Isäntien autotietämys?

Autoharrastelija

Oletteko oikeasti sitä mieltä että pakasta vedetyn uuden 3 litraisen mersun huollattaminen ja ylläpito on huomattavasti halvempaa kuin sisäänajetun ja vähän käytetyn japsin pitäminen? Itse en ole ainakaan tällaista vielä huomannut vaikka täällä niin kovin väitetään!

20

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ishäntä

      Harrastelijalla on harrastelijan ajatukset. Firmaa pyörittävä katsoo asioita vähän eri kantilta. Tutustu nyt ihan aluks vaikka kirjanpitoon ja verolakeihin niin ehkä sieltä jotain selkiää.

      • Takseilla toisin vai?

        Yrittäjänä nimenomaan minulle tulee halvimmaksi vaihtoehdoksi ostaa vähillä kilometreillä oleva alv vähennyskelpoinen luotettava auto josta jää VÄHÄN velkaa. Ei missään nimessä megavelkaista autoa tai vielä vähemmän velatonta!
        Uusi mersu, Audi tai Volvo ovat olleet kyllä kalleimpia autoja toistaiseksi pitää.


      • Volovo.
        Takseilla toisin vai? kirjoitti:

        Yrittäjänä nimenomaan minulle tulee halvimmaksi vaihtoehdoksi ostaa vähillä kilometreillä oleva alv vähennyskelpoinen luotettava auto josta jää VÄHÄN velkaa. Ei missään nimessä megavelkaista autoa tai vielä vähemmän velatonta!
        Uusi mersu, Audi tai Volvo ovat olleet kyllä kalleimpia autoja toistaiseksi pitää.

        Kukin tyylillään. :)


      • Täksimän
        Takseilla toisin vai? kirjoitti:

        Yrittäjänä nimenomaan minulle tulee halvimmaksi vaihtoehdoksi ostaa vähillä kilometreillä oleva alv vähennyskelpoinen luotettava auto josta jää VÄHÄN velkaa. Ei missään nimessä megavelkaista autoa tai vielä vähemmän velatonta!
        Uusi mersu, Audi tai Volvo ovat olleet kyllä kalleimpia autoja toistaiseksi pitää.

        Aja 170.000€ vuodessa. Laske kokonaistalous.


      • cdfgrtjyhiul8o
        Takseilla toisin vai? kirjoitti:

        Yrittäjänä nimenomaan minulle tulee halvimmaksi vaihtoehdoksi ostaa vähillä kilometreillä oleva alv vähennyskelpoinen luotettava auto josta jää VÄHÄN velkaa. Ei missään nimessä megavelkaista autoa tai vielä vähemmän velatonta!
        Uusi mersu, Audi tai Volvo ovat olleet kyllä kalleimpia autoja toistaiseksi pitää.

        Mistä löydät käytetyn 100%:sesti alv vähennyskelpoisen henkilöauton? Sellaisia kun ei käytännössä ole kun henkilöauto ei pääsäntöisesti ole alv vähennyskelpoinen.
        Jos autoilija kuitenkin ostaa käytetyn henkilöauton verolliseen toimintaan hän ei siis saa vähentää auton ostohinnasta alvia, mutta joutuu kuitenkin sen myydessään maksamaan alvin koska autoa on välissä käytetty verollisessa käytössä. Auto saastuu ja veron joutuu maksamaan.

        Alla kaksi lainausta.

        1.LAINAUS:

        3.2.4 Kulkuvälineitä koskevat vähennysrajoitukset

        Yritys ei saa pääsääntöisesti vähentää arvonlisäveroa, joka sisältyy seuraavien kulkuvälineiden tai niiden käyttöön liittyvien tavaroiden ja palveluiden hankintahintaan:

        - henkilö- ja kaksikäyttöautot,

        - moottoripyörät,

        - matkailuperävaunut,

        - rakenteeltaan pääasiallisesti huvi- ja urheilukäyttöön tarkoitetut vesialukset ja

        - ilma-alukset, joiden suurin sallittu lähtömassa on enintään 1 550 kg.

        Vähennysrajoitus ei kuitenkaan koske henkilö- eikä kaksikäyttöautoa, joka on hankittu yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan käyttöön.

        Henkilöautolla tarkoitetaan kaikkia autoja, jotka on rekisteröity henkilöautoiksi. Näin ollen vähennysrajoitukset koskevat myös henkilöautoksi rekisteröityjä matkailu- ja maastoautoja. Kaksikäyttöautolla tarkoitetaan 1.1.2005 alkaen (1234/2004) N1-luokkaan (pakettiautot) kuuluvaa ajoneuvoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuimien lisäksi muilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, lukuun ottamatta autoverolain 24 §:n mukaisia tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia tai ennen 30.9.1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten mukaisesti pakettiautoon hyväksyttyjä istuimia (1234/2004). Ennen 1.1.2005 kaksikäyttöautolla tarkoitettiin pakettiautojen alaryh-mään luokiteltavaa autoa, jossa oli kuljettajan lisäksi istumapaikat enintään kuudelle henkilölle.

        2.LAINAUS:

        Vähennysoikeuden rajoitus ei koske henkilöautoja, jotka on hankittu:

        a) myytäväksi,

        b) vuokrattavaksi tai

        c) käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen.

        Näihin tarkoituksiin hankitut autot ovat vähennyskelpoisia siltä osin kuin niitä käytetään verolliseen liiketoimintaan. Yksityiskäytön osuus kustannuksista ei ole vähennyskelpoinen näillekään yrityksille, joten yritys joutuu tarvittaessa ajopäiväkirjaa pitämällä selvittämään yksityisajojen osuuden (Ks. Osittainen vähennysoikeus).


      • harrastelijat ww
        cdfgrtjyhiul8o kirjoitti:

        Mistä löydät käytetyn 100%:sesti alv vähennyskelpoisen henkilöauton? Sellaisia kun ei käytännössä ole kun henkilöauto ei pääsäntöisesti ole alv vähennyskelpoinen.
        Jos autoilija kuitenkin ostaa käytetyn henkilöauton verolliseen toimintaan hän ei siis saa vähentää auton ostohinnasta alvia, mutta joutuu kuitenkin sen myydessään maksamaan alvin koska autoa on välissä käytetty verollisessa käytössä. Auto saastuu ja veron joutuu maksamaan.

        Alla kaksi lainausta.

        1.LAINAUS:

        3.2.4 Kulkuvälineitä koskevat vähennysrajoitukset

        Yritys ei saa pääsääntöisesti vähentää arvonlisäveroa, joka sisältyy seuraavien kulkuvälineiden tai niiden käyttöön liittyvien tavaroiden ja palveluiden hankintahintaan:

        - henkilö- ja kaksikäyttöautot,

        - moottoripyörät,

        - matkailuperävaunut,

        - rakenteeltaan pääasiallisesti huvi- ja urheilukäyttöön tarkoitetut vesialukset ja

        - ilma-alukset, joiden suurin sallittu lähtömassa on enintään 1 550 kg.

        Vähennysrajoitus ei kuitenkaan koske henkilö- eikä kaksikäyttöautoa, joka on hankittu yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan käyttöön.

        Henkilöautolla tarkoitetaan kaikkia autoja, jotka on rekisteröity henkilöautoiksi. Näin ollen vähennysrajoitukset koskevat myös henkilöautoksi rekisteröityjä matkailu- ja maastoautoja. Kaksikäyttöautolla tarkoitetaan 1.1.2005 alkaen (1234/2004) N1-luokkaan (pakettiautot) kuuluvaa ajoneuvoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuimien lisäksi muilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, lukuun ottamatta autoverolain 24 §:n mukaisia tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia tai ennen 30.9.1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten mukaisesti pakettiautoon hyväksyttyjä istuimia (1234/2004). Ennen 1.1.2005 kaksikäyttöautolla tarkoitettiin pakettiautojen alaryh-mään luokiteltavaa autoa, jossa oli kuljettajan lisäksi istumapaikat enintään kuudelle henkilölle.

        2.LAINAUS:

        Vähennysoikeuden rajoitus ei koske henkilöautoja, jotka on hankittu:

        a) myytäväksi,

        b) vuokrattavaksi tai

        c) käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen.

        Näihin tarkoituksiin hankitut autot ovat vähennyskelpoisia siltä osin kuin niitä käytetään verolliseen liiketoimintaan. Yksityiskäytön osuus kustannuksista ei ole vähennyskelpoinen näillekään yrityksille, joten yritys joutuu tarvittaessa ajopäiväkirjaa pitämällä selvittämään yksityisajojen osuuden (Ks. Osittainen vähennysoikeus).

        Pöh. Ei me ymmärretä noin monimutkaista tekstiä.
        Eiköhän vaan sovita, että japsilla tulee halvemmaks, jookos.


    • hihiii

      Jos on päässyt esimerkiksi Mersuun kiinni, niin miksi se pitäisi sitten vaihtaa seuraavaksi esimerkiksiToyotaan? Uuden yrittäjän ei välttämättä kannata pätkällä hankkia ensi työkalukseen mitään 50.000 autoa, vaikka niitäkin on.
      Toinen seikka on, että ajaako autoilija pelkästään itse, vai aikooko (yrittää) hankkia siihen myös kuljettajan. Tosi-asia on se, että (varsinkin hyvän) kuljettajan palkkaaminen on huomattavasti helpompaa, kun on tarjota ns. Premium työkalu.

      Vaikka esimerkiksi Toyotan kone kestää hyvin, niin taksikäytössä pääkaupunkiseudulla 300tkm kohdalla Toyota on kaikin puolin muuten loppu. 500tkm ajetun Mersun kilometrit tietää vain mittarista katsomalla, jos on vähänkään pidetty.

    • Taxmandoo

      Uusi ja/tai käytetty Mersu on paljonpaljon miellyttävämpi työkalu kuin Tojota edes uutena. En tunne yhtään ammattilaista joka tekisi töitään mielummin halpistyökaluilla jos laatua on saatavissa vaikkakin pienellä lisähinnalla. Autoissahan on se vaihtoarvo, joka ainakin minulla on MB kaupoissa ollut aina se kannustava tekijä. Eli MB pitää arvonsa hyvin käytettynä, eikä väliraha ole sen takia kohtuuton. Kerralla kun ostaa laatua niin saa sitä helpolla myös vaihdossa.

      • fgtjyhuio9

        >>MB kaupoissa ollut aina se kannustava tekijä. Eli MB pitää arvonsa hyvin käytettynä,>>

        Todellisuudessa et ole tainnut tehdä muita autokauppoja, eli väitteesi ei perustu tietoon vaan olettamukseen.

        MB, joka uutena on maksanut 50 tonnia, on vaihtoiässä 21 tonnin arvoinen. Ford mondeo joka maksoi uutena 28 tonnia ja vaihtoiässä siitä sai 14 tonnia. Kumpi säilytti paremmin arvonsa? MB kaupassa pelkkä väliraha olisi enemmän kuin mondeo maksoi ilman vaihdokkia. Kummallakin autolla ajettiin sama määrä kilometrejä.

        Edellä mainittu esimerkki on minun itseni tekemät kaksi viimeisintä autokauppaa. ei mututuntumaa.


      • asdas
        fgtjyhuio9 kirjoitti:

        >>MB kaupoissa ollut aina se kannustava tekijä. Eli MB pitää arvonsa hyvin käytettynä,>>

        Todellisuudessa et ole tainnut tehdä muita autokauppoja, eli väitteesi ei perustu tietoon vaan olettamukseen.

        MB, joka uutena on maksanut 50 tonnia, on vaihtoiässä 21 tonnin arvoinen. Ford mondeo joka maksoi uutena 28 tonnia ja vaihtoiässä siitä sai 14 tonnia. Kumpi säilytti paremmin arvonsa? MB kaupassa pelkkä väliraha olisi enemmän kuin mondeo maksoi ilman vaihdokkia. Kummallakin autolla ajettiin sama määrä kilometrejä.

        Edellä mainittu esimerkki on minun itseni tekemät kaksi viimeisintä autokauppaa. ei mututuntumaa.

        Juurikin näin. Oma 2,5 vuotias v70 josta maksoin taksihinnan 41.000 eur, oli nyt enää 19000 arvoinen, ja sekin työn takana, eli 733 eur /kk sulaa auton hinnasta veks.


    • Hihiii

      Juuri tätä tarkoitin. Menet vaihtamaan 350tkm ajettua Mersua, niin hyvitys on täysin eri planeetalta, kuin esimerkiksi Toyota Avensis 350tkm.
      Lapset eivät vaan ymmärrä tätä yhtälöä vaan ollaan järkeviä Tuulilasin hinnasto kädessä.

    • Sounot

      Hyvä esimerkki, mondeo autoverottomana ja mese verollisena klap klap klap
      Mese taksiin 40k vaihdossa 21-27k (farrkku ja kilsat vaikuttaa) väliraha 15-20k
      Mondeo taksiin 30k vanhasta vaihdossa 10k väliraha 20 k....

      • fgjyuyiodf

        Mistä sä saat farkku e-mesen 40 tonnilla? Farkku mondeo maksoi tuon 28 tonnia kaikilla mausteilla.

        Sitten on hyvä vielä muistaa se että meseen jää vielä autoveropalautuksenkin jälkeen vielä autoveroa useita tonneja. Autovero taas ei sisällä vähennettävää arvonlisäveroa eli mesemies ottaa siinäkin asiassa turpaan alvin verran.

        Yhdessä asiassa vehon porukka on ollut ylivoimainen vuosien ajan vaikka heidän myymänsä tuotteet onkin ollut laadullisesti mitattuna aika keskinkertaisia, eli markkinointi ja imagonrakennus.

        124 korinen oli viimeinen mersu joka pystyi oikeasti lunastamaan mersun imagon antamat lupaukset. Sen jälkeen laatu on laskenut ollen muutamia vuosia sitten luokattoman surkeaa ja tämän on jopa tehdas myöntänyt. Silti jopa ammattilaiset on onnistuttu niin hyvin manipuloimaan että eivät huomaa metsää puilta. Käytännössä vehon huolto on paikannut auton tekniset kämmit vaihtamalla surutta uutta osaa usein jopa asiakkaan tietämättä jolloin jää mielikuva että auto toimii aina vaan.


      • Samaa mieltä
        fgjyuyiodf kirjoitti:

        Mistä sä saat farkku e-mesen 40 tonnilla? Farkku mondeo maksoi tuon 28 tonnia kaikilla mausteilla.

        Sitten on hyvä vielä muistaa se että meseen jää vielä autoveropalautuksenkin jälkeen vielä autoveroa useita tonneja. Autovero taas ei sisällä vähennettävää arvonlisäveroa eli mesemies ottaa siinäkin asiassa turpaan alvin verran.

        Yhdessä asiassa vehon porukka on ollut ylivoimainen vuosien ajan vaikka heidän myymänsä tuotteet onkin ollut laadullisesti mitattuna aika keskinkertaisia, eli markkinointi ja imagonrakennus.

        124 korinen oli viimeinen mersu joka pystyi oikeasti lunastamaan mersun imagon antamat lupaukset. Sen jälkeen laatu on laskenut ollen muutamia vuosia sitten luokattoman surkeaa ja tämän on jopa tehdas myöntänyt. Silti jopa ammattilaiset on onnistuttu niin hyvin manipuloimaan että eivät huomaa metsää puilta. Käytännössä vehon huolto on paikannut auton tekniset kämmit vaihtamalla surutta uutta osaa usein jopa asiakkaan tietämättä jolloin jää mielikuva että auto toimii aina vaan.

        Hyvin kirjoitettu!


      • Hei juntti,
        fgjyuyiodf kirjoitti:

        Mistä sä saat farkku e-mesen 40 tonnilla? Farkku mondeo maksoi tuon 28 tonnia kaikilla mausteilla.

        Sitten on hyvä vielä muistaa se että meseen jää vielä autoveropalautuksenkin jälkeen vielä autoveroa useita tonneja. Autovero taas ei sisällä vähennettävää arvonlisäveroa eli mesemies ottaa siinäkin asiassa turpaan alvin verran.

        Yhdessä asiassa vehon porukka on ollut ylivoimainen vuosien ajan vaikka heidän myymänsä tuotteet onkin ollut laadullisesti mitattuna aika keskinkertaisia, eli markkinointi ja imagonrakennus.

        124 korinen oli viimeinen mersu joka pystyi oikeasti lunastamaan mersun imagon antamat lupaukset. Sen jälkeen laatu on laskenut ollen muutamia vuosia sitten luokattoman surkeaa ja tämän on jopa tehdas myöntänyt. Silti jopa ammattilaiset on onnistuttu niin hyvin manipuloimaan että eivät huomaa metsää puilta. Käytännössä vehon huolto on paikannut auton tekniset kämmit vaihtamalla surutta uutta osaa usein jopa asiakkaan tietämättä jolloin jää mielikuva että auto toimii aina vaan.

        tonni on muuten painoyksikkö!


      • dnsuuöba
        fgjyuyiodf kirjoitti:

        Mistä sä saat farkku e-mesen 40 tonnilla? Farkku mondeo maksoi tuon 28 tonnia kaikilla mausteilla.

        Sitten on hyvä vielä muistaa se että meseen jää vielä autoveropalautuksenkin jälkeen vielä autoveroa useita tonneja. Autovero taas ei sisällä vähennettävää arvonlisäveroa eli mesemies ottaa siinäkin asiassa turpaan alvin verran.

        Yhdessä asiassa vehon porukka on ollut ylivoimainen vuosien ajan vaikka heidän myymänsä tuotteet onkin ollut laadullisesti mitattuna aika keskinkertaisia, eli markkinointi ja imagonrakennus.

        124 korinen oli viimeinen mersu joka pystyi oikeasti lunastamaan mersun imagon antamat lupaukset. Sen jälkeen laatu on laskenut ollen muutamia vuosia sitten luokattoman surkeaa ja tämän on jopa tehdas myöntänyt. Silti jopa ammattilaiset on onnistuttu niin hyvin manipuloimaan että eivät huomaa metsää puilta. Käytännössä vehon huolto on paikannut auton tekniset kämmit vaihtamalla surutta uutta osaa usein jopa asiakkaan tietämättä jolloin jää mielikuva että auto toimii aina vaan.

        Joo, useimmat ei tajua että kuluvat osat kuluvat. Kuumisnopeus on oma juttunsa. Aikanaan 145-Volvo pomppas leimalla yhden kumipuslan annnettua periks. Valitin Göteborgiin ja lähettivät uuden puslan mutta jouduin itse vaihtamaan sen. Kuulemma 28v pusla saattaa olla luonnollisesti loppu joten vaihtotyö ei kuulunut takuuseen


      • dfghjtykuli
        Hei juntti, kirjoitti:

        tonni on muuten painoyksikkö!

        Wau mikä pikku näppärä nero!


    • ÄmBee

      Käytettynäkin mersu vain on niin paljon parempi ja laadukkaampi työkaluna, ettei minun muita tarvitse edes miettiä. Ostan ensisijaisesti itselleni, en autokaupalle tai edes asiakkaalle. Vain itselleni. Maksakoot vaikka muutaman tonnin enemmän, mutta en halua tulla töihin koko päiväksi kiroilemaan siksi, etten pidä työkalustani. Ajelkaa te muut millä hyvänsä, mutta minä ajan millä haluan, eikä se ole edes muilta pois.

    • laskutikku

      Jos auton hinnasta haihtuu 50% veks parissa vuodessa, niin on kai siinä eroa, haihtuuko se mesen vaiko mondeon lähtöhinnasta, eikö?

      • Taskulaskin9

        Ei tietystikään, jos elät prosenttiluvuilla. Jos taas tarvitse arjen pyörittämiseen euroja, saattaa sillä ollakin väliä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe