Nappasin jälleen jonkun ateistin mietteitä.
Aloitetaan faktoilla, koska suurin osa vastaajista on liian naiveja käsittämään näitä asioita.
Fakta 1: Tulen kuolemaan niinkuin jokainen meistä.
Fakta 2: Tieteellisesti katsottuna olen kuoleman jälkeen samassa tilassa ennen kuin synnyin eli olemattomuuden tilassa.
Fakta 3: En hyödy mitään siitä, että elin, koska lakkaan kuoleman jälkeen olemasta.
Joten, miksi eläisin, koska tulen olemaan samassa olemattomuuden tilassa, vaikka yrittäisin kaikkeni parantaakseni elämääni? Jos elämäni on huonoa ja tulee jatkumaan huonona, niin miksen lopettaisi sitä nyt? Miksi jatkaa turhaa elämää loppuun asti ja sitten vasta lakata olemasta?
Kaikki tuo, että mene mene kouluun, hanki työ, lapsi, perhe, menetän kaiken tuon bull@#$% kuollessani. Joten miksi nähdä vaivaa kyseisten asioiden eteen? Elämäni eläminen jättääkseni muistoja perheenjäsenilleni on niin turhaa, muistatteko te 1000 vuotta sitten eläneen sukulaisenne muistoja? Mitä tarkoitusta se palvelisi?
Miksi välittäisin miten perheenjäseneni reagoisi kuolemani jälkeen? Kaikki perheenjäseneni kuolevat jonakin päivänä, joten sillä ei olisi merkitystä miten he reagoisivat ja sillä ei olisi merkitystä minulle, koska minua ei enää olisi.
Elämälläni ei ole merkitystä loppujen lopuksi
101
595
Vastaukset
- 12+15
Harmi ettet pysty nauttimaan elämästäsi sinänsä, vaan elät täysin kuolemalle ja kuvitellulle kuolemanjälkeiselle elämälle.
Hyvin surullista. Samaa aika ajoin palstalle pulpahtelevaa jankutusta jonka tarkoitus on määritellä palstakirjoittajan kristillisestä näkökulmasta käsin meidän ateistien elämä tarkoituksettomaksi.
Tämän jankkauksen eri variaatioihin on vastattu palstalla lukuisia kertoja. Vastataan vielä kerran kysymällä kuinka voit määritellä kenenkään sellaisen elämän turhaksi jonka elämää Sinä et itse elä?Fakta1:stä, Fakta2:sta, ja Fakta3:sta voidaan päätellä, että elämä on ainutlaatuinen tilaisuus, ja ihmisen parasta aikaa.
Ajatus ikuisesta elämästä sen sijaan tekisi maallisesta taivalluksesta tyystin merkityksetöntä.Jos lainaat jonkun toisen ajatuksia, niin laita laiinausmerkkeihin se, mikä on lainausta, että sen erottaa omasta tekstistäsi. Nyt tuosta ei tiedä mikä on sinun ja mikä lainattua.
Ja jos lainasit jonkun ajatuksia, ilmoita lähde: linkki tms.
Nyt kirjoitus menee vähän harakoille kun saa ihmetellä mikä on mitä.
Saatan kommentoida, kun saan jäsennettyä aloituksestasi- ateismi =
Tuo aloitus on anonyymina lainattu Kuolema ja suru-palstalta.
"Nappasin jälleen jonkun ateistin mietteitä" on vain oma lisäni. Ei taida olla mitään lainattavaa vaan jonkin ateistin (jota ei ole ehkä edes olemassa) näkemykset on raiskattu oman tarkoitushakuisen aloituksen lähdeaineistoksi.
ateismi = kirjoitti:
"Nappasin jälleen jonkun ateistin mietteitä" on vain oma lisäni.Siinä tapauksessa kommentoin, että eivät ateistitkaan ole turvassa surulta, ahdistukselta ja masennukselta. Kuten eivät teistitkään.
En tiedä mikä oli tämän avauksesi tarkoitus. Mutta jos tarkoituksesi oli kertoa tuo, että kyseinen ateisti kärsii tarkoituksettomuudesta tai ahdistuksesta, niin lienet oikeassa. Mikäli tarkoituksesi oli tehdä yleistys, että tuo koskisi kaikkia ateisteja tai ateistien enemmistöä, olet väärässä.- ....
ateismi = kirjoitti:
"Nappasin jälleen jonkun ateistin mietteitä" on vain oma lisäni.http://keskustelu.suomi24.fi/node/12846648
Hanna, mistä päättelet, että kirjoittaja on ateisti? - ateismi =
kaarne kirjoitti:
Siinä tapauksessa kommentoin, että eivät ateistitkaan ole turvassa surulta, ahdistukselta ja masennukselta. Kuten eivät teistitkään.
En tiedä mikä oli tämän avauksesi tarkoitus. Mutta jos tarkoituksesi oli kertoa tuo, että kyseinen ateisti kärsii tarkoituksettomuudesta tai ahdistuksesta, niin lienet oikeassa. Mikäli tarkoituksesi oli tehdä yleistys, että tuo koskisi kaikkia ateisteja tai ateistien enemmistöä, olet väärässä.Miksi uskovainen ei saa ottaa yhtä esimerkkiä ja (noita masentuneita ateja on palstoilla jatkuvasti). Teemme myös samoin. Jos yksi uskovaisiin piireihin kuuluva tekee syntiä tai lankeaa, niin teette siitä heti aloituksen.
ateismi = kirjoitti:
Miksi uskovainen ei saa ottaa yhtä esimerkkiä ja (noita masentuneita ateja on palstoilla jatkuvasti). Teemme myös samoin. Jos yksi uskovaisiin piireihin kuuluva tekee syntiä tai lankeaa, niin teette siitä heti aloituksen.
ME emme tee aloituksia yksittäisistä uskovista. Jotkut ehkä tekevät, mutta emme me. MInä en ole koskaan yleistänyt yhden esimerkkitapauksen vuoksi.
Mutta yleisemmin: se, että joku tekee väärin, ei kyllä oikeuta muita toimimaan samalla tavalla. Ihan oikeasti.
Tämän palstan, koko somen, oman elämänsä ja lähipiirinsä elämän saa kyllä pahaan jamaan, jos perustaa toimintansa tuolle periaatteelle, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Se ei ole mikään todellinen peruste käyttäytyä tyhmästi tai paskasti.
Kukaan ei saa mielestäni käyttäytyä huonosti. Perusteeton yleistäminen on kaikilta väärin. Eikä oma toiminta muutu oikeammaksi, jos muut ovat edellä toimineet huonosti.
Jos itse tiesit, että teit perusteettoman yleistyksen, niin voit miettiä, paransiko se yhtään mitään sinun tai palstan elämässä, että tahallasi puhuit totuutta vastaan.
Jos itse taas uskot siihen, että tuo koskee ateisteja yleisesti, niin asiassa ei ole väärin toimimisen ongelmaa. Silloin voit perustella, miksi olet sitä mieltä ja me voimme keskustella asiasta.
Kommenttisi viittaa kuitenkin ensimmäiseen vaihtoehtoon.
- ++++++++++++
"Fakta 3: En hyödy mitään siitä, että elin, koska lakkaan kuoleman jälkeen olemasta."
Perustelut tälle. - Sarcisson
Ihan ensimmäikseksi, on mielestäni ihmisenä ala-arvoista käyttää jonkun toisen kärsimystä ja ahdistusta omien tarkoitusperiensä ajamiseen. Se, että otat jonkun toisen huonon olon ja teet siitä välineen osoittamaan oman maailmankuvasi ylivertaisuutta edes yrittämättä auttaa kyseistä henkilöä - niin en valitettavasti kykene näkemään siinä mitään hyvää tai rakentavaa.
Mutta sinällään ymmärrän pointtisi, koska useimmat kristityt ajattelevat juuri näin ateistien kokevan elämän. Koko ajatus on vain mielestäni outo.
Elämä ei ole (minulle) väline jonkin asian saavuttamiseksi, oli se asia talo, perhe, varallisuus tai kuolemanjälkeinen pelastus. Se ei ole lihapiirakka tai pullo olutta, se ei ole mitään josta täytyy saada jotain irti. Se, että käyttää elämää välineenä johonkin muuhun on (minulle) merkki siitä, että ihminen ei ole vielä ymmärtänyt elämää lainkaan.
Me asumme ehkä äärettömässä maailmankaikkeudessa, jossa on satoja miljardeja aurinkokuntia. Me asumme maailmassa, jossa on miljardeja erillaisia ihmiiä, joiden kanssa puhua ja hyvällä tuurilla rakastaa heitä ja tulla rakastetuksi.
Järjetön määrä erilaisia tapoja olla ja ajatella. Mahdollisuus tehdä elämästään lähes mitä tahansa, jos olosuhteet vain sallivat. Ja niitä olosuhteita voi omalla panoksellaan muokata yhä paremmaksi kaikkien kannalta, että muut voisivat myös tehdä lähes mitä tahansa.
Miljoonia kirjoja, elokuvia, runoja, musiikkia, auringonnousuja ja -laskuja, koko ajan muuttuva luonto, rajattomasti mahdollisuuksia kokea, tuntea, oppia ja ymmärtää.
Ja sitten osa porukasta istuu alas ja sanoo: Ei, tämä ei riitä meille. Me haluamme elää ikuisesti jossain toisessa paikassa. Ja kertovat kaikille joka tilanteessa, mitä pitää tehdä sinne päästääkseen ja miten heidän elämänsä on muuttunut kerta heitolla.
Varmasti on, koska he ovat muokanneet tämän elämän pelkäksi illuusioksi, he ovat paenneet tästä maailmasta tulevaisuuteen. Sinne missä se kuvitteellinen, oikea elämä alkaa. He eivät enää näe mitä tapahtuu täällä tai mitä he saavat aikaan tässä maailmassa, ainoastaan omat kuvitelmansa siitä. He ovat tehneet ainutkertaisesta tapahtumasta välineen paeta omia pelkojaan. He eivät elä enää meidän kanssamme.
Antakaa heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät....
Elämä on tanssi. Tanssin tarkoitus ei ole päätyä musiikin loputtua tiettyyn paikkaan lattiaa. Tanssin tarkoitus on olla mukana tanssissa, eikä miettiä mitä tapahtuu kun musiikki loppuu. Kuolema on vain yksi sävel tässä valssissa.- Sarcisson
Väärä kysymys. Minulla on kädessä lasi maitoa, mistä se tuli? Siihen vaadittiin tölkki, kyky kävellä, kauppa, myyjä, halu ostaa maitoa, lehmä, meijeriauto, aurinko, multaa, rahaa, kylmyyttä, pelto ja paljon muuta. Mikä näistä olisi se alkuperäinen syy, mistä se lasi maitoa tuli? Voit vapaasti päättää, sama pätee "kaikkeen". Jos teet "kaikesta" konseptin päässäsi, niin on loogista kysyä mistä se tuli. Jos taas et tee, niin kysymyksessäsi ei ole mitään järkeä.
- lehmät syö
Sarcisson kirjoitti:
Väärä kysymys. Minulla on kädessä lasi maitoa, mistä se tuli? Siihen vaadittiin tölkki, kyky kävellä, kauppa, myyjä, halu ostaa maitoa, lehmä, meijeriauto, aurinko, multaa, rahaa, kylmyyttä, pelto ja paljon muuta. Mikä näistä olisi se alkuperäinen syy, mistä se lasi maitoa tuli? Voit vapaasti päättää, sama pätee "kaikkeen". Jos teet "kaikesta" konseptin päässäsi, niin on loogista kysyä mistä se tuli. Jos taas et tee, niin kysymyksessäsi ei ole mitään järkeä.
Ruoho unehtu.
- Kalju Pitkätukka
"Aloitetaan faktoilla, koska suurin osa vastaajista on liian naiveja käsittämään näitä asioita."
Jopas on mielenmaisemaasi valaiseva aloitus.
Olet kirjoittanut tänne sen veran fiksuja puheenvuoroja, että ihmettelen tätä!
Omahyväisyytesi löyhkää.
Elämä on mielekästä sinänsä.
Nytkin ympärilläni parveilee iloisia lapsia, elämäniloa täynnä.
Eivät he pohdi elävänsä tuonpuoleista varten.
Tuonpuoleisesta ei ole mitään todisteita.
Käsitykset tuonpuoleisesta ja siitä, miten ihmiselle käy hyvin oletetun loppusijoituspaikkansa suhteen, vaihtelevat hurjasti.
Täällä meidän kylillä ainoat taivaaseen menijät ovat vanhoillislestadiolaisia...
Miksi siis murehtisin tuonpuoleisesta, ja se antaisi elämäni sisällän ja merkityksen. Voi olla, että olen liian naiivi kyetäkseni ajattelemaan kuten aloituksessa kuvataan. Vai onko aloitus naiivi?
Minulle jokainen uusi päivä on ainakin mahdollisuus elämisen arvoiseen elämään. Miten hyvin onnistun, riippuu melko paljon itsestäsi. Sellainen ajatus, että elämän arvokkuus määräytyisi sen mukaan mitä tapahtuu elämän loputtua, on itselleni aivan vieras. Voihan sitä mielessään toivoa kuolemanjälkeistä elämää, mutta elämän arvottaminen siihen peilaten, on mielestäni naiivia."hei missä me ollaan - oonko mä siellä?" (Matti Nykänen)
No Mattia hieman ennen elänyt (noin. 2300 v. sitten) Aristoteles on kertonut:
Mitä sanoikaan Aristoteles ? Hyvä elämän määreenä. "Onnellisuus on elämässä onnistumista. Onnellisen ihmisen elämä on järjen ohjaama sopusointuinen kokonaisuus. Järki ja järjen käyttö on se ominaisuus, joka erottaa ihmisen muista luomakunnan olennoista, järjen toiminta on siten ihmisen korkein hyve, onnellisen elämän edellytys. Onnellinen elämä kulkee "keskitien mallin" mukaan, onnellinen ihminen ei siten sorru toimissaan äärimmäisyyksiin. A:n mukaan hyvän elämän määritelmään ei mahdu uskonto ja jumala, siihen ei myöskään kuulu kuoleman jälkeisen elämän pohdiskelu"
En osaa omalta osaltani tuohon paljoakaan lisätä tai pois ottaa. Sillä minun maailmani ei ole rahan tai ristin mallinen.- Epäjumalienkieltäjä
Täysin päätöntä spekulaatiota. Tuolla "logiikalla", jos Michelle Pfeiffer, Lena Olin ja Halle Berry (juu olen jo aika vanha, kuten seksisymbolien listasta voi päätellä) ehdottaisivat minulle viikon reissua Karibialle hummerinsyönnin, sampanjanjuonnin ja kimppakivan merkeissä ei olisi mitään järkeä lähteä, koska viikon päästä se olisi kuitenkin ohi.
,- Pakana666
Minä olisin valmis ottamaan riskin...
Pakana666
Onko perheesi, sukulaistesi ja ystäviesi elämillä sinulle merkitystä? Koska jos heidän elämänsä merkitsee sinulle jotain, niin samalla tavalla sinun elämäsi merkitsee heille jotain.
- elämä on kovaa
"Kaikki tuo, että mene mene kouluun, hanki työ, lapsi, perhe, menetän kaiken tuon bull@#$% kuollessani. Joten miksi nähdä vaivaa kyseisten asioiden eteen? "
Tämä on ihan tervettä pohdintaa. Joku masentunut varmaan näin miettii ja masennushan on tie muutokseen.
Tämä ateistinen ajattelu, että kaikki mitä ymmärrämme, on tässä ja nyt,, aiheuttaa ihmisille sen, että elämässä pitää saavuttaa tietyt asiat. Osata nauttia niistä, koska se on elämän tarkoitus, ja vielä luopua kaikesta ilman tuskaa, on niin rankka rasti, että moni ei siitä selviä. Elämä on suoritus, josta pitäisi selvitä voittajana. Aivan hirveän lohduton maailmankuva.
Lisäksi meille myydään sellaista fantastista unelmahöttöä esim. parisuhteesta ja lapsiperheen elämästä, että naiivit nuoret haluavat kiireellä sen parisuhteen, asuntolainan ja lapset, koska nämä on ne asiat mitä pitää elämässä saavuttaa. Sitten tulee joku katastrofi, joka kaataa kaiken ja jälki on sen mukaista.
Ennen mennä retuutettiin elämässä joten kuten ja lähtökohta oli se, että elämä on kovaa. Nyt elämä ei saisi olla kovaa vaan pelkästään kivaa. On luotu harhakuvitelma jostain loputtomasta menestystarinasta nimeltä elämä. Ihminen on kadottanut elämän syvemmän merkityksen ja voi huonosti, vaikka joku väittääkin nauttivansa merkityksettömästä elämästä. Silloin valehtelee lähinnä itselleen.- Kalju Pitkätukka
"Elämä on suoritus, josta pitäisi selvitä voittajana. Aivan hirveän lohduton maailmankuva."
En tunnista tästä kyllä omaa maailmankuvaani.
Uskonnottomuus ei tuo elämään lohduttomuutta tai suorituspaineita.
Sensijaan uskonnottomuus ei alista kärsimään tämänpuoleisessa siinä toivossa, että tuonpuoleinen korvaa kaiken.
"Lisäksi meille myydään sellaista fantastista unelmahöttöä esim. parisuhteesta ja lapsiperheen elämästä, että naiivit nuoret haluavat kiireellä sen parisuhteen, asuntolainan ja lapset, koska nämä on ne asiat mitä pitää elämässä saavuttaa. Sitten tulee joku katastrofi, joka kaataa kaiken ja jälki on sen mukaista."
Uskonnottomat nuoret eivät ole ensimmäisenä lapsia ja asuntolainaa hankkimassa.
Luin sellaisesta loukusta juuri kirjasta "Usko, toivo ja raskaus"
Kirjassa kokemuksistaan kertovat eivät suinkaan ole suurperhettä varhain hankkineet ateismin takia, päinvastoin...
" Ennen mennä retuutettiin elämässä joten kuten ja lähtökohta oli se, että elämä on kovaa. Nyt elämä ei saisi olla kovaa vaan pelkästään kivaa. On luotu harhakuvitelma jostain loputtomasta menestystarinasta nimeltä elämä."
Tuolla taas ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa.
Pullamössönuori, jolla elämä on pelkkää puuhamaata, voi tulla niin uskovasta, tapaluterilaisesta kuin ateistiperheestäkin. - elämä on kovaa
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
"Elämä on suoritus, josta pitäisi selvitä voittajana. Aivan hirveän lohduton maailmankuva."
En tunnista tästä kyllä omaa maailmankuvaani.
Uskonnottomuus ei tuo elämään lohduttomuutta tai suorituspaineita.
Sensijaan uskonnottomuus ei alista kärsimään tämänpuoleisessa siinä toivossa, että tuonpuoleinen korvaa kaiken.
"Lisäksi meille myydään sellaista fantastista unelmahöttöä esim. parisuhteesta ja lapsiperheen elämästä, että naiivit nuoret haluavat kiireellä sen parisuhteen, asuntolainan ja lapset, koska nämä on ne asiat mitä pitää elämässä saavuttaa. Sitten tulee joku katastrofi, joka kaataa kaiken ja jälki on sen mukaista."
Uskonnottomat nuoret eivät ole ensimmäisenä lapsia ja asuntolainaa hankkimassa.
Luin sellaisesta loukusta juuri kirjasta "Usko, toivo ja raskaus"
Kirjassa kokemuksistaan kertovat eivät suinkaan ole suurperhettä varhain hankkineet ateismin takia, päinvastoin...
" Ennen mennä retuutettiin elämässä joten kuten ja lähtökohta oli se, että elämä on kovaa. Nyt elämä ei saisi olla kovaa vaan pelkästään kivaa. On luotu harhakuvitelma jostain loputtomasta menestystarinasta nimeltä elämä."
Tuolla taas ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa.
Pullamössönuori, jolla elämä on pelkkää puuhamaata, voi tulla niin uskovasta, tapaluterilaisesta kuin ateistiperheestäkin.Ateistit luo maailmankuvaa, että elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen. Osaako ateisti vastata, mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä on pelkkää kärsimystä?
elämä on kovaa kirjoitti:
Ateistit luo maailmankuvaa, että elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen. Osaako ateisti vastata, mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä on pelkkää kärsimystä?
Kärsiminen - mitä se on?
Kun kaksi sikaa suutelee, se on kärsimistä.
Hyvää päivänjatkoa.- ikuinen kidutus
Ateistit luo maailmankuvaa, että elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen. Osaako ateisti vastata, mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä on pelkkää kärsimystä?
Sinä itse edustat maailmankuvaa, jossa ylivoimaisen valtaosan ihmiskunnasta ainoa tarkoitus on joutua ikuisesti kidutettaviksi siksi, että tekivät yhden väärän valinnan tai sattuivat vain syntymään väärään aikaan ja paikkaan, vaärään kulttuuriin.
Osaatko sinä kertoa mikä on näiden, sinun uskosi mukaan ikuisesti kidutettaviksi joutuvien miljardien, miljardien ja miljardien ihmisten olemassaolon tarkoitus? - elämä on kovaa
ikuinen kidutus kirjoitti:
Sinä itse edustat maailmankuvaa, jossa ylivoimaisen valtaosan ihmiskunnasta ainoa tarkoitus on joutua ikuisesti kidutettaviksi siksi, että tekivät yhden väärän valinnan tai sattuivat vain syntymään väärään aikaan ja paikkaan, vaärään kulttuuriin.
Osaatko sinä kertoa mikä on näiden, sinun uskosi mukaan ikuisesti kidutettaviksi joutuvien miljardien, miljardien ja miljardien ihmisten olemassaolon tarkoitus?Mitä on ikuinen kidutus? Minulla ei ole sellaista uskoa, että joka paikassa vaan kidutaan. Usko tuo lohtua monelle vaikeuksien keskellä. Ateisteilla (hyvinvointivaltiossa) ei niin suuria vaikeuksia ilmeisesti voi olla, ainoastaan pelkkää fantsua elämää;).
- Epäjumalienkieltäjä
Ajatus elämästä suorituksena tai testinä on uskovien maailmankuva - ei ateistien. Tämä on maallista, mutta taivaassa on kotimme. Tai helvetissä jos tyrimme.
Elämästä tekee suunnattoman arvokasta ja ainutkertaista juuri sen rajallisuus. Se mitä on juuri tässä ja juuri nyt on jotain mitä ei ole ikinä enää juuri tällaisena. Se meni eikä toistu. Tämä antaa paitsi omalle elämälle myös muiden elämälle ainutkertaisen arvon. Elämän ainutkertaisuuden ja rajallisuuden suhteen olemme kaikki kohtalotovereita. Elämää ei voi elää oikein jos ei ymmärrä sen rajallisuutta.
Ikuisuudessahan millään ei olisi mitään väliä. Ikuisuudessa kaikki, minkä todennäköisyys on >0 tulee tapahtumaan, koska aikaa on rajattomasti. Jos joku voi teoriassa mennä paremmin, olla hauskempaa, kauniimpaa tai tyydyttävämpää niin ennen pitkää myös varmasti on.
"On luotu harhakuvitelma jostain loputtomasta menestystarinasta nimeltä elämä."
Tuohan on sitä pappien kauppaamaa ikuista elämää. - ikuinen kidutus
Mitä on ikuinen kidutus? Minulla ei ole sellaista uskoa, että joka paikassa vaan kidutaan. Usko tuo lohtua monelle vaikeuksien keskellä. Ateisteilla (hyvinvointivaltiossa) ei niin suuria vaikeuksia ilmeisesti voi olla, ainoastaan pelkkää fantsua elämää;).
"Mitä on ikuinen kidutus?"
Se on sitä mitä raamatussa luvataan jokaiselle joka ei usko Jeesukseen
eikä palvo nöyrän kuuliaisen sokeasti tämän isää eli raamatun Jumalaa,
mikä on raamatun ja kristinuskon keskeisin ydinkohta ja sanoma.
Noita ihmisiä on maailmassa tälläkin hetkellä ainakin 5 miljardia.
"Minulla ei ole sellaista uskoa, että joka paikassa vaan kidutaan."
Eli sinulla ei ole kristinuskoa. Sinulla on siis ilmeisesti jokin itse keksitty rusinapullauskonto, joka ei perustu raamatun sanaan. Etkä muuten tietenkään osannut sanoa yhtään mitään siitä, mikä on noiden 5 miljardin ihmisen elämän ja olemassaolon tarkoitus - tai miksi heidän ainoa tarkoituksensa on vain joutua ikuisesti kidutettavaksi, ainakin jos uskoisimme raamatun sanaan. elämä on kovaa kirjoitti:
"Ateistit luo maailmankuvaa, että elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen. Osaako ateisti vastata, mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä on pelkkää kärsimystä?"
Elämän tarkoitus on elää ja siihen kuuluu sekä nautinto että kärsimys. Pelkkä nautinto on pidemmän päälle kärsimystä, mikään ei riitä vaan tarvitset aina vain voimakkaampia nautintoja, ajoittaiset kärsimykset pudottavat vaadittavan nautinnon tasoa. Pienetkin ilot tuntuvat suurilta surujen jälkeen. Teidän odottamanne ikuinen autuus ole mitään autuutta, sillä kaikki ilo menettää merkityksensä ikuisessa onnessa, et koe onnistumisen iloa jos ei ole pelkoa epäonnistumisesta ja epäonnistumisen jälkeen ilo on suurempi kuin jatkuvien onnistumisten jälkeen.
Kukaan ei pysty kertomaan toisen elämän tarkoitusta, kukin määrittelee elämänsä tarkoituksen itse ja se tarkoitus voi muuttua montakin kertaa elämän aikana.
Minullakin on ollut useita "elämän tarkoituksia" eri elämäntilanteissa ja myös hetkiä jolloin tarkoitusta ei ole. Tällä hetkellä olen "vailla" tarkoitusta jos ei lueta mukaan sitä mitä merkitsen lähimmäisilleni. Olen sairastanut masennusta toistakymmentä vuotta ja olen työkyvytön eikä elämä tällä hetkellä todellakaan ole mitään herkkua mutta rakastan silti itse elämää huolimatta ajoittaisista itsetuhoajatuksista ja kaikesta muusta ikävästä. Tämä on ainoa elämäni enkä anna kaikkien vastoinkäymisten pilata sitä tyystin. Minulla on edelleen unelmia vaikka niiden toteutuminen onkin erittäin epätodennäköistä, elämäni ei siihen kaadu.
Aika harva on siinä tilanteessa että sekä mennyt että tuleva elämä olisi pelkkää kärsimystä ja sellaisessa tapauksessa olisi hirveää ajatella että jumala haluaisi jonkun kärsivän koko elämänsä täällä ja saavan palkintonsa sitten taivaassa kun moni muu saa elää onnellisen elämän ja silti saa saman palkinnon. Elämä on paljon helpompaa kun ei kuvittele sille mitään "tarkoitusta", tärkeintä on että pyrkii tekemään elämänsä parhaaksi mahdolliseksi eikä odota että kuoleman jälkeen vasta se elämä alkaa, se on tämän ainutkertaisen elämän tuhlaamista ja halveksimista.- Aada@
elämä on kovaa
"Ateistit luo maailmankuvaa, että elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen.
Osaako ateisti vastata, mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä
on pelkkää kärsimystä?"
Ateistit eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä joka luo jotain maailmankuvaa, mistä sinä tuollaista olet keksinyt?
Pahinta kärsimystä elämässäni olen kokenut kristittynä, olen toki kokenut erittäin hyviäkin aikoja.Nyt olen ateisti ja tyytyväinen monellakin tavalla elämääni.Kyllä ihmisen on itse otettava vastuu elämästään ja pyrittävä poispäin siitä kärsimyksestä, ei sillä mitään "kirkkaampaa kruunua" saa.
Jos jonkun elämä on pelkkää kärsimystä tulee muiden auttaa häntä niinkuin yleisesti ihmiskunnassa toimitaan.
Ihmisen tehtävä on vähentää toinen toistensa kärsimystä.Myös kristinusko tuottaa kärsimystä ja siksi sen tuottamista epäkohdista on keskusteltava, kuten tälläkin palstalla tehdään.
Mitä sinä ajat noilla kysymksilläsi takaa? - Aada@
angelus_nigrum kirjoitti:
"Ateistit luo maailmankuvaa, että elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen. Osaako ateisti vastata, mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä on pelkkää kärsimystä?"
Elämän tarkoitus on elää ja siihen kuuluu sekä nautinto että kärsimys. Pelkkä nautinto on pidemmän päälle kärsimystä, mikään ei riitä vaan tarvitset aina vain voimakkaampia nautintoja, ajoittaiset kärsimykset pudottavat vaadittavan nautinnon tasoa. Pienetkin ilot tuntuvat suurilta surujen jälkeen. Teidän odottamanne ikuinen autuus ole mitään autuutta, sillä kaikki ilo menettää merkityksensä ikuisessa onnessa, et koe onnistumisen iloa jos ei ole pelkoa epäonnistumisesta ja epäonnistumisen jälkeen ilo on suurempi kuin jatkuvien onnistumisten jälkeen.
Kukaan ei pysty kertomaan toisen elämän tarkoitusta, kukin määrittelee elämänsä tarkoituksen itse ja se tarkoitus voi muuttua montakin kertaa elämän aikana.
Minullakin on ollut useita "elämän tarkoituksia" eri elämäntilanteissa ja myös hetkiä jolloin tarkoitusta ei ole. Tällä hetkellä olen "vailla" tarkoitusta jos ei lueta mukaan sitä mitä merkitsen lähimmäisilleni. Olen sairastanut masennusta toistakymmentä vuotta ja olen työkyvytön eikä elämä tällä hetkellä todellakaan ole mitään herkkua mutta rakastan silti itse elämää huolimatta ajoittaisista itsetuhoajatuksista ja kaikesta muusta ikävästä. Tämä on ainoa elämäni enkä anna kaikkien vastoinkäymisten pilata sitä tyystin. Minulla on edelleen unelmia vaikka niiden toteutuminen onkin erittäin epätodennäköistä, elämäni ei siihen kaadu.
Aika harva on siinä tilanteessa että sekä mennyt että tuleva elämä olisi pelkkää kärsimystä ja sellaisessa tapauksessa olisi hirveää ajatella että jumala haluaisi jonkun kärsivän koko elämänsä täällä ja saavan palkintonsa sitten taivaassa kun moni muu saa elää onnellisen elämän ja silti saa saman palkinnon. Elämä on paljon helpompaa kun ei kuvittele sille mitään "tarkoitusta", tärkeintä on että pyrkii tekemään elämänsä parhaaksi mahdolliseksi eikä odota että kuoleman jälkeen vasta se elämä alkaa, se on tämän ainutkertaisen elämän tuhlaamista ja halveksimista.angelus_nigrum
Olisin kysynyt sinulta kun kerroit masennuksestasi; etkö saa kuntoutuspsykoterapiaa?
Vaikutat älykkäältä ja että sinulla olisi kapasiteettia työelämäänkin.En nyt tarkoita että kaikkien pitäisi olla työelämässä, mutta olisi vain kiinnostanut.Jos on liian henkilökohtainen kysymys, unohda tämä. Aada@ kirjoitti:
angelus_nigrum
Olisin kysynyt sinulta kun kerroit masennuksestasi; etkö saa kuntoutuspsykoterapiaa?
Vaikutat älykkäältä ja että sinulla olisi kapasiteettia työelämäänkin.En nyt tarkoita että kaikkien pitäisi olla työelämässä, mutta olisi vain kiinnostanut.Jos on liian henkilökohtainen kysymys, unohda tämä.Saan kyllä terapiaa, se vain ei poista syitä masennukseeni, välillä tuntuu että se vain lisää niitä.
Kapasiteettia työelämään olisi paljonkin, ei vain löydy sellaista työtä joka tarjoaisi riittävästi haasteita omalla osaamisalueellani ja joka myös sopisi meikäläisen sekamuotoiselle persoonallisuushäiriöille (asperger, skitsoidinen per. häir. ym.).
Koulutkin menivät poskelleen (varmaankin em. syistä) eli koulutus ei riitä vaikka kykyjä olisi ja viisikymppisenä on vähän myöhäistä lähteä lukemaan raketti tms. insinööriksi ;)
Viimeisin työpaikkani oli suuren kunnallisen teatterin lavastepajalla "Pelle Pelottomana" ja ongelmienratkojana (sitä ennen pitkään museokirvesmiehenä) ja 4:n vuoden jälkeen ei haasteet enää riittäneet ja masennus alkoi uudestaan. Nyt 5 vuotta poissa työelämästä ja kaikki mahdolliset hoidot sähköshokkeja myöten kokeiltu ilman apua. Yksi eläkehylky tullut, mutta varmaan yritän vuoden päästä uudestaan.
En olisi ikinä uskonut että kaipaisin työelämään mutta teatteri oli vioistaan huolimatta loistava paikka, työkaveritkin paljolti samanlaisia luovia sekopäitä (hermot eivät pitkään kestä "normaaleja" ihmisiä).
Kuten vastauksesta huomasit, ei ollut liian henkilökohtainen kysymys ;)
Näillä palstoilla "roikkuminen" on jostain "sairaasta" syystä aika terapeuttista, kun lukee uskovien juttuja tajuaa että itsellä menee itseasiassa oikein hyvin=Dangelus_nigrum kirjoitti:
Saan kyllä terapiaa, se vain ei poista syitä masennukseeni, välillä tuntuu että se vain lisää niitä.
Kapasiteettia työelämään olisi paljonkin, ei vain löydy sellaista työtä joka tarjoaisi riittävästi haasteita omalla osaamisalueellani ja joka myös sopisi meikäläisen sekamuotoiselle persoonallisuushäiriöille (asperger, skitsoidinen per. häir. ym.).
Koulutkin menivät poskelleen (varmaankin em. syistä) eli koulutus ei riitä vaikka kykyjä olisi ja viisikymppisenä on vähän myöhäistä lähteä lukemaan raketti tms. insinööriksi ;)
Viimeisin työpaikkani oli suuren kunnallisen teatterin lavastepajalla "Pelle Pelottomana" ja ongelmienratkojana (sitä ennen pitkään museokirvesmiehenä) ja 4:n vuoden jälkeen ei haasteet enää riittäneet ja masennus alkoi uudestaan. Nyt 5 vuotta poissa työelämästä ja kaikki mahdolliset hoidot sähköshokkeja myöten kokeiltu ilman apua. Yksi eläkehylky tullut, mutta varmaan yritän vuoden päästä uudestaan.
En olisi ikinä uskonut että kaipaisin työelämään mutta teatteri oli vioistaan huolimatta loistava paikka, työkaveritkin paljolti samanlaisia luovia sekopäitä (hermot eivät pitkään kestä "normaaleja" ihmisiä).
Kuten vastauksesta huomasit, ei ollut liian henkilökohtainen kysymys ;)
Näillä palstoilla "roikkuminen" on jostain "sairaasta" syystä aika terapeuttista, kun lukee uskovien juttuja tajuaa että itsellä menee itseasiassa oikein hyvin=DNostan hattua rohkeudellesi.
Sen verran olen juttujasi lukenut, että voin sanoa ettet ainakaan älyllisesti jää palstan keskivertokirjoittajalle; paremminkin päin vastoin. En tiedä masennuksesi syitä, enkä lähden puoskaroimaan muilla neuvoilla kuin sillä, että jos palstalla roikkuminen on terapeuttista, niin jatka hyvä mies.
Palstan lukijat saavat jutuistasi ainakin sen kuin sinä palstasta.agnoskepo kirjoitti:
Nostan hattua rohkeudellesi.
Sen verran olen juttujasi lukenut, että voin sanoa ettet ainakaan älyllisesti jää palstan keskivertokirjoittajalle; paremminkin päin vastoin. En tiedä masennuksesi syitä, enkä lähden puoskaroimaan muilla neuvoilla kuin sillä, että jos palstalla roikkuminen on terapeuttista, niin jatka hyvä mies.
Palstan lukijat saavat jutuistasi ainakin sen kuin sinä palstasta.Kiitoksia :)
Itseasiassa tuo "älyllisyys" oli itselleni suuri hämmästys 10 v. sitten kun uudelleensijoitusta varten minulle tehtiin erilaisia soveltuvuus ja psykologisia testejä. Olin vähintään yhtä hämmästynyt kuin testaajatkin tuloksista.
Koulussa olin suorastaan surkea kirjoittaja, esim. kielioppia en saanut päähäni millään ja voisi sanoa että opettelen vasta nyt kirjoittamaan.
40 vuotta olin pitänyt itseäni keskivertoa tyhmempänä ja nyt yritän ottaa kiinni menetettyjä vuosikymmeniä.
Masennukseeni on monia syitä mutta persoonallisuusrakenteeni on ehkä suurin tekijä, sen sopimattomuus työelämän ym. vaatimuksiin.
Täällä näkee monenlaista kirjoittajaa ja se auttaa ymmärtämään ihmisten ajattelua ja käyttäytymistä ja sitä miksi koen olevani väärässä paikassa tai ajassa.
Maailman tapahtumat masentavat ja ahdistavat mutta kun on täällä nähnyt minkälaisia ihmiset ovat ymmärtää miksi asiat ovat niin kuin ovat mutta samalla täällä on myös ihmisiä jotka antavat toivoa että maailma voisi joskus olla parempi paikka.
Vaikka olen ollut ateisti reilut 30 vuotta on se ollut hyvin passiivista viime vuosiin saakka ja tavallaan heräsin kun tajusin sen mitä lähimmäiseni olivat tienneet jo kauan. "heräämisen" myötä kiinnostuin uudestaan psykologiasta, ihmisten ajatusmaailmasta ja varsinkin uskonnoista, taipumukseni väittelemiseen taas johdatti kirjoittamaan tänne.
Sosiaalinen aktiivisuus on minulle normaalisti hyvin vierasta mutta nåmä keskustelupalstat tarjoavat hyvän keinon omien ajatusten julkituomiseen ilman varsinaista sosiaalista kanssakäymistä, en siis viihdy ihmisten seurassa kovinkaan hyvin ja onneksi vaimokin on samanlainen ja myös erittäin älykkäänä hyvä keskustelukumppani.
Palsta myös auttaa pitämään aivot jonkinlaisessa kunnossa kun masennuksesta johtuen ei harrastuksiin pysty keskittymään eikä niistä nauti ( katossa roikkuu tusina keskeneräistä lennokkia, vajassa on keskeneräinen chopper projekti ja pihassa aloittamaton off road monstertruckprojekti). Kirjoittaminen on tällä hetkellä ainoa edes hieman älyllisesti haastava asia.- Kalju Pitkätukka
angelus_nigrum kirjoitti:
Kiitoksia :)
Itseasiassa tuo "älyllisyys" oli itselleni suuri hämmästys 10 v. sitten kun uudelleensijoitusta varten minulle tehtiin erilaisia soveltuvuus ja psykologisia testejä. Olin vähintään yhtä hämmästynyt kuin testaajatkin tuloksista.
Koulussa olin suorastaan surkea kirjoittaja, esim. kielioppia en saanut päähäni millään ja voisi sanoa että opettelen vasta nyt kirjoittamaan.
40 vuotta olin pitänyt itseäni keskivertoa tyhmempänä ja nyt yritän ottaa kiinni menetettyjä vuosikymmeniä.
Masennukseeni on monia syitä mutta persoonallisuusrakenteeni on ehkä suurin tekijä, sen sopimattomuus työelämän ym. vaatimuksiin.
Täällä näkee monenlaista kirjoittajaa ja se auttaa ymmärtämään ihmisten ajattelua ja käyttäytymistä ja sitä miksi koen olevani väärässä paikassa tai ajassa.
Maailman tapahtumat masentavat ja ahdistavat mutta kun on täällä nähnyt minkälaisia ihmiset ovat ymmärtää miksi asiat ovat niin kuin ovat mutta samalla täällä on myös ihmisiä jotka antavat toivoa että maailma voisi joskus olla parempi paikka.
Vaikka olen ollut ateisti reilut 30 vuotta on se ollut hyvin passiivista viime vuosiin saakka ja tavallaan heräsin kun tajusin sen mitä lähimmäiseni olivat tienneet jo kauan. "heräämisen" myötä kiinnostuin uudestaan psykologiasta, ihmisten ajatusmaailmasta ja varsinkin uskonnoista, taipumukseni väittelemiseen taas johdatti kirjoittamaan tänne.
Sosiaalinen aktiivisuus on minulle normaalisti hyvin vierasta mutta nåmä keskustelupalstat tarjoavat hyvän keinon omien ajatusten julkituomiseen ilman varsinaista sosiaalista kanssakäymistä, en siis viihdy ihmisten seurassa kovinkaan hyvin ja onneksi vaimokin on samanlainen ja myös erittäin älykkäänä hyvä keskustelukumppani.
Palsta myös auttaa pitämään aivot jonkinlaisessa kunnossa kun masennuksesta johtuen ei harrastuksiin pysty keskittymään eikä niistä nauti ( katossa roikkuu tusina keskeneräistä lennokkia, vajassa on keskeneräinen chopper projekti ja pihassa aloittamaton off road monstertruckprojekti). Kirjoittaminen on tällä hetkellä ainoa edes hieman älyllisesti haastava asia.Autismin kirjoon sopivia piirteitä on minussakin, kaksi lapsistani on vaikeasti autistisia.
Moni kertomasi asia tuntuu tutulta. Työn haasteellisuus ei ole ollut minulle kuitenkaan mikään työssä jaksamisen edellytys,olen toteuttanut itseäni harrastuksissani. - elämä on kovaa
Aada@ kirjoitti:
elämä on kovaa
"Ateistit luo maailmankuvaa, että elämän tarkoitus on elämästä nauttiminen.
Osaako ateisti vastata, mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä
on pelkkää kärsimystä?"
Ateistit eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä joka luo jotain maailmankuvaa, mistä sinä tuollaista olet keksinyt?
Pahinta kärsimystä elämässäni olen kokenut kristittynä, olen toki kokenut erittäin hyviäkin aikoja.Nyt olen ateisti ja tyytyväinen monellakin tavalla elämääni.Kyllä ihmisen on itse otettava vastuu elämästään ja pyrittävä poispäin siitä kärsimyksestä, ei sillä mitään "kirkkaampaa kruunua" saa.
Jos jonkun elämä on pelkkää kärsimystä tulee muiden auttaa häntä niinkuin yleisesti ihmiskunnassa toimitaan.
Ihmisen tehtävä on vähentää toinen toistensa kärsimystä.Myös kristinusko tuottaa kärsimystä ja siksi sen tuottamista epäkohdista on keskusteltava, kuten tälläkin palstalla tehdään.
Mitä sinä ajat noilla kysymksilläsi takaa?On erotettava sairas uskonnollisuus terveestä hengellisyydestä. Tiedetään, että terve hengellisyys edistää myös mielenterveyttä. "Onnelliset masentuneet" ateistit ei varmaan sitten mitään niin kamalaa ole elämässään kokeneetkaan. Vai onko defenssit niin vahvat? Kuitenkin tiedetään, että masennus ja skitsofreniakin liittyy lapsuuden traumoihin.
Joillain on kuitenkin tarve esim. sodan kauhujen keskellä kokea, että tämä maallinen elämä ei ole kaikki mitä on. Tämän kokemuksen on palstan ateistit halukkaita kieltämään. Omassa ahdistuksessaan kenties. Se on surullista.
http://www.rcpsych.ac.uk/mentalhealthinformation/therapies/spiritualityandmentalhealth.aspx elämä on kovaa kirjoitti:
On erotettava sairas uskonnollisuus terveestä hengellisyydestä. Tiedetään, että terve hengellisyys edistää myös mielenterveyttä. "Onnelliset masentuneet" ateistit ei varmaan sitten mitään niin kamalaa ole elämässään kokeneetkaan. Vai onko defenssit niin vahvat? Kuitenkin tiedetään, että masennus ja skitsofreniakin liittyy lapsuuden traumoihin.
Joillain on kuitenkin tarve esim. sodan kauhujen keskellä kokea, että tämä maallinen elämä ei ole kaikki mitä on. Tämän kokemuksen on palstan ateistit halukkaita kieltämään. Omassa ahdistuksessaan kenties. Se on surullista.
http://www.rcpsych.ac.uk/mentalhealthinformation/therapies/spiritualityandmentalhealth.aspxMinusta taas tuntuu, että palstan ateistit eivät ole kieltäneet mitään kokemusta sinänsä. Sehän olisi tyhmää.
Kokemuksen alkuperästä ja johtopäätöksistä on sitten varmaankin erimielisyyttä.
Minustakin "on erotettava sairas uskonnollisuus terveestä hengellisyydestä." Mutta arvelen, että tästä erottelusta, eli mikä on se oikea erottelu, tästäkin vallitsee sitten erimielisyys.Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Autismin kirjoon sopivia piirteitä on minussakin, kaksi lapsistani on vaikeasti autistisia.
Moni kertomasi asia tuntuu tutulta. Työn haasteellisuus ei ole ollut minulle kuitenkaan mikään työssä jaksamisen edellytys,olen toteuttanut itseäni harrastuksissani."Työn haasteellisuus ei ole ollut minulle kuitenkaan mikään työssä jaksamisen edellytys,olen toteuttanut itseäni harrastuksissani."
Jostain syystä työ ja harrastaminen kulkivat käsi kädessä, jos ei työ suju ei suju harrastuksetkaan mutta toisinpäin harvemmin. Johtunee varmaan siitä esim. lavastajien ideoiden toteuttaminen tyydytti haasteiden tarpeen mihin harrastukset harvemmin pystyivät ja turhautuminen työssä taas vei mehut vapaa-ajaltakin.
Olen haaveillut isosta verstaasta kaikkine mahdollisine metallintyöstökoneineen jossa voisi toteuttaa kaikki ideat, nyt turhauttaa kun ei pääse toteuttamaan mitään, ei kotona eikä töissä ja masennuksesta ei tunnu pääsevän eroon ilman sopivaa ja haastavaa tekemistä.
Ikävä kuulla lapsistasi tuo, itselläni ei ole lapsia (omasta tahdosta).
Luulen että monia autismin kirjoon kuuluvia piirteitä ei edes ajatella autismiin kuuluvina, pidetään muuten vaan omituisena, tosin on vaikeaa vetää rajaa missä luonteenpiirre muuttuu sairauden piirteeksi. Itse en oikeastaan edes haluaisi olla "normaali" vaikka se varmaan helpompaa olisikin.- kristitty *
kaarne kirjoitti:
Minusta taas tuntuu, että palstan ateistit eivät ole kieltäneet mitään kokemusta sinänsä. Sehän olisi tyhmää.
Minustakin "on erotettava sairas uskonnollisuus terveestä hengellisyydestä." Mutta arvelen, että tästä erottelusta, eli mikä on se oikea erottelu, tästäkin vallitsee sitten erimielisyys.Noo, taitavat olla maailmassa harvassa ne asiat, joista ei olisi erimielisyyttä. Eihän siinäkään ole järkeä, että jos joku kertoo havaintojaan jostakin asiasta, se torpataan sillä että tuosta asiasta on erilaisia näkemyksiä.
Kyllä tämän palstan ateistien enemmistöllä on niin sama ääni kellossa, että on ihan perusteltua sanoa kuten "elämä on kovaa" sanoi. Nimittäin. Miten esim. sodan kauhujen keskellä ihmisellä olisi se kokemus, että tämä maallinen elämä ei ole kaikki mitä on, jos hänellä ei ole uskoa tuollaiseen? Tuon kokemuksen synnyttäjä, usko, täällä haluttaisiin kieltää. - elämä on kovaa
kaarne kirjoitti:
Minusta taas tuntuu, että palstan ateistit eivät ole kieltäneet mitään kokemusta sinänsä. Sehän olisi tyhmää.
Minustakin "on erotettava sairas uskonnollisuus terveestä hengellisyydestä." Mutta arvelen, että tästä erottelusta, eli mikä on se oikea erottelu, tästäkin vallitsee sitten erimielisyys.Tervettä hengellisyyttä käytetään jo psykiatrian apuna. Se on sitä minkä avulla traumaattisista kokemuksista voi päästä eteenpäin. Traumat näkyvät aivokuvauksissa. Terve hengellisyys muokkaa ja purkaa traumoja, ei luo niitä lisää.
Se on surullista, että jos on tullut jonkun tahon (esim. vanhempien) osalta manipuloiduksi näillä uskon asioilla, niin haluaa kieltää koko hengellisyyden, joka on ihmisessä itsessään oleva asia ja voimavara. Uskonto on pelkkä väline hengellisyyden selittämiseen.
Ilman syvempää ymmärrystä, tällä palstalla lyödään luukut kiinni ja tehdään asiasta pilkkaa, vaikka omat traumat ja solmut olisi selvittämättä.
Sama asia jos häiriintynyt vanhempi kertoisi lapselle joka ilta kummitus ja noitajuttuja, ja kuinka pahat lapset laitetaaan pataan kiehumaan. Tämän jälkeen ihminen kieltäisi kaikenlaiset hyvätkin tarinat, koska on itse traumatisoitunut vanhemman vallankäytöstä. Vika on silloin vanhemmassa, ei tarinassa tai lapsessa. Ihmisellä on tarve onnellisiin loppuihin ja ymmärtää tarinoissa piilevä viisaus. Hengellisyys vaatii ajattelun kehittämistä. Sairas uskonto on kapea tulkinta hengellisyydestä eikä älyllisesti paljon poikkea ateismista. elämä on kovaa kirjoitti:
Tervettä hengellisyyttä käytetään jo psykiatrian apuna. Se on sitä minkä avulla traumaattisista kokemuksista voi päästä eteenpäin. Traumat näkyvät aivokuvauksissa. Terve hengellisyys muokkaa ja purkaa traumoja, ei luo niitä lisää.
Se on surullista, että jos on tullut jonkun tahon (esim. vanhempien) osalta manipuloiduksi näillä uskon asioilla, niin haluaa kieltää koko hengellisyyden, joka on ihmisessä itsessään oleva asia ja voimavara. Uskonto on pelkkä väline hengellisyyden selittämiseen.
Ilman syvempää ymmärrystä, tällä palstalla lyödään luukut kiinni ja tehdään asiasta pilkkaa, vaikka omat traumat ja solmut olisi selvittämättä.
Sama asia jos häiriintynyt vanhempi kertoisi lapselle joka ilta kummitus ja noitajuttuja, ja kuinka pahat lapset laitetaaan pataan kiehumaan. Tämän jälkeen ihminen kieltäisi kaikenlaiset hyvätkin tarinat, koska on itse traumatisoitunut vanhemman vallankäytöstä. Vika on silloin vanhemmassa, ei tarinassa tai lapsessa. Ihmisellä on tarve onnellisiin loppuihin ja ymmärtää tarinoissa piilevä viisaus. Hengellisyys vaatii ajattelun kehittämistä. Sairas uskonto on kapea tulkinta hengellisyydestä eikä älyllisesti paljon poikkea ateismista.Ongelma on ainakin osin siinä, että termi hengellisyys venyy kuin purukumi. Kirjoitat terveestä hengellisyydestä, mutta löytyy takuulla aidosti ja terveesti hengellisinä itseään pitäviä ihmisiä, joille sinä olet aidosta uskosta osaton liberaali "sosiaaliteologi".
Tuskin uskovaisista kukaan pitää omaansa tai edustamansa suunnan hengellisyyttä epäterveenä, on se millaista hihhulointia tahansa.
Toki entisenä uskiksena allekirjoitan sen, että hegellisyydestä voi olla ihmiselle hyötyäkin.elämä on kovaa kirjoitti:
Tervettä hengellisyyttä käytetään jo psykiatrian apuna. Se on sitä minkä avulla traumaattisista kokemuksista voi päästä eteenpäin. Traumat näkyvät aivokuvauksissa. Terve hengellisyys muokkaa ja purkaa traumoja, ei luo niitä lisää.
Sama asia jos häiriintynyt vanhempi kertoisi lapselle joka ilta kummitus ja noitajuttuja, ja kuinka pahat lapset laitetaaan pataan kiehumaan. Tämän jälkeen ihminen kieltäisi kaikenlaiset hyvätkin tarinat, koska on itse traumatisoitunut vanhemman vallankäytöstä. Vika on silloin vanhemmassa, ei tarinassa tai lapsessa. Ihmisellä on tarve onnellisiin loppuihin ja ymmärtää tarinoissa piilevä viisaus. Hengellisyys vaatii ajattelun kehittämistä. Sairas uskonto on kapea tulkinta hengellisyydestä eikä älyllisesti paljon poikkea ateismista.Meillä saattaa olla suunnilleen samanlainen käsitys siitä, mitä terve hengellisyys voisi tarkoittaa.
Tämä on hyvin kiinnostava aihe, jonka käsittelyä haittaa se, mihin agnoskepokin viittaa, eli näiden käsitteiden joustavuus ja venyvyys. Luulen että siinä vaikuttaa jonkunlainen epäluottamus siihen, mitä muut yrittävät noilla käsitteillä saavuttaa.
Hengellisyydestä on tällä palstalla kyetty kyllä keskustelemaan, kun on ensin määritelty hengellisyyden ja henkisyyden ero ja varmistettu, että hengellisyys ei tarkoita autromaattisesti jonkunlaista jumaluskoa :-) Mutta siihen tilanteeseen päästään yleensä vasta kun tämä määrittelykierros on käyty läpi.
Luulisin että sekä teistit että ateistit pystyisivät käsittelemään aihetta helpommin omissa piireissään: täällä täytyy aina ensin varmistaa, mistä toinen puhuu. Mutta toki toivon, että siitä kyettäisiin keskustelemaan yhdessäkin, koska omaseuraisuus on aina vähän sisäänlämpiävää.
"Ilman syvempää ymmärrystä, tällä palstalla lyödään luukut kiinni ja tehdään asiasta pilkkaa, vaikka omat traumat ja solmut olisi selvittämättä"
Kyllähän tuota tapahtuu paljon, mitä sanot. Täällä kuluu paljon energiaa jyvien erottamiseen akanoista. Silti minusta täällä on myös jyviä, puolin ja toisin.
"Sairas uskonto on kapea tulkinta hengellisyydestä eikä älyllisesti paljon poikkea ateismista."
Rinnastat sairaan uskonnon ja ateismin. Nämä on juuri niitä heittoja, joiden takia energiaa kuluu siihen jyvien ja akanoiden erottamiseen. Pidätkö kaikkia ateisteja jotenkin sairaina ateisminsa vuoksi?kristitty * kirjoitti:
Noo, taitavat olla maailmassa harvassa ne asiat, joista ei olisi erimielisyyttä. Eihän siinäkään ole järkeä, että jos joku kertoo havaintojaan jostakin asiasta, se torpataan sillä että tuosta asiasta on erilaisia näkemyksiä.
Kyllä tämän palstan ateistien enemmistöllä on niin sama ääni kellossa, että on ihan perusteltua sanoa kuten "elämä on kovaa" sanoi. Nimittäin. Miten esim. sodan kauhujen keskellä ihmisellä olisi se kokemus, että tämä maallinen elämä ei ole kaikki mitä on, jos hänellä ei ole uskoa tuollaiseen? Tuon kokemuksen synnyttäjä, usko, täällä haluttaisiin kieltää.No, voi olla että minä en ymmärrä mistä nyt on puhe.
Minä vaan en ymmärrä, kuinka jonkun kokemus sinänsä voitaisiin kieltää.
Totta on, että monet ateistit mieltävät uskon yksinomaan uskonnollisesti ja kieltävät sen totuusarvon. Usko liittyy yleensä aina johonkin kohteeseen ja uskon totuusarvo kielletään sen kohteen perusteella, esim Jumalan.
Alempana "elämä on kovaa" sanoo että "Sairas uskonto on kapea tulkinta hengellisyydestä eikä älyllisesti paljon poikkea ateismista."
Jos pitäisi pohtia sitä, mitä terve hengellisyys tarkoittaa, se olisi ainakin mulle vaikeaa, jos koko mun maailmankuvallinen ateismini niputetaan samaan pinoon sairaan uskonnollisuuden kanssa. Mitä sanottavaa mulle voi jäädä terveestä hengellisyydestä?
Asiassa on virtahevon kokoinen erimielisyys jo lähtökohdassa. Samaa toki näkee myös toisinpäin ihan riittävästi.elämä on kovaa kirjoitti:
"...mikä on sellaisen ihmisen elämän tarkoitus, jonka elämä on pelkkää kärsimystä?"
Osaatko sinä?- elämä on kovaa
kaarne kirjoitti:
Meillä saattaa olla suunnilleen samanlainen käsitys siitä, mitä terve hengellisyys voisi tarkoittaa.
Tämä on hyvin kiinnostava aihe, jonka käsittelyä haittaa se, mihin agnoskepokin viittaa, eli näiden käsitteiden joustavuus ja venyvyys. Luulen että siinä vaikuttaa jonkunlainen epäluottamus siihen, mitä muut yrittävät noilla käsitteillä saavuttaa.
Hengellisyydestä on tällä palstalla kyetty kyllä keskustelemaan, kun on ensin määritelty hengellisyyden ja henkisyyden ero ja varmistettu, että hengellisyys ei tarkoita autromaattisesti jonkunlaista jumaluskoa :-) Mutta siihen tilanteeseen päästään yleensä vasta kun tämä määrittelykierros on käyty läpi.
Luulisin että sekä teistit että ateistit pystyisivät käsittelemään aihetta helpommin omissa piireissään: täällä täytyy aina ensin varmistaa, mistä toinen puhuu. Mutta toki toivon, että siitä kyettäisiin keskustelemaan yhdessäkin, koska omaseuraisuus on aina vähän sisäänlämpiävää.
"Ilman syvempää ymmärrystä, tällä palstalla lyödään luukut kiinni ja tehdään asiasta pilkkaa, vaikka omat traumat ja solmut olisi selvittämättä"
Kyllähän tuota tapahtuu paljon, mitä sanot. Täällä kuluu paljon energiaa jyvien erottamiseen akanoista. Silti minusta täällä on myös jyviä, puolin ja toisin.
"Sairas uskonto on kapea tulkinta hengellisyydestä eikä älyllisesti paljon poikkea ateismista."
Rinnastat sairaan uskonnon ja ateismin. Nämä on juuri niitä heittoja, joiden takia energiaa kuluu siihen jyvien ja akanoiden erottamiseen. Pidätkö kaikkia ateisteja jotenkin sairaina ateisminsa vuoksi?"Pidätkö kaikkia ateisteja jotenkin sairaina ateisminsa vuoksi?" En pidä. Ajattelu on vaan yhtä kapeata kuin sairaassa uskonnossa.
Ei täällä päästä puusta pitkälle, koska sanaa hengellisyys ei siedetä. Asian yhteydessä voidaan käyttää kyllä henkisyys sanaa, mutta kyllä silloinkin ollaan tekemisissä korkeamman voiman kanssa (mikä myös täällä kielletty aihe), eikä puhuta esim. ihmisen henkisistä voimavaroista. elämä on kovaa kirjoitti:
"Pidätkö kaikkia ateisteja jotenkin sairaina ateisminsa vuoksi?" En pidä. Ajattelu on vaan yhtä kapeata kuin sairaassa uskonnossa.
Ei täällä päästä puusta pitkälle, koska sanaa hengellisyys ei siedetä. Asian yhteydessä voidaan käyttää kyllä henkisyys sanaa, mutta kyllä silloinkin ollaan tekemisissä korkeamman voiman kanssa (mikä myös täällä kielletty aihe), eikä puhuta esim. ihmisen henkisistä voimavaroista.Se on kyllä totta, että jos keskustelun etenemisen edellytykseksi asetetaan korkeamman voiman tunnustaminen, niin eihän se keskustelu tahdo edetä Ateismi-palstalla, tai ainakaan ateistien kanssa :-)
- Aada@
"Pidätkö kaikkia ateisteja jotenkin sairaina ateisminsa vuoksi?" En pidä. Ajattelu on vaan yhtä kapeata kuin sairaassa uskonnossa.
Ei täällä päästä puusta pitkälle, koska sanaa hengellisyys ei siedetä. Asian yhteydessä voidaan käyttää kyllä henkisyys sanaa, mutta kyllä silloinkin ollaan tekemisissä korkeamman voiman kanssa (mikä myös täällä kielletty aihe), eikä puhuta esim. ihmisen henkisistä voimavaroista.elämä on kovaa
"Ei täällä päästä puusta pitkälle, koska sanaa hengellisyys ei siedetä..
Asian yhteydessä voidaan käyttää kyllä henkisyys sanaa, mutta kyllä
silloinkin ollaan tekemisissä korkeamman voiman kanssa(mikä myös täällä kielletty aihe), eikä esim puhuta ihmisen henkisistä voimavaroista."
Miten niin ei siedetä?Riippuu täysin siitä mitä hengellisyydellä tarkoitetaan ja miten se määritellään.Mistä sinä sen tiedät että ollaan tekemisissä jonkin korkeamman voiman kanssa?
Se että sinä haluat määritellä ja uskoa asiat omalla tavallasi ei tee korkeampaa voimaa tai Jumalaa yhtään sen olevammaksi.Nähty on sitovaa uskonnollisuutta ja myös useita vuosikymmeniä uskonnollisuutta joka monella tavalla tukee ihmistä ja toimii elämässä voimavarana.Ei kenenkään kokemukset tee Jumalaa olevaksi, mikä siinä on vaikea ymmärtää.Jumalasta ei ole minkäänlaisia luotettavia todisteita, ateismi on ihan ymmärrettävä johtopäätös tämänkin takia. - kristitty *
kaarne kirjoitti:
No, voi olla että minä en ymmärrä mistä nyt on puhe.
Minä vaan en ymmärrä, kuinka jonkun kokemus sinänsä voitaisiin kieltää.
Totta on, että monet ateistit mieltävät uskon yksinomaan uskonnollisesti ja kieltävät sen totuusarvon. Usko liittyy yleensä aina johonkin kohteeseen ja uskon totuusarvo kielletään sen kohteen perusteella, esim Jumalan.
Alempana "elämä on kovaa" sanoo että "Sairas uskonto on kapea tulkinta hengellisyydestä eikä älyllisesti paljon poikkea ateismista."
Jos pitäisi pohtia sitä, mitä terve hengellisyys tarkoittaa, se olisi ainakin mulle vaikeaa, jos koko mun maailmankuvallinen ateismini niputetaan samaan pinoon sairaan uskonnollisuuden kanssa. Mitä sanottavaa mulle voi jäädä terveestä hengellisyydestä?
Asiassa on virtahevon kokoinen erimielisyys jo lähtökohdassa. Samaa toki näkee myös toisinpäin ihan riittävästi.No minä reagoin vain lähinnä siihen, kun näytti että kuittasit asiat pelkiksi erimielisyyksiksi, joista ei kannata puhua, niitä kun vain on.
Tuo hengellisyyden luokittelu terveeksi ja sairaaksi on mielestäni kyseenalaista, koska se on vallankäyttöä. Siinä toinen osapuoli ottaa oikeudekseen määritellä toisten hengellisyyden sairaaksi, ja nämä eivät tietenkään hyväksy sitä, koska heidän mielestään juuri heidän hengellisyytensä on tervettä ja oikeaa, ja he määrittelevät puolestaan noiden toisten hengellisyyden vääräksi. Tuostahan agnoskepo kirjoitti. Siinä on jo pian avoin sota käynnissä. Tuota samaa sotimistahan se on ollut kirkossa jo vuosikaudet, niin että kirkko on ollut ihan vaarassa hajota.
Kristinuskon kohdalla on kovin helppo määritellä niin, että fundamentalistinen hengellisyys on sairasta ja liberaali tervettä, mutta kun se ei käytännössä mene niin. Fundamentalismi pystyy auttamaan elämään monia sellaisia, joita liberaali näkemys tai/ja psykoterapia eivät kykene auttamaan, esim. monet alkoholistit tai muuten elämän liiaksi rikki repimät ovat saaneet siitä avun ja päässeet jaloilleen. Toisia taas fundamentalismi on repinyt pahastikin ja traumatisoinut, ja monet heistä ovat löytäneet avun vapaammasta hengellisyydestä.
Ei ole yksinkertainen asia, koska ihmiset ja tapaukset ovat erilaisia.
Tuosta syystä vierastan mustavalkoisia jaotteluja ja ylhäältäpäin määrittelyjä, ne kun tekevät aina väkivaltaa todellisuudelle. Lisäksi ne lietsovat riitaa ja sotimista.
Kyllähän itsekin hölötän milloin mitäkin kielteistä fundamentalisteista ja -ismistä, mutta "virallinen" jaottelu ja leimaaminen on mielestäni vakavampi asia. On aika vakava paikka ja moraalisesti hyvin kyseenalaista, jos toisten ihmisten vakaumus leimataan sairaaksi. Se voi olla jopa oikeudellisesti kyseenalaista.
Tuo kaikki koskee siis kristinuskoa, Suomessa kun ollaan. Muiden hengellisyyksien edustajia on niin vähän hengellisyyttä kohti, että niiden "terveistä" ja "sairaista" muodoista ei tiedetä tarpeeksi.
Myös ateismin voisi jakaa terveeseen ja sairaaseen, ja kun nyt aggressiivinen uusateismi on niin äänekästä, ihmiset mieltävät helposti kaiken ateismin sellaiseksi. Se näyttäytyy ihan samanlaisena kuin fundamentalistinen uskonnollisuus. Ne ovat kuin kaksoset. Tuolta pohjalta sitten ateismi määritellään sairaaksi. Kuitenkin on myös maltillisia ja avarakatseisia ateisteja, mutta heidän ääntään ei oikein kuulu tuon mölyn keskeltä. Sinua pidän tuollaisena avarakatseisena. - Kalju Pitkätukka
kristitty * kirjoitti:
No minä reagoin vain lähinnä siihen, kun näytti että kuittasit asiat pelkiksi erimielisyyksiksi, joista ei kannata puhua, niitä kun vain on.
Tuo hengellisyyden luokittelu terveeksi ja sairaaksi on mielestäni kyseenalaista, koska se on vallankäyttöä. Siinä toinen osapuoli ottaa oikeudekseen määritellä toisten hengellisyyden sairaaksi, ja nämä eivät tietenkään hyväksy sitä, koska heidän mielestään juuri heidän hengellisyytensä on tervettä ja oikeaa, ja he määrittelevät puolestaan noiden toisten hengellisyyden vääräksi. Tuostahan agnoskepo kirjoitti. Siinä on jo pian avoin sota käynnissä. Tuota samaa sotimistahan se on ollut kirkossa jo vuosikaudet, niin että kirkko on ollut ihan vaarassa hajota.
Kristinuskon kohdalla on kovin helppo määritellä niin, että fundamentalistinen hengellisyys on sairasta ja liberaali tervettä, mutta kun se ei käytännössä mene niin. Fundamentalismi pystyy auttamaan elämään monia sellaisia, joita liberaali näkemys tai/ja psykoterapia eivät kykene auttamaan, esim. monet alkoholistit tai muuten elämän liiaksi rikki repimät ovat saaneet siitä avun ja päässeet jaloilleen. Toisia taas fundamentalismi on repinyt pahastikin ja traumatisoinut, ja monet heistä ovat löytäneet avun vapaammasta hengellisyydestä.
Tuosta syystä vierastan mustavalkoisia jaotteluja ja ylhäältäpäin määrittelyjä, ne kun tekevät aina väkivaltaa todellisuudelle. Lisäksi ne lietsovat riitaa ja sotimista.
Kyllähän itsekin hölötän milloin mitäkin kielteistä fundamentalisteista ja -ismistä, mutta "virallinen" jaottelu ja leimaaminen on mielestäni vakavampi asia. On aika vakava paikka ja moraalisesti hyvin kyseenalaista, jos toisten ihmisten vakaumus leimataan sairaaksi. Se voi olla jopa oikeudellisesti kyseenalaista.
Tuo kaikki koskee siis kristinuskoa, Suomessa kun ollaan. Muiden hengellisyyksien edustajia on niin vähän hengellisyyttä kohti, että niiden "terveistä" ja "sairaista" muodoista ei tiedetä tarpeeksi.
Myös ateismin voisi jakaa terveeseen ja sairaaseen, ja kun nyt aggressiivinen uusateismi on niin äänekästä, ihmiset mieltävät helposti kaiken ateismin sellaiseksi. Se näyttäytyy ihan samanlaisena kuin fundamentalistinen uskonnollisuus. Ne ovat kuin kaksoset. Tuolta pohjalta sitten ateismi määritellään sairaaksi. Kuitenkin on myös maltillisia ja avarakatseisia ateisteja, mutta heidän ääntään ei oikein kuulu tuon mölyn keskeltä. Sinua pidän tuollaisena avarakatseisena.En halua kieltää uskomista.
Kuinka voisinkaan?
Jumaluskon totuusarvon toki kiistän, olenhan ei- uskova.
Keskustelupalsta on keskustelua varten, ja keskustelu helposti käydään kärjistettynä.
On myös äänekkäitä ihmisiä, jotka julistavat uskovaisten vähä-älyisyyttä, vaikka oma yleistieto ja argumentointitaito on niin ja näin... elämä on kovaa kirjoitti:
Ei täällä päästä puusta pitkälle, koska sanaa hengellisyys ei siedetä. Asian yhteydessä voidaan käyttää kyllä henkisyys sanaa, mutta kyllä silloinkin ollaan tekemisissä korkeamman voiman kanssa (mikä myös täällä kielletty aihe), eikä puhuta esim. ihmisen henkisistä voimavaroista.Täällä on ollut joskus aika pitkäkin ketju henkisyydestä ja siitä kuinka ateisti sen kokevat. Mutta jos välttämättä haluat ateistien henkisyyden tulkita hengellisyydeksi johon liität jumalauskon niin voi olla että lyöt kirveesi kiveen tällä palstalla. Henkisyyteen ei tarvitse liittää noita korkeampia voimia mielestäni lainkaan.
Naitat nyt yhteen käsitteet henkisyys ja hengellisyys aika puhtaasi omista kristillisistä lähtökohdista käsin antamatta meille edes mahdollisuutta kertoa ettei se henkisyys olekaan meille ateisteille hengellisyyttä.- elämä on kovaa
a-teisti kirjoitti:
Täällä on ollut joskus aika pitkäkin ketju henkisyydestä ja siitä kuinka ateisti sen kokevat. Mutta jos välttämättä haluat ateistien henkisyyden tulkita hengellisyydeksi johon liität jumalauskon niin voi olla että lyöt kirveesi kiveen tällä palstalla. Henkisyyteen ei tarvitse liittää noita korkeampia voimia mielestäni lainkaan.
Naitat nyt yhteen käsitteet henkisyys ja hengellisyys aika puhtaasi omista kristillisistä lähtökohdista käsin antamatta meille edes mahdollisuutta kertoa ettei se henkisyys olekaan meille ateisteille hengellisyyttä.Kristillisistä lähtökohdista? Te ette anna mahdollisuutta avata näitä käsitteitä mihinkään suuntaan eikä varsinkaan ilman uskontoja. Joku ehdotti jossain ketjussa uskonnottomien palstaa. Se olisi oikea paikka hengellisyydestä keskusteluun. Saisi ateistit keskustella täällä keskenään ilman vastaväitteitä. Mistäköhän te sitten mahtaisitte keskustella?;)
kristitty * kirjoitti:
No minä reagoin vain lähinnä siihen, kun näytti että kuittasit asiat pelkiksi erimielisyyksiksi, joista ei kannata puhua, niitä kun vain on.
Myös ateismin voisi jakaa terveeseen ja sairaaseen, ja kun nyt aggressiivinen uusateismi on niin äänekästä, ihmiset mieltävät helposti kaiken ateismin sellaiseksi. Se näyttäytyy ihan samanlaisena kuin fundamentalistinen uskonnollisuus. Ne ovat kuin kaksoset. Tuolta pohjalta sitten ateismi määritellään sairaaksi. Kuitenkin on myös maltillisia ja avarakatseisia ateisteja, mutta heidän ääntään ei oikein kuulu tuon mölyn keskeltä. Sinua pidän tuollaisena avarakatseisena.En tunne tarpeeksi hyvin kristillisiä suuntauksia, että osaisin alkaa jakaa niitä eri kategorioihin.
Mikä tahansa maailmankuva voi toimia terveyttä edistävästi tai ehkäisevästi, riippuen siitä, millaisia konkreettisia muotoja tuo maailmankuva saa.
Ateismi ja uskonnot näyttävät minusta toimivan eri tavalla siinä, että uskonnoissa muodostuu eritasoisia yhteisöjä, joilla on sisäisiä normeja hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä.
Yhteisölliset normit vaikuttavat yhteisön jäsenissä. Se on sikäli selkeää, että yhteisöjen rajat ovat nähtävissä ja niiden normit enemmän tai vähemmän näkyviä.
Ateismi ei tuota samalla tavalla yhteisöjä tai niiden sisäisiä normeja. Toki jotain "trendejä" on havaittavissa, mutta niiden perusteella ei juurikaan synny yhteisöllistä toimintaa sisäisine normeineen. Ateismi on joka tapauksessa yksilöllisempää, jolloin ateismin "terveitä" tai "sairaita" ilmenemiä on vaikeampi niputtaa minkään erityisen käsitteen alle.
Hengellisyys/henkisyys on mielestäni käsite, joka leikkaa kaikkia maailmankuvia olematta minkään yksityisomiaisuutta. Jotkut filosofiat toki painottuvat hengellisyyteen/henkisyyteen enemmän, jotkut vähemmän. En tiedä, onko olemassa jotain filosofioita, jotka kieltävät koko tämän olemisen tason inhimillisessä olemisessa.
Normitettu hengellisyys on minusta kuitenkin vaikeasti hallittava asia: yhteisöllinen hengellisyyden kokeminen on luonnollista, mutta se tuntuu kaksiteräiseltä miekalta, koska yhteisöllisyys luo kuitenkin aina myös normeja ja "vapaa henki" on aina vaarassa saada häkin ympärilleen.- elämä on kovaa
kaarne kirjoitti:
En tunne tarpeeksi hyvin kristillisiä suuntauksia, että osaisin alkaa jakaa niitä eri kategorioihin.
Mikä tahansa maailmankuva voi toimia terveyttä edistävästi tai ehkäisevästi, riippuen siitä, millaisia konkreettisia muotoja tuo maailmankuva saa.
Ateismi ja uskonnot näyttävät minusta toimivan eri tavalla siinä, että uskonnoissa muodostuu eritasoisia yhteisöjä, joilla on sisäisiä normeja hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä.
Yhteisölliset normit vaikuttavat yhteisön jäsenissä. Se on sikäli selkeää, että yhteisöjen rajat ovat nähtävissä ja niiden normit enemmän tai vähemmän näkyviä.
Ateismi ei tuota samalla tavalla yhteisöjä tai niiden sisäisiä normeja. Toki jotain "trendejä" on havaittavissa, mutta niiden perusteella ei juurikaan synny yhteisöllistä toimintaa sisäisine normeineen. Ateismi on joka tapauksessa yksilöllisempää, jolloin ateismin "terveitä" tai "sairaita" ilmenemiä on vaikeampi niputtaa minkään erityisen käsitteen alle.
Hengellisyys/henkisyys on mielestäni käsite, joka leikkaa kaikkia maailmankuvia olematta minkään yksityisomiaisuutta. Jotkut filosofiat toki painottuvat hengellisyyteen/henkisyyteen enemmän, jotkut vähemmän. En tiedä, onko olemassa jotain filosofioita, jotka kieltävät koko tämän olemisen tason inhimillisessä olemisessa.
Normitettu hengellisyys on minusta kuitenkin vaikeasti hallittava asia: yhteisöllinen hengellisyyden kokeminen on luonnollista, mutta se tuntuu kaksiteräiseltä miekalta, koska yhteisöllisyys luo kuitenkin aina myös normeja ja "vapaa henki" on aina vaarassa saada häkin ympärilleen.Olen omalta osaltani yrittänyt tuoda tätä hengellisyyden käsitettä esiin viittaamatta sillä mihinkään uskontoon, koska uskonto mielletään ulkoapäin annetuksi valmiiksi paketiksi, joka pitäisi purematta niellä ja heittää vielä aivot narikkaan. Pelottava ajatus suorastaan.
Itse kannatan hiljaista, henkilökohtaista hengellisyyttä ilman uskonnon julistamista, koska mielestäni hyvä asia menee pilalle, kun ihminen alkaa sitä selittämään. Silloin tulee mukaan ne egon ja oman luonteen vinoutumat, jotka luovat myös sitä sairasta uskonnollisuutta.
Tämä ei tarkoita, että pitäisi olla liberaali. En ole sitä itsekään. En vaan hyväksy sitä, että ihminen jatkaa jumalan nimissä toimintaa, joka voitaisiin luokitella psykopatiaksi. Ihminen on vastuussa omasta kasvustaan eikä kaikkia asioita voi hengellistää. Psykologiaa tarvitaan myös. elämä on kovaa kirjoitti:
Kristillisistä lähtökohdista? Te ette anna mahdollisuutta avata näitä käsitteitä mihinkään suuntaan eikä varsinkaan ilman uskontoja. Joku ehdotti jossain ketjussa uskonnottomien palstaa. Se olisi oikea paikka hengellisyydestä keskusteluun. Saisi ateistit keskustella täällä keskenään ilman vastaväitteitä. Mistäköhän te sitten mahtaisitte keskustella?;)
"Te ette anna mahdollisuutta avata näitä käsitteitä mihinkään suuntaan eikä varsinkaan ilman uskontoja."
Tuot esiin kaksi termiä: hengellisyyden ja henkisyyden liittäen molempiin jonkin korkeamman tason toimijan. Minä en voi nyt avata asettamiesi määritelmien puitteissa mitenkään sitä kuinka itse koen henkisyyden johon en siis liitä mitään yliluonnollista koska sinä määrittelit molempien sanojen sisältävän yliluonnollisen elementin.
Henkisyys voidaan toki määritellä monin tavoin ja yksiselitteistä määritelmää ei ole mutta vaikkapa savusauna, tähtitaivas tai korpimetsä voivat olla omakohtaisen kokemukseni mukaan minulle vahvasti henkisiä kokemuksia mutta ilman tarvetta liittää siihen mitään yliluonnollista.
Tunteet ovat mitä suurimmassa määriin henkisiä kokemuksia, rakkaudesta vihaan ja koska niihin kykenen ilman uskoa yliluonnolliseen niin ei ainakaan minun henkisyys sovi määritelmääsi jonka mukaan henkisyys tarvitsee sen yliluonnollisen taustavaikuttajan.
Kun ollaan ateisti-palstalla sanoja hengellinen ja henkinen voisi erottaa hyvin usko yliluonnolliseen ja epäusko yliluonnolliseen. Tällöin kenellekään ei jää epäselväksi mistä puhutaan.
Sinä kuitenkin määrittelit sanojen hengellisyys ja henkinen sisältävän molempien yliluonnollisen elementin joten en voi käyttää tällöin sanaa henkinen saadakseni itseni ymmärretyksi?
Voit ehdottaa siis aivan vapaasti jotakin kolmatta termiä joka kuvaa henkisyyttä ja henkisiä kokemuksia ilman että siihen sisällytetään tuota yliluonnollista toimijaa. Mikä sellainen olisi?
Tuollainen löytyi jossa asiaa pohditaan ja asia kiteytyy siinä mielestäni osuvasti. Näin siis:
"Uskontotieteilijä Ninian Smart kuvaa uskontoja seitsemän ulottuvuuden – rituaalisen, kokemuksellisen, myyttisen, opillisen, eettisen, yhteisöllisen ja materiaalisen – kautta. Myyttistä lukuun ottamatta nämä ulottuvuudet löytyvät myös ateistisesta henkisyydestä."
http://www.teologia.fi/artikkelit/uskonto-ilmiona/948-ateistinen-henkisyys-uuden-vuosituhannen-uskontoa-teisti kirjoitti:
"Te ette anna mahdollisuutta avata näitä käsitteitä mihinkään suuntaan eikä varsinkaan ilman uskontoja."
Tuot esiin kaksi termiä: hengellisyyden ja henkisyyden liittäen molempiin jonkin korkeamman tason toimijan. Minä en voi nyt avata asettamiesi määritelmien puitteissa mitenkään sitä kuinka itse koen henkisyyden johon en siis liitä mitään yliluonnollista koska sinä määrittelit molempien sanojen sisältävän yliluonnollisen elementin.
Henkisyys voidaan toki määritellä monin tavoin ja yksiselitteistä määritelmää ei ole mutta vaikkapa savusauna, tähtitaivas tai korpimetsä voivat olla omakohtaisen kokemukseni mukaan minulle vahvasti henkisiä kokemuksia mutta ilman tarvetta liittää siihen mitään yliluonnollista.
Tunteet ovat mitä suurimmassa määriin henkisiä kokemuksia, rakkaudesta vihaan ja koska niihin kykenen ilman uskoa yliluonnolliseen niin ei ainakaan minun henkisyys sovi määritelmääsi jonka mukaan henkisyys tarvitsee sen yliluonnollisen taustavaikuttajan.
Kun ollaan ateisti-palstalla sanoja hengellinen ja henkinen voisi erottaa hyvin usko yliluonnolliseen ja epäusko yliluonnolliseen. Tällöin kenellekään ei jää epäselväksi mistä puhutaan.
Sinä kuitenkin määrittelit sanojen hengellisyys ja henkinen sisältävän molempien yliluonnollisen elementin joten en voi käyttää tällöin sanaa henkinen saadakseni itseni ymmärretyksi?
Voit ehdottaa siis aivan vapaasti jotakin kolmatta termiä joka kuvaa henkisyyttä ja henkisiä kokemuksia ilman että siihen sisällytetään tuota yliluonnollista toimijaa. Mikä sellainen olisi?
Tuollainen löytyi jossa asiaa pohditaan ja asia kiteytyy siinä mielestäni osuvasti. Näin siis:
"Uskontotieteilijä Ninian Smart kuvaa uskontoja seitsemän ulottuvuuden – rituaalisen, kokemuksellisen, myyttisen, opillisen, eettisen, yhteisöllisen ja materiaalisen – kautta. Myyttistä lukuun ottamatta nämä ulottuvuudet löytyvät myös ateistisesta henkisyydestä."
http://www.teologia.fi/artikkelit/uskonto-ilmiona/948-ateistinen-henkisyys-uuden-vuosituhannen-uskontoMinä oletan uskovallakin olevan henkisiä kokemuksia joita ei liitetä kuitenkaan Jumalaan. Millä sanalla näitä kuvailisit? Käytetään sitä :)
Kristillisistä lähtökohdista? Te ette anna mahdollisuutta avata näitä käsitteitä mihinkään suuntaan eikä varsinkaan ilman uskontoja. Joku ehdotti jossain ketjussa uskonnottomien palstaa. Se olisi oikea paikka hengellisyydestä keskusteluun. Saisi ateistit keskustella täällä keskenään ilman vastaväitteitä. Mistäköhän te sitten mahtaisitte keskustella?;)
elämä on kovaa
>>>Saisi ateistit keskustella täällä keskenään ilman vastaväitteitä. Mistäköhän te sitten mahtaisitte keskustella?;)- kristitty *
kaarne kirjoitti:
En tunne tarpeeksi hyvin kristillisiä suuntauksia, että osaisin alkaa jakaa niitä eri kategorioihin.
Normitettu hengellisyys on minusta kuitenkin vaikeasti hallittava asia: yhteisöllinen hengellisyyden kokeminen on luonnollista, mutta se tuntuu kaksiteräiseltä miekalta, koska yhteisöllisyys luo kuitenkin aina myös normeja ja "vapaa henki" on aina vaarassa saada häkin ympärilleen.Asia menee mielestäni vähän pieleen, jos tarkastellaan vain katsomuksia ja arvioidaan niiden "hyvyyttä" tai "huonoutta" eikä oteta huomioon ihmisiä, yksilöitä. Siinä oletetaan silloin jonkinlainen ihmisen prototyyppi tyyliin "tällainen ihminen on", ja sitten vertaillaan, millainen katsomus on tuolle prototyypille paras. Siinä on tehty ihminen tavallaan persoonattomaksi, viety hänen yksilöllisyytensä ja elämänhistoriansa ja kaikki se, mikä tekee hänestä juuri sellaisen kuin hän on. Ihmiset nähdään siinä homogeenisena massana. Siinä potkitaan päähän niitä, jotka eivät tuota kuviteltua prototyyppiä vastaa. Tiukasti normitetuissa yhteisöissä on noin, mutta miksi tehdä tilalle uusi tiukasti normitettu yhteisö (tässä = yhteiskunta), jonka normit vain ovat toisenlaiset? Minusta tuota henkeä, halua ahtaa kaikki ihmiset samaan muottiin on siinä, että ihanteena on tietynlainen sekulaari ihminen ja kaikki siitä liiaksi poikkeava nähdään huonona.
Koska ihmiset ovat erilaisia, tarvitaan erilaisia katsomuksia. Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Se, mikä on yhdelle hyvä, on toiselle kauhistus. Jotkut esimerkiksi tarvitsevat tiukkanormista yhteisöä tuekseen, koska ovat sillä tavalla vahingoittuneita, etteivät pysyisi pystyssä ilman sitä.
Ongelma on vain siinä, että miten tulla toimeen keskenään erilaisine katsomuksineen. Melkein mahdoton asia ihmisille se tuntuu olevan. Nahistelua ja riitoja riittää, mutta eihän yleiselle diktatoriselle linjallekaan voi lähteä. Onhan meillä onneksi periaatteessa ihan kelvollinen laki. Sitten vain aina riidellään siitä, muutetaanko sitä ja miten.
Se, ettei ateismissa olisi yhteisöjä ja sisäisiä normeja, on minusta (ainakin nykyään) ateistien vaalima illuusio. Se kun vastaa sitä mielikuvaa, jota ainakin uusateistit hellivät, että juuri minä ateistina olen itsenäinen ja omilla aivoillani ajatteleva auktoriteeteista riippumaton vapaa yksilö. Sitten nuo itsenäiset yksilöt laulavat kuorossa samaa yhteistä laulua. Tämä ei tietenkään koske niitä ateisteja, jotka laulavat lähinnä omaa lauluaan, mutta tuo kuoro on nykyään yleisesti nähtävissä ja kuultavissa.
Ateisteilla on myös järjestäytyneitä yhteisöjä (kuten Vapaa-ajattelijat), mutta noin yleensä yhteisöllisyyden rajat ovat epämääräiset eikä sisäistä hierarkiaa ole. Se, mikä saa tietynlaiset ateistit ajattelemaan ja käyttäytymäänkin keskenään samalla tavalla, on toisilta omaksutut näkemykset sekä sosiaalinen paine. Sosiaalinen paine tekee nykyään monista ateisteja, kun halutaan toisten hyväksyntää ja aletaan ajatella "oikein". Etenkin joissakin kulttuuri- ja tiedepiireissä tuo paine on vahva.
En tiedä, mikä puheripuli mua nyt vaivaa, kun suollan tällaisia pitkiä lätinöitä. On kai aika panna pillit pussiin. Jos keskustelisitte tuosta henkisyydestä/hengellisyydestä, olisi kiinnostavaa lukea. - elämä on kovaa
a-teisti kirjoitti:
Minä oletan uskovallakin olevan henkisiä kokemuksia joita ei liitetä kuitenkaan Jumalaan. Millä sanalla näitä kuvailisit? Käytetään sitä :)
Mielestäni ateistinen henkisyys on jotain sellaista kuin, että kyllä ateistissakin henki kulkee, koska heillä on hengityselimet. Mihinkään henkeen tai henkisyyteen ei jonain tuntemattomana voimana voida uskoa, koska se tarkoittaisi rationaalisesta ajattelusta luopumista.
Mielestäni ateistinen henkisyys on jotain sellaista kuin, että kyllä ateistissakin henki kulkee, koska heillä on hengityselimet. Mihinkään henkeen tai henkisyyteen ei jonain tuntemattomana voimana voida uskoa, koska se tarkoittaisi rationaalisesta ajattelusta luopumista.
Ok, Ehkä kuitenkaan keskustelua ei tuolta pohjalta voi syntyä. Luulen niin, kokemukseni omasta henkisyydestäni ja sinun näkemyksesi ovat niin kaukana toisistaan :)
a-teisti kirjoitti:
Ok, Ehkä kuitenkaan keskustelua ei tuolta pohjalta voi syntyä. Luulen niin, kokemukseni omasta henkisyydestäni ja sinun näkemyksesi ovat niin kaukana toisistaan :)
Kokemukseni vaikkapa rakkaudesta ja myös sen kääntöpuolesta ovat nimenomaan henkisiä kokemuksia kuten vaikkapa nöyryys: tavallaan oman pienuuden ymmärtäminen (vaarallisesti sanottu, johtaa helposti virhetulkintoihin) osana maailmankaikkeutta.
Se ei vaadi rationaalisuudesta luopumista. Esimerkiksi juuri tunteet ovat paljolti rationaalisuuden ulkopuolella :) Yksi tapa määritellä henkisyys voisi olla tunnetilat vs. rationaalinen järkiajattelu (jossa siinäkin aina on enemmän tai vähemmän luultavasti tiedostamattomiakin vaikuttimia) vaikkakaan ei varmasti ainoa eikä välttämättä edes oikea.- lapsellinen väite
Mielestäni käsityksesi ateismista on olkiukko tai sitten käsityksesi henkisyydestä ei vastaa yleistä käsitystä. En tiedä kumpi on totta, mutta tuolla pohjalla keskustelua on turha edes yrittää, kuten a-teisi kirjoitti. Muutenkin noin tökerön väitteen esittäjän kyky keskusteluun on hyvin kyseenalainen.
Voin ehkä ymmärtää asenteesi, koska olen itsekin lukenut näitä keskusteluja, joissa uskova puhuu sydäntietoisuudesta ja ateisti ilmoittaa että sydän on verenkiertoa ylläpitävä pumppu, eikä sillä ole tietoisuutta. jne.
Mutta jos olet yhtään pitempään seurannut keskusteluja, niin olet varmaan - toivottavasti - älynnyt erottaa ne jyvät akanoista. Jos et ole, niin olet langennut siihen halpaan, josta täällä aina varoitellaan: palstan ateistit ja palstan uskovat eivät edusta koko kenttää, vaan tänne valikoituu jostain syystä aktiivisia ihmisiä. Piiloon jää koko se kenttä, jossa tämä keskustelu ei juuri kiinnosta. Ja aktiivisista nousevat yleensä näkyvimmälle paikalle äänekkäimmät.
Jos tekee ateisteista tai uskovista yleistyksiä netin perusteella, menee ihan väistämättä metsään. Suurin vahinko siitä on itselle, jos antautuu tämmöiselle helpolle ajattelulle.
Asia menee mielestäni vähän pieleen, jos tarkastellaan vain katsomuksia ja arvioidaan niiden "hyvyyttä" tai "huonoutta" eikä oteta huomioon ihmisiä, yksilöitä. Siinä oletetaan silloin jonkinlainen ihmisen prototyyppi tyyliin "tällainen ihminen on", ja sitten vertaillaan, millainen katsomus on tuolle prototyypille paras. Siinä on tehty ihminen tavallaan persoonattomaksi, viety hänen yksilöllisyytensä ja elämänhistoriansa ja kaikki se, mikä tekee hänestä juuri sellaisen kuin hän on. Ihmiset nähdään siinä homogeenisena massana. Siinä potkitaan päähän niitä, jotka eivät tuota kuviteltua prototyyppiä vastaa. Tiukasti normitetuissa yhteisöissä on noin, mutta miksi tehdä tilalle uusi tiukasti normitettu yhteisö (tässä = yhteiskunta), jonka normit vain ovat toisenlaiset? Minusta tuota henkeä, halua ahtaa kaikki ihmiset samaan muottiin on siinä, että ihanteena on tietynlainen sekulaari ihminen ja kaikki siitä liiaksi poikkeava nähdään huonona.
Koska ihmiset ovat erilaisia, tarvitaan erilaisia katsomuksia. Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Se, mikä on yhdelle hyvä, on toiselle kauhistus. Jotkut esimerkiksi tarvitsevat tiukkanormista yhteisöä tuekseen, koska ovat sillä tavalla vahingoittuneita, etteivät pysyisi pystyssä ilman sitä.
Ongelma on vain siinä, että miten tulla toimeen keskenään erilaisine katsomuksineen. Melkein mahdoton asia ihmisille se tuntuu olevan. Nahistelua ja riitoja riittää, mutta eihän yleiselle diktatoriselle linjallekaan voi lähteä. Onhan meillä onneksi periaatteessa ihan kelvollinen laki. Sitten vain aina riidellään siitä, muutetaanko sitä ja miten.
Se, ettei ateismissa olisi yhteisöjä ja sisäisiä normeja, on minusta (ainakin nykyään) ateistien vaalima illuusio. Se kun vastaa sitä mielikuvaa, jota ainakin uusateistit hellivät, että juuri minä ateistina olen itsenäinen ja omilla aivoillani ajatteleva auktoriteeteista riippumaton vapaa yksilö. Sitten nuo itsenäiset yksilöt laulavat kuorossa samaa yhteistä laulua. Tämä ei tietenkään koske niitä ateisteja, jotka laulavat lähinnä omaa lauluaan, mutta tuo kuoro on nykyään yleisesti nähtävissä ja kuultavissa.
Ateisteilla on myös järjestäytyneitä yhteisöjä (kuten Vapaa-ajattelijat), mutta noin yleensä yhteisöllisyyden rajat ovat epämääräiset eikä sisäistä hierarkiaa ole. Se, mikä saa tietynlaiset ateistit ajattelemaan ja käyttäytymäänkin keskenään samalla tavalla, on toisilta omaksutut näkemykset sekä sosiaalinen paine. Sosiaalinen paine tekee nykyään monista ateisteja, kun halutaan toisten hyväksyntää ja aletaan ajatella "oikein". Etenkin joissakin kulttuuri- ja tiedepiireissä tuo paine on vahva.
En tiedä, mikä puheripuli mua nyt vaivaa, kun suollan tällaisia pitkiä lätinöitä. On kai aika panna pillit pussiin. Jos keskustelisitte tuosta henkisyydestä/hengellisyydestä, olisi kiinnostavaa lukea."Se, ettei ateismissa olisi yhteisöjä ja sisäisiä normeja, on minusta (ainakin nykyään) ateistien vaalima illuusio."
Ei ole. Iluusiosi koostuu ainoastaan siitä, että et ymmärrä, mitä ateismi on vaan yrität nähdä sen samaan tapaan kuin uskontosi vaikka se on täysin eri kategoriassa..
- fda
Aika heikkoa päättelyä, taitaa olla jonkun masentuneen kynästä.
- multinikki hihu
Mitä väliä sillä on, onko kuoleman jälkeen mitään ja onko elämällä tarkoitusta? Itse ainakin pyrin elämään tämän elämän mahdollisimman hyvin. Siten että minulla ja läheisilläni on mahdollisimman mukavaa, ilman murehtimista tuonpuoleisesta. Jos Jumala on olemassa, niin sittenhän kaikki on hyvin kuoleman jälkeen. Ja jos Jumalaa ja tuonpuoleista elämää ei ole, siinäkin tapauksessa kaikki on hyvin kuoleman jälkeen. Eli joka tapauksessa lopulta käy hyvin. Kannattaa siis nauttia ajallisesta elämästä.
- Humanistisesti
Miksikö eläisin? Just siksi, että uskoo syntymän ja kuoleman väliseen ainutlaatuiseen elämään eikä usko johonkin epärealistisomahyväiseen "iankaikkisuuteen".
Ja hyödymme siitä, kun tekee hyvää muille ja itsellesi. Elämän loppupäässä on sen mukavampi ole, mitä enemmän on hyvää tehnyt.
Ihminen jättää joka tapauksessa paitsi hiilijalanjölkiä myös kätensä ja aivojensa työn jälkiä maalmaan, kulttuuriin, työkavereilleen, tuttavillee, ystävilleen, läheisilleen... Pyydän ihmisiä tutustumaan eksistentialistien kohtaloihin.
- fda
Miksi pitäisi uskoa huijaukseen?
- vähenevät
En etsi "syytä" olemassaolooni, mutta elän mielestäni rikasta elämää.
Kovin on uskovaisen näkemys elämästä synkkä.
"Itsemurhat vähentyivät Suomessa yli 20 % vuodesta 1990 vuoteen 2000"
Samaan aikaan uskonnollisuus väheni. Miten sen selität?
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.terveyskirjasto.fi%2Fterveyskirjasto%2Ftk.koti%3Fp_artikkeli%3Dsuo00029&ei=Uj5WVP6qNI_3at3AgIAP&usg=AFQjCNGrbiSHGl-0793bsqwWn1N29q7QPA&bvm=bv.78677474,d.d2s&cad=rja - Epäjumalienkieltäjä
"Ellei käänny ja nöyrry armon alle, ihminen jää etsimään syytä olemassaoloonsa."
Uskonnollinen usko perustuu usein suunnattomaan omahyväisyyteen. Yksi omahyväisyyden seuraus on se, että rakastuu itseensä niin tulisesti että ei kestä ajatusta elämän ajallisesta rajallisuudesta. Koska minä olen maailman napa, niin eihän minun elämä voi päättyä kuolemaan. Minulle täytyy olla ikuinen elämä. Ja koska olen niin fiksu niin minun täytyy olla oikeassa kun kuvittelen juuri tämän uskon antavan ikuisen elämän.
Lähtökohta ei ole ihan väärä, mutta johtopäätökset ovat. Olethan sinä maailman napa, mutta vain oman maailmasi. Ja olethan sinä ainutkertainen ja elämäsi epäreilun lyhyt tuon ainutlaatuisuuden toteuttamiseen, mutta sinulla on miljardeja kohtalotovereita. Siitä miten asioiden toivoisi olevan tai miten niiden pitäisi olla ei voi päätellä sitä, miten ne ovat. Fitti tsägä, mutta olemme biologisia olentoja, jotka eivät elä ikuisesti. Viime kädessä geenimme ovat tehneet sen vaihtokaupan, että antavat yksilöiden kuolla kunhan geenit jatkuvat seuraavissa sukupolvissa.
Koska olemme tiedostavia ja ajattelevia eliöitä (ainakin jos suostumme olemaan), niin meidän elämällämme ei voi olla kuin se tarkoitus, jonka me itse sille annamme ja jonka koemme keskeiseksi. Se on sekoitus viettien toteuttamista, kulttuurin ja kasvatuksen antamia vaikutteita ja itse annettuja merkityksiä. Niin se on meillä kaikilla.
Hänkin joka löytää elämänsä perimmäisen totuuden ja merkityksen Raamattua tai Koraania lukemalla valitsee itse mikä luetussa tekstissä on ydin. Tai sen että ydin yleensä löytyy hänen valitsemastaan kirjasta. Tai valitsee niin, että noudattaa jonkun toisen valintaa kuten vaikka lahkolaissaarnaajan. Suomessa aika harva valitsee, että totuus löytyy Avestasta. Kulttuuristamme johtuen on huomattavan paljon enemmän niitä joille totuus löytyy Raamatusta. Maahanmuuton myötä tänne tulee niitä, jotka valitsevat helpoiten Koraanin. Ja sitten on meitä, joille elämän merkitys löytyy elämästä eikä pyhistä kirjoituksista. - elämä on kovaa
Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
"Ellei käänny ja nöyrry armon alle, ihminen jää etsimään syytä olemassaoloonsa."
Uskonnollinen usko perustuu usein suunnattomaan omahyväisyyteen. Yksi omahyväisyyden seuraus on se, että rakastuu itseensä niin tulisesti että ei kestä ajatusta elämän ajallisesta rajallisuudesta. Koska minä olen maailman napa, niin eihän minun elämä voi päättyä kuolemaan. Minulle täytyy olla ikuinen elämä. Ja koska olen niin fiksu niin minun täytyy olla oikeassa kun kuvittelen juuri tämän uskon antavan ikuisen elämän.
Lähtökohta ei ole ihan väärä, mutta johtopäätökset ovat. Olethan sinä maailman napa, mutta vain oman maailmasi. Ja olethan sinä ainutkertainen ja elämäsi epäreilun lyhyt tuon ainutlaatuisuuden toteuttamiseen, mutta sinulla on miljardeja kohtalotovereita. Siitä miten asioiden toivoisi olevan tai miten niiden pitäisi olla ei voi päätellä sitä, miten ne ovat. Fitti tsägä, mutta olemme biologisia olentoja, jotka eivät elä ikuisesti. Viime kädessä geenimme ovat tehneet sen vaihtokaupan, että antavat yksilöiden kuolla kunhan geenit jatkuvat seuraavissa sukupolvissa.
Koska olemme tiedostavia ja ajattelevia eliöitä (ainakin jos suostumme olemaan), niin meidän elämällämme ei voi olla kuin se tarkoitus, jonka me itse sille annamme ja jonka koemme keskeiseksi. Se on sekoitus viettien toteuttamista, kulttuurin ja kasvatuksen antamia vaikutteita ja itse annettuja merkityksiä. Niin se on meillä kaikilla.
Hänkin joka löytää elämänsä perimmäisen totuuden ja merkityksen Raamattua tai Koraania lukemalla valitsee itse mikä luetussa tekstissä on ydin. Tai sen että ydin yleensä löytyy hänen valitsemastaan kirjasta. Tai valitsee niin, että noudattaa jonkun toisen valintaa kuten vaikka lahkolaissaarnaajan. Suomessa aika harva valitsee, että totuus löytyy Avestasta. Kulttuuristamme johtuen on huomattavan paljon enemmän niitä joille totuus löytyy Raamatusta. Maahanmuuton myötä tänne tulee niitä, jotka valitsevat helpoiten Koraanin. Ja sitten on meitä, joille elämän merkitys löytyy elämästä eikä pyhistä kirjoituksista.Omahyväisyyden eräs synonyymi on itseriittoisuus. Ateisti voi olla itseriittoinen ja myös omavoimainen mikä tarkoittaa, että ei halua tai uskalla luottaa mihinkään itseään suurempaan. Luottamus vaatii nöyrtymistä eli omahyväisyys suhteessa Jumalaan ei ole mahdollista. Toisia ihmisiä kohtaan voidaan olla mitä vaan.
- Epäjumalienkieltäjä
Omahyväisyyden eräs synonyymi on itseriittoisuus. Ateisti voi olla itseriittoinen ja myös omavoimainen mikä tarkoittaa, että ei halua tai uskalla luottaa mihinkään itseään suurempaan. Luottamus vaatii nöyrtymistä eli omahyväisyys suhteessa Jumalaan ei ole mahdollista. Toisia ihmisiä kohtaan voidaan olla mitä vaan.
"Ateisti voi olla itseriittoinen ja myös omavoimainen mikä tarkoittaa, että ei halua tai uskalla luottaa mihinkään itseään suurempaan."
Ateismi perustuu siihen johtopäätökseen, että mitään "itseään suurempaa" astraalihahmoa ei ole olemassa. Useilla uskovilla tuntuu olevan sellainen hassu kuvitelma, että ateisti ikään kuin tietäisi hyvin että jumalia on olemassa, mutta kieltäytyy vain myöntämästä sitä. Eihän se näin ole. Usealla ateistilla voi olla takanaan jonkinlainen uskonnollisen etsinnän aika, jolloin olisi halunnut vakuuttua siitä, että joku "korkeampi voima" on olemassa. Ei vain näytä olevan.
"Luottamus vaatii nöyrtymistä eli omahyväisyys suhteessa Jumalaan ei ole mahdollista. Toisia ihmisiä kohtaan voidaan olla mitä vaan."
Tämä ajattelutapa selittää ainakin sen, miksi useat uskovat voivat olla muita kohtaan niin käsittämättömän omahyväisiä ja itsekeskeisiä besserwissereitä. Kaikki nöyryys kohdistetaan Jumalaan ja muilla ei ole väliä. vähenevät kirjoitti:
En etsi "syytä" olemassaolooni, mutta elän mielestäni rikasta elämää.
Kovin on uskovaisen näkemys elämästä synkkä.
"Itsemurhat vähentyivät Suomessa yli 20 % vuodesta 1990 vuoteen 2000"
Samaan aikaan uskonnollisuus väheni. Miten sen selität?
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.terveyskirjasto.fi%2Fterveyskirjasto%2Ftk.koti%3Fp_artikkeli%3Dsuo00029&ei=Uj5WVP6qNI_3at3AgIAP&usg=AFQjCNGrbiSHGl-0793bsqwWn1N29q7QPA&bvm=bv.78677474,d.d2s&cad=rjaVähenevät. Tilasto kertoo, että itsemurhia tehdään. Käsittääkseni kaikki väkivalta johtuu väärästä Jumala- ja ihmiskuvasta.
- fda
yurki1000js kirjoitti:
Vähenevät. Tilasto kertoo, että itsemurhia tehdään. Käsittääkseni kaikki väkivalta johtuu väärästä Jumala- ja ihmiskuvasta.
Eli kun on uskoa vähemmän ja itsemurhia tehdään vähemmän, on jumalkuva oikenemassa.
Muuten. Oletetussa evoluutioelämässä ei ole pysyvää totuutta. Siinä on ihmisten mielipiteitä. Ne muokkaavat yhteiskunnan arvoja. Näemme, ettei maallistunut yhteiskunta arvosta elämää. Se murhaa puolustuskyvyttömiä lapsia ja päästää murhaajia ulos vankilasta.
- fda
yurki1000js kirjoitti:
Muuten. Oletetussa evoluutioelämässä ei ole pysyvää totuutta. Siinä on ihmisten mielipiteitä. Ne muokkaavat yhteiskunnan arvoja. Näemme, ettei maallistunut yhteiskunta arvosta elämää. Se murhaa puolustuskyvyttömiä lapsia ja päästää murhaajia ulos vankilasta.
Emme puhuneet evoluutiosta. Muista kuinka kuvittelemasi jumala tuhoaa koko ihmiskunnan mytologisessa menneisyydessä kuten kaikenlaisissa juutalaisuutta edeltäneissä uskonnoissakin kävi. Sitten kun siirrytään mytologisesta ajasta vähän lähemmäs todellista historiaa, jumalan nimissä toimineet tappavat sylivauvoja ja kotieläimiä(amalekilaiset).
Raamatusta ja historiasta näemme että uskonnollinen yhteiskunta arvostaa kaikista vähiten elämää. Tiedät varmaan kuinka sinunkin esi-isäsi pakkokäännytettiin kristinuskoon samaan tyyliin kuin ISIS leviää tänään. Miksi seuraat oppia joka on näin väkivaltaisesti tänne tuotu? - eikö ole kantaa?
yurki1000js kirjoitti:
Vaihdoit taas aihetta. Aina kun kysymykset vaikeutuvat, teet rapuväistön ja alat puhua asuan vierestä.
Siis miksi itsemurhat vähenevät samaan aikaan kun uskonnollisuus vähenee? Ajaako "synkkä jumalisuus" itsessään ihmisiä itsemurhaan, vai onko kyse siitä, että uskonnollisesta painostuksesta vapaat ihmiset jaksavat elää paremmin.
Juice:
"Asema on, ja vähän vankilaa, kristillinen opisto, josta tulvahtaa synkkä jumalisuus ja soi Pieksämäen asemalla blues..." - synkeyden synkeys
fda kirjoitti:
Emme puhuneet evoluutiosta. Muista kuinka kuvittelemasi jumala tuhoaa koko ihmiskunnan mytologisessa menneisyydessä kuten kaikenlaisissa juutalaisuutta edeltäneissä uskonnoissakin kävi. Sitten kun siirrytään mytologisesta ajasta vähän lähemmäs todellista historiaa, jumalan nimissä toimineet tappavat sylivauvoja ja kotieläimiä(amalekilaiset).
Raamatusta ja historiasta näemme että uskonnollinen yhteiskunta arvostaa kaikista vähiten elämää. Tiedät varmaan kuinka sinunkin esi-isäsi pakkokäännytettiin kristinuskoon samaan tyyliin kuin ISIS leviää tänään. Miksi seuraat oppia joka on näin väkivaltaisesti tänne tuotu?Sori. Oikea asia, mutta väärä osoite. Yurkille tuo oli.
- Kyllästynyt
Lainaat vakavasti masentuneen ihmisen tekstiä tänne. Miksi? Masentuneen on vaikea nähdä tarkoitusta missään ja elämä näyttäytyy kärsimyksenä, jota on vaikea jaksaa. On kaipuu päästä pois kärsimyksestä.
"Fakta 3: En hyödy mitään siitä, että elin, koska lakkaan kuoleman jälkeen olemasta."
En tietenkään hyödy mitään kuoleman jälkeen, mutta miksi en nauttisi siitä mitä minulla on juuri nyt?
"Kaikki tuo, että mene mene kouluun, hanki työ, lapsi, perhe, menetän kaiken tuon bull@#$% kuollessani. Joten miksi nähdä vaivaa kyseisten asioiden eteen? Elämäni eläminen jättääkseni muistoja perheenjäsenilleni on niin turhaa, muistatteko te 1000 vuotta sitten eläneen sukulaisenne muistoja? Mitä tarkoitusta se palvelisi?"
Hyvin oivallettu. Sinua ei kukaan ulkopuolinen palkitse, jos et itse opi nauttimaan elämästäsi. Kukaan ei käske kulkemaan normien mukaan. Omaan elämään voi jollain tavoilla itse vaikuttaa, esim. hankkii työn josta itse nauttii, ei hanki lapsia jos ei nauti perhe-elämästä... yllättävän usein omasta elämästä vain tulee nautittavampaa kun sillä tekee jotain.
Muistoista olen itse vähän eri mieltä. Muistot kantavat jälkeemme jääneitä eteen päin joko hyvällä tai huonolla tavalla, joten mielestäni niillä on merkitystä. Ei yhden ihmisen muistojen tarvitsekaan kestää loputtomiin, riittää kun voi vähän vaikuttaa seuraavaan sukupolveen, joka taas vaikuttaa seuraavaan... Ei pidä kuuseen kurkottaa, vähempikin riittää :)- Epäjumalienkieltäjä
"En tietenkään hyödy mitään kuoleman jälkeen, mutta miksi en nauttisi siitä mitä minulla on juuri nyt?"
Nämä uskova-parat taitavat elää vain "ikuisuusodotuksessa" eivätkä osaa nauttia siitä mitä elämällä on antaa tässä ja nyt. Ääridualistinen maailmankuva ajaa ajattelemaan, että "huvi" tai "palkkio" ja toisaalta "työ" ovat täysin erillisiä asioita.
Työssä tuskin kenelläkään aina on hauskaa, mutta itse olen ainakin ollut siinä onnellisessa asemassa, että kyllä työssäkin usein hauskaa on. Ja kun on käynyt niin, että ei enää ole, olen onnistunut vaihtamaan. Jos lapsien kasvattaminen ja hoitaminen ei tuntuisi palkkiolta sinänsä niin tuskin olisin hankkinut lapsia. Eikä minun olisi ainakaan pitänyt.
Tuntuu että uskonto pahimmillaan sekoittaa pahasti terveen ja normaalin asenteen elämään. Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
"En tietenkään hyödy mitään kuoleman jälkeen, mutta miksi en nauttisi siitä mitä minulla on juuri nyt?"
Nämä uskova-parat taitavat elää vain "ikuisuusodotuksessa" eivätkä osaa nauttia siitä mitä elämällä on antaa tässä ja nyt. Ääridualistinen maailmankuva ajaa ajattelemaan, että "huvi" tai "palkkio" ja toisaalta "työ" ovat täysin erillisiä asioita.
Työssä tuskin kenelläkään aina on hauskaa, mutta itse olen ainakin ollut siinä onnellisessa asemassa, että kyllä työssäkin usein hauskaa on. Ja kun on käynyt niin, että ei enää ole, olen onnistunut vaihtamaan. Jos lapsien kasvattaminen ja hoitaminen ei tuntuisi palkkiolta sinänsä niin tuskin olisin hankkinut lapsia. Eikä minun olisi ainakaan pitänyt.
Tuntuu että uskonto pahimmillaan sekoittaa pahasti terveen ja normaalin asenteen elämään."Ääridualistinen maailmankuva ajaa ajattelemaan, että "huvi" tai "palkkio" ja toisaalta "työ" ovat täysin erillisiä asioita."
Niin, sen voi nähdä arjen tasolla ("tee ensin työ, sitten huvit") tai kokonaisen elinkaaren tasolla ("ensin eletään maallinen elämä, sitten saadaan palkkiona taivaallinen elämä"). Toki tiettyä itsekuria pitää olla, että kykenee tekemään työnsä niinä vähemmän mukavinakin päivinä. Kristitty asenne saattaa kuitenkin johtaa siihen, että ihmisen mielestä kärsimyksessä ei ole mitään väärää, palkkio kun tulee kuitenkin lopulta. Minusta jatkuvassa loputtomassa kärsimyksessä on paljonkin väärää, ihmisten pitäisi kyetä aktiivisesti parantamaan elämänlaatuaan. Sekä arvioimaan, milloin on kestänyt riittävästi ja on muutoksen aika.- Kalju Pitkätukka
kerettitytto kirjoitti:
"Ääridualistinen maailmankuva ajaa ajattelemaan, että "huvi" tai "palkkio" ja toisaalta "työ" ovat täysin erillisiä asioita."
Niin, sen voi nähdä arjen tasolla ("tee ensin työ, sitten huvit") tai kokonaisen elinkaaren tasolla ("ensin eletään maallinen elämä, sitten saadaan palkkiona taivaallinen elämä"). Toki tiettyä itsekuria pitää olla, että kykenee tekemään työnsä niinä vähemmän mukavinakin päivinä. Kristitty asenne saattaa kuitenkin johtaa siihen, että ihmisen mielestä kärsimyksessä ei ole mitään väärää, palkkio kun tulee kuitenkin lopulta. Minusta jatkuvassa loputtomassa kärsimyksessä on paljonkin väärää, ihmisten pitäisi kyetä aktiivisesti parantamaan elämänlaatuaan. Sekä arvioimaan, milloin on kestänyt riittävästi ja on muutoksen aika."Kristitty asenne saattaa kuitenkin johtaa siihen, että ihmisen mielestä kärsimyksessä ei ole mitään väärää, palkkio kun tulee kuitenkin lopulta."
Tai kärsimys on ihmisen osa taivaaseen pääsyn ja helvetin välttämisen ehtona.
Hyvä esimerkki on vanhoillislestadiolaisuudessa, jossa ei sallita ehkäisyä.
Väsyneet äidit lohduttelevat toisiaan:"Koetetaan kestää, lyhythän tämä elämä on ikuisuuden rinnalla.". - Kalju Pitkätukka
kerettitytto kirjoitti:
"Ääridualistinen maailmankuva ajaa ajattelemaan, että "huvi" tai "palkkio" ja toisaalta "työ" ovat täysin erillisiä asioita."
Niin, sen voi nähdä arjen tasolla ("tee ensin työ, sitten huvit") tai kokonaisen elinkaaren tasolla ("ensin eletään maallinen elämä, sitten saadaan palkkiona taivaallinen elämä"). Toki tiettyä itsekuria pitää olla, että kykenee tekemään työnsä niinä vähemmän mukavinakin päivinä. Kristitty asenne saattaa kuitenkin johtaa siihen, että ihmisen mielestä kärsimyksessä ei ole mitään väärää, palkkio kun tulee kuitenkin lopulta. Minusta jatkuvassa loputtomassa kärsimyksessä on paljonkin väärää, ihmisten pitäisi kyetä aktiivisesti parantamaan elämänlaatuaan. Sekä arvioimaan, milloin on kestänyt riittävästi ja on muutoksen aika."Toki tiettyä itsekuria pitää olla, että kykenee tekemään työnsä niinä vähemmän mukavinakin päivinä."
Isäni tapasi sanoa, että älä ikinä suunnittele harrastuksesta työtä.
Se lakkaa olemasta hauskaa, kun sitä työkseen tekee...
Vaikka nautin usein työstäni, ovat nuo sanat totta, ja nuo sanat ovat mielestä
hyvä lähtökohta suhtautumisessa työhön.
Tietyt hommat on tehtävä, vaikka ne eivät niin hauskoja olekaan.
Jos olosuhteet ja palkka ovat siedettävät(tai parempaa ei ole tarjolla, kuten usein on tilanne), tee hommasi niin hyvin kuin osaat ja hae elämään sisältöä ja toteuta itseäsi harrastusten kautta jos työ ei sitä tarjoa.
Nii, ja isäni ei ole uskonnollinen ihminen. - Epäjumalienkieltäjä
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
"Kristitty asenne saattaa kuitenkin johtaa siihen, että ihmisen mielestä kärsimyksessä ei ole mitään väärää, palkkio kun tulee kuitenkin lopulta."
Tai kärsimys on ihmisen osa taivaaseen pääsyn ja helvetin välttämisen ehtona.
Hyvä esimerkki on vanhoillislestadiolaisuudessa, jossa ei sallita ehkäisyä.
Väsyneet äidit lohduttelevat toisiaan:"Koetetaan kestää, lyhythän tämä elämä on ikuisuuden rinnalla."."Koetetaan kestää, lyhythän tämä elämä on ikuisuuden rinnalla."
On äärimmäisen surullista kun ainutkertainen elämä supistetaan sietämiseksi jonkun kuvitteellisen taivasosuuden toivossa.
Matti Nykänenkin oivaltaa asian paremmin kuin uskonnot: elämä on ihmisen parasta aikaa.
>>> Joten, miksi eläisin, koska tulen olemaan samassa olemattomuuden tilassa, vaikka yrittäisin kaikkeni parantaakseni elämääni? > Jos elämäni on huonoa ja tulee jatkumaan huonona, niin miksen lopettaisi sitä nyt? > Miksi jatkaa turhaa elämää loppuun asti ja sitten vasta lakata olemasta? > Kaikki tuo, että mene mene kouluun, hanki työ, lapsi, perhe, menetän kaiken tuon bull@#$% kuollessani. Joten miksi nähdä vaivaa kyseisten asioiden eteen? > Elämäni eläminen jättääkseni muistoja perheenjäsenilleni on niin turhaa, muistatteko te 1000 vuotta sitten eläneen sukulaisenne muistoja? Mitä tarkoitusta se palvelisi? > Miksi välittäisin miten perheenjäseneni reagoisi kuolemani jälkeen? > Kaikki perheenjäseneni kuolevat jonakin päivänä, joten sillä ei olisi merkitystä miten he reagoisivat ja sillä ei olisi merkitystä minulle, koska minua ei enää olisi.
- pienestä kii
"Elämälläni ei ole merkitystä loppujen lopuksi"
Ateistina uskon tuon. Muuten et kävisi täällä kirjoittelemassa noin joutavia kommentteja, mutta toivotaan, että kuolet pian, jotta voit alkaa "elää". - asia on kyllä niin
Ihan totta aloittaja sanoo. Ihmiselämä on täysin mieletöntä, jos syntyy oleilee täällä muutamia kymmeniä vuoisia ja suurin osa ei synny edes se kultainen lusikka kädessä ja jopa kärsii. Ei elämä syntiin langeneessa maailmassa monella herkkua ole.
En yhtään ihmettele, että noita itsemurhakandeja on paljon kun vielä usko Jumalaan, jossa kaikki juju ja tarkoitus ratkeaa, kitketään jo nuorena pois.- ....
Kerros nyt Hanna, mistä päättelet, että lainaamasi olisi ateistin kirjoittamaa?
- asia on kyllä niin
.... kirjoitti:
Kerros nyt Hanna, mistä päättelet, että lainaamasi olisi ateistin kirjoittamaa?
EN TIEDÄ!!!!!!!!
Juu samoin et hyödy mitään ruuasta, sillä kohta se on jo syöty. Väliaikaisuus ei tee asioista arvottomia, päinvastoin.
Universumi ei ole sinulle mitään velkaa, eikä se että sinua ärsyttää elämän väistämätön loppuminen, tee siitä vähemmän todellista.
Eli:
Fakta 1: Argumenttisi ei ole validi
Fakta 2: vaikka se olisi validi, eivät väitteet uolemanjälkeisestä elämästä olisi siltikään valideja.
Fakta 3: Aloituksesi on höpöä täynnä- totta 1
Kun elämässä on vastoinkäymisiä jotka antavat haasteita selvitä niistä, selvittyään ongelmista on elämä kohdallaan ja voi nauttia osaamisestaan sekä todeta minä osasin, se on hieno tunne joka antaa merkityksiä elämälleni ajatuksella en ole mikään "uusavuton märehtijä".
Hyvin harvoin elämässä on ns. onnen hetkiä mitä harvemmin niitä on sitä tärkeämpiä ne ovat ne kummasti tasapainottavat arkea. Esim. yksi empaattinen sana voi merkitä enemmän kuin mielistelevä sanojen helinä.
Jos minulla on kokoelämän kestävä tavoite toteutettavana silloin tunnistan tien jota haluan kulkea että poimia ne asiat erityisesti reppuuni jotka tukevat tavoitettani. Tavoitettani voin matkalla jalostaa jos tarvetta esiintyy. Tavoitteellisuus antaa elämälle merkityksiä ja miksei myös ympäristölle jos ne muutkin havaitsevat tarpeellisiksi.
Kaikkien ihmisten elämällä on merkitys sitä ei vain pidä ulkoistaa muille se on myös itse kaivettava esiin omaan tietoisuuteen. Ahkeroikaamme itsemme kanssa tunteaksemme itsemme. Itse olen itselleni tärkein sillä aina on itsessäni parannettavaa itseni ja ympäristöni parhaaksi. Sanoja ei kannata helisyttää jos niissä ei ole sisältöä. On tietenkin tilanteita joissa olemme hukassa mutta onko se usein muiden syy tai arvot, tuskin on. - vaktojatiskiin
Fakta 4: todennäköisesti ei ole olemassa aidosti vapaata tahtoa.
ts. emme voi päättää nautimmeko vai emmekö, emme voi päättää teemmekö itsemurhan vai emme. En voinut päättää olenko ateisti vai uskovainen, uskonnottomuus on rakennettu geeneihini niin että aivoni hermoverkko on järjestäytynyt tilaan joka ei pidä uskontoja totena. - valistunut
Ei ole todennäköisesti vapaata ajatustakaa, sillä ajatukseelakin on rajansa jionko ulkopuolelle se ei voi mennä.
Materiasta kehityksen kautta syntynyt ajatus on aikaa ja ainetta,
eli materian korkempana tuotteena oleva ja siten myös aikaa
Ihminen on ainut elävä olento joka on ehdollistunut aikaan, vaikka ihmisen henkinen alkuprä on ajaton.
Mehän olemme täällä ilmentämässä ajatonta elämää ajassa ja aineessa.
Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista, joten tuo ajaton ilmenee fyysisten elämien ketjuna, jika on alkanut esiasteelta ja kehittyy täydellisyyttä kohti täydellisyyttä.
Tuon egon sielun syntymisen jälkeen ihminen on valintojensa seurauksena ajautunut tilään jota nykyinen kaaosmainen yhteiskunta on
Ja seurauksena saattaa olla ajautuminen itsetuhoon ja paluu takaisin kivikauteen
Jos ei ihmine ymmärrä tuota perimäänsä,jota eräät yrittivät jo vuosituhansia sitten tuoda ihmisen tietoisuuteen, emme ymmärtäneet heitä vaikka uskonnot syntyivät aluperi tätä tehtävää varten
Uskonyo on kuitenkin ajautunut aivan päinvastaista tavoitetta varteneli ikuistamaan vallitsevan tilanteen valtansa säilyttämiseksi
ihmismieleen
Lunastusoppi pitää huolen ettei ihminen pelastu vaan perisynti
kasvaa jokaisessa syntyvässä sukupolvessa ja siihen tarvitaan kärsimystä ja väkivaltaa jotta ihmisen kärsimykset eivät päättyisi,
sillä jos niin kävisi niin ihminen irtautuisi tästä kärsimyksen oyörästä ja uskonnot menettäsivät merkityksen tarpeettomina
Joten eläminen on elämän päätarkoitus, ja jokaisella yksilölla voi olla omia tarkoituksiaan jotka palvelevat tätä päämäärää - Ja sitten kuollaan.
"Elämälläni ei ole merkitystä loppujen lopuksi"
Jep, pitää kutinsa, mutta kun se on minun ainokainen, niin en voi olla pitämättä siitä:)- pitkäsä jouksusa
Maapallollakaan ei ole pitkässä juoksussa mitään merkitystä. viimeistään miljardin vuoden päästä ahteerikarvat käryävät ja maapallo sterilisoituu, mikäli ei tuhoudu kokonaan..
Ihmisillä näkyy olean vaikeuksia erottaa, että asioilla voi olla merkitys ja ei olla merkitystä, riippuen näkökulmasta. Minun elämäni ei ole merkityksetön vain koska universumin mittakaavassa se ei ole vaikuttava tekijä mihinkään suuntaan. Subjektiivinen merkityskin on merkitys.
- öhöm!
Hei! Ei varmaankaan ole ihan netiketin mukaista nappasta aloitusta jostain eri palstalta ihan eri yhteydestä, ja sitä täällä sitten ruotia.
En minä ainakaan tykkäisi jos minun kirjoitukselleni tehtäisiin niin. "Joten, miksi eläisin, koska tulen olemaan samassa olemattomuuden tilassa, vaikka yrittäisin kaikkeni parantaakseni elämääni?"
Siihen vain sinä voit vastata. Minä pidän elämääni arvokkaana sellaisenaan.
"Jos elämäni on huonoa ja tulee jatkumaan huonona, niin miksen lopettaisi sitä nyt?"
Siihen vain sinä voit vastata.
"Kaikki tuo, että mene mene kouluun, hanki työ, lapsi, perhe, menetän kaiken tuon bull@#$% kuollessani. "
Et myöskään kaipaa niitä kuoltuasi, joten miksi murehtia, onko sinulla niitä kuoleman jälkeen vai ei.
"Joten miksi nähdä vaivaa kyseisten asioiden eteen?"
Nautit niistä eläessäsi.
"Mitä tarkoitusta se palvelisi?"
Sen vain sinä voit päättää. Älä ryhdy orjaksi ja toteuta jonkun toisen tarkoituksta ja vielä vähemmän mielikuvitusolennon mukatarkoitusta.
"Miksi välittäisin miten perheenjäseneni reagoisi kuolemani jälkeen?"
Niin, miksi?
"Kaikki perheenjäseneni kuolevat jonakin päivänä, joten sillä ei olisi merkitystä miten he reagoisivat ja sillä ei olisi merkitystä minulle, koska minua ei enää olisi. "
Aivan niin, sillä ei ole sinulle SILLOIN merkitystä, mutta sille voi olla sinulle merkitystä nyt. Elä todellisuudessa, älä kuvittelemassasi tulevaisuudessa, jota ei ole.- jälleen tien veiress
Elämä on suurimmaks osaksi ankeeta harmaata arkee. Lapsuus jää lyhyeen kun heti kun jotain edes maailmasta ymmärrät niin sinut pakotetaa kouluun ja siellä kärsit sen 9 vuotta. Sitten sen jälkeen taas mentävä kouluun kärsimään että saat jonkun ammatin. Vähintään 12 vuotta kun olet tuhlannut elämästäsi opiskeluun niin sitten voit päästä töihin. ****** duunit teet sitte kasista neljään sen 40 vuotta, että pääset "nauttimaan" eläkkeestä jos olet vielä hengissä silloin. Ei sitä vanhana vaan mitä jaksa tehdä enää. Tosin tulevaisuudessa ei tule olemaan mitää eläkettä tai eläkeikä on niin korkea, että harva elävänä eläkkeelle pääsee. Elämä suurimmaksi osaksi vaan suorittamasta.
- ....
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12899082
Hanna, miksi vaanit mielenterveyspalstoilla?
Onko teksti sinun mielestäsi ateistin kirjoittama? Miksi?
Ketjusta on poistettu 50 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli275334Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123905Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403197IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512820Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2851312- 601193
- 791139
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3961122Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2151101