Ihanaa aikaa...

...vai onko?

Keksiikö kukaan mitään hyvää vaihdevuosista,paitsi että menkat loppuu.Mitä muuta?Minä 55v.Kysyisin vielä että onko parempi mennä luomusti eteenpäin vai lääketieteellisin avuin?

35

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapaa vaapukka

      Tässä kirjoittamani vastaus tuonne toisaalle samaan kysymykseen: "Aloittaja pyysi kirjoittamaan niitä hyviä asioita tässä iässä. Minulle henk.kohtaisesti se on antanut ihanan vapauden. Se tunne joka tulee, kun saa jättää kaiken turhan. Vapautuu kaikista ns. pakoista, joita ehkä itse itselleen luonut. Ei tarvitse enää meikata, seurata muotia, siis ulkonäköpaineet helpottavat. Yllättävä rasite sekin ollut. Saa olla niinkuin mukavalta tuntuu. Ei tarvitse väkisin olla mukana ns. naistenvälisissä kauneuskilpailuissa, eikä kissatappeluissa. Ei tarvitse yrittää kelvata miehille. -Mitä laittas päälle- rasite häviää ja paljon paljon muuta. Ei tarvitse kerjätä hyväksyntää millään alueilla. Oli sitten naimisissa tai naimaton. Saa vihdoinkin rakastaa itseään omana itsenään! On vaan suostuttava käymään läpi tuo vanhenemisprosessi ja ymmärtää sen antama henkinen kasvu. Eikä tukahduttaa sitä millään ihme konsteilla. Suostuminen tuo tullessaan nimenomaan sen vapauden."

      • hmmmmmm123

        Olen aina ollut kova palelemaan... en enään. En keksi mitään hyvää.


    • Musta kissa

      Vapaa vaapukka oli sitä mieltä, että monessa asiassa voi luovuttaa. Olen osaksi hänen kanssaan samaa mieltä: tässä iässä osaa jo - toivottavasti useimmiten - erottaa tärkeät asiat turhista ja olla kiitollinen, että (jos) elämä ja arki sujuvat ihan kohtalaisesti.

      Mutta sitä en allekirjoita, että luovuttaisin itsestäni huolehtimisesta. En ole tosin ollut mikään kauneuskilpailija, kissatappelija tai miehistä riitelijä ennenkään :D. Haluan olla siisti ja suht hoidettu itseni takia - ja tosin kyllä miehenikin. Pidän huolta, että hiukset ovat puhtaat ja kivasti leikattu, meikkaan vähän (koska minulla on hyvin paljon pigmenttihäiriöitä, haluan ne peittoon), ja yritän pukeutua omalla tyylillä. En ole koskaan tykännyt kireistä ja epämukavista vaatteista, mutta nätti voi olla, vaikkei tarvi koko ajan henkeä pidätellä.

      Olen iloinen, että olen saanut kolme lastani aikuiseksi, kaikki pärjäävät elämässä ja ovat oppineet ajattelemaan omilla aivoillaan.

      Nyt on aikaa tehdä, mitä haluaa. Jos joskus ei huvita, voi vaikka heittäytyä sohvalle, ja sanoa, että nyt ei jaksa. Pienten tai kouluikäistenkään lasten kanssa se ei onnistunut.

      Vielä voi odottaa oppivansa uutta, näkevänsä uusia paikkoja - vaikka vain lähimetsässä -, aloittavansa uuden harrastuksen ym.

      Ja miten kiitollinen ja iloinen voi olla lapsenlapsista. Itselläni on yksi, kaksiviikkoinen pikkuäijä. Häntä voisin tuijotella tuntitolkulla ja ihmetellä, miten ihmeellinen on elämä!

    • ei helkkarissa

      Siinäå musta kissa on oikeassa, että kyllä itsestä pitää huolehtia. Eihän sitä muuten kohta ilkeä peiliin katsoa, josa antaa kaiken vain vapaasti ränsistyä ja rehottaa. Huh

    • Hurly curly

      Mielellään sitä meikkaisikin mutta kun ne meikkivoiteet ja puuterit on juuri saanut laitettua ja silmiä aloittaa rajaamaan, niin eikös aina silloin tulekin hikipuuska ja kasvot helmeilee hikipisaroista! Rajausvärin jos saankin laitettua (ilman että iholle olen laittanut mitään) niin eipä nuo siistinä kestä paria tuntia kauempaa. Olen panostanut laatutuotteisiin joten kosmetiikan halpa ja huono laatu eivät ole siis syynä, vain vaihtarit.
      Hiukseni kun laitan mahdollisimman hyvin, niin nekin lätsähtävät varsin nopeasti kun ovat muuttuneet sellaisiksi ohuemmiksi ja kiharaisiksi.

      Hyvää vaihtareissa? Ei sitten mitään!

    • Pitkä matka minuutee

      Ehkäpä se mitä vapaa vaapukka kertoi.Saa olla juuri sellainen kuin luoja on luonut,ei tarvitse kelvata muille kuin itselleen.Ulkonäköpaineiden loputtua voi keskittyä muihin,oikeasti tärkeisiin asioihin,jää vain rutosti enempi aikaa kun ei tarvi peilailla!Enkä usko vaapukan tarkoittaneen että TERVEYDESTÄ ei enää huolehtisi,minulla ainakin se on lisääntynyt vanhetessa,mutta liikun kohtuudella ja itselleni armollisesti,kehoa kuunnellen.Hurjan kauan vei,henkinen kriisi,jotta pääsin tähän pisteeseen,sillä olin nuorena kova laittautumaan ja sain hyväksyntää muilta juuri ulkonäöllisistä seikoista.Enkä ollut juuri koskaan itse tyytyväinen itseeni,aina löytyi jotain parannettavaa.Kuinka paljon aikaa menikään murehtimiseen,itsensä laittamiseen ja kontrollointiin..OLin myös liian kiltti,ihan kaikessa,ja moni käyttikin sitä hyödykseen.Nyt uskallan asettaa rajat,joiden yli ei tulla ja sanoa "Ei käy" jos siltä tuntuu.Vidoinkin tunnen täydellistä hyväksyntää itseäni kohtaan.En välitä juurikaan mitä mieltä muut ovat ulkonäöstäni tai sanomisistani,valinnoistani.Tunnen olevani vapaa.

      • itsekkääitä olette

        tässä just huomaa, että on totta, että nykyajan mummot on itsekkäitä paskiaisia. jotka ajattelee vaan itseään: minä minä minä joka asiassa, ei ole ihme, että näitä etuilijoita ja jonon ohittajia on joka paikka väärällåään.
        Sitten kun makaatte yksin jossain sairaalan vuodeosastolla, nii ei tarvi ihmetellä kun kukaan ei käy katsomassa. sitä saa mitä tilaa


      • Mummorakastaasinua
        itsekkääitä olette kirjoitti:

        tässä just huomaa, että on totta, että nykyajan mummot on itsekkäitä paskiaisia. jotka ajattelee vaan itseään: minä minä minä joka asiassa, ei ole ihme, että näitä etuilijoita ja jonon ohittajia on joka paikka väärällåään.
        Sitten kun makaatte yksin jossain sairaalan vuodeosastolla, nii ei tarvi ihmetellä kun kukaan ei käy katsomassa. sitä saa mitä tilaa

        Mikä murkulla hätänä?


      • apua vailla??
        Mummorakastaasinua kirjoitti:

        Mikä murkulla hätänä?

        No, joku jonka apuun se on tottunut on vihdoin oppinut sanomaan ei! Syy selvisi eikä ollut mieleinen.

        Jos lähes koko ikänsä on ollut "liian kiltti" ja vaihdevuosi iässä osaa vihdoin kieltäytyä jos siltä tuntuu niin mielestäni nyt on jo korkea aika saada omaa aikaa!
        Pitäisikö sitä kaikkien vaivojen keskellä yrittää vielä jaksaa miellyttää muitakin?


      • miksi moitit?
        itsekkääitä olette kirjoitti:

        tässä just huomaa, että on totta, että nykyajan mummot on itsekkäitä paskiaisia. jotka ajattelee vaan itseään: minä minä minä joka asiassa, ei ole ihme, että näitä etuilijoita ja jonon ohittajia on joka paikka väärällåään.
        Sitten kun makaatte yksin jossain sairaalan vuodeosastolla, nii ei tarvi ihmetellä kun kukaan ei käy katsomassa. sitä saa mitä tilaa

        Millainen ihminen itse olet, nimim
        Itsekkäitä ootte? Millä tavoin olet joutunut mummojen taholta kaltoin kohdelluksi? Jos sellaista on tapahtunut, niin yksityäistapauksen perusteella ei silti voi yleistää.






        ?


      • Vähän erilainen
        itsekkääitä olette kirjoitti:

        tässä just huomaa, että on totta, että nykyajan mummot on itsekkäitä paskiaisia. jotka ajattelee vaan itseään: minä minä minä joka asiassa, ei ole ihme, että näitä etuilijoita ja jonon ohittajia on joka paikka väärällåään.
        Sitten kun makaatte yksin jossain sairaalan vuodeosastolla, nii ei tarvi ihmetellä kun kukaan ei käy katsomassa. sitä saa mitä tilaa

        Sairaaloissa en ole kärsinyt siitä, jos minulla ei käy vierailijoita, mutta toisten potilaitten vieraat ovat ärsyttäneet ja nuorempana itkettäneetkin. Heidän suvuillaan ja ystävillään voisi olla vähän hienotunteisuutta, etteivät tule kaikki yhtä aikaa, eivätkä puhu kovaäänisesti.


      • kiristystä
        itsekkääitä olette kirjoitti:

        tässä just huomaa, että on totta, että nykyajan mummot on itsekkäitä paskiaisia. jotka ajattelee vaan itseään: minä minä minä joka asiassa, ei ole ihme, että näitä etuilijoita ja jonon ohittajia on joka paikka väärällåään.
        Sitten kun makaatte yksin jossain sairaalan vuodeosastolla, nii ei tarvi ihmetellä kun kukaan ei käy katsomassa. sitä saa mitä tilaa

        Kuulehan pimu. Ilmassa on lievää uhkailua ja kiristystä. Ottaako pannuun, kun äitisi tai mummosi eivät suostu nenäkkään murkun juoksunaruun.


      • itsekkäitä olette
        kiristystä kirjoitti:

        Kuulehan pimu. Ilmassa on lievää uhkailua ja kiristystä. Ottaako pannuun, kun äitisi tai mummosi eivät suostu nenäkkään murkun juoksunaruun.

        Turha mun äiskää tähän on sekoittaa. Hän on sentään kasvattanut mut. Enkä ole mikään pimu, vaan ilmeisesti itekin lähesymässä vaihdevuosia. Se vaan ihmetyttää, kun nämä ns mukamas kiltit naiset nyt vanhana yhtäkkiä tajuavat alkaa elää itselleen. Ja se ainakin sivullisen silmään näyttää hyvin itsekkäältä, kun joka paikassa tyyrätään jonoissa ohi ja etuillaan, ei piitata, jos joku nuori ihminen tai lapsi on esim kaupassa ennen heitä. Ei muuta ko ohi vaan.
        Siksi sanonkin tämän tällä palstalla, ettei tule ketään henk kohtaisesti haukuttua, sillä sehän ei ole hyvän tavan mukaista.
        mun äiti opetti kyllä niin, että minkä annat, saat varmasti jossain muodossa takaisin. ja mistä pidät kynsin hampain kiinni, sen menetät.


      • sisälukutaito
        itsekkäitä olette kirjoitti:

        Turha mun äiskää tähän on sekoittaa. Hän on sentään kasvattanut mut. Enkä ole mikään pimu, vaan ilmeisesti itekin lähesymässä vaihdevuosia. Se vaan ihmetyttää, kun nämä ns mukamas kiltit naiset nyt vanhana yhtäkkiä tajuavat alkaa elää itselleen. Ja se ainakin sivullisen silmään näyttää hyvin itsekkäältä, kun joka paikassa tyyrätään jonoissa ohi ja etuillaan, ei piitata, jos joku nuori ihminen tai lapsi on esim kaupassa ennen heitä. Ei muuta ko ohi vaan.
        Siksi sanonkin tämän tällä palstalla, ettei tule ketään henk kohtaisesti haukuttua, sillä sehän ei ole hyvän tavan mukaista.
        mun äiti opetti kyllä niin, että minkä annat, saat varmasti jossain muodossa takaisin. ja mistä pidät kynsin hampain kiinni, sen menetät.

        Kannattaisikohan lukea ajatuksen kanssa aloitusteksti eikä kirjoitella asian vierestä ?


    • itsekkäitä olette

      kyse ei nyt ole siitä, kuka on kiltti ja kuka ei. Eikä siitäkään että olisin jotenkin jäänyt vaille huomota tai herännyt.
      joo, siinä mielessä olen herännyt, että nykyajan muorit on tosi huonokäytöksisiä. Teiltä me nuoret sitten opitaan samat itsekkäät käytöstavat.
      Kiltteyttä ei ole se, jos tekee toiselle sen mitä itselle toivoo, vai miten se menikään.
      Onko itsekkyys siis hyvää käytöstä, jota me voidaan siis matkia hyvillä mielin ja unohtaa mummot ja vaarit sinne hoitolaitoksiin hyvillä mielin, kun ei kiinnosta muu kuin oma elämä.

    • Pitkä matka minuutee

      Et lukenut kunnolla,mitä kirjoitin..Siis JOS tarkoitat minun kirjoitustani.Olen ollut koko pitkän elämäni LIIAN kiltti,ollut muille kynnysmattona,johon voi mennen tullen kuransa kaataa.Se,että osaa vihdosta viimein laittaa rajat sille,mikä on sallittua ja mikä ei,on vain tervettä rakkautta itseä kohtaan.Se ei tietenkään tarkoita ikäävää käytöstä muita kohtaan tai sairasta itsekeskeistä asennetta.Osaa vain pitää jo puoliaan,eikä ottaa muiden sanomisia tai tekoja niin henkilökohtaisesti,vaan voi elää itselleen sopivaa,aitoa elämää.

      • mummu.

        Nimim Pitkä matka minuuteen. Tekstisi on aivan kuin minun kirjoittama, noin on ollut minullakin. Roskakorina on pidetty, minulle on voinut huutaa, kirota, arvostella, mitätöidä, purkaa pahaa oloaan . Mutta nyt vanhempana olen laittanut rajat, en suostu enään sylkykupiksi, takaisin sanoa täräytän ja hyvin. Mutta... kuinka ollakkaan sekään ei ole hyväksi joillekkin. Olen saanut kuulla, että olen muka lääkärin ja terapian tarpeessa. Olen kuulemma menettänyt hermoni, heh heh. Ei ole sukulaisilla ym tuttavilla enään, mihin voisivat purkaa pahan olonsa. Sehän niitä pännii. Nyt elän itselleni, perheelleni, aivan ihanallle 3 kk ikäiselle lapsenlapselleni. Elämä on sittenkin ihanaa, vaikka vaihdevuodet jyllää.


    • elämää edessä

      Hyvää lienee se, että on saanut lapset kasvatettua isoiksi ja se homma on hoidettu. Voi ehkä alkaa panostamaan omiin juttuihin ja harrastuksiin. Terveydestä kannattaa pitää huolta eikä vaan lösähtää sohvalle. En ole vielä aivan vaihdevuosissa, joten muuta en osaa sanoa. Isäni totesi elävänsä elämänsä parasta aikaa yli kuusikymppisenä, joten ehkä vanhenemisessakin on puolensa.

    • Pitkä matka minuutee

      Aivan sama homma minulla.Ensin eräät toitottaneet vuosikausia,että "olet nössö,joka ei pidä puoliaan" ja nyt kun vihdoinkin pidän,se aiheuttaa järkytystä...Kun en aina otakkaan arvostelua hiljaa hymisten vastaan,ojenna auttavaa kättä välittömästi joka kerta kun sitä pyydetään ja osaan ottaa rennommin,selviän muiden mielipiteistä ja arvosteluista välillä ihan vain olankohautuksella...ymmärrän toki,että näin monien vuosien jälkeen kun ihminen muuttuu,se on haaste lähipiirille,mutta heidän tehtävänsä on sopeutua tilanteeseen tai siteen vähentää yhteydessä oloa.Uskon vakaasti,että viimeinen niitti muutokselle ovat olleet vaihdevuodet,on se muutos niin raju.Ja tietty agressiivisuus mikä on tullut niiden myötä on ollut minulle tatpeen,jotta voin ja uskallan pitää puoleni.

    • Dotska

      Oma äitini ainakin pääsi vauhtiin vaihdevuosien jälkeen. Sairasti paljon ennen vaihdevuosia, nyt on kuntoutunut liikkuvaksi, ja näyttää sekä fyysisesti että henkisesti erittäin reippaalta. Selvähän se, että naamaan tulee niitä ryppyjä, kun entisestä auringon karttajasta tulee himoliikkuja. Mutta mieluusti katson tyytyväistä ja reipasta äitiä. Äitini käyttää paikallishormonivalmistetta virtsatieoireiden estoon, mutta muuten perussairaudetkin estäisivät hormonikorvaushoidon käytön. Ja hänen mottonsa on, että "liike on lääke". Syömisasiat ovat tietysti myös hallinnassa, mikä pitää osaltaan voinnin hyvänä. Sinua viisi vuotta vanhempi. Meillä on sellainen geeniperimä, että vaikeita vaihdevuosioireita ei tule. Ja mikä on äidin kohdalla todistettu, niin elintavoilla saa kompensoitua vaihdevuosien hormonivaikutusten aiheuttamia sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä.

    • vaivaisikäinen

      Vaihdevuosissa en koe mitään hyvää, vaivoja ja kolotuksia, tukalaa oloa.

      Tämä ikä sinänsä tuo positiivista itseluottamusta ja varmuutta.

      Ei tarvitse olla mieliksi kaikille tai tykätä kaikista. Riittää, kun on hyviä ystäviä, perhettä ja läheisiä.
      Työssä käynti on tärkeätä toimeentulon takia ja onhan se myös mahdollisuus tavata samaan sosiaaliluokkaan kuuluvia ihmisiä. Yletön urahakuisuus ja kuluttava kunnianhimo on kyllä jo kadonnut. Vähemmälläkin pärjää, mutta voi paremmin.

    • ei helkkarissa

      Vaihdevuosissa en kyllä näe mitään hyvää. Siksi yritänkin olla ajattelematta koko asiaa. Onneksi ei ole mitään kauheita oireita - vielä. Toivottavasti ei tulekaan. kyllä riittää nämä nykyiset pienet nivelrikon oireetkin, joita hoidan omin konstein liikkumalla mahdollisimman paljon, ettei sammaloidu.
      Ei minusta vanhenemisessa nykyaikana ole mitään hyvää, kun yhteiskunta ei arvosta vanhuksia. Ovat vain järjestelmän kiviriippana. kun et tuota ja ole tarpeellinen järjestelmässä, et ole minkään arvoinen. Ei siinä auta vaikka miten itse itseään arvostaa.
      kun yhteiskunta arvostaa vain nuoria, tuottavia terveitä yksilöitä, toivonkin, ettå pian lanseerataan joku lopetuspilleri, jolla voi itse päättää, koska tämä mukana roikkuminen loippuu.en missään tapauksessa halua jäädä kenenkään käänneltäväksi johonkin sängynpohjalle tai tää tyhjänä istumaan johonkin sängynlaidalle, kun ei ajatus juokse.

      • Yo mismo

        Tuo "yhteiskunta, joka ei arvosta" sijaitsee korviesi välissä. Vaihdevuosi-ikä on otollista aikaa ymmärtää että mitkä tahansa asenteet ja yleensäkin ns. ympäristön asettamat paineet ja vaatimukset on olemassa ainoastaan jos itse hyväksyy ne.


      • Ei helkkarissa
        Yo mismo kirjoitti:

        Tuo "yhteiskunta, joka ei arvosta" sijaitsee korviesi välissä. Vaihdevuosi-ikä on otollista aikaa ymmärtää että mitkä tahansa asenteet ja yleensäkin ns. ympäristön asettamat paineet ja vaatimukset on olemassa ainoastaan jos itse hyväksyy ne.

        tämän arvostuksen puutteen näen jatkuvasti ympärilläni, kun ikäihmiset sairastuvat tai joutuvat muuten ns yhteiskunnan armoille. kyllä silloinn väkisinkin tulee mieleen, etten halua jäädä tänne kenenkään kiviriipaksi. Ei ole tämåä asia mitenkään omasta päästä kiinni. Ei auta vähääkään, vaikka itse itseään kuinka arvostaisi. *Sillä ei kuitenkaan laskuja makseta eikä sairauksia ehkäistä.
        Tottakai, jos on sattunut ns syntymään kultalusikka suussa, eikä vaihdevuosissakaan tarvitse huolehtia huomisesta, niin mikäs siinä on sitten fiilistellessä. Mutta entä jos onkin tilanne toinen, että joutuu huolehtimaan isensä lisäksi edellisestä ja seuraavasta sukupolvesta, ystävistä ym pärjäämisestä. Ei silloin tunnu enää eläminen kovin herkulta, kun useimiten tuntuu siltä, että iltaisin kaatuu kuolleena sänkyyn.


      • Yo misma
        Ei helkkarissa kirjoitti:

        tämän arvostuksen puutteen näen jatkuvasti ympärilläni, kun ikäihmiset sairastuvat tai joutuvat muuten ns yhteiskunnan armoille. kyllä silloinn väkisinkin tulee mieleen, etten halua jäädä tänne kenenkään kiviriipaksi. Ei ole tämåä asia mitenkään omasta päästä kiinni. Ei auta vähääkään, vaikka itse itseään kuinka arvostaisi. *Sillä ei kuitenkaan laskuja makseta eikä sairauksia ehkäistä.
        Tottakai, jos on sattunut ns syntymään kultalusikka suussa, eikä vaihdevuosissakaan tarvitse huolehtia huomisesta, niin mikäs siinä on sitten fiilistellessä. Mutta entä jos onkin tilanne toinen, että joutuu huolehtimaan isensä lisäksi edellisestä ja seuraavasta sukupolvesta, ystävistä ym pärjäämisestä. Ei silloin tunnu enää eläminen kovin herkulta, kun useimiten tuntuu siltä, että iltaisin kaatuu kuolleena sänkyyn.

        En ymmärrä mitä tuolla kaikella on vaihdevuosien kanssa tekemistä. Ellet sitten ole masentunut. Estrogeenikorvaus kyllä voi auttaa siihen. Jos haet apua, saat apua.


      • ei helkkarissa
        Yo misma kirjoitti:

        En ymmärrä mitä tuolla kaikella on vaihdevuosien kanssa tekemistä. Ellet sitten ole masentunut. Estrogeenikorvaus kyllä voi auttaa siihen. Jos haet apua, saat apua.

        Tottakai nooilla asioilla on merkitystä. vaihdevuodethan osoittaa, että nainen on vanhenemassa ja muuttumassa yhteiskunnan kiviriipaksi. jOs etä tuota kirjoituksestani ymmärätänyt niin ei voi mitään.
        Kyllä nykyään arvostetaan yleensä vain nuoruutta ja elinvoimaa. Siinä saa siirtyä sivuun mummot ja vaarit.


    • näin minulla

      Tuon vuoksi olenkin kerännyt vuosien varrella erilaisia lääkkeitä kaapin täyteen, että sitten kun alkaa tuntua ylivoimaisen vaikealta, on täältä helppo lähteä ja ajankohdan saan päättää ihan itse. Toivoisin kuitenkin eläväni vielä parikymmentä vuotta ja etten sairastuisi tästä enempää missä kunnossa tällä hetkellä olen. Nivelissä tuntuu!

    • Ei helkkarissa

      Aivan hyvä keksintö sinänsä, mutta aatteleppa, jos käykin kuin tuttavalleni, joka sai jonkun aivojutun josta ei toipunutkaan. Nyt ei pysty mitenkään ilmaisemaan omaa tahtoaan, vaan on tosiaan toisten pyöriteltävänä.

      • <<<

        Ei käy. Tiedän millä lääkeyhdistelmillä lähtee henki varmasti.


      • ?????????
        <<< kirjoitti:

        Ei käy. Tiedän millä lääkeyhdistelmillä lähtee henki varmasti.

        voihan sitä tietää millä lääkkeillä henki lähtee, mutta entä jos joku aivoveritukos tuleekin vaikka keskellä väkijoukkoa. Onko sulla laukussa lääkkeet valmiina ja ootko varma, että kykenet ne siinä tilanteessa itse ottamaan tai onko sulla joku luottohenkilö niitä antamassa ennenkuin ensihoitajat sut virvoitelee vihannekseksi.


      • <<<
        ????????? kirjoitti:

        voihan sitä tietää millä lääkkeillä henki lähtee, mutta entä jos joku aivoveritukos tuleekin vaikka keskellä väkijoukkoa. Onko sulla laukussa lääkkeet valmiina ja ootko varma, että kykenet ne siinä tilanteessa itse ottamaan tai onko sulla joku luottohenkilö niitä antamassa ennenkuin ensihoitajat sut virvoitelee vihannekseksi.

        On luottohenkilö ja ihminen voi tehdä hoitotahdon jo silloin kun vielä siihen pystyy. Ei ketään voi pitää vihanneksena sairaalassa vuosikausia. Useimmilla on myös joku omainen olemassa.


    • ?????????

      vaan mitä jos se luottohenkilö kuoleekin ekana? tottakai hoitotahdon voi tehdä vielä kun on järjissään, muttq näitä kaikenmaailman hoitokomplikaatioita voi sattua aivan normihoidoissakin ilman että on edes jonkun tukoksen takia mennyt hoidettavaksi. Hyvähän se tietenkin on jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ja saa kuolla sillon ku haluaa.

    • Kakskolme

      Vaihdevuosikeskustelua??? Hmm....

    • Kirves kaivoon

      no kyllä tällaisessa maailmassa mitä tämäkin nykyinen on niin ennen vaikka kuolee ku vanhenee. saa....na

    • tasan ei käy onnen l

      tässäkin ketjussa ne, joilla ON ihanaa aikaa elämässään vielä vanhoinakin, eivät kenties tule ajatelleeksi, että ei kaikilla niin ole.
      Elämä voi olla ilman järisyttäviä vaihdevuosioireitakin tarpeeksi hirveää. Voi olla työttömänä - kukapa se vanhan luuskan palkkaisi. Näin ne työnantajat ajattelee. Tuijottavat vaan numeroita, vaikka olisi täysin terve.
      Toisaalta voi olla myös kroonisesti enemmän tai vähemmän sairas. Nykään ei kuitenkaankannata olla sairas, jollei sitten ole julmetusti rahaa, että pääsee yksityiselle kilometrien pituisten jonojen ohi. Eikä yksityiselle lääkärille pääsykään vielä takaa sitä, että pääset hyvään hoitoon, koska hoitoalalla on suomessa käytössä ns käypähoito-menetelmä, jossa ei soraääniä sallita.
      Voi olla ettei ole edes sitä paljon kehuttua jälkikasvua. Ja jos on niin hekään eivät välttämättä ole perhettä perustaneet ja siihenkin voi olla syitä, joita näiden mahdollisten mummujen on turha arvostella.
      Nyt hiukka päälle viiskymppisenä raadamme mieheni kanssa ns "pakkoyrittäjinä", kun edellisillä koulutuksilla ja ammateilla olimme liika vanhoja työnantajien mielestä silloin kun työttömäksi jäimme. Yrittäminen nykyaikana on niin kovaa hommaa, ettei siinä jää aikaa edes ihmissuhteille.
      Nykytilanteessa ei varmaan muuta hyvää olekaan, kuin että on niin paljon muita huolia, ettei mitään vaihdevuosia ehdi edes ajattelemaan. Pitää vaan jaksaa päivästä toiseen raataa ja harrastaa liikuntaa, että pysyy työkuntoisena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3915
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3042
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2980
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2818
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2774
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2515
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      2357
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      220
      2054
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1977
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1937
    Aihe