Lääkkeitä kuulustelun kautta

gersonisti

Kuulin äsken paikallisradion uutisista, että apteekeista ei enää välttämättä saa ostettua tavallisia reseptittömiä lääkkeitä hyllyltä, vaan niitä saa tiskin takaa, jos saa, myyjän kuulusteltua, mihin aiot sitä käyttää. Väitettiin tämän vähentävän lääkärikäyntejä, kun esimerkiksi jälkiehkäisytabletin saa apteekista, jos selviää kuulustelusta. Asialla on kuitenkin toinenkin puoli. Monet luontaituotteet, vitamiinit ja muut perinteiset aineet ovat nyt saatavissa vain apteekeista, eikä niitä saa tuoda ulkomailta. Jos olen oikein ymmärtänyt, jodi on yksi tällainen aine. Olen vuosia käyttänyt sitä kaikkiin pieniin haavoihin, ja myös lisännyt sitä muutaman tipan mehuun, koska kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mikä luultavasti osaltaan aiheutti syövänkin. Jodi auttaa siihen. Halusin ostaa pullon laimennettua jodiliuosta, Lugolin jodia, jota apteeksissa epäilemättä oli. Minulle sitä ei kuitenkaan myyty. Kysyttiin, mihin sitä käyttäisin. Kerroin ottavani sitä sisäisestikin, ja se ilmeisesti oli se punainen vaate. Miten nyt ylläpidän terveyttäni? Haastanko apteekin oikeuteen, jos syöpä uusiutuu? Suomen oikeuslaitoksen ollessa, mitä on, sekään tuskin kannattaa. Eli suurten lääketehtaiden voittojen takia halvat luonnonlääkkeet käytännössä kielletään.

Vaikka ette itse olisi vielä kiinnostunut luontaishoidoista tai sairauksien ehkäisystä vitamiinein, hivenainein ja yrtein, voi tulla aika, jolloin asia on teillekin ajankohtainen. Kai haluatte elää yhteiskunnassa, jossa kansalaisella on oikeus päättää, mitä kehoonsa laittaa? Minä en ainakaan halua olla lääketeollisuuden lypsylehmä.

10

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vset

      Osta haluamasi tuote vaikka verkkokaupasta, ei tarvitse kestää sitä apteekin "kuulustelua"

    • 12+2

      Helppoa. Valehtele. Siitähän reseptilääkkeissä on yleensä kysymys. Jos jotain ainetta tahtoo, mutta ei saa reseptiä rehellisesti kertomalla mihin sitä käyttää, joutuu valehtelemaan. Ei se ole henkilön vika, että sitä ei hänelle myyty, joten valehtelu on tällaisissa tilanteissa moraalisesti aivan hyväksyttävä ratkaisu. Järjestelmä vaan on niin typerästi rakennettu. On käyttäjän, eli sinun, omalla vastuulla huolehtia, että aineen haitat ja hyödyt tuntee. Siihen voi apuna käyttää asiantuntijaan, lääkäriä. Muutoin olet vapaa käyttämään ihan mitä tahdot.

      • <awvdxrn

        Missäs kohtaa keskusteluketjua oli puhe reseptilääkkeistä?


      • 12+2
        <awvdxrn kirjoitti:

        Missäs kohtaa keskusteluketjua oli puhe reseptilääkkeistä?

        Niin tarkoitin, että reseptilääkkeissä on ollut sama menettely aina, joten asiat eivät paljoa muutu. Nyt pitää lääkärin sijaan valehdella sitten myös farmaseutille.


    • Jodisuolat

      Joku mainitsikin luontaistuotekaupat. Jodin käytöstä on ristiriitaista tietoa kilpirauhaspotilaille netissä, mutta tänä kesänä julkaistiin tulos, jonka mukaan suomalaiset saavat ruoasta liian vähän jodia. Tämä selittäisi myös kilpirauhasen vajaatoiminnan runsauden maassamme.

      Sain luontaistuotekaupastani vihjeeksi vaihtaa natriumpitoinen pöytäsuola (esim. Jozo) meri-, ruusu- tai kristallisuolaan, jotka sisältävät monia kivennäisiä. Samoin Vogelin tuotteissa on merilevävalmiste, joka ei vaikuttanut minulla mitenkään. Jodin liikakäytöstä varoitetaan turhaan.

    • jsx1

      "Kuulustelun" tarkoituksena ei ole (tai ainakaan ei pitäisi olla) kiusata ihmisiä, vaan apteekit toteuttavat lakisääteistä velvollisuuttaan edistää lääkkeiden turvallista käyttöä ja ehkäistä vääränlaisesta käytöstä aiheutuvia haittoja.

      "Olen vuosia käyttänyt sitä kaikkiin pieniin haavoihin, ja myös lisännyt sitä muutaman tipan mehuun, koska kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mikä luultavasti osaltaan aiheutti syövänkin."

      Lugolin jodiliuospullossa sanotaan seuraavaa: "Suositeltu vuorokausiannos: 1 tippa 1dl:aan vettä, laita jääkaappiin, juodaan 14vrk:n aikana (7ml/pv), 1 annos 193 μg jodia/vrk. 1 tippa sisältää 2700 μg jodia."

      Aika paljon olet sitä saanut, ottaen huomioon, että normaalitilanteessa jodin turvallisena päiväsaannin rajana pidetään 600 μg. Akuutteja myrkytysoireita se aiheuttaa onneksi vain harvoin, mutta pitkäaikainen liikasaanti voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaa- ja liikatoimintaa ja jopa kilpirauhassyöpää (eli juurikin niitä oireita, joita olet yrittänyt sillä hoitaa).

      Ja kyllä - riittävä jodin saanti on tärkeää kilpirauhasen toiminnalle, ja suomalaiset saavat sitä usein liian vähän ruoasta - mutta suositeltu päiväannos normaalitilanteessa on vain noin 150-175 μg. Lääkäri voi määrätä sitä käytettäväksi lyhytaikaisesti huomattavasti suuremmillakin annoksilla, mutta tällöin syynä on esim. kilpirauhasen liikatoiminta (koska isoina annoksina jodi lamaa kilpirauhasen toimintaa).

      "Kuulusteluilla" (ja reseptistatuksella) on siis yleensä jokin lääkitysturvallisuuteen liittyvä tarkoitus, mutta jos joku tietoisesti haluaa toimia suositusten vastaisesti, niin kaipa ihmisellä on siihenkin oikeus. Eli varmaan voit sitten seuraavalla kerralla valehdella käyttötarkoituksen.

      • iodine

        "Aika paljon olet sitä saanut, ottaen huomioon, että normaalitilanteessa jodin turvallisena päiväsaannin rajana pidetään 600 μg."

        Mihin tällainen tieto perustuu? Esim. japanilaisten päivittäinen jodin saanti on 1000 – 3000μg ja heillä keskimääräinen elinikä on pisimpiä maailmassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe