Miten arvioida pilvien kokoa

Cloude

Olen tässä ihaillut kauniita pilvilinnoja. Ja miettinyt, miten voisi arvioida niiden etäisyyttä, korkeutta maan pinnasta ja itse pilven korkeutta ilman tutkaa ja muita hienouksia. Niiden etenemisnopeudesta voinee jotain päätellä, samaten käyttää yleistä tietoa niiden koosta yms. Lieneekö olemassa jotain sekstanttia tai prismaa, jolla tämä onnistuisi? Lasermittari ei varmaankaan toimi ;)

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieno pilvi

      http://ilmatieteenlaitos.fi/pilvikuvasto

      Alapilviraja on yleensä alle 2km ja yläpilviraja 5-9 km tai enemmän.
      Pilvet on kiinnostavia ja olis siistiä päästä tuonne kumpupilvien tasolle pilvien sisälle.
      Rc lennokkeja harrastaneena sähköliidokilla olen lennättänyt niin korkealle, että liidokin juuri ja juuri havaitsi.
      Sieltä olisi ollut hienot näkymät, jos liidokiin olisi laittanut pienen kameran kyytiin, jolla saa myös videokuvaa.
      Tai vielä hienompaa olisi, jos liidokin olisi varustanut FPV laitteilla eli silloin olisi samanlaiset näkymät liidokista, kuin olisi itse ollut mukana kyydissä.
      Eli siinähän on langaton videokamera ja maapinnalla monitori tai FPV lasit päässä, jolloin näkymä on kuin katselisi liidokin ikkunasta ulos.

      Olen myös leijoja lennättänyt ja leijaankin olisi mielenkiintoisa laittaa kamera ja saisi hienoa ilmakuvaa korkealta.
      Kerran lennätin laatikkoleijaa 170 m korkeudessa ja taivat oli sininen.
      Yht'äkkiä leijan ympärille alkoi kerääntymään valkoisia pisteita ja alkoi kuulumaan lokkien ääntelyä.
      Lokit kaartelivat leijan lähettyvillä jokin aikaa ja lähtivät sitten eteenpäin.
      Oli tosi hieno hetki tuommoinen. Usein myös pääskyset kaartelevat leijan lähettyvillä.

    • mukana ollut

      Opettele tunnistamaan erilaiset pilvet.Alapilvet,keskipilvet ja yläpilvet.Tuollaisen 10-15 yleisintä pilvityyppiä kun opit,niin helppo arvioida hiukan korkeuksiakin.
      Muutamasta pilvityypistä pystyy arvioimaan sateen alkamisen esim 8 tunnin kuluttua ym
      Pilven korkeus mitataan nykyään todella laserilla ,ceilometrillä.Ennen sääasemilla oli käytössä mekaaninen laite,jossa viisari sitten osoitti pilven korkeuden,kun laite suunnattiin pilven alarajaan.Yli kilometrin korkeudelle se oli kyllä aika arvailua.
      Aamusella sääasemilla kumpupilvien korkeus arvoitiin usein laskemalla 120x (T-Td)
      Observatorioilla sääpallon sivutuotteena nähtiin pilvenkorkeudet pallon nousun mukaan ja sitten varsinaisesta luotauksesta.Tuossa jotain ;)

    • Ihailija.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe