Ongelma? Onko ongelma?

boxi

Ratkaise potilastapaus:
Potilas on n 50-v nainen. Saanut Lio monoterapian lääkäriltä. Tulee keskussairaalan endokrinologian polille ja voi huonosti. Ei jaksa mitään fyysisesti, psyykkisesti uupunut ja ahdistunut. TSH hyvin matala, T3V hieman viitearvon yläpuolella, T4V on 4. Mistä on kyse ja miten korjataan? Tosi tilanne.

32

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • square

      Eihän näiden tietojen perusteella kukaan voi tietää mikä vialla. Ammattitaitoinen lääkäri laittaa asianmukaisiin tutkimuksiin. Noista mainitsemistasi arvoista... itselläni samansuuntainen tilanne. Teen 16 tunnin työpäivää parhaimmillaan... psyykkisessä puolessa ehkä jotain hämärää, koska tänne kirjoitan ;)

      • Tilanne on siis korjattu, ja potilas voi nyt hyvin. Tästä on jo aikaa.


      • boxi kirjoitti:

        Tilanne on siis korjattu, ja potilas voi nyt hyvin. Tästä on jo aikaa.

        Korjattavissa näillä tiedoila.


    • Vajaa rouva

      Palstalla ei ole parjattu Välimäkeä. Päin vastoin - kaikilla palstoilla kiitetään Välimäkeä.

      Lukijat: boxi yrittää saada Välimäkeä luulemaan, että häntä parjataan. Tämä ei ole totta. boxin edustamaa koulukuntaa parjataan, mutta EI Välimäkeä.

      • T3 kantelijalääkärit paljastettu-ketju

        Tässä kyllä minusta parjataan heti alussa Suomen ykköslääkäreitä. Asiatonta.


    • Vajaa rouva

      Ja boxin alkukysymys. Siihen osaa vastata tällä hetkellä Suomessa noin 2000 potilasta, jotka siis osaavat tulkita täysin oikein boxin antamat arvot. Lääkäreistä oikein ei osaa tulkita kuin noin 20 kappaletta. Näistä endokrinologeja noin 5-6. Muut endokrinologit eivät osaa tulkita.

      Koska potilaalla on kilpirauhaslääkityksenä pelkkä T3 lääkitys, niin TSH:a ja T4V:ä ei voi käyttää tulkitsemaan potilaan lääkityksen tasapainoa. TSH on aivolisäkehormoni, joka on kalibroitu mittaamaan terveen kilpirauhasen tasapainoa (toki itse kilpirauhashormonien kanssa). TSH on myös yksi hyvä mittari muiden muassa diagnoosia etsittäessä, eli ennen kuin potilaalla on mitään kilpirauhaslääkitystä. Lääkityksen ollessa päällä, mukaan lukien Thyroxin monoterapia, ei TSH enää anna informaatiota.

      Ainoa arvo joka antaa informaatiota tästä potilaasta on T3V (ja lisäksi rT3, joka tulisi myös mitata). Tämä sama pätee myös yhdistelmälääkityksellä oleviin, eli ainoana T3V antaa tuloksen. Niinpä esim. osaavat endokrinologit, jotka hoitavat yhdistelmällä, mittaavat seurannassa vain T3V:n, ainakin sitten, kun lääkityksen tasapaino on saavutettu.

      Potilasesimerkillä T3V oli hiukan yli viitteen. boxi ei kerro, kuinka hiukan. Joka tapauksessa T3:n annosta kannattaa laskea jonkin verran, riippuen kuinka hiukan, ja onko potilaalla oireita. Kilpirauhasen kannalta ei tarvita muita toimenpiteitä. Hiukan noussut T3V ei selitä potilaan oireita. Potilaalla on jokin muu syy oireisiinsa, ja se muu tulee selvittää. Toivon oikeasti potilaan puolesta, että kyseinen poliklinikka tutki potilaan kunnollla. On karkea hoitovirhe, jos poliklinikka osaamattomana keskittyi marginaalisesti nousseeseen T3V:n, eikä tutkinut sitä, mikä potilasta oikeasti vaivaa.

      boxi ihan oikeasti: Suomessa 2000 potilasta tulkitsee minuutissa tämän potilastapauksen arvot oikein. Iso, iso ongelma on, että endokrinologit eivät osaa tulkita.

      • Eipä ollut muuta syytä oireisiin. Kyllä se nyt tällä kertaa ihan kilpirauhasen alueella oli.


      • boxi kirjoitti:

        Eipä ollut muuta syytä oireisiin. Kyllä se nyt tällä kertaa ihan kilpirauhasen alueella oli.

        "Boxin edustamaa koulukuntaa parjataan"
        Niinpä. Itse ei osaa ja osaavaa parjaa. Laaadukasta.


    • on meillä lääkäri

      Hohhoijaa hanki elämä !

    • Jessus

      boxi: hanki elämä. En usko, että edes olet lääkäri. Korkeintaan vale- sellainen.

      • square

        Ei kai noiden mainittujen arvojen pitäisi olla ongelma. En ainakaan itse tunne voivani erityisen huonosti vastaavilla.


      • On todettu

        Ainakin Diabetes-palstalla hänet on todettu valelääkäriksi:
        Huomioikaa nyt kaikki, että nimimerkki boxi on jo aikoinaan diabetessivustolla todistettu valelääkäriksi. Boxi seikkaili aikoinaan pitkin diabetes- ja kilpirauhassivustoja ja aiheutti sekavuutta.


      • square kirjoitti:

        Ei kai noiden mainittujen arvojen pitäisi olla ongelma. En ainakaan itse tunne voivani erityisen huonosti vastaavilla.

        Tämä potilas voi todella kehnosti: oli ihan uupunut. Koeta miettiä ne arvot syvällisesti ja rauhallisesti ihan fysiologiaa miettien, niin avautuu kyllä. Jos olet noilla arvoilla pirteä, niin en ala ongelmia hakemaan sinun kohdallasi. Itselläni en noita arvoja katselisi. Lion kohdalla aivan samat säännöt pitävät fysiologiassa kuin muutenkin tietty kilpirauhasessa. Mitataan hormonit ja sitten analysoidaan. Jos liolääkärit eivät niitä osaa analysoida, se on heidän ongelmansa. Lio monoterapia on ihan seurattavissa samalla logiikalla kuin yleensäkin kilpirauhanen pienin poikkeuksin.
        Tsempillä! Jätän nyt palstan, koska on muuta hommaa lähiviikot, mutta jos tosissasi haluat, analysoin kyllä arvosi. Pistä tähän pyyntö, niin katsotaan


    • Ellulle

      Kuka sulle Boxi maksaa palkan? Ettei vain me veronmaksajat? Mitähän työnantajasi sanoisi, jos saisi tietää, että virka-aikanasi roikut suomi24 palstalla jauhamassa...

      • Oli vapaapäivä,kun suurimman osan kirjoitin. Muuten minulla on sellainen työ, että joudun monta kertaa päivässä odottamaan 10 min joko kahvilla tai koneella, kun opetettava sanelee. Koska keskustelemme juuri kilpirauhasesta, tämä on ihan ok. Mieli tekisi joskus printata keskusteluja täältä niin analysoisimme niitä. Muilla kuin lääket palstoilla ei virka-aikana olla tietty!


      • boxi kirjoitti:

        Oli vapaapäivä,kun suurimman osan kirjoitin. Muuten minulla on sellainen työ, että joudun monta kertaa päivässä odottamaan 10 min joko kahvilla tai koneella, kun opetettava sanelee. Koska keskustelemme juuri kilpirauhasesta, tämä on ihan ok. Mieli tekisi joskus printata keskusteluja täältä niin analysoisimme niitä. Muilla kuin lääket palstoilla ei virka-aikana olla tietty!

        Palkasta osan maksaa sairaala ja osan yliopisto ja osan yksityinen puoli. Nyt vapaalla.


      • boxi.tiina.rae.roska.ske
        boxi kirjoitti:

        Palkasta osan maksaa sairaala ja osan yliopisto ja osan yksityinen puoli. Nyt vapaalla.

        Boxi ei ole lääkäri, vaikka haluaisi olla. Boxi on biologi, joka pitää roskatiedesivustoa skepsiskavereiden kanssa. Boxi pitää teitä pilkkanaan, siis niitä jotka eivät ole jo tajunneet.


      • boxi.tiina.rae.roska.ske kirjoitti:

        Boxi ei ole lääkäri, vaikka haluaisi olla. Boxi on biologi, joka pitää roskatiedesivustoa skepsiskavereiden kanssa. Boxi pitää teitä pilkkanaan, siis niitä jotka eivät ole jo tajunneet.

        En ole biologi. En kuulu skepsikseen enkä ole edes harkinnut liittyväni. En pidä ketään pilkkanani. Keskustelen kilpirauhashoidosta. Olen se sis el. En ole nimeltäni Tiina. Lääkäri olen aina halunnut olla. Se on ainoa, joka on totta. Kunniasanalla.


      • boxi kirjoitti:

        En ole biologi. En kuulu skepsikseen enkä ole edes harkinnut liittyväni. En pidä ketään pilkkanani. Keskustelen kilpirauhashoidosta. Olen se sis el. En ole nimeltäni Tiina. Lääkäri olen aina halunnut olla. Se on ainoa, joka on totta. Kunniasanalla.

        Sitä paitsi uskon Jeesukseen ja enkeleihin ja koko pakettiin, jota skepsis pitää pilkkanaan, joten hieman hankala on olla skepsiksen jämäkkä jäsen, kuten varmaan ymmärrät. En halua sekottaa luonnontiedettä ja uskontoa, jonka vuoksi kyllä vaadin todisteita lääketieteen puolella. Uskonto on uskontoa. On eri asia. Skepsiksen tyylilajista en vain pidä. Avoimempi tyyli on parempi. Eli usko jo: EN ole TIINA. Eli siunausta vaan ja silleen! Kuullostaako Tiinalta? Ja nyt hei.


    • Psykiatrian El

      Aika huonoa suomea kirjoittaa boxi ylemmän korkeakoulututjkinnon suorittaneeksi.

      Vai koittaako hämätä, että ei ole todelliselta minältään myös kirjailija?

      - "Kuullostaako Tiinalta?"

      Kunhan pohdin, hieman skeptisenä.

      • 20+17

        Eipä ole sinussakaan kehumista. "KorkeakoulututJkinnon".

        Ja se on "kuulostaa" eikä "kuullostaa"


      • Kunhan pohdin.

        - "Kuullostaako Tiinalta?"

        Kunhan pohdin, hieman skeptisenä.

        Jos on sellaisia harhoja että näet Tiinoja joka puolella niin mielenterveystoimisto on oikea osoite sinulle.


      • Eläkeläiset - Pöpi
        20+17 kirjoitti:

        Eipä ole sinussakaan kehumista. "KorkeakoulututJkinnon".

        Ja se on "kuulostaa" eikä "kuullostaa"

        Niin, juttu oli kai se, että boxi kirjoitti kuullostaa?


      • Okei psykiatrian el: Väität olevasi el. Valitettavasti tarkistan aina, kun joku väittää lääkäri olevansa.
        Mikä sinua eniten rassaa e-reseptin kirjoittamisessa?
        Valmistumisvuosi ja sv numeron kaksi eka numeroa ( voit vähän valehdella, tiedät kyllä miten, jos olet lääkäri)?


    • en tiiä

      Tyypillinen vaihdevuosi-ikäinen. Nukkuu huonosti ja kuumat aallot lyö öisin että sänky kastuu. Pitää tutkia ja miettiä myös masennus/uupumisasiaa.Tuskin kilpirauhasesta kyse?Tarvitsee perustutkimuksia verikokein ja sydänfilmin.

      • UGH!

        Tällaista minullekin toitotettiin vuosikausia: olet stressaantunut, vaikea elämäntilanne, vaihdevuodet, masennus, työuupumus jne jne. Monen vuoden kaiken maailman lääkäreillä kiertelyn ja erilaisten (toimimattomien) masennuslääkekokeiluiden jälkeen tuli stoppi. En pystynyt liikkumaan. Meni kuukausi ja sain kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosin. Sitten alkoi uusi rumba: thyroksiini ei toiminut minulla.

        Jälleen sama lääkärirumba ja samat selitykset. Tämän pari vuotta kestäneen jakson jälkeen olin valmis laittamaan pillit pussiin. Sain kuitenkin "viimeisenä toimenpiteenä" lähetteen endolle, joka ymmärsi. Ensin kokeiltiin reippaita thyroksiiniannosten nostoja. Ei toiminut. Sitten otettiin rinnalle Lio. Sen myötä oloni parani huomattavasti. En ole entiselläni, mutta olo on parempi kuin vuosiin.


      • UGH! kirjoitti:

        Tällaista minullekin toitotettiin vuosikausia: olet stressaantunut, vaikea elämäntilanne, vaihdevuodet, masennus, työuupumus jne jne. Monen vuoden kaiken maailman lääkäreillä kiertelyn ja erilaisten (toimimattomien) masennuslääkekokeiluiden jälkeen tuli stoppi. En pystynyt liikkumaan. Meni kuukausi ja sain kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosin. Sitten alkoi uusi rumba: thyroksiini ei toiminut minulla.

        Jälleen sama lääkärirumba ja samat selitykset. Tämän pari vuotta kestäneen jakson jälkeen olin valmis laittamaan pillit pussiin. Sain kuitenkin "viimeisenä toimenpiteenä" lähetteen endolle, joka ymmärsi. Ensin kokeiltiin reippaita thyroksiiniannosten nostoja. Ei toiminut. Sitten otettiin rinnalle Lio. Sen myötä oloni parani huomattavasti. En ole entiselläni, mutta olo on parempi kuin vuosiin.

        Laitetaan tähän vastaus, vaikka minusta sen jo jonnekin laitoin. Vissiin poistin vahingossa.
        Hypertyreoosi Liolla on vastaus. TSH ruokottoman matala, vaikka elimistö on jo saanut T4V:n ihan pohjalukemiin. Jarruttaa vaan, että elimistö jaksaisi. Ei jaksanut.Potilas oli väsynyt ja tärisevä sekä lopen uupunut. Parani, kun lääkitys purettiin.
        Ei kirjoita kuten korkeakoulutukinnon suorittanut: Joo ei, olen vapaalla. Kuinka moni korkeakoulutettu kapakassa vapaallaan puhuu kuin yliopistolla.
        Ei hätää, olen nyt ymmärtänyt, että biologit, kotirouvat ja laboratoriotyön tekijät kaikki unelmoivat olevansa lääkäri. En olisi uskonut, mutta kai sitten kaipaavat, kun niin vakuutetaan. En ole tajunnut, mitä unelmaa elän, joten ei kun tajuamaan vaan!
        Olen etuoikeutettu ja täytyy olla siitä iloinen ja kiitollinen. En ole tajunnutkaan, että tämä on NIIN unelmoitu ammatti. Onhan tämä kieltämättä kiva.


      • boxi kirjoitti:

        Laitetaan tähän vastaus, vaikka minusta sen jo jonnekin laitoin. Vissiin poistin vahingossa.
        Hypertyreoosi Liolla on vastaus. TSH ruokottoman matala, vaikka elimistö on jo saanut T4V:n ihan pohjalukemiin. Jarruttaa vaan, että elimistö jaksaisi. Ei jaksanut.Potilas oli väsynyt ja tärisevä sekä lopen uupunut. Parani, kun lääkitys purettiin.
        Ei kirjoita kuten korkeakoulutukinnon suorittanut: Joo ei, olen vapaalla. Kuinka moni korkeakoulutettu kapakassa vapaallaan puhuu kuin yliopistolla.
        Ei hätää, olen nyt ymmärtänyt, että biologit, kotirouvat ja laboratoriotyön tekijät kaikki unelmoivat olevansa lääkäri. En olisi uskonut, mutta kai sitten kaipaavat, kun niin vakuutetaan. En ole tajunnut, mitä unelmaa elän, joten ei kun tajuamaan vaan!
        Olen etuoikeutettu ja täytyy olla siitä iloinen ja kiitollinen. En ole tajunnutkaan, että tämä on NIIN unelmoitu ammatti. Onhan tämä kieltämättä kiva.

        Kuullostaa on tämän alueen murrevirhe. Väärin kirjoitettu. Heti pois ylioistosta!


      • Kapakkalekuri
        boxi kirjoitti:

        Kuullostaa on tämän alueen murrevirhe. Väärin kirjoitettu. Heti pois ylioistosta!

        Valelääkäri.


      • rimpuliini
        boxi kirjoitti:

        Kuullostaa on tämän alueen murrevirhe. Väärin kirjoitettu. Heti pois ylioistosta!

        Murrevirhe?? Meilläpäin on kyllä aina sanottu ja kirjoitettukkin kuullostaa...


      • rimpuliini kirjoitti:

        Murrevirhe?? Meilläpäin on kyllä aina sanottu ja kirjoitettukkin kuullostaa...

        On se murrevirhe.


      • Kapakkalekuri kirjoitti:

        Valelääkäri.

        Kapakkalekuri: terve asenne on olla hieman epäileväinen. Ei se minua loukkaa. Nyt menee väärin,, mutta kuten sanottu, ei loukkaa.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    4. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe