Työhuonevähennys yrittäjälle takautuvasti

Yrittäjä

Hei! Olen perustanut vuoden 2009 alussa oman osakeyhtiön (mainostoimisto), jossa tehtävästä työstä maksan itselleni palkkaa. Yritykselläni ei ole erillisiä toimitiloja, vaan teen työni kotona. En ole koskaan hakenut mitään työhuonevähennystä, olisiko minulla ollut sellaiseen oikeus? Yritys on pääasiallinen tulonlähteeni, eli en ole saanut vuosina 2009-2014 mitään palkkatuloja muusta työstä. Jos olen oikeutettu hakemaan työhuonevähennystä, voiko sitä hakea takautuvasti ja miten se tehdään? Onko asiassa merkitystä sillä että olen ollut tänä aikana (2009-2014 välillä) kaksi kertaa äitiyslomalla, joiden aikana yritystoiminta ei ole ollut kokoaikaista, vaan olen tehnyt silloin töitä vain osa-aikaisesti sunnuntaisin?

5

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjä

      Vielä lisäys tuohon yllä olevaan viestiini: yritykseni ei maksa minulle kodin käyttämisestä työtilana vuokraa tai mitään muita korvauksia. Eli maksamme perheemme henkilökohtaisista menoista esim. aiemman vuokra-asuntomme vuokran ja nykyisen omistusasunnon lainanmenot kokonaisuudessaan, samoin kodin sähkölaskun ja kiinteistön vakuutukset. Osakeyhtiöni ei siis ole maksanut vuosina 2009-2014 minulle mitään korvausta työtilasta, eli yritykselläni ei ole tullut mitään vuokrakuluja, sähkölaskuja eikä kiinteistön vakuutuskuluja, koska on vaikea erotella, miten suuri osuus kuluistamme on ollut yrityksen kuluja ja miten suuri osa perheemme kuluja. Helpompaa on ollut siis maksaa itse henkilökohtaisesti kaikki kulut eikä yritystä ole sotkettu niiden maksamiseen mitenkään.

    • ^^^^^^

      "Esimerkki: Vähennykset työhuoneesta

      Jos elinkeinotoiminnan käyttöön on varattu erillinen 20 neliön huone 100 neliön huoneistossa, saa kulut vähentää yksityiskäytössä ja elinkeinotoiminnan käytössä olevien tilojen pinta-alojen suhteessa.

      Huoneiston hoitovastikkeesta, sähköstä yms. kuluista saa siis vähentää 20 prosenttia. Jos elinkeinotoiminnassa käytetään vaikkapa suhteessa enemmän sähköä kuin yksityistaloudessa, on mahdollista saada kuluista, esim. sähkölaskusta, isompikin osuus vähennettyä kuin kaavamaisesti pinta-alojen suhteessa laskettuna. Tämä saattaa kuitenkin edellyttää tarkemman selvityksen esittämistä toiminnan laadusta ja kulujen jakautumisesta muun kuin pinta-alojen perusteella. Huoneiston käytöstä annetaan selvitys 5-lomakkeen 3. sivulla kohdassa VI A.

      Vaihtoehtoisesti yrittäjä voi vaatia työhuonevähennystä kohdassa 354. Työhuonevähennyksen määrä riippuu siitä, miten paljon asuntoa käytetään elinkeinotoiminnassa. Jos työtä tehdään pääasiassa kotona, hyväksytään työhuonevähennyksenä 780 euroa. Jos kotona hoidetaan kirjanpitoa ja muita paperitöitä, hyväksytään 390 euroa. Jos kotia käytetään satunnaisesti elinkeinotoiminnassa, myönnetään vähennystä 195 euroa."
      https://www.veronmaksajat.fi/Veroilmoitus/Ammatin--ja-liikkeenharjoittajan-veroilmoitus/


      Oikaisuvaatimus verotuksen oikaisulautakunnalle (3308)
      http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Henkiloasiakkaiden_lomakkeet/Oikaisuvaatimus_verotuksen_oikaisulautak

      Vuoden 2008 verotus vanhenee, vielä voit hakea muutosta tämän 2014 vuoden loppuun mennessä!

    • Hei nimimerkki ” Yrittäjä” ja kiitos kysymyksestäsi!

      Yrittäjä, kuten muutkin verovelvolliset, jotka tekevät ansiotyötä kotonaan, saavat vähentää tulonhankkimismenoina työhuoneesta aiheutuneet todelliset kulut tai laskennallisen työhuonevähennyksen.

      Todelliset kulut
      Vähennyskelpoisia voivat olla esim. vuokra sekä lämmitys-, valaistus- ja siivouskulut. Työhuonekuluina voidaan vähentää työhuoneen pinta-alaa tai muuta suhteellista jakoperustetta vastaava osuutta em. asuinhuoneiston todellisista kuluista. Erillisen työhuoneen vuokra tai vastike on kokonaan vähennyskelpoista, mikäli vuokrattua tilaa käytetään yksinomaan työhuoneena.

      Kaavamainen työhuonevähennys
      Useimmiten työhuonevähennyksenä myönnetään kaavamaisesti laskettujen arvojen mukaisesti seuraavan suuruisina (verohallituksen yhtenäistämisohjeen 2013 mukaisesti):
      • niille verovelvollisille, joille työnantaja ei ole järjestänyt työhuonetta ja jotka käyttävät työhuonetta pääansiotulonsa hankkimiseksi, kuten esimerkiksi freelancer-toimittajille; 780 euroa/vuosi.
      •niille verovelvollisille, jotka käyttävät työhuonetta osapäiväisesti pääansiotulonsa tai pysyväisluontoisten tai huomattavien sivutulojensa hankkimiseksi, kuten esimerkiksi eri oppilaitosten opettajille ja sivutoimisille isännöitsijöille tai komitean sihteereille, 390 euroa/vuosi.
      •sekä niille verovelvollisille, jotka käyttävät asuntoa satunnaisten sivutulojen hankkimiseksi, 195 euroa/vuosi.

      Jos molemmat aviopuolisot käyttävät työhuonetta osapäiväisesti pääansiotulojen tai pysyväisluontoisten sivutulojen hankkimiseksi, vähennyksen määrä on puolisoilla yhteensä 585 euroa/vuosi

      Voit hakea oikaisua verotukseesi vuosille 2009-2013, oikaisuvaatimus on tehtävä 5 vuoden kuluessa verotuksen päättymistä seuraavan vuoden alusta. Oikaisuvaatimus on jätettävä määräajassa Verohallintoon.

      Lisätietoa asiasta saat soittamalla henkilöverotus –palveluumme puh. 020 697 002

      Ystävällisin terveisin Saija Verotiimistä

    • Yrittäjä

      Hei! Kiitos vastauksista, toivon mukaan tämä kysymysten esittäminen on mahdollista tulevinakin vuosina näin netin kautta, loistava ja nopea palvelu! :)

    • Hei "Yrittäjä" ja kiitokset vielä palautteestasi Verotiimille!


      Syysterveisin
      Sanni Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe