Osaisiko joku asiantunteva valottaa hieman millainen on Dr14 veturi?. Tiedän minkä näköinen ja että raskas vaihtoveturi mutta omakohtaisia kokemuksia jos joku kertoisi. Vähän samaan tapaan, kuin että "ranskalaisilla autoilla on hyvä ajaa."
Tietoa Dr14 veturista
14
1165
Vastaukset
- Ole hyvä ,
- jyytytyt
Seepra jymisee.
- jymjymj
Seepra ääni on kivempi kuin deevereillä.
- tädksdsd
Lisää kommenttia kehiin.
- martta00
miten nämä alituiset veturijutut kuuluvat tälle palstalle?
- Ei-mitään
Harrastepalstalle ne luonnollisesti kuuluvat ja ilmoitus ylläpidolle saanee ne siirretyksi oikeaan osoitteensa ellei nämä kysyjät itse ymmärrä.
- eisekokovaannäkö
Ei-mitään kirjoitti:
Harrastepalstalle ne luonnollisesti kuuluvat ja ilmoitus ylläpidolle saanee ne siirretyksi oikeaan osoitteensa ellei nämä kysyjät itse ymmärrä.
Aika harva taitaa harrastaa oikean kokoisia vetureita. Märklinit ovat hieman pienempiä. Joukkoliikennepalstalta saattaisi löytyä junantuomia veturin kippareita.
- dftftufu
"2.1.29. Miksi vaihtotyöveturi painaa enemmän kuin linjaveturi?
Vaihtotyöveturit pyritään tekemään raskaiksi, koska suuremmalla massalla saavutetaan parempi vetovoima, mikä helpottaa junan liikkeellelähtöä. Joihinkin vetureihin, esimerkiksi Dr14, eli "Seepra" on asennettu lisäpainot. Puhtaasti vaihtotyökäyttöön rakennetuissa vetureissa on myös suurempi polttoainetankki, koska
vaihtotyöveturi kuluttaa enemmän dieseliä kuin linjaveturi. (vrt: tavallinen henkilöauto kuluttaa enemmän bensiiniä kaupunkiajossa kuin matka-ajossa).
Vaihtotyövetureissa tärkeämpää on suuri vetovoima kuin suuri matkanopeus. Suurella vetovoimalla esimerkiksi Dr14 -veturi jaksaa kiskoa laskumäkeen huomattavasti raskaamman vaunuletkan, kuin esimerkiksi Dv12. Dr16 on ns. kompromissiveturi, joka soveltuu sekä vaihtotyökäyttöön että linja-ajoon. Myös jarrutusvoima on parempi raskaalla veturilla."
https://www.youtube.com/watch?v=EIKV4OCOnWM- höyryveturi
Kerrankin järkeä. Veturit suunnitellaan ja rakennetaan jotakin käyttötarkoitusta varten. Vaihtotyö on luonteeltaan erilaista kuin linjareitin ajo.
Oma luokkansa on sitten ne harvalukuisat museoveturit joita halutaan säilyttää. - ajatusvirheitä
Ei vaihtokäytössä oleva veturi kuluta enemmän polttoainetta kuin linjalla, päin vastoin.
Ei näissä lasketa kulutusta /km kuten autoille vaan / tunti / työvuoro.
Veturin omilla jarruilla ei ole mitään merkitystä vaihtotöissä, kaikki letkan hidastukset, myös saattamalla vaihdetut , jarrutetaan vaunujen omilla jarruilla, vaihtoveturin lisäpaino vain haittaa itse veturin omaa liikehdintää, ja kaikkien vetureiden jarrut riittää teholtaan kyllä lukitsemaan pyörät. - eryurtj
"Veturin painoa voidaan nostaa käyntisilloille asennettavilla lisäpainoilla."
"Ne korokkeet käyntisillalla ovat nimenomaan lisäpainoja, saadaan vähän lisää vetovoimaa esim. laskumäkityöhön."
http://vaunut.org/kuva/17111
- Ihastellaan_yhdessä
Komea on veturi:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Hr1_1021_Rm.jpg - Anonyymi
Ajokokemus on hyvin samettinen. Diesel, jonka akseliteho siirretään momentinmuuntimen kautta,
- Anonyymi
Kyllä suomalainen insinööri osaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2194137
- 1214006
- 483622
- 612942
- 2002731
- 492508
- 222498
- 202396
- 412279
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412235