Helluntaiseurakunnan nuortenillat

äiti seinäjoelta

Kerron tässä asian, mikä minua ärsyttää, kun toisia raivostuttaa tuo ruoanjakelu.
Vähän aikaa sitten eräässä paikallisessa julkaisussa Helluntaiseurakunnan työntekijä kertoi, kuinka valtavasti nuorten käynnit heidän illoissaan on lisääntyneet ja yhdeksi syyksi mainitsi sosiaalisen median.

Viime syksynä/talvena oma nuoreni oli vielä yläasteella ja silloin hän kertoi, kuinka koulussa on oikein tullut villitys kulkea noissa nuortenilloissa. Että joka päivä välitunneilla porukat kyselee toisiltaan kuka on menossa seuraaviin "sateisiin".

Sitten eräänä päivänä omakin nuoreni ilmoitti halunsa mennä kyseiseen tilaisuuteen. Mikäpäs siinä, ajattelin. Nuoreni kavereineen muutamana kertana siellä sitten kävikin. Kyselyihini millaista siellä oli en juuri vastauksia saanut.
Kelien huonontuessa ja meiltä kun on Helluntaiseurakunnalle useita kilometrejä, lupauduin autokuskiksi.
"Sateiden" sitten päättyessä, olin aika paljonkin etuajassa p.paikalla odottamassa. Se, mitä odottaessani näin, ei varmaankaan monenkaan vanhemman tiedossa ole.
P.paikka oli todella täynnä nuoria. Juuri kortin saaneet kaasuttelivat autojaan. Järkytykseni oli melkoinen nähdessäni "tavaran" vaihtavan omistajaa. Alaikäiset teinit tuottavat näillä täysi-ikäisillä tupakkaa. Näin, kun nuoret viidentoista ikäiset tytöt joukolla menivät nurkan taa tupakoimaan.

Raivostuin kyllä todella ja oma nuoreni joutui kovaan tenttiin. Hän tunnusti oikeaksi sen, mitä olin itsekin nähnyt. Siellä alaikäiset solmivat kontakteja juuri täysi-ikäisiksi tulleiden nuorten kanssa, tuottavat näillä tupakkaa ja jopa olutta.
En todella enää ihmettele, että illat ovat suuressa suosiossa. Enkä syytä tästä seurakunnan työntekijöitä mitenkään. Ei heillä voi olla mitään mahdollisuutta valvoa näin suurta nuorisolaumaa. Lähinnä tämän kirjoitukseni osoitan niille vanhemmille, joiden alaikäiset nuoret ovat yhtäkkiä, ilman aikaisempaa uskonnollista taustaa, alkaneet kulkea näissä illoissa. Seuratkaa nuortenne toimintaa, ovatko he asiallisella tiellä.

On aika järisyttävää, että kasi- ja ysiluokkalaiset tytöt polttavat tupakkaa ja viettävät viikonloppujaan kaljoitellen.
Pidetään nuoristamme huolta.

40

1898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratsijoita

      Tupakkaako vain???

      • Oliskin ollut

        Onko tämä kaikki siis tapahtunut seinäjoen helluntaiseurakunnan pihalla tai lähistöllä? Aiheuttaako kirkko myös tälläistä?


      • inhimillisyyttä t
        Oliskin ollut kirjoitti:

        Onko tämä kaikki siis tapahtunut seinäjoen helluntaiseurakunnan pihalla tai lähistöllä? Aiheuttaako kirkko myös tälläistä?

        Tuo kaikki kuuluu nuoruuteen. 90-luvulla 16-vuotiaskin sai ostaa kaupasta vapaasti tupakkaa.


    • =====

      Voi Pyhä Sylvi, tämä äitikö ei oo ollut koskaan itse nuori ?? "Melkoinen järkytys" ja "Aika järisyttävää" ?!? Kaapin allako sut on kasvatettu ?
      Peesaan edellistä vastaajaa, nuori ON nuori ja on sitä vain kerran. Jos kysymys oli tupakasta ja "jopa oluesta", niin siinähän saa olla miltei kiitollinen. Kun tämä "tavara" voisi olla tiukkaa viinaa, metaa, pcp:tä tai ihan vaikka mitä muuta VÄHÄN kovempaa kamaa.
      Mä olin nuori 80-luvulla, toki alko ja tupakka kuuluivat esim. tanssimestoihin, mutta siellä (varsinkin näin böndellä) pidettiin kaverista huolta ja me kaikki selvittiin aikuisiksi. Siellä opittiin ihan erilaista sosiaalisuutta kuin esim. kaikki tasapäistävässä peruskoulussa, pahoja muistoja ei itselläni oo niiltä ajoilta. Koulussa oli paljon enemmän (psyykkistä ja fyysistä) väkivaltaa kuin jossain Mietaalla tai Latiksessa. Ja mm. hyväksikäytön yrityksiä opettajan (lue: aikuisen) taholta, tanssireissuilla ei koskaan

      • äiti seinäjoelta

        No Voi Pyhä Sylvi. En tosiaan ole "kaapin alla kasvatettu". Olen alkoholistivanhempien lapsi ja jo alakouluikäisenä heistä sekä nuoremmasta sisaruksestani vastuun joutunut ottamaan.

        Monena aamuna kouluun jouduin lähtemään silmällistäkään nukkumatta, kun yritin kaikin keinoin olla kahden kännisen aikuisen välissä estämässä heitä toisiaan "tappamasta" mm. piilottamalla kaikki kodin teräaseet. Minulla ei normaalia pienen lapsen turvallista lapsuutta koskaan ollut. Lapsuudestani saisi melkoisen romaanin, jos sen kaiken kauheuden, pelon ja hädän paperille kirjoittaisi puhumattakaan valtavasta häpeästä, jota koin. Pumpulissa en todellakaan ole kasvanut.

        Pointtini tässä kirjoituksessani olikin se, että yleensä hengellisiin tilaisuuksiin meno mielletään tapahtumaksi, josta ei tarvitse olla huolissaan.
        Toin omakohtaisen huomioni tässä esille, koska en olisi kuvitellutkaan tällaista lieveilmiötä kyseisissä illoissa tapahtuvaksi.
        Jokainen saa toki olla asiasta mitä mieltä haluaa, vaikkapa juuri "nuoria ollaan vain kerran".

        Fakta on kuitenkin se, että alkoholin ja tupakan välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty. Ja kuten kirjoituksessani sanoin, en todellakaan syytä kyseistä seurakuntaa mitenkään.


      • Asiat ovat kuin ovat
        äiti seinäjoelta kirjoitti:

        No Voi Pyhä Sylvi. En tosiaan ole "kaapin alla kasvatettu". Olen alkoholistivanhempien lapsi ja jo alakouluikäisenä heistä sekä nuoremmasta sisaruksestani vastuun joutunut ottamaan.

        Monena aamuna kouluun jouduin lähtemään silmällistäkään nukkumatta, kun yritin kaikin keinoin olla kahden kännisen aikuisen välissä estämässä heitä toisiaan "tappamasta" mm. piilottamalla kaikki kodin teräaseet. Minulla ei normaalia pienen lapsen turvallista lapsuutta koskaan ollut. Lapsuudestani saisi melkoisen romaanin, jos sen kaiken kauheuden, pelon ja hädän paperille kirjoittaisi puhumattakaan valtavasta häpeästä, jota koin. Pumpulissa en todellakaan ole kasvanut.

        Pointtini tässä kirjoituksessani olikin se, että yleensä hengellisiin tilaisuuksiin meno mielletään tapahtumaksi, josta ei tarvitse olla huolissaan.
        Toin omakohtaisen huomioni tässä esille, koska en olisi kuvitellutkaan tällaista lieveilmiötä kyseisissä illoissa tapahtuvaksi.
        Jokainen saa toki olla asiasta mitä mieltä haluaa, vaikkapa juuri "nuoria ollaan vain kerran".

        Fakta on kuitenkin se, että alkoholin ja tupakan välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty. Ja kuten kirjoituksessani sanoin, en todellakaan syytä kyseistä seurakuntaa mitenkään.

        Se on valitettavaa että itselläsi on ollut raskas lapsuus, ei kaikilla ole samanlaista vaan jokasella ihan omanlaisensa.
        Useiden nuoruuteen tupakointi ja kaljoittelu on kuulunut. Aikuisiksi siitä silti kasvaa, siitä mitään haittaa ole. Jos joku syövän tai rasvamaksan saa, se on hänen valintansa.
        Ihan sama omien porukoittes kanssa. Ei aikuinen kuin lapsikaan osaa valita oikein, tavalla joka kaikkia miellyttäisi. Sitä on vaan asioiden kanssa elettävä.


    • Valvova

      Ei kukaan pysty kontrolloimaan mitä pihalla tapahtuu, siihen pitäisi olla ihan oma yksikkönsä ja kun kaikki toiminta Seurakunnalla tapahtuu vapaaehtoisvoimin niin hankalaksi menee.

      Poliisit paikalle valvomaan mutta sitten sitä kessuja ja keppanaa juodaan jossain muualla. Parasta on se salassa syöty leipä, niin sanakin sanoo.

      • vanh.

        Jossain hengellisissä tilaisuuksissa on nuoria läsnä vain muodon vuoksi. Kotoa patistetaan lähtemään seuroihin. Siellä ollaan kun tavataan kavereita. Puheiden aikana räpelletään kännykkää.Jne...


    • Äitille Tiedoksi

      Äiti hei - voisitko kirjoittaa tästä yleisönosastolle esimerkiksi Ilkkaan? Luulen, että monikaan ei käy täällä näitä palstoja lukemassa, mutta lehdestä ehkä luettaisiin.

      • soitteleppa sinne

        Ilkkahan suosii juuri tälläisiä uskonelämän vastaisia kirjoituksia, juurihan saimme lehdestä lukea kun Seinäjoelle perustetaan ihka oikea homohelluntaiseurakunta.

        Tälläiset uutiset ovat Satu Takalalle mieleen.


      • luen Ilkkaa

        Aiheesta juttua lehteen, ihmettelen suuresti kuten varmaan moni muukin, että nuorisopastoriksi nimitetyt henkilöt ovat ilman koulutusta ja toinen pääpastorin sisaren poika. Onko tälläinen tavallista helluntaiseurakunnissa? Ollaan pastoreita ilman koulutusta!


    • päihteet

      Tänään Ilkassa on uutinen, jonka mukaan Seinäjoki on huumausaine-rikoksissa kuudennella tilalla Suomessa.
      Tutkittua tietoa on siitä, miten päihdyttävien aineiden käyttö, alkaen tupakasta ja oluesta, helposti johtaa pikkuhiljaa aina vain vahvempien aineiden käyttöön.

      Nuoret ovat hyvin alttiita kokeilemaan päihteitä, varsinkin jos kaveripiirissä käytetään. Seura tekee kaltaisekseen ja se on luuseri, joka erottuu porukasta..

      Tänä päivänä on pikkuisen erilaiset aineet liikkeellä/saatavilla, kuin 80-luvulla on esim. Seinäjoella ollut. Ja näitä aineita saa helposti.

      Kyllä vastuu viimekädessä on jokaisella vanhemmalla omasta lapsestaan.

      • Näkökanta

        Seurakunta ei varmasti seiso tällaisen takana eikä varmasti tapahdu sisätiloissa! Tietenkin ne ketkä nuoria haluaa tavoittaa ja heille kauppaa käydä, tekevät sitä siellä missä nuoria on! Niinkuin sanottu, kaikki eivät siellä ole uskossa. Oma poikani on käynyt tuolla ja tämä oli hänen mielestään liioiteltua! Kyllä minä lähetän nuoreni mieluummin tänne kun että kulkee missä lie..!


      • Kantanäkö
        Näkökanta kirjoitti:

        Seurakunta ei varmasti seiso tällaisen takana eikä varmasti tapahdu sisätiloissa! Tietenkin ne ketkä nuoria haluaa tavoittaa ja heille kauppaa käydä, tekevät sitä siellä missä nuoria on! Niinkuin sanottu, kaikki eivät siellä ole uskossa. Oma poikani on käynyt tuolla ja tämä oli hänen mielestään liioiteltua! Kyllä minä lähetän nuoreni mieluummin tänne kun että kulkee missä lie..!

        Aivan vapaasti saat nuoresi lähettää minne tahdot, se on sinun valintasi.
        Tässä nyt on vaan ruvennut pikkuhiljaa tuntumaan, että nuo nuortenillat ja varsinkin touhu siellä ulkona on juuri tuota "missä lie kulkemista", minä en lastani sinne päästä kuuna päivänä....


    • helluntalaiset homot

      liittyykö muiden paikkakuntien helluntailaiset homot seinäjoen homohelluntaiseurakuntaan , vai perustetaanko joka paikkakunnalle oma homohelluntaiseurakunta

    • minimerkki

      Kaljottelu ja tupakka kuuluu nuoruuteen. Sitä on harrastanut varmasti suurin osa, minä mukaanlukien.

      Itselle tässä jutussa oli merkityksellisintä ja hienointa se ettei uskontouhut kiinnostakkaan nuoria vaan ihan muut, reaalimaailman todelliset asiat :)

      Hyvä nuoret! Pitäkää kohtuudella hauskaa, järki mukana touhussa ja pitäkää huolta kavereista ja älkää roskatko mieltänne uskonnoilla vaan ajatelkaa järjellä ja logiikalla.

      Terveisin: Täysijärkinen, nuorena hauskaa pitänyt uskonnoton 33v perheellinen työssä käyvä kloppi :)

    • Viina se tiellä pitää :)

      Kyllä niin on että nuorena pitää juoda viinaa polttaa tupakkaa ja pistää melaa mekkoon!! muuten saattaa pimahtaa ja ihmisestä tulee joku paskan tärkee kynän pyörittelijä tai muu homo....

      • Vastuutonta!

        En ole tarvinnut elämäni varrella viinaa , enkä tupakkaa ja työuraa on tullut tehtyä muutama kymmenen vuotta. Nuoruutensa voi viettää aivan tavallisten asioiden parissa ja silti säilyttää mielenterveytensä!
        Ei tarvitse alistua hyväksikäytölle tai hurahtaa uskoon. Melkoinen arvomaailma edellisellä kommentoijalla, toivottavasti et siirrä arvomaailmaasi seuraavalle sukupolvelle.
        Uskon varjolla tehdään paljon pahaa, valitettavasti. Nuoret ovat helposti johdateltavissa ja porukassa tyhmyys tiivistyy. Nimimerkki äiti Seinäjoelta toi esiin asian, josta todennäköisesti monet aikuiset tietävät, mutta kirkon läheisyydessä siitä vaietaan. Otetaan esiin vain nuorten runsas lukumäärä ja muulta meiningiltä suljetaan silmät ja korvat. Vastuu kuuluu kaikille aikuisille, mutta kun ei näe, eikä kuule, niin ei ole ongelmia!


      • Vastuuta
        Vastuutonta! kirjoitti:

        En ole tarvinnut elämäni varrella viinaa , enkä tupakkaa ja työuraa on tullut tehtyä muutama kymmenen vuotta. Nuoruutensa voi viettää aivan tavallisten asioiden parissa ja silti säilyttää mielenterveytensä!
        Ei tarvitse alistua hyväksikäytölle tai hurahtaa uskoon. Melkoinen arvomaailma edellisellä kommentoijalla, toivottavasti et siirrä arvomaailmaasi seuraavalle sukupolvelle.
        Uskon varjolla tehdään paljon pahaa, valitettavasti. Nuoret ovat helposti johdateltavissa ja porukassa tyhmyys tiivistyy. Nimimerkki äiti Seinäjoelta toi esiin asian, josta todennäköisesti monet aikuiset tietävät, mutta kirkon läheisyydessä siitä vaietaan. Otetaan esiin vain nuorten runsas lukumäärä ja muulta meiningiltä suljetaan silmät ja korvat. Vastuu kuuluu kaikille aikuisille, mutta kun ei näe, eikä kuule, niin ei ole ongelmia!

        Jokainen tekee omalla tavallaan, et voi hallita toisten tekemisiä vain omiasi.


      • Teini lapset
        Vastuuta kirjoitti:

        Jokainen tekee omalla tavallaan, et voi hallita toisten tekemisiä vain omiasi.

        "Jokainen tekee omalla tyylillään......." Ihan noin se ei mene. Aloittajan alkuperäinen tarkoitus on käsittääkseni ollut tuoda esille ongelma eli alkoholin ja tupakan välittäminen alaikäisille. Se on Suomen laissa säädetty rikokseksi.

        Täällä moni kirjoittaa, kuinka ryyppääminen ja tupakan poltto kuuluu nuoruuteen. Miten ihmeessä niiden nuoruuteen kuuluu kuulua?
        Tottakai nuori teini on utelias ja halukas kokeilemaan alkoa, tupakkaa ja huumeitakin, jos siihen vain mahdollisuus tarjoutuu. Meidän aikuisten tulisi huolehtia, ettei näin pääse tapahtumaan. Meillä on vastuu.

        Kyllä niitä paikkoja on taatusti paljon, mistä päihteitä helposti saa. Kaikista viimeisenä itse olisin uskonut, että seurakunnan tilaisuuksista. Ei ole tullut mieleenkään. Mutta siellähän on hyvä kalastaa, missä saalista on paljon.

        Olen samaa mieltä, että kyllä tästä jotkut vanhemmat/aikuiset ovat tietoisia, mutta varmaan on paljon äitejä ja isiä, jotka eivät tiedä, ja rauhallisin mielin lapsensa tuonne illanviettoon lähettävät.
        Eikä nuo seurakunnan työntekijät tietysti suurta kersalaumaa siellä ulkona pysty vahtimaan. Mielestäni hyvä asia, että tuli tietoon, vaikkakin ikävä sellainen.


      • Vastuuta
        Teini lapset kirjoitti:

        "Jokainen tekee omalla tyylillään......." Ihan noin se ei mene. Aloittajan alkuperäinen tarkoitus on käsittääkseni ollut tuoda esille ongelma eli alkoholin ja tupakan välittäminen alaikäisille. Se on Suomen laissa säädetty rikokseksi.

        Täällä moni kirjoittaa, kuinka ryyppääminen ja tupakan poltto kuuluu nuoruuteen. Miten ihmeessä niiden nuoruuteen kuuluu kuulua?
        Tottakai nuori teini on utelias ja halukas kokeilemaan alkoa, tupakkaa ja huumeitakin, jos siihen vain mahdollisuus tarjoutuu. Meidän aikuisten tulisi huolehtia, ettei näin pääse tapahtumaan. Meillä on vastuu.

        Kyllä niitä paikkoja on taatusti paljon, mistä päihteitä helposti saa. Kaikista viimeisenä itse olisin uskonut, että seurakunnan tilaisuuksista. Ei ole tullut mieleenkään. Mutta siellähän on hyvä kalastaa, missä saalista on paljon.

        Olen samaa mieltä, että kyllä tästä jotkut vanhemmat/aikuiset ovat tietoisia, mutta varmaan on paljon äitejä ja isiä, jotka eivät tiedä, ja rauhallisin mielin lapsensa tuonne illanviettoon lähettävät.
        Eikä nuo seurakunnan työntekijät tietysti suurta kersalaumaa siellä ulkona pysty vahtimaan. Mielestäni hyvä asia, että tuli tietoon, vaikkakin ikävä sellainen.

        "Meidän aikuisten tulisi huolehtia, ettei näin pääse tapahtumaan."

        Miksi pitää huolehtia?
        Itse kukin on joskus nuoruudessaan enemmän tai vähemmän örveltänyt kylällä tai raviskalla, mitä haittaa siitä muka oli? Hauskanpitoa se vaan oli.
        Nuorena sitä haluaa kokeilla uusia asioita, ei ne limubileet jaksa enää kiinnostaa yläasteella, jos edes ala-asteellakaan. Liika holhoaminen on aina pahasta.


    • Ei päihteitä

      Miksi pitää huolehtia? Toivottavasti nimimerkillä Vastuuta ei ole lapsia, eikä koskaan tulekaan.
      Tuntuu, että tuon aloittajan pointti on haluttu ymmärtää väärin. Minä ymmärsin jutun ideana olevan sen, että äiti Seinäjoelta haluaa tuoda asian tiedoksi nimenomaan niille vanhemmille, jotka haluavat pitää huolta lapsistaan, ja joiden mieleen ei pälkähdäkään, että myös hengellisessä tilaisuudessa tapahtuu K-18 aineiden välitystä alaikäisille, vaikkakin kyseisen seurakunnan p.paikalla, eikä sisällä, ja varmaankin seurakunnan työntekijöiden tietämättä.

      Moni kommentoija on sitä mieltä, että päihteet kuuluu nuoruuteen ja ettei niistä ole mitään haittaa. Minä olen täysin eri mieltä. Nuoruuteni elin isossa kaupungissa. Paras ja rakkain ystäväni lähti porukkaan, jossa "kokeiltiin" kaikkea mahdollista, tietysti ekana se tupakka. Viisitoistavuotiaana hänestä tuli narkkari. Tänä päivänä hänen kotinsa on mielisairaala, ollut jo kaksikymmentä vuotta. Mitään en voinut hänen hyväkseen tehdä. Hänen vanhempansa viisveisasivat missä hän kulki ja yönsä vietti. Ystäväni kohtalo satuttaa minua niin paljon vieläkin, että minua raivostuttaa, kun joku sanoo päihteiden kuuluvan nuoruuteen. Kaikki eivät noista "kokeiluista" selviä, kaikista ei kaverit pidä huolta ja kaikkia ei vain voi auttaa.
      Sen tähden meidän aikuisten tulee huolehtia, ettei lapsemme saisi edes mahdollisuutta näihin kokeiluihin. Aikuisilla on vastuu.

      Olen nimimerkin Vastuutonta! kanssa yhtämieltä, että hyvän nuoruuden/elämän saavuttaa ilman kokemusta päihteiden käyttämisestä. Väitän, että paljon onnellisemmankin, sillä mitä sellaista hyvää päihteet nuoren elämään tuo, että sitä sitten aikuisena voisi onnellisina muistoina pitää.

    • Äiti Pohjalainen

      Hyvä kirjoitus äiti seinäjoelta. Toivottavasti moni vanhempi lukee. Sitä luonnollisesti on iloinen, jos lapsi kertoo haluavansa olla hengellisissä kokoukisissa ja olettaa että nyt on hyvällä tiellä. Yllätys oli tämä kirjoitus ainakin minulle.

      • Kehkfjkj

        Vittu sinä et hyvästä tiestä tiedä mitään jos kumartelet jakomielitautista kummitusta joka murhautti oman poikansa ja mm. hukutti ihmiskunnan nooaa ja sen perhettä lukuunottamatta. .


    • Anonyymi

      Kyllä on suomalaiset niin pihalla kuin lumiukot. Ai että pitää juoda ja harrastaa haureutta lapsena??? Kyllä seksi kuuluu vaim avioliittoon ja kaikki huumausaineet ja alkoholi tulis kieltää lailla. Myöskin esiaviollisesta seksistä pitäisi saada vankilatuomio. Kyllä täytyy sanoa että muslimimaassa asueena on muslimimaat paljon kristillisempi kuin häpepilkku porttosuomi. Saisi joutua suomi nopiaa venäjän vallan alle.

      • Anonyymi

        Minä aloitin seksin jo 14 vuotiaana. Laotoinnaapirin Minnaa joka oli pari vuotta vamhempi.
        Meistä molemmista on tullut toökun ihmisiä.


    • Anonyymi

      kaikki uskontojutut on täyttä hölynpölyä

      • Anonyymi

        Joo mutta viina se on poikaa, uskovaisellekkin


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Pari faktaa jotka ei mitenkään liity aavikkouskonnon palvontaan (helluntailaiset mm.) Parkkipaikka on kuitenkin kyseisen firman omistuksessa joten yleisvalvontaa voi sielläkin harrastaa.

      1. Joidenkin mielestä siellä ongelma missä nuoria

      2. Tupakka polttelee nykyisin enään duunariperheiden tytöt, kannabisöljy-keuhko-kuolema-propagandalla on peloteltu nuoret onnistuneesti irti sähkötupakasta (vesihöyry nikotiini). Kuten mainittu 90-luvulla 16-vuotiaat sai ostaa vapaasti tupakkaa kaupasta.

      3. Suomen/Viron nyk. suurin suomalainen panimo on perustettu sillä ajatuksella että sillä oli tarkoitus poistaa ryyppääminen Suomesta - siksi olutta ja muita mietoja. Näemmä toiminut hyvin, juomatottumukset ovat muuttuneet ja kuolemat vähentyneet.

    • Anonyymi

      Todellakin, antaa nuorten harrastaa ja kokoontua.
      Karu maailma kuitenkin vaatii aina välillä liiallisten höyryjen päästämistä ulospäin, siksi Suomessa lailliset päihteet on hyvä opetella jo nuorena mielellään VANHEMPIEN VALVONNASSA. Silloin ei tule ikäviä yllätyksiä.

      Nyrkkisääntö on se että se mitä et voi kotona tehdä (olut/viini) tai kasvattaa (tupakka) on usein laitonta ja valtion väkivaltamonopoli voi kohdistaa myös sellaiseen toimintaa voimatoimia ja loppuelämä voi olla pilalla. Pysytään siis laillisissa päihteissä, niitä joita on käytetty vuosituhansia.

      Kiertääkseen maahantuontirajoituksia nykyisin on kuitenkin alennusmyynnissä tarjolla jos kaikenlaista pilleriä ja päräyttäjää, joita ei ole edes testattu rotilla/sioilla/keenereillä. Sen vuoksi nähdään vielä paljon surullisiä tapauksia ja niiden määrä on vain lisääntymässä - laki laahaa aina perässä.

      Nuoriso kyllä keskustelee keskenänsä taukoamatta 24/7, joten moni on kyllä hyvin tietoinen asioista ja olisi suotavaa että vanhemmatkin pääsisivät keskusteleemaan näistä samoista asioista jotka heidän nuoruudessaan oli ns. kielletty hedelmä. Voi toki olla niin että jäi se oma nuoruus ns. elämättä, mutta ei anneta saman virheen toistua - nuoriltakin voi saada oppia. Vapaa kasvatus on perseestä, silloin kun puhe/keskustelu loppuu nuoriso tekee samat virheet kuin vanhempansa. Toki kaikki mikä ei tapa, vahvistaa.

      Pumpulissa kasvaneesta nuoresta tulee vain joku veronmaksajien maksama mitättömyys ja betoniviidakkoon hukkuva alkuasukas, joka tottelee kaikkea mitä sanotaan.

      Hengelliseksi "ruuaksi" tarjoan ulkoliikuntaa ja metsässä liikuskelua, jäisi monet masennuslääkeriippuvuudet kokematta. Ihminen voi hyvin jos kehokin voi hyvin.

    • Anonyymi

      Niin se varsinkin nuorten tyttöjen tavara eli pillu on kauppatavaraa näissäkin piireissä

    • Anonyymi

      Kiitos huolestuneelle äidille, siviilipukuinen poliisi on nyt kartoittanut tilanteen vakavuuden - valeostoihin ei ole tarvinnut edes ryhtyä. Pääosin on myyty valtion verottamia päihdeaineita alaikäisille heitä vanhempien toimesta. Tarkoitus myyjillä ei ole olleet pahat, vaan lisätienestien hankkiminen kun eivät töissäkään jaksa käydä tai heitä huolita pitkähkön viranomaisrekisterin vuoksi.

      Seuraamme jatkossakin myyntipaikkoja, jollaisiksi parkkipaikat ovat viime aikoina selvästi profiloituneet. Monilla nuorilla ei omat jalat enään kanna vaan on päästävä jollain apuvälineellä myyntipaikalle asti, helpottuu valvontakin siviilipakettiautossa lämmintä hörppiessä ja valokuvatessa. Kiittäen.

      • Anonyymi

        Poliisina esiintyminen on rangaistava teko ,toivottavasti ylläpito seuraa ja ilmoittaa poliisille Ip osoitteesi ja Oikeat poliisit jatkavat tästä. Kiitos ja mukavaa päivän jatkoa..


    • Anonyymi

      Eihän tuossa poliisina kukaan esiintynyt, vai esiintyikö - tampio ? Tietääkseni puhuttiin siviilipukuisista virkamiehistä (poliisiksi voi esittäytyä vain virkamerkillä - kasvotusten tai virka-asussa). Kummastakaan tässä ei ollut kyse - sun virtuaalipeltipoliisit saat tunkea niin syvälle kuin uppoaa.

      Kysehän voisi olla siitä että piruntorjuntabunkkerin tädit olivat leiponeet hyvää tuoretta pullaa ja keittäneet kupposet lämmintä alueelle tulleille valvojille/tarkkailijoille. Todennäköisesti siviilipakettiauton kuljettakin on ollut joku normipukeinen nuori, ettei heretä huomiota siihen mitä siviilipakettiauton sisällä tapahtuu. Vieväthän ne elokuvissakin monesti jotain juotavaa/syötävää varjostajilleen.

      • Anonyymi

        Hah hah ha..Taisi osua ja upota.


      • Anonyymi

        Kiitos huolestuneelle äidille, siviilipukuinen poliisi on nyt kartoittanut tilanteen...

        ÖÖööö..


    • Anonyymi

      Herra Perkele, siviilipukuinen poliisi wannabe mahdollisesti nähty parkkipaikalla. Kyllä nyt on raportointi tutkinnan arvoista, että jos ei siltikään olis ...

    • Anonyymi

      Helluntaihömpät veltot läskiperse saarnaajat hyväksikäyttäjät ja lipevät rahankerääjät

      • Anonyymi

        ottakaas selvää montako uskontokuntaa ja niiden eri alipiiriä on etelä-pohjanmaalla. päälle vielä henkiparantajat ja luonnon parantajat.....suomen uskovin kansan....siksi raamattu lakeus ja kusettajien paratiisi valitettavasti


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe