Kun mieli murtuu

pimppaloora

Te kun olette täällä aika avoimesti kertoneet mt-ongelmistanne ja lääkityksistä, niin tietääkö teidän perhe, ystävät ja lähipiirinne tästä ja miten he suhtautuvat asiaan?

Itselläni ei ole kokemusta masennus-, psyyke- tai unilääkkeiden käytöstä, joten en tiedä millaista on olla lääkkeiden vaikutuksen alainen. Tuttavapiirissäni tosin on pari burn outista kärsivää miestä, joilla on joku lääkitys menossa. Ja molemmista näkee sen selvästi. Joku lääke tekee ihosta jännän näköisen; kuumaisen, kalpean ja nihkeän näköisen.
Liikkeet ja puhekin on pikkuisen erilaista "normaalitilaan" verrattuna.
Molemmat näistä tuntemistani miehistä käyttävät myös alkoholia runsaanpuoleisesti ja humalakäyttäytyminenkin on aivan erilaista kun normaalisti heillä on ollut.

Pidättekö omia mt-ongelmianne turn offina?
Tai vaihtoehtoisesti, pidättekö vastakkaisen sukupuolen mt-ongelmia turn offina tai jopa esteenä parisuhteelle?
Moni täällä on kertonut naisettomuuden syyksi ongelmiinsa, mutta entäs jos ne ongelmat ovatkin syy naisettomuuteen...?

55

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+11

      Olen syönyt lääkkeitä ja ei siihen kukaan ole huonosti suhtautunut. Nykyään en tarvitse enää lääkkeitä. Ei nuo ongelmat kuitenkaan ole olleet syitä naisettomuuteen, koska en edes ole ollut naiseton, vaan olen seurustellut useasti vielä ollessani lääkityksen alla. Riippuu tietysti lääkkeistä, mutta ei nuo masennuslääkkeet yms. minulla ainakaan mitään muuttanut, ihan sama tyyppi ehkä vähän rauhallisempi ja tasapainoisempi kuin ilman lääkkeitä.

      Kyllähän tietysti sivuoireina saattoi tulla että kestää pitempään sängyssä, mutta eipä kukaan nainen ainakaan valittanut kun joutui siitä kärsimään.

    • Juu näin olen kans ymmärtänyt, ettei kaikki lääkkeet tosiaan vaikuta niin voimakkaasti. Kai se on hyvin paljon itse siitä diagnoosistakin kiinni ja tietty joissakin lääkkeissä ne sivuvaikutukset olla niin voimakkaita.

      Toinen niistä mun kavereista kertoi kerran humalassa, ettei se saa ollenkaan erektioo. Eli jotenkin vaikuttaa myös siihen. Se tietysti saattaa olla ongelma, varsinkin uudessa suhteessa.

      • 20+15

        En usko että erektiohäiriöt mistään lääkkeistä johtuu, itse ainakin oisin heti lopettanut sellaiset lääkkeet.


      • 20+15 kirjoitti:

        En usko että erektiohäiriöt mistään lääkkeistä johtuu, itse ainakin oisin heti lopettanut sellaiset lääkkeet.

        No näin hän kertoi ja oli myös lääkärinsä kans puhunut, että sivuoireena voi niin käydä.
        Ja eihän niitä kai noin vaan kannata lopettaa, eiköhän se ole tarkoitus saada se yläpää kuntoon ensin :)


      • ht ...
        20+15 kirjoitti:

        En usko että erektiohäiriöt mistään lääkkeistä johtuu, itse ainakin oisin heti lopettanut sellaiset lääkkeet.

        No mut mitäs sillä erektiolla tekee jos ei ole naistakaan?
        Ja jos päässä vähän viiraa, niin eihän sitä naista tule saamaankaan jos ei ensin hoida sitä asiaa kuntoon.
        Sit on tietysti ongelma jos saa naisen, mutta pitää edelleen niitä pillereitä popsia.


      • Alkoa ja mielialalääkkeitä ei pitäisi ottaa, ei edes eri aikaan. Lisäksi alkoholi pahentaa masennusta.

        Jotkut masennuslääkkeet voivat aiheuttaa sivuoireina erektion vähenemistä ja alentaa naisilla seksuaalista halua. Joo, voin arvata että tämä saattaa saada jonkun heittämään jotain kommenttia naisten ihan normaalista seksuaaliskielteisyydestä tai jotain.


    • ujo atm40

      Saattaa tulla erektio-ongelma lääkkeistä. Riippuen lääkkeiden yhteisvaikutuksesta ja muutenkin sopivuudesta riippuen tulee näitä pimppalooran mainitsemia ongelmia.

      Mt-ongelmainen ei ole turn-off paitsi jos on aggressiivisuutta ja/tai ahdistavan ilmapiirin tuottavaa käytöstä.

    • Uusien masennuslääkkeiden sivuvaikutukset ovat vähäisiä. Todennäköisesti et huomaa niiden käyttöä mistään, paitsi ehkä parantuneesta itseluottamuksesta, tasaisemmasta mielialasta ja skarpimmasta ajattelusta. Psyk. hoitajan mukaan olin kuin uusi ihminen aloitettuani SNRI-lääkkeen.

      • psyk. hoitaja

        vähäisiä ja vähäisiä, ainakin minun asiakkaani tuovat paljon esille erilaisia haittoja masennuslääkkeistä. Varsinkin niitä seksuaalisuuteen vaikuttavia. Se on sitten eri asia jos ammattilaiset eivät niitä pidä merkittävinä. Toki moni saa avunkin lääkkeistä, mutta kaikki eivät koe hyötyä ollenkaan.


      • psyk. hoitaja kirjoitti:

        vähäisiä ja vähäisiä, ainakin minun asiakkaani tuovat paljon esille erilaisia haittoja masennuslääkkeistä. Varsinkin niitä seksuaalisuuteen vaikuttavia. Se on sitten eri asia jos ammattilaiset eivät niitä pidä merkittävinä. Toki moni saa avunkin lääkkeistä, mutta kaikki eivät koe hyötyä ollenkaan.

        Kai se on vähän sama missä tahansa lääkkeessä. Sivuvaikutuksetkin on henkilökohtaisia, joillekin tulee jotain ja joillekin ei. Ja jos ne on ihan sietämättömiä, niin sitten vaihdetaan lääke toiseen.
        Kai näissäkin kokeilemalla löytyy se paras vaihtoehto.


      • Ikisinkku M
        pimppaloora kirjoitti:

        Kai se on vähän sama missä tahansa lääkkeessä. Sivuvaikutuksetkin on henkilökohtaisia, joillekin tulee jotain ja joillekin ei. Ja jos ne on ihan sietämättömiä, niin sitten vaihdetaan lääke toiseen.
        Kai näissäkin kokeilemalla löytyy se paras vaihtoehto.

        On varmaan kahdenlaisia lääkkeenkäyttäjiä, niitä jotka ihan oikeasti tarvitsee ja niitä jotka näkevät itsensä parempina kuin me tavikset, ne ei halua tehdä paskatöitä niin ne sitten ruinaa diagnoosin ja reseptit jotta pääsevät julistamaan sankaruuttaan järjestelmänvastaisuudestaan, ne ei hoksaa että ne on tuotantoeläimiä systeemissä jonka on tarkoitus pyörittää rahaa lääkeyhtiöille ja sosiaalitanttajärjestelmälle. Tantat tarvitsee niitä jotta voivat perustella oman olemassaolonsa eikä tanttoja haittaa pätkääkään mahdollisesti tulevat sivuvaikutukset, ne ihan viimeiseksi haluaisi että löytyisi lääke joka oikeasti parantaa kun masennuksen ylläpitolääkkeet pitää ne itsensä leivän syrjässä kiinni.


      • heurekaolenaitoitsen

        Parantunut itseluottamus - siitäkö masentuneisuudessa onkin kyse?

        Ja toisaalta, pillerin avullako saadaan itseluottamusta?

        ts. helppo tie feikki-itsevarmuuden tunteeseen.

        Itse ongelma jää hoitamatta eikä omien ajatuskuvioiden ja tekojen muuttamisen kautta pääse koskaan itseluottamustaan parantamaan normaaliksi itseluottamukseksi.

        Pitäisikö sosiaalisen jännittäjän ruveta syömään näitä itseluottamusta synnyttäviä lääkkeitä punastelun, tutinan ja tärinän loppumiseksi, eikö enää pelkkä beta-salpaaja riitä. Onko kaikki beta-salpaajien syöjät, joka siis myös normaali verenpainelääke, orkesterimuusikkoja myöten jollain tapaa mt-ongelmaisia, kun napsivat niitä esiintymisjännitykseen ja sormien vapinan poistoon eli itseluottamuksen/-varmuuden keräämiseen?

        Onneksi en nuorena hoksannut syödä psyykelääkkeitä parantamaan aika voimakasta ujoutta, joka osin kai myös itseluottamuksen puutetta, sosiaalisissa tilanteissa.

        Toisaalta taas. missähän virassa sitä mahtaisi olla, jos olisin ottanut lisäystä lääkkeistä itsevarmuuteen muiden ihmisten kanssa niistä viroista kisaillessa. Miksiköhän jotenkin toisaalta harmittaa niin helvetisti, etten hoksannut aikanaan mt-lääkkeitä käyttää "vaivoihini".

        Toisaalta taas en olekkaan ollenkaan katkera, koska olen saanut olla oma aito itseni, koska olen suojellut persoonani vapaata kehittymistä omanlaiseensa suuntaan? Nyt on hyvä tunne, onnistumisen, voittamisen tunne, se on vahvistanut edelleen itsetuntoa ja itsevarmuutta. Olen voittanut itseni :))


      • heurekaolenaitoitsen kirjoitti:

        Parantunut itseluottamus - siitäkö masentuneisuudessa onkin kyse?

        Ja toisaalta, pillerin avullako saadaan itseluottamusta?

        ts. helppo tie feikki-itsevarmuuden tunteeseen.

        Itse ongelma jää hoitamatta eikä omien ajatuskuvioiden ja tekojen muuttamisen kautta pääse koskaan itseluottamustaan parantamaan normaaliksi itseluottamukseksi.

        Pitäisikö sosiaalisen jännittäjän ruveta syömään näitä itseluottamusta synnyttäviä lääkkeitä punastelun, tutinan ja tärinän loppumiseksi, eikö enää pelkkä beta-salpaaja riitä. Onko kaikki beta-salpaajien syöjät, joka siis myös normaali verenpainelääke, orkesterimuusikkoja myöten jollain tapaa mt-ongelmaisia, kun napsivat niitä esiintymisjännitykseen ja sormien vapinan poistoon eli itseluottamuksen/-varmuuden keräämiseen?

        Onneksi en nuorena hoksannut syödä psyykelääkkeitä parantamaan aika voimakasta ujoutta, joka osin kai myös itseluottamuksen puutetta, sosiaalisissa tilanteissa.

        Toisaalta taas. missähän virassa sitä mahtaisi olla, jos olisin ottanut lisäystä lääkkeistä itsevarmuuteen muiden ihmisten kanssa niistä viroista kisaillessa. Miksiköhän jotenkin toisaalta harmittaa niin helvetisti, etten hoksannut aikanaan mt-lääkkeitä käyttää "vaivoihini".

        Toisaalta taas en olekkaan ollenkaan katkera, koska olen saanut olla oma aito itseni, koska olen suojellut persoonani vapaata kehittymistä omanlaiseensa suuntaan? Nyt on hyvä tunne, onnistumisen, voittamisen tunne, se on vahvistanut edelleen itsetuntoa ja itsevarmuutta. Olen voittanut itseni :))

        Kyllä lääkkeet auttavat sosiaalisiin pelkoihin merkittävästi. Yksi on esimerkiksi SNRI-lääke venlafaksiini. Beetasalpaajat ovat myös, tosin käsittääkseni enemmän esiintymisjännitykseen.

        Monilla vain on kammo lääkkeitä kohtaan, ja he jäävät ennemmin kärvistelemään ongelmansa kanssa kuin suostuvat syömään kammottavia lääkkeitä, joilla on sivuvaikutuksia ja kaikkea. Harmi kyllä, sosiaalinen fobia nuoruudessa voi nykyisessä sosiaalisesti erittäin vaativassa yhteiskunnassa johtaa parisuhdemarkkinoilta ja työmarkkinoilta syrjäytymiseen kriittisessä iässä, mitä on vaikea, ellei mahdoton korjata myöhemmin.


      • heurekaolenaitoitsen
        outsider1 kirjoitti:

        Kyllä lääkkeet auttavat sosiaalisiin pelkoihin merkittävästi. Yksi on esimerkiksi SNRI-lääke venlafaksiini. Beetasalpaajat ovat myös, tosin käsittääkseni enemmän esiintymisjännitykseen.

        Monilla vain on kammo lääkkeitä kohtaan, ja he jäävät ennemmin kärvistelemään ongelmansa kanssa kuin suostuvat syömään kammottavia lääkkeitä, joilla on sivuvaikutuksia ja kaikkea. Harmi kyllä, sosiaalinen fobia nuoruudessa voi nykyisessä sosiaalisesti erittäin vaativassa yhteiskunnassa johtaa parisuhdemarkkinoilta ja työmarkkinoilta syrjäytymiseen kriittisessä iässä, mitä on vaikea, ellei mahdoton korjata myöhemmin.

        Onko ujous sosiaalinen pelkotila, johon olisi hyvä ottaa mt-lääkettä? Ymmärrän toki, että on eritasoista ujoutta, mutta sellainen keskiverto ujous, joka liittyy voimakkaasti ihmisen henkiseen kasvuprosessiin aikuiseksi ihmiseksi, onko tässä elämän kasvuvaiheessa mieltä turvautua heti lääkkeisiin?

        Eikö sosiaalinen elämä ole "esiintymistä" eli riittäisikö silloin tuo beta-salpaaja, joka ei muuta aivojen biokemiaa?

        Olin nuorena myös aika omanarvontuntoinen tuon ujouden ja esiintymisjännittäjän lisäksi ja siksi en halunnut mt-lääkkeisiin sortua, nyt melki seniorina olen ratkaisuuni enemmän kuin tyytyväinen, hyvä mieli ja onnellinenkin aina välillä;))


      • heurekaolenaitoitsen kirjoitti:

        Onko ujous sosiaalinen pelkotila, johon olisi hyvä ottaa mt-lääkettä? Ymmärrän toki, että on eritasoista ujoutta, mutta sellainen keskiverto ujous, joka liittyy voimakkaasti ihmisen henkiseen kasvuprosessiin aikuiseksi ihmiseksi, onko tässä elämän kasvuvaiheessa mieltä turvautua heti lääkkeisiin?

        Eikö sosiaalinen elämä ole "esiintymistä" eli riittäisikö silloin tuo beta-salpaaja, joka ei muuta aivojen biokemiaa?

        Olin nuorena myös aika omanarvontuntoinen tuon ujouden ja esiintymisjännittäjän lisäksi ja siksi en halunnut mt-lääkkeisiin sortua, nyt melki seniorina olen ratkaisuuni enemmän kuin tyytyväinen, hyvä mieli ja onnellinenkin aina välillä;))

        Ei se ole mitään sortumista, jos hoitaa ongelmansa kuntoon järkevällä tavalla. Asiaa on helppo moralisoida, jos itsellä ei ole oikeita ongelmia ollut, mutta monelle on todellinen ongelma, ettei kykene solmimaan parisuhdetta tai hankkimaan työpaikkaa sosiaalisten fobioiden takia.

        On pelkkä ennakkoluulo, että aivojen biokemiaan vaikuttavat lääkkeet ovat jotenkin pahempia kuin muut. Beetasalpaajilla on sivuoireita, ja ne on käsittääkseni tarkoitettu vain tiettyjä tilanteita varten (EI otettavaksi jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa).


    • ujo atm40

      Ja vaikutus on erilainen jokaisella. Joku saa avun jostain lääkkeesta, mutta toinen ei mitään ja pahat sivuvaikutukset, vaikka suunnilleen samat ongelmat.

    • N.N-N
      • N-N-N-N

        "Toinen niistä mun kavereista kertoi kerran humalassa, ettei se saa ollenkaan erektioo. Eli jotenkin vaikuttaa myös siihen. Se tietysti saattaa olla ongelma, varsinkin uudessa suhteessa. "


        Eli hirttotuomio sellaisia määränneelle psykiatrille.
        Käyttää mielivaltaansa ja vie ihmisiltä kyvyt.

        Eikö tuo nyt jo ole hyvä esimerkki siitä miksi psykiatria pitäisi kuopata?


    • Jii007

      Minulla on varmasti jotain mt ongelmia, mutta en aio tehdä niille mitään. Sitä joko saa joskus pillua ja hyväksyy itsensä tai sitten pimahtaa pahasti.

    • ongelma ratkaistu

      osta tekop illu
      antaa aina etkä saa syytteitä mistään

    • Nainen 26.

      En usko että täällä on mitään mielenterveysongelmaisia. Jos olisi niin ne ei tänne joka päivä kykenisi kirjoittelemaan jos oikeesti olisivat mt ongelmaisia.

      Täällä on vain turhautuneita ja ujoja miehiä jotka eivät osaa iskeä naisia eivätkä uskalla lähestyä naisia. Lisäksi työttömyys vaivaa eikä näillä miehillä ole muuta tekemistä kun olla täällä palstalla.

      • Jii007

        Totta osin tuokin, mutta luuletko, että porukka on ihan täysissä järjissään kun on muutaman vuoden täysin työttömänä ja huomaa senkin, että ei siitä(kin) syystä johtuen kelpaa parisuhteeseen. Kaikki epäonnistumiset ja onnistumiset vaikuttaa mielenterveyteen. Jos koko ajan epäonnistuu niin alkaa ajatella aika synkkiä asioita.


      • Mies 89

        Pidätkö sinä pimppaloora miehen mielenterveysongelmia turn offina? Seurustelisitko mielenterveysongelmaisen miehen kanssa jos hänen ongelmansa eivät kuitenkaan ole sitä luokkaa että näkee ja kuulee harhoja?


      • Ujo atm 25
        Jii007 kirjoitti:

        Totta osin tuokin, mutta luuletko, että porukka on ihan täysissä järjissään kun on muutaman vuoden täysin työttömänä ja huomaa senkin, että ei siitä(kin) syystä johtuen kelpaa parisuhteeseen. Kaikki epäonnistumiset ja onnistumiset vaikuttaa mielenterveyteen. Jos koko ajan epäonnistuu niin alkaa ajatella aika synkkiä asioita.

        Kaikki vaikuttaa kaikkeen.


      • Mies 89 kirjoitti:

        Pidätkö sinä pimppaloora miehen mielenterveysongelmia turn offina? Seurustelisitko mielenterveysongelmaisen miehen kanssa jos hänen ongelmansa eivät kuitenkaan ole sitä luokkaa että näkee ja kuulee harhoja?

        No lievät mt-ongelmat ei ole mikään totaalinen turn off. Masennus ja sen sellaiset varmaan menisi, jos on oikein hoidettu.
        Paha mennä sanomaan millainen esim. masentunut ihminen on parisuhteessa, kun en kovin montaa masentunutta tunne ihan niin hyvin.

        Mutta jos on taipuvainen esim. itsetuhoisuuteen tai on väkivaltainen, juo ongelmiinsa paljon, näkee just jotain harhoja sit alkaa olla ehkä jo vähän hankalaa. Myöskin miehen sosiaalisten tilanteiden pelko vois olla vähän turhan rajoittava, kun ukkoa ei saisi koskaan mihinkään mukaan.

        Pääasia kai on että hakee hoitoa ja haluaa tervehtyä. Ja jos minusta on jotain apua siinä kumppanilleni niin autan mielelläni :)


      • et voi auttaa..
        pimppaloora kirjoitti:

        No lievät mt-ongelmat ei ole mikään totaalinen turn off. Masennus ja sen sellaiset varmaan menisi, jos on oikein hoidettu.
        Paha mennä sanomaan millainen esim. masentunut ihminen on parisuhteessa, kun en kovin montaa masentunutta tunne ihan niin hyvin.

        Mutta jos on taipuvainen esim. itsetuhoisuuteen tai on väkivaltainen, juo ongelmiinsa paljon, näkee just jotain harhoja sit alkaa olla ehkä jo vähän hankalaa. Myöskin miehen sosiaalisten tilanteiden pelko vois olla vähän turhan rajoittava, kun ukkoa ei saisi koskaan mihinkään mukaan.

        Pääasia kai on että hakee hoitoa ja haluaa tervehtyä. Ja jos minusta on jotain apua siinä kumppanilleni niin autan mielelläni :)

        Harvoin on niin että noista olisi vain joku ongelma. Kun mieli kuormittuu kaikki negatiiviset piirteet voimistuvat. On tarpeetonta alkaa erottelemaan noita erikseen, oletettavimmin mikä tahansa oire noista toisi ajan kanssa mukanaan kaikki nuo muutkin. Lisäksi on naiivia kuvitella että voisi varsinaisesti auttaa, koska se vaatii usein monilta ammattilaisiltakin erikoisosaamista. Todellisia fyysisiäkään sairauksia et pysty "mielellään auttamaan", vaikka hyvää tahtoa olisi. Tukea voit. Kommenttisi kertoo sen että ainakaan isojen mt-ongelmien kanssa et ole tuttu. Onnellista sinulle. Ammattiapu on aina tarpeen. Vähintään arvio hoidon tarpeesta. Oikein hoidetyuna mielen sairaudet voivat parantua kuten fyysisetkin. Lievät oireet saattavat esim. Stressin seurauksena sairastuttaa täysin. Mielenterveydestä on huolehdittava vähintään yhtä paljon kuin fyysisestä.


      • Äädämi

        Jos joutuu vuosikymmeniä vastoin omaa tahtoaan olemaan ilman pillua ja koko ajan ympärillä kävelee teininarttuja pillut haaroissaan itsepäisesti kieltäytyen antamasta sitä reikäänsä, vaikka muille sitä jakelevat, niin taatusti pimenee vintti!


      • Äädämi kirjoitti:

        Jos joutuu vuosikymmeniä vastoin omaa tahtoaan olemaan ilman pillua ja koko ajan ympärillä kävelee teininarttuja pillut haaroissaan itsepäisesti kieltäytyen antamasta sitä reikäänsä, vaikka muille sitä jakelevat, niin taatusti pimenee vintti!

        No miksei sit naisilla pimene vintti kun ympärillä kävelee komeita panopatsaita eikä niitä kaikkia voi panna, ettei leimaudu lutkaksi?
        Kyllä siinä tämä vallitseva h*ora-madonna-dilemma voi sekoittaa herkemmänkin teinineitsythoron :D


      • Äädämi
        pimppaloora kirjoitti:

        No miksei sit naisilla pimene vintti kun ympärillä kävelee komeita panopatsaita eikä niitä kaikkia voi panna, ettei leimaudu lutkaksi?
        Kyllä siinä tämä vallitseva h*ora-madonna-dilemma voi sekoittaa herkemmänkin teinineitsythoron :D

        Ei tuollaista ongelmaa oikeasti ole, koska naisilla ei ole oikeita seksihaluja kuten miehillä, ja sitä paitsi naisia pannaan koko ajan! Aika harvassa ovat 16-vuotiaaksi asti neitsyytensä säilyttäneet.


    • kiltti atm

      Määrittele mt-ongelmainen.

    • Mies.

      "En usko että täällä on mitään mielenterveysongelmaisia. Jos olisi niin ne ei tänne joka päivä kykenisi kirjoittelemaan jos oikeesti olisivat mt ongelmaisia. "

      Oletpa älykäs!
      Kyllä tässä maassa hulluiksi leimatut ihmisetkin osaavat sekä pystyvät tänne kirjoittamaan aivan kuten sinäkin. Eikä riipu edes kellonajasta.

      "Täällä on vain turhautuneita ja ujoja miehiä jotka eivät osaa iskeä naisia eivätkä uskalla lähestyä naisia. Lisäksi työttömyys vaivaa eikä näillä miehillä ole muuta tekemistä kun olla täällä palstalla. "

      No ehkä osa on, ehkä, minulla ongelmaa ei ole tuon suhteen. Opin sen, että olen oma itseni, juttelen kelle tahansa ja viina auttaa poistamaan estoja, tekee rohkeammaksi.

      • Näin.

        "Pidätkö sinä pimppaloora miehen mielenterveysongelmia turn offina? Seurustelisitko mielenterveysongelmaisen miehen kanssa jos hänen ongelmansa eivät kuitenkaan ole sitä luokkaa että näkee ja kuulee harhoja? "


        Mistäpä sitä kenenkään diagnooseista kukaan mitään tietää, ei niistä huudella ympäriinsä. Saatat elää jopa 10 vuotta ihmisen kanssa joka ei ole kertonut sinulle saaneensa hullun paperit, etkä koskaan voi sitä tietääkään.
        Veikkaan että hyvin moni parisuhteessa elävä tms. ei vain tiedä totuutta.

        Ja se onkin ihan oikein kaikenlaisille urkkijoille.


      • liian läheltä elänyt
        Näin. kirjoitti:

        "Pidätkö sinä pimppaloora miehen mielenterveysongelmia turn offina? Seurustelisitko mielenterveysongelmaisen miehen kanssa jos hänen ongelmansa eivät kuitenkaan ole sitä luokkaa että näkee ja kuulee harhoja? "


        Mistäpä sitä kenenkään diagnooseista kukaan mitään tietää, ei niistä huudella ympäriinsä. Saatat elää jopa 10 vuotta ihmisen kanssa joka ei ole kertonut sinulle saaneensa hullun paperit, etkä koskaan voi sitä tietääkään.
        Veikkaan että hyvin moni parisuhteessa elävä tms. ei vain tiedä totuutta.

        Ja se onkin ihan oikein kaikenlaisille urkkijoille.

        Osasta tunnistaa heti vaikka mitään näkyviä merkkejä ei olisi. Jos on elänyt asioita läheltä, ne vain 'tietää' ja tunnistaa heti, vaikka ei konkreettisesti voi tietää. Sekä hyvä että huono asia. Jotkut asiat tietää kuudennella aistilla vaikka ihmisestä ei olisi mitään faktaa, kun liian paljon on joutunut asioiden kanssa elämään. Joskus olisikin helpompi kun ei huomaisi.


      • Mies 89
        Näin. kirjoitti:

        "Pidätkö sinä pimppaloora miehen mielenterveysongelmia turn offina? Seurustelisitko mielenterveysongelmaisen miehen kanssa jos hänen ongelmansa eivät kuitenkaan ole sitä luokkaa että näkee ja kuulee harhoja? "


        Mistäpä sitä kenenkään diagnooseista kukaan mitään tietää, ei niistä huudella ympäriinsä. Saatat elää jopa 10 vuotta ihmisen kanssa joka ei ole kertonut sinulle saaneensa hullun paperit, etkä koskaan voi sitä tietääkään.
        Veikkaan että hyvin moni parisuhteessa elävä tms. ei vain tiedä totuutta.

        Ja se onkin ihan oikein kaikenlaisille urkkijoille.

        Minun mielestäni ainakin olisi todella ahdistavaa salailla omia ongelmiaan omalta puolisoltaan. Voi kuitenkin olla että kyseinen suhde loppuisi aika lyhyeen jos heti kertoisi kaikki ongelmansa.


      • apuja löytyy
        Mies 89 kirjoitti:

        Minun mielestäni ainakin olisi todella ahdistavaa salailla omia ongelmiaan omalta puolisoltaan. Voi kuitenkin olla että kyseinen suhde loppuisi aika lyhyeen jos heti kertoisi kaikki ongelmansa.

        Ongelmiakin on hyvin monen tasoisia. On ongelmia jotka välittyvät muille vain niiden sanoittamisen ja käytöksen kautta. Ja ongelmia jotkä näkyvät niin ettei sanaakaan tarvi. Jos ongelma ei välity toimintakykyyn tai ihmissuhteisiin, se ei muiden kannalta välttämättä tule edes ymmärretyksi vaikka et muuta tekisikään kuin puhuisi siitä. Ehkä kuitenkin olisi tärkeämpää puhua vaikka terapeutille, jos elämässä on kriisiaika. Suhteeseen tarvitaan kuitenkin kummankin kannalta mahdollisimman hyvät voimavarat ja miksipä niitä ei hakisi jos mahdollista olisi. Suhde voi tukea mutta ei parantaa. Lisäksi tilanne olisi epäsuhtainen, ennemmin tai myöhemmin roolit eivät olisi tasa-arvoiset. Entäpä jos toinen kohtaisi ison kriisin? Millä voimavaroilla silloin itse tukisit rakastasi?


      • Mies 89
        apuja löytyy kirjoitti:

        Ongelmiakin on hyvin monen tasoisia. On ongelmia jotka välittyvät muille vain niiden sanoittamisen ja käytöksen kautta. Ja ongelmia jotkä näkyvät niin ettei sanaakaan tarvi. Jos ongelma ei välity toimintakykyyn tai ihmissuhteisiin, se ei muiden kannalta välttämättä tule edes ymmärretyksi vaikka et muuta tekisikään kuin puhuisi siitä. Ehkä kuitenkin olisi tärkeämpää puhua vaikka terapeutille, jos elämässä on kriisiaika. Suhteeseen tarvitaan kuitenkin kummankin kannalta mahdollisimman hyvät voimavarat ja miksipä niitä ei hakisi jos mahdollista olisi. Suhde voi tukea mutta ei parantaa. Lisäksi tilanne olisi epäsuhtainen, ennemmin tai myöhemmin roolit eivät olisi tasa-arvoiset. Entäpä jos toinen kohtaisi ison kriisin? Millä voimavaroilla silloin itse tukisit rakastasi?

        Ei siinä paljon taitaisi olla vaihtoehtoja kuin kaivaa vaikka väkisin jostain niitä voimavaroja.


      • olet oikeassa
        Mies 89 kirjoitti:

        Ei siinä paljon taitaisi olla vaihtoehtoja kuin kaivaa vaikka väkisin jostain niitä voimavaroja.

        Tuota juuri tarkoitin. Niitä joutuu kaivamaan, mutta ne eivät ole loputtomat kellään. Jos sinulla on vaikeaa itsesi kanssa, niin varmaan ymmärrät tilanteen sitä kautta. Omiakin voimavaroja pitäisi aktiivisesti vahvistaa, jotta voi auttaa itse itseään. Ja itsekin tietää mikä on itselle parasta. Mutta jos tuntuu, että omin keinoin on vaikeuksia, toisen tukeminen voi tuntua vielänavuttomammalta. Siksi pidä itsestäsi huolta. Tilanteet voivat muuttua milloin hyvänsä ja sinunkin tukeasi varmasti vielä joku tarvitsee.


    • liian läheltä elänyt

      Elämäni rankimmat, raskaimmat ja vaikeimmat asiat olen joutunut ja edelleen jatkuvasti joudun kohtaamaan mieleltään parantumattomasti sairastuneen läheisenä. En enää kuvittele että välittäminen parantaa. Tuki auttaa. On ollut pitkä tie hyväksyä ja sitä opettelen vieläkin, että läheisen elämä ei tule koskaan ennalleen. Kun sairastumisen myötä meni työ, ystävät, suhde, maine, selviytymiskyky ja osa kognitiivisista taidoista peruuttamattomasti, sitä on raskas hyväksyä. Kun toisen persoonan menettää, tuntuu kuin jotakin kuolisi. Sairaus on vaikeinta lajia. Asia on edelleen tabu, häpeällinenkin mutta kärsimys on ollut niin kova ettei häpeä ole mitään muun tuskan ja surun rinnalla, joka masennutti pitkiksi ajoiksi. Siitä selviäminen on ottanut vuosia, ja sitä murhetta kantaa aina. En kuvittele enää, että jaksaisin, olisin urhea tai rakastava sädekehä pään päällä keikkuen. Tiedän, että voimavarat ovat rajalliset. Jaksaminen loppuu läheisiltäkin joskus. Minusta ei olisi enää toista kertaa elämään läheisenä sitä tuskaa ja surua ja menetystä läpi, mitä kannan ja tulen kantamaan aina. Pitäkää huolta itsestänne, teillä on kaikki jos voitte tehdä olonne millä tahansa keinolla paremmaksi. Ei mt -ongelmat liity vain sairastavaan. Niiden raskautta kantavat myös läheiset. Enää en jaksaisi.

      • Kiitos kirjoituksestasi ja tsemppiä!
        Se on varmasti rankkaa nähdä kun läheinen menettää jotain itsestään, eikä sille oikein voi yhtään mitään.
        Se voi tapahtua niin mitättömän pienistäkin asioista, että ihan pelottaa itseäänkin!

        Tässä herää kysymys, että miksi me häpeämme mt-ongelmia? Miksi niistä ei puhuta tarpeeksi? Olisiko ihmisillä matalampi kynnys hakeutua ajoissa hoitoon, jos näistä asioista voisi puhua avoimemmin...?


      • hyvä kysymys
        pimppaloora kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksestasi ja tsemppiä!
        Se on varmasti rankkaa nähdä kun läheinen menettää jotain itsestään, eikä sille oikein voi yhtään mitään.
        Se voi tapahtua niin mitättömän pienistäkin asioista, että ihan pelottaa itseäänkin!

        Tässä herää kysymys, että miksi me häpeämme mt-ongelmia? Miksi niistä ei puhuta tarpeeksi? Olisiko ihmisillä matalampi kynnys hakeutua ajoissa hoitoon, jos näistä asioista voisi puhua avoimemmin...?

        Ei voi. Kukaan ei sairastu ilman tiettyjä tekijöitä. Kun kuormitus suhteessa voimavaroihin on liikaa liian pitkän ajan, ja voimavarat on huonot, sekä geneettinen alttius sairastua ja siihen lisäksi joku laukaiseva tekijä kuten päihteet, niin sairastuminen on itse asiassa melkein odotettavissa. Hoitoon ei osata hakeutua, koska aina oireita ei tunnisteta, kuten ylläoleva kommentoi että voisi olla 10 vuotta suhteessa toisen tietämättä. Olisi voitu ehkä pelastaa läheisen elämä jos olisi tunnistettu tietyt merkit ajoissa, niitä oli. Kenellekään ei voi yhtäkkiä tulla joku iso mt-ongelma, ilman etteikö jälkikäteen nähtynä tiettyjä tekijöitä olisi ollut. Ei tarvitse pelätä noin vain sairastuvansa, mutta huolta pitää itsestään pitää.


    • 16+7

      Parisuhteeseen kykenemättömimmät ja persoonallisuudeltaan sairaimmat vaikuttavat usein "normaaleilta", eivätkä he edes tunnista häiriöitään. Ihmissuhteet on kuitenkin juuri niitä, joissa kaikki häiriytyneisyys nousee pintaan. Kauniit ja rohkeat-tyylinen pettäminen, valehtelu, kieroilu etc. voisi käydä esimerkistä. Eikö ap:llakin ollut jokin kumma sekosuhde takana? Stakkaava ex tms.?

      Itselleni ei ole masennus, ahdistuneisuus tms ns. neuroositasoinen juttu turn off. Ystävä-tasolla ainakin menee skitsofrenia tai muu psykoositasoinen häiriö, jossa psykoosista toivuttua ihminen voi olla hyvin tasapainoinen ja "normaali". Pahimpia ovat pershäiriöt; asosiaalinen pershäiriö on ehdoton no no.

      • korjaan...

        stalkkaava*


    • neiti ruiskukka

      Lääkkeitä mielestäni tyrkätään liian helposti ratkaisuksi mielenterveysongelmiin ja vaihtoehtoisia hoitomuotoja pitäisi suosia enemmän. Tietysti lääkkeistä on joissain tapauksissa apua ja ne ovat joskus jopa ensisijainen hoitomuoto, mutta kyllä niitä syödään ihan hitosti liikaakin. Ennaltaehkäisevästä terveydenhuollosta säästetään vaikka siihen pitäisi nimenomaan satsata ja kunnolla. Lievästi mielenterveysongelmaisen voi olla vaikea saada apua, pitää kitkutella yksin kun ongelmat eivät ole riittävän pahoja ja odottaa sitä, että ongelmat pahenevat.
      Ja useat vaikkei mitään lääkitystä olisikaan, lääkitsevät itseään alkoholilla. Se kun on näppärä tapa unohtaa ongelmat, ja "hoitaa" hetkellisesti huonoa oloa. Se ei kuitenkaan ratkaise sitä perusongelmaa millään tavalla ja usein sysää vielä syvemmälle suohon.

      Miettisin kyllä tarkkaan ennen kuin alkaisin suhteeseen mt-ongelmaisen kanssa. Riippuu tietysti miten vakavia ne ongelmat olisi, onko siihen joku hoito ja kuinka hyvin se on hoitotasapainossa. Vaikeat mielenterveysongelmat usein vaikuttavat aika kokonaisvaltaisesti myös muihin elämän osa-alueisiin, terveyteen ja hyvinvointiin. Saattavat aiheuttaa vaikka pitkäaikaistyöttömyyttä tai ennenaikaista eläköitymistä. Aikamoiseen suohon sitä siinä saattais itsensäkin upottaa jos hirveän ongelmaisen tapauksen kanssa suhteeseen alkaisi.

    • Anarkisti78.

      "Tietysti lääkkeistä on joissain tapauksissa apua ja ne ovat joskus jopa ensisijainen hoitomuoto, mutta kyllä niitä syödään ihan hitosti liikaakin. Ennaltaehkäisevästä terveydenhuollosta säästetään vaikka siihen pitäisi nimenomaan satsata ja kunnolla. "


      Niistä on vain haittaa ja ne ovat mielivaltaisen mielenterveyslain ansiota.
      Maallikon ei tule puuttua natsiyhteiskunnan asioihin, pidä huoli omista asioistasi siis.

      "Lievästi mielenterveysongelmaisen voi olla vaikea saada apua, pitää kitkutella yksin kun ongelmat eivät ole riittävän pahoja ja odottaa sitä, että ongelmat pahenevat.
      Ja useat vaikkei mitään lääkitystä olisikaan, lääkitsevät itseään alkoholilla. Se kun on näppärä tapa unohtaa ongelmat, ja "hoitaa" hetkellisesti huonoa oloa. Se ei kuitenkaan ratkaise sitä perusongelmaa millään tavalla ja usein sysää vielä syvemmälle suohon."!

      Mikä on lievästi? Uskotko siihen että sana paperilla painaa oikeasti?
      Sehän on tohtorien kertomaa puppua, välillä näin ja välillä ei...
      Alkoholia saa kaikki ottaa ja mistä sitä kukaan tai mikä kukaan kenenkään ongelmia on ratkaisemaan, sillä arvon tohtoritaulapäämme kun eivät vieläkään ole selvittäneet ihmisaivojen mysteeriä....valkotakkien työ perustuu vain tienaamiseen loppujen lopuksi....

      "Miettisin kyllä tarkkaan ennen kuin alkaisin suhteeseen mt-ongelmaisen kanssa. Riippuu tietysti miten vakavia ne ongelmat olisi, onko siihen joku hoito ja kuinka hyvin se on hoitotasapainossa. "

      Yhtä hyvin voi miettiä tarkkaan alkaako suhteeseen pinnallisen ja vaativan ku sipääluonteen kanssa eli vaikka esim. sinun. Ja et voi tietää mitään ihmisen historiasta ellei hän kerro.... sekin on vain yhteiskunnan tohtorien puppua.... paperi on paperia.
      En itse usko ollenkaan mihinkään hoitoihin, nekin ovat vain työpaikkoja ja uhrit kärsivät sivuvaikutuksista....

      "Vaikeat mielenterveysongelmat usein vaikuttavat aika kokonaisvaltaisesti myös muihin elämän osa-alueisiin, terveyteen ja hyvinvointiin. Saattavat aiheuttaa vaikka pitkäaikaistyöttömyyttä tai ennenaikaista eläköitymistä. Aikamoiseen suohon sitä siinä saattais itsensäkin upottaa jos hirveän ongelmaisen tapauksen kanssa suhteeseen alkaisi. "

      Puhut paljon mutta tiedät että kaikki olemme yksilöitä. ei kannattaisi noin yhteiskunnallisesti tuomita jotakuta joka on tuomittu suomip askayhteiskunnan mielivallalla hulluksi tai puolihulluksi..olet silloin sitä samaa p askaa.
      Ja mikä vika on eläköitymisessä? Sehän on vain yhteiskunnan maksamaa rahaa jota voi käyttää hyväkseen ja pimeästi voi tienata rutosti.
      Näin rikollisetkin tekevät, koska eivät halua maksaa veroa tyhmälle valtiolle.

      revi siitä.

      • Nyt painaisin peukkua alas kymmeniä kertoja. Semmoista tietämättömyyttä että ihan, ja törkeää toisen ihmisen loukkaamista.


      • femnerd kirjoitti:

        Nyt painaisin peukkua alas kymmeniä kertoja. Semmoista tietämättömyyttä että ihan, ja törkeää toisen ihmisen loukkaamista.

        Oli siellä rivien välissä asiaakin


    • neiti ruiskukka

      "Yhtä hyvin voi miettiä tarkkaan alkaako suhteeseen pinnallisen ja vaativan ku sipääluonteen kanssa eli vaikka esim. sinun. Ja et voi tietää mitään ihmisen historiasta ellei hän kerro...."

      No aika nopean luonnearvion teit minustakin, mutta ei siinä mitään..En minä ketään suhteeseen kanssani pakota. No enpä voi tietää historiasta, mutta eipä sillä välttämättä ole niin kauheasti väliä..Nykyhetki vaikuttaa enemmän ja vakavat mielenterveysongelmat näkyvät kyllä päälle päinkin.

      "Puhut paljon mutta tiedät että kaikki olemme yksilöitä. ei kannattaisi noin yhteiskunnallisesti tuomita jotakuta joka on tuomittu suomip askayhteiskunnan mielivallalla hulluksi tai puolihulluksi..olet silloin sitä samaa p askaa."

      En minä ketään halua tuomita. Vastasin vain pimppalooran kysymykseen aiheesta. Tuo on oikeasti todella raskasta kumppanillekin jos toinen on vaikeasti mielenterveysongelmainen koko muukin elämä on mullin mallin eikä ole edes kiinnostusta parantua. Ennenaikaisessa eläköitymisessä on se "vika", että ihminen voi mielenterveysongelmien vuoksi joutua työkyvyttömäksi vaikka haluaisikin käydä töissä ja tämä voi taas aiheuttaa syrjäytymistä, neljän seinän sisälle hautautumista, merkityksettömyyden tunnetta, pahentaa esim. masennusta, lisätä alkoholin käyttöä ja terveysongelmia.. Tällainen ongelmavyyhti, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Enkä haluaisi olla suhteessa ainasen tukijan ja terapeutin roolissa, vaan suhteen pitäisi olla vastavuoroinen.

      En sanonut ettenkö voisi alkaa suhteeseen mt-ongelmaisen kanssa, mutta se riippuu paljon ongelmien vakavuudesta. Enkä hylkäisi kumppaniani jos hän sattuisi sairastumaan...

      Olisiko sinusta elämään esim. vaikeasti masentuneen, joka haluaa vaan koko ajan kuolla, syyllistää sinuakin sairaudestaan, itkee päivästä toiseen eikä kiinnostu tai innostu mistään uudesta ja on täysin hautautunut neljän seinän sisälle?

    • Neeno

      Sairastuin ala-asteella sekamuotoiseen masennus ja ahdistushäiriöön, sekä sosiaalisten tolanteiden pelkoon. Kärvistelin vuosia helvetillisen sisäisen tuskan kanssa, josta en puhunut kellekkään.

      Ylä-asteella kävin jonkun paska terapeutin luona, jonka mukaan kaikki ongelmani johtuivat punk-tyylistä. Määräsi Citalopraamia, joka ei kohdallani toiminut ollenkaan vaan aiheutti vain vapinaa. Kärvistelin taas vuosia itsekeni väärän lääkehoidon kanssa. Kärsin psykoottisesta masennuksesta. Tilannetta ei auttanut yhtään se, etten pystynyt ahdistukselta nukkumaan kuin pari tuntia yössä. En ollut puhunut sisäisestä helvetistäni edelleenkään läheisilleni. Käyttäydyin itsetuhoisesti, toivoin kuolevani. En kuitenkaan onnistunut kuolemaan "vahingossa" useista yrityksistä huolimatta.

      Lukioiässä löysin itseni istumasta sillan kaiteella moottoritien yllä odottamassa rekkaa jonka alle hypätä. Siinä oli sitten aikaa mietiskellä asioita ja aloin ajattelemaan tuskaa, jonka aiheutan läheisilleni tappamalla itseni. Niinpä raahauduin vanhempieni luokse ja kerroin että olen meinnut tappaa itseni.

      Vanhemmat kiikuttivat minut kallonkutistajalle. Kävin siellä kolme kuukautta, jona aikana sain uudet lääkket: Venlafaxinin ja ketipinorin. Uusien lääkkeiden voimalla pääsin aamulla ylös vuoteesta ja sain nukuttua öisin. Seuraavaksi vuorossa oli kolme vuotta psykoterpiaa.

      Pikkuhiljaa elämä alkoi luistamaan. Nykyään olen onnellisempi kuin koskaan. Syön vieläkin lääkkeitä varotoimenpiteenä, ettei sairausjakso uusiudu. Kaiken kaikkiaan jonkin sortin "paraneminen" tai eheytyminen vei viisivuotta. Nykyään kaikki läheiseni tietävät sairastumisestani. Muille en asiasta ole puhunut, eikä se heille kuulukkaan.

      MT-ongelmat ovat selkeästi syy siihen, etten ole koskaan seurustellut. En yksinkertaisesti ole jaksanut alkaa parisuhteeseen, koska kaikki energia on mennyt ihan vain itsestäni huolehtimiseen. Nykyään olen kuitenkin jo niin hyvissä henkisissä kantimissa, että olen alkanut haaveilemaan parisuhteesta. Pitäisi vain löytää se oikea henkilö, jonka kanssa hommat natsaa.

      Olen käynyt läpi rankkoja asioita, mutta mielestäni mt-ongelmat eivät tee minusta millään tavalla erilaista. Ne eivät näy minusta millään tavalla päällepäin ja olen aivan kuin kuka tahansa muukin ihminen. Henkisesti olen ehkä ikäistäni vanhempi. Voittaakseen vaikeuksia on vain pakko kasvaa henkisesti.

      Siinä nopea raapustus omasta tarinasta. Nyt tuli kiire töihin, mo.

      • Huh, miten hieno onnistumistarina!
        Tärkeintä on juuri tuo, että saat itsesi kuntoon. Me olemme oman elämämme tärkeimpiä ihmisiä ja jos itsellä ei ole hyvä olla, on vaikea olla hyvä toiselle.


    • keskustelua vaan

      "No aika nopean luonnearvion teit minustakin, mutta ei siinä mitään..En minä ketään suhteeseen kanssani pakota. No enpä voi tietää historiasta, mutta eipä sillä välttämättä ole niin kauheasti väliä..Nykyhetki vaikuttaa enemmän ja vakavat mielenterveysongelmat näkyvät kyllä päälle päinkin."


      Enhän minä sinusta mitään tiedä ja mehän ollaan vaan anonyymeja, eli emme periaatteessa loukkaa toisiamme laisinkaan.

    • Ei ole itselläkään mitään kokemusta tollaisten psyykelääkkeiden käytöstä, mutta se on ainakin ihan varma asia, että en kyllä suostuisi sellaisia edes syömään, kun oon kuullut niin paljon kaikkea huonoa niiden sivuvaikutuksista.

      Tosin sen oon kyllä huomannut jo pidemmän aikaa, että mieliala on aina parempi ja henkinen hyvinvointi parempi, kun mitä enemmän oon vaan poissa tältä palstalta. Tänne palstalle kun sitä tulee, niin heti alkaa välittömästi mieliala menemään entistäkin paskempaan suuntaan ja kaikki asiat alkaa vaan entistä kovemmin vituttamaan.

      Varsinkin kaikki tällä palstalla väitetyt perättömät homojutut ja muut valheet musta ja mun elämästäni masentavat mua niin paljon, että tekisi niiden vuoksi mieli jättää tämä palsta kerralla lopullisesti!!

      Olisi paljon mukavempi olla tällä palstalla, jos täällä olisi enemmän hyvätasoisia ja asiallisia kirjoittajia, mutta kun niitä ei ole täällä kun ihan muutama yksittäinen tapaus, niin just sen vuoksi tämän palstan voisikin hylätä ihan lopullisesti.

      • Akimof

        No minkä helvetin takia sinä sitten ylipäätään käyt tällä palstalla joka päivä, jos tämä saa pahalle tuulelle? Oletko kenties masokisti?


      • Akimof kirjoitti:

        No minkä helvetin takia sinä sitten ylipäätään käyt tällä palstalla joka päivä, jos tämä saa pahalle tuulelle? Oletko kenties masokisti?

        Ehkä hän käy täällä lueskelemassa asiallisia juttuja ja törmää väkisinkin noihin typeriin juttuihin.
        Meillä kaikilla on täällä ihan yhtäläinen oikeus olla. Ja jokaisella omat syynsä siihen.


      • pimppaloora kirjoitti:

        Ehkä hän käy täällä lueskelemassa asiallisia juttuja ja törmää väkisinkin noihin typeriin juttuihin.
        Meillä kaikilla on täällä ihan yhtäläinen oikeus olla. Ja jokaisella omat syynsä siihen.

        Niinpä just. Käyn tällä palstalla siksi, koska luen mielelläni näitä asiallisia keskusteluja ja tykkään myös antaa niihin omia kommenttejani. Valitettavasti täällä vaan törmää jatkuvasti kaikkiin näihin epäasiallisiin keskusteluihin ja varsinkin just sen vuoksi, kun ne mua jatkuvasti kiusaavat idiootit tulevat aina joka keskusteluun mua pilkkaamaan ja mun päivääni pilaamaan.


    • se väärä

      Suomi24:ssä on viime aikoina ollut paljon keskustelua siitä, että monia ihmisiä vainotaan oikeasti, mutta ne, jotka siitä kertovat, leimataan hulluiksi tai mielisairaiksi.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12459803

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe