Miksi Porissa rapisee jo nyt?

Rapilan rapea

Monessa autossa on jo nastarenkaat alla. Miksi ihmeessä? Syksyn ensihönkäys kylmää, kuivaa pakkasilmaa pelästytti? Ei nastoja silti kuivalla, paljaalla asfaltilla tarvita. Nyt on taas normaali lokakuinen sää ja ulkona 11 astetta yötä päivää. Kukaan ei vielä tarvitse nastarenkaita, mutta moniko vaihtaa tällä hetkellä takaisin kesärenkaisiin? Ei varmaan yksikään. Siksi nastaton talvirengas onkin Porin liikenteessä paras valinta; ne voi laittaa ajoissa alle eikä haittaa, jos ensilumi sataa joulukuun puolivälissä tai tammikuun alussa. Nastarenkailla on turha varautua lokakuun kahteen pakkaspäivään, kun talvi alkaa joulukuun puolivälissä.

Kyllä se auto nastattomilla talvirenkaillakin varmaan tiellä pysyy, kun 95% talvesta tiet ovat joka tapauksessa paljaat ja kuivat. Vai mitä?

Mihin nastarenkaita tarvitaan Suomen leudossa nykyilmastossa? Ymmärrän sen, että nopeimmat ovat saaneet jo nastattomat talvirenkaat alle, mutta en niitä, jotka rallattelevat nastoilla ympäri Poria.

Eikös nastoja tarvita vasta sitten, kun on kosolti lunta ja jäätä? Porin kadut ovat vaan niin kiusallisen paljaat tällä hetkellä, että hävettää nasta-autoilijoiden puolesta. Tuliko sittenkin hötkyiltyä nastat alle ihan liian aikaisin? Ehkä tekin löydätte nastattomat tallvirenkaat kaupan hyllyltä jonain päivänä ja lopetatte teiden raiskaamisen.

82

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipinät sinkoilee

      "Kyllä se auto nastattomilla talvirenkaillakin varmaan tiellä pysyy, kun 95% talvesta tiet ovat joka tapauksessa paljaat ja kuivat. Vai mitä?"

      Ei.
      Jäätä ja paskaa tulee joka tapauksessa ja niin kauan kun autoilua verotetaan tällä tavalla natsityyliin minä rullaan saatana vaikka enduropyörällä jossa on metrin piikit renkaissa pitkin teitä.Nastat alle kunnes kesä koittaa ja silloinkin pitää ruopia hiukan että valoihin saadaan kunnon kuopat sinunkin madallettua farkkuvolvonpaskaasi varten.

      • laittomat renkaat

        "Nastarenkaita saa käyttää 1.11–31.3 tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin saakka." - Laki

        Koska keli ei tällä hetkellä edellytä nastarengasta, on nastarengas LAITON ennen marraskuun alkua.

        Eli auto, jossa on nastarenkaat alla jo nyt on laittomasti rengastettu. Porin poliisi puuttunee alkavalla viikolla asiaan eli sakottaa nasta-autoilijoita.


      • Lailliset renkaat
        laittomat renkaat kirjoitti:

        "Nastarenkaita saa käyttää 1.11–31.3 tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin saakka." - Laki

        Koska keli ei tällä hetkellä edellytä nastarengasta, on nastarengas LAITON ennen marraskuun alkua.

        Eli auto, jossa on nastarenkaat alla jo nyt on laittomasti rengastettu. Porin poliisi puuttunee alkavalla viikolla asiaan eli sakottaa nasta-autoilijoita.

        "Koska keli ei tällä hetkellä edellytä nastarengasta, on nastarengas LAITON ennen marraskuun alkua."

        Paskaa.

        Jokainen jolta poliisi tiedustelisi nastarenkaista olisi juuri lähdössä lappiin viikoksi ajelemaan.
        Kelit ei merkkaa sitäpaitsi paskaakaan,koska laki sallii nastoilla ajon.

        Rapina käy ja kipinät sinkoilee ja hyvä niin.


      • nastat laittomat
        Lailliset renkaat kirjoitti:

        "Koska keli ei tällä hetkellä edellytä nastarengasta, on nastarengas LAITON ennen marraskuun alkua."

        Paskaa.

        Jokainen jolta poliisi tiedustelisi nastarenkaista olisi juuri lähdössä lappiin viikoksi ajelemaan.
        Kelit ei merkkaa sitäpaitsi paskaakaan,koska laki sallii nastoilla ajon.

        Rapina käy ja kipinät sinkoilee ja hyvä niin.

        Laki ei salli nastoilla ajamista ennen 1.11., jos keli ei sitä edellytä.

        Nastarengas oli siis laillinen viime viikolla (koska oli pakkasta), mutta on tämän viikon ajan laiton rengasvalinta!!!

        Onnea laittomasti autoileville!


      • Lappiin menossa
        nastat laittomat kirjoitti:

        Laki ei salli nastoilla ajamista ennen 1.11., jos keli ei sitä edellytä.

        Nastarengas oli siis laillinen viime viikolla (koska oli pakkasta), mutta on tämän viikon ajan laiton rengasvalinta!!!

        Onnea laittomasti autoileville!

        Lässyn lässyn.Renkaat ovat lailliset kun lain mukaan ne saa olla alla.


      • nastat laittomat
        Lappiin menossa kirjoitti:

        Lässyn lässyn.Renkaat ovat lailliset kun lain mukaan ne saa olla alla.

        Joo, mutta laki nyt vaan sattuu sanomaan, että nastat saa laittaa vasta 1.11.

        Vähän sama asia, jos sanoisin, ettei 40:n alueella voi huoletta ajaa 60 km/h. Sinä sanoisit: Lässyn lässyn.

        Voit lässytellä ihan rauhassa 1.11. asti, mutta ennen perjantaita nastarengas on laiton rengasvalinta. Suurin ongelma on silti se, että porukka rallattelee läpi talven tästä hetkestä huhutikuun loppuun nastoilla vaikka niitä tarvitaan OIKEASTI ehkä yhtenä tai kahtena päivänä tulevan talven aikana. Muun aikaa pärjää kitkarenkailla vallan mainiosti.

        Lisäksi kitkarenkailla on hauska suditella. Kostealla asfaltilla ei pitoa ole juuri ollenkaan. Nastarenkailla en ihan heti päästelisi luistonesto pois kytkettynä, kaasu lattiassa, 3. vaihteella rajoitinta vasten takarenkaiden pyöriessä 140 km/h nopeutta, kun auto etenee perä poikittain 60 km/h.

        Tulisi kalliiksi hankkia uudet nastarenkaat joka viikko. Yli kymmenen tuhannen euron rengaskulut yhdessä talvessa...


    • Mielummin ajoissa

      Itse laitoin jo kuukausi sitten nastat, kun lämpömittari näytti aamulla ensimmäisen kerran lähelle nollaa.

      • 200 km/h kitkoilla

        Itse laitan tällä viikolla kitkat.

        Voi ajaa lujaa vähän huolettomammin.


    • uppoauto

      ""Eikös nastoja tarvita vasta sitten, kun on kosolti lunta ja jäätä?""
      Ei sitä monien siltojenkaan kohdalla tarvita kosolti. Riittää ihan parin kymmenen metrin matkalla 0.1 millin ohuinen kerros, yhden ainoan kerran. Sen, kun auto lähtee liukuun ja ajautuu vaikka sillalta jokeen, jossa on puolen millin jääkerros.

      • kitkoilla vetelevä

        Juuri noin ohueen jääkalvoon nasta ei pysty pureutumaan.

        Keskusteltiin juuri asiasta, että nasta tarvitsee sen 1 millimetrin jäävaipan ennen kuin se puree.

        Jos meillä on ohut jääkalvo asfaltin päällä, niin kitkarengas puree aivan nastarenkaan malliin, koska nasta ei pysty pureutumaan ohueen jääkalvoon.

        Nastaton talvirengas on siis nastarenkaan veroinen:
        - kuivalla
        - märällä
        - lumella ja
        - ohuella jääkalvolla ajettaessa.

        Nastaa tarvitaan sillloin, kun autoilee peilikirkkaalla, paksulla järven jäällä.

        Moniko porilainen ajelee järven jäällä?


    • Deadlift

      Eihän nyt saatana renkaita alvariinsa vaihdeta !

      Jos joku on vaihtanut nastarenkaat alle niinkuin esim. minä niin täytyisikö sitä kymmenen kertaa päivässä vahdata lämpömittaria ja jos se näyttää 10 astetta niin sitten kuin päätön kana vaihtamaan takaisin kesärenkaisiin!!

      • tänään laiton

        Ehkä siksa kannattaisi hankkia kitkarenkaat, ettei tarvitse hötkyillä.

        Jos keli ei edellytä, nastarengas on yksiselitteisesti LAITON ennen 1.11.


      • maksajaa etsin
        tänään laiton kirjoitti:

        Ehkä siksa kannattaisi hankkia kitkarenkaat, ettei tarvitse hötkyillä.

        Jos keli ei edellytä, nastarengas on yksiselitteisesti LAITON ennen 1.11.

        Jospa maksat meille jokaiselle ne kitkat tai sitten vaihtoehtoisesti pidät mölyt mahassasi.


      • älä osta nastoja
        maksajaa etsin kirjoitti:

        Jospa maksat meille jokaiselle ne kitkat tai sitten vaihtoehtoisesti pidät mölyt mahassasi.

        Eiksö nasta- ja kitkarenkaat ole kaupassa saman hintaisia. Miten autoosi on päässyt nastarenkaat alle? Edellisen omistajan peruja? Ethän itse vain ole ostanut nastarenkaita?


    • Deadlift

      Laitonta on moni tähdellisempikin asia!

      Et eikö sinunkin olisi syytä kiinnittää enempi huomiota johonkin muuhun!

      • nastat rouhivat

        Pienpartikkelit tappavat aika hanakasti vaikka asiasta ei paljon julkisuudessa puhuta. Nasta-autoilijat jauhavat paljaasta asfaltista karsinogeenisia pienpartikkeleita, joita on kiva hengittää syvälle tuonne keuhkorakkuloihin.

        Siksi otan esiin tätä nastarenkaan turhuutta ja hengenvaarallisuutta.

        Pienpartikkelit ovat terveydelle erittäiun vaarallisia. Liikenteen päästöjen arvoidaan aiheuttavan EU:n alueella vuosittain noin 50 000 kuolemaa, ja monin verroin enemmän sairastumisia. Nastarenkaat ovat Suomessa suurin syy ilman pienhiukasiin jauhaessaan asfalttia murusiksi.


      • nastapölyä tulee
        nastat rouhivat kirjoitti:

        Pienpartikkelit tappavat aika hanakasti vaikka asiasta ei paljon julkisuudessa puhuta. Nasta-autoilijat jauhavat paljaasta asfaltista karsinogeenisia pienpartikkeleita, joita on kiva hengittää syvälle tuonne keuhkorakkuloihin.

        Siksi otan esiin tätä nastarenkaan turhuutta ja hengenvaarallisuutta.

        Pienpartikkelit ovat terveydelle erittäiun vaarallisia. Liikenteen päästöjen arvoidaan aiheuttavan EU:n alueella vuosittain noin 50 000 kuolemaa, ja monin verroin enemmän sairastumisia. Nastarenkaat ovat Suomessa suurin syy ilman pienhiukasiin jauhaessaan asfalttia murusiksi.

        Kun imet keuhkoihisi tupakkaa,auton ja tehtaiden kaasuja sekä sitä vitun deodoranttiasi jolle haisee koko hissi kun käyt siellä kerran niin luuletko ettei keuhkosi pilaannu?
        Älä ui siinä dödössä ennen ulos lähtöä,lopeta röökinpoltto ja kahlitse itsesi tehtaan porttiin protestiksi,mutta älä inise jostain nastarenkaista.

        Tupakka tappaa kymmeniä kertoja enemmän väkeä ja passiivinenkin tupakointi tappaa väkeä enemmän kuin tuo nastarenkaiden pöly.
        Sairaalabakteeri,sokeri,suola, ja vittu vaikka kardemummakin tappaa enemmän väkeä.
        Aja sinä poika vaan kitkoilla, minä jauhan vieressä iloksesi nastoilla.


      • vihreällä ajetaan
        nastapölyä tulee kirjoitti:

        Kun imet keuhkoihisi tupakkaa,auton ja tehtaiden kaasuja sekä sitä vitun deodoranttiasi jolle haisee koko hissi kun käyt siellä kerran niin luuletko ettei keuhkosi pilaannu?
        Älä ui siinä dödössä ennen ulos lähtöä,lopeta röökinpoltto ja kahlitse itsesi tehtaan porttiin protestiksi,mutta älä inise jostain nastarenkaista.

        Tupakka tappaa kymmeniä kertoja enemmän väkeä ja passiivinenkin tupakointi tappaa väkeä enemmän kuin tuo nastarenkaiden pöly.
        Sairaalabakteeri,sokeri,suola, ja vittu vaikka kardemummakin tappaa enemmän väkeä.
        Aja sinä poika vaan kitkoilla, minä jauhan vieressä iloksesi nastoilla.

        "Aja sinä poika vaan kitkoilla, minä jauhan vieressä iloksesi nastoilla."

        Anna mennä vaan. Liikennevaloissa nähdään.


    • Hyvä Provo

      Minä ajan pelkillä vanteilla ja mikään laki ei sitä kiellä

      hahhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      • miten on?

        Itseasiassa läki kieltää vanteilla ajamisen. Kannattaa lukea lakikirja paremmin, enenn kuin provoilee ja huutelee foorumilla!

        Asetus ajoneuvon käytöstä yleisellä tiellä

        3. luku 15 §

        Kaikkien ajoneuvojen renkaat

        Ajoneuvo on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja akseleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää.

        Ilmeisesti autosi rekisteriotteessa on maininta siitä, että rengastuksena on vain vanteet?


      • kirjoita oiekien
        miten on? kirjoitti:

        Itseasiassa läki kieltää vanteilla ajamisen. Kannattaa lukea lakikirja paremmin, enenn kuin provoilee ja huutelee foorumilla!

        Asetus ajoneuvon käytöstä yleisellä tiellä

        3. luku 15 §

        Kaikkien ajoneuvojen renkaat

        Ajoneuvo on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja akseleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää.

        Ilmeisesti autosi rekisteriotteessa on maininta siitä, että rengastuksena on vain vanteet?

        Ei läki vaan LAKI.


    • Hyvä muistaa

      hyvä muistaa sinunkin täällä provoillessasi jotei vahinko sitten tule kello kaulassa

      • normisti hanaa

        Kyllä se ajaminen lähtee kuljettajan korvien välistä. Renkaat määräävät vain ne ehdot, joilla ajetaan.

        Kesärenkaalla voisi vetää vaikka läpi talven, paitsi että laki kieltää. Siksi pitää laittaa nastattomat talvirenkaat alle, jotta lain kirjani täyttyy ja poliisisetä on tyytyväinen.


    • asiaa ennenkin

      MTV3:n mukaan Nastarenkaat aiheuttavat terveyshaittoja.

      "Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia. Nastat repivät tienpinnasta terveydelle haitallisia hiukkasia. Suomessakin katupölykauden on todettu lisäävän sairaalakäyntejä.

      - Katupölyllä on suuret haitalliset terveysvaikutukset. Lisäksi katujen päällysteiden kuluminen aiheuttaa paljon kuluja, laskee Isoniemi.

      Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden käyttörajoitukset ovat tehonneet ja katupölyongelma on lieventynyt. Norjassa on käytössä nastarenkaiden haittamaksu joillakin alueilla. Ruotsin suurimmissa kaupungeissa on rajoitettu nastarenkaiden käyttöä osalla kaduista. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten tarpeellisuutta harkitaan noin vuoden kuluttua, kun kaikki tutkimukset on saatu valmiiksi."

      Harva ihminen mieltää nastarenkaan vaarallisuuden katupölyn ja pienpartikeleiden kautta. Toivotaan, että nastarengasvero saadaan Suomeen jossain vaikeessa.

      • 1200

        Muutama päivä sitten kun tulin käymään vähän pohjoisemmasta tänne "lämpölaaksoon" tuli nastarenkailla ohitettua useampiakin kolmeakymppiä satasen alueella ja jumalattomassa räntä/lumisateessa luistelevia kesärengashemmoja; olivat lähinnä tientukkoina ja vaaraksi muulle liikenteelle. Ja, tuo vähän pohjoisempi ei muuten ollut Nuorgam vaan keli Vaasaan asti. Tulee sitä lumitalvia Poriinkin. Jos tulette pohjoisemmaksi niin talvikumit alle, ja mieluiten nastat. Meillä pikkuisen pohjoisempana on kyllä luettu samat Tekniikan Maailman testit, tiedetään. Kitkat on ok, mutta kunnon talvikeli vaatii nastarenkaat. Tuosta nastarenkaiden nostamasta asfalttipölystä olen kuullut myös, tosin käykääpä katsomassa Tukholmassa onko muutama auto enemmän Vasagatanilla kuin Maantiekadulla.


      • mietis nyt vielä

        "Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia"

        Ihanko totta? oikein 30-40.
        Olen vittu ällikällä lyötynä tässä.

        Arvaas montako kuolee liikenteessä jos nastat kielletään?

        Muuta vaikka lappiin jänkhälle noitumaan jos ahdistaa elo täällä.


      • 1200
        mietis nyt vielä kirjoitti:

        "Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia"

        Ihanko totta? oikein 30-40.
        Olen vittu ällikällä lyötynä tässä.

        Arvaas montako kuolee liikenteessä jos nastat kielletään?

        Muuta vaikka lappiin jänkhälle noitumaan jos ahdistaa elo täällä.

        Asiaa, varauksella. Lapissa on muutakin kuin jänkhää. Kannattaisi joskus tulla käymään; nastarenkailla tosin, ettei tarvi taas teitä Keski-Suomen Grönholmeja olla nykimässä ojista kitkarenkaineen.


      • uskottavaa,todella.

        "MTV3:n mukaan Nastarenkaat aiheuttavat terveyshaittoja."

        Saman paskatuutin mukaan kokoomuksen kannatus on huippuluokkaa,Suomi tienaa Kreikan takuilla,Suomessa ei ole korruptiota ja meillä on työvoimapula.


      • argumentointivirhe
        uskottavaa,todella. kirjoitti:

        "MTV3:n mukaan Nastarenkaat aiheuttavat terveyshaittoja."

        Saman paskatuutin mukaan kokoomuksen kannatus on huippuluokkaa,Suomi tienaa Kreikan takuilla,Suomessa ei ole korruptiota ja meillä on työvoimapula.

        Se, että olisi yhdessä asiassa väärässä ei mitenkään "todista" että olisi väärässä JOKA ASIASSA.

        Tuo on siis argumentointivirhe.


    • hui kauhistus!

      Selvästi tässä liipaistiin asiaa oikealla tavalla vaikka tarkoitus ei ollut edes provosoida vaan naureskella nastoilla ajeleville "neideille". Mutta täällähän monikin porilainen on vetänyt herneen suorastaan molempiin sieraimiin asti!

      En tiedä mitä pahaa on huomauttaa, että nastoilla ei tee mitään. Että nastat on luuserin rengasvalinta, koska ne kuluttavat teitä, yhteistä kansallisomaisuuttamme. Lisäksi nastarengas on laiton rengasvalinta ennen marraskuuta.

      Selvästi palstalaisilla on vastakkaisia mielipiteitä, mutta porukan vastauksista ei saa edes selvää, kun tulee noita tähtimerkkejä sanojen päälle. Ilmeisesti vastauksissa käytetään jostain syystä sopimatonta kieltä. En ymmärrä miksi?

      Voinemme siis vetää johtopäätöksen, että Porissa ns. White Trash -porukka ajelee nastarenkailla. Ihmiset joilla on heikko itsetunto ajavat nastoilla, ja kun heidän maailmankuvaa vähän ravisuttaa ja kyseenalaistaa nasta-autoilua, niin ollaan heti paniikissa puolustautumassa.

      Ajakaa rauhassa nastoillanne. Hienoa, että jotkut itsekkään omahyväisesti ulosmittaavat kaiken mahdollisen ja kaupan pääälle raiskaavat tiet urille. Tosi hienoa porukkaa. Mitäpä sitä yhteistä omaisuuttamme säästelemään, vai mitä? Katsotaan vain sitä omaa napaa ja vedetään nastarenkaat alla paljaalla asfaltilla.

      Eihän sillä ole mitään väliä missä kunnossa tiet ovat keväällä, eihän ole?

      Tää on tätä porukkaa, joka ulkoistaa auton jarruttamisen ABS-järjestelmälle, ajoneuvon hallinnan ajonvakautusjärjestelmälle ja tien kitkakertoimen muutokset nastarenkaalle.

      Nasta-autoilijan elämä järkkyisi, jos pitäisi itse huolehtia jarruttamisesta, hallita oma autonsa ilman elektronisia apuja ja vieläpä aktiivisesti tarkkailla tien liukkautta. Siinähän kuljettaja joutuisi AJAMAAN autoaan ihan itse. Hui kauhistus!

      P.S. Eikös Bemarien pitänyt olla "ajajien autoja"? Miksi ihmeessä melkein kaikki Bemarit Porissa rallattelevat nastat alla? Ilmeisesti Bemareissa tai kuljettajissaan on puutteita, jotka estävät talviautoilun ilman nastarenkaan apua.

      • teknologia on hienoa

        "Tää on tätä porukkaa, joka ulkoistaa auton jarruttamisen ABS-järjestelmälle, ajoneuvon hallinnan ajonvakautusjärjestelmälle ja tien kitkakertoimen muutokset nastarenkaalle."

        Olemme myös ulkoistaneet pieremisen P.E.R.S -järjestelmälle, oluen kaatamisen kädenvakautusjärjestelmälle ja baarivosun lutkakertoimen muutokset miestenvessan seinällä olevaan elektroniseen lumppututkaan johon päivittyy automaattisesti tieto keneltä heruu ja kenellä on menkat.


      • toimitusjohtaja.
        teknologia on hienoa kirjoitti:

        "Tää on tätä porukkaa, joka ulkoistaa auton jarruttamisen ABS-järjestelmälle, ajoneuvon hallinnan ajonvakautusjärjestelmälle ja tien kitkakertoimen muutokset nastarenkaalle."

        Olemme myös ulkoistaneet pieremisen P.E.R.S -järjestelmälle, oluen kaatamisen kädenvakautusjärjestelmälle ja baarivosun lutkakertoimen muutokset miestenvessan seinällä olevaan elektroniseen lumppututkaan johon päivittyy automaattisesti tieto keneltä heruu ja kenellä on menkat.

        Hah hah. Olipa hauskaa, mutta tuolla kommentilla poistut ketjun aihealueelta joka tarkoituksella tai tahattomasti.

        Olet tervetullut kommentoimaan autoiluun, renkaisiin ja erityisesti nastarenkaisiin liittyviä asioita. Baarissakäymiset voi oksentaa omaan ketjuusi.


    • 7 litraa

      "" Nasta-autoilijat jauhavat paljaasta asfaltista karsinogeenisia pienpartikkeleita, joita on kiva hengittää syvälle tuonne keuhkorakkuloihin.""
      On se merkillistä, kun muutaman kymmenen vuotta olen Porissa autoillut nastoilla, muiden tavoin, niin: Kävin muuten vain terveystarkastuksessa keuhkotähystyksessä ja kuvassa, niin hoituri hoituri katsoi naamaan ja sanoi, sinähän et polta, sen näkee naamasta. Kuvissa ilmapussit olivat putipuhtaita, Ei merkkiäkään mistään pölyistä.
      Olisi luullut, että vähintään muutaman renkaan nastat niissä olisi jo muodostunut.
      Asfalttikin painaa melko paljon ja on aika mustaa mömmöä..
      Olisi luullut, että keuhkot painaisivatkin jo aina parikymmentä kiloa kipale ja pikimustina. Ja lekurin tähystinkameran linssi olisi jäänyt pikeen jumiin.

    • aja hiljaa, isi

      Te porilaiset hurjapäät, jotka vielä ajelette kesärenkailla: Malttia sinne aamuliikenteeseen. Lämpömittari näyttää VAIN 11 astetta. Miten mahdatte selvitä aamulla töihin ilman nastarenkaita???

      • 1200

        Järkevintähän paljaalla asfaltilla on ajaa kesärenkailla, mutta talvikeleillä nastoilla. 11 astetta on kesäkeli rengasmielessä. "Kansallisomaisuuden" kulumisesta saa syyttää lainsäätäjää, ei autoilijaa. Sen verran epämukavaa tuo renkaiden vaihto on, etten viitsisi sitä tehdä montaa kertaa talvessa siitä riippuen onko aamulla "kesä- vai talvikeli". Näillä seuduilla kun tuppaa noita talvikelejäkin olemaan muutaman kerran vuodessa nyt ainakin. Mutta, kuten sanoin, kun tulette pohjoiseen talvikeleihin, niin kannattaa laittaa suosiolla ne nastarenkaat.


      • ei tullu talvea viel
        1200 kirjoitti:

        Järkevintähän paljaalla asfaltilla on ajaa kesärenkailla, mutta talvikeleillä nastoilla. 11 astetta on kesäkeli rengasmielessä. "Kansallisomaisuuden" kulumisesta saa syyttää lainsäätäjää, ei autoilijaa. Sen verran epämukavaa tuo renkaiden vaihto on, etten viitsisi sitä tehdä montaa kertaa talvessa siitä riippuen onko aamulla "kesä- vai talvikeli". Näillä seuduilla kun tuppaa noita talvikelejäkin olemaan muutaman kerran vuodessa nyt ainakin. Mutta, kuten sanoin, kun tulette pohjoiseen talvikeleihin, niin kannattaa laittaa suosiolla ne nastarenkaat.

        Ongelma on siinä, kun ei ole enää täällä Länsi-Suomessa talvikelejä, kuten joskus 80-luvulla oli.

        Montako kertaa tänä syksynä on oikeasti tarvinnut nastarengasta? Kyllä, nolla kertaa. Tästä lähtökohdasta, eli totaalisen muuttunut talvi-ilmasto, on vaikea puolustella nastarenkaiden käyttöä tai tarvetta, kun kerran tarvetta ei ole. Kesäkeli jatkuu tälläkin hetkellä ulkona, eikä se varmaan edes yllätä ketään!


    • Autoeiookoristeena

      Talvirenkaat laitetaan kun liukkaista keleistä on aavistus.
      Ei niitä aamulla aleta laittamaan klo5 kun pitäisi töihin lähteä. Jos tulee jäättömiä ja lumettomia kelejä, so what.
      Keskittykää ny uusiin pykäliin, mitä vois laittaa rajottamaan tätä keskitysleirielämää.
      On näet kaikenlaista väkeä jotka saa palkkaa siitä että keksivät lisää rajoitteita "Suomi on vapaa maa" alueelle.

    • Ostin hajottamolta

      2012 hyvät kitkarenkaat vanteineen maksoi 4kpl 150€ nyt alla, sittenkun tulee lumikelit ja liukkaat laitetaan alle nastarenkaat.Laiskan sutjakkaasti,kun vaihtelee 1 h siinä kuluu.

      • ohi vaan!

        Hyvät kitkarenkaat maksaa noin 500-600 euroa "normaalissa" rengaskoossa. Vanteet siihen päälle.

        Ja päivittäin saa ohitella nastapellejä taajama-alueella, kun ne nilkuttavat 45 km/h 50:n alueella kuivalla asfaltilla.

        Ei voi ymmärtää.


    • 4x4

      Eikös tuo nasta vs kitkarengas ajattelu ole aivan turhaa. Toinen nyt tykkää mämmistä ja toinen rahkasta. Itsellä ollut molempia eikä kumpaakaa tarvi haukkua ovat vain erillaisia ajaa. Tärkeintä on kuitenkin neljä vetävää pyörää.

      • verollePANO

        Ei tässä tapauksessa, kun nastarenkaat kuluttavat yhteisistä verovaroista maksettavia teitä. Eli minä osallistun kuluvien teiden ylläpitokustannuksiin nasta-autoiloijoiden takia, vaikka en itse aja nastarenkailla. Tuossa siis ongelman ydin!

        Ongelmaa ei olisi, jos nasta-autoilijat maksaisivat talven aikana nastojen takia tapahtuvan teiden kulumisen. Eli nastarenkaat on saatava verolle!


    • ajoissa kerrankin

      eiköhän sitä koko talvi taas ajeta sulilla teillä niin ei varmaan ole merkitystä onko ne renkaat alla jo nyt marraskuutahan tässä pian aletaan elämään!!

      • missä on lumi?

        Eiköhän nastattomalla talvirankaallakin pysy tiellä, kun alla nyt on kytännössä koko ajan paljasta asfalttia. Nastarengas on vähän liiallista nykyilmastossa.

        Nastarengas autossa on vähän kuin makuukamarin puolella viisi kondomia päällekkäin; varmaa ja turvallista ehkäpä, mutta täysin mautonta ja tarpeetonta.


    • Jaa oikeinko

      rapisee ? Ruttasin juuri leivinpaperin paperin keräykseen.

      • eli nastarenkaissa

        Pysytäänpä aiheessa!


    • turhuuden huippu

      Edelleen vaan rapisee. Kahta kauheammin.

      Mikä hienous siinä on, kun saa jauhaa kuivaa asfalttia nastarenkailla? Edelleenkään talvikumeille ei ole käyttöä kuin makuukamarin puolella. Autoon paras rengastus on nastaton talvirengas eli kitkarengas.

      Kovin on harvassa ne kelit, että nastaa muka tarvitsee. Katotaas ensi vikon ennuste: yötä-päivää 7 astetta.

      Jep, jep. Se niistä nastoista.

      • kumintarve nolla

        Sinä nyt et tarvi kumeja varsinkaan siellä makuukamarin puolella ellei puhuta pumpattavasta tyttöystävästäsi.


      • kitkaa alle
        kumintarve nolla kirjoitti:

        Sinä nyt et tarvi kumeja varsinkaan siellä makuukamarin puolella ellei puhuta pumpattavasta tyttöystävästäsi.

        Nastoja ei tarvi talvella, talvirenkaita kylläkin.


      • kesärajoitukset!!!
        kitkaa alle kirjoitti:

        Nastoja ei tarvi talvella, talvirenkaita kylläkin.

        Just noin. Nastarenkailla ei tee mitään, kun tiellä on kesäkeli.

        Talvinopeusrajotusten laittajat eivät tosin ole huomanneet muuttunutta talvi-ilmastoa vielä. Tuollahan pitäis olla teillä veillä kesärajoitukset!!!


    • edelleen rapisee

      Raps, raps, asfaltin pintaa nastat raapii, paljasta katua ihan turhaan kaapii. Lumesta ja jäästä ei tietoa, kesäkeli vaatii faktojen sietoa. Nastat kun raapii kuivaa katua, tyhmempikin alkaa sen jo tajuta; nastarenkaiden käyttöjäl ei asioist oo hajua, entisiin talviin ei enää oo paluuta.

      • pitäs julkasta

        tää ois hyvä Satakunnan kansan tekstaripalstalle!


    • goodyearm

      Tulkaas kitkapellet kokeileen ajamista tonne maaseudun pikkuteille. Morjestan teille sinne ojanpohjalle. Porin liikenteen turvaväleillä kitkoilla ei tee mitään. Mielipide muuttuis, jos tuo joutava teiden suolaus lopetettais.

      • takavetoisel Bemulla

        Hyvin on tiellä pysynyt pikkuteilläkin!

        Ainut kerta kun ojaan olen ajanut oli kesäkuussa, kuivalla asfaltilla. Kun vauhtia tarpeeksi on asfaltti joskus hyvin liukas!

        Mutta lumella ja jäällä on pikkuteitä kiva lykkiä. Tärkeintä ottaa ajovakaudenhallinnat ja muut vempaimet pois päältä, ja antaa hanaa!


      • kitkoilla pärjää

        Itä-suomessa oli jyrkkä mäki kirkas jää ja vettä. Pituutta sillä oli n:20-30metriä. Mäen alla jyrkkä mutkainen mäki. Hienosti kitkoilla pärjäsi sillä tiellä, ei menty ojaan. Välillä tuli pelon hetkiä, kun vastaan tuli kaveri, joka ajoi keskellä tiellä, mutta niinhän maaseudulla on tapana.


      • kyllä pärjää
        kitkoilla pärjää kirjoitti:

        Itä-suomessa oli jyrkkä mäki kirkas jää ja vettä. Pituutta sillä oli n:20-30metriä. Mäen alla jyrkkä mutkainen mäki. Hienosti kitkoilla pärjäsi sillä tiellä, ei menty ojaan. Välillä tuli pelon hetkiä, kun vastaan tuli kaveri, joka ajoi keskellä tiellä, mutta niinhän maaseudulla on tapana.

        Porissa kun on paljaat ja sulat tiet, niin täällä pärjää kitkarenkailla vielä paremmin.

        Ihmettelen vaan, koska jengi tajuaa, että talvet eivät ole ENÄÄ sellaisia kuin 80-luvulla. Nastarenkaita ei vaan oikeasti enää tarvitse!

        Tälläkin hetkellä paljas maa, ja ennuste lupaa sulla myös ensi viikoksi. Nastoja ei siis vain yksinkertaisesti tarvita Porissa (eikä koko Länsi-Suomessa).


    • kesärenkailla

      Ei oo tosiaan paljon nastoja tarvinnut tänä "talvena".

      Tosin ei kai kukaan luullutkaan, että nastoja nykyään enää tarvitaan? Vähän ovat talvet muuttaneet ilmettään Porissakin...

    • mitä tapahtui???

      PELKO on jännä asia. Se, että ihminen pelkää jotakin. Pelko liittyy vahvasti myös nastarenkaisiin. Miksi joku laittaa nastat alle syyskuussa, kun marraskuun loppuun mennessä nastoja EI ole tarvittu KERTAAKAAN?

      Pelon takia. Pelko siitä, että sataa lunta. Pelko siitä, ettei osaa ajaa liukkaalla. PELKO on se avainsana.

      Miksi kaikki eivät hanki nastattomia talvirenkaita? PELKO on syynä. Pelätään, että nastaton talvirengas ei pito-ominaisuuksiltaan olekaan nastarenkaan veroinen. LUULLAAN niin ja PELÄTÄÄN niin.

      Mutta tietoa ei tunnu porilaisilla olevan ja kaikki perustuu LUULOON ja PELKOON. Niistä lähtökohdista noin 90 % autoilijoista rengastaa autonsa väärin eli nastarenkailla, vaikka nastoja ei nykytalvessa tarvita ja niinä harvoina lumi- ja jääpäivinä pärjää kitkarenkailla paremmin kuin hyvin. Sen jokainen huomaa avaamalla silmänsä. Vaikka ihan tällä hetkellä.

      Minne viisaus ja järki ovat kadonneet?

      • nastamuumio2122112

        Joku saisi opettaa sinullekin hieman pelkoa.


      • en vaan tajua!
        nastamuumio2122112 kirjoitti:

        Joku saisi opettaa sinullekin hieman pelkoa.

        Paljas, märkä asfaltti vaatii nastoja renkaisiin?

        Plussalla mennään yötä-päivää.

        Pysyn kyllä nastattomilla talvirenkaillani tiellä MAINIOSTI.


    • normitalvi päällä!

      On tää "nykytalvi" kyllä raju isku nasta-autoilijoiden naamaan.

      Marraskuu lopuillaan ja nastoja ei ole vielä tarvinnut kertaakaan. Normaali talvi, siis.

      Koskahan nastarenkaita ostavat tajuavat niiden turhuuden?

      • Sopii mulle

        Ei se mikään isku ole, ei minua haittaa ollenkaan se että jauhan tienpintaa pölyksi juuri sinun keuhkojasi varten.Siitähän minä maksan vitun isoa autoveroa että saan näin tehdä.


      • ei hyvää päivää
        Sopii mulle kirjoitti:

        Ei se mikään isku ole, ei minua haittaa ollenkaan se että jauhan tienpintaa pölyksi juuri sinun keuhkojasi varten.Siitähän minä maksan vitun isoa autoveroa että saan näin tehdä.

        Hieno asenne elämään. Onneksi kaikki eivät ole tuollaisia k-päitä. Olisi tämä maapallo aika ikävä paikka muutoin asua.

        Sarkasmin haistat varmaan Noormarkkuun asti?


      • akateemiset kitkat
        Sopii mulle kirjoitti:

        Ei se mikään isku ole, ei minua haittaa ollenkaan se että jauhan tienpintaa pölyksi juuri sinun keuhkojasi varten.Siitähän minä maksan vitun isoa autoveroa että saan näin tehdä.

        "Ei se mikään isku ole, ei minua haittaa ollenkaan se että jauhan tienpintaa pölyksi juuri sinun keuhkojasi varten.Siitähän minä maksan ***** isoa autoveroa että saan näin tehdä."

        Ton vois tulostaa ja laittaa seinälle. Kiteyttää kivasti nastarenkaita käyttävien ihmisten "yksinkertaisuuden", v-mäisyyden ja k-päisyyden. Porilaista roskasakkia parhaimmillaan.

        Voin muuten lyödä 10 euroa vetoa, että tuon sitaateissa olevan kommentin kirjoittajalla ei ole YLEMPÄÄ KORKEAKOULUTUTKINTOA.

        Vaikka eihän se sinällään mitään merkkaa, mutta kun asiaa toistamiseen ajattelee, niin kyllä se sittenkin vähän merkkaa. Toiset ovat yhteiskunnan asteikolla ns. parempaa väkeä ja toiset sitä valkoista roskaa eli "White trash" -porukkaa.

        Palstalaiset voivat omassa mielessään kategoorisesti sijoittaa sitaatin takana olevan jampan jompaan kumpaan ;)


      • verolle pano mieless
        Sopii mulle kirjoitti:

        Ei se mikään isku ole, ei minua haittaa ollenkaan se että jauhan tienpintaa pölyksi juuri sinun keuhkojasi varten.Siitähän minä maksan vitun isoa autoveroa että saan näin tehdä.

        "Ei se mikään isku ole, ei minua haittaa ollenkaan se että jauhan tienpintaa pölyksi juuri sinun keuhkojasi varten."

        No joo, pysytään asiassa. Selvästikin kommentin kirjoittaja on huomannut, että nastarenkaat eivät oikein ole elementissään nykytalvessa. Jos olisi LUNTA ja JÄÄTÄ tiet täynnä, niin eiväthän ne nastat jauhaisi sitä tien pintaa pölyksi. Mutta tällä hetkellä moni nastarengas kaapii ja raapii paljasta asfalttia. Ilmeiseti tavan ja tottumuksen vuoksi. Nastat on alla, kun 80-luvullakin oli. Ei olla mietitty, että onko tarve todellinen. Siis nastarenkaille, talvirenkaitahan me kaikki tarvitsemme, mutta ilman nastojakin ne pitävät auton kivasti tiellä. Eli ongelma on siinä, että näillä keleillä nastarengas ei oikein ole elementissään.

        Harmi ettei nastarenkaita ole vielä saatu verolle. Hinta on helppo tapa ohjata ihmisten valintoja. Ostaisitko uuden talvirengassetin:

        kitkarenkaat 500 euroa
        nastarenkaat 800 euroa

        Kumman ostaisit?

        Aika moni joutuisi nöyrtymään kitkoihin ja ihan taloudellisistä syistä. En tiedä olisiko siinä mitään pahaa, loppujen lopuksi.


      • itkuaporuayhyy
        akateemiset kitkat kirjoitti:

        "Ei se mikään isku ole, ei minua haittaa ollenkaan se että jauhan tienpintaa pölyksi juuri sinun keuhkojasi varten.Siitähän minä maksan ***** isoa autoveroa että saan näin tehdä."

        Ton vois tulostaa ja laittaa seinälle. Kiteyttää kivasti nastarenkaita käyttävien ihmisten "yksinkertaisuuden", v-mäisyyden ja k-päisyyden. Porilaista roskasakkia parhaimmillaan.

        Voin muuten lyödä 10 euroa vetoa, että tuon sitaateissa olevan kommentin kirjoittajalla ei ole YLEMPÄÄ KORKEAKOULUTUTKINTOA.

        Vaikka eihän se sinällään mitään merkkaa, mutta kun asiaa toistamiseen ajattelee, niin kyllä se sittenkin vähän merkkaa. Toiset ovat yhteiskunnan asteikolla ns. parempaa väkeä ja toiset sitä valkoista roskaa eli "White trash" -porukkaa.

        Palstalaiset voivat omassa mielessään kategoorisesti sijoittaa sitaatin takana olevan jampan jompaan kumpaan ;)

        "Voin muuten lyödä 10 euroa vetoa, että tuon sitaateissa olevan kommentin kirjoittajalla ei ole YLEMPÄÄ KORKEAKOULUTUTKINTOA"

        Ei varmaan hänellä ole, mutta eipä sitä ole sinullakaan.Olet koko ikäsi ollut alempaa kastia ja tulet sitä aina olemaan.


    • ....................

      Vittuako se kenellekään kuuluu ajaako nastarenkailla vai ei!!?

      Nastarenkaat ovat täysin LAILLISET!

      Menikö jakeluun?

      • Ja mitä se

        kellekkään kuuluu mitkä renkaat minun kotteron alla on vaikka olisi rautapyörät kunhan täyttävät lakipykälät ja suositukset.Huolehtikaa vain omista kotteron kurrista niistä teille on murhetta ihan tarpeeksi,älkääkä ottako toisten murheita omaksenne.


      • Täytyy sanoa
        Ja mitä se kirjoitti:

        kellekkään kuuluu mitkä renkaat minun kotteron alla on vaikka olisi rautapyörät kunhan täyttävät lakipykälät ja suositukset.Huolehtikaa vain omista kotteron kurrista niistä teille on murhetta ihan tarpeeksi,älkääkä ottako toisten murheita omaksenne.

        niinkun ukkivainaa "isolla ihmisellä on isot murheet,pienellä pienet,mutta älä omi kumpaisenkaan murheita".


    • Vesa W.

      Nastarenkaat syövät Suomen teitä 2 miljardin arvosta vuodessa. Ajoturvallisuutta eivät lisää yhtään päinvastoin kun tiet jyrsitään ojan kokoisille urille niin siinä kun ajaa vaatii rallikuskin taitoja, että välttää nokkakolarin jos urista joutuu poikkeamaan.

      Kitkarenkaat eli nastattomat talvirenkaat ovat todellinen keksintö rengasalalla. Suurin juttu sen jälkeen, kun irlantilainen Dunlop keksi ilmatäytteisen renkaan. Kaikki ei tunnu ihmiskunnan taidonnäytteen käyttö, toiset taas ajavat ylpeänä asfalttia kuluttamatta kitkarenkailla.

      Mutta tosiaan, mitä yhdestä kahdesta miljardista eurosta. Pikkuraha se on, vai mitä, nasta-autoilijat?

      • siksi ne kuluvat

        Oletkos laskenut miten kiva työllistävä vaikutus tien kulumisella on?Jatkuvasti on työtä tien korjausten kanssa ja työmiehet maksavat veronsa.Kartellifirmoista jotka tiet kunnostavat, en tiedä :)

        Ihan vinkkinä vain, että asioiden on tarkoitus kulua,jotta uusia joudutaan ostamaan.Teknisesti on mahdollista luoda laitteita, hehkulamppuja ja melkein mitä vain joita ei tarvitse juuri koskaan korjata tai vaihtaa.Miksi näin ei tehdä?

        Ei autonvalmistaja isointa tulostaan tee autoista, vaan varaosien myynnillä ja korjauksilla..


    • katupöly o nastoista

      http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565

      "Katupölyn vastainen taistelu kovenee Helsingissä. Kaupungin rakennusviraston koordinoiman tutkimuksen mukaan puolet kevään katupölystä on peräisin tien päällysteestä.

      Katupölyn vastainen taistelu kovenee Helsingissä. Kaupungin rakennusviraston koordinoiman tutkimuksen mukaan puolet kevään katupölystä on peräisin tien päällysteestä.

      Asfaltin ja muiden päällysteiden kulumatuotteet kertyvät tienpinnoille pitkin talvea pääosin nastarenkaiden tuottamina. Aiemmin on oletettu virheellisesti, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta. Näin asia ei kuitenkaan ole. Suurin osa katupölystä johtuu nastarenkaiden tietä kuluttavasta vaikutuksesta."

    • mikä avuksi?

      EPÄMIELLYTTÄVÄ TOTUUS

      Moni porilainen lienee huomannut kuivalla kelillä, miten Porin keskustan ilmassa leijuu pölyä. Tilanne on mielenkiintoinen, koska katuja ei vielä ole hiekoitettu laajamittaisesti. Miksi sitten ilma on täynnä pölyä ja likaa? Miksi auto on kuivalla säällä ihan pölyinen ja nyt märällä kelillä auto likastuu paljon enemmän kuin kesällä?

      Mistä tulee tämä katujemme "likainen vesi"?

      Se on nastarenkaiden tien pinnasta jauhamaa "moskaa". Pölyä, joka leijuu ilmassa ja saastaista likaa, joka märällä kelillä on siinä märkyydessä.

      Ilman nastarenkaita olisi Porin kaduilla tälläkin hetkellä oleva vesi yhtä "puhdasta" kuin mitä se kesällä on. Auton ei pitäisi likastua vaan pelkästään kastua, mutta nyt kyllä näyttää siltä, että auto LIKASTUU Porin katuja ajettaessa.

      Syy on pelkästään joidenkin ihmisten autoihinsa laittamat NASTARENKAAT. Ilman niitä ei olisi sitä likaa ja saastaa, joka nyt on vallannut Porin.

    • mikä maksaa, Pori?

      Mitä tyhmät japsit tekee?

      Tutkimuksen yksi päätulos on se, että ilmanlaatua voidaan parantaa vähentämällä nastarenkaiden käyttöä.

      Suomessa 80 prosenttia autoilijoista käyttää nastarenkaita ja 20 prosenttia kitkarenkaita. Tutkimuksessa käsitellään myös katupölyssä olevia karkeita hiukkasia, joiden vaarallisuus on vasta viime vuosina tajuttu. Hyvin pienten hiukkasten vaarallisuus sydän- ja keuhko-ongelmista kärsiville on tiedetty jo vuosien ajan.

      "Mahdollisia keinoja ovat ainakin nastarenkaille asetettava haittamaksu tai haittavero", toteaa rakennusviraston toimistopäällikkö Pekka Isoniemi.

      Nasta- ja kitkarenkaiden kannattajat ovat kiistelleet renkaiden eduista ja haitoista Suomessa jo kolme vuotta, naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa jo 1990-luvulta lähtien.

      "Japanissa nastarenkaat ovat terveydellisistä syistä kokonaan kiellettyjä ja Oslossa niiden käyttö väheni dramaattisesti, kun renkaille määrättiin 150 euron haittamaksu", Isoniemi kertoi.

      • musta jää

        Ei siellä Japanissakaan eikä oslossa pärjää pelkillä kitkoilla talvella,siitä voit olla varma.On liikenneturvallisuuden vaarantamista estää nastoilla ajelu.Kun lunta tulee niin sitä tulee.


    • Pas`kaa saa

      jauhaa en minä vain ole nähnyt tänäsyksynä sitä katupöly vielä Porissa,autoni alla on kylläkin kitkat.

      • 1200

        Sen verran tuo kitkojen puolustaja on asian ottanut omakseen, että täytyy ihailla sitkeyttä. "Sarvet päässä" voisi ihmetellä miten on veronmaksajana aikaa keskustelupalstalla jauhaa viikosta toiseen verojen väärinkäyttöä melkein yötäpävää sinänsä turhaa ja itsestäänselvää asiaa? Viittaan aikaisempiin postauksiini kolme metriä sitten tässä samassa ketjussa. Nooh, näitä trolleja on muillakin keskustelupalstoilla. Seuraava.


      • 1201
        1200 kirjoitti:

        Sen verran tuo kitkojen puolustaja on asian ottanut omakseen, että täytyy ihailla sitkeyttä. "Sarvet päässä" voisi ihmetellä miten on veronmaksajana aikaa keskustelupalstalla jauhaa viikosta toiseen verojen väärinkäyttöä melkein yötäpävää sinänsä turhaa ja itsestäänselvää asiaa? Viittaan aikaisempiin postauksiini kolme metriä sitten tässä samassa ketjussa. Nooh, näitä trolleja on muillakin keskustelupalstoilla. Seuraava.

        Montako nimimerkkiä sulla on?


      • 1200
        1201 kirjoitti:

        Montako nimimerkkiä sulla on?

        Yksi. Nuo on kuutiot; moottorikelkassa.


      • vrumvrummm
        1200 kirjoitti:

        Yksi. Nuo on kuutiot; moottorikelkassa.

        Puheista päätellen ihan voisi luulla että nuo ovat kuutioita dildossasi.


      • 1200
        vrumvrummm kirjoitti:

        Puheista päätellen ihan voisi luulla että nuo ovat kuutioita dildossasi.

        Njoo, siinäkään ei kitkat toimi; tosin ei kyllä oikein nastatkaan. Paremmin tosin.


    • napsnaps

      Minulle pistettiin nastat hyvin ajoin (ei mahdollisuutta vaihtaa renkaita kuin vkl), ja ensimmäisien lumien aikaan oli turvallista ajella. Takapenkilläni on alle 1vuotias lapsi ja mielummin napustelen vähän aikaisemmin tai saatika ennen kun on myöhäistä ja jotain tapahtuu, niin myös kun ajatellen muitten turvallisuutta liikenteessä naputtelemalla talvirenkailla kun ensimmäiset lumet tulee.

    • Turvat tukkoon

      EI SIINÄ OLE KELLÄÄN MÄÄKIMISITÄ MEILLÄ LAKI SALLI OLI KOTTERON ALLA KESÄ-,KITKA- TAI NASTARENKAAT.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe