Haluan jo muuttaa pois!!?

13v 7lk

Eli olen 13v ja haluan jo oman kämpän jonkun yksiön mutta saako tän ikäinen jo muuttaa?? Tiedän kuulostaa tosi oudolta että tän ikäinen haluu muuttaa vuokra kämppään. Äitini vrm maksaisi vuokrankin mutta tottakai aijon yrittää sit ku tulee kesä ni kesäsuunin ja säästää rahaa ja sit vrm 9lk jälkee jos sais vaik duunipaikkaa vaik jonkun parinviikon jakson mut must tuntuu et äiti eikä isä haluu et muutan :/

29

2214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voijeesu

      ei ton ikäne voi viel muuttaa pois kotoot, kaikki sähkö ja vesilaskut ja kaikki ois sit sun vastuulla XDD

      • 13v 7lk

        Ei vaan äitini maksaisi laskuni ja rahaa mulla on säästössä aika paljon Taino tarpeeks


      • er aet hety et ety
        13v 7lk kirjoitti:

        Ei vaan äitini maksaisi laskuni ja rahaa mulla on säästössä aika paljon Taino tarpeeks

        http://www.youtube.com/ watch?v=jA-e6ttP1jo&feature=autofb World Trade Center 1: räjäyttäminen syyskuun 11:ntenä 2001

        http://video.google.com/ videoplay?docid=9153709212181510877 Loose Change 2nd Edition - Suomi tekstit - Finnish subtitles

        http://www.youtube.com/ watch?v=mv_Umewl7NA Japanese Parliament questions 9/11 Official Story - part 1

        Dr. Alan S a b r o s k y

        Meidän pitää nousta vastarintaan ja sanoa, Is ra el ei ainoastaan hyökännyt U S S Liber tyn kimppuun, vaan he myös suorittivat 9 1 1 ter rori-iskut.He tekivät sen.

        Viimeisten kahden viikon aikana minulla on ollut pitkiä keskusteluja yhteyshenkilöiden kanssa armeijan sotakoulussa, ja sen päämajassa, ja tein hyvin selväksi sen, että 9 1 1 oli Mo SS ad operaatio.

        Amerikkalaisten on ymmärrettävä, että Is ra el teki 11.09.2001 ter rori-iskut New Yorkiin. Ja jos amerikkalaiset tämän ymmärtävät, Is ra el tulee katoamaan maan kamaralta.


    • 2458

      Ilmoittaisin lastensuojeluun, jos joku päästäisi 13-vuotiaan asumaan yksinään. Yksikään tapaamani 13-vuotias, ei ole kypsä oman talouden pyörittämiseen, ei edes ne, ketkä kuvittelevat olevansa.

      • Jouuuukerreee

        Ilmoittaisit lastensuojeluun sain päivän naurut XDDDDD jos joku haluaa muuttaa antaa muuttaa mitäse teitä painaa??? XDDDDDD ja ei hänen äitinsä vrm anna edes muuttaa


    • Tyttö17v

      Periaatteessa tuo on täysin mahdollista, jos vuokrakämppä olisi äitisi nimissä, että hänellä olisi ikään kuin kaksi asuntoa. Itse muutin 14-vuotiaana rivarikaksioon, jonka faija vuokrasi ja maksoi siellä veden, sähkön ja vuokran. Duunirahoilla ostin sitten itselleni ruoan ja hygieniatuotteet sun muuta. Jos teillä sen sortin järjestely kävisi, niin tuskin siinä mitään ongelmaakaan olisi. Kannattaa kuitenkin huomioida, että toisinaan ne illat vaan sitten on huomattavasti yksinäisempiä, kun kaverit ei jatkuvasti pääsekkään

      • 13v 7lk

        En usko että pääsisin muuttamaan koska veljeni 15v ei saa muuttaa eri paikkakunnalle jos hän ei tulisi viikon loppusin kotona käymään. Haluaisin niin kovasti muuttaa omaan asuntoon mutta taitaa olla aika turha edes miettiä


      • dkdbsnf
        13v 7lk kirjoitti:

        En usko että pääsisin muuttamaan koska veljeni 15v ei saa muuttaa eri paikkakunnalle jos hän ei tulisi viikon loppusin kotona käymään. Haluaisin niin kovasti muuttaa omaan asuntoon mutta taitaa olla aika turha edes miettiä

        Miksi haluaisit noin kovasti muuttaa?


      • 13v 7lk
        dkdbsnf kirjoitti:

        Miksi haluaisit noin kovasti muuttaa?

        En tiedä haluan vaan oman kämpän ja duunin olisi tosi kiva jos olisin 18-19v koska saisin helposti duunin ja kämpän. Mä en tiiä et miks haluun duunin vaik kaikki mun kaverit on sillei ei kandee hankkii duunia ikinä mut mä haluun oman kahvilan ja jonkun yksiön tai kaksion


    • huhhuh sanon minä

      Pienet vuokrakämpät maksaa luokkaa 400-500eur, vesi 20-30eur/kk ellei kuulu vuokraan, pyykinpesu voi myös maksaa, sähkö n. 70-100eur/ 3kk, netti maksaa myös 20-40eur/kk jos sitä käytät, että äitilläs täytyy olla aika hyvä palkka, että riittää toisenkin ihmisen asumiseen rahat! Ota huomioon, että äitis palkka on ehkä luokkaa 2000eur/kk niin miten se maksaa oman asumisen, sun asumisen ja meinaatko muuten syödä mitään?
      Ja miten aattelit sen kahvilan perustaa? Tarvit ensi toiminimen ja kahvilan perustamiseen pankista lainaa tai jostain muualta ehkä alkuun 10.000-20.000 eur? Kannattaa hankkia ensin ammatti, tehdä töitä raa'asti ja sitten miettiä kahvilan perustamista. Sekään ei helppoa ole, ja jos täytyy osata asioida myös englanniksi ja ruotsiksi.

      • järki käteen Hei

        Rakas nuori ystävä, nauti kun saat asua kotona eikä tarvitse vielä kantaa vastuuta oikein mistään. Koittaa vielä sekin päivä kun olet muuttanut omilles että kaipaat niitä aikoja kun sait asua kotona ja äiti teki ruokaa ja pesi pyykit jne. Nauti nyt elämästäsi äläkä turhaan haaveile aikuisuuden perään, vielä ehdit sitäkin elää ihan kylliksi. Ja muuten, 13v asuu yksin, ei ihme jos joku ilmoittaa lastensuojeluun. Ei ole naurettava ajatus, vaan pistää miettii mitkä on kotiolot jos lapsi niin pahasti haluaa pois tai jos vanhemmat haluaa lapsen pois.


      • 13v 7lk
        järki käteen Hei kirjoitti:

        Rakas nuori ystävä, nauti kun saat asua kotona eikä tarvitse vielä kantaa vastuuta oikein mistään. Koittaa vielä sekin päivä kun olet muuttanut omilles että kaipaat niitä aikoja kun sait asua kotona ja äiti teki ruokaa ja pesi pyykit jne. Nauti nyt elämästäsi äläkä turhaan haaveile aikuisuuden perään, vielä ehdit sitäkin elää ihan kylliksi. Ja muuten, 13v asuu yksin, ei ihme jos joku ilmoittaa lastensuojeluun. Ei ole naurettava ajatus, vaan pistää miettii mitkä on kotiolot jos lapsi niin pahasti haluaa pois tai jos vanhemmat haluaa lapsen pois.

        Olet oikeassa tää onki vaa mun haaveiluu mut koti olot on hyvät äitini ei juo eikä polta isäkään ei juo tai polta olemme uskonnollisia ja äitini ja isä on ihan tavallisia eivät huuda tai lyö. Auttavat mua ja siis ihan olemme normaali perhe kotona ei ole mitään miksi haluaisin muuttaa. Haluaisin vain muuttaa koska tuli vaan joku hirvee muutto hinku :D


      • Anonyymi
        13v 7lk kirjoitti:

        Olet oikeassa tää onki vaa mun haaveiluu mut koti olot on hyvät äitini ei juo eikä polta isäkään ei juo tai polta olemme uskonnollisia ja äitini ja isä on ihan tavallisia eivät huuda tai lyö. Auttavat mua ja siis ihan olemme normaali perhe kotona ei ole mitään miksi haluaisin muuttaa. Haluaisin vain muuttaa koska tuli vaan joku hirvee muutto hinku :D

        No on lapsellista, taitaa olla provo.


    • pitkä puhe

      Tota, sä oon 13? Kolmetoistavuotiasta ei saa mitkään firmat ym. laillisesti palkata. Tähän ei siis lasketa yksityisiä henkilöitä. 14veen saan palkata joko väliaikaiseen, tai lyhytkestoiseen työhön, esimerkiksi lehden jakaja, tai viljelmän kastelija. 15 vuotias saakin sitten tehä hiukan pidempi aikasta, muttei silläkään rahalla mitään vuokria makseta. Ja sitten ainahan voi yksityisenä henkilönä myydä tekemiään käsitöitä (villasukat, pipot, pehmolelut, kynttilät ym), taimia tai täysikokoisia kasveja, leipomuksiaan tutuille ja naapureille, käydä vahtimassa naapurin lasta, kun vanhemmat ovat poissa, kirjoittaa menestyviä kirjoja, yms. Noista tosin ainut mahdollisesti tuottava on kirja, mutta vain jos se menestyy. Tai voihan koko talonsa vuorata taimilla. Mutta usko pois, et pysty vielä muuttamaan pois kotoa, et selviäisi yksin. Tai onhan siihen pieni mahdollisuus. Minä olisin ehkä selvinnyt talouden ylläpidosta (vanhempani ovat sitä mieltä), mutta rahaa en kyllä olisi millään saanut noin paljon kasaan. Ja olen siis 14, ja henkisesti harvinaisen kehittynyt (olen itse sitä mieltä, ja niin ovat vanhempani ja kaveritkin). Itse ainakin odotan kotoa pois muuttoa kuin kuuta nousevaa, ja luultavasti yläasteen jälkeen saankin pois muuttaa, en tiedä minne, ehkä mummille, ehkä siinä koulussa johon haen, on asuntola, ehkä muutan omaan kämppään. Raha voi kyllä mennä tiukille, mutta vanhemmat sanovat auttavansa, ja olen muutenkin tottunut säästelemään (kotona on taloustilanne ollut välillä todella tiukka, mutta nyt tilanne on parempi, ja muutaman vuoden päästä lainanlyhennys on maksettu, jolloin isälleni jää kuukaudessa satoja euroja enemmän käteen). Ja rahaahan saa aina mainitsemillani keinoilla, itse ainakin luultavasti tulen turvautumaan käsitöihin, leivontoihin, lasten vahtimiseen ja taimiin, koska pidän kaikista kovasti. Mutta kyllä kaikesta selvitään, jos en itse, niin vanhempani auttavat, koska heillä on molemmilla vakituinen työ, josta on lähes mahdotonta potkuja saada, noissa ammateissa en ole kuullut kellekään potkuja annettu, ja vanhemmilta kysäistyäni eivät hekään olleet.

      • pitkä puhe

        Oho, tosta oikeesti tuli pitkä puhe :o
        Ja älkää tulko sanomaan, etten oikeesti oo 14, koska kyl mä oon. Ja tekstistä sanon et joo sori, mut meiän tiukka äikänopekin sano et oon hyvä kirjottaan. Ja tykkään lukee kaikkii tieteisuutisia ja oikeestaan kaikkii uutisii, paitsi viihdeuutisii, koska varsinkin näkyy selkeesti kirjottajan kanta asiaan, mikä on vastoin sitä, mitä uutisten kuuluis olla.

        Niijja oon muuten koulus kaikis muis aineis hyvä, paitsi vierais kielis (ruotsi, enkku ja saksa)


      • 13v 7lk
        pitkä puhe kirjoitti:

        Oho, tosta oikeesti tuli pitkä puhe :o
        Ja älkää tulko sanomaan, etten oikeesti oo 14, koska kyl mä oon. Ja tekstistä sanon et joo sori, mut meiän tiukka äikänopekin sano et oon hyvä kirjottaan. Ja tykkään lukee kaikkii tieteisuutisia ja oikeestaan kaikkii uutisii, paitsi viihdeuutisii, koska varsinkin näkyy selkeesti kirjottajan kanta asiaan, mikä on vastoin sitä, mitä uutisten kuuluis olla.

        Niijja oon muuten koulus kaikis muis aineis hyvä, paitsi vierais kielis (ruotsi, enkku ja saksa)

        Okei tarkotin siis kahvilan perustamista kun olen käynyt koulut loppuun ja saanut duunin ja tarpeeksi rahaa. En voi oikein hoitaa naapureitten lapsia koska ne vastamuutti toho ja ne lapset on 1-3v eli en usko että luottavat muhun ja pistämme kirpparille tavaroita ja saan myös vähän rahaa eli oman osuuteni olen sanonut äitille että tekisi mulle säästötilin mutta Emt tekeekö se. Haen kesäduuniin sitten ensikesällä mutta taian päästä vain mansikkamaalle :/ mutta on seki parempi ku ei mikään.


      • moikkamoimoi
        13v 7lk kirjoitti:

        Okei tarkotin siis kahvilan perustamista kun olen käynyt koulut loppuun ja saanut duunin ja tarpeeksi rahaa. En voi oikein hoitaa naapureitten lapsia koska ne vastamuutti toho ja ne lapset on 1-3v eli en usko että luottavat muhun ja pistämme kirpparille tavaroita ja saan myös vähän rahaa eli oman osuuteni olen sanonut äitille että tekisi mulle säästötilin mutta Emt tekeekö se. Haen kesäduuniin sitten ensikesällä mutta taian päästä vain mansikkamaalle :/ mutta on seki parempi ku ei mikään.

        Vittu mä oon 14 ja hoidan naapurin 2,5v lasta, joka ei puhu tai kommunikoi millään lailla, eikä kyllä tottelekkaan. Ekan kerran kun olin vahtimassa sitä, niin olin 13. Ja tähän asti on kyllä kaikki hyvin sujunu. Pienten lasten hoitaminen on tosi helppoa.


      • Anonyymi
        pitkä puhe kirjoitti:

        Oho, tosta oikeesti tuli pitkä puhe :o
        Ja älkää tulko sanomaan, etten oikeesti oo 14, koska kyl mä oon. Ja tekstistä sanon et joo sori, mut meiän tiukka äikänopekin sano et oon hyvä kirjottaan. Ja tykkään lukee kaikkii tieteisuutisia ja oikeestaan kaikkii uutisii, paitsi viihdeuutisii, koska varsinkin näkyy selkeesti kirjottajan kanta asiaan, mikä on vastoin sitä, mitä uutisten kuuluis olla.

        Niijja oon muuten koulus kaikis muis aineis hyvä, paitsi vierais kielis (ruotsi, enkku ja saksa)

        Kirjottaan, mitä murretta.


    • Khyll

      Ite mää oon 14-v. ja mä meen yleensä viikonloppuisin töihin. Viidest kuuten mä oon töissä. Mä luulen ainaki itte, että mä saan olla siel töissä vaik mä oon näin nuori koska mä oon ahkera, ja mä teen mitä mun pomo sanoo mulle et mun pitää tehdä.

      Mut nyt meinasin kysyy sult kysymyksen, nii et oks sun äiti sanonut sulle et se maksaa kaikki sun jutut kun sä muutat, vai ookko nää ite miettiny sellast? Mut jos sun äiskä maksaa kaiken nii ei sul oo mitää huolia mutta pois viel. Ja tietenkin sun vanhempas ei anna sun viel muutta pois kotoa ku sä oot noin nuori.

      • 13v 7lk

        Äiti ja isäni maksaisi laskuni plus mulla on säästöissä tarpeeks ja en aio muuttaa pois vastakun 15v eli viel 2vuotta. Tajusin että olisi hyvä käydä ensin peruskoulu loppuun


      • nimetön
        13v 7lk kirjoitti:

        Äiti ja isäni maksaisi laskuni plus mulla on säästöissä tarpeeks ja en aio muuttaa pois vastakun 15v eli viel 2vuotta. Tajusin että olisi hyvä käydä ensin peruskoulu loppuun

        kehotan vielä käymään ammattikoulun vielä samaan syssyyn ennenku haluat muuttaa. Voin kertoa että opiskelijan tuilla ei paljoa ostella enää yhtikäs mitään ku nii pienet tulot on että vuokraan just riittää suurimmalla osalla rahat vaan. Olisin ollut kiitollinen jos olisin kotona voinut asua amitsu ajanki mutta välimatkat eivät antaneet periksi.. Oli meinaa rahat kivasti tiukilla jatkuvasti.


    • Hei,
      monesti nuorena tulee halu ja into muuttaa pois kotoa ja itsenäistyä. On kuitenkin tärkeää, että voit keskustella näistä asioista vanhempiesi tai muun aikuisen kanssa. Asumiseen liittyy monia menoja, joita ei tule ajatelleeksi ennen kuin asuu omillaan. Asumisen kustannukset ovat tänä päivänä todella suuret, eikä monella ole varaa asua yksin. Kotona asuminen vanhempien luona onkin taloudellisesti kannattavaa, ja kesätöistä pystyisit säästämään rahaa omaan käyttöön. Tärkeintä kuitenkin on, että keskustelet tästä vanhempiesi kanssa.

      -Mari, Helsingin NettiSaappaasta

    • 1,5v yksin asunu 17v

      Joo siis mä muutin lukion ekalle 16v toiselle paikkakunnalle lukion takia, ja voin sanoo et ikävä on äitiä ja isää... töitä en jaksa käydä koska kaikki aika menee kouluun ja viikonloppuisin kavereihin ja perheeseen. Tulee hirveetä stressiä siitä että miten käytän rahan, tulee syyllinen ja paha olo kun vanhemmat maksaa laskuja pois ja mulla tulee vaan kelatuet mitkä menee puolessatoista viikossa pakollisiin ostoksiin...

      Sun kannattaa mielummin vaikka testaa yksinasumista, tai hmm. Mites sitä vois testata. Jos teillä on mökki jossain mistä ei ole liian kauas kaupunkiin tai kauppaan niin asut siellä pari viikkoa ja poljet kauppaan ostamaan ostokset. Siinä sit kokis millasta on oikeesti olla yksin ilman sitä arkipäiväistä perhe-elämää ja että sopisiko se sulle. Kämppis saattaisi olla mutta se ei tarkoita että olisitte mitään super läheisiä sydänystäviä. Mulle tää yksin asuminen ei sovi yhtään, liian kaukana kotoa, kaverit asuu muualla, liikaa stressiä kaikesta.

      Ja jos nyt fiksusti ajatellaan niin sunhan kannattaisi käydä töissä ja asua kotona, niin sä saat kerättyy sitä sun haave kahvilaa varten, tai tulevaa kotia varten.

      Ymmärrän kyl ton itsenäistymishingun, mullakin oli se. Mut mä sanoisin et ihan vaa semmoset pienet jutut kuten sen viikonloppuduunin hankkiminen ja oma rahantulo tyynnyttäs jo sitä hinkua.

      • Ohhoh

        Hups virhe jo ekassa lauseessa, en jaksa ees korjaa. Bear with me.


      • 12v 7lk
        Ohhoh kirjoitti:

        Hups virhe jo ekassa lauseessa, en jaksa ees korjaa. Bear with me.

        Kiitos vastauksestasi. Mökkiä meil ei oo enkä uskaltais nukkuu yksin mökillä koska mua jotenki on aina mökit pumeellä karmittanu :/ hyi! Pelkkä ajatus saa kananlihalle :DD


      • 13v 7lk
        12v 7lk kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Mökkiä meil ei oo enkä uskaltais nukkuu yksin mökillä koska mua jotenki on aina mökit pumeellä karmittanu :/ hyi! Pelkkä ajatus saa kananlihalle :DD

        Oho tuli väärä nimi merkki :D


    • tyttö95

      Niin mäki aina hoin et haluun jo oman asunnon ja haluun muuttaa omilleen ja se tulee olemaan niin mahtavaa kun pääsee asumaan omilleen ja saa tehdä mitä haluaa ja sitä, tätä ja tota mutta nyt kun oon asunut omillani reilu vuoden niin tässä on huomannut että ei tää aina yhtä juhlaa oo. Mä oon kyllä pärjänny tosi hyvin mutta kyllä sitä aina välillä miettii et haluaisin asua vielä vanhempien luona.. silloin ei ollut tätä säätämistä eri tahojen kanssa. Eli nauti nyt vaan ajasta kun saat asua kotona perheen kanssa ja sun ei tartte oikeestaan mitään tehdä itse paitsi tietty asiat mitä ootte perheen kanssa sopinut (kotityöt? ja tietty koulu jutut). Sä oot vielä nuori ja koko elämä edessä.. kerkeet vielä kokemaan nää omillaan asumisen ilot ja myös vaikeudet joita se eteen tuo.

    • Anonyymi

      Etkö ollut aikuinen? Aikuinen maksaa vuokran itse ja hoittaa kaiken muun itse, nyt odotat että äiti maksaa, siitä tietää ettet olet aikuinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe