T¬¬¬¬ietoisuutta lääkkeistä
Tätä tekstiä ei ole kirjoittanut lääkäri tai lääketiedettä opiskellut henkilö, vastaukset ovat osittain lääkäreiltä lainattu, osittain omia pohdintoja sekä muualta hankittua tietoa. Lääkkeillä on aina henkilökohtaisia vaikutuksia, siksi tätä tekstiä ei tulisi käyttää ohjeena kenenkään lääkkeiden valintaan.
Miksi kirjoitan tämän tekstin ja kuka olen?
Olen 22v nuori mies joka koki vuoden 2014 alussa suuren muutoksen elämässään. Oli helmikuu 2014 olin seurustellut silloisen tyttöystäväni kanssa pitemmän aikaa. Olin aina ujo ihminen enkä ollut kovin hyvä luomaan uusia ihmissuhteita. Silloisen tyttöystävän löysin internetin treffipalstoja käyttäen. Olen myös ollut yleisterve ihminen jolla on ennen tätä vuotta todettu vain refluksitauti (närästys oireinen).
Kirjoitan tämän tekstin koska koitin löytää netistä ja lääkäreiltä vastauksia kysymyksiin jotka minua mietityttivät vaihtelevin tuloksin. Esitän kohta kysymykset ja vastaukset mitkä olen niihin saanut.
Maaliskuun alku 2014:
Eron jälkeen menin työterveyslääkäriin ahdistuneena. Itketti jatkuvasti, en pystynyt hallitsemaan tunteitani, tärisin ja rinnasta painoi. Tähän ensimmäinen lääkäri määräsi Oxamin nimistä rauhoittavaa lääkettä ahdistusoireisiin.
Maaliskuun loppu 2014:
En ollut saanut kovin hyvin nukuttua eroni jälkeen enkä halunnut popsia rauhoittavia lääkkeitä pitkään. Sain tällöin toiselta työterveyslääkäriltä Mirtazapin nimistä lääkettä univaivoihin sekä melatoniinia, lisää Oxaminia sekä Propralia tärinään ja yleiseen jännittyneisyyteen.
Huhtikuu 2014:
Menin uusimaan refluksitautiini liittyvän vatsahappolääkkeen (Omeprazol) reseptiä. Tällöin kerroin myös erikoislääkärille kokevani tietyissä tilanteissa ahdistuneisuutta (esim. Elokuvateatterissa ollessa tuli fyysiesti oksettava olo koska en päässyt tilanteesta välttämättä pois halutessani), hän määräsi Librax nimistä lääkettä joka sisältää Bentsodiatsepiinejä niin kuin Oxaminkin.
Kesäkuu 2014:
Menin kouluni tarjoamaan terveystarkastukseen, siellä lääkäri oli varma, että minulla on yleistynyt ahdistuneisuushäriö (GAD) ja pienen keskustelun myötä tajusin että näin voi ehkä olla, se selittäisi myös menneitä ahdistuneisuuksia. Hän määräsi siis minulle Venlafaksiinia (tunnetaan myös nimellä Effexor tai Efexor).
Tilanne nyt:
Syön aamuisin refluksitautini lääkityksen (joka on siis jatkunut jo vuosia), lisäksi 150mg Venlafaksiinia. Illalla tarvittaessa otan Mirtazapinia unilääkkeeksi.
Lääkkeet mitä olen käyttänyt tämän vuoden aikana:
• Oxamin (15mg ja 30mg), ahdistusta poistava rauhoittava lääke
• Mirtazapin (3.5mg ja 7.5mg), unilääke
• Melatoniini (3mg), ravintolisä, unilääke, turvallisin unilääke
• Propral (40mg), beetasalpaaja, tärinän poistamiseen
• Librax (5mg/2.5mg), pahoinvointia poistava lääke
• Venlafaksiini (Effexor) (37.5mg, 75mg, 150mg), mielialalääke ahdistuksen hoitoon
• Refluksitautilääkkeet (Esomeprazol, Omeprazon, Somac)
Ja nyt niihin kysymyksiin jotka minua painoivat.
Ensin olin hyvin skeptinen aloittamaan mitä tahansa lääkekuuria, puolen vuoden aikana tilanne on kuitenkin muuttunut merkittävästi, voisin alkaa popsimaan lähes mitä vain.
Millainen olo Oxaminin ottamisen jälkeen tulee? – Väsynyt, uupunut ja rento olo. Lääke ei kuitenkaan ole mikään ihmelääke joka poistaa murheet, se lievittää lähinnä fyysisiä ahdistusoireita ja auttaa nukahtamaan.
Kuinka pitkään Oxaminia uskaltaa syödä? – Tämä lienee hyvin yksilökohtaista, itse söin 2vko päivittäin Oxaminia, tämän jälkeen tarvittaessa. En itse jäänyt koukkuun lääkkeeseen mitenkään tuossa ajassa.
Onko Oxaminilla viihdekäyttöarvoa? – Ei ole (oikeasti), koska se lähinnä väsyttää eikä tee olosta euforista. Lisäksi lääkkeitä ei koskaan pitäisi käyttää huvikseen!
Uskaltaako Oxaminia ottaa ennen kuolua/töitä? – Kyllä, 15mg annos jota itse käytin pääsääntöisesti ei vaikuttanut toimintakykyyn liian alentavasti.
Uskaltaako Oxaminin jälkeen ottaa alkoholia? – Itse uskalsin (6 annosta 15mg Oxamin), mitään erityistä yhteisvaikutusta ei ollut. Järki päässä kuitenkin tässäkin, ei kannata sekoittaa lääkkeitä ja alkoholia!
Kauanko Oxaminin vaikutus kestää? – Vaikutus alkaa noin 15-30min sisällä lääkkeen otosta, osa vaikutuksesta lienee psykologista (ei oikeasti vaikutusta, mutta kun vaikutusta odottaa niin se tulee aiemmin). Vaikutus kestää noin 2-4h omien kokemusten mukaan.
Miksi ottaisin Oxaminia? – Jos fyysiset ahdistusoireet haittaavat toimintakykyä ja olo on huono suosittelen ottamaan Oxaminia, se auttaa. Älä kuitenkaan laske toivoasi lääkkeen varaan, tärkeintä on keskustelu muiden ihmisten kanssa.
Miten Propral (beetasalpaaja) vaikuttaa? – Pulssi ei nouse, et hikoile jännittävissä tilanteissa. Propral ei vaikuta kuitenkaan keskushermostoon joten se ei poista henkistä jännittyneisyyttä tai ahdistusoireita.
Miksi ottaisin Propralia (beetasalpaajia) jännitykseen? – Peittääksesi jännittyneisyyden fyysiset oireet, jonka kautta saat myös henkistä itsevarmuutta.
Lääkehoito ahdistuneisuuteen ja elämäntilannemuutoksiin
3
2918
Vastaukset
- tietojakorasia
Toimiiko Mirtazapin unilääkkeenä? – Toimii, todella hyvin. ¼ tai ½ tablettia (15mg) tehoaa erittäin hyvin. Et voi välttää nukahtamista.
Mitä haittavaikutuksia Mirtazapinilla on (unilääkkeenä)? – Aamulla voit kokea pientä tokkuraisuutta sekä kokea heräämisen/nousemisen sängystä hankalaksi. Muuten lääke on vaikuttanut erittäin vähähaittavaikutukselliselta.
Lihottaako Mirtazapin (unilääkkeenä)? – Ei ainakaan omalla kohdallani. Tietääkseni tämä oire liittyy lähinnä silloin kun Mirtazapinia käytetään masennuslääkkeenä isompina annoksina (30mg-60mg).
Onko Mirtazapin turvallinen, voiko sitä käyttää pitkäaikaisesti? – Mirtazapin on lääkäreiden mukaan turvallinen lääke. Täysin turvallista lääkettähän ei ole olemassa, mutta mitään vakavia oireita ei tietääkseni Mirtazapinin käytöllä ole ollut. Pitkäaikaiskäytössäkään ei pitäisi olla haittoja sillä toleranssi lääkkeeseen ei kasva.
Onko melatoniini turvallista? – On, lääkärini mukaan se o turvallisin lääke nukahtamiseen, 3mg annoksella nukahtaminen tapahtuu nopeampaa. 1mg annoksella jota saa reseptittä ei omalla kohdallani ole vaikutusta.
Voiko melatoniinia ja Mirtazapinia käyttää yhdessä? – Voi, mutta varaudu nukahtamaan. Otin itse tälläisiä komboja mm. lentomatkalla. En pystynyt pysymään hereillä millään vaan nukahdin vaikka yritin pysyä hereillä ruokaan asti.
Kauanko Mirtazapinin unettava vaikutus kestää? – Yön yli, 8h yöunien jälkeen pääset kyllä ylös sängystä. Se ei myöskään estä sinua täysin heräämästä. Mikäli sinulla on herätyskello yöllä soimassa, heräät siihen.
Miten nukahdan varmasti? – Ota Mirtazapinia ja melatoniinia.
Voinko käyttää alkoholia Mirtazapinin (unilääkkeenä) kanssa? – Voit, lääkärini jopa sanoi näin. Järki kädessä tässäkin kuitenkin.
Miksi aloittaisin Venlafaksiinin (Effexorin tai muun lääkkeen) käytön ahdistusoireisiin? – Se parantaa oikeasti elämäsi laatua.
Venlafaksiini (Effexor) aiheuttaa minulle pahoinvointia alussa? – Näin tekee, mutta voin luvata että oireet menevät ohi viikossa. En itse aluksi uskonut tätä ja huonovointisuus oli saada minut lopettamaan lääkkeen käytön muutaman päivän jälkeen, mutta paha olo meni pois niin kuin lääkäri lupasi.
Millaisella annoksella Venlafaksiinia (Effexoria) käytetään? – Itse alotin 37.5mg annoksella (tuolla annoksella ei ole vielä mitään ahdistusta poistavaa vaikutusta). Viikon jälkeen annos nostettiin 75mg, tästä vielä kolmen viikon päästä annos nostettiin 150mg jossa se on tälläkin hetkellä.
Pysyykö Venlafaksiini (Effexorin) aiheuttama pahoinvointi tai tuleeko se annosta nostettaessa? – Ei pysynyt, eikä tunnut uudestaan annosta nostettaessa.
Epäröin Venlafaksiinin (Effexorin) käyttöä, mitä teen? – Mieti rauhassa haluatko parantaa elämäsi laatua (jos oikeasti olet ahdistunut yleisesti) ja tee päätös harkiten.
Lääkäri sanoi, että Venlafaksiinia (Effexoria) tulisi käyttää ainakin 6kk (puoli vuotta), miksi? – Koska lääkkeen vaikutuksen alkamiseen menee hetki eikä lääke paranna ahdistuksen syytä (ajattelumalleja). Lääkkeen kanssa käydään yleensä psykologin kanssa keskusteluita jolloin saadaan syytkin parannettua, tässä menee aikaa.
Voinko käyttää alkoholia ja Venlafaksiinia (Effexoria) yhdessä? – Itse olen käyttänyt (myös suurissa määrin). Alkoholi tuntuu vaikuttavan paljon voimakkaammin lääkekuurin yhteydessä, kuusi alkoholiannosta Venlafaksiinin kanssa tuntuu paljon isommalta määrältä kuin ilman lääkettä. Venlafaksiinia (Effexoria) käytetään myös sosiaalisten tilanteiden pelon hoitoon, josta johtuen luultavasti sinusta tulee paljon sosiaalisempi. Itse olin ennen ujo, lääkkeen käytön aloittamisen jälkeen tuntuu että haluaisin mennä puhumaan kaikille ja muutenkin uusien ihmiskontaktien luonti tuntuu helpommalta - tietojakorasia
Mitä haittavaikutuksia Venlafaksiinilla (Effexorilla) on ollut? – Hikoilua (ei tarvitse paljoa urheilla kun hiki tulee pintaan, tämä ei kuitenkaan ole syy jättää lääkettä pois), seksuaalisten halujen muutoksia (luulin aluksi että haluni olivat kadonneet, se kuitenkin johtui vain siitä, että asiasta varoitettiin etukäteen. Haluni ei oikeasti kadonneet), pahoinvointia (se menee viikon jälkeen pois, oikeasti). En ole kokenut, että mikään haittavaikutus olisi haitannut elämääni (paitsi viikon pahoinvointi lääkettä aloittaessa).
Kuinka säännöllinen minun tulee olla Venlafaksiini (Effexor) lääkkeen oton kanssa? – Itselläni edes 8h heitto ei ole aiheuttanut mitään sivuoireita, olen kuitenkin kuullut että joillakin jo tunnin heitto saa vieroitusoireet pintaan
Miten Venlafaksiinin (Effexorin) käyttö lopetetaan? – Annosta pienentämällä, älä tee tätä kuitenkaan ilman lääkärisi neuvoja. En ole itse lopettanut vielä lääkkeen käyttöä.
Onko Venlafaksiinilla (Effexorilla) viihdekäyttöarvoa? – Ei ole.
Venlafaksiini (Effexor) on masennuslääke, miksi sitä käytetään ahdistuksen hoitoon? – Koska lääkkeellä on monta käyttötarkoitusta, joista yleisin on masennuksen hoito. Lääkettä käytetään mm. masennuksen hoitoon, yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoitoon sekä sosiaalisten tilanteiden pelon hoitoon.
Mikä on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (GAD)? – Mielenterveysongelma, jossa henkilö ahdistuu helpommin arkisista tilanteista kuin ”normaalit” ihmiset.
Miten yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä (GAD) hoidetaan? – Lääkkeillä sekä psykologin avulla.
Mikä on Lyrica? – Lääke ahdistuneisuuden hoitoon, jonka myöntämistä lääkäreiden keskuudessa on alettu välttää väärinkäyttömahdollisuuksien takia. Lääkettä kuitenkin on edelleen mahdollista saada, keskustele lääkärisi kanssa.
Mikä on Cymbalta? – Eräs lääke mm. yleistyneen ahdistuneisuushäiriö hoitoon, lääkettä voidaan kokeilla esim. jos Venlafaksiinin (Effexorin) sivuvaikutukset ovat liian suuret ja häiritsevät.
Mikä on Xanor? – Rauhoittava lääke, jolla on suuri koukutusvaikutus. Lääkärit erikseen sanoivat, etteivät tätä halua määrätä, eikä sitä kannata aloittaa käyttämään mikäli joltain lääkäriltä saisi. Tällekin lääkkeelle on omat käyttötarkoituksensa, lääkäri päättää aina mitä lääkitystä sinun tulisi käyttää.
Aloittaisinko käyttämään lääkkeitä jos saisin nyt päättää? – Kyllä, elämänlaatuni on parantunut.
Miten suhtautuminen lääkkeisiin on muuttunut puolen vuoden aikana? – Dramaattisesti, olen ollut vahvasti lääkkeitä vastaan ennen tätä (myös huumeita), nyt taas oma kantani lääkkeitä kohtaan on muuttunut täysin. Mikäli lääke auttaa jotain ihmistä, en näe mitään syytä miksi lääkettä ei tulisi käyttää (paitsi jos on muita esteitä lääkkeiden käytölle). - juu.u
Fiksu kirjoitus :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi554379Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal824069- 703538
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963460Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1082479- 352338
- 242219
- 362209
- 382189
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232084