Mitä ovat vaikeimmat ja vastuullisimmat sähkötyöt, mitä sähköasentaja voi uransa aikana joutua asentamaan? Entäpä helpoimmat? Suunnittelen kouluttautuvani alalle ja tämä tieto kiinnostaa.
Vaikeimmat sähkötyöt
67
2500
Vastaukset
- Pärnänen evp
Kyllä se vaikein varmaannin on se polkurattaan tynamon ja lampun
välisen johdotuksen asentaminen.
Kattos, kun täytyy oikein räknätä jotta minkäpaksuista naruva
väliin pittää pyjotaapi.
Tarviiko kevijä, vikavirtasuojaa, nollaa ym..ym..
Jotta kyllä siinä usseempikin tovi ja keppana hyppysissä
pyörähtää.
Tietty unohtamatta tarkastuspöytäjirrjann tekemistä.
Nii ja tietty kuis tuo sen maaton ottaapi, ku on kummipyörillä.. - wcvbyun
Monestikaan vaikeus/vaativuus ei niistä itse töistä niinkään suorastaan tule vaan siitä että oletko yksin niistä vastuussa ja tekemässä vai "vain tekemässä" jonkun muun valvonnassa ja vastuulla.
- 15 +7
Vastuullisimmat lienee sairaaloiden kytkennät ja varmaan sitä vaativintakin koska kyseessä ei ole enää "normaali" sähköverkko vaan maadoitus on toteutettava eri tavalla kuin yleensä.
Sinänsä kaikki sähkötyöt noudattavat kuitenkin samoja ohmin lakeja ja samoja periaatteita mitä sitten oletkin kytkemässä, vaikeudet tulevat lähinnä siinä kun hinaat sitä 40kg nippua yksinäsi jonnekin hissikuiluun tai pohdit meneekö enston susikuppi millä terällä tai vedätkö vai etkö vedä asiakastasi tauluun kiisteltyäsi turhaan siitä miksi jonkun halpahallin pilipali katkaisijoita ei käytetä. - Tc8-12
Vaikein homma on ollut naulata kaapelia 5 mm vanerikattoon...
- Anonyymi
kannattaisi käyttää ruuvimalleja..... tai TK
- näinseronkkii
Vaikeimmat taitavat olla sairaaloiden, ydinvoimalaitosten ja yhteiskunnan infran kannalta tehtävät asennukset - niiden tulee toimia häiriötilanteista huolimatta tai tulee ruumiita.
Helpoimmat taas taitavat olla valaisimen tai pistorasian asennus mummon mökkiin - toki väärin tehtynä niistäkin voi tulla ruumiita.
Sähkö on siitä ikävä, että huonosti toteutettu asennus voi olla tappava vaikka miten "helpolta" asennus vaikuttaisikin, jos sen huonosti tekee eli yksinkertaistaen kaikki asennukset tulee tehdä "viimoisen" päälle ja säädöksiä noudattaen.
Ei siis ole helppoja asennuksia vaan kaikki työ pitäisi tehdä kuten itselleen tekee ja lisäksi säännösten mukaan. - 17+7
Ennen kuin lähdet kouluttautumaan sähköasentajaksi huomioi se seikka, että jos tahdot pärjätä alalla niin se edellyttää kädentaitoja ja myös sitä ettet pelkää liiaksi korkeita paikkoja.
Meille palkataan välillä vastavalmistuneita/alaa opiskelevia kesätöihin ja vaikka suurin osa on ihan hyviä tekemään suhteessa kokemukseena niin välillä on heitäkin ollut ketkä eivät sitä sitten ole. Jos kädentaitoja ei ole, ei alan töistä usein tahdo tulla juuri mitään. Se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi osata esim. hitsata jos et sitä koskaan ennen ole tehnyt, vaan lähinnä sitä että kykenet ja osaat tehdä hyvän näköistä jälkeä. Jos on kovin tumpelo, työnjälki tuppaa olemaan sutta ja sekundaa. Pitää osata myös tehdä käsillä töitä eikä vain teoria puolta. - Isona mitä
Ennen eläkeikääsi tekniikka muuttuu paljon, joten aika arvaaja pitäisi olla... ja mihin se elämä kuljettaa niin töissä kuin muutenkin. Moni on aloittanut jollain sähkötöillä ja lopuksi tekeen ihan jotain muuta.
- Laiva sähköt.
Telakalla sähkötyöt on paljon vaikeampia kuin talon rakennus puolella.Koska sama sähkömies tekee kaikki asennukset puhelimet,automatiikan audio visuaalisen puolen ym.Mutta Laivasähkömiehet saa siihen lisä oppia työn antajalta.
Lisäksi nollaton järjestelmä tekee aluksi vaikeaksi,jos on kokemusta vain talon rakennus puolelta.- Yleishommaa
Laivasähkäri ei enää koske viihdepuoleen esim yökerhoissa tai discoissa. Kaikkea muuta sitten riittääkin. Tuo nollaton järjestelmä on siirtymässä sivuun - huonoin kokemuksin.
- outo juttu
Yleishommaa kirjoitti:
Laivasähkäri ei enää koske viihdepuoleen esim yökerhoissa tai discoissa. Kaikkea muuta sitten riittääkin. Tuo nollaton järjestelmä on siirtymässä sivuun - huonoin kokemuksin.
Miksi laivalla ei ole nollaa ja mistä sitten saadaan normaaliin pistorasiaan muka 230v eikä 400?
- efsr3dgt4fyui
outo juttu kirjoitti:
Miksi laivalla ei ole nollaa ja mistä sitten saadaan normaaliin pistorasiaan muka 230v eikä 400?
Mikäs tuossa outoa? -pistorasiaanhan saadaan ihan sellaista sähköä kuin generaattorilla tehdään...
- Kas näin.
efsr3dgt4fyui kirjoitti:
Mikäs tuossa outoa? -pistorasiaanhan saadaan ihan sellaista sähköä kuin generaattorilla tehdään...
Poljetaan sillä generaattorilla 230 pääjännite vaiheiden väliin.
- outo juttu
Kas näin. kirjoitti:
Poljetaan sillä generaattorilla 230 pääjännite vaiheiden väliin.
no mistä sitten kolmivaihemoottoreihin ja pistorasioihin virta saadaan?
- efsr3dgt4fyui
outo juttu kirjoitti:
no mistä sitten kolmivaihemoottoreihin ja pistorasioihin virta saadaan?
Onko aivan liian vaikea kuvitella vaikka semmoista verkkoa jossa sähkö tuotettaisiin kolmioon kytketyllä generaattorilla ja vaiheiden välillä olisi tuo 230V jolloin sitten pistorasiat kytkettäisiin kahden vaiheen väliin, 3-vaihe moottorit olisivat käämityt tuolle jännitteelle. -En tiedä laivasähköjen verkosta mitään mutta esim. noin se voisi olla toteutettu.
- outo juttu
efsr3dgt4fyui kirjoitti:
Onko aivan liian vaikea kuvitella vaikka semmoista verkkoa jossa sähkö tuotettaisiin kolmioon kytketyllä generaattorilla ja vaiheiden välillä olisi tuo 230V jolloin sitten pistorasiat kytkettäisiin kahden vaiheen väliin, 3-vaihe moottorit olisivat käämityt tuolle jännitteelle. -En tiedä laivasähköjen verkosta mitään mutta esim. noin se voisi olla toteutettu.
no entäs jos laivalla on kolmivaihepistorasia niin mistä siihen saadaan 230/400?
- efsr3dgt4fyui
outo juttu kirjoitti:
no entäs jos laivalla on kolmivaihepistorasia niin mistä siihen saadaan 230/400?
Mitä jos ei ole edes tarvetta saada tuota 400V
- Discopallo pyörii
outo juttu kirjoitti:
no entäs jos laivalla on kolmivaihepistorasia niin mistä siihen saadaan 230/400?
Konehuoneesta.
Sieltä kun voi lykkiä poppaa muuhun kun laivan omaan käyttöön. - outo juttu
efsr3dgt4fyui kirjoitti:
Mitä jos ei ole edes tarvetta saada tuota 400V
ihan varmasti suurissa laivoissa on pakko saada 400v moottorikäyttöihin ja samalla myös normaali 230v ja myös kolmivaihe pistorasioita käyttöön. esim. keittiön uunille, moottorikäyttöihin, äänentoistolaitteisiin jne.
- mpj56
Discopallo pyörii kirjoitti:
Konehuoneesta.
Sieltä kun voi lykkiä poppaa muuhun kun laivan omaan käyttöön.Ja sitten jos ihan oikeesti on tarve -niinkuin usein on, niin mennään muuntajakauppaan ja pyydetään sopiva palikka siihen laivasetien kaapelin ja peilipallon väliin
- Virtaa piisaa.
mpj56 kirjoitti:
Ja sitten jos ihan oikeesti on tarve -niinkuin usein on, niin mennään muuntajakauppaan ja pyydetään sopiva palikka siihen laivasetien kaapelin ja peilipallon väliin
Harvemmin tarvii lähteä muuntajakauppaan discopallon takia. Yökerhon ääni ja valolaitteet kun on yksivaiheisia pääsääntöisesti. Jos tarvetta kolmivaiheiseen, niin yleensä laitteet voi modata 230v deltaan tai sitten yksivaiheisiksi, esim valohimmentimet. 1x 63A ei ole mikään ongelma himmenninsyötöksi.
- Anonyymi
"Lisäksi nollaton järjestelmä tekee aluksi vaikeaksi"
Onkos nuo laivasähköt tehty kenties näin:
3-vaihejärjestelmä, jossa kahden eri vaiheen välillä 230V (maissa 400 V)
Kullekin pistorasialle tulee siis 2 eri vaihetta, joten kumpikaan kontakti ei ole nolla.
Maadoitus on sitten varmaankin kytketty laivan metallirunkoon sekä (joko suoraan tai vastuksen kautta) 3-vaihejärjestemän tähtipisteeseen (joka luodaan tarvittaessa joko erillisellä muuntajalla tai vastusjaolla).
Ja vikavirtasuoja tietenkin kaikkiin lähtöihin, joihin on kytketty pistorasioita tai valaistusta.
- lljkhljkljkljkl
Kun vedät kärkimiehenä 20 asentajan ryhmää joka asentaa korttelinkokoiseen remontoitavaan kiinteistöön osan sähköistä uusiksi niin siinä on jo tekemistä. Suunnittelusta tulee uusia kuvia päivittäin, asennettavia uusia järjestelmiä on toistasataa erilaista (videovalvonta, antenni, kuulutus, savunpoisto, ilmastointi, paloilmoitin jne. jne. järjestelmät) ja vanhoja kuvattomia asennuksia pitää jättää paikalleen. Kokonaisuuden hallinta asennusten, materiaalitilausten, testauksien ja käyttöönottojen kanssa urakkavauhdilla on jo melkoisen haastavaa. Asennusten pitää olla tehtynä hyvin täsmällisesti eri rakennusvaiheiden välissä kaikkia standardeja ja lakeja noudattaen joten yhteistyötaidot muiden ammattilaisten kanssa ovat tarpeen.
Tervetuloa alalle, kyllä haasteita riittää jos haluja tekemiseen löytyy. Toki sähkäreistäkin osa keskittyy tekemään jotain rajatumpaa esim. asentaa urakalla kaapelihyllyjä. Yleensä kaikki eivät tee kaikkea koska esim. työt vaativat usein kalliita erikoistyökaluja ja testereitä.- Anonyymi
yök....tohon hommaan ei ihan kaikista ole.... ei käy kateex...muutakun KTA:lle.
- kokeenpaikan kammo
vaikein voisi olla 300metrin korkealle gsm mastoon pistorasian asennus siten että kumpaakin kättä tarvitaan ja pelkkien turvavaljaiden varassa roikkua....
- Hä?
Minkälainen pistorasia pitää sinne laittaa?
- Anonyymi
Hä? kirjoitti:
Minkälainen pistorasia pitää sinne laittaa?
vaikka shuko pistorasia..... ja haastavinta siinä on sen maadoituksen jatkuvuuden mittaaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vaikka shuko pistorasia..... ja haastavinta siinä on sen maadoituksen jatkuvuuden mittaaminen.
Mitäs haastavaa siinä on? Koko masto on maadoitettu joten mittarin toinen tikku pistorasian maadoitusliuskaan ja toinen mastoon ja painat nappia.
- Anonyymi
Hä? kirjoitti:
Minkälainen pistorasia pitää sinne laittaa?
Maadoitetu ja läpällä ip54
- AAArrghh!
Vaikein sähkötyö on pistorasiasennus keittiöön jossa asiakkaan muija miettii kaapelivetoja ja verhojen suhdetta tuleviin piparkakkukesteihin.
- sdgsdfsafasdfadfadf
tuopa. ja kyllä on paska sähköliike kun verhojen väristä pistorasiaa ei edes ole myynnissä..
- dsbdvasdvasfvasvasdv
sdgsdfsafasdfadfadf kirjoitti:
tuopa. ja kyllä on paska sähköliike kun verhojen väristä pistorasiaa ei edes ole myynnissä..
ja todetaan nyt vielä, että jos olisin nämä asiakaspalvelutilanteet tiennyt, olisin hakeutunut jollekin alalle, jossa asiakaspalvelutaitoja ei tarvita. vaikka bussikuskiksi. siinähän riittää että murahtaa asiakkaalle kun se jotain sanoo/ kysyy.
- S2 sähkäri
Isoissa laivoissa on monenlaisia jännitteitä.Ja moottoreille ja muille 400v jännitteille ihan omat linjat je keskukset.
Valaistuksille ja -vaihe pistorasioille omat keskukset.
Laivoissa on 110v ,230v,400v ja 690v linjoja ja keskuksia.
Laivat on todella erilaisia sähkö järjestelmiltään.
Ja laivojen järjestelmät lisäksi poikkeavat toisistaan.Riippuu siitä minkä maalainen vaustamo ne tilaa.
Laivasähkö työ on todella paljon monipuolisempi kuin Suomen kiinteistö tai teollisuus sähkö työ.- nollat yksin
miksei laivassa voisi perinteisillä kolmivaihegeneraattoreilla tehdä normaalia 230v/400 vaihtosähköä ja nollajohdin kytkettäisiin generaattorin tähtipisteeseen? miksi pitää olla noin pirun vaikeaa ja hankalaa?
- all hans on deck
nollat yksin kirjoitti:
miksei laivassa voisi perinteisillä kolmivaihegeneraattoreilla tehdä normaalia 230v/400 vaihtosähköä ja nollajohdin kytkettäisiin generaattorin tähtipisteeseen? miksi pitää olla noin pirun vaikeaa ja hankalaa?
Ihanko tosissasi kysyit?
Sähköasennus töissä taitaa vaikeinta olla opetetun ymmärtäminen? - Anonyymi
nollat yksin kirjoitti:
miksei laivassa voisi perinteisillä kolmivaihegeneraattoreilla tehdä normaalia 230v/400 vaihtosähköä ja nollajohdin kytkettäisiin generaattorin tähtipisteeseen? miksi pitää olla noin pirun vaikeaa ja hankalaa?
Huomaan et t ä joku on aivan pihalla.
Kun sähköä tehdään generaatorilla ei sii t ä generattorita tule koskaan oikeaa sähköa suoraan . Vaan se muunetaan käyttöt t koitukseen soveltuvaksi jännitteekis ja nännitteiksi.
Edisonni
- 11+4
Laivoissa on ihan samanlaiset jännitteet kuin maissakin. Generaattoreissa on tähtipiste, ja kolmivaiheisena saadaan 230 V vaihejännitteenä ja 400 V pääjännitteenä tai sitten vähän isommissa 690 V pääjänitteenä isompia apukoneita ja jäähdytyskompressoreita pyörittämään.
Viime viikolla romutin 100 kVA VEMin generaattorin. Ihan tasan tarkkaan oli 230/400 V kone, vaikka olikin kalastuslaivasta revitty.
Sähköllä käyvät pääkoneet toimivat usein 6,3 kV jännitteellä tai isommalla.
Nimim. Viking Mariella ja Viking XPRS tullut nähdyksi hyvinkin läheltä. Ja muutama amerikanristeilijä.- rgtyujio
Ono vaikea ymmärtää että laivoissa on erilaisia järjestelmiä, otantasi ei riitä näköjään tämän ymmärtämiseen.
- Laiva sähkäri
Ns kelluva sähköjärjestelmä on laivoissa turvallisuus syistä.Nollaton järjestelmä on sen laivan metallirunon vuoksi.
- kelluuhan se
jos generaattorin tähtipisteestä vedetään nollat pistorasioihin niin miten se vaikuttaa siihen onko järjestelmä kelluva vai ei? eihän nolla ja maadoituskiskoja tarvitse yhdistää, ja kun ne jätetään yhdistämättä niin silloin järjestelmä on kelluva.
- Laivassa ollut
Yleensä laivan generaattoreiden tähtipiste on kytketty suuri impedanssisen vastuksen kautta laivan runkoon.Siitä on etua maasulku vuotojen valvontaan.Eikä järjestelmä putoa päältä kokonaan maasulun vuoksi.
Mutta indikointi järjestelmä täytyy olla maasulkujen valvontaan.joka nostaa rakennuskustannuksia. - laivasähkäri
Laivoissa saadaan 400 v jännite kuten maissakin,mutta 230 v jännite tulee muuntajilta koska valaistuskin on kahden vaiheen välissä samoin normaalit pistorasiat.
Laivasähköt on ihan omanlaisensa maailma.Sitä ei aina maapuolen sähkärit heti oivalla.IT järjestelmästä löytyy netissä tietoa,kun gooklettaa laivasähköt. - SalainePimeäKytkös
Ne on tuolla Olkiluoto3 voimalassa...mutta niistä ei saa puhua.
- Laaja ala
Omat kokemukset.
Asennukset ei sinänsä ole hankalia, mutta jos joudut ottamaan käyttöön kaikenmaailman toimilaitteita jotka pitää osata ohjelmoida ja niiden pitää toimia prosessin vaatimalla tavalla, nämä ovat melko hankalia töitä, koska monien kymmenien eri laitteiden pitää automaatioohjelman kautta toimia toisiinsa nähden oikealla tavalla.
Helpoimmat ovat esim tavallisten lähiökiinteidtöjen sähkötyöt, missä ei mitään erikoisuuksia löydy, niissä ei paljoa haastetta löydy muutaman vuoden jälkeen.
Itse olen kaukolämpö ja kaukojäähdytys laitoksien sähökunnossapidossa.- bitit nurin
Minä olen kaukokiidolla lainapeitteenä, siinä tosi vaativaa logiikkaa pitää ohjelmoida, kaikki bitit pitää natsata kaikkien bittien kanssa ja niitä sentään on muutama.
- se ei toiminu
Minä kytkin eräässä sairaalassa hengityskoneen sähköt, ihan ohjeiden ja sääntöjen mukaa. Mutta kuiteski meni vain 4 tuntia kun puhelin soi ja ne sano että ei tuu ilmaa, ei pihaustakaan. No, ajoin paikalle ja laitoin töpselin seinään ja potilaan kellariin.
- Zähkäri
Tää oli paras vastaus, topic voidaan sulkea
- Anonyymi
Minulle kävi samoin, mutta puhelin soi vasta kahden viikon päästä. Olin kanssa unohtanut laittaa pistotulpan takaisin testattuani pistorasian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle kävi samoin, mutta puhelin soi vasta kahden viikon päästä. Olin kanssa unohtanut laittaa pistotulpan takaisin testattuani pistorasian.
Siis pakastimen pistotulpan ;)
- Anonyymi
Miksi sähkärit lähtivät tänäkin perjantaina kotiinsa jo ruokatunnilla?
Kovin on myöhässä heidän urakkansa ja ovat jo jalkoihin jääneet. Tämä siis stadissa.
T. Vastaava.- Anonyymi
Projektit kellotiteaan muutenkin liian tiukoiksi. Yhden osan pieni myöhästyminen aiheuttaa ketjureaktion , joka kasvaa loppua kohden. Vähän ilmaa aikatauluihin, niin homma luistaa, sillä aina tulee viivästyksiä. Siis aina ja sitten tapellaan urakoiden ajoituksien paikkumisista.
- Anonyymi
Tuttava kertoi:
2 tunnin työn tekeminen Olkiluodon ydinvoimalassa/alueella kesti n. 2 viikkoa. - Anonyymi
Säästä aikaa ja vaivaa! https://kodinplaza.fi/ palvelussa saat monta tarjousta laivasähköasennuksesta ja valitse sinun seksuaalitarpeita parhaiten tyydyttävä sähköjännite.
- Anonyymi
Vaikein työ oli boeing 737 akkujen inverrterin vaihtotyö ja testaus ja sopivuden tatkistus iiteen mcas ohjelmaan.
- Anonyymi
Ja sehän epäonnistui j a lopun toeedättekin
- Anonyymi
Lattilömmitysken kytkentä vikavirtaan kun kaaoelissa olikin vuo t oo ja omistajan pulli men y ulan kokoinen kaveri halusi lattia lämmitysken t oim k maan heti.
Ei auttanut selittelyt et y ä vuotaa.
Äpiti liimata vikis pikaliimalla päälle asentoon mitausten vuoksi.
Rane lapista
Lentopistein- Anonyymi
ei kannata käyttää pikaliimaa, vaan tosilukko väärinpäin, niin johan pysyy ylhäällä vikis
- Anonyymi
7-kytkentä on vaikein ja 0-luokan pistoke helpoin. Okaro tietää paremmin.
- Anonyymi
Mitä vaikeeta swiskassa jiste ke koulun työpöydällä
Mutta luonnossa kun on välimatkaa boi olla baikwa.
- Anonyymi
Työmaiden hoito on vaikein.
- Anonyymi
Hnakalaa oli maadoitta kelluba sukellusvene ja dremlainen 787 kelluva ukisen johdatin.
Samoin hybriiden pääsulakkeen va i hto.
Myös kellon pi n ois patterin aih t otyö jäi yekemättä
Edisonni - Anonyymi
Renovan pintapistorasiaan kaksi lenkitettyä 2,5 s mmjs kytjeä siististi ja naulata pahvilevyyn. Asikaan seuratessa ja beuviessa .
- Anonyymi
...ja kolmen promillen kumarassa.
- Anonyymi
Sähkötöidwn opetus edussa kun oppilaat tulee sähkösaliin ja eivät ole käyneet olenkaa oppitunneilla.
- Anonyymi
Vanhojen liiketilojen ositainensaneeraus halvalla budjetilla ja suunitelman k älkeen tulee vaativia lisäyksiä edulisesti..
- Anonyymi
Nuoren kun kytkettiin yhteen pankiin viikonloppuna uusi puhelin vaihde ja se pankki oli bilwä kahdenkin viikon kulutta aika pimenä
- Anonyymi
Kerran piti yrittää naulata johtoo suoraan yli metrin matka
Kerran piti poraa reikä ja osu vesiputkeen
Koko koulun besi johdot poikki biikkoja ja opettajanopilaan ei päässyt pesulle
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit326651Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3113991Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e593751TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.433269- 1722551
- 552106
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1262000Mies sinä olet kaunis katsella
Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne471977Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:111670Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi281629