Vaikeimmat sähkötyöt

5+18

Mitä ovat vaikeimmat ja vastuullisimmat sähkötyöt, mitä sähköasentaja voi uransa aikana joutua asentamaan? Entäpä helpoimmat? Suunnittelen kouluttautuvani alalle ja tämä tieto kiinnostaa.

67

2346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pärnänen evp

      Kyllä se vaikein varmaannin on se polkurattaan tynamon ja lampun
      välisen johdotuksen asentaminen.
      Kattos, kun täytyy oikein räknätä jotta minkäpaksuista naruva
      väliin pittää pyjotaapi.
      Tarviiko kevijä, vikavirtasuojaa, nollaa ym..ym..
      Jotta kyllä siinä usseempikin tovi ja keppana hyppysissä
      pyörähtää.
      Tietty unohtamatta tarkastuspöytäjirrjann tekemistä.
      Nii ja tietty kuis tuo sen maaton ottaapi, ku on kummipyörillä..

    • wcvbyun

      Monestikaan vaikeus/vaativuus ei niistä itse töistä niinkään suorastaan tule vaan siitä että oletko yksin niistä vastuussa ja tekemässä vai "vain tekemässä" jonkun muun valvonnassa ja vastuulla.

    • 15 +7

      Vastuullisimmat lienee sairaaloiden kytkennät ja varmaan sitä vaativintakin koska kyseessä ei ole enää "normaali" sähköverkko vaan maadoitus on toteutettava eri tavalla kuin yleensä.
      Sinänsä kaikki sähkötyöt noudattavat kuitenkin samoja ohmin lakeja ja samoja periaatteita mitä sitten oletkin kytkemässä, vaikeudet tulevat lähinnä siinä kun hinaat sitä 40kg nippua yksinäsi jonnekin hissikuiluun tai pohdit meneekö enston susikuppi millä terällä tai vedätkö vai etkö vedä asiakastasi tauluun kiisteltyäsi turhaan siitä miksi jonkun halpahallin pilipali katkaisijoita ei käytetä.

    • Tc8-12

      Vaikein homma on ollut naulata kaapelia 5 mm vanerikattoon...

      • Anonyymi

        kannattaisi käyttää ruuvimalleja..... tai TK


    • näinseronkkii

      Vaikeimmat taitavat olla sairaaloiden, ydinvoimalaitosten ja yhteiskunnan infran kannalta tehtävät asennukset - niiden tulee toimia häiriötilanteista huolimatta tai tulee ruumiita.

      Helpoimmat taas taitavat olla valaisimen tai pistorasian asennus mummon mökkiin - toki väärin tehtynä niistäkin voi tulla ruumiita.

      Sähkö on siitä ikävä, että huonosti toteutettu asennus voi olla tappava vaikka miten "helpolta" asennus vaikuttaisikin, jos sen huonosti tekee eli yksinkertaistaen kaikki asennukset tulee tehdä "viimoisen" päälle ja säädöksiä noudattaen.

      Ei siis ole helppoja asennuksia vaan kaikki työ pitäisi tehdä kuten itselleen tekee ja lisäksi säännösten mukaan.

    • 17+7

      Ennen kuin lähdet kouluttautumaan sähköasentajaksi huomioi se seikka, että jos tahdot pärjätä alalla niin se edellyttää kädentaitoja ja myös sitä ettet pelkää liiaksi korkeita paikkoja.

      Meille palkataan välillä vastavalmistuneita/alaa opiskelevia kesätöihin ja vaikka suurin osa on ihan hyviä tekemään suhteessa kokemukseena niin välillä on heitäkin ollut ketkä eivät sitä sitten ole. Jos kädentaitoja ei ole, ei alan töistä usein tahdo tulla juuri mitään. Se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi osata esim. hitsata jos et sitä koskaan ennen ole tehnyt, vaan lähinnä sitä että kykenet ja osaat tehdä hyvän näköistä jälkeä. Jos on kovin tumpelo, työnjälki tuppaa olemaan sutta ja sekundaa. Pitää osata myös tehdä käsillä töitä eikä vain teoria puolta.

    • Isona mitä

      Ennen eläkeikääsi tekniikka muuttuu paljon, joten aika arvaaja pitäisi olla... ja mihin se elämä kuljettaa niin töissä kuin muutenkin. Moni on aloittanut jollain sähkötöillä ja lopuksi tekeen ihan jotain muuta.

    • Laiva sähköt.

      Telakalla sähkötyöt on paljon vaikeampia kuin talon rakennus puolella.Koska sama sähkömies tekee kaikki asennukset puhelimet,automatiikan audio visuaalisen puolen ym.Mutta Laivasähkömiehet saa siihen lisä oppia työn antajalta.
      Lisäksi nollaton järjestelmä tekee aluksi vaikeaksi,jos on kokemusta vain talon rakennus puolelta.

      • Yleishommaa

        Laivasähkäri ei enää koske viihdepuoleen esim yökerhoissa tai discoissa. Kaikkea muuta sitten riittääkin. Tuo nollaton järjestelmä on siirtymässä sivuun - huonoin kokemuksin.


      • outo juttu
        Yleishommaa kirjoitti:

        Laivasähkäri ei enää koske viihdepuoleen esim yökerhoissa tai discoissa. Kaikkea muuta sitten riittääkin. Tuo nollaton järjestelmä on siirtymässä sivuun - huonoin kokemuksin.

        Miksi laivalla ei ole nollaa ja mistä sitten saadaan normaaliin pistorasiaan muka 230v eikä 400?


      • efsr3dgt4fyui
        outo juttu kirjoitti:

        Miksi laivalla ei ole nollaa ja mistä sitten saadaan normaaliin pistorasiaan muka 230v eikä 400?

        Mikäs tuossa outoa? -pistorasiaanhan saadaan ihan sellaista sähköä kuin generaattorilla tehdään...


      • Kas näin.
        efsr3dgt4fyui kirjoitti:

        Mikäs tuossa outoa? -pistorasiaanhan saadaan ihan sellaista sähköä kuin generaattorilla tehdään...

        Poljetaan sillä generaattorilla 230 pääjännite vaiheiden väliin.


      • outo juttu
        Kas näin. kirjoitti:

        Poljetaan sillä generaattorilla 230 pääjännite vaiheiden väliin.

        no mistä sitten kolmivaihemoottoreihin ja pistorasioihin virta saadaan?


      • efsr3dgt4fyui
        outo juttu kirjoitti:

        no mistä sitten kolmivaihemoottoreihin ja pistorasioihin virta saadaan?

        Onko aivan liian vaikea kuvitella vaikka semmoista verkkoa jossa sähkö tuotettaisiin kolmioon kytketyllä generaattorilla ja vaiheiden välillä olisi tuo 230V jolloin sitten pistorasiat kytkettäisiin kahden vaiheen väliin, 3-vaihe moottorit olisivat käämityt tuolle jännitteelle. -En tiedä laivasähköjen verkosta mitään mutta esim. noin se voisi olla toteutettu.


      • outo juttu
        efsr3dgt4fyui kirjoitti:

        Onko aivan liian vaikea kuvitella vaikka semmoista verkkoa jossa sähkö tuotettaisiin kolmioon kytketyllä generaattorilla ja vaiheiden välillä olisi tuo 230V jolloin sitten pistorasiat kytkettäisiin kahden vaiheen väliin, 3-vaihe moottorit olisivat käämityt tuolle jännitteelle. -En tiedä laivasähköjen verkosta mitään mutta esim. noin se voisi olla toteutettu.

        no entäs jos laivalla on kolmivaihepistorasia niin mistä siihen saadaan 230/400?


      • efsr3dgt4fyui
        outo juttu kirjoitti:

        no entäs jos laivalla on kolmivaihepistorasia niin mistä siihen saadaan 230/400?

        Mitä jos ei ole edes tarvetta saada tuota 400V


      • Discopallo pyörii
        outo juttu kirjoitti:

        no entäs jos laivalla on kolmivaihepistorasia niin mistä siihen saadaan 230/400?

        Konehuoneesta.
        Sieltä kun voi lykkiä poppaa muuhun kun laivan omaan käyttöön.


      • outo juttu
        efsr3dgt4fyui kirjoitti:

        Mitä jos ei ole edes tarvetta saada tuota 400V

        ihan varmasti suurissa laivoissa on pakko saada 400v moottorikäyttöihin ja samalla myös normaali 230v ja myös kolmivaihe pistorasioita käyttöön. esim. keittiön uunille, moottorikäyttöihin, äänentoistolaitteisiin jne.


      • mpj56
        Discopallo pyörii kirjoitti:

        Konehuoneesta.
        Sieltä kun voi lykkiä poppaa muuhun kun laivan omaan käyttöön.

        Ja sitten jos ihan oikeesti on tarve -niinkuin usein on, niin mennään muuntajakauppaan ja pyydetään sopiva palikka siihen laivasetien kaapelin ja peilipallon väliin


      • Virtaa piisaa.
        mpj56 kirjoitti:

        Ja sitten jos ihan oikeesti on tarve -niinkuin usein on, niin mennään muuntajakauppaan ja pyydetään sopiva palikka siihen laivasetien kaapelin ja peilipallon väliin

        Harvemmin tarvii lähteä muuntajakauppaan discopallon takia. Yökerhon ääni ja valolaitteet kun on yksivaiheisia pääsääntöisesti. Jos tarvetta kolmivaiheiseen, niin yleensä laitteet voi modata 230v deltaan tai sitten yksivaiheisiksi, esim valohimmentimet. 1x 63A ei ole mikään ongelma himmenninsyötöksi.


      • Anonyymi

        "Lisäksi nollaton järjestelmä tekee aluksi vaikeaksi"

        Onkos nuo laivasähköt tehty kenties näin:

        3-vaihejärjestelmä, jossa kahden eri vaiheen välillä 230V (maissa 400 V)

        Kullekin pistorasialle tulee siis 2 eri vaihetta, joten kumpikaan kontakti ei ole nolla.

        Maadoitus on sitten varmaankin kytketty laivan metallirunkoon sekä (joko suoraan tai vastuksen kautta) 3-vaihejärjestemän tähtipisteeseen (joka luodaan tarvittaessa joko erillisellä muuntajalla tai vastusjaolla).

        Ja vikavirtasuoja tietenkin kaikkiin lähtöihin, joihin on kytketty pistorasioita tai valaistusta.


    • lljkhljkljkljkl

      Kun vedät kärkimiehenä 20 asentajan ryhmää joka asentaa korttelinkokoiseen remontoitavaan kiinteistöön osan sähköistä uusiksi niin siinä on jo tekemistä. Suunnittelusta tulee uusia kuvia päivittäin, asennettavia uusia järjestelmiä on toistasataa erilaista (videovalvonta, antenni, kuulutus, savunpoisto, ilmastointi, paloilmoitin jne. jne. järjestelmät) ja vanhoja kuvattomia asennuksia pitää jättää paikalleen. Kokonaisuuden hallinta asennusten, materiaalitilausten, testauksien ja käyttöönottojen kanssa urakkavauhdilla on jo melkoisen haastavaa. Asennusten pitää olla tehtynä hyvin täsmällisesti eri rakennusvaiheiden välissä kaikkia standardeja ja lakeja noudattaen joten yhteistyötaidot muiden ammattilaisten kanssa ovat tarpeen.

      Tervetuloa alalle, kyllä haasteita riittää jos haluja tekemiseen löytyy. Toki sähkäreistäkin osa keskittyy tekemään jotain rajatumpaa esim. asentaa urakalla kaapelihyllyjä. Yleensä kaikki eivät tee kaikkea koska esim. työt vaativat usein kalliita erikoistyökaluja ja testereitä.

      • Anonyymi

        yök....tohon hommaan ei ihan kaikista ole.... ei käy kateex...muutakun KTA:lle.


    • kokeenpaikan kammo

      vaikein voisi olla 300metrin korkealle gsm mastoon pistorasian asennus siten että kumpaakin kättä tarvitaan ja pelkkien turvavaljaiden varassa roikkua....

      • Hä?

        Minkälainen pistorasia pitää sinne laittaa?


      • Anonyymi
        Hä? kirjoitti:

        Minkälainen pistorasia pitää sinne laittaa?

        vaikka shuko pistorasia..... ja haastavinta siinä on sen maadoituksen jatkuvuuden mittaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaikka shuko pistorasia..... ja haastavinta siinä on sen maadoituksen jatkuvuuden mittaaminen.

        Mitäs haastavaa siinä on? Koko masto on maadoitettu joten mittarin toinen tikku pistorasian maadoitusliuskaan ja toinen mastoon ja painat nappia.


      • Anonyymi
        Hä? kirjoitti:

        Minkälainen pistorasia pitää sinne laittaa?

        Maadoitetu ja läpällä ip54


    • AAArrghh!

      Vaikein sähkötyö on pistorasiasennus keittiöön jossa asiakkaan muija miettii kaapelivetoja ja verhojen suhdetta tuleviin piparkakkukesteihin.

      • sdgsdfsafasdfadfadf

        tuopa. ja kyllä on paska sähköliike kun verhojen väristä pistorasiaa ei edes ole myynnissä..


      • dsbdvasdvasfvasvasdv
        sdgsdfsafasdfadfadf kirjoitti:

        tuopa. ja kyllä on paska sähköliike kun verhojen väristä pistorasiaa ei edes ole myynnissä..

        ja todetaan nyt vielä, että jos olisin nämä asiakaspalvelutilanteet tiennyt, olisin hakeutunut jollekin alalle, jossa asiakaspalvelutaitoja ei tarvita. vaikka bussikuskiksi. siinähän riittää että murahtaa asiakkaalle kun se jotain sanoo/ kysyy.


    • S2 sähkäri

      Isoissa laivoissa on monenlaisia jännitteitä.Ja moottoreille ja muille 400v jännitteille ihan omat linjat je keskukset.
      Valaistuksille ja -vaihe pistorasioille omat keskukset.
      Laivoissa on 110v ,230v,400v ja 690v linjoja ja keskuksia.
      Laivat on todella erilaisia sähkö järjestelmiltään.
      Ja laivojen järjestelmät lisäksi poikkeavat toisistaan.Riippuu siitä minkä maalainen vaustamo ne tilaa.
      Laivasähkö työ on todella paljon monipuolisempi kuin Suomen kiinteistö tai teollisuus sähkö työ.

      • nollat yksin

        miksei laivassa voisi perinteisillä kolmivaihegeneraattoreilla tehdä normaalia 230v/400 vaihtosähköä ja nollajohdin kytkettäisiin generaattorin tähtipisteeseen? miksi pitää olla noin pirun vaikeaa ja hankalaa?


      • all hans on deck
        nollat yksin kirjoitti:

        miksei laivassa voisi perinteisillä kolmivaihegeneraattoreilla tehdä normaalia 230v/400 vaihtosähköä ja nollajohdin kytkettäisiin generaattorin tähtipisteeseen? miksi pitää olla noin pirun vaikeaa ja hankalaa?

        Ihanko tosissasi kysyit?

        Sähköasennus töissä taitaa vaikeinta olla opetetun ymmärtäminen?


      • Anonyymi
        nollat yksin kirjoitti:

        miksei laivassa voisi perinteisillä kolmivaihegeneraattoreilla tehdä normaalia 230v/400 vaihtosähköä ja nollajohdin kytkettäisiin generaattorin tähtipisteeseen? miksi pitää olla noin pirun vaikeaa ja hankalaa?

        Huomaan et t ä joku on aivan pihalla.

        Kun sähköä tehdään generaatorilla ei sii t ä generattorita tule koskaan oikeaa sähköa suoraan . Vaan se muunetaan käyttöt t koitukseen soveltuvaksi jännitteekis ja nännitteiksi.

