evoluutiota. Ja sitten he yrittävät vanhanaikaista jekkua, että kun ei aivan kaikkea sataan prosenttiin asti tiedetä ja osata pohjakuraa myöten selittää, siitä seuraa, että Raamattu on sittenkin oikeassa ja "Jumala loi" on totta, mitä se sitten tarkoittaneekaan.

        «Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia, selvästi uskonnon tapaisessa roolissa ja sen arvostelukin koetaan pyhäinhäväistyksenä. Mutta täytyy vain todeta, että minkäs kritiikistä pitävä geeneilleen voi.»

        Kritisoin tässä kohdassa sanaa "tietenkin". Minun kokemukseni mukaan evoluutiouskovaiset ovat varsin harvinaisia, joskaan eivät aivan olematon ilmiö. Enemmän on kyse siitä, että eri sorttiset kreationistit projisoivat oman aivan ilmeisen epäloogisuutensa ja dogmaattisuutensa muihin.

        Mutta minkäpä hurahtamiseen taipuvainen ja tarkoitushakuisesti valikoivasta kritiikistä pitävä geeneilleen voi.


      • Kai_A kirjoitti: «Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset.»

        Laughlin ei lakkaa olemasta naurettava sillä, että kirjoittaa hänen nimensä väärin.

        Minäkin olen käynyt Stanfordin läpi. Siis kampuksen, kerran keskellä yötä jetlag-oireita potien. Kaskaan sirittivät huumaavasti. Tällä olen sitten pätevöitynyt kommentoimaan fysiikkaa, tieteenfilosofiaa ja biologiaa.

        Hän on näkevinään ongelmia, kun on seurattu evoluutiota lajista toiseen. Tämä on tyypillistä kreationistien sumutusta. Evoluutio ilmiönä on nähty monet kerrat. Kreationistit ovat sitten keksineet turhat käsitteet mikroevoluutio ja makroevoluutio, joilla pelaten yritetään paeta havaittua evoluutiota. Ja sitten he yrittävät vanhanaikaista jekkua, että kun ei aivan kaikkea sataan prosenttiin asti tiedetä ja osata pohjakuraa myöten selittää, siitä seuraa, että Raamattu on sittenkin oikeassa ja "Jumala loi" on totta, mitä se sitten tarkoittaneekaan.

        «Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia, selvästi uskonnon tapaisessa roolissa ja sen arvostelukin koetaan pyhäinhäväistyksenä. Mutta täytyy vain todeta, että minkäs kritiikistä pitävä geeneilleen voi.»

        Kritisoin tässä kohdassa sanaa "tietenkin". Minun kokemukseni mukaan evoluutiouskovaiset ovat varsin harvinaisia, joskaan eivät aivan olematon ilmiö. Enemmän on kyse siitä, että eri sorttiset kreationistit projisoivat oman aivan ilmeisen epäloogisuutensa ja dogmaattisuutensa muihin.

        Mutta minkäpä hurahtamiseen taipuvainen ja tarkoitushakuisesti valikoivasta kritiikistä pitävä geeneilleen voi.


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset. >>>

        Hän on fyysikko, ei biologi, tai evoluutiotutkija.

        Lisäksi pitää huomata, että tuon valehteluun taipuvaisen hihhulin sivustolla on lainattu Laughinilta pari hassua lausetta ja lopuista me emme tiedä yhtään mitään. Valehteluun taipuvainen hän on siksi, että hän vuodesta toiseen tuo esiin jumalansa puolustamiseksi sellaisia todisteita, joista jopa nuoren maan kreationismin ykköslinnake on ilmoittanut, että niitä ei tulisi käyttää todisteena yhtään mistään.

        http://creation.com/qa#bad_arguments

        Tuolta voi kreationismiin taipuvaiset päivittää tietonsa, että mitä käyttämällä saa tehtyä itsestään vielä suuremman typeryksen kuin mitä oikeasti edes on.

        Ja pitää huomata myös se tyypillinen asia, eli että Lauhglin ei suinkaan esitä että mitä puutteita hän on huomannut evoluutioteoriassa joiden takia se ei pitäisi paikkaansa, vaan hän vain epäilee, että sellaisia saattaa olla olemassa.

        Hän ei kerro edes yhtä konkreettista esimerkkiä siitä, että mitä nämä kiusalliset kokeelliset ongelmat ovat.

        Joten mikä noissa hänen mielipiteissään on sellaista, että niissä olisi jotain tieteellisesti kumouksellista?

        Hän koettaa vihjailla, että Darwinin teoria ei toimi, sen sijaan, että hän kertoisi konkreettisia esimerkkejä asiasta. Joten tieteellisesti hänen lausuntonsa on puhtaan nollan arvoinen.

        >>> Biologiassa ongelmana on hänen mielestään se, että perusilmiöitä (elämää, elämän perusprosesseja, geenien suoraa vaikutusta ja muuttumista) ei ymmärretä ja että mitään evoluutioon liittyvää ei voida (ajan puutteen vuoksi, ihmiselämä ei siihen riitä) uudella tieteellisellä kokeella toistaa. >>>

        On hyvin outoa, että yksikään biologi ei ole tätä mieltä. Lisäksi biologit ovat sen verran fiksuja, että eivät mene arvostelemaan fyysikoiden työtä, jos ei ole alan koulutusta.

        Ilmeisest Laughlin ei ole koskaan kuullut myöskään molekyylibiologiasta?

        Ehkäpä se selittää hänen oudot kommenttinsa oman tieteensä ulkopuolelta, joten ehkä hänen kannattaisi perehtyä hiukan siihen, että mitä esim. molekyylibiologiassa on löydetty viimeisen kahden vuoden aikana.

        >>> Yhtenä esimerkkinä huonosta biologiatieteestä hän piti haimasyöpätutkimusta, .... ... ja näin kaikkia haimasyöpägeeneihin liittyviä tekijöitä ei voida missään aikavälissä ratkoa. >>>

        Tyypillistä ihmeellistä ajattelua. Kaikki tai ei mitään? Niinkö?

        Tietenkään me emme voi ratkaista jokaisen syövän jokaisen geenin arvoitusta, mutta mitä ihmettä se muka todistaa?

        Mutta kumma kyllä tämä sama ei sitten päde jumaliin. Meillä ei ole edes yhtä pienen pientä todistatta yhdestäkään jumalasta, niin silti ei pidä olettaa, että niitä ei ole.

        >>>> Hän viittasi myös evoluutiogenetiikkaan, jossa on tehty pitkiä kehityslinjoja lajista A lajiin X ja kartoitusprosessi, jolla kaikki tapahtuneet muutokset tällä matkalla on muka selvitetty. ----> _Hänen kantansa, jota hänellä ei ollut aikaa tarkemmin selittää_ >>

        Hienoa! Juuri noin! Hän heittelee hassuja ajatuksia ilmaan tieteenalasta, jolle hänellä ei ole mitään koulutusta ja sitten hän ei kuitenkaan kykene tarkemmin selittämään yhtään mitään ja vetoaa ajanpuutteeseen. Heh heh.

        Minun mielestäni jumalia ei ole ja tätä en nyt kykene ajanpuutteen vuoksi tarkemmin selittämään, mutta uskokaa vaan, että minä voisin kyllä jos vain ehtisin.

        > hän tarkoitti mahdollisesti sitä, että luonto tekee jotakin, joka ei sovi oletettuun kehityslinjaan >>

        Hän ei siis ymmärrä evoluutiosta yhtään nitään. Luonto ei tee mitään tuollaista. Luonto ei oleta mitään tai tee yhtään mitään siksi, että sen pitäisi sopia johonkin. Kyse on täysin muista asioista.

        >>> Tämän kaverin kohdalla kritiikki kohdistuu tieteeseen ja pienessä määrin myös evoluution ennakko-oletuksiin, mikä kaltaiselleni evoluutioagnostikolle on mannaa. >>>

        Mutta ei noin tieteessä mitään arvostella, tiedät sen itsekin. Jos hänen mielestään siellä on puutteita, hän kertoo että mitä puutteita ja miksi ne ovat puutteita ja miten se asia korjataan.

        Voihan tuolla lailla heitellä kiviä sinne tänne ja sitten se kivi varmaan osuu johonkin tiedeagnostikkoon, joka saa siitä hieman löylyä kiukaalle, mutta Laughlin ei valitettavasti uskottavasti esitä edes yhtä kriittistä asiaa alasta, jota hän ei tunnu ymmärtävän alkuunkaan.

        > Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia >>

        Tälläkin hetkellä varmaan tuhannet tiedemiehet toivoisivat löytävänsä jonkin edes pienen railon evoluutioteoriassa, joka veisi heidät hetkeksi tieteen maailman valokeilaan ja toisi heille mainetta ja ehkäpä jopa mammonaa.

        Ei mikään tiedemaailmassa ole hienonpaa, kuin kaataa jokin suuri teoria ja korvata se omalla versiolla. Se nvoi tehdä kuka tahansa, kun esittää puutteet edellisessä ja näyttää, että miten oma teoria ne puutteet korjaa. Jopa Laughlin voisi sen tehdä, mutta hänellä ei taida olla aikaa ;)

        Ja lässyn lässyn.


      • pyh!
        v.aari kirjoitti:

        Kai_A kirjoitti: «Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset.»

        Laughlin ei lakkaa olemasta naurettava sillä, että kirjoittaa hänen nimensä väärin.

        Minäkin olen käynyt Stanfordin läpi. Siis kampuksen, kerran keskellä yötä jetlag-oireita potien. Kaskaan sirittivät huumaavasti. Tällä olen sitten pätevöitynyt kommentoimaan fysiikkaa, tieteenfilosofiaa ja biologiaa.

        Hän on näkevinään ongelmia, kun on seurattu evoluutiota lajista toiseen. Tämä on tyypillistä kreationistien sumutusta. Evoluutio ilmiönä on nähty monet kerrat. Kreationistit ovat sitten keksineet turhat käsitteet mikroevoluutio ja makroevoluutio, joilla pelaten yritetään paeta havaittua evoluutiota. Ja sitten he yrittävät vanhanaikaista jekkua, että kun ei aivan kaikkea sataan prosenttiin asti tiedetä ja osata pohjakuraa myöten selittää, siitä seuraa, että Raamattu on sittenkin oikeassa ja "Jumala loi" on totta, mitä se sitten tarkoittaneekaan.

        «Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia, selvästi uskonnon tapaisessa roolissa ja sen arvostelukin koetaan pyhäinhäväistyksenä. Mutta täytyy vain todeta, että minkäs kritiikistä pitävä geeneilleen voi.»

        Kritisoin tässä kohdassa sanaa "tietenkin". Minun kokemukseni mukaan evoluutiouskovaiset ovat varsin harvinaisia, joskaan eivät aivan olematon ilmiö. Enemmän on kyse siitä, että eri sorttiset kreationistit projisoivat oman aivan ilmeisen epäloogisuutensa ja dogmaattisuutensa muihin.

        Mutta minkäpä hurahtamiseen taipuvainen ja tarkoitushakuisesti valikoivasta kritiikistä pitävä geeneilleen voi.

        Ihan yks lysti. Laugjlin voittaa sut mennen tullen.


      • älä valehtele!
        v.aari kirjoitti:

        Kai_A kirjoitti: «Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset.»

        Laughlin ei lakkaa olemasta naurettava sillä, että kirjoittaa hänen nimensä väärin.

        Minäkin olen käynyt Stanfordin läpi. Siis kampuksen, kerran keskellä yötä jetlag-oireita potien. Kaskaan sirittivät huumaavasti. Tällä olen sitten pätevöitynyt kommentoimaan fysiikkaa, tieteenfilosofiaa ja biologiaa.

        Hän on näkevinään ongelmia, kun on seurattu evoluutiota lajista toiseen. Tämä on tyypillistä kreationistien sumutusta. Evoluutio ilmiönä on nähty monet kerrat. Kreationistit ovat sitten keksineet turhat käsitteet mikroevoluutio ja makroevoluutio, joilla pelaten yritetään paeta havaittua evoluutiota. Ja sitten he yrittävät vanhanaikaista jekkua, että kun ei aivan kaikkea sataan prosenttiin asti tiedetä ja osata pohjakuraa myöten selittää, siitä seuraa, että Raamattu on sittenkin oikeassa ja "Jumala loi" on totta, mitä se sitten tarkoittaneekaan.

        «Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia, selvästi uskonnon tapaisessa roolissa ja sen arvostelukin koetaan pyhäinhäväistyksenä. Mutta täytyy vain todeta, että minkäs kritiikistä pitävä geeneilleen voi.»

        Kritisoin tässä kohdassa sanaa "tietenkin". Minun kokemukseni mukaan evoluutiouskovaiset ovat varsin harvinaisia, joskaan eivät aivan olematon ilmiö. Enemmän on kyse siitä, että eri sorttiset kreationistit projisoivat oman aivan ilmeisen epäloogisuutensa ja dogmaattisuutensa muihin.

        Mutta minkäpä hurahtamiseen taipuvainen ja tarkoitushakuisesti valikoivasta kritiikistä pitävä geeneilleen voi.

        Ei ole olemassa yhtään todistetta, että evoluutio olisi muuttanut yhden lajin toiseksi. Se on kaikki pelkkää hypoteettistä höpinää. Luonnossa ei ole yhtään todistetta väitteen tueksi. Asiaa kysyttiin kymmeneltä johtavalta evoluutioteoreerikolta eikä yksikään pystynyt nimeämään yhtä ainutta esimerkkiä väitteensä tueksi.


      • älä valehtele! kirjoitti:

        Ei ole olemassa yhtään todistetta, että evoluutio olisi muuttanut yhden lajin toiseksi. Se on kaikki pelkkää hypoteettistä höpinää. Luonnossa ei ole yhtään todistetta väitteen tueksi. Asiaa kysyttiin kymmeneltä johtavalta evoluutioteoreerikolta eikä yksikään pystynyt nimeämään yhtä ainutta esimerkkiä väitteensä tueksi.

        älä valehtele! kirjoitti: «Ei ole olemassa yhtään todistetta, että evoluutio olisi muuttanut yhden lajin toiseksi. Se on kaikki pelkkää hypoteettistä höpinää. Luonnossa ei ole yhtään todistetta väitteen tueksi. Asiaa kysyttiin kymmeneltä johtavalta evoluutioteoreerikolta eikä yksikään pystynyt nimeämään yhtä ainutta esimerkkiä väitteensä tueksi.»

        Sanot minun valehtelevan. Valehtelulla tarkoitetaan sitä, että vastoin parempaa tietoaan sanoo perättömiä juttuja. Se on rankka syytös. Erimielisyytensä voisi ilmaista kauniimminkin.

        Mitä tykkäät, jos minä vastaavasti kerron sinun vain tahallasi sotkevan vääristelevän käsitteitä? Oikeastaan voisin samalla väittää, että pilkkaat Pyhää Henkeä. Eikä se olisi perusteeton väite ollenkaan.

        Mutta asiaan.

        Lajin käsite on ongelmallinen. Sille ei ole löydetty kunnollista aina toimivaa määrittelyä. Ovatko vaikkapa koira ja susi samaa vai eri lajia?

        Sen takia kreationistin on helppo joka ainoaan evoluution esimerkkitapaukseen väittää, että siinä ei kuitenkaan menty lajista toiseen. He ovat keksineet hienolta kuulostavan sanan mikroevoluutio, jota biologit eivät käytä ollenkaan.

        Yksi paljon käytetty erilajisuuden määritelmä on se, että eri lajien yksilöt eivät voi tuottaa keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Näin määritellen lajista toiseen kehitystä on kiistattomasti nähty ihan ilman fossiilejakin.

        Evoluutio ja lajiutuminen ovat hitaita prosesseja. Minä olen usein tuijottanut nuorta koivua tai pihlajaa, mutta en ole nähnyt niiden kasvavan. En kuitenkaan epäile sitä, että ne kasvavat.

        Lukaise nyt vaikkapa seuraavien linkkien takaa löytyvät artikkelit alkajaisiksi.

        http://listverse.com/2011/11/19/8-examples-of-evolution-in-action/
        http://www.talkorigins.org/faqs/speciation.html


      • pyh! kirjoitti:

        Ihan yks lysti. Laugjlin voittaa sut mennen tullen.

        pyh! kirjoitti: «Ihan yks lysti. Laugjlin voittaa sut mennen tullen.»

        Missä lajissa tarkoitit? Shakissa, keihäänheitossa vai oikeinkirjoituksessa?


      • Itse asiasta sanottu
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Vähän hämmästyttää se heppoisuus, jolla sivuutatte Loughlinin ajatukset. >>>

        Hän on fyysikko, ei biologi, tai evoluutiotutkija.

        Lisäksi pitää huomata, että tuon valehteluun taipuvaisen hihhulin sivustolla on lainattu Laughinilta pari hassua lausetta ja lopuista me emme tiedä yhtään mitään. Valehteluun taipuvainen hän on siksi, että hän vuodesta toiseen tuo esiin jumalansa puolustamiseksi sellaisia todisteita, joista jopa nuoren maan kreationismin ykköslinnake on ilmoittanut, että niitä ei tulisi käyttää todisteena yhtään mistään.

        http://creation.com/qa#bad_arguments

        Tuolta voi kreationismiin taipuvaiset päivittää tietonsa, että mitä käyttämällä saa tehtyä itsestään vielä suuremman typeryksen kuin mitä oikeasti edes on.

        Ja pitää huomata myös se tyypillinen asia, eli että Lauhglin ei suinkaan esitä että mitä puutteita hän on huomannut evoluutioteoriassa joiden takia se ei pitäisi paikkaansa, vaan hän vain epäilee, että sellaisia saattaa olla olemassa.

        Hän ei kerro edes yhtä konkreettista esimerkkiä siitä, että mitä nämä kiusalliset kokeelliset ongelmat ovat.

        Joten mikä noissa hänen mielipiteissään on sellaista, että niissä olisi jotain tieteellisesti kumouksellista?

        Hän koettaa vihjailla, että Darwinin teoria ei toimi, sen sijaan, että hän kertoisi konkreettisia esimerkkejä asiasta. Joten tieteellisesti hänen lausuntonsa on puhtaan nollan arvoinen.

        >>> Biologiassa ongelmana on hänen mielestään se, että perusilmiöitä (elämää, elämän perusprosesseja, geenien suoraa vaikutusta ja muuttumista) ei ymmärretä ja että mitään evoluutioon liittyvää ei voida (ajan puutteen vuoksi, ihmiselämä ei siihen riitä) uudella tieteellisellä kokeella toistaa. >>>

        On hyvin outoa, että yksikään biologi ei ole tätä mieltä. Lisäksi biologit ovat sen verran fiksuja, että eivät mene arvostelemaan fyysikoiden työtä, jos ei ole alan koulutusta.

        Ilmeisest Laughlin ei ole koskaan kuullut myöskään molekyylibiologiasta?

        Ehkäpä se selittää hänen oudot kommenttinsa oman tieteensä ulkopuolelta, joten ehkä hänen kannattaisi perehtyä hiukan siihen, että mitä esim. molekyylibiologiassa on löydetty viimeisen kahden vuoden aikana.

        >>> Yhtenä esimerkkinä huonosta biologiatieteestä hän piti haimasyöpätutkimusta, .... ... ja näin kaikkia haimasyöpägeeneihin liittyviä tekijöitä ei voida missään aikavälissä ratkoa. >>>

        Tyypillistä ihmeellistä ajattelua. Kaikki tai ei mitään? Niinkö?

        Tietenkään me emme voi ratkaista jokaisen syövän jokaisen geenin arvoitusta, mutta mitä ihmettä se muka todistaa?

        Mutta kumma kyllä tämä sama ei sitten päde jumaliin. Meillä ei ole edes yhtä pienen pientä todistatta yhdestäkään jumalasta, niin silti ei pidä olettaa, että niitä ei ole.

        >>>> Hän viittasi myös evoluutiogenetiikkaan, jossa on tehty pitkiä kehityslinjoja lajista A lajiin X ja kartoitusprosessi, jolla kaikki tapahtuneet muutokset tällä matkalla on muka selvitetty. ----> _Hänen kantansa, jota hänellä ei ollut aikaa tarkemmin selittää_ >>

        Hienoa! Juuri noin! Hän heittelee hassuja ajatuksia ilmaan tieteenalasta, jolle hänellä ei ole mitään koulutusta ja sitten hän ei kuitenkaan kykene tarkemmin selittämään yhtään mitään ja vetoaa ajanpuutteeseen. Heh heh.

        Minun mielestäni jumalia ei ole ja tätä en nyt kykene ajanpuutteen vuoksi tarkemmin selittämään, mutta uskokaa vaan, että minä voisin kyllä jos vain ehtisin.

        > hän tarkoitti mahdollisesti sitä, että luonto tekee jotakin, joka ei sovi oletettuun kehityslinjaan >>

        Hän ei siis ymmärrä evoluutiosta yhtään nitään. Luonto ei tee mitään tuollaista. Luonto ei oleta mitään tai tee yhtään mitään siksi, että sen pitäisi sopia johonkin. Kyse on täysin muista asioista.

        >>> Tämän kaverin kohdalla kritiikki kohdistuu tieteeseen ja pienessä määrin myös evoluution ennakko-oletuksiin, mikä kaltaiselleni evoluutioagnostikolle on mannaa. >>>

        Mutta ei noin tieteessä mitään arvostella, tiedät sen itsekin. Jos hänen mielestään siellä on puutteita, hän kertoo että mitä puutteita ja miksi ne ovat puutteita ja miten se asia korjataan.

        Voihan tuolla lailla heitellä kiviä sinne tänne ja sitten se kivi varmaan osuu johonkin tiedeagnostikkoon, joka saa siitä hieman löylyä kiukaalle, mutta Laughlin ei valitettavasti uskottavasti esitä edes yhtä kriittistä asiaa alasta, jota hän ei tunnu ymmärtävän alkuunkaan.

        > Tietenkin joillekin tälläkin palstalla evoluutio on pyhä asia >>

        Tälläkin hetkellä varmaan tuhannet tiedemiehet toivoisivat löytävänsä jonkin edes pienen railon evoluutioteoriassa, joka veisi heidät hetkeksi tieteen maailman valokeilaan ja toisi heille mainetta ja ehkäpä jopa mammonaa.

        Ei mikään tiedemaailmassa ole hienonpaa, kuin kaataa jokin suuri teoria ja korvata se omalla versiolla. Se nvoi tehdä kuka tahansa, kun esittää puutteet edellisessä ja näyttää, että miten oma teoria ne puutteet korjaa. Jopa Laughlin voisi sen tehdä, mutta hänellä ei taida olla aikaa ;)

        Bushmanni on todella kietoutunut noihin omiin evoluutio kaavoihinsa, sanoisin että hän on kiinni niissä aivan samalla tavalla kuin tiukkapipoiset luomisen kannattajatkin ovat omissaan.
        Molemmilla on tapana tuosa esiin oma kantansa "vuoren varmana totuutena tai jopa faktana joista ei kannata edes keskustella", mikä luonnollisesti estää kaiken mielekkään keskustelun itse asiasta.
        Totuus asiasta voikin nimittäin löytyä jostain keskiväliltä tai sen vierestä. Minusta olivat Loughlinin ajatukset kiinnostavia ja ennenkaikkea "puolueettomia" - mikä tuntuu häiritsevän joitakin tälläkin palstalla. Se mistä hän todellisuudessa puhuu oli että evoluutio-oppi ei perustu faktoihin joita ei voisi kumota niin tieteellisesti kuin filosofisesti. Hän ei siis oikeastaan kumoa evoluutioajatusta sinänsä vaan ne "todisteet ja faktat" joihin sen sanotaan perustuvan ja joilla se todistetaan oikeaksi.


    • Hyvät veljet Bushmanni ja V.aari. No kirjoitetaan se nimi nyt sitten oikein, ettei jää kaivertamaan - Robert Laughlin.

      Ensinnäkin en ole mikään Laughlin uskova. Olen agnostikko hänenkin väittämiensä suhteen, mutta kuten sanoin pidän kritiikistä ja siitä, että joku uskaltaa esittää haasteita, jotka tuntuvat järkeviltä. Se, mistä en niin kauheasti pidä on fundamentalismi, sorry vain veljet, en edes silloin, kun kohteena on niinkin pyhä asia kuin evoluutio.

      Tiivistelmäni Laughlinin esityksestä oli varmaan puutteellinen tai sitten luitte sen huonosti. Laughlinin aiheena ei ollut evoluutiokritiikki niin kuin näytätte olettavan. Aiheena oli varsin mielenkiintoinen fysiikan lakien ongelma, eli se jännite, joka on newtonilaisen ja kvanttifysiikan välillä. Erityisesti hän käsitteli sitä ongelmaa, että yksi molekyyli käyttäytyy eri tavalla kuin suuri molekyylien joukko. Se, että luonnonlait eivät pädekään samalla tavalla yhteen molekyyliin ja suureen joukkoon varsin merkittävä tieteellinen näkökulma.

      Itse luennossaan hän ei suuremmin puhunut biologiasta kuin viittasi siihen, että se tieteenfilosofinen näkökulma, jonka yhden molekyylin ja monien molekyylien erilainen käyttäytyminen fysiikkaan avaa on selvästi hukassa biologiassa, jossa hänen mielestään voitaisiin tehdä vastaavia läpimurtoja, jos periaatetta tutkittaisiin. Vaikutelma oli se, että hän tätä jossakin määrin myös biologian osalta selvittänyt, mutta luennon aihe oli fysiikka - ei biologia tai evoluutio.

      Vastauksena luennon jälkeisiin kysymyksiin hän käsitteli, kun kysyttiin, lyhyesti genetiikkaa ja selvästi teki sen jonkinlaisen tutkimuksen tai tiedon pohjalta. Pidän vähän hassuna sitä ajatusta, ettei hän voi mitään tästä tietää, koska on fyysikko ja että fyysikon tieteellistä tutkimusmetodia ja luonnonlakien huomioimista koskeva kritiikki ei millään muotoa voi sopia evoluutioon... ja että hänen olisi pitänyt huomioida molekyylibiologia tai mitä muuta tahansa, ennen kuin olisi saanut suunsa avata.

      Huh... Muu tiede saa siis edetä siten, että löydetään uutta ja haastetaan vanhaa, mutta ei evoluutiota, ei missään tapauksessa. Johan siinä maailma järkkyisi!?

      Kuten sanoin tai kuten kuvittelen sanoneeni: Laughlin on todennäköisesti ihan normaali evoluutioon uskova tiedemies. En tätä varmasti tiedä. Hän kuitenkin haastaa joitakin evoluutiotieteissä käytettyjä olettamuksia. Jos sitten jotkut kreationistit ovat Lauhlinin haasteita käyttäneet väärin tai sanoneet enemmän kuin Laughlin, ei kai se hänen vikansa ole.

      Eihän siinä varmaankaan kovin suurta eroa ole, jos kävelee huippuyliopistoihin kuuluvan Stanfordin kampuksella... tai jos on siellä proffana. Mutta kun nimi on Laughlin eiköhän tähän päätteeksi voi laittaa kunnon ison hymiön :D

      Kai

      • Kai_A kirjoitti: «Ensinnäkin en ole mikään Laughlin uskova. Olen agnostikko hänenkin väittämiensä suhteen, mutta kuten sanoin pidän kritiikistä ja siitä, että joku uskaltaa esittää haasteita, jotka tuntuvat järkeviltä. Se, mistä en niin kauheasti pidä on fundamentalismi, sorry vain veljet, en edes silloin, kun kohteena on niinkin pyhä asia kuin evoluutio.»

        Käytät käsitettä agnostikko aika erikoisella tavalla. Tavallisesti tarkoitetaan, että agnostikko ajattelee, ettei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Tai laajemmassa merkityksessä ajattelee, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin tietyistä asioista.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

        Ajatteletko siis, ettei herra Laughlinin esittämistä asioista voi saada mitään tietoa? Kovin outo ajatus suoraan sanoen. Jos taas tarkoitat jotakin muuta, keskustelu on kovin hankalaa, kun ei voi luottaa yhteisiin sanojen merkityksiin ja määrittelyihin.

        Agnostismi ei ole sitä, että ei vain tiedä jotakin asiaa. Ankarasti ottaenhan filosofi voi päätyä tietoteoreettiseen skeptisismiin, jonka mukaan mitään ei voi tietää ihan varmasti. Käytännössä me kuitenkin voimme tietää asioita riittävän hyvin voidaksemme toimia. Ja niillä erikoisaloilla, joiden perusteet ovat itsellemme liian vaikeita, joudumme luottamaan asiantuntijoihin ja omaan kriittisyyteemme – jättäen tietenkin avoimeksi sen mahdollisuuden, että saamme joskus lisätietoa, joka muuttaa vallitsevan käsityksemme.

        Entä sitten fundamentalismi? Tarkoittanet tässä oikeutusteoreettista fundamentalismia, jonka mukaan tietyt perusoletukset ovat oikeutettuja sellaisenaan, eikä niitä ole tarpeen enää perustella. Ja sitten sovellat tätä käsitettä evoluutioteoriaan.

        Evoluutioteoria ei ole sellainen perusoletus, johon uskottaisiin tai pitäisi uskoa ilman perusteita. Se on erittäin hyvin kokeellisesti todettu toimivaksi ja teorian tasolla se on osoitettu hyvin ymmärrettäväksi ja ilmeiseksi luonnon ilmiöksi.

        Evoluutio voi olla jollekulle myös pyhä asia, mutta sellaisen viittauksen ottaminen minulle ja bushmannille osoitettuun viestiin on minusta aivan perusteetonta. Kenties uskot ihan vilpittömästi että me tai jompikumpi meistä pitää evoluutiota jonakin arvostelun ulkopuolelle nostettuna perususkomuksena ja sinulla on sellaiseen uskomukseen tietenkin oikeus. Meillä on hieno yhteiskunta, jossa on laaja oikeus väärässä olemiseen.

        «Erityisesti hän käsitteli sitä ongelmaa, että yksi molekyyli käyttäytyy eri tavalla kuin suuri molekyylien joukko. Se, että luonnonlait eivät pädekään samalla tavalla yhteen molekyyliin ja suureen joukkoon varsin merkittävä tieteellinen näkökulma.»

        Tilastollinen systeemiteoria, kompleksisuus ja emergenssi ovat jännittäviä asioita, jotka ovat tieteessä kohtuullisen uusia ja tarmokkaan tutkimuksen alaisia. Niistä on opittu ymmärtämään monta kiintoisaa asiaa.

        Myös kvanttimekaniikan laajentaminen yksittäisiä molekyylejä isompiin kokonaisuuksiin on jännittävää. Enimmäkseen siinä joudutaan turvautumaan karkeampiin teorioihin, jotka on osoitettu käytännössä toimiviksi. Ja ne ovat ihan tuttuja vanhoja teorioita. Kun ainetta on tarkasteltavana kerralla tarpeeksi paljon, kvanttimekaniikan lakeja noudattavien alkeishiukkasten, atomien ja molekyylien yhteiskäytös suppenee kohti vanhaa kunnon arkijärjelle avautuvaa fysiikkaa.

        Mutta miten se kaikki liittyy evoluutioon ja evoluutiokritiikkiin? Tästä puuttuu nyt jokin ketjun lenkki.

        «Huh... Muu tiede saa siis edetä siten, että löydetään uutta ja haastetaan vanhaa, mutta ei evoluutiota, ei missään tapauksessa. Johan siinä maailma järkkyisi!?»

        No huhhuh. Etsi minulle se tyyppi, joka ajattelee noin, niin palataan asiaan. Sitä odotellessa voinemme jättää koko puuskahduksen aika vähälle huomiolle.

        Kiva kun (toivottavasti) huomasit kertomukseni Stanfordin yliopiston läpi käymisestä yön miellyttävässä viileydessä lähinnä huumoriksi. Tämän tekstipohjaisen keskustelun yksi ikuinen ongelma on se, että muut keskustelijat näyttävät kuumapäisiltä tosikoilta ja oma leppoisan humoristinen asenne tuota taustaa vasten altistaa helposti pöyhkeyden ja omahyväisyyden kuolemansynneille.

        Mutta oikeasti enemmistö keskustelijoista on ihan leppoisan letkeää sakkia. On paljon hymyä, hyvää tarkoitusta ja myötäelämistä eli laajasti ymmärtäen rakkautta. Ja silti voimme olla useinkin eri mieltä.


      • pyh!
        v.aari kirjoitti:

        Kai_A kirjoitti: «Ensinnäkin en ole mikään Laughlin uskova. Olen agnostikko hänenkin väittämiensä suhteen, mutta kuten sanoin pidän kritiikistä ja siitä, että joku uskaltaa esittää haasteita, jotka tuntuvat järkeviltä. Se, mistä en niin kauheasti pidä on fundamentalismi, sorry vain veljet, en edes silloin, kun kohteena on niinkin pyhä asia kuin evoluutio.»

        Käytät käsitettä agnostikko aika erikoisella tavalla. Tavallisesti tarkoitetaan, että agnostikko ajattelee, ettei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Tai laajemmassa merkityksessä ajattelee, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin tietyistä asioista.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

        Ajatteletko siis, ettei herra Laughlinin esittämistä asioista voi saada mitään tietoa? Kovin outo ajatus suoraan sanoen. Jos taas tarkoitat jotakin muuta, keskustelu on kovin hankalaa, kun ei voi luottaa yhteisiin sanojen merkityksiin ja määrittelyihin.

        Agnostismi ei ole sitä, että ei vain tiedä jotakin asiaa. Ankarasti ottaenhan filosofi voi päätyä tietoteoreettiseen skeptisismiin, jonka mukaan mitään ei voi tietää ihan varmasti. Käytännössä me kuitenkin voimme tietää asioita riittävän hyvin voidaksemme toimia. Ja niillä erikoisaloilla, joiden perusteet ovat itsellemme liian vaikeita, joudumme luottamaan asiantuntijoihin ja omaan kriittisyyteemme – jättäen tietenkin avoimeksi sen mahdollisuuden, että saamme joskus lisätietoa, joka muuttaa vallitsevan käsityksemme.

        Entä sitten fundamentalismi? Tarkoittanet tässä oikeutusteoreettista fundamentalismia, jonka mukaan tietyt perusoletukset ovat oikeutettuja sellaisenaan, eikä niitä ole tarpeen enää perustella. Ja sitten sovellat tätä käsitettä evoluutioteoriaan.

        Evoluutioteoria ei ole sellainen perusoletus, johon uskottaisiin tai pitäisi uskoa ilman perusteita. Se on erittäin hyvin kokeellisesti todettu toimivaksi ja teorian tasolla se on osoitettu hyvin ymmärrettäväksi ja ilmeiseksi luonnon ilmiöksi.

        Evoluutio voi olla jollekulle myös pyhä asia, mutta sellaisen viittauksen ottaminen minulle ja bushmannille osoitettuun viestiin on minusta aivan perusteetonta. Kenties uskot ihan vilpittömästi että me tai jompikumpi meistä pitää evoluutiota jonakin arvostelun ulkopuolelle nostettuna perususkomuksena ja sinulla on sellaiseen uskomukseen tietenkin oikeus. Meillä on hieno yhteiskunta, jossa on laaja oikeus väärässä olemiseen.

        «Erityisesti hän käsitteli sitä ongelmaa, että yksi molekyyli käyttäytyy eri tavalla kuin suuri molekyylien joukko. Se, että luonnonlait eivät pädekään samalla tavalla yhteen molekyyliin ja suureen joukkoon varsin merkittävä tieteellinen näkökulma.»

        Tilastollinen systeemiteoria, kompleksisuus ja emergenssi ovat jännittäviä asioita, jotka ovat tieteessä kohtuullisen uusia ja tarmokkaan tutkimuksen alaisia. Niistä on opittu ymmärtämään monta kiintoisaa asiaa.

        Myös kvanttimekaniikan laajentaminen yksittäisiä molekyylejä isompiin kokonaisuuksiin on jännittävää. Enimmäkseen siinä joudutaan turvautumaan karkeampiin teorioihin, jotka on osoitettu käytännössä toimiviksi. Ja ne ovat ihan tuttuja vanhoja teorioita. Kun ainetta on tarkasteltavana kerralla tarpeeksi paljon, kvanttimekaniikan lakeja noudattavien alkeishiukkasten, atomien ja molekyylien yhteiskäytös suppenee kohti vanhaa kunnon arkijärjelle avautuvaa fysiikkaa.

        Mutta miten se kaikki liittyy evoluutioon ja evoluutiokritiikkiin? Tästä puuttuu nyt jokin ketjun lenkki.

        «Huh... Muu tiede saa siis edetä siten, että löydetään uutta ja haastetaan vanhaa, mutta ei evoluutiota, ei missään tapauksessa. Johan siinä maailma järkkyisi!?»

        No huhhuh. Etsi minulle se tyyppi, joka ajattelee noin, niin palataan asiaan. Sitä odotellessa voinemme jättää koko puuskahduksen aika vähälle huomiolle.

        Kiva kun (toivottavasti) huomasit kertomukseni Stanfordin yliopiston läpi käymisestä yön miellyttävässä viileydessä lähinnä huumoriksi. Tämän tekstipohjaisen keskustelun yksi ikuinen ongelma on se, että muut keskustelijat näyttävät kuumapäisiltä tosikoilta ja oma leppoisan humoristinen asenne tuota taustaa vasten altistaa helposti pöyhkeyden ja omahyväisyyden kuolemansynneille.

        Mutta oikeasti enemmistö keskustelijoista on ihan leppoisan letkeää sakkia. On paljon hymyä, hyvää tarkoitusta ja myötäelämistä eli laajasti ymmärtäen rakkautta. Ja silti voimme olla useinkin eri mieltä.

        Lässyn lässyn.


    • Hei-


      Pelkät linkit keskustelupalstalla ei ole tarkoitus eikä sääntöjen mukainen.
      Kiinnitä jatkossa asiaan huomiotasi, että jotakin juttelua linkin yhteydessä olisi.

      Evoluutioteoria on yhden miehen hypoteesi (Darvin) joka vaatii paljon suurempaa uskoa kuin usko Jumalaan ja luomiseen.

      Niin nerokkaan järjestelmän syntyminen mitä maailman kaikki elävä on plus että elämä on mahdollista maan päällä- ei voi syntyä kylmästä mutalammikosta ja alkuräjähdyksestä.

      Tottakai alkuaineita luomistyössä mukana on.

      Ihmisen aivoille on jotkut asiat turhan isoja- uskossa ihminen oppii tuntemaan Jumalan. Skeptikolle ei jää mitään käteen Raamatusta ja uskosta.
      Kriittinen pitää olla ja kriittinen saa olla rauhassa.

      Siunausta
      Jari Laurila
      keskustelijana

    • KaiA

      Käytin tai ehkä väärinkäytin sanaa agnostikko siinä merkityksessä, että asia voi olla niin tai näin. En siis tiedä tai väitä tietäväni ovatko esim Laughlinin väitteet totta tai ei ja että minulla ei nyt ole mahdollisuutta sitä selvittää.

      Tunne siitä, että jossakin täällä pieni evoluutiofundamentalisti piilee, näkyy siinä absoluuttisessa jyrkkyydessä, jolla jokainen evoluutiokriittinen ajatus (olivat järkeviä tai ei) tuomitaan. Tähän, niinkuin kaikkeen fundamentalismiin, liittyy samalla jonkinlainen rajoittuneisuus toisten ajattelutavan ymmärtämisessä.

      Kyllähän monet adventistit evoluutioon uskovat, ainakin minä, vaikka eivät tästä käsityksestä yleensä sanaa evoluutio käytä, koska se ymmärrettäisiin väärin. Siksi he puhuvat mikroevoluutiosta, joka sekin ymmärretään väärin, kun sanalla on oma erilainen merkityksensä biologiassa. Ei kai siinä ole mitään suurempaa keskusteltavaa, että luomakunnassa tapahtuu jatkuvaa variaatiota ja muuntumista lajien sisällä ja todistettavat muutokset menevät myös lajirajojen yli. Sudesta saadaan muutamassa kymmenessä tai sadassa sukupolvessa villakoira - joka ainakin normaalien lajimääritysten mukaan on eri laji kuin susi. Ei varmaankaan ole vaikea ihan havaintojenkin perusteella päätyä siihen kantaan, että tällainen evoluutio voisi mennä vielä paljon pitemmällekin.

      Se, mihin minun evoluutioagnostisismini (sana edelleen väärinkäytettynä) kohdistuu, on evoluution olettamusosa, se kokonaisrakennelma, josta ainakin luulen löytyvän todistamattomia asioita, sellaista mitä jo asioiden luonteen vuoksi ei voi havannoida sen enempää kuin todistaakaan.

      Kai (kirjautumatta)

      • KaiA kirjoitti: «Se, mihin minun evoluutioagnostisismini (sana edelleen väärinkäytettynä) kohdistuu, on evoluution olettamusosa, se kokonaisrakennelma, josta ainakin luulen löytyvän todistamattomia asioita, sellaista mitä jo asioiden luonteen vuoksi ei voi havannoida sen enempää kuin todistaakaan.»

        Evoluutioteoria tarvitsee kovin vähän olettamuksia taustakseen, jos tarkastellaan sen asemaa luonnontieteessä.

        Lajinkehityksen historian tutkimus tuottaa saman tapaisia tuloksia kuin muukin historian tutkimus. On enemmän ja vähemmän perusteltuja arvauksia siitä, miten tarkkaan ottaen on tapahtunut. Ne eivät ole kuitenkaan mitään taustaoletuksia, joiden mukana romahtaisi koko evoluution idea.

        Vertailemalla DNA-sekvenssejä on kuitenkin saatu varsin hyviä perusteluja. Ja kaiken aikaahan tuo tutkimus elää ja teoriat tarkentuvat ja toisinaan muuttuvat.

        En nyt keksinyt muutakaan, mitä saattaisit tarkoittaa niillä todistamattomilla asioilla, joita asioiden luonteen vuoksi ei voi havannoida sen enempää kuin todistaakaan.

        Oikaise toki, jos arvasin väärin.

        Vastikään luin siitä, miten jotkut tutkijat haluaisivat panna koko taksonomian uuteen kuosiin siksi, että perinteinen puurakenne ei oikein vastaa nykyistä tietämystä.

        Uuden sukupuun mukaan me kuuluisimme alimman tason luokituksessa joukkoon arkit eli arkeonit, kuten juuri tehty suositus muotoilee.

        http://www.tiede.fi/artikkeli/blogit/kaiken_takana_on_loinen/olemmeko_arkkeja


    • Hyvä V.aari, mukavaa, että niitä evoluutio-olettamuksia on vähän. Sittenhän tässä on vielä toivoa.

      En ole kuvitellutkaan, että mikään evoluutiossa olisi täyttä arvausta. Jotakin outoa on kuitenkin siinä, että ne asiat, jotka sanojesi mukaan ovat "perusteltuja arvauksia" ovat aika monen suussa absoluuttisia totuuksia, ja että niistä kysyminen tai keskustelu leimataan johonkin hurahtamiseksi.

      Evoluutio vs. luominen ei vuosiin ole kuulunut vakaviin harrastuksiini ja pitäisi käyttää aikaa ennen kuin pystyisin ajatuksiani kirjallisessa muodossa edes lyhyesti esittämään. Pitäisi poimia sieltä täältä lukemisesta tai muusta mieleen tulleita kysymyksiä, filosofisia pohdiskeluja. Sitten pitäisi vielä tutkia vähän lisää, että osasin käyttää edes vähän oikeaan tapaista terminologiaa. Mutta nyt on tärkeämpiä hommia, talven polttopuita, auton kiilltusta, terassin viimeistelyä, talon korjausta. Enkä muutenkaan mitään vakavampia pohdiskeluja tälle palstalle toisi. Tämähän on vähän kuin tekstimuotoista sarjakuvaa, sellaista Asterix tyyppistä, jossa joillakin on sitä salaista linimenttiä ja toisilla ei.

      DNA sekvenssit eivät olleet erityisesti mielessäni, kun aiempaa kirjoitin, mutta vaikka niistä varmasti löytyy tärkeitä periaatteita selittämään lajien välisiä suhteita, vanhimat tutkitut sekvenssit on tyypillisesti ajoitettu aika myöhään, jos ajattelee evoluution pitkää historiaa. Genetiikka, varsinkin evoluutiogenetiikka näyttää vielä nuorelta tieteenlajilta.

      Kai

      (Pitäisi varmaankin ostaa autoksi Kia, kun näyttävät kirjaimet turhan usein sekottuvan tuohon muotoon. Onkohan evoluutiota vai degeneraatiota?) Mukavaa helteiden jatkoa kaikille.

      • Kai_A kirjoitti: «Jotakin outoa on kuitenkin siinä, että ne asiat, jotka sanojesi mukaan ovat "perusteltuja arvauksia" ovat aika monen suussa absoluuttisia totuuksia, ja että niistä kysyminen tai keskustelu leimataan johonkin hurahtamiseksi.»

        Minustakin sellainen olisi outoa ja huonoa keskustelukäytöstä. Toivottavasti emme törmää siihen kovin usein.

        «Enkä muutenkaan mitään vakavampia pohdiskeluja tälle palstalle toisi. Tämähän on vähän kuin tekstimuotoista sarjakuvaa, sellaista Asterix tyyppistä, jossa joillakin on sitä salaista linimenttiä ja toisilla ei.»

        Mielenkiintoista. Kenellä tässä metaforassa mielestäsi on sitä taikajuomaa ja kenellä ei? Sivumennen sanoen en pidä Asterix-juttujen väkivaltaisuudesta ja väkivaltaa vähätellen karnevalisoivasta tyylistä.

        «…vanhimat tutkitut sekvenssit on tyypillisesti ajoitettu aika myöhään, jos ajattelee evoluution pitkää historiaa.»

        Ihan nykyisistäkin elukoista saa DNA-analyysilla pohjaa kehityshistorian hahmotteluun. Tottahan tuo, että DNA ei useinkaan säily ehjänä kovin pitkään. Kuitenkin hyvissä olosuhteissa se voi pysyä koossa kauankin ja vanhimmat löydetyt DNA-rihmat ovat olleet satojen miljoonien vuosien ikäisiä.

        http://news.discovery.com/earth/weather-extreme-events/oldest-dna-bacteria-discovered.htm

        Näissä tosin on huomattava kontaminaation riski eli näytteisiin on voinut joutua tuoreempaa ulkopuolista DNA'ta. Se on otettava aina analyysissa huomioon.

        «Pitäisi varmaankin ostaa autoksi Kia, kun näyttävät kirjaimet turhan usein sekottuvan tuohon muotoon.»

        Psykodynaamisena tulkintana ehdotan, että salaisesti haluaisit korealaisvalmisteisen auton. Kialta löytyy muun muassa rehvakoita citymaastureita.

        8-D


      • >>> En ole kuvitellutkaan, että mikään evoluutiossa olisi täyttä arvausta. Jotakin outoa on kuitenkin siinä, että ne asiat, jotka sanojesi mukaan ovat "perusteltuja arvauksia" ovat aika monen suussa absoluuttisia totuuksia, ja että niistä kysyminen tai keskustelu leimataan johonkin hurahtamiseksi. >>>

        No tuossapa se asian perusongelma taitaa olla.

        Absoluuttinen totuus? Ennen ja jälkeen Darwinin hypoteesejä on hylätty, teorioita korjattu, niistä käydään jatkuvasti kärkevääkin keskustelua, niin mistä sinä nyt oikein puhut?

        Sinä olet itsekin kirjoittanut monta kertaa siitä, että kuinka tiedemiehet olivat eilen jotain mieltä ja tänään toista mieltä ja siksi tieteeseen pitää suhtautua varauksella. Mutta hetken päästä sinä muutat mieltäsi ja kirjoitat, kuinka tieteeseen ei voi luottaa sen takia, koska siellä onkin absoluuttisia totuuksia, kuten uskonnoissakin, joten kysymyksessä onkin uskonnon kaltainen oppirakennelma.

        Kumpaa mieltä sinä olet?

        Tiede perustuu sekä havainnoituihin tosiasiohin että sen hetkisen tiedon mukaisiin perusteltuihin arvauksiin.

        Nykyinen synteettinen evoluutioteoria on osin jopa Darwinin ajatusten vastainen. Johtuu siitä, että Darwinilla ei ollut käytössään nykygenetiikan tietoja. Joten tiede kehittyy, eikä edes Pyhän Darwinin pyhät tekstit ole pyhiä, vaan tiedon lisääntyessä jopa nekin ovat osin päätyneet paperikoriin muun vanhentuneen/tarkentuneen tiedon kera.

        Darwinilla ei ollut käytössään kaikkea sitä tietoa, joka meillä nykyään on, eli tieto on tarkentunut hänen ajoistaan ja osa Darwinin silloisista perustelluista päätelmistä on jouduttu hylkäämään, koska Darwin ei voinut aavistaa, että me löydämme geenit ja DNA:n, joka kertoo meillä suoraan paljon enemmän kuin yksikään fossiili ja tämä tieto on korjannut näkemyksiämme asiasta, vaikka olemme joutuneet sen seurauksena hylkäämään osan Pyhän Darwinin ajatuksistakin. Ehkäpä hänet voisi jo julistaa vähemmän pyhäksi myös uskonnollisissa yhteisöissä.

        Jos me keskustelemme tai kysymme jostain asiasta liittyen johonkin vallalla olevaan tieteelliseen teoriaan, eli havainnoituun tosiasiaan tai tämän hetkisen tiedon perusteella tehtyyn valistuneeseen arvaukseen, niin se kysymyksen tai keskustelun tulisi jollakin tasolla liittyä kyseiseen teoriaan.

        Jos ammumme tarkkuutta kiväärillä ja haulikolla, niin miten me tulkitsemme sen, jos kiväärin laukauksen jälkeen löytyy taulusta yksi reikä ja se on kympin kohdalla verrattuna siihen, että olemme ampuneet haulikolla samaa taulua ja sielläkin on kympin kohdalla yksi reikä, mutta muita reikiä ei ole ollenkaan, vaikka haulikossa saattaa olla taulua kohti menossa jopa useita kymmeniä hauleja?

        Sellainen ei ole tieteellisen teorian todellista arvostelua, että me räiskimme haulikolla suuntaan jos toiseenkin mielivaltaisesti ja hyvällä tuurilla yksi hauli saattaa osua jopa maaliin. Tieteestä ymmärtämätön saattaa luulla, että maaliin osuttiin ja arvostelu on oikeutettua, mutta jokainen järkevä ymmärtää, että laukaus osui pahasti ohi, jos vain yksi kymmenistä hauleista osui maalitauluun ja muut menivät harakoille.

        Tästä antaa hyvän esimerkin uskontoverisi Veli Jari, jonka tekstejä ja tiedekritiikkiä ajatuksen kanssa lukemalla ymmärtää sen, että miksi juuri kukaan tiedeyhteisöistä ei enää vaivaudu uskonnollisen kentän kanssa ajatuksia vaihtamaan, vaan olette itse ajaneet itsenne areenalta pois, täysin tieteelle yhdentekeviksi ja irrelevantiksi.

        ..... jatkuu seuraavassa osassa ....


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> En ole kuvitellutkaan, että mikään evoluutiossa olisi täyttä arvausta. Jotakin outoa on kuitenkin siinä, että ne asiat, jotka sanojesi mukaan ovat "perusteltuja arvauksia" ovat aika monen suussa absoluuttisia totuuksia, ja että niistä kysyminen tai keskustelu leimataan johonkin hurahtamiseksi. >>>

        No tuossapa se asian perusongelma taitaa olla.

        Absoluuttinen totuus? Ennen ja jälkeen Darwinin hypoteesejä on hylätty, teorioita korjattu, niistä käydään jatkuvasti kärkevääkin keskustelua, niin mistä sinä nyt oikein puhut?

        Sinä olet itsekin kirjoittanut monta kertaa siitä, että kuinka tiedemiehet olivat eilen jotain mieltä ja tänään toista mieltä ja siksi tieteeseen pitää suhtautua varauksella. Mutta hetken päästä sinä muutat mieltäsi ja kirjoitat, kuinka tieteeseen ei voi luottaa sen takia, koska siellä onkin absoluuttisia totuuksia, kuten uskonnoissakin, joten kysymyksessä onkin uskonnon kaltainen oppirakennelma.

        Kumpaa mieltä sinä olet?

        Tiede perustuu sekä havainnoituihin tosiasiohin että sen hetkisen tiedon mukaisiin perusteltuihin arvauksiin.

        Nykyinen synteettinen evoluutioteoria on osin jopa Darwinin ajatusten vastainen. Johtuu siitä, että Darwinilla ei ollut käytössään nykygenetiikan tietoja. Joten tiede kehittyy, eikä edes Pyhän Darwinin pyhät tekstit ole pyhiä, vaan tiedon lisääntyessä jopa nekin ovat osin päätyneet paperikoriin muun vanhentuneen/tarkentuneen tiedon kera.

        Darwinilla ei ollut käytössään kaikkea sitä tietoa, joka meillä nykyään on, eli tieto on tarkentunut hänen ajoistaan ja osa Darwinin silloisista perustelluista päätelmistä on jouduttu hylkäämään, koska Darwin ei voinut aavistaa, että me löydämme geenit ja DNA:n, joka kertoo meillä suoraan paljon enemmän kuin yksikään fossiili ja tämä tieto on korjannut näkemyksiämme asiasta, vaikka olemme joutuneet sen seurauksena hylkäämään osan Pyhän Darwinin ajatuksistakin. Ehkäpä hänet voisi jo julistaa vähemmän pyhäksi myös uskonnollisissa yhteisöissä.

        Jos me keskustelemme tai kysymme jostain asiasta liittyen johonkin vallalla olevaan tieteelliseen teoriaan, eli havainnoituun tosiasiaan tai tämän hetkisen tiedon perusteella tehtyyn valistuneeseen arvaukseen, niin se kysymyksen tai keskustelun tulisi jollakin tasolla liittyä kyseiseen teoriaan.

        Jos ammumme tarkkuutta kiväärillä ja haulikolla, niin miten me tulkitsemme sen, jos kiväärin laukauksen jälkeen löytyy taulusta yksi reikä ja se on kympin kohdalla verrattuna siihen, että olemme ampuneet haulikolla samaa taulua ja sielläkin on kympin kohdalla yksi reikä, mutta muita reikiä ei ole ollenkaan, vaikka haulikossa saattaa olla taulua kohti menossa jopa useita kymmeniä hauleja?

        Sellainen ei ole tieteellisen teorian todellista arvostelua, että me räiskimme haulikolla suuntaan jos toiseenkin mielivaltaisesti ja hyvällä tuurilla yksi hauli saattaa osua jopa maaliin. Tieteestä ymmärtämätön saattaa luulla, että maaliin osuttiin ja arvostelu on oikeutettua, mutta jokainen järkevä ymmärtää, että laukaus osui pahasti ohi, jos vain yksi kymmenistä hauleista osui maalitauluun ja muut menivät harakoille.

        Tästä antaa hyvän esimerkin uskontoverisi Veli Jari, jonka tekstejä ja tiedekritiikkiä ajatuksen kanssa lukemalla ymmärtää sen, että miksi juuri kukaan tiedeyhteisöistä ei enää vaivaudu uskonnollisen kentän kanssa ajatuksia vaihtamaan, vaan olette itse ajaneet itsenne areenalta pois, täysin tieteelle yhdentekeviksi ja irrelevantiksi.

        ..... jatkuu seuraavassa osassa ....

        .... jatkuu tässä ....

        Lääkärilehdessä 6.6.2014 oli tästä hyvä kirjoitus. Siinä Helsingin yliopiston kasvibiologi kirjoitti, kuinka hän seuraa nykyisin huvittuneena sivusta sitä sotaa, jonka vanhoihin teksteihin kirjaimellisesti suhtautuvat ovat raivokkaana julistaneet vaikkapa evoluutiota vastaan.

        He ovat itse tehneet "darwinismista" itselleen mörön, jota vastaan he nyt käyvät pyhää sotaansa.

        Hän kertoi, kuinka hänelle soitellaan kristillisistä opiskelijayhteisöistä ja pyydetään mukaan keskustelemaan opiskelijailtaan evoluutiosta ja kristinuskosta. Hän ei edes harkitse asiaa, koska mitään keskusteltavaa ei ole.

        Kun hän kertoo evoluutiosta, hän kertoo luonnosta, eikä hän ole silloin ristiretkellä uskontoja vastaan tai ihmisten henkilökohtaisia uskomuksia.

        Mutta vastapuoli tulkitsee hänen olevan sodassa ja luulee hänen julistavan uskontojen pyhien kirjoitusten vastaisia ihmisoppeja.

        Sitten hän kirjoitti nerokkaan ajatuksen, eli evoluutioteorian tarkasteleminen jonkin uskonnollisen oppirakennelman pohjalta ei ole ainoastaan järjetöntä, vaan suorastaan uskon väärinkäyttöä.

        Uskonnot ovat biologialle ja kaikelle luonnontieteelle täysin merkityksettömiä, joten miksi ihmeessä vanhoihin uskon varaisiin taruihin uskovat aloittivat pyhän sotansa sellaista vastaan, jonka tulevat häviämään, koska kukaan muu ei sodi, kuin he itse itseään vastaan?

        He keksivät itselleen vihollisen, jota ei ole ja sotivat kiivaasti tätä mielikuvitusvihollista vastaan ja jokainen järkevä seuraa huvittuneena ilmaan huiskimista ja kertomuksia hävityistä taisteluista, mutta vilkkaan mielikuvituksen avulla mahdollisesti voitettavasta sodasta.


    • V.aarille. Taikajuomaa on väliin yhdellä, joskus toisella ja aika monella ei koskaan. :)

      Epäilen, että Kia olisi mikään freudilainen lipsahdus, koska merkki ei koskaan vielä täysissä järjissä ollessani ole herättänyt mitään myönteistä. Autojen suhteen en ole agnostikko vaan opportunisti ja ajattelen, että mikä tahansa edullinen tukkuhintainen kia minkä tahansa ylihinnoitellun mersun voittaa... Todellisessa elämässä ajan tukkuhintaisella mersulla ja tallissa odottaa myyntiä huonona päivänä ostettu ylihintainen Ford...

      DNA sekvensseistä kuvittelen niin, että se vähä, mikä on ajoitettu yli 100000 vuoden ikään, ei loppujen lopuksi merkitse tutkimukselle niin paljon kuin se aineisto, joka on suhteellisen nuorta tai nyt elävistä lajeista otettua, koska näistä saadaan suuri määrä aineistoa ja perusteita lajien muuntumiseen liittyvien johtopäätelmien tekoon. Siis niihin perusteltuihin arvauksiin.

      Mutaatiothan ovat evoluution peruspilari ja genetiikka antaa niiden ymmärtämiselle pohjan. Kuitenkin, kun eilen vilkaisin evoluutiogenetiikkaa koskevia tieteellisiä artikkeleita, otsikoista päätellen yllättävän moni artikkeli arvosteli joitakin evoluutiogenetiikan perusolettamuksia - eivätkä ne tulleet Laughlinin kynästä vaan, näin oletan, geneetikoilta. Heti ensimmäinen, josta 30 sekunnin vilkaisulla ei mitään merkittävää irronnut, ja jota en jostakin syystä tänään pystynyt uudelleen löytämään??, joku evoluutiogeneetikko näytti (paras sanoa näin, kun en lukenut juuri muuta kuin otsikon ja johdantokappaleesta osan) arvostelevan sitä, ettei evoluutiogenetiikka ole kunnolla yrittänyt selvittää mutaatiohin liittyviä kausaliteetteja ja tästä syystä myös oletetun kehityssuunnan päättely ei ole vankalla tieteellisellä pohjalla.

      Jos löydän jutun, laitan luen sen ja laitan linkin - oli juttu ajatukseni mukainen tai ei.

      Veli Bushmannille toteaisin, että ei kai kenelläkään ajattelevalla creationistilla ole muuta ongelmaa Darwinin kanssa kuin nimi, joka on demonisoitu. Darwinin väitetään (National Geographicin mukaan) tiivistäneen oman käsityksensä evoluutiosta siihen, että Jumala loi maailmaan yhden tai useampia lajeja, joista kaikki nyt havaittavat lajit ovat kehittyneet. Kunnon adventisti jättäisi tuosta varmaankin sanan "yhden" pois ja voisi muuten olla ihan pesunkestävä Darwinisti. (Kunhan ei vain tarvitsisi käyttää Darwinin pahamaineista nimeä :)

      Valistuksen paikka adventisteilla ja muillakin kreationisteilla varmasti on - ensiksi varmaankin siinä, että mietittäisiin, mitkä ovat niitä lajien muuntumisen ja kehittymisen selkeitä faktoja ja niistä vedettävät väistämättät johtopäätökset. Oletan, ettei tämä olisi kauhean monimutkaista. Vasta sen jälkeen voisi alkaaisi se vaikea osa, eli keskustelu niistä periaatteista ja johtopäätöksistä ja perustelluista arvauksista, joihin evoluutioteoria perustuu.

      Valistuksen paikka on myös monella evoluutioon uskovalla. Luin joskus kuvauksen evoluutiokonferenssista Kunmingissa Kiinassa (v. 1999 - kävin paikalla kasvatustieteelisessä kongressissa vähän myöhemmin), jossa varsinkin Amerikkalaisten evoluutiotiedemiesten dogmaattisuus hämmästytti muita evoluutiotieteilijöitä, kun se ei sulattanut minkäänlaista keskustelua, kysymyksiä tai ehdotuksia siitä, että jotakin asiaa olisi mahdollista katsoa myös muulta kuin ennalta oletetulta yhdeen kaavan mukaiselta näkökannalta. Ehkä tällekin palstalle joskus eksyy joku amerikkalaishenkinen kirjoittaja.

      Kai :D

    • >>> jossa varsinkin Amerikkalaisten evoluutiotiedemiesten dogmaattisuus hämmästytti muita evoluutiotieteilijöitä, kun se ei sulattanut minkäänlaista keskustelua, kysymyksiä tai ehdotuksia siitä, että jotakin asiaa olisi mahdollista katsoa myös muulta kuin ennalta oletetulta yhdeen kaavan mukaiselta näkökannalta. >>

      No tätä en voi ymmärtää, eli tuntuu täysin keksityltä väitteeltä sillä juuri Yhdysvallat vs Eurooppa käydään se kaikkein kiihkein keskustelu aiheesta, vaikkapa Stephen Jay Gould vastaan John Maynard Smith tai Gould vs. Dawkins yms yms yms.

      Amerikkalainen Gould oli juuri se, joka kehitti hyvin kiistanalaiset teoriat paleontologiassa jaksottaisesta tasapainosta ja lajivalinnasta.

      Euroopan ja USA:n välillä on hyvin pitkään ollut erittäinkin pisteliästä mielipiteen vaihtoa, josta ovat vastanneet Gould, Dawkins, Dennett, Eldredge, Maynard, Smith, Mayr, Ridley yms yms yms ja jokainen heistä haluaisi olla maailman johtava tiedemies alallaan ja juuri kilpailu on se, joka vie tiedettä eteenpäin. Tosin osa noista on jo kuollut, mutta eipä se ole välillä hyvinkin kiivaaksi käynyttä keskustelua yhtään hillinnyt, sillä uudet nimet ovat tulleet kehiin entisten tilalle.

      Ja tämä riitaisuus on juuri ollut se asia hyvin voimakkaasti edenneen tieteellisen työn taustalla, kun näkemykset tulevat sitä kautta erittäin tarkasti käytyä läpi tiedeyhteisöissä.

      Itävaltalainen Gregor Mendel ratkaisi perinnöllisyyden, Darwin evoluutioteoriallaan lajiutumisen ja Cambridgen yliopiston James D. Watson ja Francis Crick ratkaisivat DNA:n yms yms, niin kyllähän USA:ssa riemuittiin, kun synteettinen evoluutioteoria, jonka kehittämisessä olivat USA:laiset tutkijat pääroolissa, mm. Ernst Mayr, pistivät osan Mendelin ja Darwinin päätelmistä roskakoriin.

      Eihän mikään ole tutkijalle hienompaa, kuin siirtää vanha, pitkään hallinnut teoria syrjään ja se korvataan sinun omalla teoriallasi. Mutta tämä ei onnistu satuja sepittämällä, eikä jonkin kristillisen yhteisön illanvietossa, vaan se vaatii perustellut mielipiteet, jotka asetetaan tiedeyhteisön tiukan kritiikin alle.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ernst_Mayr

      Jos haluat hyvää lukemista, niin juurikin Ernst Mayr on kirjoittanut asiasta oivallisen kirjan Biologia, elämän tiede ja hieman uudempi Evoluutio.

      Ehkäpä sen jälkeen sumuverho alkaa sinunkin näkökentästäsi helventyä ja ymmärrät sen, että miten tuhoisaa tieteellisiä tosiasioita vastaan on rimpuilla.

      Sitä rimpuilua ei voiteta käsitekikkailulla.

      Ja ketkä ovat he , jotka jäävät lahkoosi jäljelle sitä taistelua käymään? Tulevatko he olemaan penaalin terävimpiä kyniä, vai sitä uskonnollista pohjasakkaa, joka tulee viimeistelemään uskontojen tuhon?

    • Ehkä ne dogmaatikot ovat poikkeuksia. Jäi mieleen, jostakin evoluutiota käsittelevästä julkaisusta.

      Riitojakin, hyvä. Sittenhän tässä on toivoa. Paavalikin sanoo, että täytyyhän teidän keskuudessanno olla riitojakin, että nähdään kuka koetuksen kestää... hyvä neuvo ilmeisesti niin uskoville kuin evolutionisteillekin.

      Kai :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2474
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1555
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1508
    8. 54
      1370
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe