Hallintaoikeus toisen perittyyn omaisuuteen

Tietämätön

Laitoin tämän väärään osastoon, joten nyt siis täälläkin.
Kysymys kuuluu:
Meillä on hallintaoikeustestamentti, joka siis antaa toiselle hallintaoikeuden kaikkeen vainajan omaisuuteen. Mutta, minä olen nyt perinyt vanhemman kuoltua omaisuutta. Vanhemmillani oli testamentti, joka määräsi, että lasten puolisoilla (siis minun puolisolla) ei ole avio-oikeutta testamentilla saatuun omaisuuteen. Onko nyt niin, että vaikka minun testamentissani annan hallintaoikeuden kaikkeen omaisuuteen, kuitenkin nyt peritty omaisuus siirtyy suoraan lapsilleni? Tuleeko minun nyt muuttaa testamentti niin, että suljen pois tämän perityn omaisuuden ja puolisoni saisi kuoltuani vain meidän yhteisen omaisuuden hallintaan? En löydä tästä mitään mustaa valkoisella.
Meillä ei ole yhteisiä lapsia ja siksi haluaisin, että nyt peritty omaisuus siirtyy suoraan lapsilleni.

4

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Testamenttisi pätee myös mainittuun vanhemmilta saamaasi perintöön; leskelläsi siis on hallintaoikeus myös tuohon omaisuuteesi. Toki koko jäämistösi omistusoikeus siirtyy lapsillesi, mutta testamenttisi osoittamin rajoituksin.

      Se, että puolisollasi ei ole avio-oikeutta johonkin sinun omaisuuteesi, vaikuttaa jommankumman kuoltua tehtävään omaisuuden ositukseen. Osituksen ulkopuolelle erotellaan avio-oikeudesta vapaa omaisuus ja muu omaisuus ositetaan normaalilla tavalla. Siihen omaisuuteen, mikä tällä tavoin määrittyy sinun osaksesi mahdollisine tasinkoineen (= jäämistöösi), leskelläsi on testamenttisi mukainen hallintaoikeus.

      Rintaperillisten oikeus lakiosaan kuitenkin saattaa supistaa lesken hallintaoikeutta, heillä kun on testamentin estämättä oikeus vaatia ja saada lakiosansa heti hallintaansa. Lakiosaoikeutta puolestaan rajoittaa lesken lakiin perustuva oikeus yhteisen asunnon (jos leski ei itse omista kodikseen sopivaa asuntoa) sekä tavanomaisen asuntoirtaimiston elinaikaiseen hallintaan.

      Lakiosa on puolet lakimääräisen perintöosan arvosta.

    • Tietämätön

      Kiitos vastauksesta. Testamenttini täytyy siis päivittää siten, että annan hallintaoikeuden vain meidän yhdessä hankkimaamme omaisuuteen ja tuo peritty kirjataan siihen erikseen? Onko mitään mallia siitä, miten se kirjoitetaan, että on pätevä?

      Kiitos vastasit myös tänne palstalle. Jatkan keskustelua nyt täällä.

      • Jos haluat, että leskelläsi ei ole hallintaoikeutta perimääsi omaisuuteen (jonka omistusoikeus periytyy lapsillesi, kuten muunkin jäämistösi), niin sitten testamenttia tulee päivittää. Vaikka näin: "Edellä oleva ei koske minun NN:n vanhemmiltani saamaa perintöä tai sen sijaan tullutta omaisuutta, jonka omistus- ja hallintaoikeuden saavat lapseni lain mukaan." Päivitys tulee laatia samoja muotosäännöksiä noudattaen kuin alkuperäinen testamentti. Päivityksen jälkeen alkuperäinen testamentti (kaikki kappaleet) on syytä hävittää.


    • Tietämätön

      Oikein paljon kiitoksia vastauksistasi. Tästä oli minulle iso apu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3660
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2890
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2683
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2159
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1907
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1888
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1847
    Aihe