        Edisonni


    • 11+4

      Laivoissa on ihan samanlaiset jännitteet kuin maissakin. Generaattoreissa on tähtipiste, ja kolmivaiheisena saadaan 230 V vaihejännitteenä ja 400 V pääjännitteenä tai sitten vähän isommissa 690 V pääjänitteenä isompia apukoneita ja jäähdytyskompressoreita pyörittämään.

      Viime viikolla romutin 100 kVA VEMin generaattorin. Ihan tasan tarkkaan oli 230/400 V kone, vaikka olikin kalastuslaivasta revitty.

      Sähköllä käyvät pääkoneet toimivat usein 6,3 kV jännitteellä tai isommalla.

      Nimim. Viking Mariella ja Viking XPRS tullut nähdyksi hyvinkin läheltä. Ja muutama amerikanristeilijä.

      • rgtyujio

        Ono vaikea ymmärtää että laivoissa on erilaisia järjestelmiä, otantasi ei riitä näköjään tämän ymmärtämiseen.


    • Laiva sähkäri

      Ns kelluva sähköjärjestelmä on laivoissa turvallisuus syistä.Nollaton järjestelmä on sen laivan metallirunon vuoksi.

      • kelluuhan se

        jos generaattorin tähtipisteestä vedetään nollat pistorasioihin niin miten se vaikuttaa siihen onko järjestelmä kelluva vai ei? eihän nolla ja maadoituskiskoja tarvitse yhdistää, ja kun ne jätetään yhdistämättä niin silloin järjestelmä on kelluva.


    • Laivassa ollut

      Yleensä laivan generaattoreiden tähtipiste on kytketty suuri impedanssisen vastuksen kautta laivan runkoon.Siitä on etua maasulku vuotojen valvontaan.Eikä järjestelmä putoa päältä kokonaan maasulun vuoksi.
      Mutta indikointi järjestelmä täytyy olla maasulkujen valvontaan.joka nostaa rakennuskustannuksia.

    • laivasähkäri

      Laivoissa saadaan 400 v jännite kuten maissakin,mutta 230 v jännite tulee muuntajilta koska valaistuskin on kahden vaiheen välissä samoin normaalit pistorasiat.
      Laivasähköt on ihan omanlaisensa maailma.Sitä ei aina maapuolen sähkärit heti oivalla.IT järjestelmästä löytyy netissä tietoa,kun gooklettaa laivasähköt.

    • SalainePimeäKytkös

      Ne on tuolla Olkiluoto3 voimalassa...mutta niistä ei saa puhua.

    • Laaja ala

      Omat kokemukset.

      Asennukset ei sinänsä ole hankalia, mutta jos joudut ottamaan käyttöön kaikenmaailman toimilaitteita jotka pitää osata ohjelmoida ja niiden pitää toimia prosessin vaatimalla tavalla, nämä ovat melko hankalia töitä, koska monien kymmenien eri laitteiden pitää automaatioohjelman kautta toimia toisiinsa nähden oikealla tavalla.

      Helpoimmat ovat esim tavallisten lähiökiinteidtöjen sähkötyöt, missä ei mitään erikoisuuksia löydy, niissä ei paljoa haastetta löydy muutaman vuoden jälkeen.

      Itse olen kaukolämpö ja kaukojäähdytys laitoksien sähökunnossapidossa.

      • bitit nurin

        Minä olen kaukokiidolla lainapeitteenä, siinä tosi vaativaa logiikkaa pitää ohjelmoida, kaikki bitit pitää natsata kaikkien bittien kanssa ja niitä sentään on muutama.


    • se ei toiminu

      Minä kytkin eräässä sairaalassa hengityskoneen sähköt, ihan ohjeiden ja sääntöjen mukaa. Mutta kuiteski meni vain 4 tuntia kun puhelin soi ja ne sano että ei tuu ilmaa, ei pihaustakaan. No, ajoin paikalle ja laitoin töpselin seinään ja potilaan kellariin.

      • Zähkäri

        Tää oli paras vastaus, topic voidaan sulkea


      • Anonyymi

        Minulle kävi samoin, mutta puhelin soi vasta kahden viikon päästä. Olin kanssa unohtanut laittaa pistotulpan takaisin testattuani pistorasian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kävi samoin, mutta puhelin soi vasta kahden viikon päästä. Olin kanssa unohtanut laittaa pistotulpan takaisin testattuani pistorasian.

        Siis pakastimen pistotulpan ;)


    • Anonyymi

      Miksi sähkärit lähtivät tänäkin perjantaina kotiinsa jo ruokatunnilla?
      Kovin on myöhässä heidän urakkansa ja ovat jo jalkoihin jääneet. Tämä siis stadissa.
      T. Vastaava.

      • Anonyymi

        Projektit kellotiteaan muutenkin liian tiukoiksi. Yhden osan pieni myöhästyminen aiheuttaa ketjureaktion , joka kasvaa loppua kohden. Vähän ilmaa aikatauluihin, niin homma luistaa, sillä aina tulee viivästyksiä. Siis aina ja sitten tapellaan urakoiden ajoituksien paikkumisista.


    • Anonyymi

      Tuttava kertoi:
      2 tunnin työn tekeminen Olkiluodon ydinvoimalassa/alueella kesti n. 2 viikkoa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vaikein työ oli boeing 737 akkujen inverrterin vaihtotyö ja testaus ja sopivuden tatkistus iiteen mcas ohjelmaan.

      • Anonyymi

        Ja sehän epäonnistui j a lopun toeedättekin


    • Anonyymi

      Lattilömmitysken kytkentä vikavirtaan kun kaaoelissa olikin vuo t oo ja omistajan pulli men y ulan kokoinen kaveri halusi lattia lämmitysken t oim k maan heti.
      Ei auttanut selittelyt et y ä vuotaa.
      Äpiti liimata vikis pikaliimalla päälle asentoon mitausten vuoksi.

      Rane lapista
      Lentopistein

      • Anonyymi

        ei kannata käyttää pikaliimaa, vaan tosilukko väärinpäin, niin johan pysyy ylhäällä vikis


    • Anonyymi

      7-kytkentä on vaikein ja 0-luokan pistoke helpoin. Okaro tietää paremmin.

      • Anonyymi

        Mitä vaikeeta swiskassa jiste ke koulun työpöydällä
        Mutta luonnossa kun on välimatkaa boi olla baikwa.


    • Anonyymi

      Työmaiden hoito on vaikein.

    • Anonyymi

      Hnakalaa oli maadoitta kelluba sukellusvene ja dremlainen 787 kelluva ukisen johdatin.
      Samoin hybriiden pääsulakkeen va i hto.
      Myös kellon pi n ois patterin aih t otyö jäi yekemättä

      Edisonni

    • Anonyymi

      Renovan pintapistorasiaan kaksi lenkitettyä 2,5 s mmjs kytjeä siististi ja naulata pahvilevyyn. Asikaan seuratessa ja beuviessa .

      • Anonyymi

        ...ja kolmen promillen kumarassa.


    • Anonyymi

      Sähkötöidwn opetus edussa kun oppilaat tulee sähkösaliin ja eivät ole käyneet olenkaa oppitunneilla.

    • Anonyymi

      Vanhojen liiketilojen ositainensaneeraus halvalla budjetilla ja suunitelman k älkeen tulee vaativia lisäyksiä edulisesti..

    • Anonyymi

      Nuoren kun kytkettiin yhteen pankiin viikonloppuna uusi puhelin vaihde ja se pankki oli bilwä kahdenkin viikon kulutta aika pimenä

    • Anonyymi

      Kerran piti yrittää naulata johtoo suoraan yli metrin matka

      Kerran piti poraa reikä ja osu vesiputkeen

      Koko koulun besi johdot poikki biikkoja ja opettajanopilaan ei päässyt pesulle

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe