Kajaanin lukio tekee laittomia kyselyjä!

Lainoppinut

Yllätyin, kun lukio-opiskeliljoille tuli netin kautta kyselytutkimus, johon on pakko osallistua! Kysely koski opiskelijan netinkäyttöä ja opetuksessa käytettäviä medialaitteita.

Mistäs lähtien kyselyihin ja tutkimuksiin on ollut pakko osallistua? Kysely on laiton ja rikkoo opiskelijan yksityisyyden suojaa. Uhkailuakin tutkimuksessa käytettiin, jos et vastaa nettikyselyyn, niin joudut vastaamaan julkisesti...

Kajaanin lukio rikkoo lakia!

10

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tshaikovski

      Pistä tänne koko roska, niin katsotaan miten ne oppilaita koittavat painostaa vastaamaan.

      Ei todellakaan ole mikään pakko osallistua mihinkään kyselyyn, missään koulussa. Sellaista lakia ei olekaan, jonka mukaan olisi pakko.

      Jos et halua vastata, ilmoita niille että et vastaa netissä etkä julkisesti. Pysy lujana ja vaadi tietää, millä perusteella kenenkään olisi tuohon kyselyyn pakko vastata.

      Jos alkavat yhtään höyrytä, ilmoita tekeväsi kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle.

      Voi olla, että se joka vaatii oppilaita vastaamaan tuollaisiin kyselyihin, on niin tonttu että ei välttämättä edes ymmärrä, mitä seurauksia tällaisesta kantelusta voi koululle olla, mutta kyllä siellä menee kahvit väärään kurkkuun kun aamupostin joukossa on selvityspyyntö eduskunnan oikeusasiamieheltä.

      Tuosta noin:

      http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/index.htx

    • Vanh.lehtori

      Oletkohan ymmärtänyt koko asiaa? Et ole vielä varmaankaan lukioikäinenkään, joten käypä se ala/yläaste ensin loppuun ja tule sitten uudelleen tänne narisemaan.

      • Lainoppinut

        Olen oppilaan vanhempi ja varmasti käynyt lukion ja jatkokoulutukseni aikoinaan.

        Tämä kysely koski oppilaiden netinkäyttöä sekä kotona ja koulussa. Kysely ei ollut mikään oppilaiden tutkimustyö vaan koulun organisoima. Tutkimuksessa haluttiin tietää käytettävistä laitteista ja käytön määristä ja millä sivustoilla käydään.

        Tutkimustuloksilla halutaan parantaa opetuksen laatua??

        Oppilaat pakotettiin täyttämään kysely joko netissä tai sitten tunnilla opettajan valvonnassa. Joten jokaisen oppilaan vastaukset pystyttiin ilmeisesti yksilöimäänkiin, jos kerran pystyttiin seuraamaan, onko oppilas täyttänyt kyselyn netissä.

        Tälläisestä kyselystä on kyllä yksityisyys ja laillisuus kaukana.


      • Tshaikovski
        Lainoppinut kirjoitti:

        Olen oppilaan vanhempi ja varmasti käynyt lukion ja jatkokoulutukseni aikoinaan.

        Tämä kysely koski oppilaiden netinkäyttöä sekä kotona ja koulussa. Kysely ei ollut mikään oppilaiden tutkimustyö vaan koulun organisoima. Tutkimuksessa haluttiin tietää käytettävistä laitteista ja käytön määristä ja millä sivustoilla käydään.

        Tutkimustuloksilla halutaan parantaa opetuksen laatua??

        Oppilaat pakotettiin täyttämään kysely joko netissä tai sitten tunnilla opettajan valvonnassa. Joten jokaisen oppilaan vastaukset pystyttiin ilmeisesti yksilöimäänkiin, jos kerran pystyttiin seuraamaan, onko oppilas täyttänyt kyselyn netissä.

        Tälläisestä kyselystä on kyllä yksityisyys ja laillisuus kaukana.

        Tee kantelu, niin loppuu tuommoiset kyselyt.

        Ja pakottamisesta... Minä luulin että kaikenlainen pakottaminen jäi kultaiselle 70-luvulle, kun opettajilla oli olevinaan ties minkälaisia valtuuksia. Laukkuihin tehtiin tupakkaratsioita ja niin pois päin.

        Jos opettaja koettaa pakottaa osallistumaan joihinkin kyselyihin, oikea vastaus on "haista huora, vittu". Sukupuoleen katsomatta.


    • Muutaman nähnyt

      Ota huomioon, ettei kyselyssä yksikään kysymys sivunnut oppilaiden vaatehuoneiden puutarhaharrastusta, vaikka näitä palstoja useallakin on. Poliisin sietäisi tehdä kysely oppilaiden keskuudessa tästä asiasta, eikä se kysely sitten rikkoisikaan oppilaiden yksityisyyden suojaa.

    • Vanh.lehtori

      Oletkohan ymmärtänyt koko asiaa? käynpä ensin ala/yläasteen loppuun ja tulen sitten uudelleen tänne narisemaan olen muuten Pennasen kaveri.

    • herrajestassentään

      Tää on just tätä nykyaikaa kun suojellaan niitä omia pikku palleroisia. Ihme holhousta yhestä kyselylomakkeesta. Tostakin tutkimuksesta saattaa mahdollisesti olla jotain hyötyäkin, jos siitä saadaan kattava (100%), mutta eii kun ei meidän pikku terolta saa kysyä mitään ilman äidin lupaa. Tiiä vaikka kehittyy lapsonen väärin kun joutuu täyttämään parit raksit ruutuun.

    • Siitä vaan sano....

      http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/nikotiinipurkka-sallittu-jo-ylakoulussa/1929335

      Rehtori Pasanen työkavereineen on jo tarttunut toimeen. Terveydenhoitajalla käyntien ja jälki-istuntojen rinnalla on otettu käyttöön oikeus tutkia oppilaan tavarat. Siihen koulut saivat luvan vuoden alussa.
      – Joskus olen pyytänyt oppilaan tyhjentämään kamansa ja tupakat on otettu pois. Meiltä lähtee poliisille kerralla parikin muovikassillista tupakkatuotteita.

      • hienojuttu12

        oikein!


    • parasta kasvatusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe