Miten lopettaa yösyötöt?

nukkumatti-

Tilanne on siis tämä, että vauva alkaa kohta olla vuoden ikäinen ja vieläkin yösyöttöjä on. Yöstä riippuen 2-5 kertaa. Välillä juo vähän, mutta useasti menee jopa lähelle pullollinen maitoa. Juo siis korviketta pullosta. Vauva syö kiinteitäkin tosi vaihtelevasti, välillä menee isosta sosepurkista jopa puolet, välillä sitten vain se pari lusikallista. Ruuan kanssa saa vettä ja sen jälkeen vähän maitoa jos siltä näyttää. Suurimmaksi osaksi päivällä juo vain rasvatonta maitoa, yöllä siis tämä korvike. Päivisin syö yleensä sen 6 kertaa, koska syö niin vähän kerralla niin koitetaan sitten tarjota vähän useammin. Tarkoitus olisi nyt alkaa enemmän antamaan itse tehtyä ruokaa, jos se maistuisi purkkiruokia paremmin. Mitä vauvalle voisi puuron sijasta tarjota aamu/iltapalaksi, tuntuu että alkaa vähän puuroon kyllästyä?
Unikoulua en tällä hetkellä yksinkertaisesti jaksa alkaa pitämään, kun yöt on muutenkin niin katkonaisia etten saa kunnolla nukuttua. Lisäksi mies herää aikaisin töihin 6pv viikossa, niin on hänen saatava yöllä nukuttua edes jotenkin että jaksaa töissä käydä. Varmasti unikoulu pakko jossain vaiheessa pitää, jos tästä ei muuten mitään tule.
Minä siis hoidan nämä yöheräämiset aina. Olen yrittänyt tarjota vettä ja tuttia, mutta niihin ei rauhoitu. Nukahtaa heti kun on maitoa saanut. Nukkuu siis pinnasängyssä meidän sängyn vieressä.
Onhan vikaa meissä, että ollaan näin pitkään yösyöttöjä jatkettu. Olisihan se hyvä jos saataisiin ne loppumaan. Varmaan sekin auttaisi öihin, jos vauva söisi päivällä paremmin? Vinkkejä tosiaan kaivataan!!

8

1740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti27v.

      en oikein osaa tuohon yösyöttöön sanoa mitään. meillä 8kk poika ja syö joko kerran yössä tai sitten ei ollenkaan. mietin vaan, että miten teillä on nukahtamisen kanssa - liittyykö siihen aina maito? meillä nimittäin pahin yösyönti loppui siihen kun alettiin 1kk sitten tehdä niin, että opetettiin vauvalle, ettei uneen päivälläkään enää liittynyt maito. annettiin maitoa ennen päivä- ja yöunta, mutta niin, että vaihdettiin maidon jälkeen vielä vaippa ja etsittiin unilelu yms. siihen loppui yösyönnit, kun vauva oppi rauhoittumaan ilman sitä maitoa. alussa sai pitkäänkin nukutella ilman maitoa, mutta nopeasti hän oppi sitten itsensä rauhoittamaan pelkällä tutilla. toki hän esim. viimekin yönä heräsi huoneessaan ja huuteli 2 kertaa, mutta nukahti uudelleen ilman maitoa. tosin joinain yönä itkee niin, että pitää sitä korviketta hakea.

      ja tuohon aamupalaan, niin miten olisi rasvaton rahka/maustamaton jogurtti ja siihen hedelmiä/marjoja sekaan ja vaikka sokeriton mehukeitto/marjapiltti. tai vaikka porkkanaa, kananmuna, avokadoa...? kohta varmaan ihan leipääkin voisit koettaa tarjota? :)

      • ggfpdojkophj

        Tykkääkö lapset noista rasvattomista/luonnon jugurteista/rhkoista? Ne on aikuisenkin suuhun joskus melko karvaan makuisia...


      • hfgiodhfdhgfd
        ggfpdojkophj kirjoitti:

        Tykkääkö lapset noista rasvattomista/luonnon jugurteista/rhkoista? Ne on aikuisenkin suuhun joskus melko karvaan makuisia...

        jos niihin sekoittaa tarpeeksi marjoja, hedelmiä tai marja- tai hedelmäpilttiä happaman maun peittoamiseksi, niin kyllä meidän lapset ainakin on syöneet. ja rasvattomat viilitkin on hyviä. yhden vuoden iässä olen myös joskus lisännyt viiliin tilkan hunajaa, sekin makeuttaa niitä. sekaan voi sitten heittää vielä leseitä, kaurahiutaleita yms. ,javascript:void(0); niin on kuituakin. mielikuvitusta peliin :)


    • meillä...

      Hankala kommentoida. Meidän poika 8kk syö yöstä riippuen kerran tai pari. Vähän aikaa sitten söi vielä parin tunnin välein läpi yön mutta kun tajusin että se oli vain opittu tapa joka koski oikeastaan vain minua, päästiin eroon noista useammista syömisistä. Nyt annan tissiä yöllä noin klo 02-03 ja seuraavan kerran aamulla 05-06. Päivisin maitoa saa sitten aina päiväunien jälkeen. Kiinteitä meillä syödään 5 kertaa päivässä. Aamulla ja illalla puuroa, mutta jos näyttää ettei se kunnolla maistu, niin olen antanut hedelmäsosetta.
      Jos puuro ei kelpaa niin koita ostaa vaikka niitä valmiita vellejä, huolisiko sellaisia? Esim. Banaani/mustikka tai peruna/porkkanavelli.

      Ja meillä poika siis nukkuu pinniksessä josta yksi laita pois ja ihan mun vieressä ettei tarvi yölläkään itse nousta kun alkaa poikaa syöttämään.

    • ,gtuy

      Minä kyllä suosittelisin jonkinlaista unikoulua sen suhteen, että yöt paranisivat. Ainahan se tuntuu hankalalta aloittaa ja on näitä syitä miksi ei, mutta kyllähän sitä muutaman yön huonolla unilla pärjää, jos tilanne siitä rauhoittuu.

      Meillä on yösyötöt lopettanut kuopus niin, että ei vain tarjottu rintaa enää yöllä kun heräsi. Ensimmäisenä yönä huusi pari tuntia, toisena puoli tuntia ja sen jälkeen nukkui. Esikoinen oli hankalampi yönukkuja 9kk asti ja vihdoin, kun yöt meni kahdella heräämisellä, en jaksanut heti vierottaa yösyömisistä. 1v tienoilla vaihdoin sitten maidon nokkamukiin (josta ei tykännyt juoda) ja kohta maito vaihtui veteen. Parissa yössä hän oppi, että tarjoilu on päättynyt, tosin yöheräilyt jatkuivat sinne 3v asti 1-2x yössä, mutta jatkoi unia, kun kävi sanomassa hyvää yötä ja silitti tai tuli meidän viereen.

    • gruuvi

      Joskus yösyönnit voi helpottaa sillä, kun ei syö yöllä niin on ruokahalua sitten päivällä.

      Meidän lapsella on tullut puurostoppi tuossa 1v tienoilla ja vaihdoin silloin aamupalaksi hedelmät, tuorepuuron (jogurttiin imeytin puurohiutaleita), leipä jne.

    • nukkumatti-

      Kiitos vastauksista kaikille!
      Nyt ollaan tässä parina aamuna syöty maustamatonta jogurttia jonka päällä hedelmä/marjasosetta, sekä leipää. Tuntuu maistuvan hyvin :)
      Olen nyt enemmän miettinyt tuota unikoulun pitämistä. Ongelmana vain se, että kun vauvalla on oikeasti hirveä nälkä kerran tai pari yössä, niin tuntuu jotenkin pahalta jos sitä maitoa ei sitten annakkaan ja vauva joutuu nälkäisenä huutamaan ja nukkumaan :/ Nämä pari päivää taas syönyt aika huonosti, joten varmasti on sitten yöllä nälkäinen.

    • äitix6

      Kyllä se rupee päivällä syömään kun et anna yöllä. Ton ikänen ei tarvi ruokaa yöllä enää, Se on vaan tapa enää. Pari yötä se vinkuu mut sitte loppuu. Tärkeintä olla johdonmukainen. Ei se ymmärrä jos joskus saa ja joskus ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe