Mitä työtä teet bipo diagnoosin saanut?

böödi

Itsellä tyyppi II ja vuorotyössä. Nyt pitkä saikku alkaa oleen lopussa ja tuntuu etten halua enää palata vuorotyöhön. Uusi ammatti pitäisi siis keksiä, mitä te muut bipot teette jos pystytte olemaan töissä ylipäätään?

43

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+4

      Toimistoduunissa, itsenäistä työtä selkeiden ohjeistusten rajoissa. Ei paljoa omaa ajattelua eikä siten stressiäkään kuin korkeintaan jotain kinaa työkavereiden kanssa kausittain. Saikulla ehkä aina jotain 2-3x 2 viikkoa per vuosi.

      Palkka on tosin ehkä hieman vaatimaton, mutta onneksi en elä yksin, niin kyllähän tällä pärjää. Aiempi työni ravintola-alalla ei sopinut yhtään minulle vaan se voimisti sairauttani.

      • Periaatteessa,

        tyypin 2 bipo ei pitäisi olla este millekään työlle sinällään. Toki siis näin, jos ihminen on sinut sairautensa kanssa ja tulee sen kanssa toimeen. Tietää omat rajansa yms. Mutta onneksi musta ei tullut toimittajaa, ei olis pää kestänyt sitä olla valmiudessa 24/7 -meininkiä. Työ myöskin stressavimmasta päästä.

        Nyt opiskelen sosiaali- kirkon alaaa, kaksoistutkinto. Saa nähdä, osoittautuuko vikatikiksi tämä koulutus, toiv. ei. Töiden kirjo tulee olemaan melkoinen, mistä valita. Takaporttina olen miettinyt jotain alan järjestötöitä jopa. Kekseliäs keinot keksii - miksi sitten elämä osoittautuukaan.


    • ...................

      Aiemmin pakettilähettinä ja kuorma-autokuskina, mutta liikaa stressiä siitä vain sain aikatauluineen ja bipon potenssiin 10. Nykyisin valtiolla sihteerinä, rauhallista menoa, niin työn kuin biponkin suhteen. Toki bipoa on rauhoittanut nykyisen mieheni rauhoittava läsnäolo ja tuki sekä oma henkinen kasvamiseni ikääntymisen myötä. Joskus pari kymppisenä olin kyllä aika villi tapaus, varsinkin maniassa.

    • 14+17

      Toimin seksialalla.

    • böödi

      Oletteko itse vain lähteneet töistä pois ja kouluttautuneet haluamaanne ammattiin vai onko lääkäri tehnyt aloitteen uuteen ammattiin kuntoutumisesta? Olisin todella kiitollinen jos vastaisitte, jonkun verran löytänyt tietoa näistä mutta vielä aika pihalla että miten mun tulisi toimia ja katsotaanko minun kohdalla että vuorotyötä pitäisi tehdä, kun olen siinä pystynyt välillä olemaankin pitkiä aikoja sairaudesta huolimatta.

      • 11+12

        Seksialalle ei tarvitse kouluttautua. Riittää, että on positiivinen asenne, asiakaspalvelulähtöinen, halukas seksiin ja pitää itsestään huolen.
        Seksialalla voi toimia vaikka olisi työkyvyttömyys eläkkeellä.


      • maailman vanhin amma
        11+12 kirjoitti:

        Seksialalle ei tarvitse kouluttautua. Riittää, että on positiivinen asenne, asiakaspalvelulähtöinen, halukas seksiin ja pitää itsestään huolen.
        Seksialalla voi toimia vaikka olisi työkyvyttömyys eläkkeellä.

        Haaahhhaaaaaa.

        Siis harrastus josta maksetaan? Tämähän on oikean bipolaarin unelmaduuni.

        Oikeasti, luin jostain että monet aikuisviihdealalla työskentelevät ovat bipoja.


      • 4+4

        Ihan itse aloin etsimään toimistoalan hommia, ensin sain jotain lyhyitä pätkiä, mutta hiljalleen alkoi irrotota vähän pidempääkin työsuhdetta. Sitten sain hommattua työn ohessa merkonomin paperit joilla sain vakituisen työn.


    • jontte1

      itse olen vuorotöissä tehtaalla, muutamia kertoja ollut sairaslomalla ahdistuksen vuoksi, nyt tuntuu taas että pieni etäisyys työhön tulisi tarpeeseen, en usko että jaksan eläkeikään asti tämän sairauden kanssa

      • böödi

        Minäkin olen tehtaassa ja samat tuntemukset. Nyt tuntuu että en jaksa päivääkään kellokortti elämää ja huonosti nukuttuja öitä ja ainaista rytminkääntöä. Pidemmät vapaat kuluu aina palautumiseen, eikä harrastamiseen tai muuhun normaaliin tekemiseen.
        Tällä hetkellä vaan tuntuu, ettei ole voimia lähteä etsimään uutta työtäkään, ehkä urasuunnittelijasta voisi olla apua. Tuo toimistotyö mistä moni on puhunut olisi varmasti paras mahdollinen vaihtoehto.


    • Huojentunut 77

      Mulla II-tyypin kaksisuuntainen. Kaikenlaista on tullut tehtyä mm. baarimikon, siivoojan, myyjän, lähihoitajan ja lastenhoitajan hommia. Vaikka osa noista töistä olikin ihan mukavia, niin ne eivät vain toimineet stressin, epäsäännöllisyytensä ja keikkamaisen luonteensa takia minulle kuin hetken, muutoin niihin liittyi aina pitkiä sairasjaksoja jolloin olin käytännössä työkyvytön. Nyt kunnalla töissä toimistossa, kehno palkka, mutta työ on vakituista, säännölliset työajan eikä minun tarvitse sressata oikein mistään, sillä oma työnkuvani ei pidä sisällään kovinkaan paljoa henkilökohtaista harkintaa vaan kaikkeen on olemassa joko ohjeistus tai sitten asia ei ole edes minun päätettävissäni. Hävetti kyllä vähän aikoinaan merkonomin paperit hankkia kun minulla oli jo yliopistosta maisterin tutkinto, mutta sen avulla en olisi saanut kuin noita stressaavien alojen työpaikkoja

    • entiiä

      Tuntuu olevan vähemmistönä työssäkäyyvät bipolaarihäiriötä sairastavat. Ainakin joita olen työni kautta tavannut-ovat työkyvyttömyyseläkeläisiä joilla myös alko-ongelmia. Lääkitys pitäisi saad akohdilleen jotta elämä olis jotenkin tasaisempaa.En voi suositella vuorotyötä. Ja usein stressaava työ ajaa ihmisen loppuun..ehkä joku osa-aika työ tai työpajatyyppien homma olis paras?..Riippuu ihmisestä ja sairauden laadusta.

      • dfbdfbdf

        No jaa, itse tunnen 4 eri bipoa ja heistä kaikki ovat työelämässä ja vain yhdellä heistä keikkaluontoista työtä jota tekee kun on ns. hyviä ja tasaisia kausia elämässään, muutoin työttömänä tai sairaspäivärahalla.


      • ilmawawe
        dfbdfbdf kirjoitti:

        No jaa, itse tunnen 4 eri bipoa ja heistä kaikki ovat työelämässä ja vain yhdellä heistä keikkaluontoista työtä jota tekee kun on ns. hyviä ja tasaisia kausia elämässään, muutoin työttömänä tai sairaspäivärahalla.

        Mitä ne 3 muuta tekevät?


      • dfbdfbdf
        ilmawawe kirjoitti:

        Mitä ne 3 muuta tekevät?

        Toinen korkeakoulutetuista on vakuutusalalla töissä, toinen taas kirjastonhoitajana. Kolmas vakituisessa työsuhteessa oleva tekee käsitykseni mukaan jonkinlaista tietokoneohjelmointia suurehkossa mainosfirmassa.


      • bippoo

        Varmaankaan nämä nuoremmat diagnoosin saaneet eivät yleensä käy töissä, koska monihäiriöisyys on kasvanut. Osalla ei myöskään kaksisuuntainen ole suurin työkykyä heikentävä "sairaus".


    • Aina on töitä ollut

      Kirjastontätinä tämä tapaus, joskus menee pari vuottakin ilman yhtään saikkupäivää, joskus taas niitä kausia kun tulee 3 x 2 viikon saikut putkeen pidettyä.

      Elämä oli aikoinaan nuorena tyttönä pk-seudulla aikamoista haipakkaa, onneksi nykyään täällä pienellä paikkakunnalla elämä on tasaista; on perhe, hyvä mies, harrastuksia ja vakaa kaveripiiri. Silti joskus tulee niitä kausia kun kaipaan Helsinkiin ja maailmallekin...

    • anskupansku...

      Olen töissä eräässä kohtuu suuressa valtion virastossa, sihteerin/assistentin töitä teen, alaa en kuitenkaan kerro, sillä se on aika erikoinen.
      Ehdottomasti pitää olla säännölliset työajat (kellokortti on pelastus ollut minulle usein) ja kohtuullisen stressivapaa työ että sitä pystyy tekemään mielialasta riippumatta. Itse en ole koskaan ollut sairaslomalla maanis-depressiivisyyteni takia vaikka olenkin sänkyyni joskus jopa yli kuukaudeksikin vajonnut, aina olen kuitenkin töihin päässyt sieltä lähtemään vaikka kaikki muu onkin sitten ajoittain ollut mahdotonta. Opiskeluaikana nuorempana oli maniat ja varsinkin depressiojaksot todella syviä, onneksi koulusta oli helpompi joustaa kuin työelämästä.

    • nöörde

      Sain diagnoosin 25 vuotiaana ja lääkärini sanoi että hän ei halunnut sitä kirjoittaa minulle jo 17 vuotiaana kun se antaa niin suuren leiman elämälle.

      Yliopiston jälkeen pääsin suoraan asiantuntijatehtäviin itc-alalle, mutta työ oli minulle liian vaihtelevaa ja stressin takia jouduin aika usein sairaslomaa pitämään eikä työsuhdettani jatkettukaan enää toisen määräaikaisuuden päätyttyä. Sen jälkeen siirryin pari pykälää alemman tason työtehtävien pariin ja nykyään olen taas asiantuntija tason tehtävissä, mutta haluamallani alalla ja yrityksessä/työyhteisössä jossa tunnen pystyväni työskentelemään niin ettei se rasita minua henkisesti liikaa.

      Kaikki alat ja työtehtävät/-paikat eivät vain sovi tästä sairaudesta kärsiville, kiire, stressi ja vääränlaiset työyhteisöt ovat myrkkyä, enkä voisi kuvitellakaan että tekisin vuorotyötä sillä elämäni on pakko olla melko tasaista ja suunnitelmallista.

    • serena3

      Hoitotyötä, kolmessa vuorossa.

    • n24

      Päihde- ja mielenterveystyön lähihoitaja.

    • n81

      sos.ohjaaja

    • II b

      opiskelen vielä, valmistuttuani olisi aineenopettajan paperit, mutta katsotaan nyt jaksanko edes valmistua... -.-'

    • Suojaavat rutiinit

      Säännöllinen vuorokausirytmi, rutiini ruoka-aikojen ja nukkumaan menemisen kanssa olisi ensisijaisen tärkeää. Hyvät vuoristoratalaiset, yrittäkää keskustella töissä, voisiko säännöllinen työrytmi sittenkin olla mahdollinen kohdallanne. Lääkäriltä lausunto/suositus?

    • Sosiaalialalla

      Lasten kanssa, välillä useiden viikkojen sairaalajaksoja psykoottisten manioiden vuoksi.

    • bipotar.

      Mulla (nykyään) kohtuu helppo 2-tyypin bipo, nuorempana 12-21v oli vaikeampaa. Nyt työnä ihan perus DI:n toimistohommat, oman erikoisalani hallitsen hyvin ja se tuo mukanaan itsevarmuutta joka rauhoittaa mieltä. Stressistä en ole sitten opiskeluaikojen jälkeen enää kärsinyt eikä enää edes joka vuosi tunnu tulevan niitä kausia kun vain hautautuu kotiin sillä kotona on perhe ja mies tukena ja töissä hyvät työkaverit joiden kanssa viihtyy eikä oikein lomallakaan malta olla kyselemättä työpaikan kuulumisia.

      Hyvä ammatti, työyhteisö ja läheisten varsinkin sen oman puolison tuki on tässä sairaudessa ollut minulle se keino selvitä. Siskoni kärsii samasta sairaudesta ja hänellä ei ole elämä oikein missään vaiheessa ollut tasaista ja sen kyllä huomaa edelleen, taas on uus mies ja paluumuuttoa Uuteen-Seelantiin suunnitellaan kuumeisesti. Huoh...

    • 12345667790

      Kunnan sosiaalivirastossa vammasten lasten sosiaaliohjaajana olen, maanis-depressiivisyys ei ole enää useampaan vuoteen vaikuttanut työssäjaksamiseeni. Ehkä se vanhuus ei ole vain huono juttu tämän sairauden kanssa :)

    • jj cale

      Olen rekkakuskina ja homma on välillä stressaavaa. Ikä ja kokemus auttaa laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen. Olin monta vuotta huonossa jamassa mutta lääkityksellä ja työssä väkisin "roikkumisella" aurinko on viimein alkanut paistamaan. Eli pipo ei juurikaan enää kiristä, pahasti ainakaan. Maailmanloppua ei tullutkaan...

    • Matti.

      Avovaimollani on bipo ja hän on nykyään palkanlaskijana isossa raksafirmassa

    • Hemmo801

      Kirjallisella alalla kuten puolisokin.

    • pääkolmijalka

      20 vuotiaana ryhdyin yrittäjäksi. Nyt olen 25 ja vieläkin yrittäjänä. Välillä on kausia ku ei millään jaksais näin stressaavaa ja vaihtelevaa työtä, tulee jäätyä kotisohvalle. rahat aina loppu.
      Joskus hypomaniassa parasta, ku energiaa ja luovuutta riittää työhön ja tulevaisuuden unelmiin.
      Ennen diagnoosia ajattelin et toi hypomania ois mun normaali mielentila johon joskus opin jäämään. Nyt ku sairaus pahentunu ja tuli diagnoosi nii oon ettiny normaalia 8-4 työtä, ilman jatkuvaa stressiä ja rahahuolia.
      Ennen usein uusi työmaa ja stressi laukaisi hypomanian ja pystyin ylittämään itseni työssä, voimat kuitenkin aina hiipuu parissa viikossa...
      Nyt ei enään jotenki siedä stressiä niin hyvin, rupee ahistaa...

    • ____________________

      Kevyttä ja yksinkertaista toimistotyötä johon ei sisällä kuin sähköpostitse tapahtuvaa satunnaista asiakaspalvelua. Olin aiemmin respassa töissä ja se oli kyllä ihan yhtä helvettiä kun ei tietyissä mielialoissa vain kyennyt asiakkaita kasvotusten palveleen, olinkin silloin kohtuu usein saikulla. Nykyisessä työssä en ole tänä vuonna ollut päivääkään saikulla vaikka viime talvena minulla paha tilanne olikin (ero, muutto, uusi suhde joka päättyi myös eroon, velkaantumista ja hieman päihteiden/lääkkeiden kanssa sekoilua).

    • ekobiboI

      Lähihoitajana erikoissairaanhoidossa. Lisäksi opiskelen sairaanhoitajaksi.

      Nyt tosin saikulla ollut reilun vuoden tiheäjaksoisuuden takia. Tyyppi I.

    • Olen.

      maaseudulla peruskoulun keittäjänä, lepposaa vaikkakin ehkä hieman liian fyysistä työtä minun ikäiselleni ihmiselle. Viihdyn työssä hyvin, olen viihtynyt jo pari vuosikymmentä. Minulla diagnosoitiin kaksisuuntainen vuonna 94, enkä ole ikinä töistä sen takia ollut vaikka mielialat ovatkin aina joskus vähän enemmänkin vaihdelleet.

    • junasta pudonnut

      Olen lääkäri. Aika hankalaa, kun töitä ei saa vahingossakaan tehdä, jos on vähänkin maanisia tai psykoottisia oireita. Kun diagnoosi on tiedossa, niin valvonta on siitä eteenpäin tiukkaa. Masentuneena ei jaksa. Aika pitkä sairausloma on takana ja varmaan edessä on pysyvä eläke tai alan vaihto.

      Harmi ettei kukaan varoittanut kaksisuuntaisen mahdollisuudesta ollessani vaikeasti masentunut jo ennen kuin lääkikseen hakeuduin ja pääsin. Psykiatri paremminkin oli oikeastaan ainoa, joka kannusti tälle tarpeettoman vaativalle alalle.

    • Kela112

      Asiakaspalvelussa, aika stressaavaa. en tiedä kuinka käy. Ahdistunut jatkuvasti töissä.

    • Ennen niin rauhaton

      Monta työtä jouduin kokeileen ennen kuin löysin sen oman paikkani, työn jossa viihdyn ja joka ei voimista mielialojani suuntaan tai toiseen. Valtion leipä on kapea, mutta pitkä. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä se Espoon rivarikaksion asuntolaina ja 600 e kuussa elämiseen sen jälkeen rauhoittaa kummasti menoa kun siihen yhdistetään työ jossa lähinnä siirrellään tietoa papereilta tietokoneelle ja painetaan enteriä. Koskaan en ole ollut näin sees elämäni kanssa, en koskaan! Vielä 5 vuotta sitten olisin ampunut itseni kun luovuin kaikesta vapaudestani, tai no, kihloissa en sentään ole, vielä :P

      • aina väsynyt

        Epäilen että olen sairastanut 2-tyypin kaksisuuntaista varmaan jo 20 vuotta. Nyt ikää vajaa 40 ja pari psykiatrin käyntiä takana. Vielä ei ole diagnoosia. Aiemmin epäilty mm. ahdistuneisuushäiriötä. Pelkästä masennustesistä en ole koskaan saanut tarpeeksi pisteitä, mutta kun kaksisuuntaisen oireita käytiin läpi niin johan alkoi natsaamaan. Toivoisin jopa että tähän elämän vaikeuteen löytyisi viimein selitys ja helpottava lääke. Olen toiminut yrittäjänä muutaman vuoden, sitten 5v isossa konsernissa palkkatöissä, sitten taas yrittäjänä ja nyt taas palkkatöissä. Alana IT ja takana maisterin tutkinto. Vaikea oikeastaan sanoa kumpi tie on parempi. Aina on ongelmia ääripäiden kanssa. Stressaantuminen vs. tylsistyminen. Molemmat raskaita. Myös alttius runsaalle alkoholin käytölle koko ajan pelkona. Joku vähemmän hektinen ala olisi varmaan tarpeen, mutta elintaso on sovitettu 5k kuukausiliksalle ja siitä on 3 pienen lapsen kanssa hieman hankalaa lähteä yhtäkkiä nipistämään. En usko että voin löytää stressivapaata työtä ilman palkan puolittumista.


    • edustaja mäeltä

      Istun valiokunnan kokouksissa ja painelen nappia istunnoissa. Onneksi työaika ei ole kovin pitkä ja lomat on pitkät.

      • Aina väsynyt


    • II-tyyppi

      Kuljetusalalla epäsäännöllistä vuorotyötä sen 80 tuntia kahteen viikkoon. Kutsumushommaa, joka pitää elämän pyörimässä. Mihinkään toimistotyöhön tai vastaavaan en kykene keskittymään ja olisi liian yksitoikkoista.

    • mimmi87.

      Toimistotöitä olen tehnyt siitä saakka kun sain elämäni järjestykseen ja rauhoittumaan. Vakaa, tylsä ja yllätyksetön työ on kyllä yksi nykyisen elämäni kulmakivistä. Seuraavaksi hommaan samanlaisen miehen kuin työni :P

      • toinen87mimmi

        Olet oikeilla jäljillä minusta elämän suhteen, mimmi87. Nuorena kaipasin vaihtelua, mutta aikuisena huomasin kuinka vähän psyyke sitä kestää. Palautuminenkin tuppaa hidastumaan iän myötä.

        Olen itse työelämässä vaihtelevalla menestyksellä. Moni asia on helpottunut diagnoosin saamisen jälkeen. En esimerkiksi saa niin pahoja masennuskausia, kun syön säännöllisesti Litoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe