Laittakaa veneitä myyntiin

hmmmm

Nettiveneen valikoima on nyt käyty läpi. Lisää vaihtoehtoja kaipaisin välikokoon 28-30 jalkaan peräpunkalla ja erillisellä wc:llä varustettuna 80-90 lukujen taitteesta.
Pari helmeä ehdin missata kun en ehtinyt tarpeeksi nopeasti katsomaan. Kauppa kyllä näkyy käyvän kun hinta/laatusuhde on kohdallaan.

31

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utomlands

      blocket.se, scanboat.com.

      Saat keskimäärin paremmin varustellun purren ja halvemmalla...

    • outo valintaperuste

      Tärkeimmät valintaperusteesi siis vessa, peräpunkka ja kokonaispituus 28-30ft sekä n. 25 vuoden ikä ?
      Miksi päädyit tällaisiin kriteereihin? Niitä ei voi käyttää hakuehtoina yachtworldin sivustoilla, jossa myös on monin verroin laajempi tarjonta kuin vaikkapa nettiveneessä.

      Etkö voisi edetä toisin ja esittää listan niistä veneistä, joista haluat kuulla kommentteja? Vessa on vakiovaruste hyvin monissa venemalleissa samoin kuin on peräosan pistopunkka vanhemmissa.

    • hmmmm

      Kunnollinen peräpunkka, jossa mahtuu kaksi nukkumaan ja erillinen ovella suljettava wc ei tuohon aikaan ollut vielä ollut kovin yleinen. Skandiveneistä sellaiset löytyvät mm. Inferno 28:sta ja Albin Alphasta. Ranskalaisista mm. Jeanneau Arcadia, Sun Dream 28 ja Sunligth 30 sekä Beneteau First 29 ovat sellaisia. Ehdotukset muista vastaavista vaihtoehdoista ovat tervetulleita. Ikäkriteeri rajasi max. hinnan n. 30 t€:oon. Suomen markkinat ovat rajalliset, mutta ulkomailta haku parin kesän purjehduskokemuksella on jonkinlainen kynnys.

      • hyva vene

        Fe741 listaan lisäksi. Löytyy peräpunkka kahdelle ja ovella suljettava wc tila. Pituudeltaan jää lyhyeksi 28-30 jalan vaatimuksesta.


    • Jon 30:ssa on peräpunkat kahdelle ja erillinen ovella suljettava wc, mutta väärä vuosikymmen.

    • peräpunkan haittoja

      Miksi peräpunkka on tärkeä toivomus? Veneessä voi olla hyvät nukkumistilat keulassa salongissa ja peräpunkkiin voi liittyä haittoja. Eräässä aikaisemmassa veneessäni perän "owner´s cabin" tuplapunkkineen oli huono ratkaisu perän liplatuksen takia. Uni häiriintyi aina, kun peräntakainen aallokko muutti liplatuksen aaltojen iskuiksi ja jysähdyksiksi (piti siirtyä keulapunkkiin tai kääntää keula tuuleen, jos aikoi nukkua). Leveä perän muoto tasainen pohja on tässä mielessä huono design.

      Yöpurjehduksessa peräpunkka on aina huono nukkumispaikka, koska istuinlaatikon kaikki äänet kuuluvat alapuolella olevien korviin. Salongin alapunkat ovat ne kaikkein rauhallisimmat nukkumispaikat avomerellä purjehtiessa.
      Omasta mielestäni keulapunkat ovat monissa veneissä olleet paljon paremmat nukkua kuin peräpunkat. Kahdessa aikaisemmassa veneessäni muutin peräpunkat säilytystiloiksi.

      Valintaperuste riippuu tietysti siitä haetaanko enemmänkin kesäasumis- kuin purjehduspaattia!

      • Mittarimato_nen

        Yleensä peräpunkka / kajuutta on tilavampi kuin keulakajuutta

        Ainakin esim Inferno 28 takakajuutta (=patjojen alat) on paljon käytännöllisempi kuin keula, joka on kahdelle yli 180cm aikuiselle jo varsin tukkoinen kiila. Takaloosteri on kuitenkin yli 200cm pitkä ja leveyskin parisängyn luokkaa (n 150cm edestä ja reilusti toista metriä peräsinakslin kohdalla).

        Melun suhteen olen samaa mieltä, melko hyvin kuuluu sitloodan alle kaikki töminät.


      • 13+4

    • katse kauemmaksi!

      Väitit, että "yleensä peräpunkka / kajuutta on tilavampi kuin keulakajuutta".
      Mitä venemalleja käytit väitteesi perustana? Selailin englantilaista kirjaa "Dayton´s Guide to Yachts", jossa on 875:n Euroopassa tuotannossa olleen veneen piirrokset data. En voi yhtyä väitteeseesi.

      Olen sitä mieltä, että venehaaveilijan ei sittenkään kannattaisi jättää tutustumatta myös sellaisiin venemalleisin, joissa peräosa on säilytystila ja keulassa on yli 2-metriset punkat. Ehkä ei myöskään pitäisi pysytellä tiukoissa LOA-rajoissa. Eikö hintaluokka ole oleellisempi kuin rungon pituus? Asumistila ei riipu pelkästä pituudesta.

      Se, että toivepaatti löytyisikin Suomea kauempaa, ei voine olla este noviisillekaan. Kokeneen purjehtijan löytäminen siirtopurjehdukselle ei voi olla ylivoimaista? Miksei veneitä katselisi muista Pohjoismaista, Saksasta, Hollannista tai Englannista, josta kotiin purjehtimisen voisi yhdistää vaikka kesäloman alkuun?

      Pelkästään peräpunkasta ja kaappivessasta ei synny sellaista venettä, joka innostaisi purjehdukseen vuosiksi eteenpäin!

      • Katselekataloogejasi

        Taidat nyt olla jonkinlaisen kaukomaa-glamourin sokaisema. Kyllä se on kuule aloittelijalle melko kaukainen ajatus, lähteä etsimään merten takaa itselleen sopivaa venettä vieraalla kielellä. Eikä se välttämättä kaikkine kuluinensa niin halpaa ole kun pelkkää ostohintaa katsoo. Oma aika, matkakulut, telakointipukit jne tuovat oman osansa kokonaispottiin.

        Aika harva aloittelija uskaltaa edes lähteä ekana tai tokana kesänä vaikkapa Utöseen esim Turusta, miten se voisi olla helpompaa lähteä Pohjanmeren keleille ilman osaamista ja kokemusta.

        Näin niitä otsikoita saadaan....tai sitten vain taidat olla niitä "pikkusen parempia". ;-)


      • korjaa asenteesi!
        Katselekataloogejasi kirjoitti:

        Taidat nyt olla jonkinlaisen kaukomaa-glamourin sokaisema. Kyllä se on kuule aloittelijalle melko kaukainen ajatus, lähteä etsimään merten takaa itselleen sopivaa venettä vieraalla kielellä. Eikä se välttämättä kaikkine kuluinensa niin halpaa ole kun pelkkää ostohintaa katsoo. Oma aika, matkakulut, telakointipukit jne tuovat oman osansa kokonaispottiin.

        Aika harva aloittelija uskaltaa edes lähteä ekana tai tokana kesänä vaikkapa Utöseen esim Turusta, miten se voisi olla helpompaa lähteä Pohjanmeren keleille ilman osaamista ja kokemusta.

        Näin niitä otsikoita saadaan....tai sitten vain taidat olla niitä "pikkusen parempia". ;-)

        Arvauksesi meni täysin poskelleen! Kouluenglannin taito riittää veneen etsimiseen ja asiantuntijan apua voi aina kysyä niin veneen tutkimiseen kuin siirtopurjehduksen järjestämiseen.
        Tiedän kokemuksesta matkakulujen suuruusluokan samoin kuin siirtopurjehdukseen tarvittavat varusteet ja ajan. Silti kehotan harkitsemaan.
        Tähän mennessä olen 50 v aikana ostanut kolme aikaisempaa omaa venettäni ulkomailta ja myös oman poikani ensimmäisen ja toisen veneen. Syy, miksi ostin ulkomailta (Ruotsista, Tanskasta, Englannista ja viimeksi Hollannista), ei todellakaan ole ollut "kaukomaa-glamouri" vaan edullisempi hinta ja huomattavasti laajempi myytävien veneiden valikoima. OIen ostanut veneen Suomesta vain silloin, jos oikea vene on sattunut löytymään ja tarjoukseni siitä on hyväksytty.

        Jokainen meistä on joskus ollut aloittelija! Mikä on sen tehokkaampi purjehduskoulutus kuin olla omassa veneessä kokeneen kipparin (tai miehistön) noviisigastina vaikkapa siirtopurjehduksella Pohjanmeren rannikolta kotisatamaan?


      • hmmmm
        korjaa asenteesi! kirjoitti:

        Arvauksesi meni täysin poskelleen! Kouluenglannin taito riittää veneen etsimiseen ja asiantuntijan apua voi aina kysyä niin veneen tutkimiseen kuin siirtopurjehduksen järjestämiseen.
        Tiedän kokemuksesta matkakulujen suuruusluokan samoin kuin siirtopurjehdukseen tarvittavat varusteet ja ajan. Silti kehotan harkitsemaan.
        Tähän mennessä olen 50 v aikana ostanut kolme aikaisempaa omaa venettäni ulkomailta ja myös oman poikani ensimmäisen ja toisen veneen. Syy, miksi ostin ulkomailta (Ruotsista, Tanskasta, Englannista ja viimeksi Hollannista), ei todellakaan ole ollut "kaukomaa-glamouri" vaan edullisempi hinta ja huomattavasti laajempi myytävien veneiden valikoima. OIen ostanut veneen Suomesta vain silloin, jos oikea vene on sattunut löytymään ja tarjoukseni siitä on hyväksytty.

        Jokainen meistä on joskus ollut aloittelija! Mikä on sen tehokkaampi purjehduskoulutus kuin olla omassa veneessä kokeneen kipparin (tai miehistön) noviisigastina vaikkapa siirtopurjehduksella Pohjanmeren rannikolta kotisatamaan?

        Kyllä edellisellä kirjoittajalla oli mielestäni terveen realistinen näkemys asiaan. Kaupankäynti paikanpäällä tuskin on ongelma, mutta kuluja voi tulla yllättävän paljon ennen kuin vene on perillä Suomessa. Mutta jos sinulla on kokemusta niin kerro kuinka paljon maksaa veneen tuonti esim. Hollannista Suomeen ? Oma arvioni on, että puhutaan kuitenkin useista tuhansista euroista. Suurin kulu on varmaan kipparin palkka ja matkakulut. Veneeseen joutunee myös hankkimaan sellaista varustusta mitä ei saaristomerellä koskaan tarvitse.


      • Parhaat täällä
        hmmmm kirjoitti:

        Kyllä edellisellä kirjoittajalla oli mielestäni terveen realistinen näkemys asiaan. Kaupankäynti paikanpäällä tuskin on ongelma, mutta kuluja voi tulla yllättävän paljon ennen kuin vene on perillä Suomessa. Mutta jos sinulla on kokemusta niin kerro kuinka paljon maksaa veneen tuonti esim. Hollannista Suomeen ? Oma arvioni on, että puhutaan kuitenkin useista tuhansista euroista. Suurin kulu on varmaan kipparin palkka ja matkakulut. Veneeseen joutunee myös hankkimaan sellaista varustusta mitä ei saaristomerellä koskaan tarvitse.

        Elkääs nyt, kyllä suomesta saa tällä hetkellä veneitä niin edullisesti, että ihan turha lähteä merta edemmäs kalaan, tai venekauppoja hieromaan.


      • tutki ensin
        Parhaat täällä kirjoitti:

        Elkääs nyt, kyllä suomesta saa tällä hetkellä veneitä niin edullisesti, että ihan turha lähteä merta edemmäs kalaan, tai venekauppoja hieromaan.

        Mainospuheet on turhia, sillä Euroopassa myynnissä olevat veneet ja niiden hp:t on jokaisen nähtävissä. Jos mieleinen paatti löytyy kotimaasta ja hinta on sopii, ulkomailta ostaminen ei tietenkään ole tarpeellista. Silti on hyvä vertailla ennenkuin päättää - veneen hankinta on usein elämän suurimpia juttuja, asunnon jälkeen kallein.

        Tietysti ulkomailta ostamiseen liittyy matka-, ruoka-, kenties yöpymiskulujakin. Voi tulla useampikin reisssu ennenkuin oikea vene on löytynyt ja hinnasta sovittu. (Kun jonnekin matkustaa, kannattaa tutkia useampi vaihtoehtoinen vene samalla reissulla). Maksullisista siirtomiehistöistä minulla ei ole mitään kokemusta, koska olen hakenut vain omia tai läheisteni veneitä. Muistelen, että siirtopurjehdusten kustannuksista on käyty keskusteluja joskus aikaisemmin.
        Pelkästään siirtopurjehdusta varten tuskin tulee hankittavaksi mitään Saaristomerellä tarpeetonta varustusta. Karttoja löytynee lainaksi, muu on turvallisuus- ja navigointivarustusta joka voi sisältyä kauppahintaan. Siirtopurjehdus Ruotsista tai Tanskasta Suomeen on kuin kotivesillä purjehtimista, jos kysymys on valoisana vuodenaikana seilaamisesta ja sopivasta purjehdussäästä.


      • nytjoskoskaan
        Parhaat täällä kirjoitti:

        Elkääs nyt, kyllä suomesta saa tällä hetkellä veneitä niin edullisesti, että ihan turha lähteä merta edemmäs kalaan, tai venekauppoja hieromaan.

        Nyt kun ekan vuoden kattellu haaveillakseni, niin tuntuis että hjnnat nousee venemessujen jälkeen, valikoima paranee kevättä kohti, hinnat putoo juhannuksen jälkeen ja valikoimma vähenee kun talvisäilytys on sovittu. Eli nyt on kohtuu hyvä tilanne, kun vielä lamakin?


      • elämä lyhenee!
        nytjoskoskaan kirjoitti:

        Nyt kun ekan vuoden kattellu haaveillakseni, niin tuntuis että hjnnat nousee venemessujen jälkeen, valikoima paranee kevättä kohti, hinnat putoo juhannuksen jälkeen ja valikoimma vähenee kun talvisäilytys on sovittu. Eli nyt on kohtuu hyvä tilanne, kun vielä lamakin?

        Jos olet harkinnan jälkeen päätynyt veneen hankintaan, onko odottelusta mitään hyötyä? Hp:t tuppaa aina vaihtelemaan ja usein käy myös niin, että "juuri se ainoa" vene onkin jo myyty enenkuin ehdit edes käydä katsomassa. Kauppahintaa et saa tietoosi. Niinkin voi käydä, että joku "toiveveneesi" roikkuu myyntilistoilla vuodesta toiseen. Yleensä siihen on joku syy, kenties myyjässä, kenties veneessä.
        Ehdotan, että rupeat tutustumaan mahdollisimman moneen myynnissä olevaan veneeseen. Tähän aikaan vuodesta koepurjehduksen järjestäminen ei tuottane ongelmia. Vasta tutustumisen jälkeen tiedät onko vene sellainen, että teet siitä tarjouksen.


    • Aikaeitahdoriittää

      Jos laitat yhteystietojasi niin tarjolla saattaisi olla aikas hyvin päivitetty Inferno28 hyvillä varusteilla ja tietysti hyvässä kunnossa

      • reilupeli

        Jaha, nyt tuli se mallikin. Olet vissiin tarjonnut tätä samaa venette pariin muuhunkin keskusteluun? Mitä jos laittaist vaikka Nettiveneeseen, sitä tulee moni seuranneeksi.


      • hmmmm

        Jos kyse on muusta kuin jo alempana mainitusta veneestä niin laita tietoja:
        [email protected]


      • aikaeitahdoriittää
        reilupeli kirjoitti:

        Jaha, nyt tuli se mallikin. Olet vissiin tarjonnut tätä samaa venette pariin muuhunkin keskusteluun? Mitä jos laittaist vaikka Nettiveneeseen, sitä tulee moni seuranneeksi.

        En ole tarjonnut kun myynti ei aiemmin ole ollut ajankohtaista.


    • I28
      • hmmmm

        Kuten jo mainitsin tuollainen saattaisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta pysyy kohtuullisena. Joskus noilla päivittäjilläkin on epärealistisia ajatuksia miten varusteet vaikuttavat hintaan. Tuossa on koneella ikää kohta parikymmentä vuotta. Vaikka onkin makeavesijäähdytteinen niin ei ole enää uudenkarhea. Laminaattipurjeiden käyttöikä on myös tietääkseni huomattavasti lyhyempi kuin perinteisillä dacroneilla.


      • I28
        hmmmm kirjoitti:

        Kuten jo mainitsin tuollainen saattaisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta pysyy kohtuullisena. Joskus noilla päivittäjilläkin on epärealistisia ajatuksia miten varusteet vaikuttavat hintaan. Tuossa on koneella ikää kohta parikymmentä vuotta. Vaikka onkin makeavesijäähdytteinen niin ei ole enää uudenkarhea. Laminaattipurjeiden käyttöikä on myös tietääkseni huomattavasti lyhyempi kuin perinteisillä dacroneilla.

        Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen hinta?
        Pitäisikö päivitetty yksilö saada päivittämättömän hinnalla?
        Jos vastaus on, että ei, niin mitä mielestäsi uusituista varusteista kannattaisi maksaa?
        Puolet, neljäs osa vai mitä?

        Kuitenkin ostajat hankkivat päivittämättömän veneen, kun saavat sen muutaman tonnin halvemmalla. Sitten sitä uusitaan parin vuoden sisällä kymmenellä tai kahdella kymmenellä tonnilla, kuka mitäkin haluaa. Purjehdus on välineurheilua, joten välineiden kunto on myös turvallisuuskysymys.

        Hyvää asiassa on se, kun itse rakentaa ja uusii kaiken, niin oppii tuntemaan oman veneensä. Sitä taitoa tarvitaan, kun jotain ennemmin tai myöhemmin hajoaa kesken lomapurjehduksen.

        Näistä syistä en venettäni aktiivisesti kaupittele nettiveneessä, vaan purjehdin itse ja nautin uusista ja toimivista varusteista. Viiden vuoden päästä niistä on itse saanut nauttia parhaat mehut ja hintaakin voi sitten katsoa toisella tavalla.

        Onnea veneen etsintään, niitä on maailma täynnä :)


      • hmmmm
        I28 kirjoitti:

        Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen hinta?
        Pitäisikö päivitetty yksilö saada päivittämättömän hinnalla?
        Jos vastaus on, että ei, niin mitä mielestäsi uusituista varusteista kannattaisi maksaa?
        Puolet, neljäs osa vai mitä?

        Kuitenkin ostajat hankkivat päivittämättömän veneen, kun saavat sen muutaman tonnin halvemmalla. Sitten sitä uusitaan parin vuoden sisällä kymmenellä tai kahdella kymmenellä tonnilla, kuka mitäkin haluaa. Purjehdus on välineurheilua, joten välineiden kunto on myös turvallisuuskysymys.

        Hyvää asiassa on se, kun itse rakentaa ja uusii kaiken, niin oppii tuntemaan oman veneensä. Sitä taitoa tarvitaan, kun jotain ennemmin tai myöhemmin hajoaa kesken lomapurjehduksen.

        Näistä syistä en venettäni aktiivisesti kaupittele nettiveneessä, vaan purjehdin itse ja nautin uusista ja toimivista varusteista. Viiden vuoden päästä niistä on itse saanut nauttia parhaat mehut ja hintaakin voi sitten katsoa toisella tavalla.

        Onnea veneen etsintään, niitä on maailma täynnä :)

        Saat varmasti varusteisiin käyttämistäsi rahoista parhaan vastineen itse lähivuosina. Mahdollinen ostaja katsoo asiaa kuitenkin eri kannalta ja ei ole valmis niistä maksamaan toivomaasi hintaa. Lähes 30 vuotta vanha vene ei kuitenkaan siitä nuorene vaikka rahaa olisi käytetty kuinka paljon. Omalta kannaltani paras vaihtoehto on vene johon tekniikkaa ja purjeita on päivitetty muutama vuosi sitten, omistaja on jo kipurahat maksanut ja ehtinyt nauttia niistä.


      • Myyjä itsekin
        I28 kirjoitti:

        Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen hinta?
        Pitäisikö päivitetty yksilö saada päivittämättömän hinnalla?
        Jos vastaus on, että ei, niin mitä mielestäsi uusituista varusteista kannattaisi maksaa?
        Puolet, neljäs osa vai mitä?

        Kuitenkin ostajat hankkivat päivittämättömän veneen, kun saavat sen muutaman tonnin halvemmalla. Sitten sitä uusitaan parin vuoden sisällä kymmenellä tai kahdella kymmenellä tonnilla, kuka mitäkin haluaa. Purjehdus on välineurheilua, joten välineiden kunto on myös turvallisuuskysymys.

        Hyvää asiassa on se, kun itse rakentaa ja uusii kaiken, niin oppii tuntemaan oman veneensä. Sitä taitoa tarvitaan, kun jotain ennemmin tai myöhemmin hajoaa kesken lomapurjehduksen.

        Näistä syistä en venettäni aktiivisesti kaupittele nettiveneessä, vaan purjehdin itse ja nautin uusista ja toimivista varusteista. Viiden vuoden päästä niistä on itse saanut nauttia parhaat mehut ja hintaakin voi sitten katsoa toisella tavalla.

        Onnea veneen etsintään, niitä on maailma täynnä :)

        Tuntuu siltä, että monet ostajat eivät osaa ajatella ostotilannetta pidemmälle. Hakevat vain edullisinta venettä, joka on hyvässä peruskunnossa eivätkä lainkaan huomioi minkälaisia kustannuksia siitä aiheutuu seuraavien vuosien aikana. Kunnon talvisäilytysvarusteille, uusituille purjeille, lämmityslaitteelle, köysistölle, jne ei anneta ostotilanteessa arvoa. Eniten tämä ehkä näkyy ostajissa, jotka pitävät vaihtoehtoina veneitä myös muualla Euroopan markkinoilla. He eivät välttämättä huomioi, kuinka paljon maksaa kun asennat kunnollisen lämmityslaitteen, septisysteemit ja hankit kunnollisen pukin, kanstelineen ja pressut.


      • silmät auki!
        Myyjä itsekin kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että monet ostajat eivät osaa ajatella ostotilannetta pidemmälle. Hakevat vain edullisinta venettä, joka on hyvässä peruskunnossa eivätkä lainkaan huomioi minkälaisia kustannuksia siitä aiheutuu seuraavien vuosien aikana. Kunnon talvisäilytysvarusteille, uusituille purjeille, lämmityslaitteelle, köysistölle, jne ei anneta ostotilanteessa arvoa. Eniten tämä ehkä näkyy ostajissa, jotka pitävät vaihtoehtoina veneitä myös muualla Euroopan markkinoilla. He eivät välttämättä huomioi, kuinka paljon maksaa kun asennat kunnollisen lämmityslaitteen, septisysteemit ja hankit kunnollisen pukin, kanstelineen ja pressut.

        "Myyjä itsekin" totesi oleellisen asian. Veneen "lopullinen" hinta on kauppahinta kunnostukseen ja varusteluun kuluva hinta, ehkä siirtopurjehduksen kulut mukaanlukien (jos vene haetaan kaukaa).
        Omien kokemusteni perusteella en kuitenkaan väheksyisi muun Euroopan markkinoita (ehkä tässä kohdassa kirjoittajalla oli oma lehmä ojassa?).
        Itselleni venettä hakiessa totesin, että hollantilaiset, saksalaiset ja brittiläiset avomeriveneet olivat miltei poikkeuksetta paremmin varustettuja kuin kotimarkkinoiden tarjokkaat. Silti hintaero oli ulkolaisten hyväksi.
        Se järjestelmä, joka meiltä vielä puuttuu, on ammattikatsastajat (surveyorit). Puolueettoman surveyorin perinpohjainen tarkastus lausuntoineen oli luonnollinen asia Englannissa. Lienee sama käytäntö muuallakin. Surveyorin lausunto sisälsi myös arvion veneen arvosta. Se oli hyvä tuki ostotarjoukselle.
        Vaikka kotimaan venetarjokkaat olisivat ensisijaisia, ei pidä ummistaa silmiä muualle Eurooppaan!


    • Sailing happy

      Hain tänä kesänä 32-jalkaisen purren tukholman liepeiltä. Olimme kesälomareissulla takaisin helsinkiin täysin tyytyväisiä myös 70-luvun layouttiin. Tilavimmt punkat olivat salongin sohvat, joiden taakse mahtui makuupussit. Keulaa ei homeen hajun vuoksi kokeiltu. En kokemuksen perusteella vetäisi tiukkaa linjaa takapunkkavessaveneen eduksi. Kokemusta on matkaveneilystä hveneestä 40-jalkaiseen, jonka matalassa peräpunkassa ei uni tullut kylmän ja laineiden liplatuksen vuoksi.

      Omalla kohdalla veneenhaku kannatti, koska suomesta samaan hintaan olisi saanut paljon pienemmän nöffin tai inferno 29n. Keväällä oli suomessa pari yksilöä 40n pyynnöillä, joten pidin kauppaa hyvänä. Kustannuksia tuli noin tonnin verran matkoista ja kuskin kuluista. Pirjehdus tukholma-helsinki on lähinnä lasten leikkiä. Osaamista tosin vaadittiin veneen laittamisessa lähtökuntoon. Läheskään kaikilla ruotsalaisilla myyjillä ei ole tällä palstalla toitotettua pedanttisuutta veneen laittoon, kun se on pustetty myyntiin. Kyllä sielläkin suurin osa myyjistä on niitä, joiden kiinnostus veneilyyn on syystä tai toisesta lopahtanut

      • puhdistus, tuuletus

        Onneksi olkoon, että löysit mieleisesi veneen sopuhintaan.
        Vanhana purjehtijana vaan havahduin, kun kerroit homeen hajusta veneen keulassa. Käytännössä se tarkoittaa, että ainakin veneen keulassa on ollut riittämätön tuuletus. Harkitse veneesi tuuletuksen parantamista (venttiilien asennus). Edessä on koko veneen sisustan puhdistusurakka, myös patjojen ja tekstiilien pesu tai uusinta. Otsoonikäsittely saattaa olla paikallaan. Puhdas vene ei haise!
        Täällä tietysti irvaillaan "homeskandeista", mutta homeitiöitä on kaikkialla ja ne tarvitsevat homeeksi lisääntyäkseen kosteutta ja ravintoa (likaa).


      • Happy sailor
        puhdistus, tuuletus kirjoitti:

        Onneksi olkoon, että löysit mieleisesi veneen sopuhintaan.
        Vanhana purjehtijana vaan havahduin, kun kerroit homeen hajusta veneen keulassa. Käytännössä se tarkoittaa, että ainakin veneen keulassa on ollut riittämätön tuuletus. Harkitse veneesi tuuletuksen parantamista (venttiilien asennus). Edessä on koko veneen sisustan puhdistusurakka, myös patjojen ja tekstiilien pesu tai uusinta. Otsoonikäsittely saattaa olla paikallaan. Puhdas vene ei haise!
        Täällä tietysti irvaillaan "homeskandeista", mutta homeitiöitä on kaikkialla ja ne tarvitsevat homeeksi lisääntyäkseen kosteutta ja ravintoa (likaa).

        Kiitos vaan, sopuhinta tarkoittaa kuitenkin reipasta päivitysurakkaa. Toisaalta itse tehtynä kaikki on sitten uutta. Merioloissa ja huonolla pidolla jo 2000-luvun tekniikka voi olla tiensä päässä. Keulassa homeen haju tulee nimenomaan huonosti tuulettuneista patjojen pohjista. Laitan nekin keväällä uusiksi ja duunaan alle ritilän/nostan aamulla pystyyn.


      • homesweethomeskandi
        Happy sailor kirjoitti:

        Kiitos vaan, sopuhinta tarkoittaa kuitenkin reipasta päivitysurakkaa. Toisaalta itse tehtynä kaikki on sitten uutta. Merioloissa ja huonolla pidolla jo 2000-luvun tekniikka voi olla tiensä päässä. Keulassa homeen haju tulee nimenomaan huonosti tuulettuneista patjojen pohjista. Laitan nekin keväällä uusiksi ja duunaan alle ritilän/nostan aamulla pystyyn.

        Aivan, patjat saattavat haista homeelle ja käännyttää hajuaistin omistavat ostajat pois, mutta jos budjetoi uudet patjat ja keulahytin perusteellisen puhdistuksen kauppahintaan, saatat tehdä hyvät kaupat...lasikuitu ei homehdu.

        Mutta katso nyt kumminkin että onko ongelma riittämätön tuuletus vai valuuko vesi jostain kansirakenteesta tai luukusta?


      • uuden puhtaaksi!
        Happy sailor kirjoitti:

        Kiitos vaan, sopuhinta tarkoittaa kuitenkin reipasta päivitysurakkaa. Toisaalta itse tehtynä kaikki on sitten uutta. Merioloissa ja huonolla pidolla jo 2000-luvun tekniikka voi olla tiensä päässä. Keulassa homeen haju tulee nimenomaan huonosti tuulettuneista patjojen pohjista. Laitan nekin keväällä uusiksi ja duunaan alle ritilän/nostan aamulla pystyyn.

        En jaksa uskoa, että homeongelma häviäisi ritilöillä ja muilla pikkutempuilla - lopullisesti. Ikävin harmi on se, jos uusitut tekstiilit homehtuvat jo muutamassa vuodessa. Niin voi käydä ellei perussyytä ole korjattu (riittämätön ilmanvaihto ja mahdolliset kansivuodot).
        Puhdista ja maalaa koko pilssi, jos et saa sitä jynssättyä putipuhtaaksi ja siistiksi. Myös punkkalevyjen alapinnat, kaappien ja lokeroiden kaikki taustapinnatkin olisi hyvä puhdistaa ja tarvittaessa vetää uusi lakkakerros (jos ovat aikaisemmin lakattuja). Eikka Antinojan mielipide oli käytännön läheinen: "veneen sisustuksen pitäis olla sellanen, että sen voi puhdistaa painepesurilla".
        Minäkin olen kerran laittanut raadon "ship-shape - Bristol-fashion" -hienoksi. Siksi kannustan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe