Haluan kuskata kaverille muutaman kuorman halkoja ja tehdä sen ihan virallisesti.
Hommaanhan tarvitaan lisäverolappu päiväksi. Hinta lienee 5 €/päivä.
Kuinka tuo maksetaan pankkiautomaatille? Eli siis mille tilille ja mitä viitteeseen tms. kirjoitetaan. Vissiin traktorin rekisterinumero ja pvm. vai mitä?
Päiväverolappu löpötraktoriin?
17
1328
Vastaukset
- yritä edes
Etkö osaa googlettaa, jos täältäkin osaat kysyä?.
Taidat olla aika uuno?. - .??
Onko sulla liikennelupa ?
- Pönttö Einari
Päiväveron maksuun ohjeet tuolta; http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu
Ja mitä tulee liikennelupaan liittyviin asioihin, siihen tuossa; http://www.skal.fi/ajankohtaista/sidosryhmien_uutiset/traktorikuljetusten_liikennelupakaytannot_kiristyvat.10824.news
Joten nyt kannattaa miettiä tarkkaan, että millä asialla kannattaa olla siellä tienpäällä traktorilla... - näinon
Jos kuskaat ilmaiseksi kaverillesi kaverin omia puita, niin et tarvitse liikennelupaa, eli jos kyseessä ei ole kaupallinen toiminta, niin silloin liikennelupaa ei tarvitse, mutta jos otat kuljetuksesta maksun tarvitset luvan. Päivämaksun joudut maksamaan, jos moottoripolttoöljyllä ajelet, vaikka et maksua ottaisikaan.
Jos kuskaat omia puita kaverillesi ja olet metsätalouden sunteen verotettava, voit kuskata kaverillesi sinun myymiäsi tai antamiasi puita myös maksua vastaan ilman liikennellupaa ja ilman päivämaksua.- Raavinraudallapuita
Kiitos asiallisesta vastauksesta,omassa tapauksessa tarvitsen päivämaksun mutta trattorini on ilman kilpiä miten kohdennan maksun ko trattoriin kävisikö valmistenumero? Olisiko sitten vaihdettava diesel tankkiin vai riittääkö ostokuitti verollisesta polttoaineesta.Polttoaineen vaihto olisi tehtävä niin huolellisesti kun väriainetta tuppaa jäämään linjastoon ja suotimiin,
- näinonn
Raavinraudallapuita kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta,omassa tapauksessa tarvitsen päivämaksun mutta trattorini on ilman kilpiä miten kohdennan maksun ko trattoriin kävisikö valmistenumero? Olisiko sitten vaihdettava diesel tankkiin vai riittääkö ostokuitti verollisesta polttoaineesta.Polttoaineen vaihto olisi tehtävä niin huolellisesti kun väriainetta tuppaa jäämään linjastoon ja suotimiin,
Päivämaksukuitissa pitää näkyä päivämäärä tai päivämäärät milloin ajat, sekä traktorin rekisteri tunnus. Jos traktori on rekisteröimätön, niin päivämaksua ei voi kohdentaa traktoriisi.
Toisaalta jos traktorisi on rekisteröimätön, sillä ei voi ajaa tiellä. Jos ajat puita jossain muualla kuin tiellä, eli maastossa(metsässä tai pellolla) ei myöskään päivämaksua tarvitse maksaa.
Trafilta voi soittamalla kysyä lisää, maksaa normaalin puheinmaksun verran.
- nyblin.
Laita hyvä mies valokuva siitä.
- subtrooppinen
kilvettömään koneeseen ei saa kuljetusajoon päiväveroa eli sillä ei voi suoritta kuljetustöitä.
- fj12
Eihän kilvettömällä eli vakuuttamattomalla traktorilla ole tielle asiaa. Napsahtaa melkoiset sakot jos käry käy
- Dieseliä tankkiin
Polttoainevero ei liity tiellä ajoon vaan kaikkeen kuljettamiseen. Vanhalla dieselhenkilöautolla ilman kilpiä ei saa ajaa polttoöljyllä rallia edes pellolla eikä vanhalla kilvettömällä kuorma-autolla saa ajaa heiniä pellolla polttoöljyllä. Kilvettömällä trukilla tai pyöräkuormaajalla ei saa kuljettaa polttoöljyllä teollisuustontilla tai varastoalueella saati siten tiellä. Kuormata ja nostaa saa, mutta ei kuljettaa, ja se on valvovan viranomaisen harkinnassa montako metriä tai kymmentä metriä on kuljettamista niin että pitää olla dieseliä tankissa (on ennakkotapauksia).
Niinpä ainoaksi lailliseksi ratkaisuksi jää täysverollisella dieselillä ajaminen kun kyseessä on muu kuljettaminen kuin maa- tai metsätaloudenharjoittajan omat hommat.
Näistä asioista löytyy pitkät tekstit ja esimerkkitapauksia Trafin nettisivuilta. Pääsääntö on että aina dieseliä tankkiin. Vain poikkeustapauksissa saa olla polttoöljyä. Polttoöljyn sallivia poikkeuksia ovat työkoneen työkonekäyttö, maa- ja metsätalouden omat kuljetukset, metsätraktorit puunkuljetuksessa metsässä sekä aggrekaatit. Työkoneella ei saisi ajaa edes illalla kotiin tai kahville huoltoasemalle polttoöljyllä, mutta jos huoltaa tai tankkaa samalla reissulla, niin saa ajaa polttoöljyllä. Siis viranomaisten laatimat säännöt eivät sovi käytäntöön ollenkaan ja perimätieton mukaan tällaisia sääntöjä olisi vaatinut Suomen Kuorma-autoliitto. Päivämaksu on sitten poikkeuksen poikkeus eli maataloustraktorityyppisestä vehkeestä (= etupyöräohjaus, ei saa olla runko-ohjaus, ei saa olla moottorityökone) voi maksaa päivämaksun jos tarve ajaa dieseliä vaativaa kuljetusajoa.
- Että näin
Suomessa liikenteen ja liikennepolttonesteiden verotus on varmasti pystytty tekemään maailman mutkikkaimmaksi. Kun tähän vielä liitetään EU-säännöt ja viranomaisten ääretön pilkunnussiminen, niin ollaan liikenneverohelvetissä.
Tätä upeaa tietämystä Suomi voisi viedä muihin maihin lähettämällä alan johtavat virkamiehet kymmeneksi vuodeksi konsultoimaan alan kehitämistä mahdollisimman kaukaisiin maihin. Tällä välin lainsäädäntö voitaisiin saattaa sivistysmaiden tasolle.- Hyvät verosysteemit
Bensan, dieselin ja biopolttoaineiden verotus on maailman fiksuin, koska verotus perustuu pakokaasuominaisuuksiin, biosisältöön ja energiasisältöön eikä vain litroihin. Käyttäjän ei tarvitse monimutkaisuuteen törmätä vaan polttoaineverojen maksun hoitaa öljy-yhtiö. Joillain polttoaineilla on poliittisista tai käytännön syistä alempi vero (diesel, maakaasu, sähkö), jolloin tasapuolisuuden vuoksi niitä käyttäviltä henkilöautoilta peritään vuosivero, jotta eri polttoainetyyppien keskimääräinen vero olisi sama autoa kohti.
Henkilöautojen verotus on maailman fiksuin, koska se perustuu CO2-lukuun ilman mitään isoja portaita tai teho- tai moottorintilavuusspekulointeja. Toki voi kyseenalaistaa onko CO2 luku oikea, mutta kun se on mitattu kaikista autoista samalla tavalla, se on tasapuolinen kaikille automerkeille ja malleille.
Erittäin fiksua on mahdollisuus panna auto seisomaan veroista ja vakuutuksista netin kautta jos on kesä- tai harrasteautoja tai pitempiä ulkomaan lomia jolloin auto seisoo tallissa. Maksaa netissä vain 4 eur per seisomaan pano ja 4 eur per käyttöönotto ja käyttöönotto on voimassa heti.
Poikkeuksena on sekava polttoöljy/diesel työkoneissa ja traktoreissa. Selvintä olisi jos ne saisivat aina ajaa polttoöljyllä, koska polttoaineen vaihto tehtävästä tai maksajasta riippuen on käytännössä mahdotonta eikä päivämaksua edes voi maksaa kaikista koneista. Esim. metsätraktorista ei voi maksaa päivämaksua koska siinä on hydraulinen runko-ohjaus (ovat kertakaikkiaan järjen jättiläiset olleet asialla kun koneen ohjauksen tekninen toteutus vaikuttaa sallittuun polttoaineeseen ja polttoaineveroihin!). - Aivan selvää
Hyvät verosysteemit kirjoitti:
Bensan, dieselin ja biopolttoaineiden verotus on maailman fiksuin, koska verotus perustuu pakokaasuominaisuuksiin, biosisältöön ja energiasisältöön eikä vain litroihin. Käyttäjän ei tarvitse monimutkaisuuteen törmätä vaan polttoaineverojen maksun hoitaa öljy-yhtiö. Joillain polttoaineilla on poliittisista tai käytännön syistä alempi vero (diesel, maakaasu, sähkö), jolloin tasapuolisuuden vuoksi niitä käyttäviltä henkilöautoilta peritään vuosivero, jotta eri polttoainetyyppien keskimääräinen vero olisi sama autoa kohti.
Henkilöautojen verotus on maailman fiksuin, koska se perustuu CO2-lukuun ilman mitään isoja portaita tai teho- tai moottorintilavuusspekulointeja. Toki voi kyseenalaistaa onko CO2 luku oikea, mutta kun se on mitattu kaikista autoista samalla tavalla, se on tasapuolinen kaikille automerkeille ja malleille.
Erittäin fiksua on mahdollisuus panna auto seisomaan veroista ja vakuutuksista netin kautta jos on kesä- tai harrasteautoja tai pitempiä ulkomaan lomia jolloin auto seisoo tallissa. Maksaa netissä vain 4 eur per seisomaan pano ja 4 eur per käyttöönotto ja käyttöönotto on voimassa heti.
Poikkeuksena on sekava polttoöljy/diesel työkoneissa ja traktoreissa. Selvintä olisi jos ne saisivat aina ajaa polttoöljyllä, koska polttoaineen vaihto tehtävästä tai maksajasta riippuen on käytännössä mahdotonta eikä päivämaksua edes voi maksaa kaikista koneista. Esim. metsätraktorista ei voi maksaa päivämaksua koska siinä on hydraulinen runko-ohjaus (ovat kertakaikkiaan järjen jättiläiset olleet asialla kun koneen ohjauksen tekninen toteutus vaikuttaa sallittuun polttoaineeseen ja polttoaineveroihin!).Minä taas ymmärrän runko-ohjauspykälän täysin. Sen lobbasivat kuorma-autoilijat, etteivät runko-ohjatut dumpperit päässeet maansiirtotöissä etulyöntiin.
- Näinkin
Ei vissiin sais kertoa jos verottaja lukee näitä sivuja. Sakemanni on kuitenkin pannut vielä paremmaksi. Thermoking eli perävaunun kylmäkone joka siis vain pitää lämpötilan haluttuna.Sen pitää natsilandiassa käyttää dieseliä
- Tiedetään
Näinkin kirjoitti:
Ei vissiin sais kertoa jos verottaja lukee näitä sivuja. Sakemanni on kuitenkin pannut vielä paremmaksi. Thermoking eli perävaunun kylmäkone joka siis vain pitää lämpötilan haluttuna.Sen pitää natsilandiassa käyttää dieseliä
Kehityspolku on aivan selvä: kohta on vain yhdenlaisesti verotettua polttoöljyä, jota käytetään sitten lämpöpannuista taksi-Mersuihin.
- Ei hätää
Tiedetään kirjoitti:
Kehityspolku on aivan selvä: kohta on vain yhdenlaisesti verotettua polttoöljyä, jota käytetään sitten lämpöpannuista taksi-Mersuihin.
Saksaa lähempänä on Ruotsi, jossa työkoneiden pitää ajaa verollisella dieselillä.
Etelä-Euroopassa ei uskalleta edes ajatella suomalaista ratkaisua, koska autotkin alkaisivat ajaa polttoöljyllä eikä mikään viranomainen ehtisi ottamaan näytteitä kymmenien miljoonien dieselautojen tankeista.
Joissain maissa työkonekäyttäjät saavat dieselistä veronpalautusta jälkikäteen kuitteja vastaan.
Suomessa vähäveroinen polttoöljy ja isoveroinen diesel systeemi pelaa koska suomalaiset pääsääntöisesti ovat rehellisiä ja lisäverot ja sakot väärästä polttoaineesta ovat niin kovat että vain hyvin harva riskeeraa.
Verotuksen yhtenäistäminen Euroopan kattavaksi on poliittisesti mahdotonta. Siten Suomi voinee säilyttää polttoöljyn ja dieselin erilaisen veron pitkälle hamaan tulevaisuuteen. - Taksimiehenkaveri
Tiedetään kirjoitti:
Kehityspolku on aivan selvä: kohta on vain yhdenlaisesti verotettua polttoöljyä, jota käytetään sitten lämpöpannuista taksi-Mersuihin.
Kaverini ajeli aikoinaan ihan laillisesti Mersuaan taksissa polttoöljyllä, maksoi urakalla veron ja sai tankata polttoöljyä siihen Mersuun. Vähän erikoisuuttahan kaveri siinä tavoitteli ja ihan piruuttaan teki tälläisen jutun, kun kerta laki siihen antoi mahdollisuuden. Ongelmia tuli tietty vierailla huoltoasemilla, kun kaveri meni tankkaamaan löpöä, niin joku soitti aina poliisia perään. Kaverilla oli se veropäätös auton hanskalokerossa ja sillähän se tilanne aina selvisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit264838Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3053685TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.362745Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372669- 1452220
- 552006
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1221890Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:91584Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s31502Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi261458