Hoitoalalla monille traumoja aborteista

surullinen tabu

Aamulehden Lukijalta -palstalla 7.9.2014 Outi Papunen kirjoittaa, kuinka moni hoitoalan henkilö ei kykene jatkamaan ammatissaan aborttien takia.

"Hoitoalalla uranvaihtajia abortin takia

Aamulehti kirjoitti 31.8. terveydenhuollon henkilökunnan omantunnonvapaudesta. Haluan kertoa erityisesti kätilöiden kokemuksista.
Vedän vertaistukiryhmiä abortin läpikäyneille. Säännöllisin väliajoin saan yhteydenottoja kätilöiltä tai muulta terveydenhuollon henkilökunnalta, jotka ovat kipuilleet asian kanssa työpaikalla. Useimmat ovat vaihtaneet uraa vapaaehtoisesti, koska eivät ole halunneet nostaa asiasta meteliä. Näitä uran vaihtajia olen tavannut lukemattoman määrän. On harmillista, kun he aborttien tähden ovat luopuneet unelmatyöstään.
On työntekijöitä, jotka muistavat vuosien takaa traumaattisia kokemuksia aborteista. Kun syyllisyys tai ahdistus tulee painajaisiin tai nousee tunnetasolla pintaan, ei auta toteaminen, että teit vain työtäsi ja ratkaisu oli aborttiin päätyvän naisen.
Olisi hienoa, jos Suomen kätilöliitto voisi alkaa tukea omantunnonvapauden saamista myös Suomessa.

Outi Papunen
Itu-vastaava, Tampereen NNKY"

20

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ystäväni on ollut vuosia sitten sairaalassa siivoojana ja kertoi aborttiroskiksesta... Ei mikään mukavin huone kuulemma siivota.

      • ________

        Tällainen se helpottaa abortin tehneiden elämää, oikeaa vertaistukea!


      • Polttouunit savuavat
        ________ kirjoitti:

        Tällainen se helpottaa abortin tehneiden elämää, oikeaa vertaistukea!

        Mukavuusaborttien edistämiseen ja ylläpitoon kuuluu valhe ja salailu. Aborttiroskiksen näkee vain lääkäri, hoitaja ja siivooja.

        Olisi oikein ja kohtuullista, että aborttien edistäjät ja teettäjät joutuisivat itse siivomaan veriset sotkut ja kippaamaan lapsien ruumiit polttokattilaan sairaalajätteen sekassa.


      • voi luoja
        Polttouunit savuavat kirjoitti:

        Mukavuusaborttien edistämiseen ja ylläpitoon kuuluu valhe ja salailu. Aborttiroskiksen näkee vain lääkäri, hoitaja ja siivooja.

        Olisi oikein ja kohtuullista, että aborttien edistäjät ja teettäjät joutuisivat itse siivomaan veriset sotkut ja kippaamaan lapsien ruumiit polttokattilaan sairaalajätteen sekassa.

        Ja tarjoatko samaa lääkettä tupakoiville syöpäsairaille? Että siivotkaa vaan omat kasvaimenne.


      • Hyvä idea
        voi luoja kirjoitti:

        Ja tarjoatko samaa lääkettä tupakoiville syöpäsairaille? Että siivotkaa vaan omat kasvaimenne.

        Tällainen harjoitus riittävän aikaisessa vaiheessa voisi vähentää myös syöpäkuolemaan johtavaa käyttäytymistä.

        Surmattujen ja äitinsä kohdusta palasina raastettujen lasten kuvat tulisi liittää aborttiväen "tuotteen" käärepaperiin. Kalmanhajuisen tuotteen kulutus laskisi terveellä tavalla.


      • mukavuussiivous

        Onko sairaalan roskiksia muutenkaan mukava siivota? Tai yleensä siivota biologista jätettä? Tai yleensä muutakaan? Pitäisikö siivoojien saada kieltäytyä omantunnon syistä siivoamasta jätteitä, jotka sotii omia arvoja vastaan?


      • mukavuussiivous kirjoitti:

        Onko sairaalan roskiksia muutenkaan mukava siivota? Tai yleensä siivota biologista jätettä? Tai yleensä muutakaan? Pitäisikö siivoojien saada kieltäytyä omantunnon syistä siivoamasta jätteitä, jotka sotii omia arvoja vastaan?

        Ei varmaankaan ole mukavaa puuhaa se sairaalan siivous muutenkaan. Veikkaan silti, että kuka tahansa aborttia puoltava kavahtaisi jos saisi konkreettisesti eteensä kasan ihmisen alkuja. Oho, jonkun jalka on mennyt roskiksen ohi. Jos kuulostan brutaalilta, niin en ole, koska solumöykkyjähän ne ;)


      • no just joo
        Hyvä idea kirjoitti:

        Tällainen harjoitus riittävän aikaisessa vaiheessa voisi vähentää myös syöpäkuolemaan johtavaa käyttäytymistä.

        Surmattujen ja äitinsä kohdusta palasina raastettujen lasten kuvat tulisi liittää aborttiväen "tuotteen" käärepaperiin. Kalmanhajuisen tuotteen kulutus laskisi terveellä tavalla.

        "Surmattujen ja äitinsä kohdusta palasina raastettujen lasten kuvat tulisi liittää aborttiväen "tuotteen" käärepaperiin."

        Antaisi kyllä aika väärän kuvan abortin kulusta. Abortissa ei raasteta eikä palota mitään. Melkein kaikki abortit tehdään ennen 9 rv ja lääkkeellisenä jolloin muutama solu tai alkio ja kohdun limakalvo poistuu ennen kuin mitään raajoja on olemassa mitä silputa, vaikka niin kovasti tahtoisit nähdä abortit niin.

        Abortit tehdään erittäin harvoin myöhäisillä raskausviikoilla usein toivotuissa raskauksissa ja hengen pelastamiskeinona jolloin abortti on todella raskas päätös vanhemmille, heille sitten haluaisit näyttää jotain verisiä kuvia?

        Tietääkseni mitään raajoja ei sillonkaan "silputa" vaan aiheutetaan keskenmeno eli sikiö synnytetään normaalisti.

        Tuo sinun silppuamisvimmasi on sieltä prolife-osastolta niitä juttuja, missä propagandakuvissa on käytetty luonnollisesti kuolleita sikiöitä joita on sitten prolife-tarkoituksiin silputtu näyttävästi.


      • mukavuussiivous
        kohteliaampi kirjoitti:

        Ei varmaankaan ole mukavaa puuhaa se sairaalan siivous muutenkaan. Veikkaan silti, että kuka tahansa aborttia puoltava kavahtaisi jos saisi konkreettisesti eteensä kasan ihmisen alkuja. Oho, jonkun jalka on mennyt roskiksen ohi. Jos kuulostan brutaalilta, niin en ole, koska solumöykkyjähän ne ;)

        Eikö sairaalan biologinen jäte ole pääasiassa aina verisiä ihmisruumiin osasia? Tuskin kenenkään umpparit tai nielurisat tai amputoitu käsi ja jalka on sen kivempaa katsottavaa? Miksi oletetaan, että vain abortissa näkyy verta? Synnytys on iljettävää katsottavaa sekin ja kaikki operaatiot niille jotka ei osaa suhtautua asiaan ihan työntekona.


      • mukavuussiivous kirjoitti:

        Eikö sairaalan biologinen jäte ole pääasiassa aina verisiä ihmisruumiin osasia? Tuskin kenenkään umpparit tai nielurisat tai amputoitu käsi ja jalka on sen kivempaa katsottavaa? Miksi oletetaan, että vain abortissa näkyy verta? Synnytys on iljettävää katsottavaa sekin ja kaikki operaatiot niille jotka ei osaa suhtautua asiaan ihan työntekona.

        Osaset on eriasia kuin ihmiset ;) Ja minä en tiiä mitä abortissa näkyy - enkä aio ottaa selvääkään.


      • on se sit kumma
        Hyvä idea kirjoitti:

        Tällainen harjoitus riittävän aikaisessa vaiheessa voisi vähentää myös syöpäkuolemaan johtavaa käyttäytymistä.

        Surmattujen ja äitinsä kohdusta palasina raastettujen lasten kuvat tulisi liittää aborttiväen "tuotteen" käärepaperiin. Kalmanhajuisen tuotteen kulutus laskisi terveellä tavalla.

        "Abortissa ei raasteta eikä palota mitään. Melkein kaikki abortit tehdään ennen 9 rv ja lääkkeellisenä jolloin muutama solu"

        kuitenkaan niitä abortin tuloksia ei saa täälläkään näyttää.. edes niiden "varhaisten viikkojen"... että hyshysss vaan!

        Siellä niitä "muutamia soluja" taas.. ne muutamien solujen alkiot ei tosiaan oo vielä edes kiinnittyny kohtuun ;)
        http://www.ehd.org/prenatal-images-index.php

        "Tietääkseni mitään raajoja ei sillonkaan "silputa" "

        Mitä luulet että tehdään jos lapsi ei yksinkertasesti mahdu ulos epäkypsästä kohdusta? Naistako sillon alettas silpoon vaikka lapsen on tarkotus kuolla?

        "Tuo sinun silppuamisvimmasi on sieltä prolife-osastolta niitä juttuja"

        Juu, ihan ehjänähän se varmaan säilyykin siinä kohdusta raavittaessa..! Mahtaa olla se imupillikin aika paksu jos sinne mahtuu kokonaisena sellanen rv12 sikiö.

        (Ohjelmasta MOT, Vaiettu abortti)

        ”Muistan esimerkiksi sellaisen tapauksen kollegastani, hän kertoi, että hän oli ollut aborttia suorittamassa ja lattialle oli tipahtanut siitä imuputkesta pieni jalka, reidestä irti repeytyneenä. Hän kertoi, että hänelle tuli niin huono olo sen jälkeen, että hän ei meinannut pystyä tuota toimenpidettä suorittamaan loppuun saakka. Ja ja sanoi, että miksi, miksi lääkärit joutuvat tämmöstä pyövelin työtä tekemään.”


      • tätätyötä
        on se sit kumma kirjoitti:

        "Abortissa ei raasteta eikä palota mitään. Melkein kaikki abortit tehdään ennen 9 rv ja lääkkeellisenä jolloin muutama solu"

        kuitenkaan niitä abortin tuloksia ei saa täälläkään näyttää.. edes niiden "varhaisten viikkojen"... että hyshysss vaan!

        Siellä niitä "muutamia soluja" taas.. ne muutamien solujen alkiot ei tosiaan oo vielä edes kiinnittyny kohtuun ;)
        http://www.ehd.org/prenatal-images-index.php

        "Tietääkseni mitään raajoja ei sillonkaan "silputa" "

        Mitä luulet että tehdään jos lapsi ei yksinkertasesti mahdu ulos epäkypsästä kohdusta? Naistako sillon alettas silpoon vaikka lapsen on tarkotus kuolla?

        "Tuo sinun silppuamisvimmasi on sieltä prolife-osastolta niitä juttuja"

        Juu, ihan ehjänähän se varmaan säilyykin siinä kohdusta raavittaessa..! Mahtaa olla se imupillikin aika paksu jos sinne mahtuu kokonaisena sellanen rv12 sikiö.

        (Ohjelmasta MOT, Vaiettu abortti)

        ”Muistan esimerkiksi sellaisen tapauksen kollegastani, hän kertoi, että hän oli ollut aborttia suorittamassa ja lattialle oli tipahtanut siitä imuputkesta pieni jalka, reidestä irti repeytyneenä. Hän kertoi, että hänelle tuli niin huono olo sen jälkeen, että hän ei meinannut pystyä tuota toimenpidettä suorittamaan loppuun saakka. Ja ja sanoi, että miksi, miksi lääkärit joutuvat tämmöstä pyövelin työtä tekemään.”

        Nykyisellään ihan harvoin sikiöitä kaavitaan vaan ennemmin käytetään lääkkeellistä raskauden keskeytystä, ainakin meidän sairaalassamme. Itse olen hoitanut osastolla keskeytettäviä, eli yli 12 viikkosia ja en muista kertaakaan näinä vuosina käyneen niin, että sikiö olisi kaavittu kohdusta, istukka kyllä saattaa jäädä kiinni ja kaavinnassa otetaan pois. Pienempiviikkosten kaavinnoista en osaa mennä vannomaan, koska ne hoituvat yleensä polikliinisesti ja käsittääkseni lääkkeellisesti pääosin.
        Ulkomaisia videonpätkiä olen joskus nähnyt, kun n. 16 viikkosta sikiötä "kaavittiin" kohdusta instrumenteilla repien ja se oli kamalaa katsottavaa. En haluaisi istua siinä lääkärin penkissä repimässä haurasta sikiötä ulos raaja kerrallaan.


    • Laskemattomat tuhot

      Mukavuusabortti kohdistaa raakaa väkivaltaa useisiin ihmisiin.

      1. Pahimmin kärsii lapsi, joka murhataan elinkaarensa alussa.

      2. Abortteihin pakotetut ja kyykytetyt äidit traumatisoituvat ja monet menettävät mielenrauhansa ja jopa terveytensä. Itsemurhan todennäköisyys kasvaa.

      3. Monet isät kärsivät, kin heidän lapsensa tapetaan "sivistysmaassa" ilman, että heillä on asiaan mitään sanomista. Moni lopettaa parisuhteen abortöörin kanssa.

      4. Terveydenhuollon elämää palvelevat ammattilaiset mukavuusabortti-instituutio alistaa pyöveleiksi, jotka virkavelvollisuutena pakotetaan toimeenpanemaan kuolettava väkivaltaa lasta, naista, perhettä ja ihmisyyttä vastaan. Ammattilaisten pako tehtävistään mukavuusaborttien vuoksi lisää kustannuksia, alentaa terveydenhuollon tasoa ja heikentää työn laatua.

      Mukavuusabortti on yhteiskunnan syöpä, joka tuottaa vuosittain 10500 lapsivainajaa ja laskemattoman määrän kärsimystä ja vahinkoa. Mukavuusabortti on lasten ja naisten ylivoimaisesti pahin oikeusturvaongelma Suomessa 2014.

      • ______

        Abortteihin pakotetut ja kyykytetyt äidit traumatisoituvat ja monet menettävät mielenrauhansa ja jopa terveytensä. Itsemurhan todennäköisyys kasvaa.


    • Mitähän "lukemattomia" uran vaihtajia Papunen mahtaa tarkoittaa? Paljonkohan näitä oikeasti on? Miksi "lukemattomat" ihmiset hakeutuvat naistentautien klinikalle, vaikka tietävät mitä työtehtäviin kuuluu, vaihtaakseen vain alaa? Olisi eri asia, jos aborttilaki olisi tullut vasta nyt, ja tämä asia tulisi jotenkin yllätyksenä. Mutta aborttilaki on yli 40 vuotta vanha, eli tänä päivänäkin jokainen tietää, mitä työhön kuuluu.

      Hoitajille on Suomessa niin paljon erilaisia hoitoalan työtehtäviä että ei varmaankaan tule työstä pula, jos vaihtaa sieltä naistentautien klinikalta toiselle osastolle. En käsitä, miksi pitää tunkea juuri naistentautien klinikalle töihin, jos ei hyväksy työtä siellä. Paljon parempi vaihtoehto olisi työskennellä kätilönä synnytysosastolla tai missä muussa sairaalan yksikössä tahansa jne, jos edellytykset on paremmat siellä.

      Kaikilla ihmisillä ei ole edellytyksiä toimia ns. unelma-ammatissaan. Varmaan aika harva loppujen lopuksi haluaa omassa työssään mitään ikäviä tehtäviä, jotka on kuitenkin hoidettava. Palomies ei haluaisi liikenneonnettomuustehtäviä, koska ne ovat mieltä järkyttäviä. Siksi monella alalla, lääkärinä, hoitajana, poliisina ja palomiehenä nyt esimerkiksi vaaditaan taipumuksia alalla toimimiseen, että pää kestää. Omat fyysiset tai psyykkiset ominaisuudet estävät alalle hakeutumisen tai alalla pysymisen.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12428940

      Etenen (Sosiaali- ja terveysalaan eettisen toimikunnan) kanta:

      (...) Osa raskaudenkeskeytyksistä tehdään naisen hengen tai terveyden pelastamiseksi. Jos terveydenhuollon henkilökunta voisi kieltäytyä raskaudenkeskeytyksistä henkilökohtaisen vakaumuksensa perusteella, se olisi ristiriidassa terveydenhuollon perustehtävän kanssa. Jos taas raskaudenkeskeyttämisestä voisi kieltäytyä tapauskohtaisesti esimerkiksi raskaudenkeskeyttämisen syyn vuoksi, potilas joutuisi kohtuuttomaan asemaan.

      Etenen mukaan se merkitsisi astumista tielle, JOSSA JOKAINEN TERVEYDENHUOLLOSSA TOIMIVA VOISI MÄÄRITELLÄ OMAN TERVEYSKÄSITYKSENSÄ MUKAAN HOITOA VAATIVAT TAPAUKSET"

      Onko naistentautien osastoilla toimivien hoitajien unelmat tärkeämpää kuin potilaan turvallisuus? Ehdottomasti hoitaja on valinnut väärän alan.

      • pupu tupuna

        Olisihan se kivaa jos minäkin hoitajana saisin valita potilaani ketä hoidan. Silloin jättäisin hoitamatta tietyt kansalaisuudet suoraan, samoin kehitysvammaiset ja päihdeongelmaiset jäisivät ilman hoitoani.

        Mutta ammattini olen itse valinnut ja saanut todeta, että jokaista on hoidettava ammattitaidolla ja hyvin. Ei ole oikein jos hoidan esim lasta erityisen hyvin ja alkoholistia huonosti. He ovat kummatkin ihmisiä ja ansaitsevat minulta ammatillisen hyvän hoidon.

        Tiedän monia hoitajia jotka myös jättäisivät samat hoitamatta, jotka minäkin. Silti päivästä toiseen hoidamme kaikki potilaamme hyvin ja takaamme heille sen, ettei henkilökohtaiset asenteemme tule työmme eteen.


      • Ammatinvalintakysymys...
        pupu tupuna kirjoitti:

        Olisihan se kivaa jos minäkin hoitajana saisin valita potilaani ketä hoidan. Silloin jättäisin hoitamatta tietyt kansalaisuudet suoraan, samoin kehitysvammaiset ja päihdeongelmaiset jäisivät ilman hoitoani.

        Mutta ammattini olen itse valinnut ja saanut todeta, että jokaista on hoidettava ammattitaidolla ja hyvin. Ei ole oikein jos hoidan esim lasta erityisen hyvin ja alkoholistia huonosti. He ovat kummatkin ihmisiä ja ansaitsevat minulta ammatillisen hyvän hoidon.

        Tiedän monia hoitajia jotka myös jättäisivät samat hoitamatta, jotka minäkin. Silti päivästä toiseen hoidamme kaikki potilaamme hyvin ja takaamme heille sen, ettei henkilökohtaiset asenteemme tule työmme eteen.

        Kaikki lääkärit ja hoitajat yms. _tietävät_ jo opiskeluaikanaan että joutuvat tavalla tai toisella raskaudenkeskeytysten kanssa tekemisiin. Mä olen luomuhenkinen kasvissyöjä, mutta teen työtä kokkina, eli joudun paistamaan jauhelihaa, leipomaan kinkkupasteijoita jne. Tekee pahaa kun rastoissa haisee tapettu tehotuotantoeläin. Silti en vaihtaisi alaa enkä työpaikkaa. Kyllä, vertailukelpoinen asia.


    • Turhaa valitusta

      Ei kai uraa tarvi vaihtaa sen takia että ei halua tehdä abortteja. Menee terveydenhuollon tai sairaanhoidon toiselle alueelle duuniin kun niitä kerran riittäämiin piisaa. Ja saa jatkaa unelmatyössäään ja voi hakeutua jo opiskeluvaiheessa alalle missä ei tule ongelmia. Abortteja ei tietääkseni tehdä kuin yhdellä ainoalla osastolla sairaalassa. Kun sain esikoiseni oli meillä neuvolassa pienelllä paikkakunnalla lestadiolainen terkkarikätilö.Hän ei hyväksynyt ehkäisyä joten e-neuvolan asiat oli pantu toisen terkkarin hoidettavaksi. Näin kai nämä hoituu muuallakin ilman että kenenkään tarttee jäädä ilman hoitoa. Hakeutuisko lestadiolainen hoitaja e-neuvolaan väkisin, jonka jälkeen hän kieltäytyy ehkäisyneuvonnasta???? Samanlaisesta asioiden vaikeuttamisyrityksessä tässä on kyse.

      En tajua Papusen juttuja muutenkaan. Turhaa valittamista kun kerran tietää sairaaladuuniin hakeutuessaan mitä töitä siellä on edessä. Koko ajan omantunnonvapaudesta puhuttaessa on tullut vaan olo että tällä yritetään vaikeuttaa abortinsaamista. Mitä siitäkään tulisi? Jos omantunnonvapaus tulisi hakeutuisi kaikki abortinvastustajahoitajat ja abortinvastustajalääkärit aborttiklinikoille töihin jonka jälkeen he sanoisiviat etteivät suostu tekemään abortteja? Missä abortit tehtäisiin?

    • Kerran_synnyttänyt

      Kykenenkö jatkamaan äitinä traumaattisen synnytyksen jälkeen? Asiaa on jo puitu mm. pelkopolilla.

    • suosikki ammatti

      Ei ole ahdistanut koskaan-koska minä olen hoitaja-potilas itse päättänyt eläntilanteensa tai muun syyn takia päätyä aborttiin. Työn kuvani nyt on sellainen -toki muutakin tehdään kuin abortteja --naistentaudit on paljon muutakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1059
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe