Kumpi ajoi vastoin liikennesääntöjä?

Laer11+7

Olin autolla risteyksessä ja minulle paloi vihreävalo ja olin kääntymässä vasemmalle (yksisuuntaiselle tielle). Risteyksessä joudun kuitenkin väistämään vastaantulevat, suoraan ajavat. Vastaantuleva pyöräilijä ajoi autotiellä kaistaa, jonka kuuluisi kääntyä hänestä katsoen oikealle eli samaan suuntaan kuin olin itse kääntymässä (yksisuuntaiselle tielle). Lähdin siis kääntymään vasemmalle siinä luulossa että pyöräilijä kääntyy myös sinne eikä aja suoraan.. Yhtäkkiä tämä pyöräilijä kuitenkin vaihtoi suojatielle eli ajoikin suoraan eteeni! Vaikka olin olettanut että kääntyy.. Ja olen muutenkin ollut siinä uskossa, ettei pyöräilijä saisi ylittää suojatietä pyörän selässä. Olenko väärässä? Kovaa vauhtia tuli pyöränsä kanssa. Oli läheltä piti tilanne joten haluan tietää kumman tässä olisi pitänyt toimia toisin..

3

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojatielle vaihtaminen oli ainakin väärin.

      En muista ulkoa pyöräilijän sääntöjä, enkä jaksa finlexistä kaivella, mutta tällainen löytyi: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt
      > Ajoradalla ajettaessa pyöräilijä on velvollinen
      > noudattamaan samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin.

      Jos oikeanpuoleinen kaista on määrätty oikealle kääntyville, ei siitä saa ajaa suoraan.

      Valitettavasti tosin sama sivu väittää, että ajoradalla olevan pyöräilijän tulisi ajaa ajoradan reunaa pitkin. Yritä siinä sitten pysyä reunassa ja vaihtaa vasemmalle kaistalle...

    • tyhmä juttu

      Turha aloitus siksi että annetuilla tiedoilla vastattuna pelkkää suojatietä myöten ei saa ajaa polkupyörällä vaan se tulisi taluttaa!!

      • kortti pois!

        Leikkaa ajokorttisi kahtia ja postita se poliisille!

        Ei autoa saa ajaa vailla ymmärrystä liikennesäännöistä!

        Erittäin todennäköisesti tässä on ollut täysin normi suoritus eli kevyen liikenteen väylä. Joita suunnittelevat tieinsinöörit eivät ole polkupyörää nähneetkään ts. turvallinen ajonopeus on max. 20 km/h alikulkutunnelien katveiden, terävien kanttikivien, asvaltissa olevien reikien (jos kevyen liikenteen väylä kaivetaan auki esim. kaapelityön vuoksi, sen joutaa paikkaamana ensi kesänä vs. autotie paikataan seuraavalla viikolla) ym. takia.

        Joten kovakuntoisina itseään pitävät pyöräilijät poimivat rusinat pullasta = ajetaan ajoradalla ja leikitään autoa silloin, kun siinä ajoradalla pääsee etenemään nopeammin. Vaan sit ku eteen tulee liikennevalot, leikitäänkin pyöräilijää ja poukataan sinne kevyen liikenteen väylälle ...ja risteyksen jälkeen takaisin ajoradalle.

        Juu, kyllä itseänikin vituttaa nämä pellet. Ajoradalla pyöräilyn voi jotenkin vielä ymmärtää (vaikka laitonta onkin, jos vieressä on kevyen liikenteen väylä), jos fillaristin ajonopeus on 40 km/h. Mutta välillä tulee eteen näitäkin, jotka yltää nippa nappa 20 km/h vauhtiin ja silti pitää hoippua keskellä kaistaa. Mutku sitä kevyen liikenteen väylää ajamalla joutuisi tekemään 50 m pitemmän lenkin.

        Toki tämä toimii toisinkin päin .... kyllä autoilijatkin ajelee kevyen liikenteen väylää, jos näin saa ajomatkaa oikaistua. Mikäli ei siis ole puolen tonnin painoiset betoniporsaat esteenä. Kukkaruukut ja ne pienet betoniporsaat ahkerat autoilijat muistavat nostella tien sivuun joka päivä, joten laiskuudesta ei heitä voi syyttää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe