Parisuhdetta koossa pitävät voimat

FakeLove

Suurin osa kaikista parisuhteista päätyy eroon. On kuitenkin olemassa eräitä parisuhdetta erolta suojaavia tekijöitä. Useat niistä liittyvät avioliittoon, mikä lienee osasyy siihen, että avioliitot päättyvät eroon paljon harvemmin kuin tavanomaiset parisuhteet. Kyseiset tärkeimmät parisuhdetta suojelevat tekijät ovat:

1. Asuntolaina. Kun keskituloiset parisuhteen osapuolet ottavat yhdessä 300 tuhannen euron asuntolainan, he tosiaan ovat yhdessä kunnes kuolema heidät erottaa elleivät halua päätyä henkilökohtaiseen konkurssiin. Heidän taloutensa pysyy kasassa vain jaettujen elantokustannusten turvin, minkä takia osapuolet ovat haluttomia eroamaan toisistaan.
2. Lapset. Useat vanhemmat olisivat kiinnostuneita eroamaan, mutta ajattelevat olevan lastensa psyykkiselle hyvinvoinnille edullisempaa, jos he pysyvät yhdessä ainakin niin kauan kunnes lapset ovat aikuisia. Osa miehistä taas pysyy epätyydyttävässä liitossa, koska pelkäävät eron myötä menettävänsä myös lapsensa.
3. Ylipaino. Parisuhteen osapuolilla on taipumus lihoa. Tämä onkin parisuhteen pysyvyyden kannalta edullista, sillä se vähentää todennäköisyyttä, että oma kumppani lähtisi hakemaan uutta kumppania, tai että joku ulkopuolinen kilpailija tulisi viettelemään kumppanin. Tähän liittyen osapuolet pyrkivät myös muilla tavoin rajoittamaan kumppaninsa viehätysvoimaa. Kun molemmilla on tarpeeksi elopainoa, he kelpaavat enää lähinnä toisilleen, millä on huomattava parisuhdetta vahvistava vaikutus.
4. Parisuhdekupla. Parisuhteessa olevat muodostavat ympärilleen parisuhdekuplan, jonka avulla he irrottavat itsensä ympäröivästä sosiaalisesta todellisuudesta. Kumpikin osapuoli pyrkii rajoittamaan merkittävästi kontaktejaan muihin ihmisiin, etenkin vastakkaisen sukupuolen edustajiin. Jos osapuoli ei itse ymmärrä tätä rajoitusta tehdä, hän saa siihen voimakasta kannustusta parisuhteen toiselta osapuolelta. Näin parisuhteen osapuolien elämä muodostuu miltei kokonaisuudestaan suoraan parisuhteeseen liittyvistä asioista, mahdollisesta työssä käynnistä, opiskelusta tms. ja satunnaisista sukulaisvierailuista.

Muitakin tärkeitä parisuhdetta koossa pitäviä seikkoja on, mutta yllä on lueteltuna keskeisimmät parisuhdetta koossa pitävät tekijät. Jos parisuhteesta puuttuu kyseiset suojaavat tekijät, niin parisuhteen eliniän ennuste on erittäin huono: se tulee päättymään suurella todennäköisyydellä eroon muutaman vuoden sisään. Jos taas suojaavia tekijöitä on yksi tai useampia, niin parisuhteen tulevaisuuden ennuste on paljo valoisampi. Esimerkiksi tällä hetkellä solmituista avioliitoista n. 50 % voi ennakoida päättyvän eroon. Monesti onkin niin, että parisuhteen osapuolet inhoavat toisiaan niin paljon, etteivät he kestä olla toistensa seurassa, vaikka kaikki luetellut tukevat tekijät olisivat läsnä.

19

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iwant

      Se on aika syvään juurtunut ajatus ihmiskunnasta, että pitäisi olla parisuhde ja sen pitäisi olla tietynlainen. Monet pelkäävät, että liiallinen vapauden anto toiselle tärvelisi sen fantasiakuvan mikä parisuhteesta on. Ja monesti se tietysti tärveleekin, koska kyllä parisuhde tarvitsee jotakin pysyäkseen koossa. Todelliseen kumppanuuteen oikeasti perustuva suhde tosin olisi luultavasti sellainen, ettei se tarvitse mitään ylhäältä saneltuja ideaaleja siitä millainen sen pitäisi olla, joten ei ole myöskään niin suurta tarvetta kontrolloida, koska ei ole väliä vaikka se ei täytyäisikään kaikkia parisuhteelle asetettuja ihannekriteerejä.

      • FakeLove

        ...mainitsemastasi vapaudenannosta tulikin mieleen, että listauksesta jäi uupumaan kohta 5. yksinäisyydenpelko. Puheella "todellisesta kumppanuudesta" ymmärrän sinun viittaavan jonkinlaiseen ajatukseen romantiikasta ja romanttisesta parisuhteesta. Romantiikan merkitys sukupuolille vaihtelee. Miesten osalta siinä on kyse lähinnä törkeästä vedätyksestä, kun naisten tapauksissa sen tehtävänä on toimia sopivana kulissina kuin myös suojella häpeältä, jos valittu kumppani ei täytä yhteisön "laatustandardeja".


      • iwant
        FakeLove kirjoitti:

        ...mainitsemastasi vapaudenannosta tulikin mieleen, että listauksesta jäi uupumaan kohta 5. yksinäisyydenpelko. Puheella "todellisesta kumppanuudesta" ymmärrän sinun viittaavan jonkinlaiseen ajatukseen romantiikasta ja romanttisesta parisuhteesta. Romantiikan merkitys sukupuolille vaihtelee. Miesten osalta siinä on kyse lähinnä törkeästä vedätyksestä, kun naisten tapauksissa sen tehtävänä on toimia sopivana kulissina kuin myös suojella häpeältä, jos valittu kumppani ei täytä yhteisön "laatustandardeja".

        En viittaa romantiikkaan varsinaisesti, koska eikö perinteisen määritelmän mukaan kuitenkin romantiikka ole juuri sellaista ylhäältäpäin saneltua. On saneltu ja esitelty tv sarjoissa ja elokuvissa, että mikä on romanttista ja näitä asioita ihmiset sitten imitoivat ja koettavat sisällyttää parisuhteeseen, jotta olisi romanttista. Sellainen suhde, johon viittasin ei ole välttämättä romanttinen minkään kaavan mukaan, eikä siinä väkisin tavoitella tietyntyyppistä romantiikkaa, koska se johtaisi taas siihen, että kaikkea mahdollista pitäisi pyrkiä kontrolloimaan, jotta asiat saisi menemään sen ennalta suunnitellun ja sovitun mallin mukaan.


      • Fake Love
        iwant kirjoitti:

        En viittaa romantiikkaan varsinaisesti, koska eikö perinteisen määritelmän mukaan kuitenkin romantiikka ole juuri sellaista ylhäältäpäin saneltua. On saneltu ja esitelty tv sarjoissa ja elokuvissa, että mikä on romanttista ja näitä asioita ihmiset sitten imitoivat ja koettavat sisällyttää parisuhteeseen, jotta olisi romanttista. Sellainen suhde, johon viittasin ei ole välttämättä romanttinen minkään kaavan mukaan, eikä siinä väkisin tavoitella tietyntyyppistä romantiikkaa, koska se johtaisi taas siihen, että kaikkea mahdollista pitäisi pyrkiä kontrolloimaan, jotta asiat saisi menemään sen ennalta suunnitellun ja sovitun mallin mukaan.

        Eivät ulkoaopetellut käyttäytymismalit olet romantiikkaa. Kyllä se käyttäytyminen vaatii tietyn "aidon" sisällön, että kyse voisi olla romantiikasta. Yksi näistä romanttisista ajatuksista on, että miehen ja naisen välille voi muodostua "todellinen kumppanuus". Ajatus on altis kritiikille.

        Ehkä tarkoitat sellaista Viljonka-romantiikkaa. Se ei tietystikään ole mahdollista.


    • tässä lisää

      suku,yhteiset ystävät(ei viitsi leikitellä,näille puhutaan MEISTÄ,odotukset,arvojen välitys,piristys),yhteiset mielenkiinnon kohteet ja tulevaisuuden haaveet(lapset,raha,kuuluisuus...)

    • 9+4

      Meillä avioliitto pysyy kasassa koska minä en sano mitään. Kyllähän tuo mies noita "kannustus" puheita pitää miten minä voisin olla parempi ihminen kun minä hymyilen ja nyökyttelen takaisin ajatellen"että kun säkin ryppyinen pallinaama pitäisit vaan turpas kiinni. Helvetti tollasta rupusta ukkoa kukaan huoli ja mäkin vain siksi että oon hullu ja epätoivoinen". Jos ihmiset oikeasti sanoisi mitä ne ajattelee niin 75% päätyisi avioeroon.

      • Fake Love

        Ehkä pian 75 % avioliitoista päättyy eroon. Suunta on ainakin sitä kohti. Itse näkisin, että pidemmällä aikavälillä suun pitäminen supussa ei parisuhdetta pelasta, vaan pikemminkin pilaa sen. Eihän toinen osapuoli saa signaalia käytöksensä epätoivottavuudesta, jos vain hymyilet ja nyökyttelet. Tietysti kun tällä tavoin aikansa vihassaan muhii ja marinoituu, niin suoraan sanominen voi sitten toimia liipasimena suhteen lopettamiselle.


      • NäinMeillä
        Fake Love kirjoitti:

        Ehkä pian 75 % avioliitoista päättyy eroon. Suunta on ainakin sitä kohti. Itse näkisin, että pidemmällä aikavälillä suun pitäminen supussa ei parisuhdetta pelasta, vaan pikemminkin pilaa sen. Eihän toinen osapuoli saa signaalia käytöksensä epätoivottavuudesta, jos vain hymyilet ja nyökyttelet. Tietysti kun tällä tavoin aikansa vihassaan muhii ja marinoituu, niin suoraan sanominen voi sitten toimia liipasimena suhteen lopettamiselle.

        Suurin riski erolle on tympeä ja pessimistinen elämänasenne jossa ihmiset nähdään vain negatiivisessa ja pilkallisessa valossa. Ei sellaisen kanssa kukaan kauaa jaksa.
        Tällaisesta asenteesta sekä aloittaja että monet vastaajista ovat hyviä varoittavia esimerkkejä.


      • 9+4
        NäinMeillä kirjoitti:

        Suurin riski erolle on tympeä ja pessimistinen elämänasenne jossa ihmiset nähdään vain negatiivisessa ja pilkallisessa valossa. Ei sellaisen kanssa kukaan kauaa jaksa.
        Tällaisesta asenteesta sekä aloittaja että monet vastaajista ovat hyviä varoittavia esimerkkejä.

        Tuo on varmaan totta. Pessimistinen luonnepa hyvinkin. Siitä mieskin minua syyttää. Kyllä siinä alkaa suu mutristua kun vuosikausia kuuntelee olevansa ruma, typerä ja täysi paska. Kyllä se metsä vastaa jossain vaiheessa kun sinne on aikansa huutanut.


      • 9+4
        Fake Love kirjoitti:

        Ehkä pian 75 % avioliitoista päättyy eroon. Suunta on ainakin sitä kohti. Itse näkisin, että pidemmällä aikavälillä suun pitäminen supussa ei parisuhdetta pelasta, vaan pikemminkin pilaa sen. Eihän toinen osapuoli saa signaalia käytöksensä epätoivottavuudesta, jos vain hymyilet ja nyökyttelet. Tietysti kun tällä tavoin aikansa vihassaan muhii ja marinoituu, niin suoraan sanominen voi sitten toimia liipasimena suhteen lopettamiselle.

        Meillä ei singnaaliksi ole vielä riittänyt että olen sanonut, että minulla on paha mieli, ei itkeminen, ei nätisti selittäminen eikä edes se että viiltelin rintaani sanan ruma mieheni haukuttua minua. Yliannostusta rauhoittaviakin on koitettu signaalina. Ei edes pari kertaa minun jouduttua mielisairaalaan ole vielä saanut miestä uskomaan että se mitä se tekee mulle aiheuttaa pahaa mieltä.


      • Fake Love
        NäinMeillä kirjoitti:

        Suurin riski erolle on tympeä ja pessimistinen elämänasenne jossa ihmiset nähdään vain negatiivisessa ja pilkallisessa valossa. Ei sellaisen kanssa kukaan kauaa jaksa.
        Tällaisesta asenteesta sekä aloittaja että monet vastaajista ovat hyviä varoittavia esimerkkejä.

        Pointti on, että "tympeä ja pessimistinen elämänasenne" on se vallitseva orientoituminen elämään. Kolikon toinen puoli on tekopirteä ja positiivinen elämänasenne, joka on oikeastaan aivan sama asia kuin negatiivinen ajattelutapa, jonka vastakohtana se itsensä esittää. Tällaista "varoittavaa esimerkkiä" sinäkin luultavasti edustat.


      • Fake Love
        9+4 kirjoitti:

        Meillä ei singnaaliksi ole vielä riittänyt että olen sanonut, että minulla on paha mieli, ei itkeminen, ei nätisti selittäminen eikä edes se että viiltelin rintaani sanan ruma mieheni haukuttua minua. Yliannostusta rauhoittaviakin on koitettu signaalina. Ei edes pari kertaa minun jouduttua mielisairaalaan ole vielä saanut miestä uskomaan että se mitä se tekee mulle aiheuttaa pahaa mieltä.

        Ei sellaisille kannata mitään signaloida, jotka eivät halua signaaleja ottaa vastaan. He tulkitsevat signaalin vain varmennuksena omalle näkökannalleen, eivät tavalla jolla haluaisit signaalin tulevan tulkituksi.


      • haaskausta
        9+4 kirjoitti:

        Tuo on varmaan totta. Pessimistinen luonnepa hyvinkin. Siitä mieskin minua syyttää. Kyllä siinä alkaa suu mutristua kun vuosikausia kuuntelee olevansa ruma, typerä ja täysi paska. Kyllä se metsä vastaa jossain vaiheessa kun sinne on aikansa huutanut.

        9 4, ja sinä olet vapaaehtoisesti sitten jäänyt kuuntelemaan solvauksia? No olitko ennen sen positiivisempi vai miksi mies aloitti. Enpä sano "kaunis" olevani,olen mitä olen, mutta enpä jäisi kuuntelemaan. Pari kertaa riittäisi ja ellei puhumalla selviäisi mistä nimittely,halveksiminen ja mitätöinti johdu, niin mitä siinä sitten. Oma jonkinasteinen hyvin vointi merkitsee tarpeeksi.


    • 70 / 66

      Laiskuus ja mukavuudenrakkaus!

      Kun kodin ulkopuolelta ei edes kohtuullisella vaivannäöllä olisi odotettavissa mitään parempaa niin miksi vaarantaa hyvin toimivaa parisuhdetta etsimällä epätodennäköistä ja vähemmän tyydyttävää?

    • hjmjkumkjui

      1. Asuntolaina.
      Ehkä. Tosin kummankin pitää olla yhtä sitoutuneita siihen. Meillä mies ehdotti, että minä voisin pääasiassa rahoittaa yhteisen asunnon oston. Taloudellinen epätasa-arvioisuuslyö jatkuvaa kiilaa, jos tuntuu, että toinen elää siivellä. Yleensä tunne epäreiluista raha-asioista aktualisoituu, kun tulee jotain muuta riitaa.
      2. Lapset.
      Yhteiset lapset pitävät yhdessä, uusperheen "toisen" lapset ovat pahin taakka parisuhteelle ja vetää jatkuvasti puolisoita erilleen.
      3. Ylipaino.
      Outo perustelu. Pikemminkin molempien viehättävyys, jotta kiinnostus pysyy yllä.
      4. Parisuhdekupla
      Kupla kestää vain hetken, eikä silloin kun se eittämättä puhkeaa, olla vielä yleensä ehditty edes naimisiin asti.

    • Casablanca

      Hmm... Ollaan miehen kanssa oltu naimisissa kohta kymmenen vuotta ja meidän liiton koossa pysymiseen ei ole yksikään noista yllä mainitsemistasi seikoista vaikuttanut.

      1. Asuntolaina. Kyllä. Meillä on sitä, mutta vain niin vähän (yht. 150 000) että molempien tulot riittävät sen maksuun vaikka eroaisimme.

      2. Lapset. Ei ole, eikä tule. Kumpikin meistä on steriloitu. Näin siksi, että kyseessä on henkilökohtainen päätös siitä että kumpikaan ei koskaan halua lisääntyä.

      3. Ylipaino. Kumpikaan ei ole grammaakaan ylipainoinen. Päinvastoin. Ollaan molemmat todella hoikkia. Harrastamme monenlaisia liikuntalajeja yhdessä ja erikseen.

      4. Parisuhdekupla. Samat ystävät on molemmilla kuin ennen avioliiton solmimista. Nämä ystävätkin ovat kaikki jo pariutuneet ja monesti tehdäänkin jotain yhdessä pariskuntina. Toki menemme molemmat tahoillamme myös itsenäisesti.

      5. Yksinäisyyden pelko. Ei vaivaa kumpaakaan. Jos vaivaisi, niin varmasti silloin ainakin olisi tullut niitä lapsia tehtyä. Parisuhde kun voi päättyä vaikka kumpikaan ei haluaisi, esimerkiksi kumppanin kuolemaan. Jos taas tarkoitat sitä että ei uskalla erota siksi että pelkää jäävänsä yksin ts. ei kelpaa kenellekään, niin ollaan kyllä molemmat ihan varmoja omasta - ja toisen viehätysvoimasta.

      Eli kuten monesti on tullut todettua, niin yleistykset ei ikinä sovi kaikkiin ihmisiin. Ollaan molemmat sellaisia ihmisiä että ihan oikeasti mietitään ennen kuin tehdään. Ja se on mielestäni tärkein asia niin avioitumisessa kuin kaikissa muissakin elämän suurissa päätöksissä.

    • Rajatonta

      Luettelosi sisältää vain pelotteet, eli pelkovoimat jotka pitävät ihmiset "ruodussa" parisuhteissaan. Kuten jo varmaan itsekin tajuat ja huomaat, niin lakisäätelyllä eli pelkovoiman käytöllä on rajansa, jonka jälkeen vain pelottomuus, Rakkaus vie eteenpäin.

    • "4. Parisuhdekupla. Parisuhteessa olevat muodostavat ympärilleen parisuhdekuplan, jonka avulla he irrottavat itsensä ympäröivästä sosiaalisesta todellisuudesta. Kumpikin osapuoli pyrkii rajoittamaan merkittävästi kontaktejaan muihin ihmisiin, etenkin vastakkaisen sukupuolen edustajiin. Jos osapuoli ei itse ymmärrä tätä rajoitusta tehdä, hän saa siihen voimakasta kannustusta parisuhteen toiselta osapuolelta. Näin parisuhteen osapuolien elämä muodostuu miltei kokonaisuudestaan suoraan parisuhteeseen liittyvistä asioista, mahdollisesta työssä käynnistä, opiskelusta tms. ja satunnaisista sukulaisvierailuista."


      näinhän se pitää olla uskollisuudessaan turvataan tulevaisuus kuin myös parisuhde.

    • tukerol

      Miten olis jos se onkin ystävyys, mikä pitää oikeasti onnellisen parisuhteen kasassa? Ihan jos molemmat väittää kivenkovaa olevansa onnellisia parisuhteessaan, mikä siihen on syynä ellei oikea ystävyys? Kertokaapas sitten, mikä sen ONNELLISEN parisuhteen pitää kasassa jos ei se ole ystävyys?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4758
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      301
      3662
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      34
      2712
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2639
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      144
      2195
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1996
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      121
      1878
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1574
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1492
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      26
      1448
    Aihe