Kahvikuppineuroosi / sosiaalisten tilanteiden pelko. Mistä apua?

poika1993

Olen 21-vuotias miehen alku. Olen kärsinyt lukiosta asti tympeästä käsien tärinästä ja joskus kasvojenkin jännittymisestä mm. ruokailutilanteissa. Ujo olen aina ollut, ja sen olen itsestäni hyväksynyt, mutta nämä oireet ovat kyllä todella elämää rajoittavia ja stressaavia. Mielestäni rohkaistuin koko ajan peruskoulun edetessä ja aloin olla jo suht "normaali" rohkea poika lukioon mennessäni, mutta lukiossa nämä oireet alkoivat yhtäkkiä ja ne pikkuhiljaa toivat tuota ujoutta ja sosiaallisten tilanteiden pelkoa takaisin. Olen huomannut myös, että sydämmen hakkaaminen ja äänen ja käsien tärinä on tullut myös tilanteisiin, joissa käsimotoriikkaa ei tarvitakkaan, kuten vaikkapa puhetilanteissa koulussa.
En ala tässä oireita sen enempää jaarittelemaan, vaan haluaisinkin kysyä teiltä mistä tähän saisi apua? Olen aina ajatellut, etten varmasti mitään apua tähän hae mistään, mutta nyt kun tilanne ei näytä parantuvan ajan kanssa, ja kun tämän ongelman kanssa jo sen 5 vuotta on tullut painittua, ja kun elämää toivottavasti on vielä vuosia jäljellä, en haluaisi tämmöisen asian rajoittavan elämääni kuten se on viime vuodet tehnyt.

Eli mistä minun kannattaa hakea apua, koska en tämmöisiin psyykkisiin vaivoihin ole koskaan hoitoa mistään hakenut? Menenkö lääkäriin? Terapautille? Kertokaa te joilla mahdollisesti on kokemuksia asiasta. Kiitän ja kumarran syvästi jo etukäteen!

23

1223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Tilanteesi kuulostaa tosi kurjalta ja hankalalta! Taustalla voi tosiaan olla esim. sosiaalisten tilanteiden pelkoa tai lieviä paniikkikohtauksia, jotka vaativat tarkempaa selvittelyä.

      Kannattaa siis hakeutua lääkärille tutkittavaksi. Oman terveyskeskuslääkärin (yleislääkäri) lisäksi tämänkaltaisiin asioihin ovat erikoistuneet psykiatrit. Voit halutessasi yrittää etsiä julkisen ja yksitysen puolen ammattilaisia esim. osoitteesta http://klinik.fi/terveyspalvelut/ ja syöttämällä hakukenttään "psykiatri" tai "yleislääkäri" sekä vaihtamalla sijainniksi oman paikkakuntasi.

      Toivottavasti apu löytyy! Terveisin:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • jännittäjä

      Kuulostaa tutulta. Mulla on itelläni ollut jännittämistä jo kauan ja pahinta se oli juuri lukio aikoina. Itse hain sosiaaliseen jännittämiseen apua ennen kuin aloitin opinnot ammattikorkeakoulussa, koska en halunnut että koko elämäni menee pilalle jännittämisen takia. Avun hakeminen oli kyllä pelottavaa aluksi, mutta sitten jotenkin rohkaistuin ja tein todellakin oikean päätöksen hakiessani apua. Menin ensi julkisen psykologin puheille ja sitten sain propral 10 mg lääkkeitä. Itse en kuitenkaan suosittele käyttämään lääkkeitä muuta kuin jos on oikein paha tilanne. Lääkkeet ovat auttaneet minua kyllä paljon esim. esitelmien aikana. Ammattikorkeakoulussa menin uudestaan psykologin puheille ja se auttoi minua paljon. Ennen kaikkea kannattaa puhua asiasta jonkun kanssa.

      Nyt parin viime vuoden aikan olen kuitenkin alkanut miettimään enemmän jännitystäni ja etsinyt vaihtoehtoja mitkä voisivat auttaa minua. Viime keväänä törmäsin tapping eft tekniikkaan. Tekniikka perustuu akupunktioon. Olin ensin ennakkoluuloinen tuota tekniikkaa kohtaan. Tämä tekniikka on kuitenkin toiminut paremmin kuin osasin odottaa. Kannattaa kokeilla, koska se on ainakin minua auttanut paljon. Jos kokeilet olisi kiva kuulla kommentteja miten se on sinua auttanut. Minulle ainakin tulee paljon rennompi ja vähemmän ahdistunut olo tämän tekniikan avulla.

      Itselläni suurin vaivani on juuri kasvoilla jännittäminen. Tähänkin vaivaan juuri tapping eft tekniikka voit auttaa. Voit etsiä youtubest nimellä "Tapping eft Brad Yates". Sieltä pitäisi löytyä monia videoita. Tsemmpiä. :)

    • poika1993

      Kiitoksia. Osaatteko sanoa, minkähintaista on käydä psykiatrin vastaanotolla? Yksityisellä ja julkisella?

      • 1951 mies

        Poika -93. Yritä raapia kokoon rahaa lääkärille, vaikka sitten yksityiselle, joka kirjoittaisi sinulle lähetteen hypnoositerapiaa harjoittavalle lääkärille.
        Erikoislääkärin palkkion ne ottavat. Ehkä Kelakin hiukan korvaa. Ehkä kolme käyntiä tarvitsisit. Hoito on turvallinen ja lääkkeetön, tehokas.


    • tyttö1993

      Minä käyn kaksisuuntaisen mielialahäiriön, ahdistuksen, masennuksen, osittaisen sosiaalisten tilanteiden pelkojen takia juttelemassa lääkärin ja psykologin kanssa säännöllisesti, olen jo vuosia käynyt ja mulla on lääkityskin (myös propral 40mg jota käytän päivittäin ''kaiken varalta'' jos joudun yllättäviin jännittäviin tilanteisiin). Ei ole ainakaan ikinä minulle mitään maksanut, mutta jonoa saattaa olla (ehkä) ? Pitää muistaa olla suora eikä yhtään vähätellä tilannetta, pikemminkin ehkä jopa hitusen liioitella jos haluaa nopeasti apua ja että sut otetaan vakavasti. Mäkin olen sanonut että tarvitsen nyt heti apua, en kestä enää tätä, joka päivä on yhtä helvettiä.

      Kyllä se siitä!

      • poika1993

        Luojan kiitos, tänään sain haettua apua tähän vaivaan! Enpä olisi uskonut kuinka suuri kivi vierähti sydämeltä. Lääkärin puheilla oli todella liikuttunut olo eikä ääni värissyt jännityksen vaan itkun pidättämisen takia. Vaikka en vielä "taudista" parantunut olekaan, uskon että pohja on nyt nähty ja otettu ensimmäinen potku takaisin kohti pintaa.
        Sain lääkkeeksi 10mg Propralia 1-4tablettia 1-3 kertaa päivässä. Onko teillä hyviä vinkkejä lääkkeen käyttöön. Kuinka monta tablettia te tarvitte. Itse ajattelin, että lääkettä ainakin aluksi pitää ottaa työpaikan ruokailujen takia päivittäin.


      • 2+11
        poika1993 kirjoitti:

        Luojan kiitos, tänään sain haettua apua tähän vaivaan! Enpä olisi uskonut kuinka suuri kivi vierähti sydämeltä. Lääkärin puheilla oli todella liikuttunut olo eikä ääni värissyt jännityksen vaan itkun pidättämisen takia. Vaikka en vielä "taudista" parantunut olekaan, uskon että pohja on nyt nähty ja otettu ensimmäinen potku takaisin kohti pintaa.
        Sain lääkkeeksi 10mg Propralia 1-4tablettia 1-3 kertaa päivässä. Onko teillä hyviä vinkkejä lääkkeen käyttöön. Kuinka monta tablettia te tarvitte. Itse ajattelin, että lääkettä ainakin aluksi pitää ottaa työpaikan ruokailujen takia päivittäin.

        Riippuu ihmisestä. Mulla oli ennen propralia 40 mg vahvuuksisia tabletteja joita otin yleensä puolikkaan eli 20mg yleensä 30min-1h ennen jännittävää tapahtumaa.


      • M28
        poika1993 kirjoitti:

        Luojan kiitos, tänään sain haettua apua tähän vaivaan! Enpä olisi uskonut kuinka suuri kivi vierähti sydämeltä. Lääkärin puheilla oli todella liikuttunut olo eikä ääni värissyt jännityksen vaan itkun pidättämisen takia. Vaikka en vielä "taudista" parantunut olekaan, uskon että pohja on nyt nähty ja otettu ensimmäinen potku takaisin kohti pintaa.
        Sain lääkkeeksi 10mg Propralia 1-4tablettia 1-3 kertaa päivässä. Onko teillä hyviä vinkkejä lääkkeen käyttöön. Kuinka monta tablettia te tarvitte. Itse ajattelin, että lääkettä ainakin aluksi pitää ottaa työpaikan ruokailujen takia päivittäin.

        Itse olen syönyt just samaa lääkettä pian 5 vuotta. Annosmäärä vaihdellut paljon päivästä ja tilanteesta riippuen. Toimiihan se ihan hyvin vapinoihin, sydämen hakkaamiseen ja muihin fyysisiin oireisiin, mutta ei se ahdistusta pois vie. Tai no vähän vie, kun ei tarvi sitä jännittää täriseekö kädet tai ääni. Itseasiassa tuon lääkkeen käytön myötä ei tarvinnut vuosiin pureutua siihen kaiken takana olevaan ongelmaan, joka kohdallani oli holtiton alkoholinkäyttö. Ehkä ilman tuota lääkettä olisin aiemmin tajunnut lopettaa, ehkä en.


      • dew3
        poika1993 kirjoitti:

        Luojan kiitos, tänään sain haettua apua tähän vaivaan! Enpä olisi uskonut kuinka suuri kivi vierähti sydämeltä. Lääkärin puheilla oli todella liikuttunut olo eikä ääni värissyt jännityksen vaan itkun pidättämisen takia. Vaikka en vielä "taudista" parantunut olekaan, uskon että pohja on nyt nähty ja otettu ensimmäinen potku takaisin kohti pintaa.
        Sain lääkkeeksi 10mg Propralia 1-4tablettia 1-3 kertaa päivässä. Onko teillä hyviä vinkkejä lääkkeen käyttöön. Kuinka monta tablettia te tarvitte. Itse ajattelin, että lääkettä ainakin aluksi pitää ottaa työpaikan ruokailujen takia päivittäin.

        Hyvä kun menit lääkärille ! Itse olen käyttänyt Propralia esim. ennen juhlia tai ruokailutilanteita ja se on toiminut tosi hyvin. Mulla oireina erittäin kova hikoilu, punoitus ja tärinä. Eka kerran kun otin Propralin en olisi voinut todeksi uskoa sitä, että kahvikuppi pysyi tärisemättä kädessä. Ja juuri tästä se paraneminen lähtee. Sitten huomaa , että hallitsee tilanteen, rentoutuu ja se ahdistuskin alkaa helpottaa. Ja on voittajan olo, selvisin tilanteesta!


    • teoria 1439

      Uskon että kahvikuppineuroosilainen ylireagoi normaaliin käden heilahteluun ja pitää sitä negatiivisesti jännityksen syynä. Ja alkaa sitten "jännittämällä vastaan" kontrolloimaan sellaista missä ei ole kontrolloimista. Yrittäkääpä vain juoda kahvia kun jännitätte kovaa kättä; kuppi tärisee varmasti.
      Tässä on kuin koira joka yrittää saada kiinni häntäänsä luullen että on ongelma.

      En siis usko että jännitys aikaansaa käsien tärinää, vaan se että uskotaan negatiivisesti niin ja aletaan kontorolloimaan jännittämällä kättä ja kun tietenkin kuppi tärisee lisää, syytetään jännitystä ja puristetaan lisää...

      • 2+17

        Tai sitten sellainen tilanne että et itse ole ollenkaan tietoinen käsiesi vapinasta mutta sulle huomautetaan asiasta. Olin kerran koulussa tekemässä jotain ryhmätyötä kunnes yksi tytöistä sanoi että hei sun kädet tärisee..


      • M28

        Nämä on näitä hauskoja teorioita joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Se on toki totta, että käsien tärinä lisää ahdistusta entisestään mutta ei todellakaan ole vaivan syy.


      • teoria 1439
        2+17 kirjoitti:

        Tai sitten sellainen tilanne että et itse ole ollenkaan tietoinen käsiesi vapinasta mutta sulle huomautetaan asiasta. Olin kerran koulussa tekemässä jotain ryhmätyötä kunnes yksi tytöistä sanoi että hei sun kädet tärisee..

        Ja sait trauman siitä, ja siitä lähtien olet valvonut käsiesi tärinää?


      • teoria 1439
        M28 kirjoitti:

        Nämä on näitä hauskoja teorioita joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Se on toki totta, että käsien tärinä lisää ahdistusta entisestään mutta ei todellakaan ole vaivan syy.

        Jos mulle sainoit niin se olikin uskomukseni kahvikuppineuroosin teknisestä toteutumisesta.
        Ei sitä voi kuin välillisesti soveltaa muihin neuroosioihin.


      • M28
        teoria 1439 kirjoitti:

        Jos mulle sainoit niin se olikin uskomukseni kahvikuppineuroosin teknisestä toteutumisesta.
        Ei sitä voi kuin välillisesti soveltaa muihin neuroosioihin.

        Itsekin kuvittelin alussa että käsien tärinä on se ongelma, ja että kun siitä pääsee eroon niin koko ongelma häviää. Ei hävinnyt, vaan paheni vuosi vuodelta niin etten lopulta enää juuri asunnostani poistunut kun ahdisti niin paljon. Käsien tärinä on vain oire, samoin kuin sydämen hakkaaminenkin tai äänen väriseminen. Niitä oireita voi beetasalpaajalla hoitaa hyvinkin, mutta ei se hoida sitä ongelmaa sieltä taustalta pois.


      • teoria 1439
        M28 kirjoitti:

        Itsekin kuvittelin alussa että käsien tärinä on se ongelma, ja että kun siitä pääsee eroon niin koko ongelma häviää. Ei hävinnyt, vaan paheni vuosi vuodelta niin etten lopulta enää juuri asunnostani poistunut kun ahdisti niin paljon. Käsien tärinä on vain oire, samoin kuin sydämen hakkaaminenkin tai äänen väriseminen. Niitä oireita voi beetasalpaajalla hoitaa hyvinkin, mutta ei se hoida sitä ongelmaa sieltä taustalta pois.

        Olet oikeassa, oirehan se on. Taustalla lapsuuden olosuhteet.

        Myöhemmin negatiivisten ajatusten kertymät; lapsuuden vääryyksissä rypeminen niin kuin meille on Freudilais psykologiassa opetettu, lisätraumoja jostain monesti pelkistä väärinkäsityksistä muuta ankeutta.

        Minusta paras tie on pikkuhiljaa kääntää negatiivisia ajatuksia vähän paremmiksi. Vähitellen ne alkaa vaikuttaan kun suunta on ylös eikä alaspäin. Itselläni on ainakin vaikuttanut.


      • M28
        teoria 1439 kirjoitti:

        Olet oikeassa, oirehan se on. Taustalla lapsuuden olosuhteet.

        Myöhemmin negatiivisten ajatusten kertymät; lapsuuden vääryyksissä rypeminen niin kuin meille on Freudilais psykologiassa opetettu, lisätraumoja jostain monesti pelkistä väärinkäsityksistä muuta ankeutta.

        Minusta paras tie on pikkuhiljaa kääntää negatiivisia ajatuksia vähän paremmiksi. Vähitellen ne alkaa vaikuttaan kun suunta on ylös eikä alaspäin. Itselläni on ainakin vaikuttanut.

        No jaa, lapsuuden olosuhteilla on toki merkitystä mutta ei ne kaikkea selitä. Itselleni ongelmat aiheutti yksinkertaisesti alkoholin liikakäyttö, jota en vuosiin noteerannut sen kummemmin, vaan pidin sitä normaalina ja hyvänä keinona pitää yllä sosiaalisia suhteita. Kun aivokemiat on sekaisin niin sitä voi ihminen jännittää ja pelätä kaikkea, ilman että taustalla on mitään traumoja.


      • Ssssshake

        On olemassa myös geenivirheen aiheuttamaa käsientärinää.Mm.Sibelius kärsi tästä.Itselläni myös jännityksestä johtuva kahvikuppineuroosin.Jää varmaan selvittämättä mistä se johtuu.Tosin lapsuuteni oli osin kiihkouskonnollisuuden vaikuttama,syyllistämisineen ym. Ilmiöineen.


    • 20+2

      Onko jollain muuten propralia ylimäärin myytävänä pk-seudulla? en jaksaisi mennä lääkärille.

    • Selkeyttä

      Poika1993. Jos haluat selkeää tietoa ongelman ratkaisemiseen, kannattaa tutustua Alkuajatus nimiseen kirjaan. Se on uusi mutta toimiva väline oman henkilön erilaisten tilojen korjaamiseen. Kokeile, ja pistä hyvä kiertämään jos/kun huomaat siitä olevan apua.

      • Sos-pelkuri

        On tämä kyllä todella ikävä vaiva ja olen tästä ennemmän tai vähemmän ehtinyt kärsiä jo lähemmäs 10 vuotta. Lähes kaikki keinot tämän ongelman voittamiseksi on jo tullut kokeiltua tai en tiedä onko sittenkään.

        Kuitenkin olen taipunut jo aikaa sitten enemmän sille kannalle etten tästä koskaan tule pääsemään eroon. Nytkin on tulossa parin päivän kuluttua sellainen sosiaalinen tilanne jota jännitän jo etukäteen vaikka oikeasti kyse on vain hyvin pienestä jutusta mistä kukaan normaali ihminen ei ottaisi mitään stressiä. Mitä kaikkea olisinkaan saanut elämässäni aikaiseksi ilman tällaista vittumaista ongelmaa? Olen joutunut luopumaan niin monesta unelmasta tämän vaivan takia.


      • ttttfffggg
        Sos-pelkuri kirjoitti:

        On tämä kyllä todella ikävä vaiva ja olen tästä ennemmän tai vähemmän ehtinyt kärsiä jo lähemmäs 10 vuotta. Lähes kaikki keinot tämän ongelman voittamiseksi on jo tullut kokeiltua tai en tiedä onko sittenkään.

        Kuitenkin olen taipunut jo aikaa sitten enemmän sille kannalle etten tästä koskaan tule pääsemään eroon. Nytkin on tulossa parin päivän kuluttua sellainen sosiaalinen tilanne jota jännitän jo etukäteen vaikka oikeasti kyse on vain hyvin pienestä jutusta mistä kukaan normaali ihminen ei ottaisi mitään stressiä. Mitä kaikkea olisinkaan saanut elämässäni aikaiseksi ilman tällaista vittumaista ongelmaa? Olen joutunut luopumaan niin monesta unelmasta tämän vaivan takia.

        Ajatusten kohdentaminen johonkin muuhun kuin syömiseen auttaa siinä tilanteessa. Hoe ruokaillessasi jotain lausetta mielessäsi niin et keskity niihin käsiin. Ja kädet pelaa.testaa.


    • leenaliina

      Hyväksy nuo oireet sun ominaispiirteiksi. Muut niitä tuskin huomaavat, vaikka susta tuntuu että koko maailma näkee ne. Mä söin Propralia n. 60 mg joku aika sitten ja silto kädet tärisivät kun tapasin vuosien jälkeen exäni. Mua nauratti sitten koko tärinä ja se helpotti heti. Voit hyvin luottaa lääkkeeseenkin, mutta luota ennen kaikkea itseesi. Jännitykset, pelot ovat osa elämää! Sä pärjäät hienosti vaikka tärisisit ja ikäkin tekee hyvää hiljalleen kun vanhenet. Nauti elämästä! Meillä kaikilla on omat murheemme, joita tuijotamme ;-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe