Lisääntyminen on nopeaa myös syntyvyyden kautta, lapsilisät hou-

-kuttavat.

Suomalaiset ovat kohta vähemmistönä, haittaaks se?

Pääkaupunkiseudulla on kolmisenkymmentä aluetta, joissa ulkomaalaisia on yli 20 prosenttia väestöstä.

Maahanmuutto keskittyy Helsingissä – kantasuomalaiset välttävät alueita
Vieraskieliset asukkaat keskittyvät pääkaupunkiseudulla tietyille asuinalueille. Lähes 30 alueella yli viidennes asukkaista puhuu äidinkielenään muuta kuin...
HS.FI

50

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänne mahtuu

      Ei haittaa. Stadilaiset ei ole koskaan pelänneet ihmisiä.

    • ...

      Tsadissa on muuten samalla suurin kantasuomalaisten populaatio. Citysaamelaiset. Pitääpi muistaa, kaikki suomessa asuvat ihmiset ovat saamelaisia lukuunottamatta mamuja, tai mamujen jälkeläisiä. Mamun jälkeläinen sinäkin olet, kuka lienetkin.


      =DW=

      • Suomeen saapui ihmisiä Etelä Uralin alueelta ja Pohjois-Persiasta he kuuluivat suomalaisugrilaiseen rotuun.

        Karelilaiset menivät Karjalaan, hämäläiset Hämeeseen ja suomalaiset jäivät Länsi-Suomeen. Suurin osa heistä saapui Eestin kautta Suomeen.

        Saamelaiset olivat jo aijemmin tulleet Suomeen samoilta seuduilta ja kuuluvat myös suomalaisugrilaiseen rotuun.

        Ruotsin kuningas halusi asuttaa Keski suomen ja Kainuun joten saamelaiset joutuivat perääntymään ja antamaan tilaa uusille tulijoille.

        Minä olen myös mamu ja kotisin venäjältä Uralin länsipuolelta.

        Määritelmää mamu voidaan yleistää koskemaan kaikkia maailman ihmisiä.

        Me kantasuomalaiset nyt, olemme suomalaisia. Tänne saapuvat ulkomaalaiset ovat maahanmuuttajia, siirtolaisia tai pakolaisia.

        .


    • mitäkä mies

      Ei hätää
      On niitä ruotsin kielisiä kaupunkeja rannikolla muitakin.

    • Paljain jaloin

      Me paljasjalkaiset Helsinkiläiset taidamme olla kotikaupungissamme jo vähemmistö. Suurinta ääntä "Stadilaisuudestaan" pitävät maalta tulleet böndet, jotka ovat nyt niin kovasti huolissaan peläten näiden vieläkin kauempaa tulleiden valtaavan heidän lähivuosikymmeninään itse valtaamiaan lähiöitä.

      Itse pidän enemmän kansainvälisestä kuin junttimeiningistä.

      • ...

        Sivusta.

        Tsadi aika keinotekoinen yhteisö. Se on niin nuori kulttuuriltaan ja iältäänkin, että jonkinlainen alemmuuskompleksi siellä asuvilla on usein. Meitsi aidosti maalta kotoisin ja kaupunkiasunto on tsadissa. Mutta en ikinä korosta sitä. Tunnen paljon pöndeltä muuttaneita, jotka jotenkin ovat leuhkoja asiasta. Mikään naurettavampaa, kun hikiän paarissa muutamat vuodet tsaddissa koiravartijana toiminut tyyppi sönkkää "slangia". Ite koitan vältellä tollasta, josku kun oikein wituttaa, saattaa joku tsadin murresana toki tulla sekaan puheeseen.

        Tsadilla on niin pieni historia, että ei siinä ole mitään mainitsemisen arvoista. Vähän kuin jenkit minikoossa. Samanlainen historiakin. Jostain muutti ihmisiä jonnekin ja alkoivat sitten kehittämään omaa identiteettiään. Helsinkiläisillä aika heikko itsetunto, kaikki asukkaaat, siis paljasjalkaisetkin on asuneet alueilla vain muutaman sukupolven. Jos sukututkimista alkaisi tekemään, aika äkkiä tulee vastaan ruotsalaiset ja venäläiset.

        Siis mä tulen ihan hyvin toimeen "paljasjalkaisten tsadilaisten" kanssa. On totta, että ongelmallisempia on ensimmäisen polven muuttajat. Tsadissa jokin sellainen perrusvika, se ei ole kaupungin tuntuinen, jotenkin keinotekoisen oloinen. Muutaman sukupolven siellä asuneet kuitenkin tavallaan omaavat jotain perinteitä. Ja sitten on nämä slangia vääntäväty idiootit, jotka oikein tarkoituksella korostavat tsadilaisuuttaan. Maaseudulla niitä sanotaan junteiksi.

        Muistutan edelleen, helsingissä enenpi suomen alkuperäisiä asukkaita, saamelaisia, kuin lapissa. Net ei pidä melua itsestään, kuten paikalliset juntit.

        =DW=


      • ...
        ... kirjoitti:

        Sivusta.

        Tsadi aika keinotekoinen yhteisö. Se on niin nuori kulttuuriltaan ja iältäänkin, että jonkinlainen alemmuuskompleksi siellä asuvilla on usein. Meitsi aidosti maalta kotoisin ja kaupunkiasunto on tsadissa. Mutta en ikinä korosta sitä. Tunnen paljon pöndeltä muuttaneita, jotka jotenkin ovat leuhkoja asiasta. Mikään naurettavampaa, kun hikiän paarissa muutamat vuodet tsaddissa koiravartijana toiminut tyyppi sönkkää "slangia". Ite koitan vältellä tollasta, josku kun oikein wituttaa, saattaa joku tsadin murresana toki tulla sekaan puheeseen.

        Tsadilla on niin pieni historia, että ei siinä ole mitään mainitsemisen arvoista. Vähän kuin jenkit minikoossa. Samanlainen historiakin. Jostain muutti ihmisiä jonnekin ja alkoivat sitten kehittämään omaa identiteettiään. Helsinkiläisillä aika heikko itsetunto, kaikki asukkaaat, siis paljasjalkaisetkin on asuneet alueilla vain muutaman sukupolven. Jos sukututkimista alkaisi tekemään, aika äkkiä tulee vastaan ruotsalaiset ja venäläiset.

        Siis mä tulen ihan hyvin toimeen "paljasjalkaisten tsadilaisten" kanssa. On totta, että ongelmallisempia on ensimmäisen polven muuttajat. Tsadissa jokin sellainen perrusvika, se ei ole kaupungin tuntuinen, jotenkin keinotekoisen oloinen. Muutaman sukupolven siellä asuneet kuitenkin tavallaan omaavat jotain perinteitä. Ja sitten on nämä slangia vääntäväty idiootit, jotka oikein tarkoituksella korostavat tsadilaisuuttaan. Maaseudulla niitä sanotaan junteiksi.

        Muistutan edelleen, helsingissä enenpi suomen alkuperäisiä asukkaita, saamelaisia, kuin lapissa. Net ei pidä melua itsestään, kuten paikalliset juntit.

        =DW=

        Ai niin. Lähiöt on rakennettu nimenomaan rakennettu maaltamuuttajille. Aivan totta, että net pelkäävät ulkomaalta muuttavia. Jotenkuten suuret loispummi-ikäluokat opettelivat kaupunkiasumiseen ja kaikki muutokset ovat mielestään pahasta.

        En mä tiedä, ei mulla ole tsadissa ikinä ollut kerrassaan mitään ongelmia ulkomaalaistaustaisten kanssa, johtuu kai siitä, että en suhtaudu niihin oikein mitenkään. Siinäpähän ovat. Mutta ns. kantasuomalaiset, just suurten ikäluokkien edustajat ja niitten jälkeläiset, ne on usein hankalia tapauksia. Jotenkin niin pirun nurkkakuntaisia, tai miten sen ilmaisisi. Ne ei sinälllään ole ymmärtäneet kaupunkiasumisen luonnetta, mutta käyttäytyvät, kuin potunviljelijä pottupellolla, luulevat omistavansa koko kaupungin.

        Ysadissa on kasvukipuja ja paljon. Ei ongelma mun mielestä niinkään ole "paljasjalkaiset" tai mamut. Eniten rasismia ja muuta ongelmaa tulee näitten pöndeltä kaupunkiin muuttaneiden ja niitten jälkeläisten taholta. Kandee muistaa, missä persuilla suurin kannatus. Ja jostain syystä SLP:llä ei ole hesassa paljoakaan kannattajia. Muuttoliike näkyy kotimaan politiikassakin. Jälkipolttoisesti mutta selvästi.

        =DW=


      • Aloittaja'
        ... kirjoitti:

        Sivusta.

        Tsadi aika keinotekoinen yhteisö. Se on niin nuori kulttuuriltaan ja iältäänkin, että jonkinlainen alemmuuskompleksi siellä asuvilla on usein. Meitsi aidosti maalta kotoisin ja kaupunkiasunto on tsadissa. Mutta en ikinä korosta sitä. Tunnen paljon pöndeltä muuttaneita, jotka jotenkin ovat leuhkoja asiasta. Mikään naurettavampaa, kun hikiän paarissa muutamat vuodet tsaddissa koiravartijana toiminut tyyppi sönkkää "slangia". Ite koitan vältellä tollasta, josku kun oikein wituttaa, saattaa joku tsadin murresana toki tulla sekaan puheeseen.

        Tsadilla on niin pieni historia, että ei siinä ole mitään mainitsemisen arvoista. Vähän kuin jenkit minikoossa. Samanlainen historiakin. Jostain muutti ihmisiä jonnekin ja alkoivat sitten kehittämään omaa identiteettiään. Helsinkiläisillä aika heikko itsetunto, kaikki asukkaaat, siis paljasjalkaisetkin on asuneet alueilla vain muutaman sukupolven. Jos sukututkimista alkaisi tekemään, aika äkkiä tulee vastaan ruotsalaiset ja venäläiset.

        Siis mä tulen ihan hyvin toimeen "paljasjalkaisten tsadilaisten" kanssa. On totta, että ongelmallisempia on ensimmäisen polven muuttajat. Tsadissa jokin sellainen perrusvika, se ei ole kaupungin tuntuinen, jotenkin keinotekoisen oloinen. Muutaman sukupolven siellä asuneet kuitenkin tavallaan omaavat jotain perinteitä. Ja sitten on nämä slangia vääntäväty idiootit, jotka oikein tarkoituksella korostavat tsadilaisuuttaan. Maaseudulla niitä sanotaan junteiksi.

        Muistutan edelleen, helsingissä enenpi suomen alkuperäisiä asukkaita, saamelaisia, kuin lapissa. Net ei pidä melua itsestään, kuten paikalliset juntit.

        =DW=

        Sinulla on tosi huono itsetunto, paha alemmuuskompleksi !
        Koko kirjoituksesi haisee siltä.

        Jos on hyvä itsetunto, on onnellinen ja rauhallinen, puolustaa omiaan.


      • Paljain jaloin
        ... kirjoitti:

        Ai niin. Lähiöt on rakennettu nimenomaan rakennettu maaltamuuttajille. Aivan totta, että net pelkäävät ulkomaalta muuttavia. Jotenkuten suuret loispummi-ikäluokat opettelivat kaupunkiasumiseen ja kaikki muutokset ovat mielestään pahasta.

        En mä tiedä, ei mulla ole tsadissa ikinä ollut kerrassaan mitään ongelmia ulkomaalaistaustaisten kanssa, johtuu kai siitä, että en suhtaudu niihin oikein mitenkään. Siinäpähän ovat. Mutta ns. kantasuomalaiset, just suurten ikäluokkien edustajat ja niitten jälkeläiset, ne on usein hankalia tapauksia. Jotenkin niin pirun nurkkakuntaisia, tai miten sen ilmaisisi. Ne ei sinälllään ole ymmärtäneet kaupunkiasumisen luonnetta, mutta käyttäytyvät, kuin potunviljelijä pottupellolla, luulevat omistavansa koko kaupungin.

        Ysadissa on kasvukipuja ja paljon. Ei ongelma mun mielestä niinkään ole "paljasjalkaiset" tai mamut. Eniten rasismia ja muuta ongelmaa tulee näitten pöndeltä kaupunkiin muuttaneiden ja niitten jälkeläisten taholta. Kandee muistaa, missä persuilla suurin kannatus. Ja jostain syystä SLP:llä ei ole hesassa paljoakaan kannattajia. Muuttoliike näkyy kotimaan politiikassakin. Jälkipolttoisesti mutta selvästi.

        =DW=

        Sitähän mä just sanoin, ilman turhia jaarituksia


      • ...
        Aloittaja' kirjoitti:

        Sinulla on tosi huono itsetunto, paha alemmuuskompleksi !
        Koko kirjoituksesi haisee siltä.

        Jos on hyvä itsetunto, on onnellinen ja rauhallinen, puolustaa omiaan.

        ?

        Et ilmeisimmin ymmärtänyt kirjoitusta. Vain typerykset korostavat jotain tsadilaisuuttaan. Tai yleensäkään piiloudu minkään jengin taakse. 2Mullapa se on sellanen serkkupoika..." Todellla säälittävää ajattelua. Cityelämä on yksilöpohjaista yhteisöelämää. Yksilä on individuaalinen persoona, joka on osa suurempaa kokonaisuutta. Isotkin kokonaisuudet kuitenkin koostuvat yksilöistä.

        Monet pöndeltä tsadiin muuttaneet on jotenkin revitty pois serkkupoikien ja naapureitten verkostoista, siksi ne on eksyksissä. Mulla ei tollasia ongelmia ole, viihdyn oikein hyvin kaupungeissa, pöndellä paljon tympeämpää. Joku tsadfi niin nuori kaupunki, se muotoutuu koko ajan. Mutta se on ainoa vähän isompi kaupunki suomessa. Siellä voi ihan kohtuullisesti elellä normaalia kaupunkielämää. Suurimmassa osassa suomea se on mahdotonta. Pöndellä eläminen ihan oma asiansa. Se on perceestä. Mä nyt asun osan ajasta pöndellä, mutta ei se viihtyvyys ole ole täällä oikein hääviä. Sukupolvia vanhoja riitoja, kauheaa juoruamista, jokainen sukua toisilleen. Tsadissa riittää, kun menee korttelin päähän kämpästä, ihan on rento fiilis ja vapaa olo.

        Suomessa monenkinlaisia asumisilmentymiä Tsadi ja hikiä tavallaan kaks ääripäätä. Mutta on just pikkukaupungit, korvessa asuvat ihmiset, erilaisissa kolhooseissa asuvat ihmiset jne. Ja osa porukoista asuu roskiksissakin. Tästä ajoittain juttua, mutta mun mielestä tosiasia on, joitkut haluavat asustella roskiksissa, ihan oma valinta. Mä en valinnut hikiää asuinpaikakseni, mutta tsadin valitsin. Että tässä keikkastaan, eri maailmojen välissä.

        =DW=


      • Alter ego
        ... kirjoitti:

        Ai niin. Lähiöt on rakennettu nimenomaan rakennettu maaltamuuttajille. Aivan totta, että net pelkäävät ulkomaalta muuttavia. Jotenkuten suuret loispummi-ikäluokat opettelivat kaupunkiasumiseen ja kaikki muutokset ovat mielestään pahasta.

        En mä tiedä, ei mulla ole tsadissa ikinä ollut kerrassaan mitään ongelmia ulkomaalaistaustaisten kanssa, johtuu kai siitä, että en suhtaudu niihin oikein mitenkään. Siinäpähän ovat. Mutta ns. kantasuomalaiset, just suurten ikäluokkien edustajat ja niitten jälkeläiset, ne on usein hankalia tapauksia. Jotenkin niin pirun nurkkakuntaisia, tai miten sen ilmaisisi. Ne ei sinälllään ole ymmärtäneet kaupunkiasumisen luonnetta, mutta käyttäytyvät, kuin potunviljelijä pottupellolla, luulevat omistavansa koko kaupungin.

        Ysadissa on kasvukipuja ja paljon. Ei ongelma mun mielestä niinkään ole "paljasjalkaiset" tai mamut. Eniten rasismia ja muuta ongelmaa tulee näitten pöndeltä kaupunkiin muuttaneiden ja niitten jälkeläisten taholta. Kandee muistaa, missä persuilla suurin kannatus. Ja jostain syystä SLP:llä ei ole hesassa paljoakaan kannattajia. Muuttoliike näkyy kotimaan politiikassakin. Jälkipolttoisesti mutta selvästi.

        =DW=

        @ DW

        Sanoit loispummiluokan tulleen lähiöihin kun ne rakennettiin, joten et taida kuitenkaan tuntea taustoja muutolle?
        Lyhyesti kuittaan:

        Suurperheet maalla edelsivät lähiörakentamisbuumia. Kaikille ei todellakaan löytynyt työtä landella mutta eteläinen Suomi alkoi olla työvoimapulassa. Oli myös poliittista ja yritysmaailman johtoa, jotka halusivat toimia gryndereinä, rahoittajina jne. tienaten sievoiset summat rakennusbuumin ansiosta.
        Se väki, joka etelään muutti, oli kaikkea muuta kuin loisia. He tulivat tekemään työtä. He myös loivat työtä muuaallekin kuin rakennusalalle, sillä rakennettuhin terveyskeskuksiin, kouluihin, tarhoihin, lisääntyneisiin kauppoihin jne. tarvittiin hlö-kuntaa. Silloin alkoi myös naisten työllistyminen ja kotiäidit olivat enää hyvin harvinaisia.
        Paljon lähti väkeä myös Ruotsiin. Heitä lähti sinne jo 60-luvun alussa, sitten 70- luvulla taas. Sielläkin kun alkoi rakennusbuumi ja työvoimapula samaan aikaan.

        Se väki, joka nyttemmin lähiöissä majailee, on heikosti koulutettuja joille ei ole työmarkkinoilla kysyntää, sekä mamuja, joista moni on työllistynyt vain suomalaisten kalliisti kouluttamalla ja yrittäjiksi ryhtyneet vain suomalaisten antamilla starttirahoilla, työllistämistuilla, jne. Siihen en nyt puutu, vain loispummiasiaan halusin kommentoida.


      • ...
        Alter ego kirjoitti:

        @ DW

        Sanoit loispummiluokan tulleen lähiöihin kun ne rakennettiin, joten et taida kuitenkaan tuntea taustoja muutolle?
        Lyhyesti kuittaan:

        Suurperheet maalla edelsivät lähiörakentamisbuumia. Kaikille ei todellakaan löytynyt työtä landella mutta eteläinen Suomi alkoi olla työvoimapulassa. Oli myös poliittista ja yritysmaailman johtoa, jotka halusivat toimia gryndereinä, rahoittajina jne. tienaten sievoiset summat rakennusbuumin ansiosta.
        Se väki, joka etelään muutti, oli kaikkea muuta kuin loisia. He tulivat tekemään työtä. He myös loivat työtä muuaallekin kuin rakennusalalle, sillä rakennettuhin terveyskeskuksiin, kouluihin, tarhoihin, lisääntyneisiin kauppoihin jne. tarvittiin hlö-kuntaa. Silloin alkoi myös naisten työllistyminen ja kotiäidit olivat enää hyvin harvinaisia.
        Paljon lähti väkeä myös Ruotsiin. Heitä lähti sinne jo 60-luvun alussa, sitten 70- luvulla taas. Sielläkin kun alkoi rakennusbuumi ja työvoimapula samaan aikaan.

        Se väki, joka nyttemmin lähiöissä majailee, on heikosti koulutettuja joille ei ole työmarkkinoilla kysyntää, sekä mamuja, joista moni on työllistynyt vain suomalaisten kalliisti kouluttamalla ja yrittäjiksi ryhtyneet vain suomalaisten antamilla starttirahoilla, työllistämistuilla, jne. Siihen en nyt puutu, vain loispummiasiaan halusin kommentoida.

        Mnaah.

        Kyllä meitsi tietää kaupungillistumisen. Vielä mun nuoruudessa porukoita muutti elintasopakolaisiksi ruotsiin. Ja tyhjiä mökkejä löytyy edelleen, ei kaikki ole kurkihirttämyöten lahoneet vielä. Nyt menosssa toinen aalto, ei pöndellä ole senkään vertaa töitä, kuin ennen. Nämät kaupunkien lähikunnat muuttuneet jonkinlaisiksi satelliittilähiöiksi. Kun tulee isoja irtisanomisia, lehdet pullistelevat pilkkahintaan myytäviä ok-taloja.

        Se ero näissä satelliittilähiöissä kaupunkien lähijöihin on, täällä porukoilla olisi koulutusta, paljonkin, vain duunit puuttuvat. Onhan kaupunkienkin lähiöissä koulutettua porukkaa, laskin, meidän rivarin asikkaista puolella ylempi korkeakoulututkinto, osa toki amispohjalla. Siinä eroja lähijöitten sisällä, olemassa vuokrataloja, joissa tosiaan on paljon mamua ja työtöntä. Luokkajako tulee esiin rahassa, kenellä vara ostaa millanen kämppä ja kuka joutuu asumaan tukiaisilla vuokraluukussa.

        Tästä luokkajaosta ollut polemiikkia viime aikoina, kyllä se on suomeen jo muotoutunut, karkeasti kahtiajako, työttömät, työtä tekevät ja sitten varakkaammat, joilla pääomatuloja. Siitä hassu juttu, maanviljelys älyttömän pääomavaltaista hommaa, mutta suuri osa viljelijöistä erittäin heikosti koulutettuja. Ja jossain hikiällä ne leimautuvat automaattiseti junteiksi. Isot omaisuudet, ruumiiillista työtä,, pienet tulot.

        Edelleen sitä mieltä, suomessa muut mamuja, paitsi saamelaiset. Ja saamelaisia kaikista eniten tsadissa, vaikka pieni vähemmistö onkin. Ai niin, on meidänkin parkkipaikalla jollain autossa saamenlippu peräkontissa. Joku tietotekniikka-asiantuntija, jolla muijana pappi. sattumalta tullut porukat tutuiksi, ei meidän pihassa ole kuin yksi paljasjalkainen tsadilainen, just yks perhe muutti roista. Että paljasjalkaisiin harvoin törmää, niitäkin on niin vähän.

        =DW=


      • DWD:lle
        ... kirjoitti:

        ?

        Et ilmeisimmin ymmärtänyt kirjoitusta. Vain typerykset korostavat jotain tsadilaisuuttaan. Tai yleensäkään piiloudu minkään jengin taakse. 2Mullapa se on sellanen serkkupoika..." Todellla säälittävää ajattelua. Cityelämä on yksilöpohjaista yhteisöelämää. Yksilä on individuaalinen persoona, joka on osa suurempaa kokonaisuutta. Isotkin kokonaisuudet kuitenkin koostuvat yksilöistä.

        Monet pöndeltä tsadiin muuttaneet on jotenkin revitty pois serkkupoikien ja naapureitten verkostoista, siksi ne on eksyksissä. Mulla ei tollasia ongelmia ole, viihdyn oikein hyvin kaupungeissa, pöndellä paljon tympeämpää. Joku tsadfi niin nuori kaupunki, se muotoutuu koko ajan. Mutta se on ainoa vähän isompi kaupunki suomessa. Siellä voi ihan kohtuullisesti elellä normaalia kaupunkielämää. Suurimmassa osassa suomea se on mahdotonta. Pöndellä eläminen ihan oma asiansa. Se on perceestä. Mä nyt asun osan ajasta pöndellä, mutta ei se viihtyvyys ole ole täällä oikein hääviä. Sukupolvia vanhoja riitoja, kauheaa juoruamista, jokainen sukua toisilleen. Tsadissa riittää, kun menee korttelin päähän kämpästä, ihan on rento fiilis ja vapaa olo.

        Suomessa monenkinlaisia asumisilmentymiä Tsadi ja hikiä tavallaan kaks ääripäätä. Mutta on just pikkukaupungit, korvessa asuvat ihmiset, erilaisissa kolhooseissa asuvat ihmiset jne. Ja osa porukoista asuu roskiksissakin. Tästä ajoittain juttua, mutta mun mielestä tosiasia on, joitkut haluavat asustella roskiksissa, ihan oma valinta. Mä en valinnut hikiää asuinpaikakseni, mutta tsadin valitsin. Että tässä keikkastaan, eri maailmojen välissä.

        =DW=

        vanhat aivosi ovat kuivuneet uurteisiinsa.

        En jaksa.


      • ...
        DWD:lle kirjoitti:

        vanhat aivosi ovat kuivuneet uurteisiinsa.

        En jaksa.

        ?

        Miten kommenttisi liittyy aloitukseen ja sen aiheeseen?

        =DW=


      • Kirjoita

        helsinkiläisyys pienellä alkukirjaimella, ellei se ole lauseen alussa. Samoin esim. Turku - turkulaiset.


      • Alter ego
        Kirjoita kirjoitti:

        helsinkiläisyys pienellä alkukirjaimella, ellei se ole lauseen alussa. Samoin esim. Turku - turkulaiset.

        Opettele erottelemaan nimimerkki keskustelulaatikosta. Moukkamaista käyttää sitä lauseen aloitukseen. Moukkamaista on myös puuttua keskusteluun pelkästään oikaisten jonkun kirjoitustapaa, -tyyliä tai -virheitä. Toki se sopii besserwisserille.

        Suomalaisten alkuperää tutkittaessa on muistettava myös eestiläiset juuremme. Eestissä oli maanviljelystä ja pysyvän asumisen merkit jo silloin kun Suomi oli vielä asuttamattomaksi luokiteltava. Suomi on ollut metsästäjien ja kalastajien ihannealue runsaiden saaliiden ansiosta. Eestistä ja Venäjän kautta ovat tulleet ja jossain vaiheessa itsekukin on sitten asettunut aloilleen.
        Eestiläisten Kalevpoegin mukaan Kalev ui Suomenlahden yli nykyiseen Suomeen vaimonhakuun. En enää muista saiko rukkaset kuten Kalevalan Väinämöinen Ainon päätettyä hukuttautua.
        Osa historioitsijoista on sitä mieltä, että kyseessä on sama tarina kuin Kalevala, hahmot samanlaisissa voimasuhteissa mutta eri nimin ja, että näiden eeposten kertoma alue on ollut hyvin suuri ja olisi pitänyt sisällään Baltian maat, Suomen ja isohkon osan läntistä Venäjää. Tarinoiden kerrotaan sisältävän pääasiassa neuvoja ihmisille, kuinka pitäisi tai ei pitäisi toimia. Pohjan sota olisi heidän mukaansa sitä, että nykyisten suomalaisten esi-isät olisivat "työntäneet" alkuperäisväestön eli saamelaiset pohjoiseen, tappaneen ison osan heistä valloitusretkillään ja varmasti oli pariutumisia ja väestöjen sekaantumista. Joten ei kai se =DW= ihan hirveän väärässä ole?
        No, nyt karkaa aihe mutta pointtini oli se, että myös eteläinen naapuri, joka omaa samat esi-isät kuin me, on myös huomioitava.


      • Ylpeä Juuristani
        Kirjoita kirjoitti:

        helsinkiläisyys pienellä alkukirjaimella, ellei se ole lauseen alussa. Samoin esim. Turku - turkulaiset.

        Stadilaisena kirjoitan Helsinki ja Stadi aina isolla alkukirjaimella, oli muoto mikä hyvänsä.


      • Kirjoituksen pohdintaa
        Ylpeä Juuristani kirjoitti:

        Stadilaisena kirjoitan Helsinki ja Stadi aina isolla alkukirjaimella, oli muoto mikä hyvänsä.

        Miksi nimimerkkisi toinen sana on isolla, jos kerran olet tarkka oikeinkirjoituksesta?


      • Ylpeä Juuristani
        Kirjoituksen pohdintaa kirjoitti:

        Miksi nimimerkkisi toinen sana on isolla, jos kerran olet tarkka oikeinkirjoituksesta?

        Tietysti siksi koska arvostan Juuriani. Jos arvstaisin sinua niin kirjoittaisin sinua sanankin isolla alkukitjaimella. Todellisuudessahan joku "Kirjoita" nimimerkki oli olevinaan tarkka puuttumalla omaan ison alkukiraimen käyttööni.

        Minä käytän isoja alkukirjaimia ihan milloin haluan, sille et valitettavasti voi mitään.


    • nunnuka laillaillaa

      "Suomalaiset ovat kohta vähemmistönä, haittaaks se?"

      Aika hoitaa asian, eikä väitteesi toteudu: mamut saavat Suomen kansalaisuuden, ennen kuin ehtivät enemmistöksi. Sen jälkeen he ovat suomalaisia siinä missä mekin. Toisin väittäminen on lain vastaista.

      "Pitääpi muistaa, kaikki suomessa asuvat ihmiset ovat saamelaisia lukuunottamatta mamuja, tai mamujen jälkeläisiä."

      No eivät ole. Suomi uudisasutettiin Karjalan kannaksen ja Lounais-Suomen jokilaaksojen kautta. Nykyisten varsinaissuomalaisten ja kainuulaisten geneettiset erot ovat suuremmat kuin esimerkiksi itäsuomalaisten ja venäläisten. Ei-saamelaiset uudisasukkaat työnsivät Etelä-Suomessa siihen saakka touhunneet harvat saamelaiset pikku hiljaa pohjoiseen riistamaista tapellessaan.

      • ...

        Höpöhöpö.

        =DW=


    • att2

      Mitä tekee Ruotsi?


      Suomalaisilla aivot jäässä??

      • mitäkä mies

        Ruotsi.Pelko ei ole turha ja ruotsissa pelkäämään on arkipäivää.Sieltä löytyy kaupunginosia johon ei ole yöaikaan yksin mitään jakoa lähteä.Suomessa en tiedä ainuttakaan paikkaa missä on taattua tulla työstettiin tai hakatun.Ainakaan 100 % varmuudella.Suuri osio on hki väestöstä muualta tietysti mut onko väliä..Ei ole mun juttu ainakaan asua suurimmassa kuplassa mitä Suomesta löytyy..


      • maltti on valttia

        NO ETSII TIETYSTI SUKELLUSVENETTÄ JA PALMEN MURHAAJAA :))))))

        vaikka aivot olisi hieman jäässä, ovat kuitenkin päässä, toisin kun ...........


      • Alter ego
        mitäkä mies kirjoitti:

        Ruotsi.Pelko ei ole turha ja ruotsissa pelkäämään on arkipäivää.Sieltä löytyy kaupunginosia johon ei ole yöaikaan yksin mitään jakoa lähteä.Suomessa en tiedä ainuttakaan paikkaa missä on taattua tulla työstettiin tai hakatun.Ainakaan 100 % varmuudella.Suuri osio on hki väestöstä muualta tietysti mut onko väliä..Ei ole mun juttu ainakaan asua suurimmassa kuplassa mitä Suomesta löytyy..

        Kaisaniemi Helsingissä on Suomen varmin paikka tulla pahoinpidellyksi jollain tapaa.


      • mitäkä mies
        Alter ego kirjoitti:

        Kaisaniemi Helsingissä on Suomen varmin paikka tulla pahoinpidellyksi jollain tapaa.

        Uskon jos toteat noin.Itsellä ei ole kokemusta pahoinpidellyksi tulemisesta ja jonkin verran auttaa suurikokoisuus ja kun on vielä ruma kun metsän peikko niin kovin harva haluaa edes ilman kättä pidempää tulla pitelemään.Ja vielä se kun olen niin rauhallinen ja kova juoksemaan että jo pelkkä kiinni saaminen on hikisen työn takana niin ei siihen heittöt ala..Ruotsissa on vastaavia paikkoja,ainakin tuttavan kertoman perusteella.ilman mitään muukalaisvihaa totean että homma on karannut käsistä siellä ja myös Kaisaniemessä. Ei ole tämä maa entisensä..


    • Totuus ei pala tules

      Tuo tyhmä vanha väittää, että suomalaiset muka olisivat
      "mamuja, tai mamujen jälkeläisiä."

      No eivät ole.

      ( "Uskosi" tuohon vanhaan väittämääsi on naurettava. )

      "Suomi uudisasutettiin Karjalan kannaksen ja Lounais-Suomen jokilaaksojen kautta. Nykyisten varsinaissuomalaisten ja kainuulaisten geneettiset erot ovat suuremmat kuin esimerkiksi itäsuomalaisten ja venäläisten. Ei-saamelaiset uudisasukkaat työnsivät Etelä-Suomessa siihen saakka touhunneet harvat saamelaiset pikku hiljaa pohjoiseen riistamaista tapellessaan."

      • Näin oli

        Ilmaston muutoskin vaikutti jäkälämaiden pohjoisemmaksi muuttumiseen, ja saamelaiset poroineen muuttivat laidunmaittensa mukaan pohjoisemmaksi.

        Suomalaiset olivat rauhaarakastavaa kansaa lauluineen ja taruineen, Ukko, Rauni, Ahti, Vellamo, Tapio, Mielikki, Tellervo...

        Kymmenien tuhansien järvien rannoilla rakennettiin taloja, hoidettiin perhettä, lapset leikkivät ja kisailivat, kalastettiin, metsästettiin, alettiin viljellä maatakin... Niin eleltiin vanhojen suomalaisten aikaan kymmenen tuhatta vuotta sitten.

        Vasta viime vuosituhannen alussa Ruotsin sotajoukot yllättäen nousivat maihin, piispa Henrik mustine kaapuineen oli kuninkaan ja armeijan mukana, pakkokäännytys kristinuskoon alkoi raa'asti ja julmasti, roviolla kärysi ihminen, ellei uskonut.


      • Niin...
        Näin oli kirjoitti:

        Ilmaston muutoskin vaikutti jäkälämaiden pohjoisemmaksi muuttumiseen, ja saamelaiset poroineen muuttivat laidunmaittensa mukaan pohjoisemmaksi.

        Suomalaiset olivat rauhaarakastavaa kansaa lauluineen ja taruineen, Ukko, Rauni, Ahti, Vellamo, Tapio, Mielikki, Tellervo...

        Kymmenien tuhansien järvien rannoilla rakennettiin taloja, hoidettiin perhettä, lapset leikkivät ja kisailivat, kalastettiin, metsästettiin, alettiin viljellä maatakin... Niin eleltiin vanhojen suomalaisten aikaan kymmenen tuhatta vuotta sitten.

        Vasta viime vuosituhannen alussa Ruotsin sotajoukot yllättäen nousivat maihin, piispa Henrik mustine kaapuineen oli kuninkaan ja armeijan mukana, pakkokäännytys kristinuskoon alkoi raa'asti ja julmasti, roviolla kärysi ihminen, ellei uskonut.

        Tuo tapahtui aivan lähellä nykyaikaa, vain
        muutama satatuhat aikaisemmin kuin me synnyimme tänne.


      • mitäkä mies
        Näin oli kirjoitti:

        Ilmaston muutoskin vaikutti jäkälämaiden pohjoisemmaksi muuttumiseen, ja saamelaiset poroineen muuttivat laidunmaittensa mukaan pohjoisemmaksi.

        Suomalaiset olivat rauhaarakastavaa kansaa lauluineen ja taruineen, Ukko, Rauni, Ahti, Vellamo, Tapio, Mielikki, Tellervo...

        Kymmenien tuhansien järvien rannoilla rakennettiin taloja, hoidettiin perhettä, lapset leikkivät ja kisailivat, kalastettiin, metsästettiin, alettiin viljellä maatakin... Niin eleltiin vanhojen suomalaisten aikaan kymmenen tuhatta vuotta sitten.

        Vasta viime vuosituhannen alussa Ruotsin sotajoukot yllättäen nousivat maihin, piispa Henrik mustine kaapuineen oli kuninkaan ja armeijan mukana, pakkokäännytys kristinuskoon alkoi raa'asti ja julmasti, roviolla kärysi ihminen, ellei uskonut.

        Kyllä sitä ollaan venäläis-ruotsalaisia :) Historiaa en tunne eikä kiinnostamaan.vaan enemmän nykyaika ja tulevaisuus.jos ei enää itselle niin nousevalle sukupolvelle
        Makuja ryssä herroja,mitä väliä kun ollaan Suomalaisia ja kulttuuri on nuori mut ikä lisääntyy koko ajan..Alkuperäiseen asiaan viitaten,on toisaalla eri kulttuuri josta tulee suomessakin vielä ongelma,oli sitten hki tai taka-hikiä


      • Suomenmaa, kotimaa
        mitäkä mies kirjoitti:

        Kyllä sitä ollaan venäläis-ruotsalaisia :) Historiaa en tunne eikä kiinnostamaan.vaan enemmän nykyaika ja tulevaisuus.jos ei enää itselle niin nousevalle sukupolvelle
        Makuja ryssä herroja,mitä väliä kun ollaan Suomalaisia ja kulttuuri on nuori mut ikä lisääntyy koko ajan..Alkuperäiseen asiaan viitaten,on toisaalla eri kulttuuri josta tulee suomessakin vielä ongelma,oli sitten hki tai taka-hikiä

        Suomen kulttuuri on vanhaa perua, yli kymmenentuhatta vuotta sitten jo viljeltyä, laulujen, runojen, tarinoiden, maalausten, patsaiden taidetta,
        mutta uskonsodat yllättivät kansan viime vuosituhannella,
        vuosina 1155 - 1323, Suomi vallattiin, pakkouskontoon käännytettiin,
        suomalaisten oli pakko unohtaa omaa kulttuuriaan,
        PERISYNTI iskostettiin suomalaisten orjien päähän.

        Suomi nousi kuitenkin vuosituhannen lopulla!

        https://www.youtube.com/watch?v=0lCnguTtsSQ


      • mitäkä mies
        Suomenmaa, kotimaa kirjoitti:

        Suomen kulttuuri on vanhaa perua, yli kymmenentuhatta vuotta sitten jo viljeltyä, laulujen, runojen, tarinoiden, maalausten, patsaiden taidetta,
        mutta uskonsodat yllättivät kansan viime vuosituhannella,
        vuosina 1155 - 1323, Suomi vallattiin, pakkouskontoon käännytettiin,
        suomalaisten oli pakko unohtaa omaa kulttuuriaan,
        PERISYNTI iskostettiin suomalaisten orjien päähän.

        Suomi nousi kuitenkin vuosituhannen lopulla!

        https://www.youtube.com/watch?v=0lCnguTtsSQ

        Niin.Ruotsin perua 1700-1800 luvulta,ei Suomen perua


      • Voi sinua raukkaa.
        mitäkä mies kirjoitti:

        Niin.Ruotsin perua 1700-1800 luvulta,ei Suomen perua

        EI ole, vaan suomalaisten omaa! SINÄ taas olet aivopesun uhri. Historian KIRJOITTAJA, siis muistiin merkitsijä OMAKSI edukseen
        on ollut VALLOITTAJA_Ruotsi.


      • ....
        Voi sinua raukkaa. kirjoitti:

        EI ole, vaan suomalaisten omaa! SINÄ taas olet aivopesun uhri. Historian KIRJOITTAJA, siis muistiin merkitsijä OMAKSI edukseen
        on ollut VALLOITTAJA_Ruotsi.

        koitappa rauhoittua taas


      • mitäkä mies
        Voi sinua raukkaa. kirjoitti:

        EI ole, vaan suomalaisten omaa! SINÄ taas olet aivopesun uhri. Historian KIRJOITTAJA, siis muistiin merkitsijä OMAKSI edukseen
        on ollut VALLOITTAJA_Ruotsi.

        Ei pidä hiiltyä,se on epäterveellistä sydämmelle..Katsoin vaan netistä kun en ole elänyt vielä 1800 luvulla.Ja mitä pahaa siinä on jos olemme tunnetusti vanhan kultuurin jälkeläisiä Rutsista,tai Venäjältä.


      • Etteitotuusunohtuisi
        mitäkä mies kirjoitti:

        Ei pidä hiiltyä,se on epäterveellistä sydämmelle..Katsoin vaan netistä kun en ole elänyt vielä 1800 luvulla.Ja mitä pahaa siinä on jos olemme tunnetusti vanhan kultuurin jälkeläisiä Rutsista,tai Venäjältä.

        Kun totuus on se, että suomalaisilla oli oma kulttuurinsa.

        Siksi.


      • mitäkä mies
        Etteitotuusunohtuisi kirjoitti:

        Kun totuus on se, että suomalaisilla oli oma kulttuurinsa.

        Siksi.

        On,eikä sitä kukaan kiistä..Oma nuori kulttuuri moneen muuhun maahan verrattuna.


      • ...
        mitäkä mies kirjoitti:

        On,eikä sitä kukaan kiistä..Oma nuori kulttuuri moneen muuhun maahan verrattuna.

        EI kun vanha.


      • Alter ego
        ... kirjoitti:

        EI kun vanha.

        Millainen kulttuuri? Miten se poikkeaa muista maista tulleiden esi-isien kulttuurista?


    • Upeaa!

      » Suomen pitää puolustaa itseään, tämän maan asukkaiden pitää puolustaa tätä kulttuuria. «

      Monet ovat tätä mieltä, siitä huolimatta, että KIRJOITETUN historian ovat tehneet VALLOITTAJAT omaksi edukseen valehdellen, ja täällä asuneita suomalaisia DEMONISOIDEN.

      { DEMONISOIDA = saattaa mahdollisimman kielteiseen valoon, mustamaalata }

      Suomalaisten itsetunto, itsearvostus on yritetty monin tavoin murtaa ja musertaa.

      Ison vihan aikainen orjuus on yksi pahimmista kausista tässä suhteessa.

      "Itä-Suomen yliopiston professori Jukka Korpela.

      Korpela on tutkinut Suomea koskenutta orjakauppaa 1100-1500-luvuilla. Asiaa käsittelevä artikkeli ilmestyi tässä kuussa arvostetussa amerikkalaisessa Russian history –tiedejulkaisussa.

      - Ensimmäiset merkinnät orjakaupasta olivat viikingeiltä 1100-luvulta, Korpela kertoo Uuden Suomen haastattelussa.

      - Uusimmat kaappaukset tapahtuivat 1560-luvulla, jolloin tataarit vangitsivat joitain satoja suomalaisia.

      Aiemmin tiedot Suomeen kohdistuneesta orjakaupasta ovat olleet hataria. Korpela kuitenkin selvitti suomalaisten kohtaloita venäläisistä kronikoista, sotakirjoituksista ja orjakaupan keskusten kirjanpidoista."

      http://www.hs.fi/tiede/a1398695126048

      Siltikin suomalaiset nousivat alhostaan takaisin itsenäisyyteen viime vuosituhannen lopulla, kuten tuo hieno musiikki osoittaa!

    • Hetikohta

      ollaan jotain rasismia huutamassa, jos omiaan puolustaa!

    • Ison vihan aikana

      Suomi ole Ruotsin vallan alla ja venäläisten ja Ruotsin sotatanterena, silloin suomalaisia oruutettiin raa'asti, se auttoi valloittajia raakoihin tekoihinsa, kun he demonisoivat kansaamme, joka eli orjuudessa ja kurjuudessa.
      »Orjuus on ihmisarvon paatunutta kieltämistä. Sen poistaminen on äärimmäisen vaikeaa, koska se on juurtunut syvälle taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin rakenteisiin, köyhyyteen, syrjintään, piittaamattomuuteen, perinteisiin ja ahneuteen.
      Uudet orjuuden kaltaiset käytännöt ovat salakavalia, ja ne kohdistuvat yhteiskunnan heikoimpiin ja köyhimpiin ihmisiin. Useat orjuutetut joutuvat tekemään pakkotyötä.«

    • vaka vanha

      Miten ihminen voi muuten lisääntyä kuin syntymällä? Köh.

    • !?!

      Kaksi somalimiesta tapasi toisensa Sosiaalitoimistossa.
      Toinen ihmetteli toiselle:
      - Mitä ne suomalaiset oikein meissä somaleissa vihaavat, kun me emme ole tehneet koskaan mitään...

      • ...

        Sattui

        kerran terkkarissa, odottelin numerolapun kanssa vuoroani. Viereen tunkee kotimainen känniääliö, otti sekin numeron. Kun numero vaihtui, se alkoi rynnimään luukulle, sillä siis numero mun jälkeen. Ensin oli somaliäiti lapsensa kanssa. Kundi koitti etuilla siitäkin. Neitoinen vaan toisti muneron ääneen. Kundi mollisteli tuli sitten takaisin istumaan. Ja siinä se sitten haukkui somaleita. Enpä tiedä, iästä päätellen suomen kansalaisia, asioivat suomen kielellä ja käyttäytyivät hyvin.

        Ton tyyppistä tapahtuu jatkuvasti. Ei mulla siis iinä ole ollut ongelmia mamujen kanssa. Onhan jotkut somalit kokolailla äänekkäitä ja erottuvat katukuvassa. Mutta ikinä nähnyt somalineitoisen hymyä, kun sille avaa oven. Mä olen muutaman kerran. Kun jossain tilanteissa nyt on tapana avata ovi jollekulle, mulle se ja sama, minkävärisiä ne on.

        =DW=


    • Juuri sitähän

      nuokin somalimiehet ihmettelivät sossuluukulla rahoja hakiessaan, että MIKSI heitä katsotaan vinosti?

      Kun eivät IKINÄ ole TEHNEET mitään.

      • älä oo kade

        Ovat sitten vertaisten joukossa;)


    • Eivät ikinä!
    • Aloittaja kysyy:

      - Suomalaiset ovat kohta vähemmistönä, haittaaks se?

      - Ei haittaa, kuolen kohta. - Viimeinen sammuttaa valot!

    • HUH, don't say that!

      - Don't say that!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe