Lokakuun 23 pnä

Rosenius

Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu. 1 Piet. 2:1.

Syvän turmeluksemme kauhea merkki on, että useinkin oikeaa syytä tietämättämme mieluummin kuulemme ja puhumme lähimmäisemme pahoista kuin hyvistä ominaisuuksista. Ja vaikka me itse olemme niin arat omasta nimestämme, ettemme voi kärsiä kenenkään puhuvan vähintäkään pahaa meistä, vaan soisimme koko maailman puhuvan meistä hyvää, emme kuitenkaan tahdo kuulla muista hyvää sanottavan.
Tästä ihmisessä olevasta vanhan käärmeen siemenestä on sellainen synnillinen tapa johtunut ja tullut yleiseksi, että tuskin kaksi tai kolme voi kokoontua, kohta puhumatta jostakin ihmisestä rakkaudettomasti ja pahasti. Eikö ole ns. ystäviä ja tuttavia, vieläpä sukulaisiakin, jotka varta vasten käyvät toistensa luona vain saadakseen pahojen ajatusten ja puheiden aiheita toisistansa? Jos tällöin on jotakin tosi pahaa sanottavana, tulee se tarkoin pengotuksi, tutkituksi, selitetyksi ja kuvatuksi, joka on lähimmäisensä pettämistä ja panettelemista. Tämä on jo ilmeinen rikos pyhää rakkaudenlakia vastaan: »Mitä ette tahtoisi ihmisten teille tekevän, älkää tekään heille tehkö.»
Mutta tavallisesti ei tyydytä vain panettelemaan, selittelemään ja levittelemään todellista pahaa, vaan vieläpä lisätäänkin ja sen sisällisiä syitä ja tarkoituksia punnitaan, että paha vain muuttuisi yhä pahemmaksi. Ja kun jokaisella asiaa edelleen kertoessaan on sama pahan sydämen taipumus lisätä ja suurentaa lähimmäisensä vikoja, tapahtuu helposti se, että mitä kauemmaksi puhe kulkee, sitä suuremmaksi ja pahemmaksi se kasvaa, joten lopulta on työlästä saada selville sitä totuuden hitusta, joka oli tuon suunnattomasti kasvaneen juorupuheen ensimmäinen aihe.
Tätähän saamme melkein joka päivä kokea. Varokoon jokainen, joka vielä pelkää Jumalaa ja synnin petosta, ottamasta osaa sellaisiin juoruihin. Muuten voi helposti joutua jaarittelemaan jotakin sellaista, joka alkuaan johtui vain koston ja vihan synnyttämästä valheesta. Lukeekohan Jumala sinulle ansioksi, että sinä joko hyväntahtoisessa ajattelemattomuudessa tai salaisen pahansuovasti heti uskot ja matkit kaikkea, mitä ihmiset kertovat? Tällä tavoin moni sitä oikeastaan tahtomatta muuttuu inhottavaksi panettelijaksi.
Mutta kaikki, mikä maailmassa ja ulkokullatuissa on vallitsevana vikana, tulee myös kiusaukseksi Jumalan lapsille - niinpä tämäkin taipumus ajatella ja puhua pahaa ihmisistä. Sillä siinäkin, missä hyvä ja altis henki ja rakkaus asuu, on myös jäljellä turmeltu liha, vanhan sydämen pahuus. Siitä johtuu se, minkä jumalaapelkääväiset usein surren tuntevat ja tunnustavat, mutta jota suruttomat eivät huomaakaan, että heidän mielipiteensä, luulonsa ja arvostelunsa jostakin ihmisestä usein riippuu vain hänen suhteestaan heihin. jatkuu...
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/cor/cor10-23.html

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rosenius

      Mutta kaikki, mikä maailmassa ja ulkokullatuissa on vallitsevana vikana, tulee myös kiusaukseksi Jumalan lapsille - niinpä tämäkin taipumus ajatella ja puhua pahaa ihmisistä. Sillä siinäkin, missä hyvä ja altis henki ja rakkaus asuu, on myös jäljellä turmeltu liha, vanhan sydämen pahuus. Siitä johtuu se, minkä jumalaapelkääväiset usein surren tuntevat ja tunnustavat, mutta jota suruttomat eivät huomaakaan, että heidän mielipiteensä, luulonsa ja arvostelunsa jostakin ihmisestä usein riippuu vain hänen suhteestaan heihin.
      Jos vain joku on minulle suosiollinen, ajattelee ja puhuu minusta hyvää, voin minä helposti kääntää kaiken häntä koskevan hyväksi, vaikkei hän muuten olekaan parhaita ihmisiä. Mutta jos sitä vastoin joku parempikin ihminen on sattunut minua loukkaamaan, tehnyt minulle esim. jonkin vastenmielisen muistutuksen tai osoittanut minulle halveksimista tai jollakin tavoin himmentänyt minun kunniaani jne. heti on paha sisuni valmis hakemaan vikoja hänessä ja mikäli mahdollista, suurentamaan ja levittämään niitä.
      Mikä ilkeä hirviö onkaan langennut ihmissydän! Vain siitä syystä esim. että ylpeytesi on muistutuksesta loukkaantunut, sinä koetat keksiä ja puhua kaikkea pahaa lähimmäisestäsi!
      Eikö hän silti voi olla kunnon ihminen, vaikka hän on sinua nuhdellut? Tai jos Jumala on tahtonut siunata häntä jollakin erikoisella lahjalla ja menestyksellä, jota ei sinulla ole, eikö hän siitä huolimatta voi olla kunnon ihminen? Onko sinun juoniteltava naapurisi kanssa vain siitä syystä, että hänen peltonsa tai kauppansa on siunatumpi kuin sinun?
      Kuinka moni onkaan tuollaisesta pahan sydämensä salaisesta kateudesta ruvennut ajattelemaan ja puhumaan pahaa samasta ihmisestä, jota hän ennen useita vuosia on rakastanut ja jossa hän sinä aikana näki kaikkea hyvää?
      Kristityn on sangen hyödyllistä aikanaan huomata tämä pahan sydämen kavaluus ja ilkeys. Näemmehän alituisia esimerkkejä siitä, että pahat tai hyvät arvostelut riippuvat siitä, kuinka me itse tahdomme asian käsittää. Sama asia, joka pahansuovalle ihmiselle merkitsee kaikkein pahinta, on toiselle hyväntahtoiselle aivan vähäpätöistä, ehkäpä jotakin aivan viatonta, vieläpä kiitettävääkin. Näin arvostelu voi olla mielenlaadusta riippuvainen.
      Miettikäämme tätä tarkoin ja varokaamme sydäntämme ja valvokaamme itseämme, ettemme noudata niitä ajatuksia ja tunteita, jotka meissä heräävät meitä jollakin tavoin loukanneita kohtaan. Niin, totisesti! Jos sielussasi herää kateus ja viha lähimmäistäsi kohtaan, jos tunnet sydämessäsi koston ja jos mieltäsi kiihottaa jokin juorupuhe hänestä - oi varo silloin, silloin on pimeyden valta käsillä!
      Oi Herra Jeesus Kristus! Minunkin sydämeni on häijy ja pahanilkinen kappale. Se on valheen, petoksen ja vihan täyttämä. Puhdista minua isopilla, että minä puhdistuisin, pese minua, että minä lunta valkeammaksi tulisin! Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki! Sinä, Herra, yksinäsi voit ja tahdot sen tehdä. Opeta minua elämään sinun kasvojesi edessä. Opeta minua rakastamaan lähimmäistäni niin kuin itseäni! Varjele minua kaikilla teilläni, pelasta minut perkeleen petoksista ja juonista! Päästä minut kaikesta pahasta! Amen.

    • Amen

      Varjele minua kaikilla teilläni, pelasta minut perkeleen petoksista ja juonista! Päästä minut kaikesta pahasta! Amen.

    • psalmeista

      Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden, pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni...Juma­la, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi" (Ps.51:3-4, 12-13).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe