Kadehdin työttömiä

köyhä opiskelija

Tänä syksynä opintonsa aloittaneen yliopisto-opiskelijan tuloina on opintoraha ja asumislisä, yhteensä noin 537 € / kk. Kolmena kesäkuukautena opiskelijan tuet on tasan 0 € / kk, jos ei suorita kesäopintoja, joihin yliopisto ei välttämättä edes tarjoa mahdollisuutta. Kesätöitä ei riitä kaikille kovasta etsimisestä huolimatta. Sossusta on silloinkin turha toivoa mitään, jos ei ensin nosta opintolainaa 3 600 € vuodessa. Se tekee 18 000 € lainaa koko 5 vuoden opiskeluaikana.

Itse asun vaatimattomassa opiskelijayksiössä, ja vuokran jälkeen käteen jää noin 157 € / kk. Muihin välttämättömiin menoihin kuuluu mm. ylioppilaskunnan pakollinen jäsenmaksu, joka maksoi tänä vuonna yli 100 €. Luonnollisesti opiskelut aiheuttaa muitakin kuluja.

Mulla on yksi sairaus, josta aiheutuu Kela-korvausten jälkeen suoria ja epäsuoria kustannuksia n. 1 300 - 1 700 € vuodessa. Ne joudun maksamaan opintolainalla, ja jos tilanteeni ei tästä muutu, joudun ottamaan niitä varten n. 7 000 - 8 000 € lainaa koko opiskeluaikanani.

Pakko myöntää, että välillä kadun koko opiskelun aloittamista. Nykyisen massatyöttömyyden aikana kun ei ole mitään takeita siitä, tulenko koskaan työllistymään. Tällä hetkellä oman alani työllisyystilanne on kohtalaisen hyvä, mutta yllättäviä muutoksia voi tapahtua koska tahansa. Ja vaikka saisin töitä, odotettavissa oleva palkkani ei ole suomalaisten keskipalkkaa suurempi, joten siitä ei todellakaan ole kiva maksella isoja opintolainoja pois. Onko se lopulta 5 vuoden kituutuksen arvoista?

Kadehdin työttömiä, jotka saa selvästi opiskelijaa paremman elintason tekemättä sen eteen oikein mitään. Tietysti paperien täyttäminen ja luukulta toiselle juokseminen on turhauttavaa, mutta opiskelija joutuu käyttämään jatkuvasti 40 tuntia viikossa opiskeluun eikä sekään mitään herkkua ole. Ja palkaksi ahertamisesta opiskelijalle tarjotaan kylmempää kohtelua kuin kenellekään muulle Suomessa: täysin välttämättömien elinkustannusten maksamista lainalla, jonka joutuu maksamaan myöhemmin takaisin.

27

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomen normi käytänt

      Aivan, näin se vaan suomessa on, että yrittämisesta ja ahkeronnista rangaistaan. Opiskelija ei ole oikeutettu syömään , sillä jos jaksat opiskelujen ohessa vielä käydä töissä, sinua rangaistaan siitä jos tienaat "liikaa". Pärjät et saa etkä siis syödä. Mutta sinun pitää vaan valmistua tosi nopeesti.... kuka vaan kertoisi miten tuo yhtälö toimii.

      Pakkolainaa ottamalla, jos et syö velaksi ole nälissäsi, näin se eduskunta päättää, kun on itsellään ilmaiset lounaat ja mtakat ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

      Monet lopettavat opiskelun ja ryhtyvät työttömiksi kun ei yksin kertaisesti pärjää eikä halua ottaa sitä pakkolainaa.

      Työttömyytä kannustetaan, mutta opiskelemista ja työntekoa ei.

    • birdfishcow

      Älä kadehdi työttömiä. Kuten tämäkin palsta on osoittanut, niin työn vieroksujat eivät kovin onnellisia ole ja heillä elämäntapa merkitsee elinikäistä köyhyyttä. Sinulla sentään on mahdollisuus työllistyä, hankkia lisäpätevyyttä ja edetä elämässäsi.

      Itse olen aikoinaan opiskellut ilman lainaa ja nähnyt lähes nälkää. Olin välillä muutaman vuoden töissä ennen kuin sain opinnot päätökseen. Sisulla sain opinnot loppuun, koska päätin, että minä teen sen, mihin kukaan ei usko minun pystyvän. Tein todella surkealla palkalla töitä aikani, kunnes aloin vähitellen pääsemään parempiin hommiin. Vieläkään työt eivät ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta tienaan sentään keskivertotulonsaajan verran.

      Tsemppiä sinulle opiskeluun. Monissa muissakin maissa opinnot hoidetaan lainarahalla. Jos mahdollista, niin hakeudu vaihtoon ulkomaille tai mene esim. valmistuttuasi Norjaan töihin, niin saat tärkeää työkokemusta ja kielitaitoa. Kun palaat Suomeen, niin työn saanti on helpompaa.

      • köyhä opiskelija

        Olisi kai pitänyt olla tarkempi ja sanoa, että kadehdin työttömien elintasoa. Eli sitä kuinka työttömille maksetaan kaikki tarpeellinen ja enemmänkin, kun taas moni opiskelija joutuu ottamaan tuhansien eurojen edestä lainaa saadakseen edes välttämättömät kulunsa katettua.


    • rikasrakad

      Ainoat paikat missä on työllisyys turvattu on sairaanhoito eli opiskelet sitä alaa.

      • hoitoala, ei kiitos

        Ei niitä ammatteja vaan sillälailla valita että siellä on töitä opiskele sitä!

        Itse olen työtön enkä ikinä voisi kuvitella olevani sairaanhoitaja tai hoitoalalla! en ikinä. En hoitaisi edes lapsia ja vanhuksia työkseni. Se ei vaan sovi minulle. Siitä kärsisi hoidettava ja minä itse.

        Kyllä se ammatti pitää ole josta tykkää, ja jota tekee sydämestä eikä vaan siksi että siellä on töitä.


      • työ jolla tarkoitus
        hoitoala, ei kiitos kirjoitti:

        Ei niitä ammatteja vaan sillälailla valita että siellä on töitä opiskele sitä!

        Itse olen työtön enkä ikinä voisi kuvitella olevani sairaanhoitaja tai hoitoalalla! en ikinä. En hoitaisi edes lapsia ja vanhuksia työkseni. Se ei vaan sovi minulle. Siitä kärsisi hoidettava ja minä itse.

        Kyllä se ammatti pitää ole josta tykkää, ja jota tekee sydämestä eikä vaan siksi että siellä on töitä.

        Miksi et voisi tykätä hoitoalasta? Onko se sinusta merkityksetöntä työtä? Kukaan ei syytä sinua kokemattomuudesta tai elämän aikana kehittyneistä työtä haittaavista luonteenpiirteistä, jos vilpittömästi haluat kehittyä.

        Mulle työ on mielekästä silloin, kun koen olevani toisille arvokas, eikä vaan siksi että se on mukavaa ajantappoa.


      • en sovi hoitamaan
        työ jolla tarkoitus kirjoitti:

        Miksi et voisi tykätä hoitoalasta? Onko se sinusta merkityksetöntä työtä? Kukaan ei syytä sinua kokemattomuudesta tai elämän aikana kehittyneistä työtä haittaavista luonteenpiirteistä, jos vilpittömästi haluat kehittyä.

        Mulle työ on mielekästä silloin, kun koen olevani toisille arvokas, eikä vaan siksi että se on mukavaa ajantappoa.

        En vaan ole hoitaja tyyppiä. En sanonut niin että on mekrityksetöntä, mutta minusta ei ole hoivaamaan ketään. Minusta on se ja sama vaikka kuna siivoisi, tekisi työkseen ruokaa tai hoitaisi ihmisiä.. työ sinänsä ei ole arvotonta ei.. vaan minusta ei ole hoitoalalle.

        Minulla on jo ammatti josta tykkään tai oikeesti kaksi, mutta vaateteollisuus on suomest lähes loppu, ja toistoalakin on kiven alla.

        Jokaisella on tietty ala koka kiinnosta ja ala jota ei tekisi lainkaan. Minulla on hoitoala, mihin minusta ei ole. Ehkä voisin sairaalassa lla ajanvaraaja, mutta hoitamaan en alkaisi ketään.


    • suomi on katastrofi

      Olin opiskelemassa ja tosiaan oli pakko lopettaa opiskelu kun ei ollut yksinkertaisesti varaa. Olisi mennyt asunto alta eikä ruokaa ollut juurikaan ostaa, ei vaatteita ei mitään, ja lainaa en halunnut ottaa. Menin työkkäriin ja siellä sanottiin että kun on jo yksi ammattipätevyys niin voi jäädä huoletta kortistoon.

      Nyt pärjään tosi hyvin. Kuluja ei ole kuin vuokra ja ne pakolliset. Tuokaa on pöydässä ei ole velkaa ja yksineläjälle ruokakulut ovat pienet.

      Opiskeluaikana se oli pelkkää makaroonia ja vettä.

      Monet ovat tehneet perässä. Emme halua joutua ulosoton asiakkaiksi joten työttömyyskortisto pelasti meidän elämän.

      Ei kannata opiskella. Eikä olla palkkatukitöissä.

      Ainoa mikä kannattaa kunnon palkkatyö ( riippuen toki palkasta) ja työttömyys jos ei ole töitä.

    • Pitkäaikatyötön

      "Itse asun vaatimattomassa opiskelijayksiössä, ja vuokran jälkeen käteen jää noin 157 € / kk."

      Miksi olet valinnut noin kalliin asumismuodon, kun raha tekee tiukkaa? Yksiön neliöhinta on aina korkein mahdollinen. Ihan vain kaksio kimppakämppänä on heti edullisempi. Itse asuin opiskeluajan 20 vuotta sitten opiskelija-asuntosäätiön 4 hengen soluasunnossa, ja halpaa oli.

      • köyhä opiskelija

        Asuin lukioaikoina ensin solussa, mutta opiskeluun oli vaikea keskittyä ja kotona oli muutenkin ikävä olla kun yksi kämppiksistä vietti äänekästä elämää, keittiö oli aina sotkuinen, vessa oli usein jäänyt vetämättä jne.

        Miksi juuri opiskelijan pitäisi jakaa asuntonsa jonkun muun kanssa? Miksei edes pitkäaikaistyöttömien odoteta muuttavan soluihin tai kimppakämppiin vaan niille maksetaan parempaa asumistukea kuin opiskelijoille? Halpoja opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille halukkaille, etenkään niille jotka tahtoo asua yksin.


      • Pitkäaikatyötön
        köyhä opiskelija kirjoitti:

        Asuin lukioaikoina ensin solussa, mutta opiskeluun oli vaikea keskittyä ja kotona oli muutenkin ikävä olla kun yksi kämppiksistä vietti äänekästä elämää, keittiö oli aina sotkuinen, vessa oli usein jäänyt vetämättä jne.

        Miksi juuri opiskelijan pitäisi jakaa asuntonsa jonkun muun kanssa? Miksei edes pitkäaikaistyöttömien odoteta muuttavan soluihin tai kimppakämppiin vaan niille maksetaan parempaa asumistukea kuin opiskelijoille? Halpoja opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille halukkaille, etenkään niille jotka tahtoo asua yksin.

        Kaikki kämppäkaverit eivät vietä äänekästä elämää, joten kyse on huonosta tuurista, jos niin käy. Häiritsevälle kämppikselle voi kyllä asiasta huomauttaa, ja mikäli se ei tehoa, voi ottaa yhteyttä asunnon omistajaan. Oikeus kotirauhaan on opiskelijallakin.

        "Miksi juuri opiskelijan pitäisi jakaa asuntonsa jonkun muun kanssa?"

        No siksi vain, jos ei ole muuhun varaa. Hyvätuloisten, opiskelukustannuksiin osallistuvien vanhempien jälkikasvu tai lainaa ottaneet/työssäkäyvät voivat tietysti ylläpitää korkeampaa elintasoa eristäytymällä yksiöihin.

        Opiskelu on tilapäinen elämänvaihe, joka yleensä seuraa vanhempien luona asumista. Muutto toisen nuoren/nuorehkon opiskelijan kanssa asumaan on askel kohti itsenäisempää elämää; kaikkea ei pidä odottaa saavansa heti.


      • Pitkäaikatyötön
        köyhä opiskelija kirjoitti:

        Asuin lukioaikoina ensin solussa, mutta opiskeluun oli vaikea keskittyä ja kotona oli muutenkin ikävä olla kun yksi kämppiksistä vietti äänekästä elämää, keittiö oli aina sotkuinen, vessa oli usein jäänyt vetämättä jne.

        Miksi juuri opiskelijan pitäisi jakaa asuntonsa jonkun muun kanssa? Miksei edes pitkäaikaistyöttömien odoteta muuttavan soluihin tai kimppakämppiin vaan niille maksetaan parempaa asumistukea kuin opiskelijoille? Halpoja opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille halukkaille, etenkään niille jotka tahtoo asua yksin.

        "Miksei edes pitkäaikaistyöttömien odoteta muuttavan soluihin tai kimppakämppiin vaan niille maksetaan parempaa asumistukea kuin opiskelijoille?"

        Ihmisten ei ole yleensä odotettu muuttavan pois kodeistaan pelkän työttömyyden vuoksi, mikäli asumiskustannukset ovat kohtuulliset.

        Halpoja opiskelija-asuntoja pitäisi kyllä rakentaa riittävästi, eikä jättää ainakaan suurta määrää opiskelijoita ilman sellaista mahdollisuutta. Toisaalta yhtälö on siinä mielessä vaikea, että halpoja asuntoja voi luoda vain kerrostaloihin, joihin tulee aina kerralla paljon kämppiä. Tyhjiksi jäävät asunnot tulevat erittäin kalliiksi, joten pieni osa jäänee aina ilman.

        Työttömän elinkustannuksiin verrattaessa on kuitenkin hyvä muistaa, että opiskelijat saavat yleensä monenlaisia alennuksia. Opiskelijaruokaloissa saa edullisesti monipuolista ruokaa, matkustamiseen saa alennuksia ja kouluissa sekä asuntoloissa on ilmaiset nettiyhteydet ja sähköt sekä halvat pyykkituvat.


      • Pitkäaikatyötön
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Miksei edes pitkäaikaistyöttömien odoteta muuttavan soluihin tai kimppakämppiin vaan niille maksetaan parempaa asumistukea kuin opiskelijoille?"

        Ihmisten ei ole yleensä odotettu muuttavan pois kodeistaan pelkän työttömyyden vuoksi, mikäli asumiskustannukset ovat kohtuulliset.

        Halpoja opiskelija-asuntoja pitäisi kyllä rakentaa riittävästi, eikä jättää ainakaan suurta määrää opiskelijoita ilman sellaista mahdollisuutta. Toisaalta yhtälö on siinä mielessä vaikea, että halpoja asuntoja voi luoda vain kerrostaloihin, joihin tulee aina kerralla paljon kämppiä. Tyhjiksi jäävät asunnot tulevat erittäin kalliiksi, joten pieni osa jäänee aina ilman.

        Työttömän elinkustannuksiin verrattaessa on kuitenkin hyvä muistaa, että opiskelijat saavat yleensä monenlaisia alennuksia. Opiskelijaruokaloissa saa edullisesti monipuolista ruokaa, matkustamiseen saa alennuksia ja kouluissa sekä asuntoloissa on ilmaiset nettiyhteydet ja sähköt sekä halvat pyykkituvat.

        'Vastaan' omaan tekstiin vähän lisäystä.

        Opiskelemaan lähteminen on oma valinta, työttömyys yleensä ei. Sillä ajatuksella opiskelijan pienempi asumistuki voisi olla perusteltavissa.

        Toisaalta työnhaku ilman aiempaa opiskelemista on hyvin rajattua. Koulutusta vaaditaan erittäin moneen ammattiin. Tässä mielessä asumistuen yhtenäistäminen voisi olla tarpeellinen 'kädenojennus' opiskelijaelämän niukkuuteen. Ehkäpä kirjoittelet asiasta eri puolueiden edustajille? Ensi keväänähän on taas eduskuntavaalit, joten ainakin myötäsukaisia vastauksia lienee odotettavissa.


    • missä teitä sikijää

      Voisi sano elämäsi on todella hyvissä kantimissa. Koko elämän perus on savimaalla ja itse korjaat seuraukset.

      Ottaja antaja katinpaskan kantaja.
      ”Suomen yleinen arvonlisäveroprosentti on vuoden 2013 alusta 24 %, mutta joillakin hyödykkeillä on alennettu verokanta, 14 % ( ruoat ja rehut )
      tai 10 % (lääkkeet, kulttuuripalvelut, tilatut lehdet. ”

      Peruspäiväraha:
      702 €/kk maksaa suoraan pidätettynä -20 % veroa,
      ja lopusta lisää -arvonlisävero
      ruoka vaatteet -14 %
      ja kaikki muu -24 %
      702 € - 20 % = 140 €/kk
      Ruoka 223€ -14 % = 32 €/kk
      Sekä lopusta 338 €/kk -24 % = 81 €

      Eli 702 €/kk tuloista menee 253 €/ kk veroihin, on 36 % tuloista.

      Tuo mikä jää 449 €/kk, menee markkinatalouden yrityksille, maataloudelle. Tulojen katsotaan riittävän elämiseen,
      kun käteen jää 449 €/ kk nettona, tekee 5 388 € /vuodessa.

      Toimeentulotuki:
      480 €/kk ei suoraa veroa
      Ruoka 223 €/kk laskennallinen 48 % josta ALV -14 % = 32 €/kk
      Lopuista alv -24 % , = 61, 68 €

      takaisin peritään välillisinä veroina 93, 64 €/kk.
      Toimeentulotuen ALV-vero on -19,51 % tuesta,

      Käyttöön jää 386,49 €/kk, se on korvamerkitty ruokaan ja arkimenoihin.
      Tekee 4 637,88 €/ vuodessa.

      Voisiko tästä ajatella ihan “kiltisti” oikea käsi ojentaa,
      vasen ottaa takaisin, eikä köyhäkansa edes tajua systeemiä.
      KUN ON VALTA TEHDÄ.
      Verokarhu on kerännyt saatavia erityisesti kiristyneistä arvonlisäverosta ja energiaverosta, eli sitä ei voi kiertää palkkatuloilla elävä.
      Arvonlisävero tuotti vuonna 2012 Suomen valtiolle 17,6 mrd. euroa. 

      http://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Kulutusverot/Arvonlisavero/

      Mm. Viennistä ei makseta alv, se saa vaan tukia eri aluilleen

      http://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/Verotuksen-rakenne/
      .
      Kun palkkatulo on 16 000 €/vuodessa on vero prosentti 14,4 %
      Kun eläketulo on 16 000 €/vuodessa on vero prosentti 14,2 %
      Molemmille siis bruttotulo 1 333 € /kk,
      tosin palkkatyössä vuosi jakaja on 12,5, tulo silloin 1 280 €/kk ja kuukausi siirto lomarahaksi on 53 €/kk.

      Käteen jää nettona 1 144 € / kk, 13 728 € / vuodelle,
      veroja otettiin 189 € / kk ja 2 272 €/ vuodelle.
      Lisäksi menee arvonlisäveroa 492 € / kk / 5 904 € / vuodessa.

      Tämän tulotason kokonaisverotus siis 8 176 € /vuosi, on 51 % veroihin vuoden tuloista. Mukaan laskettu vain se kulutus joka ”sallitaan” sosiaaliturvassa.

      http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html#kotitalouksienmenot

      Elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat 12,5 %
      Liikenne 11,2 %
      Vaatteet ja jalkineet 4,9 %
      Terveys 4,8
      Muut tavarat ja palvelut 9,6 %

      Nämä yhteensä 43 % tuloista, josta menee -14 % Arvonlisäveroa.

      Säästöön ja kulutuskäyttöön jää 652 €/kk, se on 7824 €/vuodelle.


      Sulla on hyvä tulevaisuus kun ansaitset 6 000 €/kk voi säästää ne kaikki asuntoon ja sitten itseä kun ei kannata käydä töissä.

    • pressopannu

      Oletko harkinnut, että katsoisit itsellesi edullisempaa vuokra-asuntoa? Eräät tuttuni (3 tyttöä) vuokrasivat kerrostalokolmion edullisesti. Itse asiassa valmistumisensa jälkeenkin he asuivat vielä jonkun aikaa yhdessä, koska asumiskulut olivat niin edulliset. Systeemi purkaantui sitten vähitellen, kun mukaan tuli poikaystäviä.

      Yksi vaihtoehto on myös kaksio, jonka makuuhuoneeseen ottaisi alivuokralaisen. Toki asunnon pohjapiirrustusta pitäisi katsoa tarkkaan, sillä kaikkiin kaksioihin alivuokralainen ei oikein sovi (esim. jos kaksio on asunnon perimmäisessä nurkassa ja sinne pitää mennä olohuoneen poikki), mutta jos on esim. eteinen, josta on ulko-oven lisäksi kolme erillistä ovea yksi kylppäriin, yksi olohuoneeseen ja yksi makuuhuoneeseen, niin sellaisessa vaihtoehdossa makuuhuone on helposti vuokrattavaissa.

      Itse asuin hetken aikaa alivuokralaisena ja käytin sitten korvatulppia tai kuulokkeita, jos päävuokralaisen ja hänen poikaystävänsä äänet kävivät liian koviksi. Asuminen oli edullista, mutta muutin siitä pian pois sitten oman poikaystäväni luokse.

    • ei työ kannata

      Työttömänä jää enempi käteen. Työttömyyskorvaus mulla on 606 e (sis yksi lapsikorotus), siihen asumistuki 290 e kk ja tt tukea tulee noin 500 e kk riippuen laskuista..

      Kyllä tyttömänä paremmin pärjää kuin opiskeljana tai ilmaistöissä, ne palkkatuetut työt ei kannata muulle kuin sille firmalle, ilmaiseksi saa pitää orjia.

      Pakko opintovelkaa ei kannata ottaa, minusta velaksi syöminen on typerää.

      Veroja saa maksella mutta veronmaksaja ei saa mitää hyötyä siitä

    • opiskele hyvä ihmine

      Elelet nyt sitä kurjaa pula-aikaasi, mutta kyllä opiskelu ja kunnollisen ammatin hankkiminen kannattaa. Vaikka sitten makselet lainat ja velat pois, niin elämä vuosikymmenien aikana on vauraampaa.
      Ja onhan elämäsi laatu paljon parempaa, kuin olla kokoaikainen työtön, pelätä työkkäriä, milloin patistelevat tukitöihin jolloin palkka ei ole paljoa enemmän kuin työttömänä.
      Elämää kannattaa ajatella kokonaisuutena - ei vain muutama vuosi puolikymmentä eteenpäin.
      Itse tein nuorena sen pöljyyden, että lähdin kirjoitusten jälkeen töihin en opiskellut. Sitten ukko perusti firman ja minäkin roikuin siinä osakkaana ja töissä, kunnes teki konkan ja jätti jälkipyykin minun kontalleni ja häippäsi naisen kanssa muualle.
      Olisi kannattanut satsata opiskeluun vielä keski-iässä kuin jäädä pätkätöiden ja työttömyysturvan varaan.
      Ihan hyvän elämän olen elänyt, mutta säästämisestä ja niukkuudeta on tullut taitolaji. Onneksi verottomia lisätuloja saa marjametsästä, kun jaksaa olla ahkera ja polkea fillarilla. Autoa en ole koskaan omistanut. Ei olisi ollut edes varaa.

    • Mitä ihmeellistä

      tässä on, että työtön saa enemmän rahaa kuukaudessa kuin opiskelija? Näin se on ihan muuallakin kuin suomessa, siis hyvinvointivaltioissa. Opiskelu on väliaikainen eikä pakollinen tilanne. Työttömyys on ihan eriasia. Sanoohan tämän järkikin, että työtön on heikossa asemassa ja hänelle pitää silti taata ihmisarvoinen elämä. Siitä vain lopettamaan opiskelut ja ala työttömäksi jos se kerta oikein kadehtimisen arvoista on, mikä sinänsä kyllä tuntuu jo aika hassulta, että joku kadehtii köyhää työtöntä. Ettei nyt vain olisi jotain rikkaiden sekoomuspropagandaa tämäkin, että "köyhät elää luksus " elämää tyyliin. Näin saadaan ihmisten huomio näppärästi käännettyä pois niistä joita ihan oikeasti pitäisi tässä kadehtia jotka tienaavat minuutissa saman verran kun työtön köyhä kuukaudessa. Se ei tunnu ketään haittaavan. Tai ei ainakaan sekoomusporukkaa, lieneekö ajattelu jotenkin olevan kieroutunutta ja aivopesty vai mistä on kyse, en tiedä. Mutta sen tiedän, että on aika vajaaälyistä kadehtia köyhää ihmistä! Ja niillä jotka solvaavat heikomassa asemassa olevia: Olisiko teillä kenties sitten hyvä olla jos kaikki köyhien saaman tuet loppuisivat ja köyhät riehuisivat silloin todennäköisesti tuolla kaduilla, varastaisi kauppojen hyllyt tyhjäksi jne. Voin sanoa järkevänä ihmisenä, että kyllä tämä systeemi on ihan meille kaikille parempi, kuin täysi anarkia joka todennäköisesti syntyisi ilman yhteiskunnan heikoimmille tarkoittamia tukia! Miettikäähän sitä, ennen kun avaudutte, saatana* ikiopiskelijat menkää itse töihin, prkl KUNNON TÖIHIN! JOS TÄLLE LINJALLE lähdetään! Vitt*.

    • viihdyn kotona

      Minä olen välttänyt ilmaistyöt jo 20 vuotta. Jos ei tule kunnon palkkatyötä 2500 e kk, en tee töitä, enkä ole tehnyt. Työhaastatteluja toki on ollut useita näitä palkkatukitöitä, mutta kun olen vähän pelleilyt niin eivät he semmoista palkkaa, ja sehän on tarkiuts.

      Ilmaistöihin en mene, kun työttömänä saa enempi rahaa.

    • Kyykkyjaska

      Miksi kuvittelet, että työttömänä olevat eivät olisi joskus itsekin olleet opiskelijoita? Sinulla on vielä toivoa, kun opiskelet. Itse olen opiskellut kaksi tutkintoa (ensin maisteriksi ja sitten ammattitutkinnon), piti olla töitä ja opiskellessani olikin, mutta suhdanteet voivat muuttua hyvin äkkiä. Jälkeen päin besserwisserit ovat syyttäneet minua ja kaltaisiani käytännössä ennustajantaitojen ja kaikkinäkevän kristallipallon puutteesta.

      Toivottavasti sinulla on parempi säkä opiskelualan kanssa, eikä tarvitse meitä työttömiä kadehtia.

    • Onni Manni

      Näin:
      Kaverukset kalju ja rampa kävelivät rannalle.
      Kaljua alkoi harmittaa ramman hidas käveleminen kainalosuvoilla.
      Niin hän sanoi rammalle: "Juostaan rannalle"
      Siihen rampa vastasi ilosesti nauraen: "Juu mennään niin että tukka tuulessa hulmuaa."

    • masis työtön

      Minulla on kolme eri tutkintoa ja silti olen työtön nyt 35 vuotiaana. TE-toimiston mielestä olen syrjäytynyt ja lääke tähän on 8 euroa päivässä työvoimapoliittinen orjatyö. Suoraan sanottuna, voi ttu. Ottaisin ihan minkä tahansa työn vastaan ettei tarvisi orjana pyöriä, mutta ei niitä töitä vaan tahdo löytyä. Tarviin varmaan ruveta opiskelmaan taas ja sitten olenkin jo nelikymppinen kun taas lähden töitä hakemaan.

      • ilman koulutusta

        Miksi et kokeilisi jotakin sellaista työtä, jota saat ilman näitä koulutuksia esim. puhelinmyyntiä, kaupan kassalla olemista tms?


    • Hae pankista paperi

      jossa sanotaan että et saa opinolainaa, ja painu sossuun.

      Siinäpä se.

    • ei kannata suomessa

      Kyllä suomessa työttömänä pärjää paremmin kuin opiskelijana. Itse olen työtön ja saan työttömyyskorvausta noin 500 e kk, asumistukea 260 e kk ja toimeentulotukea noin 400-600 e kk riippuen laskujen määrästä, silti elelen tosi hyvin. Paremmin kuin opiskelija jos tuossa on sun tulot kk!!
      Jos opiskelija joutuu vielä käymään iltasin töissä, ylimenevä osa vielä vähnnetään tuista, - liikaa ei saa ansaita??? - mutta työtön saa tienata 300 e kk lisää... on aika epäoikeudenmukaista täytyy sanoa.

      Enpä lähtisi opiskelijaksi näkemään nälkää... pysyn työttömänä.

      • opiskelijatue pois

        Olet opiskelija akitaatori.
        Opiskelijoiden asumistuki on poistettava, opiskelu paikkaunnilla on yksinäisiä vahuksia, joiden luo asunaa apua ja hoitia vastaan.


    • Nälkäkurkiainen

      Jos ihminen kuuluu Suomessa ns. työttömyyden järjestelmään, on ihmisellä, mikäli on onnekas ja hyvin huolellinen, mahdollisuus saada ns. rahoitus, jolla tarvittavat elintarvikkeet maukkaisiiin, raikkaisiin ja terveellisiin ateriakokonaisuuksiin voidaan saada.

      Esim. opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä työtä, mutta kuitenkin siten, että se vähentää muun tuen määrää opiskelun aikaisen ravinnonhankinnan aikana.

      Kaikenkaikkiaan olisi hyvä, että ihmiset voisivat vaikkapa saada sosiaalista pienlainaa, jonka takaajana olisi vaikkapa sosiaalitoimi.

      Tällöin ihmisellä olisi aina mahdollisuus olla tekemisissä niiden elintarvikeryhmien kanssa, joiden kanssa hän tuntee tarpeelliseksi olla.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe