Ikävät vatsa- ja suolistovaivat

tenu1

Hei kaikille. Olen 28-vuotias mies, joka on jo lähemmäs kolme kuukautta kärsinyt erilaisista vatsavaivoista sekä pahimmillaan huimauksesta ja pahoinvoinnista. Eritysesti minua on kiusannut täysin puskista alkanut, ilmeisesti krooninen ummetus, jota olen saanut Pegorionilla jonkin verran helpotettua. Ulostetta kyllä tulee lääkkeen kanssa päivittäin, mutta peräsuoli ei koskaan tyhjene kokonaan, vaikka uloste ei ikinä edes ole kovaa. Eli tavara tekee stopin jonnekin suoliston uumeniin, mikä tuntuu paineena häntäluun/alaselän suunnalla. Aina siis samassa paikassa. Edes pierut eivät meinaa tulla ulos, vaan jäävät sinne samaan paikkaan. Kun se lopulta tulee, korvautuu se välittömästi uudella kaasulla. Sitä on siellä aina enemmän tai vähemmän, mikä tuntuu todella ikävältä. Joskus, onneksi harvemmin, suoleen juuttunut ilma aiheuttaa myös kipua. Kaikenkaikkiaan suoliston toiminta tuntuu erittäin hitaalta ja laiskalta.

Lääkärissä olen muutamaan kertaan ravannut. Verinäyte sekä ulostenäyte on otettu pariinkin otteeseen, mutta mitään ei ole löytynyt. Hemoglobiini normaali, ei helikobakteeria, sydänfilmi ok, jne. Vatsan ultraäänitutkimuksessa ainoa havainto puolestaan oli, että mahassa on huomattavan paljon ilmaa. Sen olen tosiaankin huomannut. Lääkäri käski tulemaan taas ensi kuussa uudestaan, mikäli ongelmat jatkuvat. Silloin on tarkoitus ottaa kokeet uusiksi - kolmanteen kertaan. Ainakin aluksi siellä epäiltiin jotain virusta, kun taas viime kerralla oltiin aika vaitonaisia, eikä osattu sanoa oikein mitään mihinkään.

Ajan myötä olen alkanut kallistua sille kannalle, että jos tämä onkin jostain rakenteellisesta viasta johtuvaa ummetusta? Siihen viittaa mielestäni se, että uloste ja kaasut jäävät aina samaan paikkaan, sekä se, etten ole huomannut liikunnalla tai ruokavaliolla olevan vaikutusta oireisiin. Näitä oireita on ollut huomattavasti pienemmissä määrin jo useamman vuoden ajan, ja tuntuu, että nyt tapaus on radikalisoitunut. Aiemmin peräsuoli ei tyhjentynyt myöskään kunnolla, mutta se oli ainoa oire, eikä lainkaan näin häiritsevä. Pystyin siis elämään täysin normaalisti. Nyt esimerkiksi ruokahalu on heikentynyt melkoisesti, koska minulla on nykyisin hyvin harvoin nälkä. Vatsa on usein turvonnut, aivan kuin olisin juuri syönyt, vaikka en olisi syönyt päivän aikana vielä muruakaan. Myös seksihaluihin ongelma on vaikuttanut radikaalisti. Pahimmillaan nukahtaminenkin on vaikeaa, kun tuntuu, että peräpäässä on joku tukos. Joskus harvoin on lieviä vatsakipuja navan yläpuolella ja sivuilla - ilmeisesti paksusuolen alueella. Ulosteesta ei ole löytynyt verta.

Käytän siis Pegorion-ummetuslääkettä, jonka avulla olen saanut pahoinvoinnin ja heikotuksen oikeastaan kokonaan pois. Sitäkään ei kuitenkaan ole varmaan hyvä käyttää jatkuvasti. Jätin sen muutamaksi päiväksi pois, ja tuloksena oli samaa heikotusta, huimausta, lihasheikkoutta ja pahoinvointia kuin silloin, kun nämä oireet alkoivat toden teolla pahentua muutama kuukausi sitten. Ulostaminen oli taas kerran tuskaisen työn takana, ja koko päivän sai odotella, milloin alaselässä tuntuva paino lähtee liikkeelle. Lääkkeen kanssa ulostaminen siis onnistuu, mutta suoli ei silloinkaan tyhjene kunnolla. Vaihtoehtoja ei oikein ole, sillä ilman lääkettä ulostaminen on paitsi vaikeaa, mutta suoli myös tyhjenee paljon huonommin. Vatsa on silloin jatkuvasti turvonnut ja ennen kaikkea olo on kamala. Myös rintalastan takana tuntuu pientä painetta, ikään kuin röyhtäys olisi siellä jumissa. Se aiheuttaa oksettavaa oloa. Yhteenvetona siis: Mitä paremmin suoli tyhjenee, sitä parempi on olotila.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Nämä oireet liioittelematta pilaavat elämäni. Pitäisikö lääkärille sanoa jotain? Siellä kun tunnutaan edelleen metsästävän jotain virusta, vaikka omien havaintojeni mukaan kaikki oireet ovat lähtöisin tästä suolen huonosta tyhjentymisestä, jota on tosiaan jatkunut huomattavasti pienemmissä määrin jo vuosia. On hyvin masentavaa ajatella, että tätä tuskaa on vielä ties kuinka pitkään edessä, eikä apua löydykään.

Ajatuksia? Pahoittelen pitkää ja mahdollisesti hieman sekavaa tekstiä.

24

10368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiredwithstomach

      Täällä 18-vuotias nainen jolla samankaltaisia oireita. Ja lääkärissäkin ja eri kokeissa ravattu jo monia kertoja, ilman mitään muuta diagnoosia kuin IBS...tällästäkö tää loppu elämä sitten tulee kaikkien vaivojen kanssa :-o onks sulle tehty kolonoskopiaa? Mulla ois se seuraavana edesaä jos ei FODMAP ruokavalio auta, mutta sä kirjoititkin että ei ole yhteyttä ruokailuun. Mutta ei mullakaan aina..kaikki "turha" karsittu ruokavaliosta pois ja silti sitä kaasua kasaantuu jonnekin suolistoon ja aina samaan kohtaan. Sitten alkaakin se kipu vasemmassa kylkikaaressa. Tunnen oikein että suolistossani liikkuu jotain (ilma?) ja erittäin kiusallista on vatsan ääntely ja kaikenmaailman kurina, jota on myös vaikka ilmaa ei olisi erityisen paljon. Ootko koittanu millaisia kaasunpilkkomis lääkkeitä? Mä sain tänään sellasia kuin Laxogas ja niitä nyt sit seuraavaksi kokeiluun. Tuttu tunne että rintalastassakin on paineen tunneta, joskus röyhtäyttää ja se ei vaan tule ulos. Ummetus, voi sekin vielä:/ oireita siis riittää ja ne tosiaan vähentää elämänlaatua. Kaikki ois täydellisesti kun ei ois näitä vatsavaivoja. Ainakin sillä lääkäri lohdutti että kolonoskopiassa ei lähdetä etsimään mitään syöpää, vaan jotain suolen umpipusseja, divertikkelejä. En tosiaan tiedä onko mullakaan niitä, mutta sun tilanteessakin se selviäis tähystyksellä. Vaikka ne onkin vanhemman porukan vaivaa, mutta lääkärin mukaan joskus tollasia rakenteellisia juttuja voi olla nuorillakin... Jaksamisia vaivojen kanssa !:)

      • tenu1

        Ikävää, että kärsit samantyyppisistä oireista, mutta toisaalta helpottavaa kuulla, että viimeinkin löydän kohtalotoverin.

        Minulle ei ole lääkärissä ehdotettu mitään lääkkeitä, ja tuon Pegorioninkin kanssa lähdin "sooloilemaan", koska en vain jaksanut odottaa apua lääkärin suunnasta. Vaivat olivat niin ikäviä ja jatkuneet niin pitkään, että koin ettei minulla ole mitään hävittävää. Se on siis ainoa lääke mitä olen kokeillut.

        Kolonoskopiaa ei ole tehty, mutta olen jo mielessäni ehtinyt toivoa sellaista, sillä sen jälkeen oltaisiin varmasti paljon viisaampia. Kyselen tästä lääkäriltä, kun siellä seuraavan kerran käyn. Suolistosyöpä on meillä nuorilla äärimmäisen epätodennäköinen, ja ainakin lääkäri sanoi, että vakavan sairauden kohdalla ainakin jokin näyte herättää epäilyksiä.

        Yksi selkeä ero noissa sinun oireissasi on tuo vatsan ääntely, sillä itselläni taas maha on hiljentynyt. Normaalisti se kyllä ääntelee niin nälän aikaan kuin syömisen jälkeenkin, mutta nyt ei kuulu juuri mitään. Voihan tämä ero toki olla yksilöllistä, eikä asia välttämättä ole kokonaisuuden kannalta mitenkään oleellinen.

        Itselläni nämä oireet ovat kestäneet kolmisen kuukautta. Sinulla ilmeisesti pidempään, koska IBS-diagnoosikin on tehty? IBS-oireitahan nämä omatkin jossain määrin muistuttavat, mutta itse olen ymmärtänyt, että siinä esiintyy vaihtelevasti myös ripulia. Ja että vatsan turvotus pahenee iltaa myöten, mutta minulla se on täysin epäsäännöllistä - usein maha pömpöttää heti herätessä.

        Iso kiitos vastauksestasi. :)


    • Vatsas

      Hei myös täältä!

      Itsekin olen 28-vuotias mieshenkilö, joka on nyt päälle kuukauden kärsinyt todella epämääräisistä vatsavaivoista ja vaihteluista päivittäin.

      Taustaa sen verran että teen paljon istumatyötä ja suurelti osin on jäänyt liikuntakin sikseen, vaikka välillä juoksulenkkejä sun muuta harrastankin. Kävelen taikka pyöräilen myöskin paikasta toiseen. Huomattavaa on myös se että stressaan todella paljon kaikesta ja uskon että näiden vatsaoireiden tuleminen on nyt sitten se viimeinen varoitus liian tiukaksi pingottuneelle henkiselle tilalle.

      Kuukausi sitten epämääräiset vatsavaivat alkoivat. Vasemmalla puolella alavatsassa tuntuu ehkä kaikenlainen pieni kouristelu ja kipristely eniten, mutta kyllä sitä tuntuu oikeallakin puolella. Aivan aluksi kuukausi sitten tämä kaikki alkoi ummetuksella, jota vastaan tuli taisteltua erinäisin lääkkein.

      Sitten kun ummetuksesta jotenkin päästiin, niin alkoivat nämä ripulin oireet. Tuntuu että tämä menee sykleissä niin että välillä on ummetusta ja välillä sitten ripulia. Mielestäni ei ole näkyvää verta missään, mutta jos on ollut niin epäilen kyllä peräpukamia sekä jatkuvaa pyyhkimistä eniten kaiken aiheuttajaksi.

      Toistaiseksi olen käynyt vain perusverenkuvassa työterveyden piikkiin. Testit sain eilen ja lääkärikin totesi että luultavimmin kyseessä on toiminnallinen vatsavaiva, sillä kaikki Crohnin taudit sekä haavaiset paksusuolet kyllä tekisivät enemmän kipuja sekä verta ulosteeseen aivan varmasti. Veriarvot olivat myös aivan hyvät muuten, että jos kyseessä olisi joku suoliston tulehdus niin eiköhän se näkyisi tulehdusarvojen ynnä muun nousuna edes jotenkin. Divertikkelitkään eivät kovin todennäköiseltä näytä, sillä jos ne tulehtuisivat niin varmasti nousisi kuume ja muutenkin olisi huonompi olo.

      Ei se paksusuolen syöpä kovin todennäköinen kai ole, mutta sain ajan julkisen puolen lääkärille vasta ensi viikoksi ja siellä on pakko rukoilla että ottavat ulostenäytteet sekä sitten kolonoskopia se olisi tuo viimeinen varmennus kaikesta.

      Minulla on nyt erilaisia päiviä ja vatsa on toiminut välillä ihan normaalistikin. Lopetin kuitenkin oireiden ilmaannuttua aivan täysin punaisen lihan syönnin ja vaihdoin enimmäkseen kasviksiin, kanaan, kalaan ynnä muuhun. Se sopi minulle oikein hyvin. Alkoholia en myöskään uskalla käyttää nyt yhtään kun ei taas tiedä että mihin päin se kääntää kaiken.

      Olen lukenut tuosta IBS-oireyhtymästä ja kieltämättä tunnistan siinä paljon samaa kuin omassa tilanteessani. Omat kivut eivät mielestäni ole kaikkein pahimpia juttuja, mutta esimerkiksi ilmaa kyllä tulee elimistöön aika paljon nykyään ja oikeastaan jo ennenkin tätä tilaa näin jo oli.

      Outoja oireita, eikä auta kuin odottaa että pääsisi lisätutkimuksiin.

      Tuosta syövästä vielä sen verran että moni tuntuu olevan sitä mieltä että kolonoskopia on AINOA tapa saada selville se mahdollinen syöpä. Itse kuitenkin kuvittelisin että jos syöpä olisi, niin kyllä joku veriarvo olisi päin prinkkalaa aivan varmasti muiden oireiden ohella. Toisaalta paksusuolen syövästä kuulee niin outoja juttuja että on vaikea sanoa mikä on totta ja mikä ei.

      Kannattaa kuitenkin käydä kaikki testit lävitse ja vaatia niitä, vaikka kaikki tahot ovat minulle todenneet ettei tämän ikäisellä pitäisi olla vielä mahdollisuutta syöpään huolimatta aiemmista huonoista elintavoistakin, joka on yleinen paksusuolensyövän aiheuttaja ennen pitkää.

      • tiredwithstomach

        Mulla on suunnilleen ollut vuoden verran oireita, aluksi ne oli melko lieviä enkä juuri kiinnittänyt niihin huomiota, mutta viimeiset 5 kuukautta on ollut aikaa jolloin olen alkanut lääkärissä ravaamaan. Tänään kokeilin sitä Laxogasia ja en kyllä yhdestä kerrasta osaa sanoa oikein mitään, että auttoiko vai ei...

        ja sinä toinen mies, kellä on stressiä niin varmaan sama asia on pahentanut munkii oireita. Ekat kirjoitukset oli tossa keväällä ja nyt abivuosi menossa ja tuntuu että pää räjähtää kaikesta stressistä! Muutenkin oon sellanen että pienetkin jutut mietityttää, niin jos nää vatsaoireet ei johdu rakenteellisesta viasta niin sitten ne varmaan on stressin merkkejä että pitäs vähän rauhottua, mutta minkäs teet kun ei niitä ajatuksia niin vaan pysäytetä. Toisaalta en vois kuvitella että tää kaikki on pelkästään yhteydessä mieleen ja stressiinkään..
        vaikka ei oo kiva tietenkään, että muut kamppailee saman tyyppisten oireiden kanssa, niin täytyy kyllä sanoa että on tosiaan helpottavaa kuulla ettei ole ainut jolla on tälläistä.


      • tenu1

        "Taustaa sen verran että teen paljon istumatyötä ja suurelti osin on jäänyt liikuntakin sikseen, vaikka välillä juoksulenkkejä sun muuta harrastankin. Kävelen taikka pyöräilen myöskin paikasta toiseen. Huomattavaa on myös se että stressaan todella paljon kaikesta ja uskon että näiden vatsaoireiden tuleminen on nyt sitten se viimeinen varoitus liian tiukaksi pingottuneelle henkiselle tilalle."

        Ap täällä. Sen lisäksi, että olet samanikäinen kuin minä, niin myös tämä oli kuin suoraan omasta kynästäni. Istun paljon koneella ja liikkuminen on aika epäsäännöllistä - tosin nyt olen yrittänyt siihenkin ruveta panostamaan. Olen myös nitä ihmisiä, jotka stressaavat ja miettivät asioita ehkä liikaakin, mikä ei ainakaan helpota tilannetta. Mutta lähtökohta nyt tuskin on korvien välissä, ei tässä mistään luulosairaudesta ole kyse. Luulen, että tällaiset helpommin stressaantuvat ihmiset ovat myös herkempiä aistimaan kehossaan tapahtuvia muutoksia ja poikkeavuuksia. Eli huomaavat helpommin, että nyt on jokin vinossa.


    • Vatsas

      Se mikä näyttää olevan samaa meissä on tuo että kaikki ovat stressaavia tyyppejä ja oireet vaihtelevat vähän päivittäin ja jaksoittain koko ajan.

      Eilenkin esimerkiksi oli aivan selvästi yötä kohden taas niin perusteellisesti ilmaa vatsassa ja selkeään ummetusta, mutta aamukahvin jälkeen onnistuin käymään normaalisti kolme kertaa istunnolla neljän tunnin sisällä. Ilmaa vatsassa on myös aika paljon koko ajan, mutta edelleen ummetus ja sitten taas ripuli vuorottelevat koko ajan.

      Luin sellaisen jutun että jos ryhtyy paljon liikkumaan ja urheilemaan, niin se voi kiihdyttää suolen toimintaa. Uskon sen pitävän kyllä paikkansa, mutta harmi kun en ole aikaisemmilla liikkumisjaksoilla niin näitä asioita seuraillut.

      En minäkään täysin usko että vaivojen aiheuttaja on korvien välissä, mutta kyllä nyt jotain konkreettista pitäisi viimeistään verikokeiden, ultraäänien, ulostenäytteiden ynnä muun jälkeen löytyä jos olisi jostain pahasta kyse. En oikein itsekään tiedä että mikä minua vaivaa, mutta toisaalta eipä ole aivan kaikkia kokeita vielä minultakaan otettu.

      On minulle toisaalta paljon saarnattu myös istumatyön vahingollisuudesta, johon myös kyllä uskon paljon. Aivan varmasti jatkuva istuminen aiheuttaa kaikenlaista etenkin jos ei liiku paljoakaan yhtään.

      IBS-oireita tuntuvat kovasti olevan taikka sitten tosiaan henkinen tila rupeaa vaikuttamaan ja oireilemaan myös sinne suoliston puolelle ennen pitkää, näemmä.

      Olen ajatellut että jospa käyn hakemassa apteekista kaikenlaista asiaan kuuluvaa valmistetta kuten esimerkiksi Visibliniä ja jotain muutakin ja vetelen niitä sitten aina tilanteen mukaan.

      Ei tässä oikein muutakaan keksitä.

      • tiredwithstomach

        Sillä oon itekin yrittänyt rauhoitella itseäni että jos mistään kokeesta ei löydy mitään, niin ei olisi kyse mistään vakavasta..kiusallista on mm. ilman kerääntyminen, mutta toisaalta niin luonnollinen asia sekin. Tota visiblibiä koitin, mutta varoituksena se että se aiheutti mulle järkyttävän turvotuksen ! Ei siis ilmasta johtuva turvotus, vaan se kai turpos niin pahasti mahassa, eikä kyllä auttanutkaan. Parhaaksi tässä on tullut todettua just toi kahvin juonti heti aamusta. Se ainakin yleensä auttaa :D


      • tenu1
        tiredwithstomach kirjoitti:

        Sillä oon itekin yrittänyt rauhoitella itseäni että jos mistään kokeesta ei löydy mitään, niin ei olisi kyse mistään vakavasta..kiusallista on mm. ilman kerääntyminen, mutta toisaalta niin luonnollinen asia sekin. Tota visiblibiä koitin, mutta varoituksena se että se aiheutti mulle järkyttävän turvotuksen ! Ei siis ilmasta johtuva turvotus, vaan se kai turpos niin pahasti mahassa, eikä kyllä auttanutkaan. Parhaaksi tässä on tullut todettua just toi kahvin juonti heti aamusta. Se ainakin yleensä auttaa :D

        Joo, itsekin olen ajan myötä kääntynyt sille kannalle, että tuskin on mitään vakavaa. Mutta sekään ei kuulosta kovin houkuttelevalta, että kyseessä on jokin muu vika, johon ei koskaan löydetä varsinaista syytä. Ja sitten kärsitään ikuisesti. :/ Noh, katsellaan ja ihmetellään...


      • tenu1
        tiredwithstomach kirjoitti:

        Sillä oon itekin yrittänyt rauhoitella itseäni että jos mistään kokeesta ei löydy mitään, niin ei olisi kyse mistään vakavasta..kiusallista on mm. ilman kerääntyminen, mutta toisaalta niin luonnollinen asia sekin. Tota visiblibiä koitin, mutta varoituksena se että se aiheutti mulle järkyttävän turvotuksen ! Ei siis ilmasta johtuva turvotus, vaan se kai turpos niin pahasti mahassa, eikä kyllä auttanutkaan. Parhaaksi tässä on tullut todettua just toi kahvin juonti heti aamusta. Se ainakin yleensä auttaa :D

        Kokeilin itsekin tuota VI-sibliniä ehkä pari kuukautta sitten ja samoin tuloksin. Ei varmaankaan ollut suolitukos kaukana, kun ulosteesta tuli aivan järkyttävän paksua ja maha oli kipeä. Ei ollut mun juttu, oireet vain paheni.


    • __...__

      Itse olen tässä kanssa nyt käynyt lävitse erinäisiä "mahdollisia" tauteja mitä voisi olla sieltä pahemmasta päästä, mutta suoraan sanottuna oireet ja koetulokset eivät oikein ole käyneet yksiin:

      Fakta on että kaikenlaiset suorat tulehdukset kuten esim. haavainen paksusuoli, Crohnin tauti ja jopa divertikuliitti aivan varmasti tekisivät vielä tuhat kertaa pahempia oireita ja näkyisivät kyllä vaikka minkä tulehdusarvon sun muun nousemisena sekä kuumettakin pitäisi nousta. On kyllä fiksua pyrkiä sulkemaan pois sitten vielä se syöpäkin viimeistään sillä kolonoskopialla, mutta uskon kyllä että arvojen pitäisi indikoida verikokeissa sitä jos näin olisi. Lisäksi anemiaakin pitäisi olla.. eikä kyllä sitä nyt ainakaan voi olla.

      Itse nyt väitän että IBS-oireita on nyt meneillään todennäköisimmin kunnes pääsen lisätutkimuksiin. Juuri tuossa mietin että minullakin tuota vatsan pulputtamista ja äänähtelyä esiintyy. Jotenkin ruoansulatukseen tämä vaiva nyt liittyy sekä myös siihen että elimistö kerää kaasua juuri sen seurauksena ja siksi pitää vatsaa niin kivuliaana.

      Täytyy hankkia varalle vielä niitä nokasiini vai mikä se olikaan lääkkeitä. Katson että häviäisivätkö ilmavaivat niillä vai eivät.

      • neno54

        Minulla oli keliakia ja laktoosi vika . Näistä kahdesta johtu vatsaoireet. Liikuntaa ja vettä juoda kuitua.


    • ongelman nimi

      Stressi voi pahentaa ongelmia merkittävästi, ei silti aiheuta niitä ainoastaan.

      Tutkimukset kannattaisi tehdä tarkkaan ja ruokavaliosta lähteä liikkeelle niin että uusia se vaikka kokonaan.

      Eiköhän ongelmana ole ummetus eli pitäisi siihen saada parempia hoitokeinoja.

    • Vatsas

      Niin, minullekin tuntuu tuo ummetus olevan se pääasiallinen vaiva sekä ilmeisesti siitä johtuva ilman muodostuminen, vatsan ääntely ja pienoinen kipuilu.

      Tosiaan poden nyt taas tällaista ummetuskautta, jossa tavaraa tulee ulos useampia kertoja päivässä pieniä määriä. Ilmaakin muodostuu, syö sitten mitä vaan melkein.

      Olen lukenut nyt paljon materiaalia IBS-oireista ja kovasti nämä siltä näyttävät. Toki aivan kaikkia kokeita ei ole vielä minullekaan tehty kuten aiemmin kerroin, mutta oireet jotenkin viittaavat sinne ummetuspohjaiseen IBS:ään tässä vaiheessa.

      Stressi pahentaa tätä aivan selvästi kuten todetty, joten kannattaa miettiä että mikä stressaa vai stressaako ihan kaikki tasapuolisesti koko ajan, niin kuin vaikkapa minua. Olen henkisesti aivan loppu näiden vatsajuttujen takia ja parin viikon päästä olisi palattava töihin sekä syksy tuo mukanaan vaikka mitä juttuja mitä pitäisi saada aikaiseksi. Pelko vain lisääntyy ja lisää pitäisi suorittaa.

      Yrittäkää liikkua ja harrastaa liikuntaa. Olen huomannut oireiden laantuvan ainakin vähäsen liikuntaa harrastaessa. Voisi myös kokeilla näiden juttujen osalta vaikkapa nestemäistä/geelimäistä Aloe Veraa, joka erään ulkomaisen IBS-keskustelun luettuani ja sen mukaan voi hieman luontaisemman auttaa suolen toimintaa verrattuna joihinkin lääkkeisiin tai muihin.

      Itse tutustuin tuohon Pegorioniin ihan vaan kirjaimellisesti ja se viittaisi että voisi sitä kokeilla monen muun jutun ohella. Kannattaa kuitenkin nyt vaan yrittää rauhoittaa itseään sekä seurata että pahenevatko oireet vai eivät pitemmällä aikavälillä. Luulisi että enemmän ja enemmän vakavampia oireita tulisi mikäli kyseessä olisi joku kuolettava sairaus.

      Eräs henkilö joka nettiin kirjoitti samanlaisista vaivoista väitti että jonkinlainen lievä gastriitti oli löytynyt vatsasta. En tiedä että miten se saadaan kukistettua jos ollenkaan, mutta eräs keino voisi olla vetää antibioottikuuri pyydettäessä ja katsoa että vähenevätlö oireet, vaikka tiedän että turhaan moisia kuureja ei välttämättä kannata syödä.

      Vapaasti kannattaa kokeilla nyt ihan kaikkea. Paljon on myös kirjoitteluja siitä että IBS on lakannut tai vaimentunut kunhan elämää on saatu vakautettua jollain tapaa.

    • mi6

      Antibiootit pitäisi kieltää vatsaongelmaisilta, ne tuhoavat soulinukan lopullisesti. Jos maha on huonossa kunnossa, laktoosin ja muiden huonosti pilkkoutuvien aineksien syönti on lopetettava, jotta suoliston tasapaino korjaantuu.

      • tiredwithstomach

        Mitähän aloittajalle ja Vatsas nykyisin kuuluu? :) täällä oireet vaan jatkuu.. Viikko sitten kävin kolonoskopiassa ja tammikuussa tuloksia kuulemaan näytepaloista. Vakavat taudit onneks hylättiin jo pois mut nyt epäillään allergiaa tai jotain ihmeellistä perinnöllistä juttua minkä nimeä en ees muista..


      • tenu1
        tiredwithstomach kirjoitti:

        Mitähän aloittajalle ja Vatsas nykyisin kuuluu? :) täällä oireet vaan jatkuu.. Viikko sitten kävin kolonoskopiassa ja tammikuussa tuloksia kuulemaan näytepaloista. Vakavat taudit onneks hylättiin jo pois mut nyt epäillään allergiaa tai jotain ihmeellistä perinnöllistä juttua minkä nimeä en ees muista..

        Aloittaja täällä, hei. Ketjun seuraaminen on jäänyt hieman vähemmälle, kuten varmaan huomaattekin. Mutta ei uutta auringon alla, enemmän tai vähemmän oireita on edelleen. Lääkärissä kävin viimeksi lokakuussa, jolloin otettiin taas tuloksetta verinäytteitä.

        Seuraava käynti on maanantaina, mikä tuleekin kreivin aikaan, sillä nyt olo on ensimmäistä kertaa yhtä hirveä kuin niiden ensimmäisen kerran ilmaantuessa toukokuussa. Tuolloin oireet alkoivat siis heikotuksella, huimauksella, pahoinvoinnilla ja oksentelulla, mutta parin viikon aikana jäivät hieman taka-alalle. Jäljelle jäi kuitenkin ummetus ja vatsan toimimattomuus sekä pienimuotoisempi heikko olo.

        Jätin nyt Pegorion-lääkkeen hetkeksi pois, sillä halusin kokeilla, että pystyisikö ilman sitä elämään, sillä lääkkeen avulla oireet olivat lievittyneet selvästi. Ruokakin maistui ja olin saanut pudonnutta painoa takaisin. Pari viikkoa meni hyvin, mutta nyt alkoi taas sama rumba. Kaavakin oli sama kuin keväällä, eli ensin pari päivää oli hieman voimaton olo, ja lopulta tuntui kuin keho menisi täydelliseen off-tilaan. Siinä samassa myös vatsa ja suolisto ikään kuin lopettavat toimintansa ja olo on etova. Kuumemittari osoitti tänään pientä lämpöä. Keho onkin ihmeellisen kuuma, mikä aiheuttaa sen, että nukkuminen on vaikeaa. Heräilen kesken kaiken.

        Oireita on riittänyt alusta saakka. Niitä ovat lihasheikkous, huimaus, pahoinvointi, seksuaalinen haluttomuus, laihtuminen, suoliston hidas toiminta, ulostamis- ja virtsaamisongelmat, palelu, ruokahaluttomuus ja nälän tunteen puuttuminen sekä vatsan turvotus. Lääkkeen avulla nämä oireet vähenevät, mutta eivät kuitenkaan poista niitä täysin. Ulostamisen ja virtsaamisen kanssa on ollut ongelmia jo vuosia, mutta ne eivät ole aiemmin vaikuttaneet elämänlaatuuni. Oksentanut en ole kesäkuun jälkeen, mitä voi vissiin pitää jonkinasteisena edistyksenä.

        Oireet ovat niin moninaisia, että olen alkanut pohtia, josko ongelma olisi jossain muualla kuin vatsassa/suolistossa ja vatsavaivat ainoastaan sen aiheuttama seuraus. Oireet muistuttavat jotakin vajaatoimintaa, mutta kilpirauhas- ja munuaisarvot ovat tietääkseni olleet normaaleja. Mielessä on käynyt myös jonkinnäköinen hermostollinen sairaus, kuten MS-tauti, sillä joskus harvoin esiintyy myös puutumista ja pistelyä. Se saattaa johtua kuitenkin jumissa olevista selästä ja niskasta.

        Toivottavasti pääsen pian tähystykseen. Jos siellä on joku syöpä niin sitten eletään sen kanssa, mutta tämä epätietoisuus on henkisesti raskasta. Oireet ovat kuitenkin pahimmillaan melko voimakkaita ja tunnen silloin oloni sairaaksi.

        Loppuun vielä nimimerkille tiredwithstomach: Hienoa, että vakavat sairaudet on nyt saatu kohdaltasi pyyhittyä pois. Millainen kokemus kolonoskopia oli, sattuiko paljonkin?


    • eimitäänmuutavikaa
    • IBSpotilas

      Sain vuosi sitten lääkärilta IBS-diagnoosin (ärtyvän suolen oireyhtymä). Olen sen jälkeen kokeillut kaikkea mahdollista Visiblinistä kaikenlaisiin ummetuslääkkeisiin. Ehdottomasti paras vaihtoehto minulle on ollut maa-artisokka sisältävä Topinulin aktiv. Parin kuurin jälkeen oireet olivat melkein poissa jonkin aikaa ja heti kun vaivat alkaa taas tuntua niin aloitan uuden kuurin.

    • Vatsas

      Vatsas myös täällä raportoimassa ja sopivasti juuri joulun alla.

      Tuosta minun viime kertaisesta tarinoinnistani tilanne muuttui parempaan suuntaan hetkeksi. En muista että kerroinko jo täällä, mutta pääsin julkisen puolen lääkärille ja sieltä pitkin hampain tosiaan sain otattaa kalproktiini-näytteen, mutta oireet eivät kuulemma olleet niin hälyyttäviä että olisi pitänyt tähystykseen lähteä. Kalproktiinin koe oli aivan OK, eli sain muistaakseni tulokseksi 24. Hankin myös Pegorionia niin kuin tenu1 myös ja huomasin sen kyllä tosiaan auttavan ummetuksen poistossa ainakin itselläni.

      Loppukesästä ja alkusyksystä oireet eli ummetus ja vasemman alavatsan kivut vähenivät hetkellisesti.

      Nyt jouduin puolitoista kuukautta sitten syömään antibioottikuurin luultavimmin jonkinlaiseen virtsatievaivaan, joka oli melkein parin viikon pituinen ja loppua kohden alkoi lyömään taas tuttuja alavatsan vasemman puolen kipuja päälle järkyttävän ummetuksen ohella. Lopetin lääkkeen kun luin että se voi pahimmillaan aiheuttaa paksusuolen tulehduksen, mutta lääkärissä käynnin jälkeen verikokeet olivat aivan normaalit sen suhteen.

      Päälle jäi kuitenkin nyt taas sitten kunnon ummetukset ja alavatsan kivut. Ymmärtääkseni tuo antibiootti siis aiheutti taas IBS-oireiden paluun ja kieltämättä mukaan on varmaan taas tullut myös oireita pahentavia pelkotiloja ynnä muita. Välillä myös kipuja on oikealla alavatsalla, joka ainakin kuulemma lääkärin mielestä tukee IBS-diagnoosia.

      Toisaalta olen ruvennut myös miettimään että jatkuva ummetus ja ponnistelu voi aiheuttaa myös divertikkeleitä ennen pitkää. Voisiko tämä päälle jäänyt kipu olla divertikkeleistä johtuvaa? Vielä ne eivät ole tulehtuneet, mutta voivatko divertikkelit sattua ja ilmoittaa itsestään yhden alueen paksusuolen kipuna ennen varsinaista tulehdusta? Ilmeisesti voi?

      Olen itsekin taas Pegorionilla ja ruokavalio on aika rajattu. On vaan turhauttavaa käydä lääkärissä jatkuvalla syötöllä, jonka johdosta lääkärikin on jo todennut että tässä vaiheessa pian jää enää ainoaksi tutkimukseksi tuo tähystys.

      Täytyy vaan nyt keskittyä laskemaan stressitasoa kertaalleen ja pitää suoli toiminnassa. Oikeastaan minulla ei ole ollut ripulia enää moniin kuukausiin, vaan ainoastaan enimmäkseen "kovaa tavaraa" tulossa ulos mutta kuitenkin säännöllisesti.

      Varokaa antibioottikuureja, sillä kaikki eivät suinkaan lykkää vatsaa löysälle vaan voivat myös tehdä tällaisia ummetusoireita ja pistää suoliston hyvät bakteerit palasiksi. Itse käytin tuota Siprion-valmistetta, joka on aika pahoja sivuvaikutuksia aiheuttava fluorokinoloni-antibiootti.

      Kannattaa lukea noista ja varoa niiden käyttöä, sillä itselleni ainakin IBS tai "se jokin" palasi kuurin loppuvaiheilla eikä ainakaan toistaiseksi näytä laantumisen merkkejä päälle kuukaudenkaan maitohappobakteeri yms. lääkitysten jäljiltä.

    • tenu1

      No niin, laitetaana täältäkin taas päivitystä. Sain joulukuun puolivälissä postia ja minut on viimein passitettu paksusuolen tähystykseen. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin. Jonotusaika on tosin noin 5 kuukautta, koska Helsinki. Vaikka syöpä onkin aika epätodennäköinen niin silti ahdistaa ajatus siitä, että mahdollinen kasvain nyt jyllää siellä ja sitten tähystyksen koittaessa se onkin jo levinnyt ties minne. Oireiden alkamisesta on tähystyksen alustavasti arvioituun aikaan jo noin vuosi.

      Pegorion on tehokäytössä, sillä lääkäri suositteli käyttämään sitä vaikka ihan vakituisesti. Ummetuksen se lopettaa tehokkaasti, mutta erilaiset oireet ovat pinnassa silti. Viimeisen viikon ajan on ollut huimausta, heikotusta, lihasten voimattomuutta, väsymystä, sekavuutta sekä lisäksi palelua erityisesti ulostamisen jälkeen. Lisäksi sama, jo vuosia jatkunut ongelma jatkuu, eli suoli ei tyhjene kokonaan, vaan tavaraa jää häntäluun seutuville, ikään kuin siellä olisi jokin este. Yleisesti ottaen lääke siis kuitenkin vähentää kaikkia niitä oireita, joista kerroin 13. joulukuuta lähettämässäni viestissä.

      Toivottavasti kevät/kesä tulee pian.

    • kokemustämäkin

      On sanottava ketjuun, että ei kannata laskea crohnin mahdollisuutta pois vain sillä perusteella, että ei ole kuumetta eikä verta. Ei ollut minullakaan koskaan. Eikä myöskään calproarvo tai tulehdusarvot verikokeiden mukaan koholla. Niin vain löytyi kuitenkin tähystyksessä crohnin tauti, joka oli muhinut siellä vuosia.

    • Tulppu

      Hei ! Minulla todettiin juuri Suolen umpipussitauti eli divertikuloosi eli divertikuliitti, samoja vaivoja ollut ja kivut yltyivät koviksi alavatsassa. Tämä tulee paksusuoleen ja lääkityksellä eli antibiooteilla sain kuriin,toistaiseksi ainakin. Paljon kuituja tarvii myös syödä päivitttäin ja sitten otan parin päivän välein Lactulos liuosta jolla saa suolen tyhjäksi. Ummetus tosiaan on ikävä vaiva,mulle siihen vaikuttaa Panacod jota olen syönyt jo monta vuotta ja sen takia sitä ei muuteta toiseen särkylääkkeeseen koska olen syönyt niin kauan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe