Aluvanne ja renkaan vuotaminen ?

rengaspaine

Autossa on aluvanteilla useamman vuoden ikäiset, mutta vähän ajetut Michelinit ja auto on ollut viimeisen vuoden ajan paljon pihassa parkissa ja varsin lyhyitä ajoja.

Voiko varsin paljon paikallaan olevan auton rengas alkaa falskata vanteeltaan, eli renkaan istuvuus vanteella ei pysyisi normaalina ja siksi alkaa vuotaa?

Viimeksi rengaspaineta tarkistaessa huomasin yhden takarenkaista olevan muita vähemmillä paineilla, hieman normaaliakin enempi paineet siitä olivat laskeneet jota hieman oudoksuin. Kaikkiin normaalit paineet.

Sitten kahden kolmen viikon kuluttua samainen rengas oli jo silmämääräisesti katsottuna menettänyt ilmaa. Sitten noin 10-minuutin rauhalinen / varovainen ajomatka jossa jo ajossa tunsi ko. renkaan vajaan paineen. Auto parkkiin jolloin ilmaa oli huomatavasti karannut lisää ja rengas painoksissa.

Varovaisesti edelleen noin 400-500 metriä huoltoasemalle, pidemmälle ei olisi edes uskaltanut ajaa ettei rengas vaurioituisi. Oli edelleenkin laskenut paineet ja rengas oli korkeussuunnassaan menettänyt liki puolet ilmatilastaan.

Normaalit paineet kaikkiin renkaisiin ja tuo vuotanut on nyt neljättä päivää ok.

Olisiko se voinut vuotaa vanteeltaan ja hieman ajaessa asettua uudestaan paikoilleen pitää ilmat?

Venttiilin juuren vuotaminen on yksi teoreettinen mahdollisuus tai sitten jos jossakin olen naulan ymv. yli ajanut.

Jos vakkapa naulan reikä kulutuspinnassa, niin saako sen tarkistettua (jotain merkiiainetta venttiilistä sisään?) ja mahdollisesti korjattua ilman, että rengas pitäisi ottaa vanteeltaan, vain tehdäänkö korjaus renkaan sisäpinnalle?

8

1348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtoja löytyy

      Ajat reilusti kiville kääntyessä, niin jossain tapauksissa rengas voi tussauttaa ilmoja vanteen ja renkaan välistä.
      Rengasliike kyllä tutkii renkaan ja paikkaa jos löytyy reikä.

      • 19+19

        Minulle rengasasentaja sanoi pari vuotta sitte että paikattava rengan otetaan aina pois vanteeltaan. Syy on se, että pitää varmistaa ettei renkaan sisällä ole mitään joka voi rikkoa renkaan uudestaan. Vastuu siitä on paikkaajalla.


    • ile D-4D

      Mulla on setti 2004 Priuksen vanteita, joilla kaksi alkuperäistä rengasta ja kaksi uudempaa. Kaksi rengasta, joista toinen alkuperäinen, pudotti painetta kesän aikana. Eturenkaana oleva uudempi lopetti vuotamisen jossain vaiheessa, mutta vanha Pilot Primacy vaan vuoti hiljalleen. Reikää ei löydy.

      Mietin samaa, mistä vuoto johtuu; venttiili, alumiinin hapettuminen. Ei tullut kokeiltua sitä, olisiko vuotavan takarenkaan saanut pitämään vaihtamalla se eturenkaaksi ja ottamalla vajaapaineisella renkaalla parit burnoutit. Sillä se toinen rengas ilmeisesti tuli kuntoon, eli tukee hapettumisteoriaa.

      Nyt muuten on alla takarenkaana yksi kamelinpaskalla paikattu (ruuvi poistettu) ja loppuunajettu Alpin A4. Vuotaa vieläkin vähän, mutta lisäillään ilmaa kuukauden välein. Ymmärrän hyvin, ettei rengasliike ota vastuuta tällaisesta paikkauksesta, joka tässä tapauksessa kylläkin, oli itse tehty.

    • rengaspaine

      Nähdäkseni silloin kun rengas on paikattavissa, eli pieni reikä kulutuspinnalla, niin se kalvanoidaan siäpuolelta käsin, eli rengas pois vanteelta.

      Renkaan rungossa / poskessa olevat vauriot puolestaan yleensä trakoittavat aina uuden renkaan ostotarvetta.

      Ainakin toistaiseki ilma vaikuttaisi pysyvän "epäilyksen" alla olevassa renkaassa.

      Auto on maltillisessa käytössä, eikä sillä myöskään runnota kanttarikiville tai korkeammilta alueilta kadulle ajaessa jne.

      Ps. Harmi kun osa rengasfirmoista kohtelee aluvateita huolimattomasti kolhien niitä pulttikoneella ja osa jopa vetää pultit loppikireyteen pulttikoneella sen sijaan, että normlin mukaisesti loppukiristyksen tekisivät momenttiavaimella.

      Toisinaan pulttikoneella kiinni liian tiukkaan vedetty aluvanne riskeeraa saada hiusmurtumia ja pahimmassa tapauksessa hajoaa ajossa alle, eli kyse on myös todellisesta turvallisuustekijästä.

    • rengaspaine

      Kävin elilen illalla varmuudeksi tarkistamassa rengaspaineet (ensin vararenkaan) ja ongelmarenkaassa oli mittarin mukaan vain 1. 4-1.6 baria painetta 2.4:n sijaan (laskenut siihen 5 vrk:ssa) , vaikka silmämääräisesti tai ajossa ei paineen alenemista havainnut.

      Liekö mittari lähtöpaineen näytti okein? Olisikohan mittariin jäänyt vararenkaan lähtöpaine joka oli samaa luokkaa?

      No, pitää seurailla tilannetta ja käydä jossakin rengasfirmassa tarkistuttamassa tilanne, mutta kun ei meinaisi ehtiä toimistoaikaan firmoja kiertelemään.

      Voivatko ne tsekata vuodon ruiskuttamalla jotakin merkkiainetta ventiilistä sisään?

      • voihan sitkeys

        Perinteisesti rengas upotetaan vesipaljuun ja etsitään kuplia.
        Ei painemittariin jää pohjille mitään vaikka osoitin jäisikin palklutumatta pohjiin.
        Mene nyt sinne rengasliikkeeseen, kyllä ne siellä vuodot etsii, vai onko se ihan mahdoton ajkatus?


    • rengaspaine

      >> Ei painemittariin jää pohjille mitään vaikka osoitin jäisikin palklutumatta pohjiin.

      Normaalisti näin. Kyse digi-mittaripaalusta johon syötetään halutta paine j anapautetaan ok, joka näkyy yläruudussa. Alapuolela olevassa ruudussa näkyy renkaan paine ja sen nousu, sekä piip' merkkiääni kun "ohjelmoitu" pain eon saavutettu.

      >> Mene nyt sinne rengasliikkeeseen, kyllä ne siellä vuodot etsii, vai onko se ihan mahdoton ajkatus?

      Kuten edellä manitsin, niin toistaiseksi vaikea päästä liikkeelle firmojen aukioloaikaan, mutta eiköhän se tästä.

      Mutta olisihan se hyvä jos olisi tekniikka jonka ansiosta vuodon ja sen kohdan voisi tarkistaa jollakin merkkaajalla edes irroittamatta rengasta.

    • rengaspaine

      Ehdin viimein eilen käymään rengaliikkeessä ja tuurilla suoraan työn alle ilman ajanvarausta. Tarkistuksen jälkeen kertoi kyseessä ollleen vanteelta vuotaminen ja syyksi kertoi hapettumisen.

      Rengas irti autosta, renkaan kunnon ja vuodon tarkistus ja sitten ilmat pois ja renkaan posken vanteelta sisään painaminen, sekä reunuksien puhdistus ja jonkin tuman "mönjän" siveleminen vateen ja renkaan kosketuspintaan. Paineet ja poski paikalleen ja sitten sama uusiksi toisen puolen kanssa, sekä venttiilin tarkistus. Merkkasi ennen työtä liidulla renkaan kohdan venttiiliin nähden ja kohdisti paikalleen.

      Asiallinen palvelu ja työ kuitilla kokonaiset kymmenen euroa. Iso alan kansainvälinen rengasfirma. Toivottavasti tuo toimenpide pitää paineet paikallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      145
      11302
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      27
      8063
    3. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      55
      5828
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      158
      4503
    5. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      31
      4296
    6. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      81
      4152
    7. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      84
      3448
    8. Juuri muiston ne

      Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80
      3196
    9. Miten paljon

      Olet halunnut mun kanssa?
      Ikävä
      47
      1679
    10. Hyvää yötä

      Joka päivä ajatuksissani, aarre. ❤️
      Ikävä
      39
      1582
    Aihe