Olisi mielenkiintoista tietää

T4.

Että kuinka monessa tapauksessa oireilla ei ole mitään tekemistä kilpirauhasen kanssa, vuosia näitä kilpirauhasasioita seuranneena uskon että aika monessa.

16

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällä palstalla juuri joku valitti, että edes "luotettava" kilpirauhaslääkäri ei suostunut määräämään hänelle enempää lääkettä vaan ehdotti kuntoilua ja psykiatria. Osa potilaista mankuu tyroksiinia ja sen johdannaisia kuin kokaiiniaddikti kokaiinia. On erittäin huonoa, jos vajaatoimintapotilas ei saa asianmukaista hoitoa. Mutta jossain se tyroksiininmääräämisen rajakin kulkee.

    • hodgkin

      Se kun vaan on niin helppoa työntää kaikki kilpirauhasen piikkiin. Minunkin "kilpirauhasoireeni" kova väsymys oli oikeasti lymfooma...

    • thyreoidea

      Samaa itsekin miettinyt. Siitäkin huolimatta että aivan liikaa masennuksena hoidettuja vajiksia (noin esimerkiksi). Sitten itketään resurssi-ja rahapulaa.
      Asenteissa paljon petrattavaa, mutta sisätaudit on kuitenkin monimutkainen juttu.
      Aina ei kilpirauhanen ole syypää - samoja oireita muissakin taudeissa.

      Itsellä yli 20 v. ollut autoimmuunipohjainen hypotyreoosi. Välillä liikatoimintaakin.
      Lisäksi hypotalamus peräistä säätelyhäiriötä liittyen myös muuhun hormonitoimintaan.

      Peräänkuulutan etenkin analyyttisyyttä diagnosoinnin suhteen.

      • thyreoidea jatkaa

        Piti vielä mainita että lääkitykseni on peruskamaa eli 0,1 mg thyroxin ja annos lähes 2 tbl/päivä (viikkotasolla 13 tbl). Annosta nostettu vähitellen vuosien saatossa. Itsellä toiminut hyvin, joskin välissä niitä liikatoimintakausia (ehkä jotain tulehdusperäisiä).
        Omalla kohdalla TSH siinä 0,5 ja T4V siinä 20 ja olo OK.

        Mutta muistakaa ihmiset: annosta pitää nostaa vähitellen muuten voi vaikka henki lähtee, varsinkin jos on vaikkapa joku sydänvika. On tärkeää myös itse tuntea liikatoiminnan oireet. Onhan lievä liikatoiminta esim. laihdutusta helpottava, mitä tiedän harrastetun.

        Nämä vaarallisen korkeat tyroksiiniannokset - olisko suurin osa ihan vain epähuomiossa otettuja, ja tarkoitan nyt tätä perustyroksiinia...?
        Omalla kohdallani en kyllä ainakaan tahallani lähde kovin isoihin annoskohotuksiin, sillä sen verran inhottavia kokemuksia on hypertyreoosista.


      • thyreoidea jatkaa kirjoitti:

        Piti vielä mainita että lääkitykseni on peruskamaa eli 0,1 mg thyroxin ja annos lähes 2 tbl/päivä (viikkotasolla 13 tbl). Annosta nostettu vähitellen vuosien saatossa. Itsellä toiminut hyvin, joskin välissä niitä liikatoimintakausia (ehkä jotain tulehdusperäisiä).
        Omalla kohdalla TSH siinä 0,5 ja T4V siinä 20 ja olo OK.

        Mutta muistakaa ihmiset: annosta pitää nostaa vähitellen muuten voi vaikka henki lähtee, varsinkin jos on vaikkapa joku sydänvika. On tärkeää myös itse tuntea liikatoiminnan oireet. Onhan lievä liikatoiminta esim. laihdutusta helpottava, mitä tiedän harrastetun.

        Nämä vaarallisen korkeat tyroksiiniannokset - olisko suurin osa ihan vain epähuomiossa otettuja, ja tarkoitan nyt tätä perustyroksiinia...?
        Omalla kohdallani en kyllä ainakaan tahallani lähde kovin isoihin annoskohotuksiin, sillä sen verran inhottavia kokemuksia on hypertyreoosista.

        Kiitos thyroidea hyvästä kirjoituksesta
        Juuri pitkällä tähtäimellä eteisvärinän riskin kohoaminen on minusta yksi tylsimmistä riskeistä. Osa isoista tyroksiiniannoksista on vahingossa otettuja, osa lääkärin arviointivirheitä ja osa epätoivoissaan väsymykseen ja masennukseen otettuja, jotka liiraavat yli. Kaikkea varmaan on. Osa ei ymmärrä sitä, että elimistö kertoo kyllä TSH hormonin kautta aika hyvin sen, mitä se haluaa: haluaako se rauhoittaa tilannetta vai kiihdyttää tilannetta.
        Itse kerroit, että hypotalamustasolla on ollut jotain häikkää. Tällöin analyysi on vaativampi. Olen täysin samaa mieltä, että analyyttisesti kun homman vetää, oikeastaan voi onnistua millä lääkkeellä hyvänsä. Tsemppiä!


    • häivy

      Eikö sulla ole mitään muuta tekemistä,ku kytätä täällä ihmisten kirjoittelua??

    • ei-statisti

      Esim. väsymykseen ja painonnousuun on muitakin syitä kuin pelkkä kilpirauhanen. Jos tarpeeksi monet oireet täsmäävät, niin kannattaa mittauttaa kilpirauhasarvot. Itselläni ei ollut painonnousua, kun T4V oli alimmassa kolmanneksessa.

      En ole nähnyt tilastoja, kuinka paljon on mennyt pieleen ja kohdalleen asiakkaiden arvioinnit esim. kotioloissa itsenäisesti.

      • Intuitio sanoo...

        Netin aikakaudella kotilääkärien määrä on lisääntynyt huimasti, omia sairauksia tulkitaan kristallipallolla tai muulla yhtä luotettavalla välineellä, ja sitten mennään esittämään lääkärille sairauden syy.


      • Intuitio sanoo... kirjoitti:

        Netin aikakaudella kotilääkärien määrä on lisääntynyt huimasti, omia sairauksia tulkitaan kristallipallolla tai muulla yhtä luotettavalla välineellä, ja sitten mennään esittämään lääkärille sairauden syy.

        Itse asiassa ei sillä ole niin väliä vaikka katsoisi mitä palloa- se on lääkärin vastuulla sitten analysoida se kristallipallon kertoma. Ihan sama kenen kertomaa sitä analysoi, kunhan analysoi oikein. Minulle saa ihan vapaasti kertoa vastaanotolla omia kristallipallotunteitaan. Niiden analysoinnista minulle palkka maksetaan. Ja jos osuvat väärin, minun täytyy keksiä parempi selitys vaivoille.


      • €ndo Undo
        boxi kirjoitti:

        Itse asiassa ei sillä ole niin väliä vaikka katsoisi mitä palloa- se on lääkärin vastuulla sitten analysoida se kristallipallon kertoma. Ihan sama kenen kertomaa sitä analysoi, kunhan analysoi oikein. Minulle saa ihan vapaasti kertoa vastaanotolla omia kristallipallotunteitaan. Niiden analysoinnista minulle palkka maksetaan. Ja jos osuvat väärin, minun täytyy keksiä parempi selitys vaivoille.

        Vai että oikein keksiä? Miten olisi diagnostiikka työkaluna? Sinänsä kyllä ihan oikein niiltä oikeita lääkäreiltä on kuunnella kristallipalloja potilaan suusta, eikä vain lukea testituloksia.


      • €ndo Undo kirjoitti:

        Vai että oikein keksiä? Miten olisi diagnostiikka työkaluna? Sinänsä kyllä ihan oikein niiltä oikeita lääkäreiltä on kuunnella kristallipalloja potilaan suusta, eikä vain lukea testituloksia.

        Diagnostiikka on diagnoosiprosessi, ei yksi työkalu.
        Prosessi menee suurin piirtein näin:
        Anamneesi( esitiedot, potilaan kertoma yms), status, mikrostatus (labkokeet ), kuvantamisstatus (rtg, uä) erotusdiagnoosit (mitä ikinä keksiikään) , työdiagnoosi ( tarkempi), diagnoosin varmistaminen.
        Tuohon erotusdiagnoosikohtaan minulle on ihan sama mistä lähteestä ideoita tulee: kirja, kollega, oma pää, potilas, naapurin talonmies. Minun tehtäväni on kerätä ne ideat diagnoosiprosessin tuohon kohtaan ja alkaa sitten seuloa niitä pois.
        Eri taudeissa prosessi on erilainen pituudeltaan ja laajuudeltaan.


    • hiihaa

      Onko kenelläkään enää hiivasyndroomaa ta sähköallergiaa, vai johtuuko nykyään kaikki oireet T3-puutoksesta?

      • Lei.

        ""Onko kenelläkään enää hiivasyndroomaa ta sähköallergiaa, vai johtuuko nykyään kaikki oireet T3-puutoksesta ?

        No hei, hiivasyndrooma on jo menneen talven lumia, Wilssonin syndrooma on nyt in.


      • Lei. kirjoitti:

        ""Onko kenelläkään enää hiivasyndroomaa ta sähköallergiaa, vai johtuuko nykyään kaikki oireet T3-puutoksesta ?

        No hei, hiivasyndrooma on jo menneen talven lumia, Wilssonin syndrooma on nyt in.

        Wilson on jo vähän out. Mikähän tulee tilalle?


    • tässä tarinani

      Mäkin olin aikanaan vakuuttunut että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
      Olin myös vakuuttunut että mulla on keliakia ym.

      Terveyskeskuksessa otettiin kilpirauhaskokeet pariin otteeseen ja aina olivat arvot viitteissä, ei mitenkään ylä tai alarajoillakaan. Ei lääkitystä.

      Sitten menin endokrinologin luokse yksityiselle. Minulla oli verikoe-tulokset mukana jne. Sain tyroksiinilääkityksen nk "subkliiniseen hypotyreoosiin" eli piilevä vajaatoiminta, oireitteni perusteella.

      Aloitin 25 µg annoksella ja ei tuntunut missään.. Siirryin pian 50 µg annokseen kuten lääkäri oli neuvonnut "jos ei toimi niin ota 50".. jonkin aikaa syötyäni huomasin että oli ihan supermies olo, ei paleltanut, kämmenet jopa hikoili.

      Oli pari päivää ehkä viikon hyvä olo, joka sitten hävisi.. Nostelin annosta pariin otteeseen ja ei mitään vaikutusta.. Sain siis lääkityksen tammikuussa 2014.. no kesällä vedin jo 125 µg .. paino putosi, vauhti oli hirveä ja uni ei maittanut.

      Terpparissa otettiin seurantakoe niin oli se TSH jotain 0. jotain se oli painunut tosi alas oli ilmeisesti jo liikatoiminnan puolella, sitten huomasin että alkoi välillä sydän muljahdella sillain.

      No sitten vähentelin annosta ja lopuksi lopetin kokonaan lääkkeen syömisen.

      Olo ei muuttunut mihinkään vaikka lopetin seinään sen syömisen.

      Voin sanoa että ennen lääkitystä, lääkityksen aikana, ja lääkityksen jälkeen oloni on aivan sama. Lukuunottamatta siis tuota liikatoiminnalle menoa.

      Eli en varmasti alunperinkään tarvinut edes tuota lääkitystä.

      Täytyy muistaa että kun puhutaan hormonitoimintaan vaikuttamisesta niin täytyy olla varovainen.

      • boxi ei ole lääkäri

        Hei ihmiset. Boxi ei ole lääkäri, vaan biologi, joka pitää myös roskatiedesivustoa skepsiskavereiden kanssa. Pitää teitä pilkkanaan. Ei kukaan oikea lääkäri tämmösillä sivuilla neuvoja jakele.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe