Saunalautat ovat vaarallisia

Saunalautta Kursk

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/54014-saunalautta-ympari-nurmeksessa-12-nuorta-ui-rantaan

Monet luulevat että itsetehdyt saunalautat ovat kovin vakaita ja että ne eivät kerta kaikkiaan voi kaatua, mutta näemmä kaatuminen on mahdollista ja jopa todennäköstäkin. Ei ole kiva kun istutaan saunanlauteilla ja lautta kaatuu ympäri, saunan kivetkin tulevat syliin!
Nettiveneessä näkyy monen moista saunalauttaviritystä ja jotkuthan tekevät näitä firaabelihommina ihan myyntiinkin. Mikähän mahtaa olla myyjän vastuu, kun joku känninen nuorisoporukka menee sellaisen kaatamaan ja hukkuu siinä sitten?

78

3865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 + 9

      Ylikuormittamalla saa minkä tahansa aluksen kaatumaan, vaikka 200 mtriä pitkän laivan. Se ei todista että alus olisi vaarallinen.

      • vesipelastus

        -- yli lastattuna kaikki ovat tappokoneita -- alus on vaaraton lastaamattomana.


    • Minun vikakokmuka?

      Ilmeisesti on ja aina tulee olemaan joukko ihmisiä, jotka jättävät noudattamatta kaikkia ohjeita ja sääntöjä ja sitten penäävät muiden vastuuta omiin tekemisiinsä :D

      Mitäs luulet kenen vastuu on, jos veneeseen laittaa kaksi kertaa suuremman moottorin ja tuplakuorman. Niin kenenkähän olisi. On siinä ihmeellisen vaikea kysymys. Kukahan voisi ikinä tietää vastauksen. En minä ainakaan. Taitaa olla veneen moottorin potkurin sokan valmistajan vika

    • 1+2+3+4+1

      Wasa-laivan kohtalosta ei olla opittu mitään? No näin se kehitys kehittyy, eipä muuta kuin takaisin piirustuspöydän tai CAD-ohjelman ääreen miettimään miten stabiiliutta voisi parantaa.

      • väsynyttä

        Ai jaa.
        Olipas taas nasevasti kirjoitettu


    • tulta perään

      Saunalautat ovat perkeleellisen rumia hökötyksiä jotka laskevat harmaa (ja epäilemättä myös kelta-)vesiä omistajan rantaa rehevöittämään. Ne ovat herra- naapuri- ja ympäristövihaa tuntevien persulien tyhmänovela suunnitelma kiertää rantaan rakentamisesta ja saunavesistä annettuja määräyksiä. Toivottavasti ajatus omasta neroudesta lämmittää enemmän kuin raksalta nyysistystä harmaasta puutavarasta ja aaltopellistä kyhätyn harvan kopperon antamat löylyt.

    • yöks

      Totta on että saunalautta on lähinnä juopotteluvaäline. Monet veneetkin ovat, mutta ne eivät ole yhtä rumia eikä yhtä tyhmiä. Onneksi kotolahdella ei taida tuollaisia hökötyksiä olla.

    • Turvallisia ovat

      Kolme kertaa kuuden metrin kokoinen saunalautta ja 12 henkilöä kyydissä ? Syynä oli selkeästi ylikuormitus, ei saunalautan vaarallisuus. Tyhmyydellä ja ylikuormituksella saa minkä tahansa aluksen kaatumaan.

      Oikein tehty lautta on turvallinen niinkauan kuin kuorma on kyseiselle lautalle hyväksytyissä rajoissa, täysin riippumatta onko kyseessä saunalautta vai joku muu lautta.

      • 2 x kad44

        Kaikki lauttamaiset vesirakennelmat ovat hyvin alkujäykkiä eli vakaita määrättyyn pisteeseen saakka jonka jälkeen dramaattinen vakavuuden menetys. Vene mallisissa rungoissa ei tapahdu noin jyrkkää rajaa.


    • kommsiikommsaa

      Saunalauttoja ei olisi, ellei tässä maassa kaikki tonttimaa olisi niin järjettömän kallista, ja kaikki rakentaminen järjettömän byrokraattista ja kallista. Ennen nykyistä politbyroon vuosikymmeniä, perheenisät tekivät asunnot ja saunat itse, rannalle ja se oli siinä. Saunalauttojen rakentajat käyttävät viimeisiä vapauden porsaanreikiä joka löytyy enää vesikulkuneuvolainsäädännöstä, jotta voivat toteuttaa alkperäistä ajatusta eli saunoa omassa saunassa rauassa ja veden äärellä (eikä vuokraslummien kellarisaunavuoroa)
      Oikeastaan ihan sama onko saunalautat turvallisia vai ei, minulle ainakaan, mutta muutama saunalauttakuolema ja trafit ynnä muut hihhulit saavat syyn tiukentaa taas lisää veneilyä tyypittämällä, pakkorekisteröimällä tai katsastamalla kaikki muutkin kelluvat. Olis veneilijän kannalta suotuisampaa kun saunalauttailijat kyhäisi saunoja jonnekin lapin erämaahan salaa tai jotain muuta vähemmä muita haittaavaa. toisaalta, vapaus ei ole vapautta jos ei anneta venyttää sääntöjä äärimmilleen eli saunalauttojen kieltäminen olisi jo itsessään tiukennusta...

      • Matikka viisi

        Se että itselleen rakentaa on ihan ok, mutta että vielä kehtaa pimeästi noita rakentaa ja myydä on kyllä oikeasti rikollista toimintaa. Näillä rakentajilla tuskin on yleensä minkäänlaista kykyä ymmärtää edes miksi lautta ylipäänsä kelluu. Pahimpia on ne tynnyri ja muoviputkiviritykset, joissa on reunoilla pyöreät alimittaiset pontoonit. Siinä kun saunojat menevät ihmettelemään toiselle laidalle, jonkin saunatoverin tyhmiä kommelluksia, niin on lautta äkkiä nurin. Saunalautan laidalle mahtuu ainakin kaksi hyvinsyönyttä hikoilijaa metrille, niin kuin tuo onnettomuuskin osoittaa. Lautan toisen ponttoonin pitää siis kantaa yksistään nuo uuvatit koko laidan mitalla, sekä lisäksi vähintään puolet koko lautan painosta, ilman että ponttooni menee veden alle. Muutoin ponttooni menettää nosteensa ja lautta kaatuu. Tämä yksinkertainen lasku on varmaan aika monelta itserakentajalta unohtunut.


      • Pelkurineiti
        Matikka viisi kirjoitti:

        Se että itselleen rakentaa on ihan ok, mutta että vielä kehtaa pimeästi noita rakentaa ja myydä on kyllä oikeasti rikollista toimintaa. Näillä rakentajilla tuskin on yleensä minkäänlaista kykyä ymmärtää edes miksi lautta ylipäänsä kelluu. Pahimpia on ne tynnyri ja muoviputkiviritykset, joissa on reunoilla pyöreät alimittaiset pontoonit. Siinä kun saunojat menevät ihmettelemään toiselle laidalle, jonkin saunatoverin tyhmiä kommelluksia, niin on lautta äkkiä nurin. Saunalautan laidalle mahtuu ainakin kaksi hyvinsyönyttä hikoilijaa metrille, niin kuin tuo onnettomuuskin osoittaa. Lautan toisen ponttoonin pitää siis kantaa yksistään nuo uuvatit koko laidan mitalla, sekä lisäksi vähintään puolet koko lautan painosta, ilman että ponttooni menee veden alle. Muutoin ponttooni menettää nosteensa ja lautta kaatuu. Tämä yksinkertainen lasku on varmaan aika monelta itserakentajalta unohtunut.

        Te rikosilmoitus toope. Tämä ei ole poliisiasema.
        Vai etkö uskalla koska olet väärässä?


      • Matikka viisi
        Pelkurineiti kirjoitti:

        Te rikosilmoitus toope. Tämä ei ole poliisiasema.
        Vai etkö uskalla koska olet väärässä?

        Nyt kun tuli tämä Trafin venerekisteriuudistus niin eiköhän virkamiehet ota tällaiset tyypit hampaisiinsa, jos tehdään pimeästi laittomia ja vaarallisia pelejä pihan nurkissa myyntiin.


      • Haastan sinut
        Matikka viisi kirjoitti:

        Nyt kun tuli tämä Trafin venerekisteriuudistus niin eiköhän virkamiehet ota tällaiset tyypit hampaisiinsa, jos tehdään pimeästi laittomia ja vaarallisia pelejä pihan nurkissa myyntiin.

        Paino sanalla jos.
        Jos ne taas ei ole vaarallisia, niin homma jatkuu.
        Pian nähdään kumpi on oikeassa.


      • Fysiikka on jännää
        Matikka viisi kirjoitti:

        Se että itselleen rakentaa on ihan ok, mutta että vielä kehtaa pimeästi noita rakentaa ja myydä on kyllä oikeasti rikollista toimintaa. Näillä rakentajilla tuskin on yleensä minkäänlaista kykyä ymmärtää edes miksi lautta ylipäänsä kelluu. Pahimpia on ne tynnyri ja muoviputkiviritykset, joissa on reunoilla pyöreät alimittaiset pontoonit. Siinä kun saunojat menevät ihmettelemään toiselle laidalle, jonkin saunatoverin tyhmiä kommelluksia, niin on lautta äkkiä nurin. Saunalautan laidalle mahtuu ainakin kaksi hyvinsyönyttä hikoilijaa metrille, niin kuin tuo onnettomuuskin osoittaa. Lautan toisen ponttoonin pitää siis kantaa yksistään nuo uuvatit koko laidan mitalla, sekä lisäksi vähintään puolet koko lautan painosta, ilman että ponttooni menee veden alle. Muutoin ponttooni menettää nosteensa ja lautta kaatuu. Tämä yksinkertainen lasku on varmaan aika monelta itserakentajalta unohtunut.

        Jaha...

        Fysiikka onkin jännä laji. Kerropa, miten ponttooni menettää nosteensa, kun se menee veden alle. :-)


      • 2 x kad44
        Fysiikka on jännää kirjoitti:

        Jaha...

        Fysiikka onkin jännä laji. Kerropa, miten ponttooni menettää nosteensa, kun se menee veden alle. :-)

        Asia on ehkä helpoin nähdä pyöreässä ponttonissa. Eli, niin kauan vakavuus kasvaa, kun ponttonin pinta ala vedessä on kasvusuuntaan, eli vesi raja on alle puolessa välissä tynnyriä. Vesirajan ylittäessä puolen välin kantavuus alkaa laskea suhteessa pinta-alaan.

        Kantti x kantti x kantti ponttoni vakavuus menetetään siinä vaiheessa, kun jokin reunoista joutuu hiemankin veden alle niin vakavuus järkkyy ja koko pömpeli uppoaa, koska pinta-ala alkaa pienettyä.

        Nämä ovat laivan lastaus perus matematiikkaa, vakavuus laskentoja.


      • 2 x kad44
        2 x kad44 kirjoitti:

        Asia on ehkä helpoin nähdä pyöreässä ponttonissa. Eli, niin kauan vakavuus kasvaa, kun ponttonin pinta ala vedessä on kasvusuuntaan, eli vesi raja on alle puolessa välissä tynnyriä. Vesirajan ylittäessä puolen välin kantavuus alkaa laskea suhteessa pinta-alaan.

        Kantti x kantti x kantti ponttoni vakavuus menetetään siinä vaiheessa, kun jokin reunoista joutuu hiemankin veden alle niin vakavuus järkkyy ja koko pömpeli uppoaa, koska pinta-ala alkaa pienettyä.

        Nämä ovat laivan lastaus perus matematiikkaa, vakavuus laskentoja.

        Tässä osoite sivulle jossa asia tarkemmin havannoitu.

        http://www.tekeville.fi/ponttonilaiturin-kallistusvakavuus

        Eli kyllä se fysiikka on oikeasti jännä laji ; )


      • Fysiikka on jännää

      • Vakavuus?
        2 x kad44 kirjoitti:

        Asia on ehkä helpoin nähdä pyöreässä ponttonissa. Eli, niin kauan vakavuus kasvaa, kun ponttonin pinta ala vedessä on kasvusuuntaan, eli vesi raja on alle puolessa välissä tynnyriä. Vesirajan ylittäessä puolen välin kantavuus alkaa laskea suhteessa pinta-alaan.

        Kantti x kantti x kantti ponttoni vakavuus menetetään siinä vaiheessa, kun jokin reunoista joutuu hiemankin veden alle niin vakavuus järkkyy ja koko pömpeli uppoaa, koska pinta-ala alkaa pienettyä.

        Nämä ovat laivan lastaus perus matematiikkaa, vakavuus laskentoja.

        Onko siis vakavuus=noste?


      • Lisää tietoa?
        2 x kad44 kirjoitti:

        Asia on ehkä helpoin nähdä pyöreässä ponttonissa. Eli, niin kauan vakavuus kasvaa, kun ponttonin pinta ala vedessä on kasvusuuntaan, eli vesi raja on alle puolessa välissä tynnyriä. Vesirajan ylittäessä puolen välin kantavuus alkaa laskea suhteessa pinta-alaan.

        Kantti x kantti x kantti ponttoni vakavuus menetetään siinä vaiheessa, kun jokin reunoista joutuu hiemankin veden alle niin vakavuus järkkyy ja koko pömpeli uppoaa, koska pinta-ala alkaa pienettyä.

        Nämä ovat laivan lastaus perus matematiikkaa, vakavuus laskentoja.

        Mitä tarkoittaa kantavuuden laskeminen suhteessa pinta-alaan? Mistä pinta-alasta on kysymys?

        Mitä eroa on kantavuudella, vakavuudella ja nosteella?

        Kysyn, kun en oikein pysy perässä kaikkien näiden hankalien termien kanssa.


      • 2 x kad44
        Fysiikka on jännää kirjoitti:

        Noste on kappaleen syrjäyttämän veden paino.

        Miten "noste menetetään", kun kappale uppoaa?

        Tässä hieman lisää aiheesta, ja en ole väittänytkään nosteen häviävän, alukseen ja lauttoihin liittyy MONIA MUITAKIN VOIMIA kuin noste. Jos jaksat lukea onnettomuus tutkinnan selosteen, niin ymmärrät mitä olen länkyttänyt. Tämän aluksen kokonaan uppoamisen pelastuksena oli lasti joka tipahti aluksen keikahdettua, valitettavasti kippari menehtyi. Jos lasti olisi ollut kiinnitettyä ja se olisi päässyt liikkumaan reunalle jossa vakavuus menetettiin niin olis kippo uponnut, nosteesta huolimatta.

        Tässä linkki:

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CDEQFjAD&url=http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/1997/b21997m_tutkintaselostus/b21997m_tutkintaselostus.pdf&ei=VnZfVKGgHMLsao-ggJgF&usg=AFQjCNE0Wsc_4klqsfC9jMLEF86L8IwAcw


      • 2 x kad 44
        Lisää tietoa? kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa kantavuuden laskeminen suhteessa pinta-alaan? Mistä pinta-alasta on kysymys?

        Mitä eroa on kantavuudella, vakavuudella ja nosteella?

        Kysyn, kun en oikein pysy perässä kaikkien näiden hankalien termien kanssa.

        Käy kurkkaamassa onnettomuus tutkinnan selostetta yhdestä casesta, niin ymmärrät paremmin

        Linkki:
        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CDEQFjAD&url=http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/1997/b21997m_tutkintaselostus/b21997m_tutkintaselostus.pdf&ei=VnZfVKGgHMLsao-ggJgF&usg=AFQjCNE0Wsc_4klqsfC9jMLEF86L8IwAcw


      • 2 x kad44
        2 x kad44 kirjoitti:

        Tässä hieman lisää aiheesta, ja en ole väittänytkään nosteen häviävän, alukseen ja lauttoihin liittyy MONIA MUITAKIN VOIMIA kuin noste. Jos jaksat lukea onnettomuus tutkinnan selosteen, niin ymmärrät mitä olen länkyttänyt. Tämän aluksen kokonaan uppoamisen pelastuksena oli lasti joka tipahti aluksen keikahdettua, valitettavasti kippari menehtyi. Jos lasti olisi ollut kiinnitettyä ja se olisi päässyt liikkumaan reunalle jossa vakavuus menetettiin niin olis kippo uponnut, nosteesta huolimatta.

        Tässä linkki:

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CDEQFjAD&url=http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/1997/b21997m_tutkintaselostus/b21997m_tutkintaselostus.pdf&ei=VnZfVKGgHMLsao-ggJgF&usg=AFQjCNE0Wsc_4klqsfC9jMLEF86L8IwAcw

        Tässä toinen onnettomuustutkinnan seloste, ei auta noste, kun vakavuus kärsii...

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2004/b32004mtroolariseagulluppoaminenitamerella27.5.2004.html


      • 2 x kad44
        Vakavuus? kirjoitti:

        Onko siis vakavuus=noste?

        Ei, tutustu laittamiini linkkeihin.

        Pien veneessä ja lautoissa vaikuttavat ihan samat voimat kuin isommissakin aluksissa. Siksi on tärkeää, noudattaa valmistajan antamia CE märäyksiä henkilö määristä ja max lastaus painoista. Lisäksi kannattaa miettiä ennen ajoon lähtöä painojakaumia jos poikkeaa normaali menosta, lähinnä tulee mieleen mökkiväki joka kuljettaa mitä merkillisempiä kuormia Bustereillaan, ettei paatti yllättäen keikahda...


      • Joakim1
        2 x kad44 kirjoitti:

        Tässä toinen onnettomuustutkinnan seloste, ei auta noste, kun vakavuus kärsii...

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2004/b32004mtroolariseagulluppoaminenitamerella27.5.2004.html

        Miten nämä linkkisi liittyvät 8.11.2014 16:41 viestisi väitteisiin? Vakavuus menetetään kun painopiste on korkeammalla kuin metasentteri: ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/011/i0625e/i0625e02b.pdf

        Jos ajatellaan laituria, jossa on reunoissa ponttoonit (oli sitten poikkileikkaukseltaan pyöreitä tai kantikkaita), ongelmia tulee siinä vaiheessa kun toinen ponttooni uppoaa kokonaan tai nousee kokonaan ilmaan. Tällöin lisäkallistuma ei lisää oikaisevaa momenttia, koska noste ei muutu, mutta vipuvarsi pienenee.


      • 2 x kad44
        Joakim1 kirjoitti:

        Miten nämä linkkisi liittyvät 8.11.2014 16:41 viestisi väitteisiin? Vakavuus menetetään kun painopiste on korkeammalla kuin metasentteri: ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/011/i0625e/i0625e02b.pdf

        Jos ajatellaan laituria, jossa on reunoissa ponttoonit (oli sitten poikkileikkaukseltaan pyöreitä tai kantikkaita), ongelmia tulee siinä vaiheessa kun toinen ponttooni uppoaa kokonaan tai nousee kokonaan ilmaan. Tällöin lisäkallistuma ei lisää oikaisevaa momenttia, koska noste ei muutu, mutta vipuvarsi pienenee.

        En löytänyt viittaamasi 8.11.2014. 16'41 viestiä mihin kommentoida? Mutta vakavuuteen liittyy paljon enemmän eri voimia ja käsitteitä, linkkisi on asiaa.

        Tässä vielä yksi kotimainen linkki jossa näitä käsitelty kuvin ja käppyröin.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CCoQFjAC&url=http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/1999/b21999m_tutkintaselostus/b21999m_tutkintaselostus.pdf&ei=fH1fVI3_BcPlaN-_gpAB&usg=AFQjCNGAD27XhgIfCzpTbi1XUvH7wf-NTQ

        Vastaus alempaan tekstiisi, olen kanssasi samaa mieltä, katso hieman ylempää jorinani kantti x kantii x kantti ponttoonista.

        Päällimmäisenä näissä jutuissa on se, että jokainen ymmärtäisi miten nopeasti vakaa alus voi menettää vakautensa ja kaatua tai upota, lastauksesta, merenkäynnistä yms. Johtuvista seikoista ja miettisi ennen vesille lähtöä näitä riskejä. Tämä ketjuhan lähti liikkeelle tapauksesta jossa saunalautan päällikkö ei ollut asioiden vaatimalla tietoisuuden tasolla ja sattui onnettomuus.

        Tarkoitukseni ei ole VIISASTELLA TAI PROVOILLA


      • sivusta seurannut
        2 x kad44 kirjoitti:

        En löytänyt viittaamasi 8.11.2014. 16'41 viestiä mihin kommentoida? Mutta vakavuuteen liittyy paljon enemmän eri voimia ja käsitteitä, linkkisi on asiaa.

        Tässä vielä yksi kotimainen linkki jossa näitä käsitelty kuvin ja käppyröin.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CCoQFjAC&url=http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/1999/b21999m_tutkintaselostus/b21999m_tutkintaselostus.pdf&ei=fH1fVI3_BcPlaN-_gpAB&usg=AFQjCNGAD27XhgIfCzpTbi1XUvH7wf-NTQ

        Vastaus alempaan tekstiisi, olen kanssasi samaa mieltä, katso hieman ylempää jorinani kantti x kantii x kantti ponttoonista.

        Päällimmäisenä näissä jutuissa on se, että jokainen ymmärtäisi miten nopeasti vakaa alus voi menettää vakautensa ja kaatua tai upota, lastauksesta, merenkäynnistä yms. Johtuvista seikoista ja miettisi ennen vesille lähtöä näitä riskejä. Tämä ketjuhan lähti liikkeelle tapauksesta jossa saunalautan päällikkö ei ollut asioiden vaatimalla tietoisuuden tasolla ja sattui onnettomuus.

        Tarkoitukseni ei ole VIISASTELLA TAI PROVOILLA

        "Tarkoitukseni ei ole VIISASTELLA TAI PROVOILLA "
        No jos ei ole niin miksi sitten vastaat tähän säikeeseen jossa keskusteltiin tästä:
        Matikka viisi 11.8.2014 22:02 kirjoitti:
        "Muutoin ponttooni menettää nosteensa ja lautta kaatuu. Tämä yksinkertainen lasku on varmaan aika monelta itserakentajalta unohtunut. "

        Tarinasi lautan vakavuudesta ei liity mitenkään keskusteluun siitä, pitääkö paikkansa että ponttooni menettää nosteensa kun se painuu pinnan alle!

        Myöskään nimimerkin 2 x kad44 8.11.2014 16:41 esittämä väite:
        "Kantti x kantti x kantti ponttoni vakavuus menetetään siinä vaiheessa, kun jokin reunoista joutuu hiemankin veden alle niin vakavuus järkkyy ja koko pömpeli uppoaa, koska pinta-ala alkaa pienettyä."
        ei pidä paikaansa, eikä yksikään linkkisi tue väitettäsi.
        Lukisit itse ne linkkisi, niissä kun esitetään asia oikein.


      • Bossu
        Joakim1 kirjoitti:

        Miten nämä linkkisi liittyvät 8.11.2014 16:41 viestisi väitteisiin? Vakavuus menetetään kun painopiste on korkeammalla kuin metasentteri: ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/011/i0625e/i0625e02b.pdf

        Jos ajatellaan laituria, jossa on reunoissa ponttoonit (oli sitten poikkileikkaukseltaan pyöreitä tai kantikkaita), ongelmia tulee siinä vaiheessa kun toinen ponttooni uppoaa kokonaan tai nousee kokonaan ilmaan. Tällöin lisäkallistuma ei lisää oikaisevaa momenttia, koska noste ei muutu, mutta vipuvarsi pienenee.

        Noissa kannattaisi ylimitoittaa ponttoonit ja laittaa ponttooneihin sitten vaikka hiekkaa 10-20% ponttoonin nosteesta, niin heti tulisi paljon vakaampi alus. Tietysti parempi vielä kun olisi peräkkäin vaikka kolme ponttoonia sivua kohti, niin ei pääsisi hiekka liikkumaan ja olisi kelluttavia osastoja.


      • Pallokala666
        Vakavuus? kirjoitti:

        Onko siis vakavuus=noste?

        Veden tiheys on lähelle 1 ainakin järvellä. Eli yksi litra kelluvaa kappaletta kannattaa yhden kilon painon ja alkaa vajota kun painoa tulee 1,0000001 kiloa. Tällöin ei ole enää ns. varauppoumaa ja sukellusta on tiedossa. Saunalautalla on ihan kivasti varauppoumaa jäljellä jos kaikki ovat tasaisesti pitkin venettä mutta jos kaikki siirtyvätkin veneen toiselle laidalle (osa ehkä jopa kattoterassin laidalle ihmettelemään) niin toisen puolen ponttoonit painuvatkin jo veden alle ja oikaiseva momentti yllättäen katoaa kun ei olekaan enää nostetta sitä tuottamassa ja kallistava momentti on suurempi. Sitten mennäänkin nurin.


      • Vaikea juttu
        Pallokala666 kirjoitti:

        Veden tiheys on lähelle 1 ainakin järvellä. Eli yksi litra kelluvaa kappaletta kannattaa yhden kilon painon ja alkaa vajota kun painoa tulee 1,0000001 kiloa. Tällöin ei ole enää ns. varauppoumaa ja sukellusta on tiedossa. Saunalautalla on ihan kivasti varauppoumaa jäljellä jos kaikki ovat tasaisesti pitkin venettä mutta jos kaikki siirtyvätkin veneen toiselle laidalle (osa ehkä jopa kattoterassin laidalle ihmettelemään) niin toisen puolen ponttoonit painuvatkin jo veden alle ja oikaiseva momentti yllättäen katoaa kun ei olekaan enää nostetta sitä tuottamassa ja kallistava momentti on suurempi. Sitten mennäänkin nurin.

        Miksi ponttoonin noste häviää, kun ponttooni painuu veden alle?


      • arkimedenlaki
        Vaikea juttu kirjoitti:

        Miksi ponttoonin noste häviää, kun ponttooni painuu veden alle?

        -- aivan yksinkertaisesti siksi ,että kun vettä tulee pontoonin päälle niin nostovoima pienenee samassa suhteessa


      • adsf
        sivusta seurannut kirjoitti:

        "Tarkoitukseni ei ole VIISASTELLA TAI PROVOILLA "
        No jos ei ole niin miksi sitten vastaat tähän säikeeseen jossa keskusteltiin tästä:
        Matikka viisi 11.8.2014 22:02 kirjoitti:
        "Muutoin ponttooni menettää nosteensa ja lautta kaatuu. Tämä yksinkertainen lasku on varmaan aika monelta itserakentajalta unohtunut. "

        Tarinasi lautan vakavuudesta ei liity mitenkään keskusteluun siitä, pitääkö paikkansa että ponttooni menettää nosteensa kun se painuu pinnan alle!

        Myöskään nimimerkin 2 x kad44 8.11.2014 16:41 esittämä väite:
        "Kantti x kantti x kantti ponttoni vakavuus menetetään siinä vaiheessa, kun jokin reunoista joutuu hiemankin veden alle niin vakavuus järkkyy ja koko pömpeli uppoaa, koska pinta-ala alkaa pienettyä."
        ei pidä paikaansa, eikä yksikään linkkisi tue väitettäsi.
        Lukisit itse ne linkkisi, niissä kun esitetään asia oikein.

        Kyllähän se niin on ettei se noste mihinkään katoa, se lakkaa vain kasvamasta, kun ei syrjäytä enempää nestettä, ellei aleta ottamaan huomioon virtauksia ym., jolloin karataan aiheesta, koska ne eivät oleellisesti vaikuta niin suuresti.

        Linkkeihin en viitsinyt edes vilkaista, koska alkuperäinen väittely lähti tässä kohtaa nosteen katoamisesta.

        Haluasinkin edes jonkin näköisen lasketun faktan kyseisestä asiasta, koska kyllähän semmoinen fiktionaalinen tilanne saadaan teoriassa aikaiseksi vaikka virtauksella lentokone malliin, mutta noste ei silti katoa...tulee vain suurempia voimia kumoamaan vaikutuksen.

        Toivottavasti ei mennyt liian sekaiseksi :)


      • Nettifysiikkaa...
        arkimedenlaki kirjoitti:

        -- aivan yksinkertaisesti siksi ,että kun vettä tulee pontoonin päälle niin nostovoima pienenee samassa suhteessa

        Oho!

        Netissä on ihan oma "nettifysiikka" :-)


      • Eli miten?
        arkimedenlaki kirjoitti:

        -- aivan yksinkertaisesti siksi ,että kun vettä tulee pontoonin päälle niin nostovoima pienenee samassa suhteessa

        Eli jos ponttoonin päällä on oikein paljon vettä, ponttooni alkaa upota?


      • 19 + 12
        Bossu kirjoitti:

        Noissa kannattaisi ylimitoittaa ponttoonit ja laittaa ponttooneihin sitten vaikka hiekkaa 10-20% ponttoonin nosteesta, niin heti tulisi paljon vakaampi alus. Tietysti parempi vielä kun olisi peräkkäin vaikka kolme ponttoonia sivua kohti, niin ei pääsisi hiekka liikkumaan ja olisi kelluttavia osastoja.

        Pyöreillä ponttooneilla ehdottamasi hiekan käyttö alentaa vakavuutta eikä paranna sitä.
        Lisäksi se kuormittaa rakenteita, joten ainakaan jälkikäteen moista hölmöyttä ei missään tapauksessa pidä tehdä.
        Suurempi vakavuus saunalautassa saavutetaan huomattavasti järkevämmin suurentamalla kokonaisleveyttä. Lisäksi saunasta voi tehdä kapeamman kuin kokonaisleveys, jolloin saunojien tai katolla hengailevien ihmisten paino ei ole aivan reunassa.


    • niilo tarkka

      Joo oikeassa olet.Pientä ne on lentokoneitten putoamiset jos verrataan saunalautta-onnettomuuksiin. Lentokone kun putoo niin yleensä jää henkiin mutta saunalautta kun hörppää vettä päijänteellä kesähelteellä niin siitä ei pelastu kukaan. Nyt äkkiä joku komitea miettimään miten tämänkaltainen rikollisuus saadaan kitkettyä pois.Kyllä näin vakavaan ongelmaan pitää löytyä muutama miljoona ja lopetetaan vaikka muutama sairaala ja vanhainkoti että jäsenet saa kunnon korvaukset ja seminaarimatkat että tarkistetaan miten esim honolulun viranomaisett ovat ottaneet huomioon tämänkaltaisen ongelman.ja saara karhu vetämään porukkaa

    • Kateus Kunniaan

      Niin, nämähän ketkä näistä jaksavat vinkua, voi jakaa kahteen porukkaan:

      -ne jotka asuvat ikänsä vuokralla kerrostalossa, ja suurin satsaus mihin rohkenee on kaksi uutta muovista tuolia parvekkeelle
      -ja sitten ne, ketkä on ottanut 200000eur velkaa mökkiin ja sitten iskee kateus kun ei tullut mieleen / ei kykene ko projektiin

      noh, onneksi ei tarvi väkisin kuunnella näitä panetteluja... moottori käymään ja rauhaisaan luonnonsatamaan sauna lämpiämään :-)

      • Juntteja Riittää

        Eikölie tämmönen saunalautta omistajalleen ole melkonen riesa. Hökkeli jota tuuppaa pikkunen 2 tahi prutku. Kerran kesässä käytössä. Samanmoista vapautta kuin narukaulassa roikkuminen.


      • Bossu
        Juntteja Riittää kirjoitti:

        Eikölie tämmönen saunalautta omistajalleen ole melkonen riesa. Hökkeli jota tuuppaa pikkunen 2 tahi prutku. Kerran kesässä käytössä. Samanmoista vapautta kuin narukaulassa roikkuminen.

        Merellä tuollaisella ei voi edes mennä minnekään, kun vähänkin tuulee. Hankkikaa, pojat, fiskaripaatti ja telttasauna, niin voitte käydä saunottelemassa vaikka Söderarmin majakalla.


      • Bos...se
        Bossu kirjoitti:

        Merellä tuollaisella ei voi edes mennä minnekään, kun vähänkin tuulee. Hankkikaa, pojat, fiskaripaatti ja telttasauna, niin voitte käydä saunottelemassa vaikka Söderarmin majakalla.

        Kuka merelle haluaa, kun voi järvilläkin seilata. Yhden lautan tehneenä, voin sanoa, että on todella mukava vekotin. Itsellä ei ollut saunaa vaan käytimme lauttaa heittokalastukseen. Suosittelen!!!!!!!!!


      • nossu
        Bossu kirjoitti:

        Merellä tuollaisella ei voi edes mennä minnekään, kun vähänkin tuulee. Hankkikaa, pojat, fiskaripaatti ja telttasauna, niin voitte käydä saunottelemassa vaikka Söderarmin majakalla.

        Saunalauttailuun ei ole kukaan vielä kuollut, uppotukkiveneilyyn kylläkin.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288336339123.html


      • onpaääliö
        Bossu kirjoitti:

        Merellä tuollaisella ei voi edes mennä minnekään, kun vähänkin tuulee. Hankkikaa, pojat, fiskaripaatti ja telttasauna, niin voitte käydä saunottelemassa vaikka Söderarmin majakalla.

        "Hankkikaa, pojat,"
        Bossu
        23.11.2014 13:38
        0
        Sulje
        Voisiko luotsi puuttua tähän jatkuvaan asiattomaan vittuiluun, mitä tämä joku älykääpiö tykkää tehdä? Onko keinoja olemassa?


      • onhan se
        onpaääliö kirjoitti:

        "Hankkikaa, pojat,"
        Bossu
        23.11.2014 13:38
        0
        Sulje
        Voisiko luotsi puuttua tähän jatkuvaan asiattomaan vittuiluun, mitä tämä joku älykääpiö tykkää tehdä? Onko keinoja olemassa?

        Bossu
        24.11.2014 11:30
        0
        Sulje
        Ai, se onkin jodlari.


    • Jorma G
      • Taisto Kaikistaviisain

        Lautta liene hintasa arvonen. Pojat myy ooppelit ja corallat sekä mopedit. Ostavat tuon ja iskevät tytyjä.
        Myyjä vaikuttaa kusipäältä.


    • ei ei ei ei ei ei ei

      ON todella hyvä ettei saa rakentaa rantoja pilalle eikä myöskään saa valutetlla pesuvesiä, järemmästä tavarasta puhumattakaan. Ja on kiva ettei mölyävät känniset mene keskelle ulappaa saunomaan. Jos nuo ovat herkkiä kaatumaan niin se on pelkästään hyvä. Jos näen tuollaisen mökkivesillä niin veikkaan että harmittaa jonkun verran.

    • 12+9

      Viime kesänä eräässä regatassa oli lisäsaunaksi vedetty sataman kupeelle hietikolle suuri saunalautta, kellui rannassa. Takareunan lauteilla oli purjehtijoita ylä- ja alalauteilla, yhteensä lienee 15 henkeä. Toisella reunalla ei ketään. Lautassa oli saunan katolla iso terassi, jossa 5 henkeä siemaili olusia, hekin enemmän samalla reunalla. Kallistumaa oli, mutta lautta pysyi pystyssä. Porukka keskimäärin pikkuhiprakassa.

      Muistan teinivuosilta yhen juhannuksen, jossa kaverin mökillä otettiin olutta ja semmosta. Kokemuksesta tiedän. että tynnyrilaituri menettää vakavuutensa, kun tynnyrit painuvat veden alle, 4-5 oli päällä, kun laituri pyörähti ympäri. Mitäänpä ei sattunut.

      Siis nämä pitää tehdä sellaiseksi, että ne eivät kaadu. Piste.

    • Veneet vaarallisia

      Soutuvene kaatui jo kahden hengen laidalla istuvalla kuormalla, vaikka se oli tarkoitettu viidelle. Ei ole kiva, kun tulee äyskäri syliin.

      • 12+9

        Soutuvene kallistuu ja reunalta näkee, että kohta hörppää vettä. Tietää varoa. Mutta silti on vaarallinen.

        Saunassa taas ennemmin tai myöhemmin istuu niin paljon väkeä kuin vähänkin sinne mahtuu. Ja kallistus niin pieni, ettei vaaraa osaa aistia samalla lailla.


      • silti...............
        12+9 kirjoitti:

        Soutuvene kallistuu ja reunalta näkee, että kohta hörppää vettä. Tietää varoa. Mutta silti on vaarallinen.

        Saunassa taas ennemmin tai myöhemmin istuu niin paljon väkeä kuin vähänkin sinne mahtuu. Ja kallistus niin pieni, ettei vaaraa osaa aistia samalla lailla.

        Mutta silti on vaarallinen.

        Lause on lainattu 12 9: tekstistä. Nyt herää kysymys, että mikä on silti? Mina nei jymmartaa.


    • lauttai

      Saunalautoissa on sitä jotain. Ne ovat rakentajiensa näköisiä luomuksia, ne eivät ole sarjatuotantolasikuitujollien kaltaisia markkinatutkimuksen ja huolitellun brändin alaisia mitäänsanomattomia klunsseja.
      Saunalauttoja tekevät ihmiset, jotka nauttivat käsillään tekemisestä ja haluavat löytää ratkaisunsa itse. Se miten he onnistuvat ominaisuuksien ja ulkonäön puolesta toisten mielestä on heille yhdentekevää. On pystyyttävä epäonnistumaan, jotta voi onnistua. Epäonnistuneet viritykset voi myydä nettissä.
      Kesällä 2014 olimme tutustumassa kesäiseen Hämeeseen Valkeakoskella. Katselimme siellä kanavassa meneviä veneitä, kunnes sinne tuli arviolta 8 - 9 metrinen saunalautta, jossa oli lähes lautan kokoinen "rakennus". Katto oli terassia ja siellä sijaisi myös ohjauspiste. Lautta vaikutti oikein hyvin tehdyltä. Perässä oli parikymmen hevosvoimainen nelitahti prutku.
      Nuorisoa lautalla oli runsaasti ja heillä näytti olevan oikein mukavaa.

      • Viisasmuttaälykäs

        Landella pulikepit teki saunalauttoja jo 60 luvulla, tosi luovaa. Saunalauttailijat on idiootteja, ei sen kummempaa.


      • Idoiootteja x2
        Viisasmuttaälykäs kirjoitti:

        Landella pulikepit teki saunalauttoja jo 60 luvulla, tosi luovaa. Saunalauttailijat on idiootteja, ei sen kummempaa.

        Takes one to know one.


      • fbla
        Viisasmuttaälykäs kirjoitti:

        Landella pulikepit teki saunalauttoja jo 60 luvulla, tosi luovaa. Saunalauttailijat on idiootteja, ei sen kummempaa.

        Voi, että kun on ihanaa. Sä oot oikein semmonen höpönassu.


    • kipikopi

      älä mene lauttaan jos pelkäät. sama koskee veden juomista...

    • Tmppk

      Itselläni on ollut saunalautta jo kolme vuotta, ei oma tekemä, ostin sen suoraan valmistajalta, mielestäni aivan erinomainen hankinta, pääsee saunomaan veden ääreen, vaikkei ole omaa rantaa, en ole katunut, enkä ole saanut keneltäkään negatiivista palautetta, päinvastoin, vastaantulevat veneilijät näyttävät peukkuja ja pyytävät lupaa kuvata saunalauttaani, joten en ollenkaan ymmärrä näitä kielteisiä viestejä, tietävätköhän he ollenkaan, mistä puhuvat?

      • Kiinnostunut saunoja

        Mistä noita laillisia saunalauttoja saa? Eikö noita pidä palotarkastaa ja trafikin pyytää papereita saunalautoista silloin tällöin kuulemma. Yli 5.5 metriset saunalautat pitää liittää saunaseuran lauttarekisteriin.


      • Tmppk
        Kiinnostunut saunoja kirjoitti:

        Mistä noita laillisia saunalauttoja saa? Eikö noita pidä palotarkastaa ja trafikin pyytää papereita saunalautoista silloin tällöin kuulemma. Yli 5.5 metriset saunalautat pitää liittää saunaseuran lauttarekisteriin.

        Katso netistä www.catmarina.fi t.tmppk


      • Tmppk
        Tmppk kirjoitti:

        Katso netistä www.catmarina.fi t.tmppk

        Yksi neuvo vielä. Jos todella aiot hankkia saunalautan, varmista oman kuntasi rakennusvalvonnasta, tulkitaanko ko lautta veneeksi vai rakennukseksi. Kunnilla on erilaisia tulkintoja, esim. Asikkalan kunnassa se tulkitaan rakennukseksi ja se tarkoittaa sitä, että et voi pitää sitä omassa laiturissasi, ellet ole hankkinut siihen raennuslupaa. Tästä on korkeimman hallinto-oikeuden päätös


      • 2222222.....
        Tmppk kirjoitti:

        Yksi neuvo vielä. Jos todella aiot hankkia saunalautan, varmista oman kuntasi rakennusvalvonnasta, tulkitaanko ko lautta veneeksi vai rakennukseksi. Kunnilla on erilaisia tulkintoja, esim. Asikkalan kunnassa se tulkitaan rakennukseksi ja se tarkoittaa sitä, että et voi pitää sitä omassa laiturissasi, ellet ole hankkinut siihen raennuslupaa. Tästä on korkeimman hallinto-oikeuden päätös

        Kas kun sen lautan rekisteröi veneeksi,niin kukaan ei sitä voi tulkita rakennukseksi


    • OnSeMonimutkanenasia

      Sauna teltta : yksi teltta, nuotio, kiviä , vesi - enjoy....

    • Don't Panic! :)

      Nii juu, mutta järvissä ei aallokko nouse kovinkaan korkealle, lisäksi on hiljasempia järviä joissa ei ole asiaa moottoriveneillä...

      Ja voihan sitä vakauttaa monellakin tapaa, ankkureilla, painoilla, lisäponttoonilla, mutta järvellä ei paljoa allokkoa, sekä jos on saaria liki, niin vaimentavat myrskyn kuin myrskyn... :)

    • eino3

      Torniossa fsp oy tekee ce merkittyjä saunalauttoja.

    • Maissa saunova

      Ja se Titanic oli uppoamaton mutta moni uudempikin alus on ensin kallistunut ja
      sitten mennyt kumoon ikävin seurauksin..
      Nykyään vaan kapteeni pakenee ekana kallistuneesta laivasta vailla mitään vastuuta ennen vanhaa
      hän jätti aluksen viimeisenä tai hukkui "laivansa" mukana.
      Sitten "meriselityksistä" löytyy samanlaista jälkiviisautta kun mokanneitten
      poliitikkojen puheista jotka selittelee virkansa puolesta..
      Ehkä katsastus ja rakennustarkastus voisi tulla kyseeseen saunalautoilla?
      Saatas tuloja valtijolle jos tämä pakollinen lainmukainen vuosittainen maksullinen viranomaistoimi yksityistettäs,,eikä maksettas verorahoista..päästömittaus
      tulis sitte tietysti eri maksusta.

      • AA-katsastus

        Ne rahat päätys johonki ulkomaiseen veroparatiisiin Suomen verokarhun tavoittamattomiin jos yksiteittäs tämmönen pakollinen lakisääteinen viranomaistoimi ku saunalautan katsastus Suomessa?


    • Suomalainen5

      On nämä suomalaiset idiootteja...

    • kielletään kaikki 1

      Eikö mikään direktiivi tai pykälä kiellä vielä tämmöistä vehjettä !!!
      Heti mokomat laitteet ja holtiton meno kiellettävä. Perusteeksi käy että jollakin saattaa olla hauskaa ja rannalla niuhottaja pahoittaa mielensä mokomasta menosta!

    • saunamaestro

      Ehdota P.räsäselle että kielletään saunat niin kotona kuin vesillä. Kotonakin voit kaatua kiukaaseen ja polttaa koko mökin

      • pakana...

        Niin ja voi kauheaa siellä saunassa ollaan alasti, se on kauhistus räsäskälle


    • Mittsuhteet

      Saunalautta on paljon vakaampi kuin kajakki ja se kestää suurempaa aaltoa kuin savolaismallinen soutuvene.

      Jos oikeasti aletaan turvallisuudesta puhumaan, niin monta muuta alusta kielletään ennen saunalauttoja.

      • asdf ce v

        Kajakkiin on vaan niin pirunpaha laittaa kiuasta niin että saa kunnon löylyt.


      • niin se vaan on
        asdf ce v kirjoitti:

        Kajakkiin on vaan niin pirunpaha laittaa kiuasta niin että saa kunnon löylyt.

        You cannot both have the kayak and heat it


      • voivoivoivoi
        niin se vaan on kirjoitti:

        You cannot both have the kayak and heat it

        On tää HULLUA kansaa ihan aikuisten oikeesti. Tai jos nuo kommentit rajoituksista ja muista katsastuksista on pilanpäiten kirjoitettu niin otan sanani takaisin. Mikä v...ttu on laillinen saunalautta. Saunalautta on saunalautta. Ei tartte kysyä joltain virkamiespelleltä yhtään mitään, kun rakentelee.

        Se on valittavaa, että trafi on nykyisin sotkettu tähän veneilyyn. Pankaas katsoen niin sieltä pukkaa piakkoin sääntöjä ja määräyksiä. Itserakentajat ja pienet venefirmat kampitetaan ensin ja sitten muut kotimaiset.

        Mä tykkään sanalautoista siinä on sitä SUPISUOMALAISUUTTA. Pientä per...kelettä pitää olla matkassa,


      • kajakkisauna
        asdf ce v kirjoitti:

        Kajakkiin on vaan niin pirunpaha laittaa kiuasta niin että saa kunnon löylyt.

        Resepti:

        kajakki 2kpl
        Painekyllastettyä lautaa esim 21/95 n. 50 metriä
        Painekyllästettyä 100/50 n. 12 metriä
        Ruuveja 6/90 20kpl
        Ruuveja 5/60 noin 100kpl
        Telttasauna 1kpl
        Kiuas kivet savutorvi
        Muovituoli
        Polttopuita tikut
        A olutta (siinä on vähemmän hiilareita)

        Työkalut:

        Saha
        Suorakulma
        Kynä
        Mitta
        Ruuvimeisseli tai akkuruuvinväännin varustettuna sopivalla kärjellä.

        50/100 katkotaan 2 metrin pituisiksi pätkiksi 6kpl niistä muodostetaan 2*2 meriä oleva neliö, jossa on kaksi tukipuuta keskellä ja kehä ruuvataan kassan 6*90 ruuveilla. Neliö päällystetään 21*95 laudalla, jotka ruuvataan 5*60 ruuveilla kiinni neliöön. Kajakit asetellaan vierekkäin niin, että niiden ulkosivut on 2 merin etäisyydellä toisistaan. Neliö lasketaan kajakkien päälle ja ruuvataan kiinni vinosti 50*100 läpi. Telttasauna kootaan neliön päälle ja kiuas laitetaan sisälle telttasaunaan. Savutorvi asetetaan lähteväksi kiukaasta lävistää telttasaunan kankaan. Voit sytyttää tulen kiukaan pesään (polttopuut ja tikut). Odotellessasi saunan lämpiämistä voit rakennella lopuista kyllästetyistä laudanpätkistä perämoottoritelineen, jos satut sellaisen omistamaan. Löylykiuluna ja kuuppana käytät kaljapulloa/tölkkiä. Kaljapullon/tölkin aukaisemisesta ja sisällön käyttämisesta voit etsiä tietoa vaikkapa internetistä.

        Ps. Käytäthän laitetta ainoastaan kuivallamaalla ja kutsut riittävästi viranomaisia paikalle.


    • hauska paikka

      Mieletöntä vieraanvaraisuutta saimaalla

      Olimme purjehtimassa saimaalla 1980-luvun alussa ja olimme samassa saaressa yötä mökkilautan kanssa. Pikaystävystyimme perheen kanssa ja pääsimme jopa heidän dieselämmiteiseen saunaan. Oli mukavaa väkeä ja samanikäistä seuraa, olin lapsi tuolloin.

      Lautta oli betonirunkoinen ja sen päällä noin 30m2 kesämökki saunoineen. Kuvaa en googlella löytänyt, kuitenkin olivat melko yleinen näky tuolloin.

    • Bossu
    • 666satan12

      kaikki on vaarallista! elä poistu kotoa, voit vaikka menehtyä ulkoillessa.

      • 7+2

        Kotonahan useimmat kuolevat, eli kannattaa pysyä ulkona.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3756
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3012
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2930
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2788
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2724
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2475
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      272
      2263
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      215
      1956
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1927
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1887
    Aihe