Olen valmis taas kokeilemaan vegaaniruokaa

Vegaaniksiko

Pari vuotta sitten kokeilimme miehen kanssa useita vegaaniruokia, joista ainoastaan yksi jäi pysyvästi ruokavalioomme. Kokeilu epäonnistui, sillä osa ruuista maistui pahalta, eikä suurin osa täyttänyt riittävästi, jotta mieheni olisi jaksanut fyysisesti raskasta työtä sekä urheilla vapaa-ajalla.
Ruokaa piti syödä ihan hillitön määrä, jotta nälkä pysyi poissa, joten kalliiksikin tuli.
Nyt haluan kokeilla uudestaan ja pyydän teiltä vegaaneilta apua. Haussa siis suht helppo arkiruokaresepti, joka täyttää myös fyysistä työtä tekevän nuoren miehen vatsan. Olemme aika ennakkoluulottomia uusien makujen suhteen, mutta ruuan tulee maistua hyvälle. Hinnan tulisi myös olla arkiruuan tasolla.
Niin, ja vielä soijatonkin pitäisi olla. Estrogeenin takia käytämme tofua max 1xkuussa.

Löytyykö tällaista ruokaa vai pyydänkö ihan mahdottomia?

24

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veganis

      Harhaisesti voi luulla tarvitsevansa enemmän ruokaa. Perunaa ei kannata syödä sen enempää kuin muuten. Ruokapakkausten kyljissä on hyviä ohjeita. Soijarouheessa on muistaakseni spagetin resepti ja go green pakettien kyljistä löytyy ohjeita.

    • Huolestunut...

      Soijaa kannattaa kuitenkin välttää, koska sademetsät tuhoutuvazt uusien peltojen myötä. Käytä mieluummin kotimaista härkäpapua.

      • Suurin osa viljellystä soijasta (yli 80%) kuluu tuotantoeläinten ruokintaan. Kaupasta saa ihmisruuaksi paljon eurooppalaista ja geenimuuntelematonta soijaa, joka ei tuhoa sademetsiä :) Estrogeenia on eläimissäkin (ja se on ihan eläinestrogeeniä, joka toimii ihmisissä paljon todennäköisemmin kuin kasvi"estrogeeni". Soijaa pitäisi mättää lautasittain päivässä, että sillä olisi mitään käytännön vaikutusta, mutta saahan sitä halutessaan vältellä...

        Tämä blogi on ainakin tosi hyvä:
        www.chocochili.net
        Itse en ole kokenut, että pitäisi syödä järjettömästi, säännöllisesti kannattaa kyllä syödä, ja raskaassa työssäkin jaksan hyvin :)


      • Työntekijä
        tulikirahvi kirjoitti:

        Suurin osa viljellystä soijasta (yli 80%) kuluu tuotantoeläinten ruokintaan. Kaupasta saa ihmisruuaksi paljon eurooppalaista ja geenimuuntelematonta soijaa, joka ei tuhoa sademetsiä :) Estrogeenia on eläimissäkin (ja se on ihan eläinestrogeeniä, joka toimii ihmisissä paljon todennäköisemmin kuin kasvi"estrogeeni". Soijaa pitäisi mättää lautasittain päivässä, että sillä olisi mitään käytännön vaikutusta, mutta saahan sitä halutessaan vältellä...

        Tämä blogi on ainakin tosi hyvä:
        www.chocochili.net
        Itse en ole kokenut, että pitäisi syödä järjettömästi, säännöllisesti kannattaa kyllä syödä, ja raskaassa työssäkin jaksan hyvin :)

        Härkäpapu on siitä hyvä, että sitä voi itsekin kasvattaa. Ei siis tarvitse ulkomailta tuotuja elintarvikkeita syödä vaan omassa maassa kasvatettuja. Nyt onkin tullut lähiruokabuumi, mikä onkin aivan hyvä juttu. Voimme syödä lähellä tuotettua lihaa, mikä on myöskin terveellistä.
        Toiset tarvitsevat vähemmän ruokaa kuin toiset. Toiset tarvitsevat voimakkaita ruokia enemmän kuin toiset. Itse en jaksanut raskaassa työssä pelkillä kasviksilla vaan täytyi ostaa suomalaista sisäfilettä ja valmistaa ruoka. Pelkillä kasviksilla ollessani minua alkoi heikottaa toden teolla enkä siis voinut tehdä töitä täysillä voimillani. Työpaikalla ei voi syödä yhtenään vaan palkka tulee työnteosta.


      • Työntekijä kirjoitti:

        Härkäpapu on siitä hyvä, että sitä voi itsekin kasvattaa. Ei siis tarvitse ulkomailta tuotuja elintarvikkeita syödä vaan omassa maassa kasvatettuja. Nyt onkin tullut lähiruokabuumi, mikä onkin aivan hyvä juttu. Voimme syödä lähellä tuotettua lihaa, mikä on myöskin terveellistä.
        Toiset tarvitsevat vähemmän ruokaa kuin toiset. Toiset tarvitsevat voimakkaita ruokia enemmän kuin toiset. Itse en jaksanut raskaassa työssä pelkillä kasviksilla vaan täytyi ostaa suomalaista sisäfilettä ja valmistaa ruoka. Pelkillä kasviksilla ollessani minua alkoi heikottaa toden teolla enkä siis voinut tehdä töitä täysillä voimillani. Työpaikalla ei voi syödä yhtenään vaan palkka tulee työnteosta.

        Jaa, meillä ainakin on onneksi tarpeeksi taukoja että syömään ehtii, ei muuten 11 tuntia oikein jaksaisi kävellä. Siitä varmaankin löytyy syy heikotukseen, jos ei säännöllisesti saa ruokaa. Jos taukoja on niukemmin, onnistuisiko n. kolmen tunnin välein edes sellainen pikkubreikki jossa ehtii vetäistä kourallisen pähkinöitä ja banaanin, taikka vastaavaa? Oon kyllä huono neuvomaan tällaisessa, koska en pystyisi ikinä elämään yhtellä suurella aterialla päivässä, vaan pitää todellakin syödä usein.

        "Voimme syödä lähellä tuotettua lihaa, mikä on myöskin terveellistä. "
        -Mutta missä lihasi rehu on tuotettu? Oletko varma ettei se syö tuontirehua?

        "Härkäpapu on siitä hyvä, että sitä voi itsekin kasvattaa."
        -Ku ois maata :(


      • vegangirl
        tulikirahvi kirjoitti:

        Jaa, meillä ainakin on onneksi tarpeeksi taukoja että syömään ehtii, ei muuten 11 tuntia oikein jaksaisi kävellä. Siitä varmaankin löytyy syy heikotukseen, jos ei säännöllisesti saa ruokaa. Jos taukoja on niukemmin, onnistuisiko n. kolmen tunnin välein edes sellainen pikkubreikki jossa ehtii vetäistä kourallisen pähkinöitä ja banaanin, taikka vastaavaa? Oon kyllä huono neuvomaan tällaisessa, koska en pystyisi ikinä elämään yhtellä suurella aterialla päivässä, vaan pitää todellakin syödä usein.

        "Voimme syödä lähellä tuotettua lihaa, mikä on myöskin terveellistä. "
        -Mutta missä lihasi rehu on tuotettu? Oletko varma ettei se syö tuontirehua?

        "Härkäpapu on siitä hyvä, että sitä voi itsekin kasvattaa."
        -Ku ois maata :(

        Ku ois ees parveke... :(


    • tdxxp

      Onhan myös vegaanihaaste sivun ja sen reseptit tuttuja?

      Kannattaa opetella käyttämään papuja ja linssejä. pavuista suosittelen alkuun kikhernettä. Pavuista saa hyviä pyöryköitä, muhennoksia ja keittoja. Papuja kannattaa valmistaa kerralla koko pussi, osan voi laittaa pakkaseen seuraavia kertoja varten.

      Punaiset linssit ovat myös hyviä, niistä tulee usein valimistettua sosekeittoa.

      Välipalaksi voi tehdä tuhdin marjapirtelön jota voi tuhdittaa cashewpähkinöillä ja proteiinijauheella(esim. hamppu).

      Kannattaa paneutua asiaan. Vegaaniruoka on oikeasti tosi hyvää. Monet ystäväni ovat luulleet että vegaaniruoka tarkoittaa pelkkää salaattia tai kesäkeittoa, mutta yllättyvät miten hyvää ruokaa teen ja innostuvat uusista mauista.

      Itse tekemäni ruoka on myös kaloripitoista, itsekin liikun paljon. Ei minun tarvitse syödä paljon kun jo 3000 kaloria tulee täyteen. Syön kolme ateriaa päivässä. Kyllä pysyy nälkä poissa.

    • tuoretta ja täyttävää

      Yhdyn aiempiin!

      Papuja kokonaisina padoissa, kastikkeissa ja pasta-ruoissa. Sekoittamalla kik-herneitä ja erivärisiä papuja voi valmistaa täyttäviä pihvejä. Survo pavut ja käytä sidosaineena soijamaitoa, kikhernejauhoja tai soijajauhoja. Helpommin tuut ähkyks kun jäät nälkäiseksi :)

      Seitan-ruuat. Helppo tehdä itse ja soveltaa.

      Soija-valmisteet. Niitä käyttämällä voi apinoida liharuokia.

      Linssit. Niitä voi laittaa muuhunkin kuin sosekeittoon.

      Sienet. Herkkua ja sopii kaikkeen.

      Itse täytän ostoskorin sesonkivihanneksilla ja nautin värikkäistä, monipuolisista ruoista. Pyrin välttämään teollisia valmisteita, joita niitäkin löytyy nykyään hurjasti vegaaneille. HUOM! Aikoinaan kun siirryin vegetaristiksi, jouduin opettelemaan uuden tavan maustaa ruokaa. Ei ihme, että kasvisruokaa kammotaan jos tarjolla on aina ne porkkana-peruna setit joihin on lisätty vähän grillimaustetta ;) tuoreet sipulit, inkiväärit, sitruunaruohot, omat yrtit, ja erilaiset pippurit on kovassa käytössä. ...ja paheena runsas oliiviöljyn käyttö :D

      Ps. Lettuihin ym pikkuruokiin saa täyttävyyttä käyttämällä valmistuksessa kuivatuista pavuista tehtyä jauhoa tai seitanissa käytettävää vehnäproteiini-jauhoa!

      Ja muuten, salaateista minäkin jään vaille. Laitan niitä lämpimän ruoan kylkeen ;)

      • tuoretta ja täyttävää

        Pps. Korvaa kermat ja Soija-valmisteet kookos-kermalla. Maksaa muistaakseni 90senttiä meidänkin lähikaupassa pahvitetrassa. Sen kanssa sopii tuore chili.


      • mummo kertoo

        Aloittaja on saanut hyviä vastauksia!
        Itse en ole vegaani, lähikasvisruokaa ja luomumunia syönyt yli 40v.
        Edelleen olen hengissä, vaikka teen fyysistä työtä ja harrastan urheilua.

        Tärkeintä kasvisruuissa on maustaminen, kuten ed. jo kertoi. Meillä onneksi on pieni piha, missä kasvaa vaikka mitä! Ikkunalaudalla tai parvekkeellakin voi kasvattaa mm. yrttejä, chiliä, paprikaa, sipulia yms.

        Kuka lihansyöjä syö pihvinsä ilman mitään mausteita? ( en ole koskaan elämässäni syönyt pihviä, maistanut kyllä olen, mutta ei tee mieli kuolleita eläimiä).

        Proteiinia saa mm. herneistä, pavuista. Jos et ole täysin vegaani, parsakaalia ja kananmunaa, ravintorikkaimmat ruoka-aineet.


    • Huhhuh!

      Siis aikuinen mies, erityisesti nuori mies tarvitsee ruoakseen kunnon pihvin tai fläskisoossin seuranaan kunnon pottumuussia, eikä mitään ituja ja muita kaninruokia.

      Hävetkää!

      • mummo kertoo

        Huhhuh, kenenhän tässä pitäisi hävetä?

        Jos olisin sinä, menisin metsään häpeämään! Tosin tänä vuonna sienet ja marjat aika vähissä, mutta mene silti, kyllä sieltä aina jotain syötävää löytyy....

        Minäkin voisin syödä sikoja, jos kasvattaisin pikkupossun pienestä pitäen itse, hoitaisin sitä hyvin, teurastaisin sen itse kotona, suolistaisin ja tekisin siitä nyppöpossua?

        Ajatus jo ahdistaa, vaikka voisin syödä lemmikkieläimeni (ehkä?)


      • on tää

        Juuri nyt koen myötähäpeää Huhhuh! puolesta. Oli sen verta junttimainen kirjoitus.


      • Yuukkis

        Tuollaiset juntit kierrän kaukaa, ei onneksi kuulu minun miesmakuuni.


      • Nyt selvisi

      • pppdddd

        Aikuinen mies tarvitsee ilmeisesti myös tissimaitoa? Lehmän tissistä?


      • Sannnnnnni

        No jopas, taitaisi meillä mies kyllä lähteä jos yrittäisin tarjota "läskisoossia ja pottumuussia". Ainakin ulos syömään ellei sen pidemmälle.

        Mutta asiallisesti, itsekin omaan tämän ongelman jossa pieniruokainen viherpiipertäjä pitää taloutta suuriruokaisen vähemmän viherpiipertäjän kanssa. Meillä uppoaa:
        -Smoothiet, omani ovat vihreitä vehnänoraineen mutta miehelle pohjaan ne pakastettuun banaaniin ja käytän runsaskätisesti marjoja, hedelmiä ja mantelirouhetta, proteiinilisiäkin. Niitä menee niin paljon kuin vain viitsin tehdä, parempia kuin jäätelöpirtelöt kuulemma.
        -Pähkinät (napostelee niitä kaiken aikaa, varsinkin jos olen tehnyt kevyempää ruokaa)
        -Linssipata -se on aika vähäkalorista mutta täyttää kuitenkin, ja lisäksi kun linssit ovat puoli-ilmaisia niin mies syö sitten hitosti, ja sitäpaitsi se on hyvää =). (Käytän paljon mausteita, valkosipulia, tomaattia)
        -Erilaiset pyörykät (linsseistä teen itse, falafelia saa ostaa pakasteena, ei maksa ihan hirveitä) -itse syön salaatin kanssa mutta mies pitaleivän, hummuksen ja guacamolen kera.


    • vegaan
    • Gröntärskönt

      Hei!
      Kun ryhtyy vegaaniksi tai jonkin sortin vegetaristiksi niin kannattaa perehtyä asiaan kunnolla. Tietyt jutut täytyy korvata jollain muulla.
      Esim kannattaa tietää että kun jättää eläinkunnan tuottteet kokonaan pois niin keho jää ilman B12 vitamiinia. Silloin kannattaa käyttää esim B12 suihketta (Ruohonjuuri ainakin myy sitä). Esim spirulinassa on B12 vitamiinia mutta se ei imeydy kehoon. Ja sitten kaikki muut vitamiinit :)
      Eli kannaattaa syödä paljon hedelmiä ja kasviksia, palkokasveja, tofua, soijaa (suosi luomua - eivät ole geenimuunneltuja), vihreää lehtivihanneksia, kaalia, siemeniä, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä (viikuna tosi hyvä).

      Helppo ja hyvä levite leivälle on tehdä oma hummus.
      Käytän itse paljon kikherneitä, erilaisia linnsejä. Täysjyväriisiä ja spelttihelmiä. Perunaa silloin tällöin. Leivon itse hapantaikinasta leipää tai pähkinäleipää (The Life-changing Loaf of Bread - resepti löytyy varmasti googlaamalla) joka on maailman helpoin leivottava leipä ja superterveellinen ja täynnä protskuja :)

      Maidolle on monta vaihtoehtoa esim sojiajuomat (Alpron luomu mun mielestä paras ja käy hyvin kahvin kanssa), mantelijuomat, kaurajuomat...

      Siis kannattaa miettiä niitä vitamiineja ja että saa jokaisella aterialla riittävästi protskuja eli proteiinia :)

    • gkdghkdg

      Ihan perusdorka provo taas heitetty ilmoille. Vegaaniruoka ei ole sen pahempaa tai maukkaampaa kuin ei- vegaaniruokakaan, mutta suurin typeryys tulikin siinä, että vegaaniruualla muka ei jotenkin jaksais tai sitä pitäis mättää ämpärikaupalla saadakseen vatsan täyteen. Heh hoh.

      Kas kun itse olen himourheilija; 4-5 kertaa viikossa salilla lihastreeniä ja päälle 3-4 kertaa viikossa rullaluistimilla tuollaiset 20km lenkit per kerta ja sitten ihan tavallista lenkkeilyä pari kertaa viikossa a´ 10 km. Talvisin hiihtoa, luistelua ja hangessa koikistelua. Että sillee. Ja ihan vegaaniruualla mennään. Ei ole nälkä eikä väsy eikä vittu mikään. Että nyt vähän tasoa provokaatioihin.

    • sekis

      Se, että saako vatsansa täyteen ja pysyy kylläisenä tulee kaloreista.

      Kasvikunnan tuotteet ovat sitä hyvä asia, että kun niitä syö kalorimäärältänsä riittävästi se takaa melko hyvin sen, että samalla saa myös tarvittavat vitamiinit ja mineraalit. Siis jos ei käytä öljyä.

      Perunan kohdalla se tarkottaisi sitä, että syö 2,5kg perunaa siitä tulee reilu 2000 kcal ja proteiinia 46g. Proteiinin tarve aikuisella on reilu 1g/kg

      Käytänössä kukaan ei tietenkään syö noin yksipuoliesti. Mutta pointti oli: nälkä lähtee jos syö tarpeeksi.

      Samalla kun syö melkein mitä vain prosessoimatonta ruokaa riittävästi, ei tarvitse vitamiini/hivenaine purkkiin kajota. Kasviksia voi huoletta vetää lautasen niin täyteen kuin jaksaa.

      Jotta ruuan saa maistumaan myös hyvältä, jos pelkkä raaka-aine sellaisenaan ei maistu mielestäni aterian pitää koostua vähintään kolmeasta eri elementistä. Oman kokkailutaitojen ja mielikuvituksen mukaan makuja mielessään käyttämällä saa aikaiseksi hyvää.

      t. sekasyöjä

    • vegg

      Itse en ole oikeastaan valmiita reseptejä käyttänyt, vaan ennakkoluulottomasti kehitellyt omia. Energiaa saa varmasti tarpeeksi, jos ei pelkkiä juureksia ja vihanneksia syö!

      Papuja voi käyttää lähes missä vaan. Kasvirasvavalmisteilla ja soijajauhoilla saa tehtyä jopa vegaanista makaronilaatikkoa. Kehittele erilaisia keittoja, pataruokia, risottoja ja mausta mielesi mukaan, ei se sen vaikeampaa ole ja kokeilemalla oppii! Monesti laitan vain kaikkea hyvää sekaisin ja uuniin ja hyvää tulee.

      Hyviä keinoja maustamiseen (mausteiden ja yrttien lisäksi) ovat kasvirasvavalmisteet, öljyt, tomaattimurska, aurinkokuivattu tomaatti, eri tavoin marinoidut sipulit ja sinappi. Sinappi sopiikin erittäin hyvin moniin kastikkeisiin pippurin kanssa. Erittäin hyvää dippikastiketta esim. kasvispihveille tai salaatille tulee soijajogurtista, johon lisätään hiukan sitruunamehua/etikkaa, sinappia, sokeria tai hunajaa sekä hiukan suolaa. Maun mukaan lisäksi valkosipulijauhetta, tilliä, chiliä tai mitä mieleen tulee. Paistettu tomaatti on todella hyvää ja sopii moneen ruokaan.

      Rasvaa ei kannata pelätä. Kun miettii, miten suomalaisten kotiruoassa (esim. jauheliharuoat) on rasvaa, voi melko hyvillä mielin vegaaniruoan sipulit "käristää" tilkassa öljyä tai käyttää kasvirasvavalmisteita. Soijaa käytän itse pari kertaa kuussa tai harvemmin, enkä silloinkaan näitä pitkälle prosessoituja tuotteita, kuten soijarouhetta. Soijapavut tai tofu kerran kuussa eivät vielä kenellekään tissejä kasvata, vaan saattavat jopa olla ihan hyvästä!

      • Sedä

        Soijapavut ja tofu ei kasvata kenellekään tissejä vaikka päivittäin söisi ;)


    • MäVaan

      Se vasta on elämää, kun vetää joka päivä hillittömät lihaa, piereskelee ympäröivän ilman pihalle, on niin helvatin huonolla tuulella ja kupsahtaa vihdoin 50-v.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe