Epilepsiaa sairastava Isä ajaa autoa lapsi kyydissä???

Huolestunut :(

Hei!!
Minulla on iso ongelma, nimittäin mieheni on hyvin jääräpäinen. Olen raskaana ja uusi perheenjäsenemme syntyy helmikuussa. Ainoa huolen aiheeni on se etten anna mieheni Ajaa autoa jossa yhteinen lapsemme on kyydissä. Omistan itsekin ajokortin, joten voin ihan hyvin itse ajaa autoa, jos tarvitsee. Olen ennenkin ollut mieheni kyydissä kun hän ajaa enkä välitä niinkään itsestäni, mutta tässä ei vain ole enään kyse minusta tai hänestä. Olenko itsekäs, kun ajanttelen näin? Olen nähnyt monesti mieheni saavan kohtauksen ja hengenlähtökin ollut muutaman kerran lähellä. Luulisi miehenikin ajattelevan samalla tavalla, mutta kuitenkin hän on eri mieltä kanssani. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

9

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+16

      Itse näin epileptikkona joka saa pelkkiä poissaolokohtauksia en suostuisi kuljettamaan ketään. Koska pidän itseäni uhkana liikenteessä surkean huomiointikykyni takia en ole edes ajanut ajokorttia. Tosin en varmaan sellaiseen olisi koskaan lupaa saanut. Pidä nyt puolesi. Jokainen tapattakoon itse itsensä mutta muita ei saa ottaa mukaansa.

    • vinkiksi,.

      Tee lastensuojeluilmoitus vaikka nimettömänä. Lasta ei tuon vuoksi pois oteta, mutta asiaan puututaan varmasti niin, että viesti menee perille.

    • zelll

      No et ole yhtään typerän itsekäs kyllä, se on tervettä itsekkyyttä että arvostaa omaa ja lapsensa terveyttä. Miehesi tässä on itsekäs, panee oman pätemisenhalunsa perheensä ja muidenkin terveyden edelle.

      Etkö voi polkea jalkaa lattiaan, ja jyrkästi ja säännönmukaisesti vain kieltäytyä kyydistä ja kieltää häntä ottamasta myös lapsia kyytiinsä?

    • et ole itsekäs

      Ketään ei miehen kyytiin missään nimessä. Milloin kohtaukset yleensä laukeavat? Millä perusteella ajokortti on myönnetty poliisiasemalla? Kuka lääkäri on kirjoittanut luvat ja miksi? Voiko mies ajaa jalankulkijan tai lapsen päälle, jos saa tiellä kohtauksen? Kykeneekö pysäyttämään auton, laittamaan vilkut vai onko täysin tajuton kohtauksen aikana? Onko julkista liikennettä missään jota hän voisi käyttää ja muiden kyytiä? Miksi hän kuvittelee että sinä raskaana tai lapset voisivat olla kyydissä?? Se kuulostaa aivan epäloogiselta ajattelulta. Miksi haluat olla teidät vaarantavan miehen kanssa, joka ei itse ymmärrä sitä? Vai käsitinkö jutun oikein.

      Jos tilanne näyttää vaaralliselta, eikä hän itse ymmärrä tai ole toimintastrategiaa, pitäisikö sun keskustella poliisiasemalla ajokorttikysymyksistä. Mitä sukusi ja mies itse sanoo. Jos viaton ulkopuolinen jäisi miehen auton alle, se olisi todella kauheaa. Meneekö mies tajuttomaksi heti kohtauksen aikana? Ymmärtääkö mies itse riskit?

    • hullua!
    • liian riskialtista

      Mutta eihän siinä riskeeraa vain omaa lasta vaan kanssaihmiset ja muidenkin lapset jotka ovat kyydissä muissa autoissa tai kävelevät kadulla. Mies ei saisi ajaa autoa jos kohtauksia on ollut vuoden aikana.

      Tämä on epilepsialiiton sivulta: "Suomen lainsäädäntöön tuli syksyllä 2004 uusi määräys, joka velvoittaa lääkärin ilmoittamaan potilaansa ajokykyyn vaikuttavista sairauksista ajokorttiviranomaiselle todetessaan ajokorttiluvan hakijan tai ajo-oikeuden haltijan terveydentilan muuten kuin tilapäisesti heikentyneen siten, ettei hän enää täytä ajokortti-luvan myöntämisen edellytyksenä olevia terveysvaatimuksia. Ennen ilmoituksen tekemistä potilaalle on kerrottava velvollisuudesta ilmoituksen tekemiseen ja terveydentilan vaikutuksesta ajokykyyn."

      Eli miehesi lääkärin tulisi ilmoittaa viranomaisille asiasta, jos hän ei ole ollut kohtaukseton vähintään 12 kk.

      • Just joo

        Sanoppa mulle kellä lekurilla on aikaa ilmotella? En tiedä missä maailmassa elätte, tiedän itte nää jutut epilektikkona. Ja ylempään keskusteluun viitaten, poliisi ei tod anna kieltoja, vaan lekuri, sillä eihän poliisit ole mitään terveydenhuollon ammmattilaisia, tuskin ylioppilaita.Ja aloittajalle, miksi lähtee auton kyytiin jos mies saa kohtauksia, itte en lähtis, enkä lähtenytkään ja olen nainen.


    • Theo2013

      Miten on mahdollista että epileptikolla on kortti? Tuttuni ei saanut edes mopoautolle eikä sähkötuolille kuin kuolleen miehen kytkimellä varustettuna eli jarru menee päälle kun ukko tilttaa.Vanha ajokortti pitäis lääkärin ilmoittaa poliisi viranomaiselle joten aika outoja olette jos sallitte autoilun edes yksin,hänhän voi törmätä ja tappaa vaikka kenet,mitäs sitten ajattelette menettekö naapurin pikku Liisan hautajaisiin,vai jäättekö vahaamaan isännän autoa??

    • Lääkitys kohillaan

      Kyllä todellakin epilektikoilla on kortti, miksi ei? Moni ei saa edes kohtausta ensimmäisen kerran jälkeen ja omistaa silti ammattiliikenteenkortin? On eri asia sellaiset jotka saa kohtauksia lääkinnäkkisestä hoidoista huolimatta, mutta luulen kyllä että kohtauksemattomia on enempi.Kannatais kenties suunnata katse vanhusajajiin...85 vee pörrää vielä liikenteessä ja mikähän on sitten ajantaju-ittelläkin pelottaa, sillä ko. hlö on lähipiirissä, nimimerkki, kyytiin en enää lähde.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe