Ajoneuvoveron korotuksen sijaan Petri Seppälä ehdottaa haittaveroa nastarenkaille. Ehdotus on kannatettava ja rahat pitää käyttää suoraan nastarenkaiden aiheuttamien vaurioiden korjaamiseen. Nastarengas kuluttaa noin yhden kilon asfalttia sataa kilometriä kohti ja Suomessa on käytössä 4 miljoonaa nastarengasta. Tietä häipyy nastapölynä ilmaan joka talvi noin 250 000 tonnia asfalttia, eli 250 miljoonaa kiloa, edellyttäen, että autolla ajetaan talvessa 5 000 km. Näin yksi nastarenkain varustettu auto kulutta keskimäärin 6250 kg asfalttia vuosittain. se on lähes 1/3 yhdestä asfalltikuormasta.
Näin laskien tarvitaan vuosittan 12 500 kp. uutta 20 tonnin asfalttikuormaa paikkaaman nastarenkaiden poistama asfaltti. Tästä on helppo laskea paljonko nastarenkaiden aiheuttama vahinko teille on ja on yksinkertaista laskea veron määrä haitan perusteella.
Teiden korjausvelka kasvaa nyt joka vuosi kun jokainen nastarengassarja aiheuttaa 5- vuotisen elinkaarensa aikana yli 30 tonnin asfalttipölyn. Tasapuolisuden nimissä aiheuttajan pitää maksaa tämä haittaverona, eikä sitä tule maksattaa yhteiskunnan keräämistä veroista yhteisesti. Joka tapauksessa on mentävä kestävän kehityksen suuntaan.
Petri Seppälän ehdotus on hyvä
4
<50
Vastaukset
- Any time
Hyvä laskelma yllä! Todella on järkevää tehdä nyt pian jotain koska joka tapuksessa ennen pitkää on nastarenkaiden käyttöä rajoitettava kuten on jo lähes kaikissa muissa maailman maissa tapahtunut. Venänäiset ja Suomalaiset eivät ole viime vuosina asettaneet vielä tiukempia rajoituksi, kuten esimerkiksi Ruotsi ja Norja.
- Vapaus!
Ehdotettu nastarengasvero ja vapaus valita on oiva kompromissiratkaisu tunteenomaiseen kiistaan nasta- ja kitkarenkaista.
- 11+18
Tästä aiheesta on useita avauksia jo Yleistä liikenne -palstalla. Siellä on vasta-argumentit suurinpiirtein jokaiseen väittämään ja huomioita monisyisen asian osalta vain yhden haitan esiin tuomisesta.
Kannattaa käydä lukemassa siellä. Eipä niitä jaksa kopioida joka puolelle, mihin aiheesta on avattu keskustelu. Sama henkilö usean saman keskustelun eri puolille avaajana ja tarkoitushakuisesti hajauttaen ? - mockaperseille sileä
No hyvä pojat, nastoja on pienenetty ja kevennetty todella paljon ja ne ovat turvallisemmat renkaat kuin mitkään muut. Järkevät päättäjämme ovat painottaneet ihmishengen arvokkaammaksi kuin sileät asfaltit ja sen pienen lisääntyneen kulutuksen. Viime talvi oli sellainen, ettei juurikaan ollut eroa millä kumeilla ajoi, kuitenkin tiet kuluivat ennätysnopeaan ihan jatkuvan kosteuden, jäätymisen j suolauksen takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2372596- 1201559
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit101494TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161412Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961305Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71160Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9903- 61878
- 56868
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1825