Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vessan asentaminen purjeveneeseen

jaljk82

Olisi kiikarissa yksi 8 m purjevene, josta puuttuu vessa. Kumpi vessa olisi parempi, kemiallinen vai septitankillinen. Miten kemiallinen vessa toimii? Tarvitseeko siihen jonkun säiliön piiloon?

63

3092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meriläinen

      Kemiallinen on helpompi kun sitä ei varsinaisesti tarvitse asentaa, riittää kun on sopiva paikka johon sen pöntön lykkää. Kemiallisessa vessassa on kaikki samassa, ei erillisiä säiliöitä. Sitten on tietysti kemikaalin kanssa pelaaminen ja säiliön tyhjennys.

      Vesivessa on enemmän tavallisen vessan kaltainen. Tärkeää on hankkia kunnollinen tankki, haponkestävä on paras ja letkujen täytyy olla butyyliletkua, PVC-letkua septiletkuna myyvät liikkeet ovat kaikin puolin epäilyttäviä, koska kaikki tietävät ettei PVC-letku sovellu septijärjestelmään.

      Pöntöksi yksinkertainen käsipumpullinen pönttö, vaikka Jabsco

      • 20'

        Yksi vaihtoehto on muuten komposti vessa. Valmistajia Usassa Air head ja Nature's head.


      • FF 27 Charlotta
        20' kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on muuten komposti vessa. Valmistajia Usassa Air head ja Nature's head.

        Jos olisin vessaa uusimassa niin harkitsisin vahvasti tätä vaihtoehtoa. Virtsan ja p**kan yhdistelmä tuottaa aina hajuja. Appivanhemmilla on ollut viitisen vuotta kompostoiva käymälä mökkikäytössä ja sen tuotoksen voi loppusijoittaa vaikka kukkapenkkiin. Meillä veneen kemiallista vessaa on käytetty lähinnä satunnaisesti, koska satamista löytyy yleensä vessat/huussit. Kovin pitkäksi aikaa tuota ei ainakaan tänä lämpimänä kesänä voinut tyhjentämättä jättää, koska hajut tulivat aina jossain vaiheessa läpi.


      • Joakim1

        Septitankki voi aivan hyvin olla muovia, kunhan se on laadukas ja tehty ko. käyttöön.


      • juhjyggrferd
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Jos olisin vessaa uusimassa niin harkitsisin vahvasti tätä vaihtoehtoa. Virtsan ja p**kan yhdistelmä tuottaa aina hajuja. Appivanhemmilla on ollut viitisen vuotta kompostoiva käymälä mökkikäytössä ja sen tuotoksen voi loppusijoittaa vaikka kukkapenkkiin. Meillä veneen kemiallista vessaa on käytetty lähinnä satunnaisesti, koska satamista löytyy yleensä vessat/huussit. Kovin pitkäksi aikaa tuota ei ainakaan tänä lämpimänä kesänä voinut tyhjentämättä jättää, koska hajut tulivat aina jossain vaiheessa läpi.

        Edellinen veneeni omistaja on tehnyt niin hyvän työn,ettei septi haise lainkaan!!Tietysti me käytämme sitä jatkuvasti,niin että vesilukko ei kuivu...


    • 34ft

      Vaihdettiin veneessä vesivessa kemialliseen. Veneessä ei ollut septitankkia ja vaihtoehtona oli käytännössä väsätä tankki kaikkine letkuineen ja läpivienteineen tai olemassa olevan vesivessan tilalle kemiallinen.

      Meidän käytössä tuo riittää hyvin. PÄäsääntöisesti kun satamat ovat sellaisia että on WC tai ainakin puucee. Kemiallisten aineiden kanssa läträäminen ei ole kyllä juurikaan ongelma. Yksi "nappi" säiliöön ja vähän vettä päälle. Ei haise ja on siistii. Paperit sulaa käytännössä kaikki kuten muutkin jätökset. Tyhjennys WC pönttöön.

      Huuhtelua varten kemiallisessa WC:ssä on pieni makeanveden säiliö. Kemiallisisa WC:tä on usean eri kokoisia, niin syvyys/leveys kuin korkeus riippuen säiliöiden koosta. Meillä siis tämä malli: http://www.marinea.fi/dometic_972_kemiallinen_wc

      • 657546334232

        Kasnäsissä kattelin yhtä ukkoa ,joka nenäänsä pidellen kantoi porttipottaa tyhjennettäväksi.Ei paljon kiinnosta jätöksi kannella kainalossa!!!


    • 20+13

      Jos kerran ei ole nyt vessaa lainkaan, niin kemiallinen taitaa olla ainoa vaihtoehto ja paikan löytäminen sillekin aikamoinen haaste.

    • Tee tarjous

      Terve. Osta mielummin vene, jossa on jo WC. Mulla hyvä 28 jalkainen purjevene myynnissä ;)

      • valintakysymys

        Veneen ostaja tietenkin tutustuu moneen vaihtoehtoiseen veneeseen ja tekee kunkin veneen puutuvista tai uusimista vaativasta varustuksesta listan ja budjettiarvion. Vessa septitankkeineen ja putkistoineen on tietysti halvempi investointi kuin vaikkapa uusi purjekerta, uusi dieselmoottori tai rungon osmoosivaurioiden korjaus.
        Käytetyn veneen "lopullinen" hinta on aika harvoin se maksettu kauppahinta. Melkein aina tulee lisähankintoja ja työtä ennenkuin vene on merikelpoisessa purjehduskunnossa.
        Pahimmat haksahdukset syntyy, jos venekuumeessa ei ajattelle kunnostusprojektin budjettia...


    • kompostikäymälä

      Olen miettinyt tätä ongelmaa, kun kemialliselle olis tilaa mutta vene on mökillä, jossa olis kompostikäymälää. Käsittääkseni jos tuon kemssan sisällön kaataa kompostikäymälään niin kompostoituminen lakkaa siihen paikkaan.

      Kompostoiva vene-WC olisi loistava ja sellainenhan mahtuu vesi WC:n paikalle heittämällä, mutta pitäisin p:an hajua pikkuveneessä vähän ongelmallisena. Kompostivessastahan vedetään ilmastointiletku mahdollisimman suoraan kannelle, eli kun väännät tortut illalla niin tuoksu on kohta kajuutan venttiilin kohdalla ja aamulla kun lähtee moottorilla niin eiköhän se tunnu shitloodassakin? Vai voisko se olla sellainen pieni ja kapea letku ettei tuulettais liikaa?

      • tarpeet ratkaisee

        Kysymyshän on omista tarpeista, ihan sananmukaisestikin. Jos teet matkapurjehduksia, asenna vesivessa septitankkeineen. Muut ovat kompromisseja, joiden harmeihin lopulta kyllästyt ja sittenkin päädyt muuhun ratkaisuun - aika todennäköisesti veneen vaihtoon, jos vesivessakaan ei mahdu..


    • ekopipertäjä

      Itse asiassa, erotteleva komposti-wc on oikein hoidettuna täysin hajuton. Ilmastoinnin voi letkulla johtaa esim. ankkuriboksiin. Haluttaessa voidaan pikku tuulettimella hoitaa wc:n poistotuuletus pöntön kautta jolloin wc:n käytöstä johtunut haju poistuu ikäänkuin alkulähteiltään. Nuo Air Head ja Nature´s head ovat veneisiin tarkoitettuja ja varmasti hyviä, mutta melko kalliita, tuhannen dollarin huitteilla plus tullit ja posti. Pikkuveneeseen mahtunee tällainen vähän halvempi kotimainen kompostoiva ja erotteleva minivessa http://www.raita.com/biowct_ev.htm (en tunne tuotetta, etsin vain pienmmän). Mietin että jos tuollaisen laittaisi vessaeriöön.

      Siinähän on letkun päässä erillinen pissasäiliö, sellaisenvoisi vetää ohuella hanallisella putkella pilssiin. Sieltä sitten kannen alta ottaisi viileän kanisterin ja laskisi maahan tai metsään, ja ne toiset jätökset tulevat sitten sankoon jossa on kompostoituva (ja btw helposti hajoava) bioska-roskapussi jota nyt ehkä ei ole sopivaa panna biojätteeseen mutta ainakin kompostikäymälään. Toisaalta, jos joka päivä vaihtaa niin ehkä se menisi koiran kakkapussina?

    • eriö

      Vessalaitteitahan on sen kun ostaa mutta kun noissa pienissä veneissä ei näyttäis useinkaan olevan sille paikkaa. Tai ainakin oma kokemukseni on kun noita noviisi pikkuperheelle sopivia aloituspurjeveneitä katsoi niin harvoin niissä oli omaa "eriötä". Sitten se on joku kemiallinen joka loiskahtelee ja haisee myrkylle pienen kajuutan lattialla. Tai vielä pahempaa, "ajoankkuri" eli ämpäri.

      Osaisitteko moottoriveneilijälle vinkata että mitkä on niitä huokeimpia ja pienimpiä purjeveneitä joissa on tuollainen pieni eriö? Vai eikä sutjakkaan runkoon vain mahdu?

      • aesrhjstajsvw4

        Esimerkiksi Marieholm IF veneissä on tyyrpuurilla koppi, joka yksilöstä riippuen on joko vessa- tai kaappikäytössä. Varsin toimiva pikkuvene muutenkin :)


    • 3+8
      • 18plus15

        Tuo 25l pikkusäiliö itse asiassa yhdistää portapotan ja vesivessan huonoimmat puolet: pieni säiliö, jota pitää tyhjeentää usein mutta tyhjentäminen hankalaa, kun sitä varten pitää etsiä satama, jossa on imulaitteet.

        Ainoa tapa, miten noin pieni säiliö voi toimia on se, että säiliö onkin vain satamassa oleilua varten, ja se tyhjennetään aina selällä. Mutta tuohan on laitonta ja eihän kukaan niin tee, eihän.


    • MitaanTietamaton

      Me vaihdettiin vesivessa (jota sitäkin hyvin harvoin käytettiin) kemialliseen, kun korvia kävi punertamaan suoraan mereen tapahtuva tyhjennys ilman septiä. Septi olisi taas vienyt lähes turhaan tilaa.

      Kun vielä laminoitiin vessan läpiviennit umpeen ja venttiilit poistettiin, niin nyt kemsulle ihan hyvät tilat. Kemsua käytetään kuitenkin vain hätätapauksessa. Mieluummin ollaan poikettu (2 hlö) maissa tarpeilla, kun koiratkin (2 kpl) tuntuvat arvostavan sitä.

      Kemsu on ihan ok, mutta tarpeen mukaan septi, jos sille vain löytyy järkevä tila.

      • Hana myös

        Vesivessaan on hyvä muistaa laittaa kolmitiehana, jonka avulla saa tyhjennettyä myös suoraan mereen. Septitankkia tarvitsee loppujen lopuksi aika harvoin, avomerellä varsinkin.


      • kompostorivene

        Jos purjehtii valtameren yli niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin se mereen tyhjennys. Mutta jos ei nyt viikkokaupalla yhtäjaksoisesti purjehdi niin köntsien pulauttaminen mereen tuntuisi aika vastenmieliseltä, eikä kyllä satamaan "säästäminenkään" aina onnistu. Tuo kompostsysteemi taitaa tulla minunkin seuraavaan veneeseeni, septitankin tilallle voi sitten laittaa juomavettä tai polttoainetta. Kuulis vaan kokemuksia ettei tarvitse itse olla pioneeri.


      • säiliö lavuaariinkin
        kompostorivene kirjoitti:

        Jos purjehtii valtameren yli niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin se mereen tyhjennys. Mutta jos ei nyt viikkokaupalla yhtäjaksoisesti purjehdi niin köntsien pulauttaminen mereen tuntuisi aika vastenmieliseltä, eikä kyllä satamaan "säästäminenkään" aina onnistu. Tuo kompostsysteemi taitaa tulla minunkin seuraavaan veneeseeni, septitankin tilallle voi sitten laittaa juomavettä tai polttoainetta. Kuulis vaan kokemuksia ettei tarvitse itse olla pioneeri.

        Jos pysyttelee Itämeren alueella, mukavin vaihtoehto on kuitenkin septitankki. Septin imutyhjennyspaikkoja näyttäisi vuosi vuodelta olevan enemmän. Käypä ratkaisdu on se, että vessa tyhjenee aina septiin ja septin tyhjennyksessä on sitten se kolmitiehana. Isoilla merillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tyhjentää mereen, Itämerellä satamien imutyhjennykseen.

        Kannattaa myös harkita kolmitiehanaa lavuaarin alle. Satamassa tyhjennys "harmaavesi"kanisteriin (jopa pieni 10-20 l on pmpi kuin ei mitään) muualla mereen. Kanisterin voi luonnonsatamissa käydä tyhjentämässä pusikkoon.


    • ☆Sika☆

      En ymmärrä septejä pienissä veneissä. Enkä kemiallisia missään veneissä. Omassa veneessäni ei ole kumpaakaan ja hyvin on purjehdukset itämeren alueella sujuneet. Yleensä kuitenkin yövytään saarissa tai satamissa, joissa on käymälät - ja hädässä avoimella merellä ämpäri kyllä piisaa.

      Itse en mitään köntsää halua veneessäni säilyttää, eli kamat suoraan mereen tai maihin. Ympäristökuormasta on turha puhua, pelkät merimetsot ja hylkeet paskantavat mereen enemmän kuin veneilijät ikinä. Ja maatalous. Ja useat itämeren rantakaupungit. Minusta on jeesustelua roudailla pienen veneen köntsiä maihin ympäristösyihin nojaten, jos samaan aikaan syö lihaa ja matkustaa lentokoneella.

      • Sy Möwe

        Tuo on jo nähty. 50-60 - luvuilla kaikki laskettiin mereen/järveen ja sen se oli näköistäkin. Jos ihmiset olisivat tuumineet, että me veneilijät emme paljoa saastuta niin tuskin muitakaan vesien suojelutoimia olisi aloitettu. Kyllä se ympäristöstä huolehtiminen kuuluu meille kaikille - veneen koosta huolimatta.

        Tässä ympäristön huolenpidossa on myös kysymys valistuksesta ja esimerkistä minkä annamme lapsillemme sekä muille viiteryhmille. Ei tarvitse mennä kovinkaan kauaksi kotimaastamme kun voimme nähdä millä tiellä mekin olimme menossa viisikymmentä vuotta sitten kun p-kikkareet uivat rannoillamme.

        Kukaan ei vaadi meitä olemaan ympäristökiihkoilijoita tässä puhtaan vesistön tavoittelussa, mutta kyllä jokaisen on kannettava oma kortensa kekoon, vaikka se olisi pienikin.


      • muistit väärin!
        Sy Möwe kirjoitti:

        Tuo on jo nähty. 50-60 - luvuilla kaikki laskettiin mereen/järveen ja sen se oli näköistäkin. Jos ihmiset olisivat tuumineet, että me veneilijät emme paljoa saastuta niin tuskin muitakaan vesien suojelutoimia olisi aloitettu. Kyllä se ympäristöstä huolehtiminen kuuluu meille kaikille - veneen koosta huolimatta.

        Tässä ympäristön huolenpidossa on myös kysymys valistuksesta ja esimerkistä minkä annamme lapsillemme sekä muille viiteryhmille. Ei tarvitse mennä kovinkaan kauaksi kotimaastamme kun voimme nähdä millä tiellä mekin olimme menossa viisikymmentä vuotta sitten kun p-kikkareet uivat rannoillamme.

        Kukaan ei vaadi meitä olemaan ympäristökiihkoilijoita tässä puhtaan vesistön tavoittelussa, mutta kyllä jokaisen on kannettava oma kortensa kekoon, vaikka se olisi pienikin.

        Kirjoitit kyllä kauniisti ja asiallisesti, mutta lipsautit pahan virheen tai erehdyit yhdessä asiassa!
        Itämeren alueella oli aikaisempina vuosikymmeninä erittäin kirkas vesi. Sitä se oli vielä 70-luvun alkupuolellakin. Sinilevää ei näkynyt missään, rakkolevä oli normaalia, turskaa tuli pilkillä. Kun purjehtiessa sattui pläkä, meillä oli tapana panna paistinpannu liedelle ja napata pilkillä turska. Se onnistui vielä 80-luvun alkupuolellakin. Melkein aina nappasi, kun pilkin laski.
        Vasta joskus 80-90-luvun vaihteessa turskan saanti loppui ja meren saastuminen alkoi kiihtyä.
        Saastuminen ei suinkaan liittynyt veneiden vessoihin, mutta purjehtijat alkoivat toimia esimerkkeinä saastumisen lopettamiseksi! Pitäisi toimia edelleenkin eikä kenenkään pitäisi kehuskella paskovansa mereen "koska sillä ei ole merkitystä". Asennemuokkausta tarvitaan kipeästi, etttä saastuminen edes hidastuisi. Kenenkään yksityisen ihmisen tai valtioiden ei enää pitäisi laskea Itämereen enää lisää lannoitteita, fosforia, typpeä, jätteitä, ulosteita jne…Itämeri ei saisi olla kaatopaikka..


      • seppomartti
        muistit väärin! kirjoitti:

        Kirjoitit kyllä kauniisti ja asiallisesti, mutta lipsautit pahan virheen tai erehdyit yhdessä asiassa!
        Itämeren alueella oli aikaisempina vuosikymmeninä erittäin kirkas vesi. Sitä se oli vielä 70-luvun alkupuolellakin. Sinilevää ei näkynyt missään, rakkolevä oli normaalia, turskaa tuli pilkillä. Kun purjehtiessa sattui pläkä, meillä oli tapana panna paistinpannu liedelle ja napata pilkillä turska. Se onnistui vielä 80-luvun alkupuolellakin. Melkein aina nappasi, kun pilkin laski.
        Vasta joskus 80-90-luvun vaihteessa turskan saanti loppui ja meren saastuminen alkoi kiihtyä.
        Saastuminen ei suinkaan liittynyt veneiden vessoihin, mutta purjehtijat alkoivat toimia esimerkkeinä saastumisen lopettamiseksi! Pitäisi toimia edelleenkin eikä kenenkään pitäisi kehuskella paskovansa mereen "koska sillä ei ole merkitystä". Asennemuokkausta tarvitaan kipeästi, etttä saastuminen edes hidastuisi. Kenenkään yksityisen ihmisen tai valtioiden ei enää pitäisi laskea Itämereen enää lisää lannoitteita, fosforia, typpeä, jätteitä, ulosteita jne…Itämeri ei saisi olla kaatopaikka..

        Suomen vesialueella vesi oli tosiaan kirkasta. Matalikot näkyivät kaukaa kuten Välimerellä tai Karibialla. Jopa niin kirkasta, että rantakalliolta näki hauet rakkolevän vieressä. Ja sukeltaessa näki kampelat. Sukeltaessa näki saastumisen surkeuden vielä paremmin. Mutta veneilijöiden paskomisella ei kyllä ole käytännön merkitystä meriveden surkeaan tilaan. Lehtitietona näin kerran Ruotsin fosforikuormituksen numerot eikä siellä ole ollut septipakkoa. Numerot olen unohtanut mutta veneilyn suuruusluokka taisi olla 0,2% päästöistä. Maanviljelys ja kalanviljelys pitäisi saada kuriin Suomessa. Puolan, Kaliningradin, Pietarin ja muutamien teollisuuslaitosten sekä risteilyalusten päästöt ovat ratkaisevia jotta seuraava sukupolvi voisi nauttia puhtaammasta merivedestä. Purjehtijoiden kikkaroiden keräily on kaunis symboolinen ele ja hyvä niin- muttei johda mihinkään.


      • mää

        Merimetsojen ja hylkeiden köntsät on saaneet alkunsa merestä ja sinne samaan kiertoon päätyvät. Eivät tuo uutta, vaan kierrättävät vaan ravintoketjussa. Ihmisen köntsät tulee muualta ja siksi kuormittavat merta eri tavalla kuin meren omien asukkien köntsät.


      • oma valinta
        mää kirjoitti:

        Merimetsojen ja hylkeiden köntsät on saaneet alkunsa merestä ja sinne samaan kiertoon päätyvät. Eivät tuo uutta, vaan kierrättävät vaan ravintoketjussa. Ihmisen köntsät tulee muualta ja siksi kuormittavat merta eri tavalla kuin meren omien asukkien köntsät.

        Minusta tämä merimetsokeskustelu käytiin jo aiemmin, tyhjentävästi. Tässä keskustelussa keskustellaan eri toalettityypeistä ja niiden asennuksesta eikä komenneta ketään noudattamaan mitään suosituksia, määräyksiä tai edes periaatteita.

        Myönnän, että paskannan yhtä vähän kuin merimetso, mutta haluan veneeseen vessan ja siksi keskustelen muiden veneilijöiden kanssa eri malleista. Tuo kompostivessa on uusi ja kiinnostava ajatus, olispa jollain kokemusta?


      • Puhtaampaa
        seppomartti kirjoitti:

        Suomen vesialueella vesi oli tosiaan kirkasta. Matalikot näkyivät kaukaa kuten Välimerellä tai Karibialla. Jopa niin kirkasta, että rantakalliolta näki hauet rakkolevän vieressä. Ja sukeltaessa näki kampelat. Sukeltaessa näki saastumisen surkeuden vielä paremmin. Mutta veneilijöiden paskomisella ei kyllä ole käytännön merkitystä meriveden surkeaan tilaan. Lehtitietona näin kerran Ruotsin fosforikuormituksen numerot eikä siellä ole ollut septipakkoa. Numerot olen unohtanut mutta veneilyn suuruusluokka taisi olla 0,2% päästöistä. Maanviljelys ja kalanviljelys pitäisi saada kuriin Suomessa. Puolan, Kaliningradin, Pietarin ja muutamien teollisuuslaitosten sekä risteilyalusten päästöt ovat ratkaisevia jotta seuraava sukupolvi voisi nauttia puhtaammasta merivedestä. Purjehtijoiden kikkaroiden keräily on kaunis symboolinen ele ja hyvä niin- muttei johda mihinkään.

        Olen lukenut, että kirkkaus johtui siitä, että vesi oli saastunutta. Nykyiset levälautat tarkoittavat sitä, että vedestä on tullut elinkelpoisempaa - myös leville.

        Tutkimusten mukaan vesi on puhtaampaa.
        Olisikin ihme, jos puhdistamojen rakentaminen ja lannoitteiden rajoittaminen olisi lisännyt kuormitusta.


      • seppomartti
        Puhtaampaa kirjoitti:

        Olen lukenut, että kirkkaus johtui siitä, että vesi oli saastunutta. Nykyiset levälautat tarkoittavat sitä, että vedestä on tullut elinkelpoisempaa - myös leville.

        Tutkimusten mukaan vesi on puhtaampaa.
        Olisikin ihme, jos puhdistamojen rakentaminen ja lannoitteiden rajoittaminen olisi lisännyt kuormitusta.

        "levälautat tarkoittavat sitä, että vedestä on tullut elinkelpoisempaa - myös leville.
        Tutkimusten mukaan vesi on puhtaampaa."
        Tämän päivän HeSa:ssa proferrori väittää päivastaista. Forsforikuormitus kokonaisuudessaan on kasvanut ja kasvaa edelleen vaikka teollisuuden ja useimpien asutuskeskusten päästöt vähenevät.
        Sanomalehtitietojen perusteella merenpohjan tutkimukset ovat osoittaneet hapettomien, rikkivetypitoisten ja kuolleiden alueiden lisääntyneen.
        Ainoa parantuminen on ilmeisesti itäisellä Suomenlahdella. Siellä enää 1-1,5 miljoonan ihmisen jätevesi menee puhdistamattomana mereen.
        En olisi kovin optimistinen Itämeren veden puhdistumisesta meidän elinaikana.


      • Kiertokulku
        mää kirjoitti:

        Merimetsojen ja hylkeiden köntsät on saaneet alkunsa merestä ja sinne samaan kiertoon päätyvät. Eivät tuo uutta, vaan kierrättävät vaan ravintoketjussa. Ihmisen köntsät tulee muualta ja siksi kuormittavat merta eri tavalla kuin meren omien asukkien köntsät.

        Entä jos purjehtijakin syö pelkkää kalaa? Siis ei kotimaista kassilohta vaan siikaa ym..


      • Jokainen osaltaan
        seppomartti kirjoitti:

        Suomen vesialueella vesi oli tosiaan kirkasta. Matalikot näkyivät kaukaa kuten Välimerellä tai Karibialla. Jopa niin kirkasta, että rantakalliolta näki hauet rakkolevän vieressä. Ja sukeltaessa näki kampelat. Sukeltaessa näki saastumisen surkeuden vielä paremmin. Mutta veneilijöiden paskomisella ei kyllä ole käytännön merkitystä meriveden surkeaan tilaan. Lehtitietona näin kerran Ruotsin fosforikuormituksen numerot eikä siellä ole ollut septipakkoa. Numerot olen unohtanut mutta veneilyn suuruusluokka taisi olla 0,2% päästöistä. Maanviljelys ja kalanviljelys pitäisi saada kuriin Suomessa. Puolan, Kaliningradin, Pietarin ja muutamien teollisuuslaitosten sekä risteilyalusten päästöt ovat ratkaisevia jotta seuraava sukupolvi voisi nauttia puhtaammasta merivedestä. Purjehtijoiden kikkaroiden keräily on kaunis symboolinen ele ja hyvä niin- muttei johda mihinkään.

        Älä viitsi levittää tällaista vanhanaikaista ja itsekästä asennetta joka ei kestä loogista tarkastelua. Jokaisen kuuluu tehdä osansa, jos saastuttajien joukkoa aletaan jakamaan osiin ja jokainen osajoukko sitten sanoo ettei heidän osuudellaan ole merkitystä, lopputulos ei ole hyvä. Purjeveneet voivat paskoa veteen koska sillä ei ole merkitystä, no ei ainakaan espoolaisten purjehtijoiden paskoilla. No ei ainakaan kivenlahtelaisten, jne.


      • Ihanan ekologista
        Jokainen osaltaan kirjoitti:

        Älä viitsi levittää tällaista vanhanaikaista ja itsekästä asennetta joka ei kestä loogista tarkastelua. Jokaisen kuuluu tehdä osansa, jos saastuttajien joukkoa aletaan jakamaan osiin ja jokainen osajoukko sitten sanoo ettei heidän osuudellaan ole merkitystä, lopputulos ei ole hyvä. Purjeveneet voivat paskoa veteen koska sillä ei ole merkitystä, no ei ainakaan espoolaisten purjehtijoiden paskoilla. No ei ainakaan kivenlahtelaisten, jne.

        Veneilyn osuus kokonaiskuormituksesta on siis 0,2%. Kalanviljelyn ja maatalouden osuus on kai yhteensä noin 50 %.

        Ostan siis kesälomareissulle kassilohta ja kotimaista sisäfilettä, grillaan ne veneellä ja tuuttaan aamulla aamukahvin jälkeen kemssaan, jonka sitten tyhjennän oheisella videolla esitetyin menoin.

        http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=83414

        Tämä kaikki siis vain siksi, että minun PITÄÄ purjehtijana näyttää ESIMERKKIÄ.

        No, jokainen tekee veneellään mitä tahtoo, mutta kyllä joku suhteellisuudentaju kannattaa kaikessa ympäristötietoisuudessaankin säilyttää.

        Itse en kesälomapurjehdusteni aiheuttaman ravinnekuorman vuoksi viitsi levittää tuhkaa päälleni tai repiä ihokastani, vaan annan mennä tarvittaessa suoraan mereen (ei siis satama-altaaseen tai poukamaan).


      • 407
        Ihanan ekologista kirjoitti:

        Veneilyn osuus kokonaiskuormituksesta on siis 0,2%. Kalanviljelyn ja maatalouden osuus on kai yhteensä noin 50 %.

        Ostan siis kesälomareissulle kassilohta ja kotimaista sisäfilettä, grillaan ne veneellä ja tuuttaan aamulla aamukahvin jälkeen kemssaan, jonka sitten tyhjennän oheisella videolla esitetyin menoin.

        http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=83414

        Tämä kaikki siis vain siksi, että minun PITÄÄ purjehtijana näyttää ESIMERKKIÄ.

        No, jokainen tekee veneellään mitä tahtoo, mutta kyllä joku suhteellisuudentaju kannattaa kaikessa ympäristötietoisuudessaankin säilyttää.

        Itse en kesälomapurjehdusteni aiheuttaman ravinnekuorman vuoksi viitsi levittää tuhkaa päälleni tai repiä ihokastani, vaan annan mennä tarvittaessa suoraan mereen (ei siis satama-altaaseen tai poukamaan).

        Tuossa tulee hyvin esiin homman riemu! Kundilla ehkä kankkunen mutta silti! Oikein hyvä video tähän kohtaan!


      • Entäs muovi
        Ihanan ekologista kirjoitti:

        Veneilyn osuus kokonaiskuormituksesta on siis 0,2%. Kalanviljelyn ja maatalouden osuus on kai yhteensä noin 50 %.

        Ostan siis kesälomareissulle kassilohta ja kotimaista sisäfilettä, grillaan ne veneellä ja tuuttaan aamulla aamukahvin jälkeen kemssaan, jonka sitten tyhjennän oheisella videolla esitetyin menoin.

        http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=83414

        Tämä kaikki siis vain siksi, että minun PITÄÄ purjehtijana näyttää ESIMERKKIÄ.

        No, jokainen tekee veneellään mitä tahtoo, mutta kyllä joku suhteellisuudentaju kannattaa kaikessa ympäristötietoisuudessaankin säilyttää.

        Itse en kesälomapurjehdusteni aiheuttaman ravinnekuorman vuoksi viitsi levittää tuhkaa päälleni tai repiä ihokastani, vaan annan mennä tarvittaessa suoraan mereen (ei siis satama-altaaseen tai poukamaan).

        Itse käytän septiä ja tyhjennän aina kun mahdollista sataman septityhjennykseen. En silti pidä isona ongelmana, jos joudun joskus tyhjentämään septin ulapalle. Sonta on kuitenkin luonnontuote, on ollut niin kauan kun on ollut elämää. Tottakai silti pitää pyrkiä pitämään päästöt vesiin niin pienenä kuin mahdollista, varsinkin asutuskeskusten, maatalouden ja kalatalouden osalta.

        Mutta isompi ongelma on muut mereen joutuvat jätteet, varsinkin muovi ja öljy sekä muut kemikaalit! Tämän ketjun viherajattelu tuntuu unohtavan nämä, eksytään lillukanvarsiin, tämä myös päättäjien kohdalla.


      • minäitteitte
        seppomartti kirjoitti:

        Suomen vesialueella vesi oli tosiaan kirkasta. Matalikot näkyivät kaukaa kuten Välimerellä tai Karibialla. Jopa niin kirkasta, että rantakalliolta näki hauet rakkolevän vieressä. Ja sukeltaessa näki kampelat. Sukeltaessa näki saastumisen surkeuden vielä paremmin. Mutta veneilijöiden paskomisella ei kyllä ole käytännön merkitystä meriveden surkeaan tilaan. Lehtitietona näin kerran Ruotsin fosforikuormituksen numerot eikä siellä ole ollut septipakkoa. Numerot olen unohtanut mutta veneilyn suuruusluokka taisi olla 0,2% päästöistä. Maanviljelys ja kalanviljelys pitäisi saada kuriin Suomessa. Puolan, Kaliningradin, Pietarin ja muutamien teollisuuslaitosten sekä risteilyalusten päästöt ovat ratkaisevia jotta seuraava sukupolvi voisi nauttia puhtaammasta merivedestä. Purjehtijoiden kikkaroiden keräily on kaunis symboolinen ele ja hyvä niin- muttei johda mihinkään.

        Sipoon Kaunissaaressa venäläinen 29 jalkaisen purjeveneen kippari tyhjensi aamulla emalisen osittain ruostuneen puolillaan olleen ulosteämpärin perän yli veteen.Siinä kelluivat paskakikkareet ja tupakantumpit!
        Äijä naurahti minulle ja painui veneeseensä...tämä tapahtui kesäkuussa 2013!
        Minä säilön paskat septiin ja vien rantaan...se venäläinen ja te muut jotka heitätte kököt mereen,suosittelen uintia niiden kökköjenne kanssa!!
        Oiken harmittaa huomata,että tuollaisia itsekkäitä ihmisiä sotkee tahallaan luontoa.Tässä suhteessa luonto on hävinnyt taistelun jo ihan alkumetreillä!!


    • mmmm jo p

      Kemiallinen wc on hyvä ja todellinen vaihtoehto septille.
      Tää septi vs kemssa keskustelu on vaan ajautunut samaan jamaan kuin
      Keulapotkuri vs ilman.

      • eri sarjassa!

        Rinnastuksesi ovat turhia, koska nuo eivät oikeasti ole tasavertaisia vaihtoehtoja.
        Jos tarkoitus on tehdä pitkiä purjehdusmatkoja (kuukausi-vuosia), vesivessa on ainoa hyvä vaihtoehto.
        Jos pääasiallinen veneen käyttö on päivä- tai viikkoretket saaristossa, kemiallinen vessa voi olla riittävä ja erityisesti pikkuveneeseen sopiva ratkaisu.

        Septitankki on pelkkä säiliö, ei vessa. Sen avulla vältetään eritteiden päästäminen alle 12 mpk päähän rannoista tai Itämereen.
        En pidä kem.vessaa ja septiä todellisina vaihtoehtoina. Pienen veneen tilanpuute on luonnollinen este vesivessan ja riittävän kokoisen "holding"tankin asennukselle. Irtopytty tai kem.vessa mahtuu pikkupaattiinkin.


    • Mihin tyhjennetään?

      Septin tyhjennykselle on paikkoja, mutta mihin kompostoiva tai biologinen vessa tyhjennetään matkalla?

      Vaikka kompostoiva tekeekin ajan saatossa multaa, niin ei siitä ehdi sitä muutamassa päivässä tulla. Ei taisa laksi sallia toisen maalle kuopan kaivamistakaan...

      • Helppoa kun osaa!..

        Tosi ekopurjehtijalla on ankkuriboksissa multaa ja kompostit heitetään sinne. Samalla boksissa voi kasvattaa perunoita, joita syömällä saa lisää kompostoitavaa.


    • kemiallinen

      Pieneen veneeseen ja saaristopurjehdukseen ehdottomasti kemiallinen vessa imutyhjennysmahdollisuudella. Koko systeemi samassa paketissa eikä tarvitse asennella erillisiä tankkeja jne.

      Kun tätäkin foorumia selaat niin aika monella alkaa ne septijärjestelmät monine liitoksineen just lomapurjehduksilla jostain vuotamaan tai haisemaan tai pumput rikkoutuu jne, vaikka olisivat huolellisesti rakennettuja.

      Esimerkiksi em. Dometicin kemiallisiin saa imutyhjennyksen lisävarusteena.

      • Ei hajoa itsekseen

        Tuo on taivaan tosi, septit (tai mikä muu laite tahansa) ei ole rikki talvella. Tai voi olla, että ne huomataan vasta, kun tarvitaan :D

        Tässä ei ole millään tavalla otettu kantaa purjehtiiko hemmo solona (australialainen virvoitusjuoma) vai viiden kaverinsa kanssa. Jonkin verran vaikuttaa myös tehdäänkö päiväpurjehduksia satamasta satamaan vai onko tarkoitus purjehtia pitkää matkaa päivästä toiseen.

        Septitankillinen versio voi olla parempi, jos käyttäjiä on enemmän ja matka pitkä.


      • polttava wc

        Nopeinta olisi polttaa jätökset pois.


      • Sound like a plan :D
        polttava wc kirjoitti:

        Nopeinta olisi polttaa jätökset pois.

        Polttava wc 1600 W
        12 V jännitteellä n135 A
        Aikaa menee 45 min tuuletus

        Jos akun varaus pitää olla vähintään 50% ettei se mene pilalle, niin yhtä käyntiä varten tarvitaan 200 AH akku, joka on täynnä.


    • komposti kiinnostaa

      Tuollainen melko pienikin kompostivessa syö vissiin muutamankymmenen istunnon tavarat. Jos siis käyttää yhtä vähän ja satunnaisesti kuiin kemiallista eli käy pikkupurjehduksilla ja yöpyy useimmiten maissa, se on riittävä ja sisältö saa muhia vaikka koko kesän. Toki pissa ei tarvitse maatumista ja on sellaisenaa kaadettavissa maihin (laimennettuna jopa käy lannoitteeksi) ja kiinteä tavara on siististi pussissa josta sen voi pusseineen nakata toiseen kompostikäymälään. TAi sinne minne nyt kemiallisen vessan myrkky - pissa- vesi - kakka -liete laitetaan?

      • Toimiiko

        Jos kemiallisen WC:n litku imetään septi-imurilla, nin kompostimultaa ei sinne ainakaan voi laittaa. Kokemukseni perusteella septi-imurit ovat aika surkeita, joten on vaikea kuvitella, että ne imisivät paljon veden viskositeetista poikkeavaa tavaraa.

        Kertokaa te kemiallista WC:tä käyttävät, miten menee paperi ja kiintoaine imuputkessa?


      • kiinnostaatietää
        Toimiiko kirjoitti:

        Jos kemiallisen WC:n litku imetään septi-imurilla, nin kompostimultaa ei sinne ainakaan voi laittaa. Kokemukseni perusteella septi-imurit ovat aika surkeita, joten on vaikea kuvitella, että ne imisivät paljon veden viskositeetista poikkeavaa tavaraa.

        Kertokaa te kemiallista WC:tä käyttävät, miten menee paperi ja kiintoaine imuputkessa?

        Mihin ne pienen kemiallisen wc:n yhden kerran jätökset lentää? Tien poskeen, mereen, pönttöön, kivenkoloon, naapurin postilaatikkoon? Vai maksatteko oikeasti imutyhjennyksen hinnan? Kompostin voi jättää syksyyn asti....


      • järkevä
        kiinnostaatietää kirjoitti:

        Mihin ne pienen kemiallisen wc:n yhden kerran jätökset lentää? Tien poskeen, mereen, pönttöön, kivenkoloon, naapurin postilaatikkoon? Vai maksatteko oikeasti imutyhjennyksen hinnan? Kompostin voi jättää syksyyn asti....

        No en todellakaan pienperheen pikku wc:stä maksa mitään imutyhjennyksiä. Kyllä heitän kiisselin johonkin saareen tai metsään tai ruovikkooN. Samoin kuin ämpärin kanssa. Jos ei muuten ole ehtinyt niin pudotan veteen pursiseuran viereisen niemen takana näkösuojassa, saa mœkkislummin asukkaat syytellä toisiaan. Pitää kattoo sitä kompostia jos se toimii, muut.kyllä se on vähä viherpiperrystä.


      • aivan väärä asenne!
        järkevä kirjoitti:

        No en todellakaan pienperheen pikku wc:stä maksa mitään imutyhjennyksiä. Kyllä heitän kiisselin johonkin saareen tai metsään tai ruovikkooN. Samoin kuin ämpärin kanssa. Jos ei muuten ole ehtinyt niin pudotan veteen pursiseuran viereisen niemen takana näkösuojassa, saa mœkkislummin asukkaat syytellä toisiaan. Pitää kattoo sitä kompostia jos se toimii, muut.kyllä se on vähä viherpiperrystä.

        Järkevänä tiedät lyhenteen WC tarkoittavan vesivessaa (water closet). Kuivakäymälä on tietysti eri asia kuin vesivessa.

        Tietänet senkin, että satamien imutyhjennysjärjestelmien käyttäminen on maksutonta! En pidä järkevyyden osoituksena enkä hyvien tapojen mukaisena sitä, että kerrot kippaavasi pienperheesi ulosteet ja virtsat mereen jonkun pursiseuran viereen. Mikset haluaisi käyttää maksutonta imutyhjennystä ja opettaa ympäristöstä välittämistä myös omille lapsillesi?


      • 13+6
        aivan väärä asenne! kirjoitti:

        Järkevänä tiedät lyhenteen WC tarkoittavan vesivessaa (water closet). Kuivakäymälä on tietysti eri asia kuin vesivessa.

        Tietänet senkin, että satamien imutyhjennysjärjestelmien käyttäminen on maksutonta! En pidä järkevyyden osoituksena enkä hyvien tapojen mukaisena sitä, että kerrot kippaavasi pienperheesi ulosteet ja virtsat mereen jonkun pursiseuran viereen. Mikset haluaisi käyttää maksutonta imutyhjennystä ja opettaa ympäristöstä välittämistä myös omille lapsillesi?

        Olen muuten samaa mieltä, mutta täytyy silti huomauttaa, että vastaan on tullut ainakin yksi satama (Rosalan Nötholmen), jossa septityhjennys on ollut maksullinen. Typerää sellainen on ja onneksi hyvin, hyvin harvinaista.


      • järkevä
        aivan väärä asenne! kirjoitti:

        Järkevänä tiedät lyhenteen WC tarkoittavan vesivessaa (water closet). Kuivakäymälä on tietysti eri asia kuin vesivessa.

        Tietänet senkin, että satamien imutyhjennysjärjestelmien käyttäminen on maksutonta! En pidä järkevyyden osoituksena enkä hyvien tapojen mukaisena sitä, että kerrot kippaavasi pienperheesi ulosteet ja virtsat mereen jonkun pursiseuran viereen. Mikset haluaisi käyttää maksutonta imutyhjennystä ja opettaa ympäristöstä välittämistä myös omille lapsillesi?

        MItäs jos on minikokoinen portapotti ilman imutyhjennystä. Saako sen kipata naapurin rantaan?


    • rahaakin tienaa

      Septi nostaa veneen arvoa

      • 7+19

        Mikään jälkikäteen tehtävä asennus ei nosta veneen arvoa. Ei ainakaan siinä määrin, että materiaali työ sijoitusta saisi takaisin. Kyllä tällaiset asennukset pitää tehdä itselle ja jos tietää kohta myyvänsä veneen, niin silloin kannattaa isot jutut jättää tekemättä.

        Hyvin varusteltu ja hyvin vene on helpompi tietysti helpompi myydä.


      • septi kuuluu olla!

        No rahaa sillä ei todellakaan tienaa. Jos veneessä on vesivessa, septitankki on pakollinen nykyisin eli itsestään selvyys! Jos septi kuitenkin puuttuu eikä myyjä halua sitä järjestää, kauppahinnassahan asia huomioidaan.


      • Vaikea uskoa
        7+19 kirjoitti:

        Mikään jälkikäteen tehtävä asennus ei nosta veneen arvoa. Ei ainakaan siinä määrin, että materiaali työ sijoitusta saisi takaisin. Kyllä tällaiset asennukset pitää tehdä itselle ja jos tietää kohta myyvänsä veneen, niin silloin kannattaa isot jutut jättää tekemättä.

        Hyvin varusteltu ja hyvin vene on helpompi tietysti helpompi myydä.

        Siis jos on kaksi identtistä venettä, joissa toisessa on septi ja toisessa ei, niin ne ovat saman hintaisia?
        Voitko perustella hiukan enemmän.


      • Matematiikkaa?
        septi kuuluu olla! kirjoitti:

        No rahaa sillä ei todellakaan tienaa. Jos veneessä on vesivessa, septitankki on pakollinen nykyisin eli itsestään selvyys! Jos septi kuitenkin puuttuu eikä myyjä halua sitä järjestää, kauppahinnassahan asia huomioidaan.

        Ahaa, siis septi ei nosta hintaa. mutta sen puute laskee, eikö se hintaero ole toisinpäin sama?


      • muutakin kuin 1+1
        Matematiikkaa? kirjoitti:

        Ahaa, siis septi ei nosta hintaa. mutta sen puute laskee, eikö se hintaero ole toisinpäin sama?

        Todennäköisesti kävisi niin, että septin puuttuminen olisi sopiva peruste pudottaa ostotarjousta ainakin sen verran mitä upouuden septin asennnus työkustannuksineen voisi olla. Vai mitä itse arvelisit myyjän asemassa, kun kaupanteko näyttäisi olevan kiinni ainostaan septin puuttumisesta? Laskisitko hintaa sen verran kuin ostaja vaatisi?
        Ostajan asemassa voisin itse ajatella, että myyjä on muutenkin huolehtinut veneestään leväperäisesti, jos pakollisessa varustuksessakin on puutteita.


      • Ei erimieltä
        muutakin kuin 1+1 kirjoitti:

        Todennäköisesti kävisi niin, että septin puuttuminen olisi sopiva peruste pudottaa ostotarjousta ainakin sen verran mitä upouuden septin asennnus työkustannuksineen voisi olla. Vai mitä itse arvelisit myyjän asemassa, kun kaupanteko näyttäisi olevan kiinni ainostaan septin puuttumisesta? Laskisitko hintaa sen verran kuin ostaja vaatisi?
        Ostajan asemassa voisin itse ajatella, että myyjä on muutenkin huolehtinut veneestään leväperäisesti, jos pakollisessa varustuksessakin on puutteita.

        Näin minäkin sen fundeerasin, eli septi nostaa hintaa septittömään verrattuna.


      • jos opstat...
        Ei erimieltä kirjoitti:

        Näin minäkin sen fundeerasin, eli septi nostaa hintaa septittömään verrattuna.

        Miten vain haluat asian ajatella. Koska septi on pakollinen varuste kaikissa veneissä, joissa on vesivessa, se ei enää nykyään ole arvoa korottava varuste. Sen puuttuminen tietenkin pudottaa myyntiarvoa, jos useimmissa/kaikissa sisarveneissä on septi. Jos olet ostaja, vaadi septi tai pudota hintatarjoustasi!


      • ...
        Vaikea uskoa kirjoitti:

        Siis jos on kaksi identtistä venettä, joissa toisessa on septi ja toisessa ei, niin ne ovat saman hintaisia?
        Voitko perustella hiukan enemmän.

        Tuskin löytyy kahta identtistä venettä joiden ainoa ero olisi septivessa. On aina muita, isompia eroja. Moottorin ikä, teho ja polttoaine. Purjeiden iät. Muu varustelu.


      • Bossu
        septi kuuluu olla! kirjoitti:

        No rahaa sillä ei todellakaan tienaa. Jos veneessä on vesivessa, septitankki on pakollinen nykyisin eli itsestään selvyys! Jos septi kuitenkin puuttuu eikä myyjä halua sitä järjestää, kauppahinnassahan asia huomioidaan.

        Itsekin ajattelin edellistä venettäni hankkiessa, että septitankin puute alentaa hintaa ja kenties saan veneen hinnan hiukan ylemmäs sitä myydessäni, kun asennan septitankin ja imutyhjennyssysteemit. No, turha toivo. Hinta vain aleni.


    • pummillatallinaan

      Missä on se Jamppa jolla oli se ämpäriviritys, jota "jopa seuran katsastusmiäs kehui"?
      Tässä on ollut jo nyt "hyviä" oivalluksia, mutta hänen panos puuttuu vielä...

    • Terve!

      Hyvässä kompostivessassa on jatkuva tuuletus, kuinka sitten käy kun vene seisoo laiturissa vaikka pariviikkoa? Onko veneilijää vastaanottamassa kukkea tuoksu?

      Mahtaako pieni aurinkokennoventtiili toimia riittävän hyvin?

      Onko satamassa ollessa havaittu hajuhaittoja veneen ulkopuolella?

    • Venevessa

      Nyt Nature's Head löytyy Suomestakin. www.natureshead.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe